Accessibility Tools

Skip to main content

Σταϊκούρας: «Εξετάζονται παρεμβάσεις στις τιμές των καυσίμων»

Με στοιχεία από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο και την τηλεόραση του ΣΚΑΙ

Ανοικτό είναι το ενδεχόμενο να υπάρξουν μέτρα και για την αντιμετώπιση των εξαιρετικά υψηλών τιμών στα καύσιμα. Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας μιλώντας χθες μετά τα μεσάνυχτα στον ΣΚΑΪ και στην εκπομπή «Πόλεμος στην Ουκρανία» προανήγγειλε παρεμβάσεις στις τιμές των καυσίμων (σ.σ. αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα ανακοινωθούν μέχρι την επόμενη Παρασκευή).

«Έχουμε επίγνωση της πραγματικότητας, έχουμε εικόνα του πόσο επιβαρύνονται τα νοικοκυριά και προσπαθούμε να βρούμε και να εξαντλήσουμε τον δημοσιονομικό χώρο και πιθανότατα να υπάρχουν και άλλα μέτρα, άλλες παρεμβάσεις», δήλωσε χαρακτηριστικά ερωτηθείς αν η κυβέρνηση εξετάζει τη λήψη μέτρων για τα καύσιμα.

Επιπλέον, ο υπουργός Οικονομικών εξέφρασε την πρόθεση της κυβέρνησης να επεκτείνει τον μειωμένο ΦΠΑ στην εστίαση και στις μεταφορές στο δεύτερο εξάμηνο, μέτρο που εκτιμάται στα 250 εκατ. ευρώ.

Οι τιμές
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει το Παρατηρητήριο των τιμών των υγρών καυσίμων στην Ελλάδα, η μέση τιμή της 95άρας αμόλυβδης στην Ελλάδα είναι 2,05 ευρώ το λίτρο, η 100άρα κοστίζει κατά μ.ο. 2,19 ευρώ το λίτρο, ενώ το diesel βρίσκεται στο 1,8 ευρώ το λίτρο και το υγραέριο έχει ανέβει στο 1,13 ευρώ το λίτρο.

Πάντως, ήδη σε νομούς όπως οι Κυκλάδες (2,202) και τα Δωδεκάνησα (2,156), η 95άρα βενζίνη έχει ξεπεράσει εδώ και βδομάδες τα 2 ευρώ/λίτρο (βλ. fuelprices.gr).

Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν από τα 132 δολάρια το βαρέλι στα 110 δολάρια το βαρέλι κι αυτό οδήγησε και σε μια μικρή μείωση της αύξησης της τιμής της αμόλυβδης στα πρατήρια βενζίνης, υποστήριξε το πρωί μιλώντας στην ΕΡΤ ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Αττικής Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου. «Ελπίζουμε το επόμενο διάστημα να δούμε μια αποκλιμάκωση των τιμών. Οι τιμές της βενζίνης έχουν φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα, ιδιαίτερα στη νησιωτική Ελλάδα. Αλλά και οι τιμές του πετρελαίου θέρμανσης είναι πολύ υψηλά και παρόλη την κακοκαιρία οι άνθρωποι δυσκολεύονται πολύ κι αγοράζουν σε μικρές ποσότητες, δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για κάτι άλλο», είπε.

Στην ερώτηση εάν η τιμή της βενζίνης φθάσει στα 2,5 ευρώ το λίτρο, απάντησε πως αν δεν είναι ένα κερδοσκοπικό παιχνίδι και εάν συνεχιστεί η πτωτική πορεία των διεθνών τιμών, θα γίνει και αποκλιμάκωση της τιμής στα πρατήρια.

Τι λένε τα στελέχη του πετρελαϊκού κλάδου για την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και πόσο πιθανή είναι η εκτίναξη των τιμών στα 200 δολάρια το βαρέλι

Ο MOHAMMAD BARKINDO, γενικός γραμματέας του Οργανισμού Πετρελαιοπαραγωγών Χωρών (OPEC), συλλογιζόταν για τις δραματικές γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων εβδομάδων καθώς ομιλούσε σε αίθουσα χορού στο Χιούστον αυτή την εβδομάδα. Χιλιάδες στελέχη του κλάδου του πετρελαίου συγκεντρώθηκαν στην παγκόσμια πετρελαϊκή πρωτεύουσα για το CERAWeek, το ενεργειακό συνέδριο που διοργανώνεται κάθε χρόνο από την S&P Global, την εταιρεία παροχής χρηματοοικονομικών πληροφοριών. Ο ίδιος σημείωσε ότι το καρτέλ του ΟΠΕΚ από την ίδρυσή του το 1960 έχει ζήσει επτά επώδυνους κύκλους άνθησης και κατάρρευσης στο πετρέλαιο και πως ανησυχεί ότι η ρωσική κρίση μπορεί να οδηγήσει σε άλλη μια τέτοια «καταστροφή».

Η προειδοποίησή του ήρθε σε μια μνημειώδη ημέρα για την ιστορία της ενέργειας. Σε αντίποινα για την αιματηρή και απρόκλητη επίθεση του Βλαντιμίρ Πούτιν στην Ουκρανία, στις 8 Μαρτίου, η Αμερική επέβαλε πλήρη απαγόρευση στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και η Βρετανία είπε ότι κάνει κάτι ανάλογο σταδιακά μέσα σε αρκετούς μήνες. Ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν μίλησε για στόχευση της «κύριας αρτηρίας της ρωσικής οικονομίας». Καμία χώρα της ΕΕ δεν εντάχθηκε στο εμπάργκο, αλλά την ίδια μέρα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε τη νέα ενεργειακή στρατηγική της, η οποία σχεδιάστηκε ρητά για να μειώσει την εξάρτηση της ΕΕ από το ρωσικό αέριο, το οποίο αντιπροσωπεύει περίπου το 40% της συνολικής κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων κατά τα δύο τρίτα φέτος και τελείως «πολύ πριν από το 2030». Ο κ. Πούτιν στις 8 Μαρτίου αναφέρθηκε σε διάταγμα που απειλούσε να διακόψει τις εξαγωγές εμπορευμάτων -γεγονός που, δεδομένου του μεγάλου ρόλου της Ρωσίας σε όλα, από το σιτάρι μέχρι το νικέλιο, θα μπορούσε να βάλει τέλος στις παγκόσμιες αγορές. Η τιμή του αργού πετρελαίου Brent, του διεθνούς σημείου αναφοράς, εκτινάχθηκε πάνω από τα 130 δολάρια το βαρέλι. «Όταν αυτό τελειώσει, όπως κι αν τελειώσει, ο παγκόσμιος κλάδος πετρελαίου θα είναι διαφορετικός», συνοψίζει ο Daniel Yergin, ειδικός σε θέματα ενέργειας και αντιπρόεδρος της S&P Global.

Μια βραχυπρόθεσμη συνέπεια μπορεί να είναι η αποκατάσταση του ρόλου των μεγάλων πετρελαϊκών, που κατηγορούνται σήμερα ότι τροφοδοτούν την κλιματική κρίση. Η προοπτική ενός πετρελαϊκού σοκ έχει οδηγήσει ακόμη και τη φιλική προς το κλίμα κυβέρνηση του κ. Μπάιντεν να αγκαλιάσει τους λιγότερο αγαπητούς ενεργειακούς γίγαντες της Αμερικής. Αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του Τζον Κέρι, του απεσταλμένου του προέδρου για το κλίμα, αναμένονταν αρχικά να ασκήσουν κριτική στα πετρελαϊκά στελέχη στο Χιούστον σχετικά με τις άτονες προσπάθειές τους για απαλλαγή από εκπομπές άνθρακα. Αντ ‘αυτού, έριξαν τους τόνους και ενθάρρυναν αθόρυβα τους διευθύνοντες συμβούλους πετρελαϊκών να αντλήσουν περισσότερο αργό για να αντισταθμίσουν την απώλεια της ρωσικής προσφοράς. Ο κ. Barkindo επικαλέστηκε με χαρά ένα πρόσφατο tweet του Elon Musk, του δισεκατομμυριούχου στο χώρο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ότι «Πρέπει να αυξήσουμε αμέσως την παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου». Στέλεχος πετρελαϊκής στο κοινό απολάμβανε τις έντονες ομιλίες τύπου «σας το είπαμε». Ο Τζον Χες, το επώνυμο αφεντικό εταιρείας πετρελαίου, υποστήριξε ότι «χρειαζόμαστε στην ενεργειακή μετάβαση μια ισχυρή βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου εδώ μέσα στο σπίτι μας».

