Accessibility Tools

Skip to main content

Θ. Κιουρτζής, πρόεδρος ΠΟΠΕΚ: «Η φωτιά στα καύσιμα “καίει” την εφοδιαστική αλυσίδα»

Από τα ρεζερβουάρ των οδηγών, η φωτιά στα καύσιμα καίει και την εφοδιαστική αλυσίδα, προκαλώντας αλυσιδωτές αυξήσεις στις τιμές των εγχώρια διακινούμενων αγαθών, αλλά και των υπηρεσιών, φουντώνοντας κι άλλο τον ήδη τσουχτερό «εισαγόμενο» πληθωρισμό, τονίζει, μεταξύ άλλων, σε επιστολή της προς τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), ζητώντας άλλη μια φορά τη μείωση του Ειδικού Φόρου Καυσίμων ως «πιο επιτακτική από ποτέ».

«Επιεικώς ατυχή» χαρακτηρίζει τη δήλωση του αναπληρωτή υπουργού ο Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, μιλώντας στην «Εφημερίδα των Συντακτών», στην Αφροδίτη Τζιαντζή. «Φαντάζομαι ότι και ο ίδιος θα έχει μετανιώσει αυτό που είπε», προσθέτει και παραθέτει τους λόγους που η μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) είναι επειγόντως απαραίτητη. «Καταρχάς έχουμε έναν από τους πιο ακριβούς ΕΦΚ στην Ευρώπη. Είμαστε τέταρτοι ακριβότεροι στην Ε.Ε. μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία. Δεύτερον, η αύξηση στην τιμή των καυσίμων αυξάνει και τα έσοδα της κυβέρνησης από τον ΦΠΑ, που είναι άμεσα εισπρακτέα. Εμείς ζητάμε μέρος αυτής της ανόδου των κρατικών εσόδων να επιστραφεί στους καταναλωτές, με ελάφρυνση στη φορολογία», λέει ο εκπρόσωπος των πρατηριούχων. Η ΠΟΠΕΚ στην επιστολή της σημειώνει ότι «εξαιτίας της εξαιρετικά υψηλής τιμής των καυσίμων η αύξηση των κρατικών εσόδων αγγίζει φέτος τα 10 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο, σε σύγκριση με πέρυσι».

Ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ εκτιμά ότι «δύσκολα θα ξεπεράσει η τιμή της βενζίνης τα 2 ευρώ το λίτρο, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα, εκτός και αν ανεβεί το πετρέλαιο πάνω από 100-110 δολάρια το βαρέλι». Βέβαια διεθνείς αναλυτές, όπως η Morgan Stanley και η Goldman Sachs, προβλέπουν ότι είναι ζήτημα χρόνου να φτάσει το πετρέλαιο μπρεντ στα 100 δολάρια το βαρέλι, πιθανόν να συμβεί το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Σήμερα (3/2/2022) η τιμή του πετρελαίου μπρεντ κινείται πάνω από 89 δολάρια το βαρέλι, αύξηση 52,4% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ πάνω από 57% είναι η αύξηση στο αργό πετρέλαιο.

Ο κ. Κιουρτζής συμπληρώνει με πικρία ότι «κυκλοφορεί πάρα πολύ λαθραίο και κλεμμένο καύσιμο», γι’ αυτό δεν έχουμε δει ακόμα υψηλότερες τιμές, και ότι «αν θέλει η πολιτεία να κάνει το καθήκον της, αυξάνοντας τα κρατικά έσοδα κατά εκατοντάδες εκατομμύρια, να κινηθεί στην πάταξη του λαθρεμπορίου».

Τέλος, δηλώνει απογοητευμένος ότι «μετά την επιστολή μας, δεν υπήρξε ακόμα καμία ανταπόκριση από την κυβέρνηση. Η πολιτεία δεν θέλει να χάσει τα έσοδα από τον ΕΦΚ, όμως αυτό δεν έχει λογική, καθώς ήδη έχει αυξήσει έσοδα από το ΦΠΑ και αυτός που αδικείται είναι ο καταναλωτής».

