Accessibility Tools

Skip to main content

Εκτός λειτουργίας Taxisnet, ψηφιακές υπηρεσίες ΑΑΔΕ, ΓΓΠΣΔΔ, αυθεντικοποίηση χρηστών κ.ά. το βράδυ της Παρασκευής 20 Μαΐου

Με ανακοίνωσή της η ΑΑΔΕ ενημερώνει ότι λόγω των τακτικών εργασιών αναβάθμισης των υποδομών Ιδιωτικού Υπολογιστικού Νέφους Βάσεων Δεδομένων (Exadata Cloud@Customer) της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ) του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κατά το χρονικό διάστημα από Παρασκευή 20 Μαΐου 2022 και ώρα 23:00 έως και Σάββατο 21 Μαΐου 2022 και ώρα 09:00 δεν θα είναι διαθέσιμες οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες που παρέχει η ΓΓΠΣΔΔ μέσω των υποδομών της, και πιο συγκεκριμένα:

  • Υπηρεσίες αυθεντικοποίησης χρηστών μέσω κωδικών TAXISnet (όπως υπηρεσίες Gov.gr, ΗΔΙΚΑ, e-ΕΦΚΑ κ.α.),
  • Υπηρεσίες όπως Πόθεν Έσχες, Ενιαία Αρχή Πληρωμής, e-Παράβολο, και web services από το Κέντρο Διαλειτουργικότητας της ΓΓΠΣΔΔ σε φορείς της Δημόσιας Διοίκησης,
  • Υπηρεσίες φορολογικής διοίκησης ΑΑΔΕ και Υπ. Οικονομικών, όπως TAXISnet, ICISnet, TAXIS, Elenxis, MIS, ΨΥΔΗΠΕΕΚ κ.ά..
  • Υπηρεσίες σχετικές με COVID-19.

ΠΡΟΣΟΧΗ: οι εργασίες αφορούν το σύνολο της υποδομής της ΓΓΠΣ, τόσο σε επίπεδο βάσεων όσο και σε επίπεδο εφαρμογών.

Η ΑΑΔΕ παρακαλεί να μην προγραμματίσετε οποιεσδήποτε χρονοπρογραμματισμένες εργασίες στις βάσεις (CENTRAL, BANKS, DEVTEST, ICISNET, ELNDEV) από το απόγευμα της Παρασκευής 20/05 και μετά μέχρι το πρωί του Σαββάτου 21/5.

Σημειώνεται ότι θα καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια ώστε οι εργασίες να ολοκληρωθούν νωρίτερα από την προγραμματισμένη ώρα, προκειμένου να είναι μικρότερη η επίπτωση από τη μη διαθεσιμότητα των υπηρεσιών.

Ανακάλυψαν βακτήριο σε ρεζερβουάρ αυτοκινήτων που «τρώει» βενζίνη και πετρέλαιο

διαβάσαμε στο newsauto.gr και στην αγγλική έκδοση της Εl Pais

Ο μικροοργανισμός συνυπάρχει με άλλους του είδους και επιβιώσουν σε ακραία περιβάλλοντα υποβαθμίζοντας έως και 60% την ποιότητα της βενζίνης ή του diesel.

Άγνωστο παραμένει το 99% των μικροβίων των τρισεκατομμυρίων ειδών βακτηρίων, πρωτόζωων και μυκήτων (χωρίς τους ιούς) που κατοικούν στη Γη, σύμφωνα με έρευνα με επικεφαλής τον Kenneth J. Locey του Ιατρικού Κέντρου του Πανεπιστημίου Rush (Σικάγο) η οποία δημοσιεύτηκε σε Διεθνή Οργανισμό πριν από έξι χρόνια.

Οποιαδήποτε έρευνα σε ένα μη μελετημένο περιβάλλον έχει καλές πιθανότητες να βρει ένα νέο κομμάτι αυτού του τεράστιου βιολογικού παζλ. Αυτό συνέβη με μια έρευνα του Ινστιτούτου Ολοκληρωμένης Βιολογίας (I²SysBio), από το CSIC και το Πανεπιστήμιο της Βαλένθια, το οποίο έχει βρει μια «συγκεκριμένη μικροσκοπική για μικροβιακή ζωή» στα καπάκια των δεξαμενών καυσίμων αυτοκινήτων που διαφέρει από αυτή που εντοπίζεται σε εδάφη μολυσμένα με πετρέλαιο και με την ικανότητα να επιβιώνουν σε ακραίο περιβάλλον.