Παλαιότερα η Ρωσία θεωρούνταν έμπιστος εταίρος. Τώρα, λέει ο κ. Yergin, θεωρείται «όχι απλώς αναξιόπιστη αλλά και ανεπιθύμητη». Εάν δεν θα μπορεί να  αγγίξει κανείς το ρωσικό πετρέλαιο, έλεγαν τα στελέχη του κλάδου του πετρελαίου μεταξύ καφέ και κοκτέιλ, το αργό μπορεί να φτάσει τα 200 δολάρια το βαρέλι φέτος. Ήταν νευρικοί γιατί, βάζοντας στην άκρη όλες τις (επίσημες) δηλώσεις επί σκηνής, πολλά από τα αφεντικά του πετρελαίου ανησυχούν χωρίς να το λένε δημόσια ότι η ρωσική κρίση μπορεί να ηχήσει τον θάνατο του κλάδου τους. Η νέα στρατηγική της ΕΕ ήδη διπλασιάζει τις πιο πράσινες εναλλακτικές λύσεις. Μια παρατεταμένη περίοδος αστάθειας και υψηλών τιμών που αποξενώνει τους καταναλωτές και εκνευρίζει τους επενδυτές μπορεί να δώσει και στους Αμερικανούς πολιτικούς την ώθηση που χρειάζονται για να επιταχύνουν την απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα.

Θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν οι τιμές του πετρελαίου; Αυτό εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, ξεκινώντας από το εμπάργκο. Η Αμερική εισάγει μόνο μια ασήμαντη ποσότητα προϊόντων πετρελαίου από τη Ρωσία, μια διαταραχή που μπορεί εύκολα να αντιμετωπιστεί. Η Helen Currie, επικεφαλής οικονομολόγος της ConocoPhillips, της αμερικανικής εταιρείας πετρελαίου, πιστεύει ότι η αμερικανική απαγόρευση δεν θα έχει μεγάλο αντίκτυπο επειδή τα αμερικανικά διυλιστήρια έβρισκαν ήδη τρόπους να «βελτιστοποιήσουν» την απώλεια αυτών των εισαγωγών. Στη διάσκεψη, οι καναδικές εταιρείες ενέργειας ισχυρίστηκαν ότι θα μπορούσαν να αυξήσουν την παραγωγή για να αντικαταστήσουν το ένα τρίτο των χαμένων ρωσικών εισαγωγών από «αύριο» κιόλας.

Αυτό μπορεί να αλλάξει εάν η Αμερική συσπειρώσει τον κόσμο γύρω από ένα παγκόσμιο εμπάργκο. Ωστόσο, ένα τέτοιο αποτέλεσμα φαίνεται απίθανο. Η ΕΕ είναι επιφυλακτική, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα. Η Κίνα και η Ινδία, που μισούν τις αμερικανικές κυρώσεις και αρνούνται να καταδικάσουν την εισβολή της Ρωσίας, δεν θα ενταχθούν σε αυτές. Ο Κένεθ Μέντλοκ του Πανεπιστημίου Ράις επισημαίνει μια πρόσφατη συμφωνία φυσικού αερίου μεταξύ Ρωσίας και Κίνας που θα διευθετηθεί σε ευρώ και όχι σε δολάρια ως ένδειξη ότι οι δύο μπορούν να αντιμετωπίσουν τις αμερικανικές κυρώσεις. Ενδέχεται να εισάγουν περισσότερο ρωσικό αργό τύπου Urals, κυρίως επειδή διαπραγματεύεται με έκπτωση σε σχέση με το Brent, σύμφωνα με την S&P Global, πιθανώς ως αποτέλεσμα της «αυτοκυρώσεων» από ορισμένους εμπόρους εμπορευμάτων που ανησυχούν για το φήμη του ρωσικού πετρελαίου.

Ο Antoine Halff της Kayrros, γαλλικής εταιρείας ανάλυσης δεδομένων, επιβεβαιώνει ότι οι Ευρωπαίοι, Ιάπωνες και Νοτιοκορεάτες αγοραστές «δεν αγγίζουν το ρωσικό αργό». Αλλά ακούει ψίθυρους ότι κάποιοι μεγάλοι οίκοι εμπορευμάτων μπορεί να λαμβάνουν αθόρυβα παραδόσεις. Τα στοιχεία της Kayrros αποκαλύπτουν μια τεράστια αύξηση στις μεταφορές του αργού πετρελαίου τις τελευταίες δύο εβδομάδες, κάτι που ο κ. Halff εκτιμά ότι αντιπροσωπεύει ρωσικά δεξαμενόπλοια που απορρίφθηκαν από τον αρχικό τους προορισμό, αναζητώντας νέους αγοραστές. Συνολικά, πιστεύει, ότι 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) ρωσικού αργού θα μπορούσαν να αποκλειστούν από την αγορά, από τα συνολικά περίπου 4,5 εκατομμύρια bpd (βαρέλια την ημέρα) που διακινούνταν πριν από τον πόλεμο.

Το προφανές μέρος για να ψάξει κανείς για αυτή την ποσότητα βαρελιών είναι ο ΟΠΕΚ. Ο κ. Barkindo έβαλε σε πάγο τέτοιες ιδέες, δηλώνοντας στο Χιούστον ότι «κανείς δεν μπορεί να αντικαταστήσει» την πιθανή απώλεια της ρωσικής παραγωγής, την οποία προσδιορίζεται σε περίπου 8 εκατομμύρια bpd (βαρέλια την ημέρα) συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων πετρελαίου: «Ο (υπόλοιπος) κόσμος δεν έχει τόση δυναμικότητα», λέει. Μεγάλο μέρος του μικρού περιθωρίου (αύξησης παραγωγής) που υπάρχει, ίσως 2 εκατομμύρια bpd, βρίσκεται στη Σαουδική Αραβία και στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Βρισκόμενοι όμως μακριά από το να βιαστούν να ενταχθούν στο άρμα της Αμερικής, οι ηγέτες αυτών των χωρών – δυσαρεστημένοι με την πολιτική της στη Μέση Ανατολή – φέρεται να έχουν αρνηθεί ακόμη και να δεχτούν τα τηλεφωνήματα του κ. Μπάιντεν. (Ο κ. Barkindo κατέστησε επίσης σαφές ότι η Ρωσία δεν θα εκδιωχθεί από τη συμφωνία του ΟΠΕΚ+ λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία, σημειώνοντας ότι το καρτέλ παρέμεινε ουδέτερο ακόμη και εν μέσω πολέμου μεταξύ των μελών του —Ιράν και Ιράκ τη δεκαετία του 1980 και Ιράκ με το Κουβέιτ το 1990-91.)