Οι πρατηριούχοι σημειώνουν ότι «οι καταναλωτές που χρησιμοποιούν ως αγαθό θέρμανσης το πετρέλαιο θέρμανσης είναι ιδιαιτέρως φορολογημένοι», ότι το επίδομα θέρμανσης δεν καλύπτει ούτε το 30% των χρηστών και ότι «δεν θεωρούμε λογικό από τη μία να επιδοτούμε την ηλεκτροκίνηση και από την άλλη να εξαναγκάζουμε τους καταναλωτές να χρησιμοποιούν τα τζάκια τους, προσθέτοντας μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση».

Τέλος, ζητάνε από τον υπουργό να λάβει υπ’ όψιν ότι «οι πολίτες χρησιμοποιούν περισσότερο τα οχήματά τους και αποφεύγουν τον συνωστισμό των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, όχι γιατί είναι πλούσιοι, όπως ατυχώς ειπώθηκε, αλλά διότι προσπαθούν να προφυλαχτούν από την πανδημία».

Παντελής Επιτροπάκης, Ε.Β. νομού Λασιθίου: «Η αγορά ασθμαίνει αβοήθητη»

Δήλωση του Παντελή Επιτροπάκη, προέδρου της Ένωσης Βενζινοπωλών νομού Λασιθίου

Οι τιμές των καυσίμων όπως αυτές διαμορφώνονται, δυσχεραίνουν σε μεγάλο βαθμό την οικονομική κατάσταση των καταναλωτών αλλά και των επαγγελματιών – συναδέλφων που δραστηριοποιούνται στο χώρο. Η αγορά ασθμαίνει για άλλη μια φορά αβοήθητη, με τις τιμές στην ενέργεια τα καύσιμα και τα είδη πρώτης ανάγκης να έχουν πάρει φωτιά… Δε γνωρίζω πώς θα ”βγούμε” και από αυτήν την κρίση αλλά βλέπω με αγωνία τον κλάδο μας να δέχεται κάθε χρόνο μόνο νέα μέτρα, επιβαρύνσεις και μείωση του εισοδήματος του…

Ο Πρόεδρος της Ένωσης Βενζινοπωλών Νομού Λασιθίου
Επιτροπάκης Παντελής

Λυκούργος Σαμόλης, Σ.Π.Π.Ηρακλείου: «Ασφυξία στα πρατήρια καυσίμων»

Δήλωση Λυκούργου Σαμόλη, προέδρου Συνδέσμου Πωλητών Πετρελαιοειδών Ηρακλείου (Σ.Π.Π.Η.):

Η κορύφωση των αυξήσεων και τα νέα περιοριστικά μέτρα της μετάλλαξης Όμικρον  έχουν γονατίσει την αγορά της Κρήτης. Η υψηλή  τιμή συμπιέζει υπερβολικά  το κέρδος των πρατηριούχων και δημιουργεί μη βιώσιμα πρατήρια. Τα έξοδα έχουν υπερδιπλασιαστεί, η  αύξηση του λογαριασμού ηλεκτρικού ρεύματος στο πρατήριο υπερβαίνει το 50%, ενώ  παράλληλα και οι νέες διατάξεις αυξάνουν το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης.  

Λόγω της υψηλής  τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, ολισθαίνει και το αντίστοιχο μερίδιο, που κάποτε αποτελούσε σωσίβιο αναπνοής  για το πρατήριο. Είναι δεδομένο ότι τα πρατήρια με τις υπάρχουσες καταστάσεις δεν μπορούν να επιβιώσουν.

Παρακολουθούμε γενικότερα σε όλη την Ελλάδα πολλά πρατήρια, που ολοένα και  πληθαίνουν, να πωλούν ανεξέλεγκτα  σε τιμή κάτω του κόστους,  δημιουργώντας αθέμιτο ανταγωνισμό.


Ο Πρόεδρος του Σ.Π.Π.Υ.

