| Notaka

«”Ομιχλώδες” Τοπίο για την Τιμή στο Πετρέλαιο Θέρμανσης».

Η ρήση «όλα στο παρά πέντε» επιβεβαιώνεται για ακόμη μία φορά. Αν και την Πέμπτη ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, εντούτοις ουδείς γνωρίζει σε ποια τιμή θα διατίθεται και πόσοι θα είναι οι δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης.

 

Η ρήση «όλα στο παρά πέντε» επιβεβαιώνεται για ακόμη μία φορά. Αν και την Πέμπτη ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, εντούτοις ουδείς γνωρίζει σε ποια τιμή θα διατίθεται και πόσοι θα είναι οι δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης.

Πέντε μέρες πριν από την επίσημη έναρξη της διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης και το υπουργείο Οικονομικών δεν έχει καταλήξει στη διαμόρφωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης αλλά και ποια θα είναι η τύχη του επιδόματος. Η μνημονιακή υποχρέωση για περιορισμό κατά το ήμισυ της δαπάνης του οικονομικού βοηθήματος έχει αναγκάσει το οικονομικό επιτελείο σε ασκήσεις επί χάρτου, προκειμένου να κρατήσει όσο το δυνατό χαμηλότερη την τιμή του πετρελαίου και ενδεχομένως και το επίδομα αλλά προφανώς «ψαλιδισμένο».

Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΗτΣ» το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης επεξεργάζεται δύο σχέδια με μοναδικό σύμμαχο την, ούτως ή άλλως, χαμηλότερη τιμή του πετρελαίου λόγω των διεθνών εξελίξεων.

Το πρώτο οδηγεί σε πτώση της τιμής του κατά 20% σε σχέση με πέρυσι αλλά με περικοπές στη χορήγηση του επιδόματος. Αυτές είτε θα προκαλέσουν μείωση κατά 50% του ύψους του βοηθήματος είτε σε «ψαλίδισμα» των κριτηρίων ώστε να μικρύνει ο αριθμός των δικαιούχων. Το δεύτερο σενάριο βγάζει μεγάλη μείωση -35% σε σχέση με πέρυσι- της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, όμως περιλαμβάνει την κατάργηση του επιδόματος θέρμανσης.

Η μνημονιακή υποχρέωση που έχει αναλάβει η κυβέρνηση για περιορισμό κατά το ήμισυ της δαπάνης του επιδόματος θέρμανσης έχει προκαλέσει «πονοκέφαλο» στο επιτελείο του υπουργείου Οικονομικών, καθώς η συνέχιση της οικονομικής ύφεσης ρίχνει κι άλλο τα εισοδήματα με αποτέλεσμα να αυξάνει τον αριθμό των δικαιούχων της χρηματοδοτικής ενίσχυσης για αγορά πετρελαίου. Έτσι ανεβαίνει και η δημόσια δαπάνη.

Δαπάνη

Πέρυσι, πάνω από 1 εκατομμύριο νοικοκυριά πήραν το επίδομα του 0,35 ευρώ το λίτρο με τη σχετική δαπάνη να αγγίζει τα 170 εκατ. ευρώ. Με δεδομένη την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης τα μεγέθη αυτά αναμένεται φέτος να εκτιναχθούν.

Έτσι, το κουαρτέτο των θεσμών μπροστά στον εκτροχιασμό των δημοσίων δαπανών απαίτησε, και η κυβέρνηση συμφώνησε στο μνημόνιο του καλοκαιριού, να περικοπεί κατά το ήμισυ το σχετικό ποσό.

Στα σενάρια του υπουργείου, «σύμμαχος» είναι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου.

Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση προσανατολίζεται στο να μειώσει τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης από τις 15 Οκτωβρίου 2015 μέχρι τις 30 Απριλίου του 2016.

