Accessibility Tools

Skip to main content

Πρόστιμο έως 5.000 ευρώ για την πιο επικίνδυνη συνήθεια του οδηγού το καλοκαίρι

Βαθιά το χέρι στην τσέπη κινδυνεύουν να βάλουν όσοι υποπίπτουν σε μια ιδιαίτερα επικίνδυνη παράβαση που μπορεί να οδηγήσει σε μεγάλης έκτασης καταστροφή.

Μολονότι το τσιγάρο «σκοτώνει», το κάπνισμα στο αυτοκίνητο επιτρέπεται από το νόμο, εξαιρουμένης της περίπτωσης που στην καμπίνα του ΙΧ βρίσκεται παιδί ηλικίας μικρότερης των 12 ετών.

Παρ’ όλα αυτά, τόσο ο οδηγός όσο και οι υπόλοιποι επιβάτες απαγορεύεται να απορρίπτουν το τσιγάρο εκτός του οχήματος, δεδομένου ότι μπορεί να γίνουν υπαίτιοι πρόκλησης πυρκαγιάς.

Τι προβλέπει ο νόμος

Αναφορά στο αδίκημα της απόρριψης τσιγάρου από ΙΧ γίνεται στον νόμο 4530 του 2018 και συγκεκριμένα στην παράγραφο ε’ του άρθρου του 29.

«Οι οδηγοί πάσης φύσεως οχημάτων που απορρίπτουν εκτός του οχήματός τους αντικείμενα ή ουσίες που ρυπαίνουν ή που μπορούν να προκαλέσουν πυρκαγιά ή ατύχημα, όπως τσιγάρα, τιμωρούνται με επί τόπου αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και της άδειας οδήγησης από τον βεβαιούντα την παράβαση, για εξήντα (60) ημέρες».

Σε περίπτωση, λοιπόν, που ένας οδηγός «συλληφθεί» να απορρίπτει από το όχημά του τσιγάρο, τότε η Τροχαία μπορεί να προβεί στην αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας και της άδειας οδήγησης του παραβάτη για 60 ημέρες.

Πρόστιμο και από την Πυροσβεστική

Η Τροχαία, ωστόσο, δεν είναι η μοναδική αρμόδια αρχή για την «τιμωρία» όσων αδιαφορούν για τους κινδύνους που εγκυμονεί αυτή η ασυνείδητη πρακτική τους.

Πρόστιμο στον παραβάτη μπορεί να βεβαιώσει και η Πυροσβεστική, όπως ορίζεται στην υπ’ αρ. 19/2020 Πυροσβεστική Διάταξη με θέμα «Διαδικασία επιβολής διοικητικών προστίμων για παραβάσεις επί κανονιστικών διατάξεων νομοθεσίας πυροπροστασίας».

Πρόστιμο πυροσβεστικής

Ειδικότερα, η παράβαση που μπορεί να σχετίζεται με το αυτοκίνητο και τιμωρείται από την πυροσβεστική είναι η απόρριψη αναμμένου τσιγάρου – σπίρτων και άλλων υλών σε ξηρά χόρτα ή/και άλλα καυστά ή εκρήξιμα υλικά ή αντικείμενα κατά παράβαση της υπ’ αρ. 4/2012 Πυροσβεστικής Διάταξης.

Η βάση προστίμου είναι 150 ευρώ, με το πρόστιμο, ωστόσο, να κλιμακώνεται ανάλογα με την κατηγορία κινδύνου (δείτε πώς κλιμακώνεται εδώ), δηλαδή τον γνωστό χάρτη επικινδυνότητας εκδήλωσης πυρκαγιάς της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας.

Όσον αφορά το μέγιστο πρόστιμο -ακόμη και σε περίπτωση συρροής παραβάσεων- αυτό είναι 5.000 ευρώ. Σημειώνεται ότι σε περίπτωση τέλεσης της ίδιας παράβασης -δηλαδή υποτροπής, εντός ενός έτους από την αρχική, το επιβαλλόμενο πρόστιμο διπλασιάζεται.

carandmotor.gr

Καύσιμα: Στις τρεις πιο ακριβές χώρες η Ελλάδα – Καμπανάκι για το λαθρεμπόριο λόγω αυξημένων τζίρων από τον τουρισμό

ΑπόΓιώργος Αλεξάκης

Με πολλά νησιά των Κυκλάδων να «γράφουν» στις ενημερωτικές επιγραφές των πρατηρίων τα 2,00 ευρώ ως τιμή για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και πάλι το θέμα των τιμών αρχίζει και έρχεται δυναμικά στην επικαιρότητα, ένεκα και της εξόδου λόγω διακοπών. Βέβαια, συνηγορεί και η κίνηση των τιμών διεθνώς στο brent, όπου σε μηνιαία βάση οι τιμές έχουν ανέβει πάνω από 8,5%, με καταγραφές άνω των 80 δολαρίων/βαρέλι.

Τούτων δοθέντων, με βάση και τα εβδομαδιαία στοιχεία της ΕΕ για την τιμή των καυσίμων, που δημοσιεύτηκαν την περασμένη Πέμπτη, η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 1,883 ευρώ ανά λίτρο. Η τιμή αυτή φέρνει την Ελλάδα πάνω από χώρες, όπως η Γαλλία, όπου η τιμή ανέρχεται στο 1,835 ευρώ ανά λίτρο, η Γερμανία, όπου η τιμή είναι στο 1,854 ευρώ ανά λίτρο, η Ιταλία με 1,859 ευρώ ανά λίτρο. Κράτη με επίπεδο μισθών πολύ πιο πάνω από το ελληνικό. Επίσης σε σχέση με τις τιμές σε γειτονικές χώρες αλλά και χώρες της Ιβηρικής χερσονήσου οι Ελλάδα είναι πρωταθλήτρια. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία η τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων διαμορφώνεται στα 1,295 ευρώ ανά λίτρο στη Βουλγαρία, 1,353, ευρώ ανά λίτρο στη Ρουμανία, 1,458 ευρώ ανά λίτρο στην Κύπρο, 1,602 ευρώ ανά λίτρο στην Ισπανία, 1,697 ευρώ στην Πορτογαλία και 1,340 ευρώ ανά λίτρο στη Μάλτα.

Ακριβότερα από την Ελλάδα πληρώνουν την αμόλυβδη οι Ολλανδοί καταναλωτές (1,984 ευρώ ανά λίτρο), οι Δανοί καταναλωτές (1,923 ευρώ ανά λίτρο). Οι Έλληνες καταναλωτές πληρώνουν αρκετά πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, καθώς αυτός διαμορφώνεται στα 1,738 ευρώ ανά λίτρο. Οσο αφορά στο ντίζελ κίνησης η μέση τιμή στις 27 χώρες της ΕΕ είναι στα 1,589 ευρώ ανά λίτρο και στην Ελλάδα είναι στο 1,602 ευρώ ανά λίτρο.