Σαμόλης Λυκούργος

Νίκος Βελετάκης, Ε.Β. Λέσβου – Λήμνου: «Επιβάλλεται να μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα»

Δήλωση του Νικόλαου Βελετάκη, προέδρου της Ένωσης Βενζινοπωλών Λέσβου – Λήμνου:

Επιβάλλεται να μειωθεί η φορολογία στα καύσιμα. Με την ακρίβεια που επικρατεί αλλά και ειδικά στην περιοχή μας με βάση την παράγοντα της παραμεθόριας και του μεταναστευτικού, θα έπρεπε να έχουμε μειωμένη φορολογία στα καύσιμα.

Ο Πρόεδρος της ΕΒ Λέσβου-Λήμνου
Βελετάκης Νικόλαος

Θέμης Κιουρτζής, πρόεδρος ΠΟΠΕΚ: Οι ανατιμήσεις στο πετρέλαιο εντείνουν τις αθέμιτες πρακτικές

Άρθρο του Θέμη Κιουρτζή, προέδρου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), στο τεύχος Ιανουαρίου 2022 του περιοδικού Logistics & Management.

Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που διαθέτουμε σήμερα σχετικά με την αγορά του πετρελαίου, από τις 31-12-2020 έως τις 31-12-2021 είχαμε αύξηση στην τιμή του brent κατά 50% και στην τιμή διυλιστηρίου κατά 30%, ενώ στα πρατήρια η τιμή του πετρελαίου κίνησης αυξήθηκε κατά 26,9%.
Δυστυχώς, για τους επαγγελματίες μεταφορείς το κόστος αυτής της αύξησης πολλές φορές δεν είναι δυνατό να μετακυληθεί στα καταναλωτικά προϊόντα, με αποτέλεσμα να επιβαρύνει τους ίδιους και τις επιχειρήσεις τους, δημιουργώντας τους ζητήματα επιβίωσης.
Η ακριβή τιμή του πετρελαίου στη χώρα μας είναι απόρροια του υψηλού ειδικού φόρου κατανάλωσης (Ε.Φ.Κ.), όπως και του υψηλού Φ.Π.Α. Και είναι σίγουρο ότι οι υψηλοί φόροι εντείνουν την παραβατικότητα στη διακίνηση των καυσίμων, με αποτέλεσμα ο έντιμος κάτοχος επαγγελματικού οχήματος να δέχεται αθέμιτο ανταγωνισμό από μεταφορείς οι οποίοι χρησιμοποιούν πετρέλαιο που έχουν προμηθευτεί με διάφορες παραβατικές συμπεριφορές, το οποίο, όμως, είναι αρκετά φθηνότερο.
Οι πρατηριούχοι συνεχώς γίνονται αποδέκτες τέτοιων καταγγελιών, τις οποίες βέβαια ο κλάδος μεταφέρει στις εκάστοτε κυβερνήσεις, χωρίς όμως να έχει κάποια σοβαρή αντιμετώπιση από τις αρμόδιες αρχές. Το φθηνότερο καύσιμο μαζί με τη διακίνηση προϊόντων και την παροχή υπηρεσιών χωρίς παραστατικά συνθέτουν ένα καταστροφικό μείγμα για τους συνεπείς επαγγελματίες μεταφορείς και πρατηριούχους.
Οι ίδιοι, ωστόσο, με έκπληξη και οργή βλέπουν διαχρονικά την πολιτεία να μην κάνει το καθήκον της, απέχοντας από την αυτονόητη υποχρέωσή της να λάβει τα ενδεδειγμένα μέτρα, τα οποία μάλιστα θα βοηθήσουν ώστε να εισρεύσουν εκατομμύρια ευρώ στα άδεια κρατικά ταμεία. Θεωρείται λογικό ένα μέρος των χαμένων εσόδων να επιστραφεί ως μείωση στους δυσβάσταχτους φόρους.
Αξίζει να επισημανθεί, επίσης, ότι η πολιτεία δεν επέδειξε την πρέπουσα ευαισθησία για το κόστος αγοράς του πετρελαίου κίνησης, όπως έκανε αντιθέτως για τις αυξήσεις στις τιμές άλλων ενεργειακών προϊόντων, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο. Η πολιτεία γνωρίζει, ωστόσο, ότι από τα υγρά καύσιμα έχει έσοδα δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως.
Να υπενθυμίσουμε ότι το ίδιο υψηλές τιμές είχαμε και τον Οκτώβριο του 2018, χωρίς και τότε να ληφθεί καμία μέριμνα από τις αρμόδιες αρχές –οι οποίες αντιμετώπισαν το πρόβλημα σαν να είναι κάτι φυσιολογικό που δεν πρέπει να ληφθεί υπόψη.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) έχει καταθέσει μέχρι σήμερα πολλές προτάσεις προς την πολιτεία για τη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων και για τον περιορισμό της παραβατικότητας, για τις οποίες προτάσεις όμως δεν υπήρξε ποτέ ανταπόκριση.