Αν όχι οι Άραβες σεΐχηδες, τι γίνεται με τους Αμερικανούς παραγωγούς σχιστολιθικού πετρελαίου; Οι λεγόμενοι Frackers μπορούν να φέρουν πετρέλαιο στην αγορά πολύ πιο γρήγορα από τους συναδέλφους τους. Μετά από κατάρρευση πριν από μερικά χρόνια, η αμερικανική παραγωγή σχιστόλιθου αναμένεται να αυξηθεί φέτος κατά περίπου 750.000 bpd. Αλλά ακόμη και η περαιτέρω αυτή αύξηση της παραγωγής δεν θα ήταν αρκετή για να αντισταθμίσει το χαμένο ρωσικό αργό. Ο Scott Sheffield, επικεφαλής της Pioneer Natural Resources, της αμερικανικής εταιρείας πετρελαίου με μεγάλες εκμεταλλεύσεις σχιστολιθικού πετρελαίου, λέει ότι ο κλάδος θα μπορούσε να αυξήσει την παραγωγή κατά 1,5 εκατ. bpd εντός 18 μηνών —αλλά μόνο εάν υπάρξει «μια αλλαγή στη φιλοσοφία της κυβέρνησης Μπάιντεν για τα ορυκτά καύσιμα στη χώρα του». Λέει ότι θα απαιτήσει επίσης να πειστούν οι πολύπαθοι επενδυτές, οι οποίοι έχουν χάσει δισεκατομμύρια στο παρελθόν στοιχηματίζοντας σε μη αποδοτικές εταιρείες σχιστολιθικού πετρελαίου, ότι οι υψηλότερες τιμές του πετρελαίου δικαιολογούν το κυνήγι της αύξησης της παραγωγής. Και τόσο ο κ. Sheffield όσο και η Vicki Hollub, διευθύνουσα σύμβουλος της αμερικανικής Occidental Petroleum επισημαίνουν εμπόδια της εφοδιαστικής αλυσίδας σε οτιδήποτε -από χάλυβα και άμμο για fracking μέχρι οδηγούς φορτηγών.

Έτσι, μένουν τα στρατηγικά αποθέματα. Την περασμένη εβδομάδα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA), ο ημι-επίσημος φορέας που εκπροσωπεί χώρες που καταναλώνουν ενέργεια, ανακοίνωσε ότι θα απελευθερώσει περίπου 60 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου που κατέχουν τα μέλη του, που ισοδυναμεί με το 4% των συνολικών τους αποθεμάτων. Στις 9 Μαρτίου, ο IEA ανακοίνωσε ότι ήταν έτοιμος να διαθέσει περισσότερες ποσότητες. Παρόλο που τέτοια αποθέματα δεν μπορούν να αναπληρώσουν μια μόνιμη απώλεια της ρωσικής παραγωγής, θα μπορούσαν να κάνουν τη μεγάλη διαφορά για μερικούς μήνες, μέχρι να κατευναστεί η κρίση ή να ξεκινήσουν εναλλακτικές πηγές εφοδιασμού. Ο κ. Halff, ο ίδιος πρώην εκπρόσωπος του IEA, επισημαίνει ότι η άνοδος της τιμής του πετρελαίου μετά την είδηση της αρχικής απελευθέρωσης 60 εκατομμυρίων βαρελιών υποδηλώνει ότι (η απελευθέρωση στρατηγικών αποθεμάτων αυτού του ύψους) ήταν «υπερβολικά μικρή», αλλά ότι μια μεγαλύτερη απελευθέρωση 120 εκατομμυρίων βαρελιών είναι τεχνικά εφικτή με ρυθμό 2 εκατ bpd ή περισσότερο. Ο κ. Hess υποστηρίζει την άμεση απελευθέρωση στην αγορά 120 εκατομμυρίων βαρελιών αυτόν τον μήνα, επιπλέον 120 εκατ βαρελιών τον επόμενο μήνα και περισσότερα αργότερα εάν χρειαστεί.

Οι τιμές του πετρελαίου ενδέχεται να μην εκτοξευτούν ξανά βραχυπρόθεσμα. Η τιμή του Brent έπεσε πάνω από 5% στις 9 Μαρτίου, καθώς ο κλάδος αφομοιώνει τέτοιες σκέψεις. Αλλά ακόμα κι αν η ρωσική κρίση επιλυθεί αρκετά σύντομα – κι αυτό είναι ένα μεγάλο αν – ο κόσμος μπορεί να έχει κολλήσει για τα επόμενα χρόνια σε μια επισφαλώς ισορροπημένη, βαθιά ασύνδετη και ασταθή αγορά πετρελαίου. Οι τιμές θα μπορούσαν να αυξηθούν ξανά. Εάν ξεπεράσουν τα 150 δολάρια το βαρέλι και παραμείνουν υψηλά, πιστεύει η κ. Hollub, αυτό θα κατέστρεφε τη ζήτηση – μια προοπτική που, λέει, προκαλεί «μεγάλη ανησυχία και πολύ άγχος».

Αυτός ο φόβος ήταν έκδηλος στο Χιούστον μεταξύ των αφεντικών του πετρελαίου, που προτιμούν τόσο η προσφορά όσο και η τιμή του πετρελαίου να είναι σχετικά σταθερές. «Ποτέ δεν έχω δει πιο απαισιόδοξο γκρουπ», αναφέρει ο Μπομπ Ντάντλεϊ, πρώην αφεντικό της BP, ο οποίος τώρα ηγείται της Πρωτοβουλίας για το Κλίμα Πετρελαίου και Αερίου, η οποία ενώνει ενεργειακές εταιρείες που ανησυχούν για τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Όπως είπε ο Τζακ Φούσκο, αφεντικό της Cheniere, του μεγαλύτερου εξαγωγέα υγροποιημένου φυσικού αερίου της Αμερικής στους μεγάλους της ενέργειας αυτή την εβδομάδα, «Οι αναταράξεις μόλις έχουν αρχίσει».

© 2021 The Economist Newspaper Limited. Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο. Το πρωτότυπο άρθρο βρίσκεται στο www.economist.com

Τορπίλη ARAMCO πιέζει ανοδικά τις τιμές πετρελαίου

διαβάσαμε στην «Καθημερινή», με στοιχεία από Bloomberg, Reuters

Η ARAMCO έδωσε παραγγελίες που κυμαίνονται από 1,2 έως 4,6 εκατ. βαρέλια πετρελαίου για παράδοση τον Απρίλιο σε διάφορα λιμάνια του βασιλείου και όπως τονίζει το Bloomberg, η ογκώδης παραγγελία αυξάνει τις πιέσεις στην παγκόσμια αγορά που ήδη πάσχει από έλλειμμα προσφοράς. Παράγοντες της αγοράς έχουν ήδη επισημάνει πως είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί τόσο μεγάλος όγκος του καυσίμου σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα

Ντε φάκτο δύναμη του ΟΠΕΚ που καθορίζει την πολιτική του, άλλοτε αντίπαλος της Ρωσίας και τα τελευταία χρόνια σύμμαχός της, η Σαουδική Αραβία φαίνεται να τορπιλίζει κάθε προσπάθεια για εξομάλυνση της παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου. Μία ημέρα μετά την υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου έως και 15% και την πρωτοβουλία των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων να ζητήσουν αύξηση παραγωγής του ΟΠΕΚ, η ναυαρχίδα του πετρελαϊκού κλάδου του βασιλείου των Σαούδ, η Aramco, αγοράζει μεγάλο όγκο ντίζελ.