Έτσι η Ελλάδα παραμένει στην τριάδα των ευρωπαϊκών χωρών με τις ακριβότερες τιμές των καυσίμων, με απόλυτη τιμή αρκετά πάνω από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο την τιμή της βενζίνης με το ύψος της να διαμορφώνεται στα επίπεδα βορειοευρωπαϊκών χωρών.

Η μέση τιμή

Σημειώνεται ότι με βάση το Παρατηρητήριο του ΥΠΑΝ η μέση τιμή λιανικής πώλησης καυσίμων για όλη την Ελλάδα, για την Κυριακή, 23 Ιουλίου 2023 είναι 1,896 ευρώ/λίτρο, για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων, 2,083 για την αμόλυβδη των 100 οκτανίων, 1,609 για το ντίζελ κίνησης και 0,812 για το υγραέριο.

Οι παθογένειες

Στο μεταξύ, με τις τιμές στα ύψη, τις επιβαρύνσεις στους φόρους να είναι υπέρμετρες και να αποτελούν το 80% της τιμής, το λαθρεμπόριο οργιάζει. Πριν λίγες μέρες μιλώντας, μιλώντας στο πλαίσιο της Γενικής Συνέλευσης της εταιρείας ΕΛΙΝΟΙΛ ο Γιάννης Αληγιζάκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας και πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος έθεσε μια σειρά από κομβικά ζητήματα για τον κλάδο.

“Το Κράτος οφείλει να μας διασφαλίσει το αυτονόητο. Την λειτουργία μας σε ένα υγιές και σωστό επιχειρηματικό περιβάλλον με σωστούς κανόνες και συνθήκες ελεύθερης αγοράς και οικονομίας” τόνισε και συμπλήρωσε: “Το Κράτος οφείλει να παρεμβαίνει στα φαινόμενα της παραβατικότητας. Δυστυχώς παρεμβαίνει μόνο στην επιχειρηματικότητα” σημείωσε αντιπαραβάλλοντας, τις πολιτικές παράτασης του πλαφόν στο ποσοστό κέρδους στην αγορά καυσίμων, αλλά και στο τι συμβαίνει με την παραβατικότητα στον κλάδο. “Είμαι εκ φύσεως αισιόδοξος, θέλω να πιστεύω ότι σταδιακά θα περιορισθεί η παραβατικότητα και θα λειτουργήσει η αγορά καυσίμων σε συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού και συμφωνώ με τους κανόνες της ελεύθερης αγοράς” τόνισε.

Ωστόσο ο κ. Αληγιζάκης απαντώντας σε σχετική δημοσιογραφική ερώτηση για τη λειτουργία του συστήματος εισροών – εκροών, σε όλη την αλυσίδα των καυσίμων ήταν αποκαλυπτικός.

“Αν ψάξουμε σε φακέλους στο γραφείο μας θα δούμε πολλούς για την παραβατικότητα. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα. Νομοθετική κάλυψη υπάρχει αλλά το θέμα στην Ελλάδα είναι η εφαρμογή. Το σύστημα εισροών εκροών δεν είναι πανάκεια αλλά εάν δεν έχεις ένα τέτοιο σύστημα δεν μπορείς να ελέγξεις την παραβατικότητα. Θες, επιπλέον, π.χ. ιχνηθέτες και άλλα” τόνισε ο κ. Αληγιζάκης και ανέφερε ότι επενδύσεις του κλάδου ύψους 200 εκατ. ευρώ έχουν, προς ώρας, πάει “στράφι”.

“Επενδύθηκαν 200 εκ από όλη την αλυσίδα. Δε λειτουργεί όμως το σύστημα εισροών – εκροών, μια και το λογισμικό, που χρησιμοποιείται στα πρατήρια δεν είναι πιστοποιημένο κι έτσι τα πρατήρια δε μεταφέρουν σωστά τα στοιχεία” ανέφερε και έκρουσε τον “κώδωνα του κινδύνου”.

“Η παραβατικότητα καταστρέφει τον κλάδο. Ο κλάδος έχει κάνει παρεμβάσεις έχουμε συμφωνήσει με την ΑΑΔΕ και παρείχαμε λύσεις αλλά μας πήγε πίσω το τελευταίο εξάμηνο. Πιστεύω η νέα κυβέρνηση να αξιολογήσει την πρόταση που έχουμε καταθέσει και σε ένα λογικό διάστημα, σε ένα χρόνο να λειτουργήσει το σύστημα. Εάν δε γίνει τα πρατήρια θα περάσουν σε παραβατικούς και σιγά σιγά πολλοί επαγγελματίες θα εγκαταλείψουν τα πρατήριά τους” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης αποτυπώνοντας τη σκληρή πραγματικότητα με τη διόγκωση μιας ολόκληρης γκρίζας οικονομίας πέριξ των καυσίμων, κι όχι μόνο, που απειλεί να “καταπιεί” έναν ολόκληρο κλάδο, όπως έχει καταδειχθεί από πολλές περιπτώσεις που έχουν απασχολήσει πρόσφατα τις αρχές” τόνισε ο CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ.

“Ο αριθμός των παραβατικών πρατηρίων στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη ξεπερνά τα 130 κατά τις εκτιμήσεις τόσο της ΟΒΕ όσο και της ΠΟΠΕΚ. Η ΑΑΔΕ έχει ανακοινώσει ότι από πέρυσι έκλεισε 66 πρατήρια. Τα περισσότερα στην Αθήνα” προσέθεσε.

Παράλληλα ο CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του Συνδέσμου τάχθηκε κατά της συνέχισης του πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

“Η πανδημία τελείωσε, τα μέτρα που είχαν ληφθεί, ακυρώθηκαν, το πλαφόν όμως στα καύσιμα συνεχίσθηκε. Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν. Η ενεργειακή κρίση εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τα δεδομένα σήμερα είναι τελείως διαφορετικά από πέρυσι. Οι τιμές από τα 128 δολάρια πέρυσι, σήμερα είναι στο επίπεδο των 76. Κινούνται εδώ και αρκετούς μήνες σε φυσιολογικά επίπεδα. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει. Όταν η Πολιτεία επέβαλε το πλαφόν, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο Κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους με εκείνα που είχε τον Αύγουστο του 2021, που χαρακτηριζόταν σαν μια κανονική περίοδο της αγοράς και τα περιθώρια κέρδους κανονικά.