Κομοτηνή – Γιώργος Τζαμπαζλής: Πετρέλαιο θέρμανσης, pellet και ξυλεία στα ύψη, αφήνουν σπίτια χωρίς θέρμανση

Σημαντικά μειωμένη είναι η κατανάλωση του πετρελαίου θέρμανσης στην περιοχή της Ροδόπης σε σχέση με πριν δύο χρόνια, λόγω της αύξησης της τιμής του, τόνισε στην ΕΡΤ Κομοτηνής και στην εκπομπή «Καθημερινές Ιστορίες» (14-1-2022) το μέλος του ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας, Πρατηριούχων Ελλάδος, Γιώργος Τζαμπαζλής.

Όπως ανέφερε ο κ. Τζαμπαζλής από τον Μάιο του 2021 μέχρι σήμερα σημειώνεται μια αύξηση στην τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης της τάξης του 25%, με την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος αντίστοιχα να έχει «εκτοξευθεί» κατά 70% πάνω, όπως και η τιμή του φυσικού αερίου. «Είναι παρά πολύ μεγάλη η διαφορά και πώς θα βγούμε όλοι μας;» αναρωτήθηκε ο κ. Τζαμπαζλής.

Παράλληλα, προέτρεψε τους αιρετούς εκπροσώπους που κατάγονται από τη Βόρεια Ελλάδα «και κατανοούν», όπως είπε, «καλύτερα τις ανάγκες του πληθυσμού της περιοχής, ότι δηλαδή έχουμε κρύο από τον Οκτώβριο μέχρι τον Μάιο, να προωθήσουν και να πετύχουν τη μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης οπωσδήποτε στην τιμή του καυσίμου». Υποστηρίζοντας τον πολύ απλό κανόνα της αγοράς ότι «όταν το προϊόν είναι φθηνό, υπάρχει ζήτηση, όταν το προϊόν είναι ακριβό δεν το πουλάς». Υπενθύμισε μάλιστα ότι όταν πριν δύο χρόνια σημειώθηκε πτώση στην τιμή πώλησης του πετρελαίου θέρμανσης η ζήτηση εκείνο το διάστημα ήταν πολύ μεγάλη.

Οι παραγγελίες για αγορά πετρελαίου θέρμανσης είναι μετρημένες στη Ροδόπη τον φετινό χειμώνα. «Μετρημένη» και η ποσότητα που προμηθεύονται οι κάτοικοι της Ροδόπης με ορίζοντα πάντα την κάλυψη των αναγκών για δέκα ημέρες έως ένα μήνα. «Δεν υπάρχουν χρήματα. Οι μισθοί παρέμειναν στα ίδια επίπεδα, ωστόσο, στις τιμές των προϊόντων σημειώθηκαν μεγάλες αυξήσεις» είπε ο κ. Τζαμπαζλής.
Με τις τιμές πώλησης του πετρελαίου στα: 1,17-1,16-1,18 (ανάλογα με τα λίτρα προμήθειας, άλλοτε 200 και άλλοτε 300 ή 500) και με αυξημένες τις τιμές πώλησης και των άλλων επιλογών -pellet και ξυλεία- οι κάτοικοι της περιοχής αυτόν τον χειμώνα σίγουρα δεν έχουν περιθώρια επιλογών. «Πέρσι πουλούσαμε pellet καλής ποιότητας, δηλαδή, 5 ευρώ το σακί, τώρα τα πουλάμε 6,50» είπε ο κ. Τζαμπαζλής.