Στην παραγγελία της σαουδαραβικής εταιρείας αναφέρεται σχετικό ρεπορτάζ του Bloomberg, που δεν παραλείπει να εκφράσει την έκπληξή του για την «αιφνιδιαστική» κίνηση της εταιρείας καθώς η Aramco συνήθως εξάγει πετρέλαιο. Εδωσε παραγγελίες που κυμαίνονται από 1,2 έως 4,6 εκατ. βαρέλια ντίζελ για παράδοση τον Απρίλιο σε διάφορα λιμάνια του βασιλείου. Οπως τονίζει το Bloomberg, η ογκώδης παραγγελία αυξάνει τις πιέσεις στην παγκόσμια αγορά που ήδη πάσχει από έλλειμμα προσφοράς. Παράγοντες της αγοράς έχουν ήδη επισημάνει πως είναι πολύ δύσκολο να βρεθεί τόσο μεγάλος όγκος του καυσίμου σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα. Εταιρείες και χώρες που αγοράζουν το καύσιμο αντιμετωπίζουν την προοπτική να αποκλειστεί πλήρως από την παγκόσμια αγορά το ρωσικό ντίζελ με μεγάλες επιπτώσεις στις ευρωπαϊκές αγορές που είναι και οι σημαντικότεροι πελάτες των ρωσικών υδρογονανθράκων. Ως εκ τούτου πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες έχουν στραφεί στις εξαγωγές πετρελαιοπαραγωγών χωρών από την Ασία και τη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα να έχουν μειωθεί τα αποθέματα σε παγκόσμιο επίπεδο.

Τα Εμιράτα την Τετάρτη τάχθηκαν υπέρ της αύξησης της παραγωγής και κάλεσαν τις συμμάχους χώρες από τον ΟΠΕΚ να συμφωνήσουν

Η κίνηση της Aramco έπεται της πρωτοβουλίας που έλαβαν την Τετάρτη τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα όταν διά στόματος του πρέσβη τους στην Ουάσιγκτον τάχθηκαν υπέρ της αύξησης της παραγωγής και κάλεσαν τις συμμάχους χώρες από τον ΟΠΕΚ να συμφωνήσουν σε περαιτέρω αύξησή της. Είχε προηγηθεί νέα έκκληση της Ουάσιγκτον προς το διεθνές καρτέλ πετρελαίου, με την Αμερικανίδα υπουργό Ενέργειας Τζένιφερ Γκράνχολμ να τονίζει πως «σε αυτήν τη συγκυρία της κρίσης χρειαζόμαστε πολύ περισσότερη προσφορά πετρελαίου». Ανακοινώνοντας την Τετάρτη την πρωτοβουλία των Εμιράτων, το Bloomberg μιλούσε για «στροφή 180 μοιρών που θέτει τα Εμιράτα απέναντι στη Σαουδική Αραβία και τη Ρωσία». Το σχόλιο περί «στροφής 180 μοιρών» αφορούσε τη στάση που τήρησε ο ΟΠΕΚ την περασμένη εβδομάδα όταν, παρά τους ισχυρότατους κραδασμούς στην παγκόσμια αγορά πετρελαίου, κώφευσε στις εκκλήσεις για αύξηση της παραγωγής. Εν ολίγοις ανακοίνωσε ότι εμμένει στα προ του πολέμου σχέδιά του για οριακή μόνον αύξηση της παραγωγής του κατά 400.000 βαρέλια την ημέρα από τον Απρίλιο.

Οπως, πάντως, επισημαίνει το Reuters, αυτήν την εβδομάδα ο ΟΠΕΚ φαίνεται να επανεξετάζει τη στάση του. Ο γραμματέας του διεθνούς καρτέλ Μοχαμέντ Μπαρκίντο δήλωσε στην αρχή της εβδομάδας πως η παγκόσμια προσφορά πετρελαίου είναι όλο και λιγότερη σε σύγκριση με τη ζήτηση. Μια αύξηση της παραγωγής από πλευράς των χωρών-μελών του ΟΠΕΚ θα μπορούσε να αναπληρώσει σημαντικά τις ελλείψεις που προκαλεί το εμπάργκο των ΗΠΑ στον πετρελαϊκό κλάδο της Ρωσίας. Τα Αραβικά Εμιράτα και η Σαουδική Αραβία είναι, πάντως, από τις ελάχιστες χώρες-μέλη του ΟΠΕΚ που έχουν πλεόνασμα παραγωγικής δυνατότητας και θα μπορούσαν να αυξήσουν άμεσα την παραγωγή τους. Σύμφωνα με τον Μπομ Γιόγκερ, υπεύθυνο συμβολαίων ενέργειας στην Mizuho, ειδικότερα τα Εμιράτα «έχουν τη δυνατότητα να φέρουν στην παγκόσμια αγορά άλλα 800.000 βαρέλια πετρελαίου την ημέρα και να το κάνουν ταχύτατα, ακόμη και άμεσα». Στην περίπτωση αυτή θα αναπλήρωναν το 1/7 του ρωσικού πετρελαίου που αποκλείστηκε από την αγορά». Η Ρωσία παραμένει, πάντως, πρώτη δύναμη σε εξαγωγές πετρελαίου παγκοσμίως, εξάγοντας περίπου 7 εκατ. βαρέλια την ημέρα.

ΗΜΕΡΗΣΙΑ: Αυξήσεις-σοκ σε ένα χρόνο – Βενζίνη 31%, πετρέλαιο κίνησης 44%, θέρμανσης 64%

διαβάσαμε στην Ημερησία

Για δεύτερη συνεχή ημέρα οι τιμές στην ενέργεια κινήθηκαν πτωτικά δημιουργώντας έστω και αμυδρές ελπίδες για αποκλιμάκωση στο προσεχές διάστημα, μετά τις υπερπτήσεις των τελευταίων ημερών. Στο αντίποδα αυτών, οι τιμές που ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης προκαλούν πραγματικό σοκ. Η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων διαμορφώθηκε χθες στα 2,053 ευρώ το λίτρο, το diesel κίνησης έφτασε σε επίπεδα-σοκ, μία ανάσα από το 1,9 ευρώ το λίτρο και συγκεκριμένα στα 1,882 ευρώ και το πετρέλαιο θέρμανσης στα 1,555 ευρώ.

Οι διαφορές, μάλιστα, σε σχέση με πέρυσι την ίδια χρονική στιγμή προκαλούν πραγματικό ίλιγγο. Συγκεκριμένα η βενζίνη εμφανίζεται αυξημένη κατά 30,26%, το diesel κίνησης κατά 43,77% και το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 63,34%.

Οι φόροι προκαλούν τις διαφορές

Οι μεγάλες διαφορές ως προς την αύξηση είναι απόρροια του ότι οι φόροι στην βενζίνη είναι κατά πολύ υψηλότεροι σε σχέση τόσο με το diesel κίνησης, όσο και με το πετρέλαιο θέρμανσης.
Ειδικότερα οι φόροι στην βενζίνης αντιπροσωπεύουν το 56% της τελικής τιμής, στο diesel κίνησης το 44% και στο πετρέλαιο θέρμανσης το 40%. Μέσα στο ίδιο χρονικό διάστημα η διεθνής τιμή του πετρελαίου έχει αυξηθεί σε έναν χρόνο κατά 76%.

Η διάρθρωση των τιμών στα καύσιμα

Και επειδή μεγάλη συζήτηση έχει ανοίξει για το αν υπάρχει στο εσωτερικό της χώρας κερδοσκοπία ας παραθέσουμε τα στοιχεία. Οι φόροι στην βενζίνη ήταν πέρυσι 1,0147 ευρώ το λίτρο και εφέτος 1,0975 ευρώ. Η διαφορά οφείλεται στον ΦΠΑ, αφού φόρος ανά λίτρο είναι σταθερός.
Η τιμή διυλιστηρίου πέρυσι ήταν 0,4445 ευρώ το λίτρο και φέτος είναι 0,7568 ευρώ (στοιχεία με ημερομηνία 4 Μαρτίου). Μία διαφορά (71%) που σύμφωνα με την εφημερίδα, «δικαιολογείται απόλυτα από την αύξηση της διεθνούς τιμής». Επίσης, αναφέρει η εφημερίδα ότι «το κέρδος για εταιρίες ήταν πέρυσι στα 10,87 λεπτά ανά λίτρο και εφέτος είναι 11,38 λεπτά το λίτρο».

