«Κερδοσκοπικά Παιχνίδια με τις Τιμές στα Καύσιμα».
Πτώση της τάξης του 16% έχει παρουσιάσει το πετρέλαιο brent από τις αρχές του μήνα και 17% το αμερικάνικο αργό West Texas Intermadiate (WTI), όμως οι απώλειες αυτές δεν φαίνεται να μεταφράζονται σε αντίστοιχες μειώσεις στις τιμές των καυσίμων στα ελληνικά πρατήρια, παρότι έχουν μειωθεί σημαντικά. Η βενζίνη και το ντίζελ κίνησης έχουν χάσει 10 λεπτά στο λίτρο σε σχέση με τις τιμές που είχαν προ του Δεκαπενταύγουστου.
Πτώση της τάξης του 16% έχει παρουσιάσει το πετρέλαιο brent από τις αρχές του μήνα και 17% το αμερικάνικο αργό West Texas Intermadiate (WTI), όμως οι απώλειες αυτές δεν φαίνεται να μεταφράζονται σε αντίστοιχες μειώσεις στις τιμές των καυσίμων στα ελληνικά πρατήρια, παρότι έχουν μειωθεί σημαντικά. Η βενζίνη και το ντίζελ κίνησης έχουν χάσει 10 λεπτά στο λίτρο σε σχέση με τις τιμές που είχαν προ του Δεκαπενταύγουστου.
Οι νέες τιμές που θα ανακοινώσει το Παρατηρητήριο για την εβδομάδα αυτή αναμένονται πιο χαμηλές, αλλά όχι στο επίπεδο της πτώσης που παρουσιάζει το brent. Η ελαφρά ισχυροποίηση του ευρώ έναντι του δολαρίου, που παρατηρείται τον τελευταίο καιρό, μπορεί να βοηθήσει στην περαιτέρω πτώση των τιμών των καυσίμων στην εγχώρια αγορά.
«Η πτώση ή η αύξηση των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει απόλυτα τις δικαστηριακές τιμές που είναι η βάση για την τελική διαμόρφωση των λιανικών τιμών, όχι όμως και τους φόρους και τα τέλη με τα οποία επιβαρύνονται σε ποσοστό που υπερβαίνει το 60% της λιανικής τιμής στην αμόλυβδη βενζίνη. Αρα η πτώση των τιμών του αργού επηρεάζει τις δικαστηριακές τιμές περίπου στο 40%», αναφέρει χθεσινή ανακοίνωση της ΠΟΠΕΚ, της ομοσπονδίας που εκπροσωπεί τους πρατηριούχους. Ως εκ τούτου, το ζητούμενο είναι αν το ποσοστό πτώσης των τιμών του αργού πετρελαίου επηρεάζει αναλογικά τις καθαρές διυλιστηριακές τιμές εκτός φόρων και τελών, ως αφετηρία διαμόρφωσης των τελικών τιμών λιανικής. Πάντως, στις προ φόρων και τελών τιμές της βενζίνης η Ελλάδα, με βάση τα τελευταία στοιχεία της Διεύθυνσης Ενέργειας της Κομισιόν της 17ης Αυγούστου 2015 κατέχει την 15η θέση ανάμεσα σε 28 χώρες, με 13 φθηνότερες χώρες, εκ των οποίων οι 4 εκτός Ευρωζώνης. Η μέση τιμή για την Ελλάδα την περίοδο εκείνη ήταν 0,549ευρώ/λίτρο, έναντι 0,546 ευρώ/λίτρο του ευρωπαϊκού μέσου όρου και 0,550 ευρώ/λίτρο του μέσου όρου στην Ευρωζώνη.
Στις τιμές με τους φόρους, όμως, η Ελλάδα είναι η έκτη ακριβότερη χώρα.
(από την εφημερίδα “ΗΜΕΡΗΣΙΑ”, 26/08/2015)