Παράλληλα, στάθηκε σε μικρές αλλά αποκαλυπτικές αλλαγές που έχουν σημειωθεί: Όπως για παράδειγμα τη μείωση των ωρών θέρμανσης σε μια κατοικία. «Πιστεύω ότι απουσιάζει η ζέστη από τα σπίτια» είπε και περιέγραψε το σύνηθες «σκηνικό» των παραδόσεων: «Στις παραδόσεις συναντάμε ηλικιωμένους με δύο και τρία μπουφάν σε σπίτια χωρίς ζέστη». Καλώντας για μια ακόμη φορά την πολιτεία «να κατεβάσει τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα καύσιμα όπως έχει γίνει σε άλλες χώρες».

Θ.Κιουρτζής: Οικογένειες προμηθεύονται πετρέλαιο θέρμανσης για 200 ευρώ παρά την κακοκαιρία

Παγωμένη παραμένει η αγορά του πετρελαίου θέρμανσης παρά τις χαμηλές θερμοκρασίες όπως είπε μιλώντας στον Focus FM και στη δημοσιογράφο Δέσποινα Μποτίτση ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Θέμης Κιουρτζής.

«Το επίδομα θέρμανσης δεν κατάφερε να γεμίσει τις δεξαμενές, οι επιδοτήσεις δεν αντιστοιχούν ούτε στο 1/3» τόνισε.  «Οι παραγγελίες μετά τις γιορτές έχουν μειωθεί σε ποσότητες. Βλέπουμε δηλαδή παραγγελίες για 200 ευρώ. Συγκεντρώνουν χρήματα, ότι μπορούν τα νοικοκυριά και βάζουν λίγα λίγα τα λίτρα, αυτή είναι η πραγματικότητα». 

Ο κ. Κιουρτζής επεσήμανε την ανάγκη μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης.

Ακούστε εδώ:

Θ. Κιουρτζής, Μιχ. Κιούσης: «Παράνομα» τα 5 στα 100 πρατήρια καυσίμων – Γιατί μπορεί να είναι παγίδα η χαμηλή τιμή

Aπό το Newsbomb.gr:

Η τιμή των καυσίμων στην Ελλάδα αποτελεί πάντα ένα ζήτημα-«φωτιά» για επιχειρήσεις και νοικοκυριά τα οποία βλέπουν την αμόλυβδη να βρίσκεται στα επίπεδα του 1,770 ευρώ το λίτρο έχοντας σημειώσει μια αύξηση της τάξης περίπου των 30 λεπτών σε σχέση με τις αρχές του χρόνου καθώς η μέση τιμή την τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου ήταν της τάξης των 1,483 λεπτά το λίτρο.

Το Newsbomb.gr μίλησε με τους δύο βασικούς θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου, τον πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδας (ΟΒΕ), Μιχάλη Κιούση, και τον πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), Θέμη Κιουρτζή, επιχειρώντας να ρίξει φως στα μυστικά της τιμής των καυσίμων αλλά και στο πώς μπορεί να προστατευτεί ο καταναλωτής από τους επιτήδειους.

