| Notaka

««Γονατίζουν» οι οικονομίες των πετρελαιο-παραγωγών χωρών».

«Η συμφωνία όλων για κοινή δράση αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να ανακάμψει η αγορά». Ο πρίγκιπας-διάδοχος του σουδαραβικού θρόνου Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν σε συνέντευξή του στο Bloomberg προσπάθησε να εξηγήσει ότι μια συμφωνία των πετρελαιοπαραγωγών για πάγωμα της παραγωγής τους προκειμένου να ανακάμψουν η αγορά και οι τιμές είναι ζήτημα χρόνου. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, δεν είναι προφανές. Την τελευταία φορά που οι παραγωγοί συνεργάστηκαν για να στηρίξουν την αγορά ήταν πριν από 15 ολόκληρα χρόνια…

 

«Η συμφωνία όλων για κοινή δράση αποτελεί όρο εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να ανακάμψει η αγορά». Ο πρίγκιπας-διάδοχος του σουδαραβικού θρόνου Μοχάμαντ μπιν Σαλμάν σε συνέντευξή του στο Bloomberg προσπάθησε να εξηγήσει ότι μια συμφωνία των πετρελαιοπαραγωγών για πάγωμα της παραγωγής τους προκειμένου να ανακάμψουν η αγορά και οι τιμές είναι ζήτημα χρόνου. Κάτι τέτοιο, άλλωστε, δεν είναι προφανές. Την τελευταία φορά που οι παραγωγοί συνεργάστηκαν για να στηρίξουν την αγορά ήταν πριν από 15 ολόκληρα χρόνια…

Ο χρόνος, ωστόσο, εν προκειμένω πιέζει. Λίγο μετά τη συνέντευξη του πρίγκιπα-διαδόχου η χώρα του, η Σαουδική Αραβία, κατέφυγε στις αγορές για να δανειστεί 10 δισ. δολάρια καθώς τα πετροδολάρια στα βασιλικά θησαυροφυλάκια φαίνεται πως λιγόστεψαν αισθητά. Πρόκειται για έναν δανεισμό πενταετούς διάρκειας από διεθνείς πιστωτές, κάτι που έχει να κάνει η κορυφαία πετρελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο από το μακρινό…1991! Ουδέποτε τα χρόνια που μεσολάβησαν χρειάστηκε να καταφύγει σε εξωτερικό δανεισμό!

Οι επιπτώσεις της ασυμφωνίας του πετρελαϊκού καρτέλ για τις οικονομίες των παραγωγών χωρών θα είναι αλγεινές, όπως προέβλεψε η Citigroup. Οχι βεβαίως για το Ιράν, που βιάζεται να εκμεταλλευθεί την άρση του εμπάργκο της Δύσης και να αυξήσει την παραγωγή του για να ξανακερδίσει το μερίδιο που είχε χάσει στην αγορά εξαιτίας των δυτικών κυρώσεων. Η στάση της Τεχεράνης, άλλωστε, ήταν η βασική αιτία για το φιάσκο της έκτακτης υπουργικής συνάντησης των παραγωγών, μελών και μη μελών του OPEC το περασμένο Σαββατοκύριακο στην Ντόχα του Κατάρ.

Οι επιπτώσεις της ασυμφωνίας δεν μπορούν να χαρακτηριστούν δραματικές ούτε για τη Σαουδική Αραβία, που δεν μειώνει (ούτε καν παγώνει) μονομερώς την παραγωγή της για να μη χάσει μερίδιο στην αγορά. Ο Μπιν Σαλμάν, άλλωστε, είναι ο άνθρωπος που έχει επιφορτιστεί για να απεξαρτήσει τη σαουδαραβική οικονομία από το πετρέλαιο.

Oι επιπτώσεις είναι πιο αλγεινές για τη Ρωσία. Το ρούβλι λίγες ώρες μετά το φιάσκο της Ντόχα έχανε ήδη 3% της αξίας του έναντι του δολαρίου. Είναι επίσης για το Κουβέιτ, όπου οι εργαζόμενοι στην πετρελαϊκή βιομηχανία απεργούν λόγω μείωσης των αποδοχών τους. Εκείνοι που υποφέρουν περισσότερο από την παρατεταμένη περίοδο φθηνού πετρελαίου – τον Ιούνιο συμπληρώνονται δύο χρόνια από το ξεκίνημα της κατρακύλας που έριξε τις τιμές έως και 75% – είναι οι μικροί παραγωγοί. Είναι οι μικρές και φτωχές οικονομίες που εξαρτώνται από τις εξαγωγές πετρελαίου, όπως είναι οι οικονομίες της Βενεζουέλας και του Εκουαδόρ στη Λατινική Αμερική, ή οι οικονομίες της Νιγηρίας, της Γκαμπόν και της Ανγκόλας στην Αφρική – ήδη η κυβέρνηση της Ανγκόλας μελετά το ενδεχόμενο να προσφύγει στο ΔΝΤ, όπως μεταδίδει το BBC.

Ωστόσο, για τις πετρελαιοπαραγωγές χώρες υπάρχει και ένα κέρδος από την παρατεταμένη περίοδο του φθηνού πετρελαίου: οι συνεχιζόμενες χρεοκοπίες εταιρειών (αμερικανικών κυρίως) παραγωγής σχιστολιθικού πετρελαίου και φυσικού αερίου. Η μεγάλη διάδοση της μεθόδου εξόρυξης υδρογονανθράκων μέσω της υδραυλικής ρωγμάτωσης είναι, άλλωστε, ένας από τους λόγους εκτίναξης των πετρελαϊκών διαθεσίμων σε ύψη ρεκόρ παγκοσμίως, που προκάλεσε εν πολλοίς την προ διετίας κατάρρευση των τιμών. Οι παραγωγοί των λεγόμενων «μη συμβατικών υδρογονανθράκων» είναι οι μεγάλοι εχθροί των παραδοσιακών παραγωγών.

(Αλ. Καψύλης, ΤΟ ΒΗΜΑ)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!