Όμως, με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, είχαμε 4 αυξήσεις επιτοκίων, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος, και είχαμε πληθωρισμό 9% το 2022 και 5% σήμερα, το οποίο σημαίνει μισθοί και υπηρεσίες αυξήθηκαν. Και σε εμάς και στα Πρατήρια. Καμιά από αυτές τις αυξήσεις δεν αναγνωρίζεται από την Πολιτεία, καμιά δεν πέρασε στην τιμή του προϊόντος. Συνεπώς, το μικτό περιθώριο στην Εσωτερική Αγορά, είναι σήμερα σαφώς μικρότερο από το περιθώριο που το ίδιο το Κράτος θεωρεί λογικό. Και το ότι δουλεύουμε με μικρότερα περιθώρια από αυτά, που θεωρεί το Κράτος ως λογικά, είναι ένα ζήτημα. Υπάρχει και κάτι ίσως πιο σημαντικό. Το πλαφόν αποτελεί στρέβλωση της αγοράς. Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή. Και η επιβολή του πλαφόν δεν συνάδει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες αλλά και με έντονη παραβατικότητα” ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης.
https://energymag.gr/

Λιανεμπόριο: Αύξηση τζίρου 12,7% τον Μάιο – Μεγάλη πτώση στα καύσιμα

To λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε ειδικευμένα καταστήματα σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση τζίρου (-11,7%)

Αύξηση 12,7% σημείωσε ο τζίρος στις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου της χώρας, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, τον Μάιο εφέτος και ανήλθε σε 3,55 δισ. ευρώ, έναντι των 3,15 δισ. ευρώ τον Μάιο 2022 και αύξηση 4,8% σε σχέση με το Απρίλιο 2023 που είχε διαμορφωθεί σε 3,39 δισ. ευρώ.

 Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών είναι:

  • Λιανικό εμπόριο εγγραφών μουσικής και εικόνας σε ειδικευμένα καταστήματα (+38,5%).
  • Λιανικό εμπόριο εξοπλισμού ήχου και εικόνας σε ειδικευμένα καταστήματα (+36,7%).

Ενώ οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη μείωση είναι:

  • Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε ειδικευμένα καταστήματα (-11,7%).
  • Λιανικό εμπόριο από επιχειρήσεις πωλήσεων με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου (-9,1%).

Οι περιφέρειες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση είναι:

  • Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (+15%).
  • Περιφέρεια Αττικής (+13,3%).

Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Μάιο 2023 ανήλθε σε 1,24 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 10,2% σε σχέση με τον Μάιο 2022 που είχε διαμορφωθεί σε 1,12 δισ. ευρώ.

Για τις επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, με εξαίρεση τα οχήματα, τα τρόφιμα και τα καύσιμα, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Μάιο 2023 ανήλθε σε 0,96 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 12,2% σε σχέση με τον Μάιο 2022 που είχε διαμορφωθεί σε 0,85 δισ. ευρώ και αύξηση 3,2% σε σχέση με τον Απρίλιο 2023 που είχε διαμορφωθεί σε 0,93 δισ. ευρώ.

Οι περιφέρειες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών είναι:

  • Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου (+27,3%).
  • Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (+18,7%).

    Για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του λιανικού εμπορίου, με εξαίρεση τα οχήματα, τα τρόφιμα και τα καύσιμα, με υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων και για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία σε μηνιαία βάση, ο κύκλος εργασιών τον Μάιο 2023 ανήλθε σε 0,49 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 12% σε σχέση με τον Μάιο 2022 που είχε διαμορφωθεί σε 0,44 δισ. ευρώ.
imerisia.gr

Πλησίασε τους 40 βαθμούς ο υδράργυρος – ΦΕΚ με οδηγίες για την εργασία σε εξωτερικούς χώρους

Πώς θα κινηθεί το κύμα καύσωνα και πόσο θα ανεβούν οι θερμοκρασίες τις επόμενες μέρες • Το ΦΕΚ με την «υποχρεωτική παύση εργασιών» και τη δυνατότητα τηλεργασίας

διαβάσαμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

Η θερμή εισβολή με την ονομασία «Κλέων» πλήττει ήδη την Ελλάδα και το κύμα καύσωνα αναμένεται να κορυφωθεί την Παρασκευή, το Σάββατο και την Κυριακή, από την Τετάρτη όμως υψηλές θερμοκρασίες καταγράφονται σε πολλές περιοχές, με το θερμόμετρο να προσεγγίζει τους 40 βαθμούς Κελσίου. 

Σύμφωνα με το δίκτυο αυτόματων μετεωρολογικών σταθμών του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών meteo.gr, ο υδράργυρος κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα στη Λάρισα, ενώ ξεπέρασε τους 39 βαθμούς και σε Μακεδονία, Θεσσαλία, Στερεά Ελλάδα και Εύβοια.

Ο χάρτης καταγράφει τις υψηλότερες μέγιστες θερμοκρασίες

Ο χάρτης καταγράφει τις υψηλότερες μέγιστες θερμοκρασίες

Πώς θα κινηθεί ο καύσωνας

Η ΕΜΥ επικαιροποίησε την Τετάρτη, το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων Καιρικών Φαινομένων που εκδόθηκε τη Δευτέρα, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία. Όπως σημειώνει, το εκτεταμένο πεδίο υψηλών πιέσεων που καλύπτει τις ακτές της Αφρικής και τη δυτική και κεντρική Μεσόγειο και συνοδεύεται από πολύ θερμές αέριες μάζες επεκτείνεται σταδιακά ανατολικά και προκαλεί συνθήκες καύσωνα από την Τετάρτη (12 Ιουλίου) έως και τις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας. Ο καύσωνας αυτός εντάσσεται στα επικίνδυνα καιρικά φαινόμενα με διάρκεια τουλάχιστον έξι ημερών με θερμότερες ημέρες την Παρασκευή (14 Ιουλίου) και το Σάββατο (15 Ιουλίου).

Την Πέμπτη, υψηλές θερμοκρασίες θα επικρατήσουν σε όλη σχεδόν τη χώρα και η μέγιστη τιμή της θερμοκρασίας θα φθάσει: 

  • στα βόρεια ηπειρωτικά τους 37 με 38 βαθμούς και στην κεντρική Μακεδονία και το εσωτερικό της Ηπείρου τους 39 με 40 βαθμούς Κελσίου
  • στα υπόλοιπα ηπειρωτικά τους 39 με 40 και στο εσωτερικό της Στερεάς και της Θεσσαλίας τους 41 βαθμούς Κελσίου
  • στη νησιωτική χώρα τους 33 με 35 και στα νησιά του Ιονίου, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα και τη νότια Κρήτη τους 36 με 38 βαθμούς Κελσίου.

Οι ελάχιστες θερμοκρασίες θα κυμανθούν στα ηπειρωτικά περί τους 27 με 29 και κατά τόπους τους 30 βαθμούς και στη νησιωτική χώρα περί τους 25 με 27 βαθμούς Κελσίου.