Διήμερη βουτιά στην τιμή του φυσικού αερίου

Και σήμερα η τιμή του φυσικού αερίου έχει υποχωρήσει σημαντικά. Εκλεισε στα 133 ευρώ, έχοντας πτώση της τάξεως του 14,68%. Από τα υψηλά, μάλιστα, που ήταν στα 350 ευρώ η μεγαβατώρα έχει υποχωρήσει πάνω από 60%, ενώ η άνοδος από την αρχή των πολεμικών επιχειρήσεων είναι της τάξεως του 51%.
Νέα μικρή πτώση και για την τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, που βρέθηκε σήμερα στα 313,24 ευρώ σημειώνοντας πτώση 10,45%. Το υψηλό πριν λίγες ημέρες ήταν στα 426 ευρώ η μεγαβατώρα.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η διεθνής τιμή του πετρελαίου, μετά τα αρχικά σημαντικά κέρδη, κινήθηκε προς τα 120 δολάρια το βαρέλι, εν συνεχεία υποχώρησε κάτω από τα 110 δολάρια το βαρέλι και αυτή την στιγμή (21:00 ώρα Ελλάδος) βρίσκεται στην περιοχή των 109 δολαρίων.

Πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο εκτινάχθηκε η βενζίνη

διαβάσαμε στην Καθημερινή, από την Χρύσα Λιάγγου

Πάνω από 2 ευρώ το λίτρο πληρώνουν από χθες τη βενζίνη όσοι καταναλωτές περνάνε ακόμη από τα πρατήρια, αφού σε ένα ποσοστό 20% έχουν περιορίσει τις μετακινήσεις για να αντεπεξέλθουν σε μη ανελαστικές ανάγκες όπως το ρεύμα και το φυσικό αέριο για θέρμανση που το πληρώνουν πανάκριβα.

Σε νησιωτικές περιοχές της χώρας η μέση τιμή της αμόλυβδης έχει αγγίξει ήδη τα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Στο 1,836 έφτασε η τιμή του ντίζελ κίνησης και στο 1,486 η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, από 1,306 και 0,949 ευρώ το λίτρο αντίστοιχα πέρυσι τον Μάρτιο. Η αποκλιμάκωση της τιμής του μπρεντ στη διεθνή αγορά χθες κατά 11,5% στα 113,18 δολάρια το βαρέλι δεν θα επηρεάσει άμεσα τις τιμές λιανικής στην εγχώρια αγορά στις οποίες μεταφέρονται οι διακυμάνσεις της τιμής του πετρελαίου και των προϊόντων στη διεθνή αγορά με τρεις ημέρες καθυστέρηση, λόγω του ετεροχρονισμού τιμολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των καυσίμων κίνησης και θέρμανσης θα αυξηθούν κάποια λεπτά ακόμη πριν αρχίσουν να υποχωρούν, ενώ κανείς δεν μπορεί να προβλέψει εάν η αποκλιμάκωση θα σταθεροποιηθεί το επόμενο διάστημα.

Οι εξελίξεις στη διεθνή αγορά πετρελαίου έχουν ανατρέψει τα θετικά δεδομένα του πρώτου διμήνου του έτους και των αισιόδοξων εκτιμήσεων για την πορεία της ζήτησης στο σύνολο του έτους. Οι προβλέψεις για μια έντονα ανοδική τουριστική περίοδο που παραδοσιακά τροφοδοτεί τη ζήτηση καυσίμων υποχωρούν μετά την επιβολή κυρώσεων στη Ρωσία αλλά και των γενικότερων επιπτώσεων του πολέμου στις οικονομίες της Ευρώπης.

Η Ιρλανδία μειώνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης κατά 20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και κατά 15 λεπτά στο ντίζελ.

Η αγορά παρακολουθεί με ανησυχία τις εξελίξεις τόσο στο μέτωπο των τιμών όσο και πρωτίστως στο πολεμικό πεδίο της Ουκρανίας, που προσθέτουν νέες αβεβαιότητες. Εντονη είναι η ανησυχία για πιθανές επισφάλειες από πρατήρια που μπορεί να οδηγηθούν στο «λουκέτο», ενώ ανησυχίες εκφράζονται και για τη διόγκωση φαινομένων παραβατικότητας, όπως οι ελλιπείς παραδόσεις στην αντλία και η νοθεία.

Σε αυτές τις συνθήκες, ο κλάδος των πρατηρίων διά της ΠΟΠΕΚ επαναφέρει το αίτημα για μείωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα καύσιμα κίνησης που είναι από τους υψηλότερους στην Ευρώπη και αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό της τελικής τιμής που πληρώνει ο καταναλωτής.

Σε ένα τέτοιο μέτρο προχωράει η Ιρλανδία, στην αγορά της οποίας η αμόλυβδη βενζίνη έφτασε επίσης στα 2 ευρώ το λίτρο, που θεωρείται υψηλό όλων των εποχών. Η κυβέρνηση θα μειώσει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης στην αμόλυβδη βενζίνη κατά 20 λεπτά του ευρώ ανά λίτρο και κατά 15 λεπτά στο ντίζελ, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Paschal Donohoe σε δημοσιογράφους στο Δουβλίνο. Ο φόρος στο λεγόμενο πράσινο ντίζελ που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία και στη θέρμανση των σπιτιών, θα μειωθεί κατά 2 λεπτά. Οι περικοπές θα παραμείνουν σε ισχύ μέχρι το τέλος Αυγούστου και κοστίζουν περίπου 320 εκατ. ευρώ (351 εκατ. δολάρια).

Η ελληνική κυβέρνηση δεν φαίνεται να εξετάζει προς το παρόν τουλάχιστον μείωση της φορολογίας στα καύσιμα και αυτό γιατί έχει θέσει ως προτεραιότητα την ελάφρυνση των νοικοκυριών από τις υψηλές τιμές ρεύματος και φυσικού αερίου. Μέσα στο επόμενο δεκαήμερο, όπως τόνισε χθες ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, θα ανακοινωθούν τα νέα μέτρα στήριξης των νοικοκυριών, ενώ θα δρομολογηθεί και ένα πρόσθετο πρόγραμμα στήριξης, αξιοποιώντας τόσο εθνικούς όσο και ευρωπαϊκούς πόρους.

Ανεξέλεγκτες οι καθημερινές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων

60 ώς 70 ευρώ στο χιλιόλιτρο είναι οι… καθημερινές αυξήσεις στο πετρέλαιο • Πάνω από 2 ευρώ ανά λίτρο η βενζίνη • Οι πρατηριούχοι επιμένουν ότι το πλαφόν του μικτού περιθωρίου κέρδους στα καύσιμα πρέπει να εφαρμοστεί σε όλα τα στάδια της εφοδιαστικής αλυσίδας και κυρίως να ελεγχθούν τα διυλιστήρια • «Αν είχε μπει πλαφόν στο περιθώριο κέρδους των διυλιστηρίων, τώρα η τιμή του πετρελαίου θα ήταν τουλάχιστον 250 με 300 ευρώ κάτω τον τόνο» σημειώνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων

διαβάσαμε στην Εφημερίδα των Συντακτών, της Αφροδίτης Τζιαντζή

«Η κατάσταση είναι εξαιρετικά άσχημη. Οι αυξήσεις είναι τρομακτικές, ασύλληπτες. Κάθε δευτερόλεπτο που μιλάμε αυξάνεται κι άλλο η τιμή των καυσίμων και δεν ξέρουμε πού θα φτάσει. Θεωρώ ότι το επόμενο επιβεβλημένο βήμα είναι να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης και να ληφθούν υπ’ όψιν τα αποθέματα των πρατηρίων για να τους επιστραφούν τα χρήματα, όπως έγινε στην Κύπρο».

Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Θέμης Κιουρτζής, περιγράφει ένα έκρυθμο κλίμα, με τις τιμές χονδρικής του πετρελαίου κίνησης να αυξάνονται καθημερινά από 60 ώς 70 ευρώ το χιλιόλιτρο, με μεσοσταθμική αύξηση άνω του 5% μέσα σε λιγότερο από δύο εβδομάδες.