Κοινή συνισταμένη και των δύο ήταν αφενός ότι τα καύσιμα είναι υπερφορολογημένα στην Ελλάδα – «από το 2010» τονίζει στο Newsbomb.gr ο κ. Κιούσης – και αφετέρου ότι οι έλεγχοι είναι ελλιπείς και σίγουρα «πίσω» σε σχέση με την παραβατικότητα η οποία, σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ, κινείται στα επίπεδα του 5% όσον αφορά τα πρατήρια και του 10% όσον αφορά τον όγκο των καύσιμων που διακινούνται στην αγορά. «Και το 5% είναι τεράστιος αριθμός γιατί είναι ικανό να επηρεάσει μια αγορά» εξηγεί ο κ. Κιουρτζής.

Όσον αφορά την πορεία της τιμής των καυσίμων ο Μιχάλης Κιούσης εξήγησε ότι «το πετρέλαιο είναι ένα χρηματιστηριακό προϊόν και όποιος κάνει εκτίμηση πέφτει έξω. Υπάρχει το τελευταίο διάστημα μια σταθεροποίηση, δεν έχουμε το ράλι που υπήρξε τους πρώτους μήνες του 2021. Ας ελπίζουμε ότι θα υπάρξει μια διεθνής αποκλιμάκωση». «Τη διαφορά δεν θα την κάνουν τα 7 ή τα 8 σεντς ανά λίτρο. Για την αγοραστική δύναμη που έχουν οι Έλληνες η τιμή των καυσίμων θα έπρεπε να είναι στα 1,35 ευρώ/λίτρο» πρόσθεσε ο κ. Κιούσης.

Ο Θέμης Κιουρτζής από την πλευρά του σημειώνει ότι «αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές είναι ότι στην Ελλάδα υπάρχει χρονοκαθυστέρηση ανάμεσα στην τιμή του αργού πετρελαίου και στην τελική τιμή των καυσίμων στα πρατήρια. Και η χρονοκαθυστέρηση αυτή είναι μεγαλύτερη στην αύξηση και μικρότερη στη μείωση».

Το δεύτερο που ρωτήσαμε τους δύο πρόεδρους των ενώσεων που εκπροσωπούν τους βενζινοπώλες στην Ελλάδα είναι το πώς εξηγείται η απόκλιση στι τιμές των καυσίμων ανάμεσα και σε πρατήρια στον ίδιο δρόμο. «Η φτηνή ή η ακριβή τιμή μπορεί να είναι αποτέλεσμα λάθος ανταγωνισμού. Είναι προϊόν όχι υγιούς ανταγωνισμού» σχολίασε ο πρόεδρος της ΟΒΕ. «Οι πολύ φθηνές τιμές δεν έχουν λογική κέρδους και αυτό κάποιον θα πρέπει να τον απασχολεί» δήλωσε από την πλευρά του ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ.

Και οι δύο, πάντως, αυτό που κάλεσαν τους καταναλωτές είναι να μην παρασύρονται από την χαμηλή τιμή ή και από την υψηλή τιμή. «Δεν έχει λογική να δουλεύει κανείς χωρίς περιθώριο κερδών» σημειώνει με νόημα ο Θέμης Κιουρτζής προσθέτοντας ότι το τελευταίο διάστημα οι καταναλωτές δείχνουν να επηρεάζονται σε μικρότερο βαθμό από το ύψος της τιμής για το πιο πρατήριο θα επιλέξουν. «Ο καταναλωτής καλό είναι να εμπιστεύεται τον πρατηριούχο της γειτονιάς. Καλό είναι να μην ψάχνει μόνο με κριτήριο την τιμή. Δεν είναι το κριτήριο μόνο η τιμή» προσθέτει ο Μιχάλης Κιούσης.

«Το σημαντικό στην αγορά, όμως, είναι να είναι το καύσιμο νόμιμο. Η αγορά έχει πολύ σοβαρά προβλήματα νομιμότητας και το κράτος απέχει από το να μειώσει την παραβατικότητα που αυξάνεται. Και αυτό για τον καταναλωτή σημαίνει να τον κλέβουν στην αντλία, να του πουλάνε λαθραίο καύσιμο ή να του πουλάνε νοθευμένο καύσιμο» προσθέτει με νόημα ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ τονίζοντας ότι αυτό που διεκδικούν και οι δύο ομοσπονδίες είναι «η νομιμότητα».