Την Παρασκευή οι υψηλές θερμοκρασίες θα κορυφωθούν. Η μέγιστη τιμή της θερμοκρασίας θα φθάσει:

  • στα βόρεια ηπειρωτικά τους 38 με 39 βαθμούς και στην κεντρική Μακεδονία και το εσωτερικό της Ηπείρου τους 40 με 41 βαθμούς Κελσίου
  • στα υπόλοιπα ηπειρωτικά τους 40 με 41, στο εσωτερικό της Στερεάς τους 41 με 42 και στο εσωτερικό της Θεσσαλίας τους 43 με 44 βαθμούς Κελσίου
  • στη νησιωτική χώρα τους 35 με 36 και στα νησιά του Ιονίου, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα και τη νότια Κρήτη τους 37 με 40 βαθμούς Κελσίου.

Οι ελάχιστες θερμοκρασίες θα κυμανθούν στα ηπειρωτικά περί τους 28 με 31 βαθμούς και στη νησιωτική χώρα περί τους 26 με 29 βαθμούς Κελσίου.

Το Σάββατο οι πολύ υψηλές θερμοκρασίες θα διατηρηθούν. Η μέγιστη τιμή της θερμοκρασίας θα φθάσει:

  • στα βόρεια ηπειρωτικά τους 38 με 39 βαθμούς και στην κεντρική Μακεδονία και το εσωτερικό της Ηπείρου τους 40 με 41 βαθμούς Κελσίου
  • στα υπόλοιπα ηπειρωτικά τους 40 με 41, στο εσωτερικό της Στερεάς και της Πελοποννήσου τους 41 με 42 και στο εσωτερικό της Θεσσαλίας τους 43 βαθμούς Κελσίου
  • στη νησιωτική χώρα τους 36 με 37 και στα νησιά του Ιονίου, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα και τη νότια Κρήτη τους 38 με 39 βαθμούς Κελσίου.

Οι ελάχιστες θερμοκρασίες θα κυμανθούν στα ηπειρωτικά περί τους 28 με 31 βαθμούς και στη νησιωτική χώρα περί τους 26 με 29 βαθμούς Κελσίου.

Την Κυριακή προβλέπεται μικρή πτώση της θερμοκρασίας κυρίως στα βόρεια και τη Δευτέρα και στις υπόλοιπες περιοχές της χώρας. Πιο συγκεκριμένα η μέγιστη τιμή της θερμοκρασίας θα φθάσει:

  • στα βόρεια ηπειρωτικά τους 35 με 37 βαθμούς και την Κυριακή στην κεντρική Μακεδονία και το εσωτερικό της Ηπείρου τους 38 βαθμούς Κελσίου
  • στα υπόλοιπα ηπειρωτικά τους 38 με 39 και την Κυριακή στο εσωτερικό της Στερεάς και της Θεσσαλίας τους 40 με 41 βαθμούς
  • στη νησιωτική χώρα τους 34 με 36 και την Κυριακή στα νησιά του Ιονίου, τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου, τα Δωδεκάνησα και τη νότια Κρήτη τους 36 με 38 βαθμούς Κελσίου.

Οι ελάχιστες τιμές της θερμοκρασίας για το διήμερο αυτό θα κυμανθούν περί τους 24 με 26 βαθμούς και την Κυριακή κατά τόπους περί τους 26 με 28 βαθμούς Κελσίου.

Το ΦΕΚ με τα μέτρα

Εκδόθηκε η Υπουργική Απόφαση (Αριθμ.65581) από το Υπουργείο Εργασίας σχετικά με τις συστάσεις και τα «εκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα κατά τη διάρκεια του καιρικού φαινομένου – καύσωνα με την ονομασία “ΚΛΕΩΝ”».

Στο ΦΕΚ 4491 Β αναφέρονται οι περιπτώσεις για τις οποίες είναι υποχρεωτική η διακοπή της εργασίας λόγω καύσωνα. Συγκεκριμένα, αναφέρονται σε εργαζομένους «σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα (delivery)».

Υποχρεωτική παύση εργασιών

α) Για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας σε εργοδότες περιοχών της χώρας που, σύμφωνα με την εκτίμηση της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (ΕΜΥ), ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης καθίσταται εξαιρετικά υψηλός σύμφωνα με:

1. Την τιμή βιοκλιματικού δείκτη WBGT, όταν αυτή είναι ανώτερη του 32,2 (σύμφωνα με το Παράρτημα ΙΙ) ή
2. η θερμοκρασία διαμορφώνεται σε τιμή άνω των 42ο C και ταυτόχρονα η τιμή του δείκτη υγρασίας διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 14%, ή
3. η θερμοκρασία διαμορφώνεται σε τιμή άνω των 40ο C και ταυτόχρονα η τιμή του δείκτη υγρασίας διαμορφώνεται σε τουλάχιστον 20%,

καθίσταται υποχρεωτική η παύση εργασιών κατά το χρονικό διάστημα 12.00’ – 17.00’ σε χειρωνακτικές εργασίες που εκτελούνται σε εξωτερικό χώρο, ενδεικτικά αναφερόμενες, εργασίες σε τεχνικά και οικοδομικά έργα, εργοτάξια, διανομή και μεταφορά προϊόντων και αντικειμένων με δίτροχο όχημα (delivery).

β) Ειδικά για εργασίες σε ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη η υποχρέωση του ανωτέρω εδαφίου ισχύει για θερμοκρασία που διαμορφώνεται σε τιμή άνω των 38ο  C.

γ) Σε περίπτωση μη τήρησης των υποχρεώσεων της παρούσας διάταξης επιβάλλεται από την Επιθεώρηση Εργασίας, σύμφωνα με τα άρθρα 23 και 24 του ν. 3996/2011 (Α’ 170), χρηματικό πρόστιμο δυο χιλιάδων ευρώ ανά εργαζόμενο της επιχείρησης.

Σημειώνεται ότι τα έκτακτα μέτρα για την αντιμετώπιση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα κατά τη διάρκεια του καιρικού φαινομένου – καύσωνα με την ονομασία «ΚΛΕΩΝ (CLEON)», που περιλαμβάνουν την υποχρεωτική παύση εργασιών, «δεν εφαρμόζονται στην περίπτωση εργασιών σε οικονομικές δραστηριότητες που αφορούν σημαντικές και κοινωνικά κρίσιμες υποδομές στους τομείς της υγείας, των μεταφορών και της κοινής ωφέλειας (υγειονομικές μονάδες, ύδρευση, ηλεκτρισμός, αεροπορικές μεταφορές, handling, θαλάσσιες, χερσαίες και σιδηροδρομικές μεταφορές).