Δεδομένη θεωρείται πλέον η υπέρβαση του ορίου των 2 ευρώ το λίτρο, όχι μόνο για την αμόλυβδη βενζίνη των 95 οκτανίων, η οποία χθες βρισκόταν κοντά στο 1,95 πανελλαδικά (2,094 η αμόλυβδη των 100), αλλά ακόμα και για το diesel κίνησης που πωλούνταν λιγότερο από 1,70 ευρώ.

Από την έναρξη των εχθροπραξιών στις 24 Φεβρουαρίου οι τιμές διάθεσης της αμόλυβδης στα βενζινάδικα αυξήθηκαν κατά 2,75% (από 1,892 το λίτρο), ποσοστό πολύ μικρότερο από τις αυξήσεις στις τιμές διάθεσης χονδρικής διυλιστηρίων, που ξεπερνάνε το 11% (1.573 ευρώ το κυβικό μέτρο προ ΦΠΑ, από 1.417).

Η αιτία για την προσωρινή συγκράτηση των τιμών στη λιανική είναι ότι πολλά πρατήρια δουλεύουν ακόμα από τα αποθέματά τους και δεν ακολουθούν τη ραγδαία αύξηση των τιμών χονδρικής, η οποία αναπόφευκτα θα μετακυλιστεί στη λιανική ετεροχρονισμένα.

Η μείωση του όγκου κατανάλωσης εξαιτίας της ακρίβειας στα καύσιμα είναι άλλη μια παρενέργεια της κρίσης, καθώς όπως εξηγεί ο κ. Κιουρτζής «ο κόσμος που εξακολουθεί να παίρνει το αυτοκίνητό του για να μετακινηθεί βάζει όσο αντέχει η τσέπη του, αλλά κάθε μέρα με το ίδιο ποσό παίρνει όλο και λιγότερα λίτρα». Μια άλλη παρενέργεια είναι η στροφή του καταναλωτικού κοινού σε όσο το δυνατόν φτηνότερα καύσιμα, τα οποία όμως, όπως εξηγεί ο πρόεδρος της ΠΟΠΕΚ, «ενέχουν ερωτηματικά νομιμότητας».

■ Ηδη σε πολλές περιοχές η βενζίνη πωλείται πάνω από 2 ευρώ το λίτρο, αγγίζοντας τα 2,132 στις Κυκλάδες, τα 2,075 στα Δωδεκάνησα, τα 2,054 στην Ευρυτανία και τα 2,002 ευρώ στη Σάμο. Για τιμές που θα ξεπεράσουν τα 2,2 ευρώ πανελλαδικά κάνει λόγο ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, Γιώργος Ασμάτογλου, ενώ προβλέπει ότι σε νησιωτικές περιοχές οι τιμές θα αγγίξουν τα 2,5 ευρώ το λίτρο.

Έρχονται αυξήσεις σε καύσιμα-προϊόντα – Γεωργιάδης: «Δεν θα είναι εύκολες οι μέρες που έρχονται από πλευράς τιμών»

δημοσιεύθηκε στο newpost.gr

Σε συνέντευξή του σήμερα, στο Πρώτο Πρόγραμμα, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ‘Αδωνις Γεωργιάδης δήλωσε ότι «Δεν θα είναι εύκολες οι μέρες που έρχονται από πλευράς τιμών, όταν το πετρέλαιο Brent είχε τον Νοέμβριο 68 δολάρια και χθες ήταν στα 120. Το φυσικό αέριο είχε πέρσι 25 δολάρια η θερμική μεγαβατώρα και εχθές έφτασε τα 200. Δεν υπάρχουν εδώ μαγικές λύσεις», επιχειρώντας να δώσει μια εξήγηση γιατί δεν μπορεί να επιβληθεί πλαφόν στις τιμές των καυσίμων:

Απαντώντας ο υπουργός σε ερώτηση σχετικά με την επιβολή πλαφόν στο περιθώριο κέρδους, ανέφερε: «Είναι αδύνατον να μην υπάρξουν αυξήσεις στις τιμές, όταν τα διάφορα αγαθά στις διεθνείς αγορές ακολουθούν μια ξέφρενη πορεία λόγω του πολέμου. Έχουμε βάλει ένα σταθερό σημείο πριν από την κρίση, τον Σεπτέμβριο του 2021, και λέμε ότι για όλα τα κρίσιμα αγαθά όπως την μετακίνηση, την θέρμανση και την διατροφή που σχετίζονται με τον πόλεμο και έχουν εκρηκτική άνοδο, σε αυτά τα αγαθά δεν μπορεί ο έμπορος ή ο παραγωγός να πουλάει σήμερα με μεγαλύτερο κέρδος από ό,τι πούλαγε πριν τον πόλεμο. ‘Αρα, μπαίνει ο ελεγκτικός μηχανισμός σε μια επιχείρηση και ζητάει τιμολόγια αγοράς και πώλησης, συγκρίνει τη διαφορά και κάνει την ίδια σύγκριση με τιμολόγια αγοράς και πώλησης του Σεπτεμβρίου του 2021. Αν το κέρδος είναι μεγαλύτερο σήμερα τότε μπορεί να επιβάλει πρόστιμο. Στόχος είναι να μην αλλάξουν οι σχέσεις στην αγορά λόγω του πολέμου».

Για το ρόλο της ΔΙΜΕΑ στην αγορά ο ίδιος σημείωσε ότι: «Λόγω της πανδημίας, συστάθηκε ένας πολύ ισχυρός ελεγκτικός μηχανισμός στο υπουργείο Ανάπτυξης που δεν υπήρχε πριν. Η ΔΙΜΕΑ, η οποία κάνει εντατικούς ελέγχους, έχει βάλει ήδη εκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα και αυτή την περίοδο ολοκληρώνουμε μια μεγάλη καταγραφή και επιβολή προστίμων σε μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ για διάφορα αγαθά για τα οποία είχαμε βγάλει μια παρόμοια τροπολογία εν μέσω Covid. Με αυτόν τον μηχανισμό ελέγξαμε τις τιμές και σε μάσκες και σε γάντια και σε όλα. Τώρα αυτό γίνεται σε μεγαλύτερη έκταση γιατί ο πόλεμος έχει δημιουργήσει κάποιες ειδικές συνθήκες».

Ο κ. Γεωργιάδης είπε τις αυξήσεις σε καύσιμα – προϊόντα: «Δεν θέλω να πω ψέματα στον κόσμο, δεν θα είναι εύκολες οι μέρες που έρχονται από πλευράς τιμών, όταν το πετρέλαιο Brent είχε τον Νοέμβριο 68 δολάρια και εχτές ήταν στα 120. Το φυσικό αέριο είχε πέρσι 25 δολάρια η θερμική μεγαβατώρα και εχθές έφτασε τα 200. Δεν υπάρχουν εδώ μαγικές λύσεις».