Όπως είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΟΒΕ «επειδή η τεχνολογία προχωράει πρέπει να γίνουν και πιο ποιοτικοί έλεγχοι. Οι έλεγχοι σε όλο τον κλάδο πρέπει να γίνουν ποιοτικοί» με τον πρόεδρο της ΠΟΠΕΚ να τονίζει ότι «υπάρχει δυσαρμονία στους ελέγχους. Τα μεγάλα «ψάρια» δεν πιάνονται και εκεί φέρουν την ευθύνη οι ελεγκτικές αρχές». Παράλληλα ο Θέμης Κιουρτζής επικρίνει τα «δύο μέτρα και δύο σταθμά» της αντιμετώπισης των μεγάλων παραβατών και των μικρών παραβατών λέγοντας ότι «το υπουργείο Οικονομικών δικαιολογείται για τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων των μεγάλων λαθρεμπόρων τα προσωπικά δεδομένα ενώ το υπουργείο Ανάπτυξης την ίδια ώρα δημοσιοποιεί όλα τα στοιχεία όσων κάνουν μικροπαραβάσεις».

Από την πλευρά της η κυβέρνηση διαμηνύει ότι δεν προτίθεται να προχωρήσει στη μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης για τα καύσιμα έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού της την απώλεια εσόδων που θα φέρει μια τέτοια κίνηση για τα δημόσια ταμεία.

Γιώργος Ασμάτογλου, πρόεδρος ΠΟΠΕΚ, για το πετρέλαιο θέρμανσης και τους φόρους στα καύσιμα (ΕΡΤ, 8.10.2021)

Εν όψει της εκκίνησης διάθεσης πετρελαίου θέρμανσης για τη χειμερινή περίοδο 2021-2022, ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, Γιώργος Ασμάτογλου, θέτει για άλλη μία φορά δημόσια το ζήτημα της συνολικής μείωσης της φορολογίας στα καύσιμα, μιλώντας στο δελτίο ειδήσεων της ΕΡΤ (8.10.2021) με την Σταυρούλα Χριστοφιλέα.

Η μείωση των φόρων στα καύσιμα κίνησης και θέρμανσης αποτελεί πάγιο και δίκαιο αίτημα όχι μόνο των πρατηριούχων καυσίμων, αλλά και των καταναλωτών, καθώς θα αποκαθιστούσε την αδικία για τους Έλληνες που πληρώνουν από τις υψηλότερες φορολογικές επιβαρύνσεις στην Ευρώπη, ενώ παράλληλα:

■ Θα μειώσει το κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων βελτιώνοντας συνολικά την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας.

■ Θα επιτρέψει σε χιλιάδες νοικοκυριά να καλύψουν τις ανάγκες θέρμανσης με οικονομικό τρόπο τον χειμώνα.

■ Θα αυξήσει το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών.

Φωτιά στα καύσιμα, παγωνιά στα σπίτια

«Αν ένα μέσο νοικοκυριό έβαζε πέρυσι 1.000 λίτρα πετρέλαιο και κρύωνε, γιατί αυτή η ποσότητα δεν επαρκεί, και πλήρωνε περίπου 800 ευρώ, φέτος θα πληρώσει 1.200 ευρώ και θα κρυώνει περισσότερο αν ο χειμώνας αποδειχτεί βαρύς». Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Γιώργος Ασμάτογλου είναι από τα πρόσωπα που έχουν «βγει στα κάγκελα» αυτές τις ημέρες, υπογραμμίζοντας τον δραματικό χαρακτήρα της ενεργειακής κρίσης και την ανάγκη για λήψη δραστικών μέτρων.