Ομάδες υψηλού κινδύνου

«για εργαζόμενους με σχέση εξαρτημένης εργασίας στον ιδιωτικό τομέα της οικονομίας που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου και ειδικά στις περιπτώσεις έκθεσής τους σε επιβαρυντικές συνθήκες, δίδεται η δυνατότητα, εξ αποστάσεως εργασίας με το σύστημα της τηλεργασίας εφόσον είναι εφικτό από τη φύση της εργασίας τους (Παράρτημα ΙΙΙ).

Φόρος στη βενζίνη: Στους πρωταθλητές της Ευρώπης η Ελλάδα

Το «crash test» του Τax Foundation αποκαλύπτει ότι έχουμε τον τέταρτο υψηλότερο ΕΦΚ στα καύσιμα.

Η Ελλάδα, μετά την Ολλανδία, την Ιταλία και τη Φινλανδία, έχει τον πιο υψηλό συντελεστή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη ανάμεσα στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο τέταρτος πιο υψηλός συντελεστής ΕΦΚ βενζίνης στην Ε.Ε. που έχει η χώρα μας προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσιάζονται σε ειδικό άρθρο του Τax Foundation για τα επίπεδα φορολογίας των καυσίμων στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

0,7 ευρώ το λίτρο

Η χώρα μας βρίσκεται στην 4η θέση της λίστας των χωρών-μελών της Ε.Ε. με κριτήριο το ύψος του συντελεστή ΕΦΚ με τον οποίο επιβαρύνει τη βενζίνη. Στην Ελλάδα, η βενζίνη επιβαρύνεται με ΕΦΚ 0,70 ευρώ ανά λίτρο, όταν ο ελάχιστος συντελεστής ΕΦΚ που ισχύει στην Ε.Ε. είναι 0,36 ευρώ. Δηλαδή το ύψος του ΕΦΚ της βενζίνης στην Ελλάδα είναι σχεδόν διπλάσιο του ελάχιστου ορίου που προβλέπει η κοινοτική νομοθεσία.

Σύμφωνα, ειδικότερα, με τα όσα αναφέρονται και με βάση τα στοιχεία τα οποία παρατίθενται στο σχετικό άρθρο:

  • Το 2023, οι ευρωπαϊκοί φόροι βενζίνης και ντίζελ έχουν επιστρέψει κυρίως στους συντελεστές που ίσχυαν πριν από τον πόλεμο Ρωσίας – Ουκρανίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση (Ε.Ε.) απαιτεί από τα κράτη-μέλη να επιβάλλουν ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,55 δολ. ανά γαλόνι).
  • Ο σημερινός χάρτης δείχνει ότι μόνο η Βουλγαρία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία, η Μάλτα και η Πολωνία τηρούν τον ελάχιστο συντελεστή, ενώ όλες οι άλλες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν υψηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης.
  • Ο χαμηλότερος φόρος βενζίνης είναι στην Ουγγαρία, με 0,29 ευρώ ανά λίτρο (1,21 δολάριο ανά γαλόνι), καθώς η ουγγρική ισοτιμία καθορίζεται στο εγχώριο νόμισμα, το φιορίνι, με αποτέλεσμα μια μέση τιμή ελαφρώς χαμηλότερη από το ελάχιστο της Ε.Ε. μετά τις διακυμάνσεις των συναλλαγματικών ισοτιμιών. Οι επόμενες χαμηλότερες ισοτιμίες μετά τις συναλλαγματικές ισοτιμίες είναι των Βουλγαρίας, Μάλτας και Ρουμανίας, η καθεμία με 0,36 ευρώ ανά λίτρο (1,48 δολάριο ανά γαλόνι).
  • Η Ολλανδία έχει τον υψηλότερο φόρο βενζίνης στην Ε.Ε., με 0,79 ευρώ ανά λίτρο (3,25 δολάρια ανά γαλόνι).
  • Η Ιταλία εφαρμόζει τη δεύτερη υψηλότερη τιμή με 0,73 ευρώ ανά λίτρο (3,00 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από τη Φινλανδία με 0,72 ευρώ ανά λίτρο (2,98 δολάρια ανά γαλόνι) και από την Ελλάδα με 0,70 ευρώ ανά λίτρο (2,88 δολάρια ανά γαλόνι).
  • Περίπου το 30% των νέων επιβατικών οχημάτων στην Ε.Ε. είναι πετρελαιοκίνητα οχήματα. Ως εκ τούτου, πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές αντιμετωπίζουν ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ αντί για τη βενζίνη. Η Ε.Ε. ορίζει ελαφρώς χαμηλότερο ελάχιστο ειδικό φόρο κατανάλωσης, 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολάριο ανά γαλόνι), στο ντίζελ.
  • Οι περισσότερες χώρες της Ε.Ε. επιβάλλουν χαμηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ από τη βενζίνη. Στην Ε.Ε., ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη είναι 0,53 ευρώ ανά λίτρο (2,19 δολάρια ανά γαλόνι) και ο μέσος ειδικός φόρος κατανάλωσης στο ντίζελ είναι 0,43 ευρώ ανά λίτρο (1,76 δολάριο ανά γαλόνι).
  • Το Ηνωμένο Βασίλειο επιβάλλει τον υψηλότερο ειδικό φόρο κατανάλωσης στο ντίζελ, με 0,62 ευρώ ανά λίτρο (2,55 δολάρια ανά γαλόνι), ακολουθούμενη από την Ιταλία (0,62 ευρώ ανά λίτρο ή 2,54 δολάρια ανά γαλόνι) και το Βέλγιο (0,60 ευρώ ανά λίτρο ή 2,47 δολάρια ανά γαλόνι). Η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση με συντελεστή ΕΦΚ 0,41 ευρώ ανά λίτρο (1,69 δολ. ανά γαλόνι).
  • Οι χώρες με τους χαμηλότερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στο ντίζελ είναι η Ουγγαρία, με 0,28 ευρώ ανά λίτρο (1,16 δολάριο ανά γαλόνι), και πάλι κάτω από την ελάχιστη ισοτιμία λόγω της συναλλαγματικής ισοτιμίας, ακολουθούμενη από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία και την Πολωνία, που επιβάλλουν δασμούς 0,33 ευρώ ανά λίτρο (1,36 δολ. ανά γαλόνι).
  • naftemporiki.gr

Κατ’ αρχήν συμφωνία Δημοσίου και ομίλου Λάτση για μείωση ποσοστών ελέγχου στη HelleniQ Energy (πρ. ΕΛΠΕ)

Το ελληνικό Δημόσιο ελέγχει σήμερα μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το 35,48% της HELLENiQ ENERGY και ο όμιλος Λάτση μέσω της Paneuropean το 47,12%. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας ανέρχεται σήμερα στα 2,36 δισ. ευρώ.