Σε ό,τι αφορά στο λόγο που δεν γίνεται μείωση των φόρων στα καύσιμα εξήγησε ότι: «Το σύνθετο πρόβλημα που έχει να αντιμετωπίσει η Ελλάδα, είναι ότι η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία δημιουργεί στις αγορές μια εύλογη ανησυχία ύφεσης και ανάσχεσης της οικονομικής ανάπτυξης του 2022 σε όλο τον κόσμο. ‘Αρα, δημιουργεί μια κατάσταση ανησυχίας ως προς την βιωσιμότητα των δημοσίων οικονομικών. Αυτό για μια χώρα που έχει πολύ υψηλό χρέος όπως η Ελλάδα είναι ακόμα χειρότερο. Αν υπολογίσουμε ότι ταυτόχρονα λόγω της πανδημίας βρισκόμαστε σε μια στιγμή μεγάλου πληθωριστικού κύκλου, είναι πάρα πολύ πιθανό οι κεντρικές τράπεζες να αυξήσουν τα επιτόκιά τους για να αντιμετωπίσουν τον πληθωριστικό κύκλο. Γι’ αυτό είχαμε και μια αύξηση των επιτοκίων δανεισμού όλων των χωρών της Ευρωζώνης και της Ελλάδας. Αν αυτή την χρονική στιγμή πας να πάρεις μια απόφαση που σου δημιουργεί μεγάλο δημοσιονομικό πρόβλημα, είναι εξαιρετικά πιθανό έως βέβαιο ότι η αντίδραση των αγορών θα είναι μια μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας που θα συμπαρασύρει τα επιτόκια δανεισμού όλων των τραπεζών, των καρτών, των δανείων, των στεγαστικών. Πας να κερδίσεις κάτι στο πρατήριο, το οποίο μπορεί να το πληρώσεις διπλάσιο στο δάνειο. ‘Αρα, δεν είναι τόσο απλό».

Απαντώντας ο υπουργός στο λόγο για τον οποίο δεν μπορεί να επιβληθεί πλαφόν στις τιμές σημείωσε τα εξής: «Δεν γίνεται να επιβληθεί, γιατί όταν αυξάνεται η τιμή στην πρώτη ύλη που είναι εισαγόμενη και επιβάλεις πλαφόν στην τιμή σημαίνει ότι θα πρέπει να βάλεις το διυλιστήριο, τον μεταφορέα και τον πρατηριούχο να πουλάει με ζημία και όσο η τιμή αυξάνεται με ακόμα μεγαλύτερη ζημία. Πέραν του προφανούς ότι κανείς δεν πουλάει με ζημία γιατί θα χρεοκοπήσει, το πιθανότερο που θα συμβεί είναι να σταματήσει να παράγει και να πουλάει. Με το να βάλεις διατίμηση σε ένα αγαθό που είναι εισαγόμενο και αυξάνεται ή θα προκαλέσεις έλλειψη ή θα προκαλέσεις μαύρη αγορά ή και τα δύο ταυτόχρονα».

Γιάννης Αληγιζάκης (Ελινόιλ-ΣΕΕΠΕ): Από Δευτέρα πάνω από 2 ευρώ η βενζίνη – Θα αυξάνεται όσο διαρκεί ο πόλεμος

δηλώσεις στο mononews.gr και στη Ματίνα Πρωτονοταρίου

«Μπαίνουμε σε μια πολύ δύσκολη περίοδο αβεβαιότητας που θα αντανακλάται στις τιμές των καυσίμων», τόνισε ο Γιάννης Αληγιζάκης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) και Διευθύνων Σύμβουλος της Ελινόιλ μιλώντας στο mononews.gr σχετικά με τον τρόπο που θα επηρεαστούν οι τιμές των καυσίμων από τη ρωσο-ουκρανική σύγκρουση.

Όπως τόνισε το ράλι στο πετρέλαιο έχει τελείως διαφορετικά χαρακτηριστικά από το ράλι στο φυσικό αέριο, καθώς η άνοδος στην τιμή του πετρελαίου σχετίζεται αποκλειστικά με τον πόλεμο στην Ουκρανία και θα κρατήσει όσο και ο πόλεμος, αλλά θα τελειώσει όταν αποκλιμακωθεί. Αντίθετα, οι αυξημένες τιμές στο φυσικό αέριο έχουν πολύ πιο μακροπρόθεσμο χαρακτήρα.

Η τιμή του πετρελαίου ξεπέρασε τα 118 δολάρια το βαρέλι, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2008, καταγράφοντας άνοδο 4,6% σε σχέση με χθες, και εκτοξεύονται και οι τιμές στα προϊόντα πετρελαίου.

“Από τη Δευτέρα, η τιμή της βενζίνης θα ξεπεράσει τα 2 ευρώ/λίτρο και όσο διαρκεί ο πόλεμος και η αβεβαιότητα οι τάσεις θα είναι ανοδικές”, σημειώνει ο κ. Γιάννης Αληγιζάκης και, όπως τονίζει, διαμορφώνεται μια πολύ δύσκολη κατάσταση για καταναλωτές και επιχειρήσεις.

“Για τις επιχειρήσεις του κλάδου το περιβάλλον αυτό δημιουργεί πολλά προβλήματα. Αυξάνονται τα χρηματοοικονομικά κόστη, μειώνεται η ζήτηση και γενικά αυξάνονται ταυτόχρονα κόστη και επισφάλειες” σημείωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ.

Γιατί συμφωνήσαμε με την επιβολή πλαφόν κέρδους

Σχετικά με την επιβολή πλαφόν κέρδους στα καύσιμα, όπως και σε όποιο προϊόν σχετίζεται ή επηρεάζεται από τον πόλεμο στην Ουκρανία, που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, ο κ. Αληγιζάκης σημείωσε ότι ο Σύνδεσμος συμφώνησε καθώς ούτως ή άλλως σε περιόδους μεγάλων αυξήσεων δε θα γινόταν κάτι τέτοιο.

«Συμφωνήσαμε στη θέσπιση πλαφόν κέρδους λόγω των έκτακτων συνθηκών. Το περιθώριο κέρδους των πρατηρίων κυμαίνεται από 1,5-2,5% και σε περιόδους μεγάλων αυξήσεων μειώνεται για να κερδηθεί η προτίμηση του καταναλωτή. Συνήθως, οι μεγάλες αυξήσεις στις τιμές καυσίμων έχουν άμεση επίπτωση στη ζήτηση που μειώνεται», ανέφερε ο κ. Αληγιζάκης.

Σενάρια περιορισμού της κατανάλωσης: Ξεσκονίζουν το σχέδιο έκτακτης ανάγκης στα καύσιμα – Πώς θα εφαρμοστεί

δημοσιεύθηκε στο powergame.gr, από τον Φώτη Κόλλια

Υποχρεωτικά και εθελοντικά μέτρα περιορισμού της κατανάλωσης καυσίμων περιλαμβάνονται στο Σχέδιο Μέτρων Έκτακτης Ανάγκης (ΣΜΕΑ), όπως έχει θεσμοθετηθεί με Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου το 2013 (ΦΕΚ Α196 / 20.09.2013).

Με τις τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου να εκτοξεύονται λόγω του πολέμου στην Ουκρανία και των διεθνών κυρώσεων κατά της Ρωσίας, στα αρμόδια υπουργεία έχουν αρχίσει να ξεσκονίζουν το ΣΜΕΑ. Στα υπουργεία Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κινούνται ήδη προς τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των υψηλών τιμών στη βενζίνη με πλαφόν στα περιθώρια κέρδους.

Προς το παρόν, η χώρα μας αντιμετωπίζει πρόβλημα τιμών, αλλά όχι πρόβλημα επάρκειας τροφοδοσίας που θα ενεργοποιούσε το ΣΜΕΑ.

Όμως η εφαρμογή των πιο αυστηρών μέτρων που προβλέπονται στο ΣΜΕΑ θα εξαρτηθεί από τη στάση ΗΠΑ και Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) απέναντι στον ενεργειακό τομέα της Ρωσίας. Μέχρι στιγμής έχει εν πολλοίς εξαιρεθεί από τις κυρώσεις. Με βάση και τις υψηλότατες τιμές σε φυσικό αέριο και πετρέλαιο η ΕΕ πληρώνει περίπου 950 εκατ. ευρώ ημερησίως στη Ρωσία, 600 εκατ. για προμήθεια φυσικού αερίου και άλλα 350 εκατ. για πετρέλαιο.

Η Ρωσία προμηθεύει σχεδόν το 30% του αργού πετρελαίου στα διυλιστήρια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αν και το ποσοστό είναι αρκετά χαμηλότερο για την Ελλάδα, όπως τουλάχιστον είπε προ ημερών η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων.