Κι εδώ ξεκινά το πρώτο σενάριο. Αν ακολουθήσει την περσινή οδό τότε ο φόρος θα πρέπει να κατέβει στο 0,23 ευρώ το λίτρο, από 0,33 που είναι σήμερα. Με βάση και τα τελευταία επίσημα στοιχεία η τελική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης διαμορφώνεται στο 0,85 ευρώ το λίτρο. Είναι χαμηλότερη 20% σε σχέση με πέρυσι (1,06 ευρώ το λίτρο). Αν μειώσει κατά 50% το επίδομα δηλαδή το κατεβάσει στο 0,18 ευρώ το λίτρο τότε οι δικαιούχοι του θα το αγοράζουν προς 0,68 ευρώ το λίτρο. Σε αυτό το σενάριο, βέβαια, εξετάζεται και το ενδεχόμενο να «ψαλιδιστούν» τα κριτήρια υπαγωγής στη διαδικασία του επιδόματος. Αυτό μπορεί να γίνει είτε αν διατηρηθεί το περσινό επίδομα του 0,35 ευρώ, είτε ακόμη και με το νέο μειωμένο βοήθημα. Στην περίπτωση που παραμείνει η ενίσχυση του 0,35 ευρώ τότε οι δικαιούχοι θα το αγοράζουν το πετρέλαιο 0,50 ευρώ το λίτρο.

Σενάρια

Το δεύτερο σενάριο περιλαμβάνει τη μείωση του ΕΦΚ στο 0,10 ευρώ το λίτρο από το 0,33 ευρώ. Αυτό είναι πιο κοντά στις προεκλογικές εξαγγελίες του ΣΥΡΙΖΑ, που μιλούσε για φόρο 0,06 ευρώ το λίτρο. Έτσι η τελική τιμή διαμορφώνεται στο 0,69 ευρώ το λίτρο, ήτοι χαμηλότερη κατά 35% από πέρυσι. Το «plan B» καταργεί το επίδομα τελείως. Ωστόσο, εδώ ελλοχεύει ο κίνδυνος της απώλειας εσόδων λόγω της μεγάλης μείωσης του φόρου. Ο αντίλογος όμως έρχεται από το γεγονός της αύξησης της κατανάλωσης που θα δημιουργηθεί λόγω της χαμηλής τιμής. Αν και βέβαια, και αυτό θα εξαρτηθεί κι από τις καιρικές συνθήκες του φετινού χειμώνα. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα όσα ισχύουν από πέρυσι, δικαιούχοι του επιδόματος θέρμανσης είναι:

Κάθε άγαμος φορολογούμενος με ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 30.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας μέχρι 200.000 ευρώ.

Κάθε ζευγάρι εγγάμων με ετήσιο συνολικό οικογενειακό εισόδημα μέχρι 40.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ.

Κάθε μονογονεϊκή οικογένεια με ετήσιο συνολικό εισόδημα μέχρι 43.000 ευρώ και ακίνητη περιουσία αντικειμενικής αξίας μέχρι 300.000 ευρώ.

Για κάθε προστατευόμενο τέκνο του ενδιαφερόμενου το εισοδηματικό όριο των 40.000 ή 43.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 3.000 ευρώ.

Αξίζει να τονιστεί ότι τα πρατήρια, οι διανομείς και οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών προσδοκούν πολλά από τη φετινή χειμερινή αγορά του πετρελαίου θέρμανσης. Η παρατεταμένη οικονομική ύφεση και ιδίως τα τελευταία γεγονότα του καλοκαιριού (δημοψήφισμα, capital controls) ρίχνουν τις πωλήσεις των υγρών καυσίμων. Την τελευταία εξαετία οι πωλήσεις της βενζίνης έπεσαν κατά 42%, του πετρελαίου θέρμανσης 60% και του ντίζελ κίνησης 15%.

Πάνω από 2.500 βενζινάδικα έχουν κλείσει, ενώ και αρκετές εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών περνούν στο «κόκκινο» λόγω της πτώσης της κατανάλωσης.

Στελέχη της αγοράς εκτιμούν πως η ζήτηση αναμένεται να κινηθεί φέτος ανοδικά, καθώς πολλά νοικοκυριά εξάντλησαν τα αποθέματα που είχαν πέρυσι λόγω της σφοδρότητας των καιρικών συνθηκών του χειμώνα.

Στον αντίποδα, βέβαια, οι οικονομικές συνθήκες επιδεινώθηκαν και φέτος, με αποτέλεσμα η αγορά μεγάλων ποσοτήτων να μην είναι εφικτή. Οι εταιρίες εμπορίας πετρελαιοειδών ετοιμάζουν και για αυτή τη χειμερινή σεζόν προωθητικές ενέργειες και προσφορές για τη διευκόλυνση των νοικοκυριών ως προς την αγορά πετρελαίου θέρμανσης.

(Πηγή: Ημερησία)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!