Οσο πλησιάζουμε στις 15 Οκτωβρίου, την ημερομηνία που ξεκινά η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης με τον προσαρμοσμένο ειδικό φόρο κατανάλωσης για τη χειμερινή περίοδο, τόσο πιο δυσοίωνες γίνονται οι προβλέψεις για το μέγεθος της οικονομικής επιβάρυνσης για τα νοικοκυριά. Η εκρηκτική άνοδος στις παγκόσμιες τιμές του αργού πετρελαίου συμπαρασύρει τις τιμές της λιανικής πώλησης σε δυσθεώρητα ύψη.

Σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ αναμένονται αυξήσεις 35-40%, καθώς από 80 λεπτά το λίτρο πέρυσι, φέτος το πετρέλαιο θέρμανσης θα ξεπεράσει τα 1,10 ευρώ στην Αττική, το 1,20 ευρώ στην υπόλοιπη ηπειρωτική Ελλάδα και το 1,35 ευρώ στη νησιωτική Ελλάδα (πλην των νησιών του Β. Αιγαίου με καθεστώς μειωμένου ΦΠΑ).

Οι πρατηριούχοι ζητάνε επειγόντως μείωση του ΦΠΑ, ακόμα και κάτω από το επίπεδο του 17% που ισχύει σε Λέρο – Μυτιλήνη – Χίο – Σάμο – Κω, ώστε να εξισορροπηθεί μέρος των ανατιμήσεων. Θεωρούν ότι οι εξαγγελίες για αύξηση του επιδόματος θέρμανσης δεν επαρκούν και ζητάνε οριζόντια μέτρα, όπως η δραστική μείωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης, υπενθυμίζοντας ότι ώς το 2011 ήταν 60 ευρώ/1.000 λίτρα ενώ σήμερα έχει εκτοξευτεί στα 280 ευρώ.

Ιλιγγιώδεις αναμένονται οι αυξήσεις στο φυσικό αέριο, ξεπερνώντας το 100% σε διάστημα μόλις δύο μηνών. Ενδεικτικά, στέλεχος μεγάλης εταιρείας προμήθειας και εμπορίας φυσικού αερίου αναφέρει ότι ήδη οι τιμές στις καταναλώσεις Οκτωβρίου ξεπερνάνε τα 0,07 ευρώ την κιλοβατώρα για τη χονδρεμπορική, ενώ η κατανάλωση για το οικιακό τιμολόγιο είναι περίπου 0,08 λεπτά και ενδέχεται να αυξηθεί. Τον Αύγουστο του 2021 ήταν 0,048 λεπτά, ενώ τον Σεπτέμβριο του 2020 κυμαινόταν μεταξύ 0,01 και 0,02 ευρώ, λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών της πανδημίας.

Ακριβαίνει και η βιομάζα

Τσιμπημένες αναμένονται και οι τιμές του πέλετ – της βιομάζας από ξύλο, που για πολλά νοικοκυριά αποτελεί εναλλακτική πηγή θέρμανσης ως πιο οικονομική λύση. Σύμφωνα με μεγάλη εταιρεία βιοκαυσίμων της Βόρειας Ελλάδας, πέρυσι οι τιμές διάθεσης πέλετ ήταν 240-250 ευρώ τον τόνο, φέτος τον Αύγουστο έφτασαν στα 280-300 ευρώ τον τόνο και αναμένεται να αυξηθούν. Στην κεντρική Ελλάδα το πέλετ είναι πιο ακριβό, φτάνοντας ώς και 350 ευρώ τον τόνο.

Η άνοδος της τιμής αποδίδεται στις ελλείψεις βιομάζας από τις εξαγωγικές χώρες (Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουκρανία) των οποίων η παραγωγή δεν αρκεί για να καλύψει τις ανάγκες της ευρωπαϊκής αγοράς. Η απόδοση του πέλετ σε σύγκριση με το πετρέλαιο είναι περίπου το 50%, άρα ακόμα και με την αύξηση η τιμή κρίνεται συμφέρουσα, σύμφωνα πάντα με τους προμηθευτές βιομάζας.

ΕΦ.ΣΥΝ. / Αφροδίτη Τζιαντζή