Σε κατ’ αρχήν συμφωνία για τη διεύρυνση της διασποράς των μετοχών της HELLENiQ ENERGY μέσω της διάθεσης ενός πακέτου μετοχών στο Χρηματιστήριο από κοινού έχουν φθάσει Δημόσιο και όμιλος Λάτση, σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσίευσε η εφημερίδα «Η Καθημερινή» και η Χρύσα Λιάγγου.

Το μερίδιο που θα διατεθεί δεν έχει οριστικοποιηθεί, αλλά οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα κοινό ποσοστό της τάξης του 20%. Η διάθεση των μετοχών είναι πολύ πιθανό να γίνει τον Σεπτέμβριο. Το σχέδιο διάθεσης πακέτου μετοχών της HELLENiQ ENERGY μέσω χρηματιστηρίου είχε εξεταστεί προ τριετίας, αλλά είχε «παγώσει».

Επανέρχεται στο προσκήνιο το σχέδιο διάθεσης στο Χρηματιστήριο Αθηνών ενός ακόμη πακέτου μετοχών της HELLENiQ ENERGY που είχε «παγώσει» προ τριετίας.

Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ επιβεβαιώνουν στην «Κ» ότι οι δύο μέτοχοι, Δημόσιο και όμιλος Λάτση, έχουν έρθει σε μια κατ’ αρχήν συμφωνία για τη διεύρυνση της διασποράς των μετοχών της HELLENiQ ENERGY μέσω της διάθεσης ενός κοινού πακέτου μετοχών στο Χρηματιστήριο, το ποσοστό του οποίου δεν έχει οριστικοποιηθεί.

Πληροφορίες ωστόσο κάνουν λόγο για ένα κοινό ποσοστό της τάξης του 20%.

Το ελληνικό Δημόσιο ελέγχει μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το 35,48% της HELLENiQ ENERGY και ο όμιλος Λάτση μέσω της Paneuropean το 47,12%. Οι τελικές αποφάσεις ως προς τα ποσοστά αλλά και τον χρόνο εισαγωγής των μετοχών στο Χρηματιστήριο αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα με τις πληροφορίες να αναφέρουν τον Σεπτέμβριο ως πιθανότερο μήνα εισαγωγής. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, θα προηγηθεί νομοθετική ρύθμιση που θα ενταχθεί μάλιστα σε ένα από τα πρώτα νομοσχέδια του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας, η οποία θα δίνει μεγαλύτερη ευελιξία στο ΤΑΙΠΕΔ για τη διάθεση του χαρτοφυλακίου του.

Οι μέτοχοι της εταιρείας φαίνεται ότι προσβλέπουν στην αξιοποίηση της θετικής για τη χώρα συγκυρίας που σηματοδοτεί το τέλος του πολιτικού ρίσκου και την αναθέρμανση του επενδυτικού ενδιαφέροντος ενόψει και της κατάκτησης της επενδυτικής βαθμίδας.

Να σημειωθεί ότι το 2019 είχε γίνει απόπειρα για την είσοδο στρατηγικού επενδυτή στην HELLENiQ ENERGY με τους δύο μετόχους να διαθέτουν συνολικό πακέτο μετοχών 50,1% μέσω διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ. Η υπαναχώρηση του ομίλου Λάτση στην πορεία οδήγησε σε ναυάγιο τον διαγωνισμό, με τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ Goldman Sachs και Εθνική –που είχαν προσληφθεί για την απόπειρα της συνδυασμένης πώλησης– να διερευνούν τις πιθανότητες να βρεθεί επενδυτής για να αγοράσει το σύνολο του ποσοστού του Δημοσίου.

Ωστόσο, δεν βρέθηκε δυνητικός επενδυτής πρόθυμος να διαθέσει τεράστια ποσά, της τάξης του 1 δισ. ευρώ, για να είναι απλός μέτοχος μειοψηφίας. Η διάθεση μέρους των μετοχών του Δημοσίου μέσω του Χρηματιστηρίου ήταν το αμέσως επόμενο σενάριο που εξετάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ ως μονόδρομος πλέον, αφού η είσπραξη εσόδων ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ είχε τεθεί ως προαπαιτούμενο για την τέταρτη αξιολόγηση της ελληνικής οικονομίας.

Η περαιτέρω αποκρατικοποίηση των πρώην ΕΛΠΕ παρέμεινε μέχρι σήμερα «παγωμένη» όπως και αυτή της ΔΕΠΑ.

Το σενάριο της εισαγωγής μετοχών στο Χρηματιστήριο επανέρχεται αυτή τη φορά με τη διάθεση και ποσοστού του ομίλου Λάτση. Με την ενίσχυση της διασποράς των μετοχών της HELLENiQ ENERGY στο Χρηματιστήριο, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αγοράς, αναμένεται να ενισχυθεί και η αποτίμηση του ομίλου στο ταμπλό. Η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας ανέρχεται σήμερα στα 2,36 δισ. ευρώ και η μετοχή της στα 7,71 ευρώ (τιμή κλεισίματος την Τετάρτη).

Η HELLENiQ ENERGY έχει εξελιχθεί σήμερα σε έναν ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο και υλοποιεί ένα επενδυτικό πλάνο ύψους 4 δισ. ευρώ μέσω του στρατηγικού του σχεδιασμού «Vision 2025» που ξεκίνησε το 2021 με βασικούς πυλώνες τις ΑΠΕ και τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των δραστηριοτήτων της.

Οι πληροφορίες κάνουν λόγο για ένα κοινό ποσοστό της τάξης του 20% – Η διάθεση των μετοχών είναι πολύ πιθανό να γίνει τον Σεπτέμβριο.

Κορύφωση της ζήτησης για πετρέλαιο το 2045 προβλέπει ο OPEC

Το πετρέλαιο έχει πολύ μέλλον ακόμη, παρά την πράσινη μετάβαση. Αυτό είναι το σαφές μήνυμα του πετρελαϊκού καρτέλ OPEC, όπως το συμπύκνωσε ο γραμματέας του, Χάιταμ Αλ Γκάις, μιλώντας σε ασιατικό συνέδριο για την ενέργεια στην Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας. Ο Γκάις υπενθύμισε την εκτίμηση του Οργανισμού ότι η παγκόσμια ζήτηση ενέργειας θα αυξηθεί κατά 23% έως το 2045, καθώς ο πληθυσμός της Γης θα φτάσει τα 9,5 δισ., και δεν υπάρχει άλλος αξιόπιστος τρόπος κάλυψής της από τη χρήση όλων των διαθέσιμων πηγών, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου.