Το ΣΜΕΑ, σε περίπτωση που τεθεί σε εφαρμογή, προβλέπει πως λαμβάνεται και «ειδική μέριμνα για την παρακολούθηση των τιμών των πετρελαιοειδών προϊόντων στην εγχώρια αγορά από τα αρμόδια υπουργεία και την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και δύνανται να ορίζονται ιδίως ανώτατα όρια τιμών πώλησης για όλα ή ορισμένα από τα πετρελαιοειδή προϊόντα».

Ο κατάλογος των υποχρεωτικών μέτρων είναι μακρύς και επικεντρώνονται σε μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας και μείωσης της κατανάλωσης καυσίμων. Όσον αφορά την κυκλοφορία μπορούν να ληφθούν μέτρα για περιορισμούς στις μετακινήσεις όπως μείωσης των ανωτάτων ορίων ταχύτητας στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, στους αυτοκινητόδρομους και στις εθνικές οδούς, περιορισμού της κυκλοφορίας οχημάτων εντός συγκεκριμένων περιοχών, περιοδικής κυκλοφορίας των οχημάτων αναλόγως του αριθμού κυκλοφορίας τους, περιορισμού της συχνότητας δρομολογίων ή των στάσεων των μέσων μαζικής μεταφοράς, απαγόρευση κίνησης σκαφών αναψυχής και ιδιωτικών αεροσκαφών.

Στα μέτρα εντάσσεται ακόμα και ακύρωση πτήσεων και δρομολογίων πλοίων χωρίς κάποια ελάχιστη πληρότητα (μέσω συνένωσης δρομολογίων και κατόπιν σύμφωνης γνώμης των αρμόδιων κατά περίπτωση δημοσίων υπηρεσιών). Περιλαμβάνουν επίσης την υποχρεωτική από κοινού μετακίνησης συγκεκριμένου αριθμού επιβατών με οχήματα ιδιωτικής χρήσης.

Για τον περιορισμό της κατανάλωσης ενέργειας μπορούν να ληφθούν μέτρα όπως περιορισμού των θερμοκρασιακών ορίων ρύθμισης των θερμοστατών των κτιρίων και κατοικιών και του χρόνου λειτουργίας των κεντρικών θερμάνσεων ή συστημάτων ψύξεως, περιορισμού του χρόνου λειτουργίας εμπορικών καταστημάτων και των φωτεινών επιγραφών αυτών, περιορισμού του δημόσιου φωτισμού. Σημειώνεται πως ο (εθελοντικός) περιορισμός των ορίων ρύθμισης των θερμοστατών περιλαμβάνεται στα δέκα μέτρα που ανακοίνωσε χθες ο Παγκόσμιος Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) για τον περιορισμό της εξάρτησης της Ε.Ε. από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Στην τρίτη κατηγορία ανήκουν τα μέτρα υποχρεωτικής χρήσης εναλλακτικών καυσίμων. Οι καταναλωτές πετρελαιοειδών προϊόντων να υποκαταστήσουν υποχρεωτικά τη χρήση πετρελαιοειδών προϊόντων, από άλλα ενεργειακά προϊόντα ή/και από εναλλακτικές μορφές ενέργειας, εφόσον διαθέτουν σχετική δυνατότητα.

Το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και η αρμόδια Επιτροπή Διαχείρισης Σοβαρών Διαταραχών του Εφοδιασμού σε Πετρέλαιο ή/και Πετρελαιοειδή Προϊόντα μπορούν να προχωρούν σε μέτρα που επηρεάζουν το ύψος της προσφοράς πετρελαιοειδών προϊόντων στην αγορά.

Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η διάθεση των στρατηγικών αποθεμάτων της χώρας θέμα το οποίο έχει συζητηθεί τις τελευταίες ημέρες διεθνώς στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Οργανισμού Ενέργειας. Στην Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου προβλέπεται πως «σε περίπτωση διαταραχής εφοδιασμού με φυσικό αέριο ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής δύναται με απόφαση του να αποδεσμεύει αποθέματα έκτακτης ανάγκης, μειώνοντας το υποχρεωτικό ύψος διατήρησης των αποθεμάτων, κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Διαχείρισης Σοβαρών Διαταραχών του Εφοδιασμού και σε συνεργασία με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας και την Ευρωπαϊκή Ένωση, για την εναλλαγή καυσίμων στις μονάδες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και στα διυλιστήρια προκειμένου να συνεχιστεί η απρόσκοπτη λειτουργία τους, αν αυτό κριθεί αναγκαίο».

Το ΣΜΕΑ δίνει επίσης τη δυνατότητα για περιορισμό των εξαγωγών πετρελαιοειδών, ακόμα και μέτρων για παραγωγή συγκεκριμένου τύπου πετρελαιοειδών από τα διυλιστήρια.

Σε υψηλό 10ετίας το πετρέλαιο – Ράλι 60% στο φυσικό αέριο

από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Σε νέο ρεκόρ δέκα και πλέον ετών εκτοξεύτηκε το αμερικανικό πετρέλαιο στις συναλλαγές της Τετάρτης, ενώ ο ο παγκόσμιος δείκτης αναφοράς Brent ξεπέρασε τα 111 δολάρια το βαρέλι, καθώς το ράλι του αργού συνεχίζεται.

Το ράλι έρχεται καθώς ο ΟΠΕΚ και οι πετρελαιοπαραγωγοί σύμμαχοί του, συμπεριλαμβανομένης της Ρωσίας, ετοιμάζονται να συναντηθούν σήμερα για να συζητήσουν την παραγωγή του Απριλίου.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού πετρελαίου West Texas Intermediate , το σημείο αναφοράς για το πετρέλαιο των ΗΠΑ, σημείωσαν άλμα 6,05% στα 109,67 δολάρια το βαρέλι, αφού νωρίτερα εκτινάχθηκαν στα 110,18 δολάρια το βαρέλι – το υψηλότερο επίπεδο από τον Απρίλιο του 2011, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon. Κατά τη διάρκεια της κανονικής διαπραγμάτευσης την Τρίτη , το συμβόλαιο σημείωσε άνοδο 8,03% και διαμορφώθηκε στα 103,41 δολάρια το βαρέλι.

Το παγκόσμιο πετρέλαιο αναφοράς Brent σημείωσε άνοδο 6,09% στα 111,36 δολάρια. Το Brent είχε σκαρφαλώσει για λίγο έως και τα 111,78 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα, ένα επίπεδο που δεν είχε παρατηρηθεί από τον Ιανουάριο του 2013, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv Eikon. Κατά τη συνεδρίαση της Τρίτης το συμβόλαιο αυξήθηκε 7,15% στα 104,97 δολάρια το βαρέλι.

«Δεν υπάρχει ανάπαυλα. Αυτή είναι μια δραματική στιγμή για την αγορά και τον κόσμο και τις προμήθειες», δήλωσε ο John Kilduff, συνεργάτης της Again Capital. «Είναι σαφές ότι ο κόσμος θα πρέπει να αντισταθεί στη Ρωσία αποκλείοντας τις εξαγωγές πετρελαίου της», πρόσθεσε.

Τόσο το WTI όσο και το Brent εκτινάχθηκαν πάνω από τα 100 δολάρια την περασμένη Πέμπτη για πρώτη φορά από το 2014 μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, προκαλώντας φόβους για την προσφορά σε μια ήδη πολύ στενή αγορά.

Εκτός ελέγχου και οι τιμές στο φυσικό αέριο. Η τιμή του ξεπέρασε τα 194 ευρώ την μεγαβατώρα (193,116 για την ακρίβεια), σημειώνοντας αύξηση άνω του 60%%. Να σημειωθεί από την ημέρα που έκανε εισβολή η Ρωσία στην Ουκρανία η τιμή του φυσικού αερίου έχει υπερδιπλασιαστεί.