| Notaka

«Δεν προβλέπεται απότομη αύξηση των τιμών πετρελαίου κατά τους επόμενους μήνες».

Είναι γεγονός ότι οι τιμές του αργού έχουν ανατιμηθεί σημαντικά από τις αρχές του έτους όταν αυτές είχαν φθάσει στο κατώτερο σημείο της τελευταίας επταετίας όπου η ποικιλία Brent, που είναι και το διεθνές benchmark, έφθασε να διαπραγματεύεται γύρω στα $45- $50 το βαρέλι. Σήμερα τη τιμή του έχει ξεπεράσει τα $65 το βαρέλι το οποίο αντιστοιχεί σε μία μέση αύξηση 45%.

 

 Είναι γεγονός ότι οι τιμές του αργού έχουν ανατιμηθεί σημαντικά από τις αρχές του έτους όταν αυτές είχαν φθάσει στο κατώτερο σημείο της τελευταίας επταετίας όπου η ποικιλία Brent, που είναι και το διεθνές benchmark, έφθασε να διαπραγματεύεται γύρω στα $45- $50 το βαρέλι. Σήμερα τη τιμή του έχει ξεπεράσει τα $65 το βαρέλι το οποίο αντιστοιχεί σε μία μέση αύξηση 45%. Πιο συγκεκριμένα χθες το βράδυ (13/5) το Brent διαπραγματεύετο στα $67.37 στο ICE του Λονδίνου για παραδόσεις Ιουνίου ενώ η Αμερικανική ποικιλία WTI διαπραγματεύετο στα $61.39 στοNYMEXτης Νέας Υόρκης.

Με δεδομένη την ανοδική τάση των διεθνών τιμών το τελευταίο τρίμηνο δεν είναι λίγοι αυτοί που υποστηρίζουν ότι έχουμε εισέλθει για τα καλά σε μία περίοδο πλήρους ανάκαμψης των διεθνών τιμών πετρελαίου και ότι σύντομα θα δούμε το αργό να επανακάμπτει στα $90 ή και στα $100 το βαρέλι. Μπορεί και να έχουν δίκαιο οι υποστηρικτές αυτού του σεναρίου το οποίο όμως ουδείς νουνεχής αναλυτής, που γνωρίζει το πώς λειτουργεί η διεθνής αγορά πετρελαίου μπορεί να προδιαγράψει με ασφάλεια πόσω μάλλον να προεξοφλήσει ένα ράλι τιμών εν μέσω θέρους, και μάλιστα να προσυπογράψει την χρονική του διάρκεια. Βέβαια τα σενάρια αυτά αποκτούν υπόσταση μετά τις πρόσφατες δηλώσεις ανώτερων διευθυντικών στελεχών μεγάλων διεθνών οίκων commodity traders οι οποίοι ως γνωστόν αποκομίζουν τα κέρδη τους αξιοποιώντας την μεταβλητότητα των τιμών όσο μικρή μπορεί και να είναι αυτή.

ice brent 1year

Όμως τελευταίες πληροφορίες για την πορεία των θεμελιωδών της αγοράς, τα γνωστά market fundamentals, όπου αυτές εμπεριέχονται στα μηνιαία δελτία και των δύο πλευρών, δηλαδή των παραγωγών (τουOPEC) και των καταναλωτών- εισαγωγέων (δηλ. του IEA) μας προδιαθέτουν για μία αρκετά διαφορετική εικόνα. Κύρια χαρακτηριστικά της πορείας των θεμελιωδών είναι η εξαιρετικά συγκρατημένη αύξηση της παγκόσμιας ζήτησης τα επόμενα χρόνια και παράλληλα τα υψηλά επίπεδα παραγωγής από πλευράς των χωρών μελών τουOPECαλλά και των nouveau riche του shale oil κα ιtight oil σε ΗΠΑ και Καναδά. Τίποτε δεν δείχνει, προς το παρόν τουλάχιστον, ότι η ανεξέλεγκτη αύξηση της παραγωγής στη Βόρειο Αμερική θα περιορισθεί κάτι που έχει άμεσο αντίκτυπο στις εισαγωγές αργού οι οποίες βαίνουν ολοένα και μειούμενες.

Όπου μόνο στις ΗΠΑ η εγχώρια παραγωγή από συμβατικά και μη κοιτάσματα έφθασε τα 9.1 εκατομμύρια βαρέλια/ημέρα τον Απρίλιο, δηλ. +200,000 βαρέλια σε σύγκριση με το 2014. Για όσους πάντως αφελώς ομιλούν για ενεργειακή ανεξαρτησία των ΗΠΑ θα πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι η Αμερική παραμένει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας και καταναλωτής παγκοσμίως με συνολική κατανάλωση που το 2014 έφθασε τα 18.8 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, που ισοδυναμεί με το 20% της πλανητικής κατανάλωσης, ενώ εισάγει σχεδόν 9.7 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα. Ένα νούμερο που μάλλον δεν θα μειωθεί τα αμέσως επόμενα χρόνια. Εκεί που οι ΗΠΑ είναι πραγματικά αυτάρκεις είναι στο φυσικό αέριο όπου η εγχώρια παραγωγή που έφθασε τα 687.6 BCM για το 2014, καλύπτοντας σχεδόν πλήρως την εγχώρια ζήτηση.