Ο OPEC εκτιμά ότι η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου θα αυξηθεί στα 110 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα μέχρι το 2045 και το πετρέλαιο θα συνεχίσει να αποτελεί το 29% του ενεργειακού μείγματος μέχρι τότε. Σύμφωνα με τον Γκάις, μόνο για τη βιομηχανία πετρελαίου απαιτούνται επενδύσεις 12,1 τρισ. δολαρίων ή πάνω από 500 δισεκατομμύρια δολάρια τον χρόνο από τώρα έως το 2045 για να καλυφθούν οι ανάγκες της ζήτησης.

Ο γενικός γραμματέας του OPEC χαρακτήρισε αντιφατικές τις εκκλήσεις προς τον οργανισμό, από τη μια μεριά να συμβάλει σε ασφαλή και βιώσιμο ενεργειακό εφοδιασμό και από την άλλη να σταματήσει τη χρηματοδότηση πετρελαϊκών εξορύξεων. «Η συζήτηση για μη επένδυση σε πετρελαϊκές εξορύξεις θα οδηγήσει μόνο σε ενεργειακό χάος. Χρειαζόμαστε ενεργειακή διαύγεια, όχι ενεργειακό χάος», είπε ο Γκάις.

Παράταση μέχρι 30 Ιουνίου 2027 για κυκλοφορούντα μικρά βυτιοφόρα έως 4 τόνους για τοπικές μεταφορές πετρελαίου θέρμανσης

Με εγκύκλιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών (ΑΔΑ 9ΛΙΔ465ΧΘΞ-ΞΗΗ) γνωστοποιείται η δυνατότητα παράτασης μέχρι τον Ιούνιο του 2027 των παρεκκλίσεων από τον κανονισμό ADR σε εθνικό επίπεδο (απόφαση Ε.Ε. 2023/1198-21.6.2023).

Η απόφαση έχει εφαρμογή μόνο για βυτιοφόρα οχήματα μεικτής μάζας κάτω των 4t, με δεξαμενές πάχους περιβλήματος κάτω των 3 mm, τα οποία έχουν ταξινομηθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα μεταξύ 1ης Ιανουαρίου 1991 και 31ης Δεκεμβρίου 2002 και διενεργούν τοπικές μεταφορές πετρελαίου θέρμανσης (UN 1202). Η ισχύς της νέας απόφασης λήγει την 30η Ιουνίου 2027.

Προκειμένου τα οχήματα τα οποία εμπίπτουν στο καθεστώς των παρεκκλίσεων να υπαχθούν στην εν λόγω παράταση, θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να προσέλθουν στις αρμόδιες Διευθύνσεις Μεταφορών των Περιφερειών ώστε να εκδοθεί νέα άδεια κυκλοφορίας με αναγραφή της ημερομηνίας 30.6.2027 στο πεδίο H «Διάρκεια ισχύος» της άδειας κυκλοφορίας τους. Η έκδοση της νέας άδειας γίνεται ατελώς σύμφωνα με την α.π. οικ. Α 34465/2669/25.6.2014 (ΑΔΑ: 7Θ4Γ1-4Φ5).

Κατά τον περιοδικό τεχνικό έλεγχο του οχήματος στο ΚΤΕΟ, θα ελέγχεται η άδεια κυκλοφορίας του οχήματος και σε περίπτωση μη αναγραφής της παραπάνω ημερομηνίας λήξης, θα σημειώνεται Σοβαρή Έλλειψη στον κωδικό 1404 «Ελλείψεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας» του Παραρτήματος Ι της υ.α. οικ. 19111/192 ( ΦΕΚ Β’ 1003/2019).

Υψηλά κέρδη στο αργό βλέπουν οι Big Oil

Οι πέντε μεγαλύτερες στον κόσμο εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου κατέγραψαν πέρυσι συνολικά κέρδη σχεδόν 200 δισ. δολαρίων.

Και είναι αντιμέτωπες με τρεις στρατηγικές δυνατότητες για το πώς να χρησιμοποιήσουν τις στοίβες μετρητών τους:

-εξόρυξη πετρελαίου και φυσικού αερίου,

-μετακίνηση σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και περιουσιακά στοιχεία ενεργειακής μετάβασης

-επιστροφή χρημάτων στους μετόχους. Αυτοί οι κολοσσοί λοιπόν φαίνεται να επιλέγουν σε μεγάλο βαθμό την τρίτη επιλογή τις τελευταίες εβδομάδες.

Με άλλα λόγια, η Exxon Mobil Corp., η Chevron Corp., η BP Plc, η Shell Plc και η TotalEnergies SE «επιλέγουν τα μετρητά έναντι του κλίματος», όπως έγραψε πρόσφατα ο δημοσιογράφος του Bloomberg, Kevin Crowley. Οι μέτοχοι φαίνεται να υποστηρίζουν αυτή τη θέση: Τα ψηφίσματα που θα ανάγκαζαν τις εταιρείες να ευθυγραμμιστούν με τους κλιματικούς στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού απέτυχαν. Η BP και η Shell έχουν επίσης αποσύρει τις στρατηγικές τους για τη μείωση της παραγωγής ορυκτών καυσίμων.

Τι δείχνουν οι αριθμοί

Αυτό μπορεί να φαίνεται σαν μια σημαντική αλλαγή στην κατανομή κεφαλαίων για την ενεργειακή μετάβαση, αλλά λέει περισσότερα για τη στρατηγική τους.  Δηλαδή, η αποχώρηση των μεγάλων πετρελαϊκών από επενδύσεις καθαρής ενέργειας σημαίνει περισσότερα για τις ίδιες παρά για την ενεργειακή μετάβαση.

Από το 2015 έως το 2022, οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου και φυσικού αερίου – όχι μόνο οι πέντε πρώτες αλλά και εταιρείες όπως η Repsol SA στην Ισπανία και η Petronas στη Μαλαισία – επένδυσαν συνολικά 113 δισ δολάρια σε περιουσιακά στοιχεία και τεχνολογίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Από αυτά, περισσότερα από τα μισά προήλθαν μόνο το 2021 και το 2022.

Είναι ένα λογικό ποσό, σίγουρα, αλλά χρειάζεται πλαίσιο για να κατανοήσουμε τον ρόλο που έπαιξαν οι εταιρείες στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα. Την ίδια περίοδο από το 2015 έως το 2022, οι επενδύσεις για την ενεργειακή μετάβαση από όλες τις εταιρείες και τους τομείς ανήλθαν σε περισσότερα από 4,8 τρισ. δολάρια. Οι επενδύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών έχουν προφανώς αυξηθεί σε απόλυτες τιμές, αλλά δύο άλλες μετρήσεις καθιστούν τη σχετική σημασία τους πιο ξεκάθαρη.