Ως γνωστό ο OPEC τον περασμένο Νοέμβριο διατήρησε την παραγωγή του στα ίδια επίπεδα δηλ., στα 30.0 εκατομμύρια βαρέλια, στοιχηματίζοντας ότι με την ραγδαία πτώση των τιμών που θα ακολουθούσε, όπως συνέβη, θα εκάμπτετο η παραγωγή των χώρων εκτός, κυρίως των ΗΠΑ- Καναδά, με τον ίδιο τον οργανισμό, και βασικά την Σαουδική Αραβία, να διατηρεί το μερίδιο του ανέπαφο. Και ναι μεν η Σαουδική Αραβία κράτησε το μερίδιο της σταθερό, με υψηλό κόστος, όμως η παραγωγή της Βορείου Αμερικής μειώθηκε μεν αλλά όχι εντυπωσιακά. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι η Αμερικανική παραγωγή μειώθηκε οριακά μόνο παρά την μείωση των νέων γεωτρήσεων κατά 60% και το κύμα αγορών και συγχωνεύσεων σε όλη τη Βόρειο Αμερική. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του ΙΕΑ αυτό που συνέβη το Α’ τρίμηνο του 2015 είναι ότι σχεδόν μηδενίσθηκε ο ρυθμός αύξησης της Αμερικανικής παραγωγής με μόνο +25,000 βαρέλια νέας παραγωγής να προστίθεται τον Μάρτιο σε σύγκριση με αυτήν του Ιανουάριο ενώ σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2014 η συνολική παραγωγή έχει αυξηθεί κατά 520,000 βαρέλια την ημέρα.

Κατά τα άλλα η παγκόσμια ζήτηση αργού φαίνεται να σταθεροποιείται για το 2015 στα 93.6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα, με μικρές αυξητικές τάσεις που θα έχουν ίσως προσθέσει περί τα 1.1 εκατομμύριο βαρέλια σε σύγκριση με το 2014. Να σημειώσουμε πάντως ότι η αύξηση ζήτησης το 2015 σε σύγκριση με το 2014 είναι σαφώς υψηλότερη σε σύγκριση με την περίοδο 2014/2013 όπου η αύξηση περιορίσθηκε στα 700,000 βαρέλια ανά ημέρα. Ακόμη θα πρέπει να παρατηρήσουμε ότι η παγκόσμια παραγωγή κινείται στα υψηλά επίπεδα των 95.7 εκατομμύριων βαρελιών την ημέρα, δηλαδή +3.2 εκατομμύρια βαρέλια σε σύγκριση με πέρυσι (με άμεσο ορατό αποτέλεσμα την εντυπωσιακή αύξηση των αποθεμάτων), με 31.2 εκατομμύρια βαρέλια να καλύπτονται από τους παραγωγούς τουOPECκαι τα υπόλοιπα από τους παραγωγούς εκτός OPEC, με χώρες όπως η Ρωσία, και οι πρώην Σοβιετικές Δημοκρατίες, η Κίνα, ΗΠΑ-Καναδάς, Μεξικό, Βόρειο Θάλασσα να εισφέρουν το υπόλοιπο.

Με τα 2/3 της παγκόσμιας παραγωγής εκτός OPEC να παραμένει στα ίδια ή και ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι δεν είναι ξεκάθαρο εάν η Σαουδική Αραβία, και κατ’ επέκταση ο OPEC, έχει κερδίσει την μάχη για την διατήρηση του μεριδίου του στην παγκόσμια αγορά, όπερ και το ζητούμενο. Και άρα ουδείς μπορεί να είναι σίγουρος για τα επόμενα βήματα του Βασιλείου του Σαούντ υπό το νέο βασιλιά Σαλμάν μπιν Αμπντουλαζίζ Αλ Σαούντ, ο οποίος δε δείχνει διάθεση συμβιβασμού με τις ΗΠΑ. Άρα μία νέα αύξηση της Σαουδικής παραγωγής από τον Ιούνιο και μετά δεν πρέπει να αποκλείεται με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τις διεθνείς τιμές.

Ερμηνεύοντας πλέον προσεκτικά τα στοιχεία των ΙΕΑ και OPEC μπορούμε να πούμε ότι δεν προβλέπεται άμεσα μία κατάρρευση της παραγωγής ή έκρηξη της παγκόσμιας ζήτησης, πράγμα που φαινομενικά έχει επιφέρει μία ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Παράλληλα εστίες γεωπολιτικής αναταραχής φαίνεται ότι δεν δημιουργούν πλέον κατάφορη ανησυχία ή κλυδωνισμούς στο παγκόσμιο σύστημα παραγωγής και μεταφοράς πετρελαίου αφού η εμπειρία των τελευταίων ετών έχει δείξει ότι ακόμα και πολύ βίαια επεισόδια, όπως λόγου χάρη η ανάδειξη του αιμοσταγούς Ισλαμικού Κράτους, δεν επιφέρουν καταλυτικά κτυπήματα στη παγκόσμια ασφάλεια ούτε είναι ικανά να διακόψουν την παραγωγή και διακίνηση αργού και προϊόντων.

Πηγή : ENERGIA.GR

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Greek Mafia Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy twitter Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΥΠ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!