Το πρώτο είναι το μερίδιο των κεφαλαιουχικών δαπανών των εταιρειών που έχει διατεθεί για καθαρή ενέργεια. Το 2015, οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου ανέπτυξαν το 0,8% του κεφαλαίου τους σε δραστηριότητες χαμηλών εκπομπών άνθρακα. Πέρυσι, το ποσοστό αυτό είχε υπερδεκαπλασιαστεί, με τις επενδύσεις χαμηλών εκπομπών άνθρακα να φτάνει το 8,6% του συνολικού κεφαλαίου.

Ωστόσο, αυτή η τάση δεν συμβαδίζει με τη συνολική αύξηση των επενδύσεων στην ενεργειακή μετάβαση. Το 2015, τα 3,2 δισ. δολάρια κεφαλαίων των χαμηλών εκπομπών άνθρακα των Big Oil ήταν λιγότερο από το 1% του συνόλου των επενδύσεων. Πέρυσι, τα 32,3 δισ. δολάρια τους ήταν 10 φορές υψηλότερα σε απόλυτες τιμές, αλλά μόνο τρεισήμισι φορές υψηλότερα ως μερίδιο του συνόλου. Στην πραγματικότητα, μετά το άλμα από το 0,7% των επενδύσεων για την ενεργειακή μετάβαση το 2017 στο 2,5% το 2018, οι δραστηριότητες των εταιρειών με χαμηλές εκπομπές άνθρακα ήταν περιορισμένες. Η συνεισφορά τους κορυφώθηκε στο 3% το 2021 και μειώθηκε ελαφρά στο 2,9% πέρυσι.

Δεν έκαναν τη διαφορά

Επί της ουσίας, οι επενδύσεις στην ενεργειακή μετάβαση από τους ισχυρούς πετρελαϊκούς ομίλους είναι σίγουρα ευπρόσδεκτες, αλλά δεν έχουν κάνει τη διαφορά. Δηλαδή, οι τάσεις των επενδύσεων καθαρής ενέργειας θα έμοιαζαν σε μεγάλο βαθμό οι ίδιες εάν οι μεγάλες εταιρείες πετρελαίου δεν επένδυαν καθόλου. Και δεν υπάρχει έλλειψη κεφαλαίων αυτή τη στιγμή καθώς σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, έχουν επενδύσει περισσότερα στην καθαρή ενέργεια από τα ορυκτά καύσιμα κάθε χρόνο από το 2016.

Η όρεξη των μεγάλων πετρελαϊκών εταιρειών για επενδύσεις στην ενεργειακή μετάβαση έχει έρθει και παρέλθει στο παρελθόν. Επομένως, αν υποθέσουμε ότι ένας ακόμη επενδυτικός κύκλος θα μπορούσε να έρθει ξανά – όχι απλώς η συνέχιση της προτίμησης των μετόχων για επιστρεφόμενα μετρητά – θα πρέπει επίσης να ρωτήσουμε ποια μορφή μπορεί να έχει.

Ίσως δεν θα είναι στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές, ιδιαίτερα όχι με την αποχώρησή τους που ανοίγει τώρα χώρο για νεοεισερχόμενους.

Focus σε νέους τομείς;

Αντίθετα, θα μπορούσε να είναι σε τομείς όπου υπάρχει μεγαλύτερη συγγένεια με την υπάρχουσα δομή και την τεχνογνωσία των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπως τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα, το υδρογόνο ή η γεωλογική αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα. Προς το παρόν, ωστόσο, η απόσυρση των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου έχει περιορισμένο αντίκτυπο. Μπορεί να αφαιρέσει ένα ή δύο τοις εκατό των συνολικών επενδύσεων στην ενεργειακή μετάβαση, σε έναν κόσμο όμως όπου οι άλλοι επενδυτές αφθονούν.

(newmoney) energypress.gr

Άλλη μία ισχυρή έκρηξη με 31 νεκρούς από διαρροή φυσικού αερίου σε εστιατόριο στην Κίνα

Οι εκρήξεις από διαρροή αερίου γέμισαν την επικαιρότητα των ημερών, καθώς οδήγσαν σε κάποιες περιπτώσεις σε σημαντικό αριθμό θυμάτων

Διαβάσαμε στο ethnos.gr

Τουλάχιστον 31 άνθρωποι σκοτώθηκαν από ισχυρή έκρηξη που σημειώθηκε το βράδυ της Τετάρτης σε εστιατόριο στην πόλη Γιντσουάν, στη βορειοδυτική Κίνα.

«Διαρροή υγροποιημένου αερίου (…) είχε αποτέλεσμα να προκληθεί έκρηξη κατά τη διάρκεια της λειτουργίας εστιατορίου μπάρμπεκιου», αναφέρει το πρακτορείο Νέα Κίνα, επικαλούμενο την περιφερειακή επιτροπή του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας.

Άλλοι επτά άνθρωποι δέχονται ιατρική βοήθεια και ένας από τους τραυματίες βρίσκεται σε «κρίσιμη κατάσταση», διευκρίνισε το πρακτορείο.

Δυο θύματα έχουν υποστεί πολύ σοβαρά εγκαύματα, άλλα δύο έχουν ελαφριά τραύματα, ακόμα δύο χτυπήθηκαν από θραύσματα γυαλιού, κατά την ίδια πηγή.

Πλάνα που μετέδωσε το κρατικό τηλεοπτικό δίκτυο CCTV εικονίζουν πάνω από δέκα πυροσβέστες καθώς δίνουν μάχη με τις φλόγες και τον καπνό που αναδίδονται από πελώρια τρύπα που προκάλεσε η έκρηξη. Ο δρόμος, όπου βρίσκονται πολλά άλλα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης, είναι σπαρμένος συντρίμμια.

Η έκρηξη έγινε στο εστιατόριο μπάρμπεκιου Fuyang, στο κέντρο της πόλης Γιντσουάν, πρωτεύουσας της αυτόνομης περιφέρειας Νίνγκσια.

Η τραγωδία καταγράφτηκε την παραμονή του φεστιβάλ του δράκου-βάρκας, τριήμερου εορτασμού κατά τον οποίο πολλοί Κινέζοι βρίσκονται με μέλη των οικογενειών τους και φίλους.

Ο Κινέζος πρόεδρος Σι Τζινπίνγκ κάλεσε να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια προκειμένου να «προσφερθούν φροντίδες στους τραυματίες και να ενισχυθεί η επίβλεψη και η ασφάλεια σε βιομηχανίες και τομείς-κλειδιά προκειμένου να προστατευθεί αποτελεσματικά η ζωή και το βίος των πολιτών», μετέδωσε το CCTV.

Το υπουργείο Αντιμετώπισης Εκτάκτων Καταστάσεων ανέφερε πως επιχείρησαν πάνω από 100 πυροσβέστες και μέλη σωστικών συνεργείων στον τόπο της καταστροφής.