Σε εκείνο το διάστημα βρήκαν επίσης ένα άγνωστο είδος βακτηρίων, του γένους Isoptericola και ακόμη αβάπτιστο, «με μεγάλες δυνατότητες βιοαποικοδόμησης καυσίμων από περιβάλλοντα μολυσμένα με diesel ή βενζίνη».

Η ικανότητα βιοαποκατάστασης (διόρθωση μόλυνσης με φυσικά στοιχεία) βακτηρίων αυτού του γένους είχε περιγραφεί, μεταξύ άλλων, από τον Erko Stackebrandt, από μικροβιολόγο στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου. Αλλά μέχρι τώρα τα στελέχη είχαν μελετηθεί σε μέρη όπου είχαν συμβεί διαρροές καυσίμων ή πετρελαίου.

Η μελέτη, που δημοσιεύτηκε στη Npj Biofilms and Microbiomes, έχει αναζητήσει καταναλωτές καυσίμων που κινούνται καθημερινά με τα αυτοκίνητά τους όπου η παρουσία βενζίνης και diesel είναι μόνιμη.

Στόχος ήταν να βρεθούν μικροοργανισμοί που δεν εμφανίζουν τη δραστηριότητά τους σε τυχαία σενάρια, αλλά που έχουν προσαρμοστεί σε αυτό το περιβάλλον και το οικοσύστημά του, ώστε να έχουν καλύτερη συμπεριφορά στα έργα απορρύπανσης.

Ο βιολόγος Manuel Porcar Miralles, συν-συγγραφέας του έργου και συνδεδεμένος με την ερευνητική ομάδα και την εταιρεία Darwin Bioprospecting Excellence, εξηγεί πως όλα έδειξαν ένα σαφές μοτίβο υποβάθμισης του καυσίμου. «Καλλιεργούμε διάφορα μικροβιακά στελέχη που αποδομούν μεταξύ 50% και 60% του καυσίμου σε λίγες εβδομάδες». Ανάμεσα σε όλα τα βακτήρια, ένα άγνωστο είδος του γένους Isoptericola με μεγάλη ικανότητα να απομακρύνει τη ρύπανση.

Η μελέτη υποστηρίζει ότι «οι διαρροές καυσίμου είναι μία από τις κύριες αιτίες της ρύπανσης του εδάφους και των υδάτων». Αντιμέτωπη με αυτό το πρόβλημα, η ομάδα, με διάφορες δημοσιεύσεις για τα μικρόβια, θεώρησε ότι «τα βακτήρια έχουν εξελιχθεί σε δισεκατομμύρια χρόνια και, ως αποτέλεσμα, έχουν αναπτύξει ένα πολύ διαφορετικό φάσμα μεταβολικών οδών που τα καθιστούν ικανά να λαμβάνουν ενέργεια από σχεδόν όλα τα οργανικά ενώσεις. «Η πανταχού παρουσία τους στη φύση, η μεταβολική ποικιλομορφία, οι υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης και η ικανότητά τους για οριζόντια μεταφορά γονιδίων τα καθιστούν τέλειους υποψήφιους για τη βιοαποκατάσταση των ρύπων».

Τα «αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης», σύμφωνα με τη μελέτη, «εξακολουθούν να είναι τα πιο χρησιμοποιούμενα, αλλά δεν είχαν προηγουμένως θεωρηθεί ως πηγή βιοτεχνολογικά σχετικών βακτηρίων». Με αυτόν τον στόχο, κοίταξαν την τρύπα που στεγάζει το καπάκι του ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου επειδή έρχεται σε επαφή με το καύσιμο, υπόκειται σε τεράστιες διακυμάνσεις στη θερμοκρασία, στεγνό και σε επαφή με το εξωτερικό: «Είναι μια ιδανική ρύθμιση για να βρούμε και να απομονώσουμε βακτήρια προσαρμοσμένα σε συνθήκες όπου η μόνη άμεση πηγή άνθρακα που λαμβάνουν είναι οι υδρογονάνθρακες».

Η ανακάλυψη μιας αποτελεσματικής μικροβιακής κοινότητας στην υποβάθμιση των καυσίμων σε ένα τόσο εχθρικό περιβάλλον και ο εντοπισμός ενός άγνωστου βακτηρίου με υψηλές χωρητικότητες στον τομέα αυτό έχουν εφαρμογές στη βιοαποκατάσταση. Όπως συνοψίζει ο Manuel Porcar, «υπάρχουν δύο θεμελιώδεις βιολογικές στρατηγικές: είτε περιμένεις να δράσουν οι μικροοργανισμοί από μόνοι τους είτε μπορείς να επέμβεις, εμβολιάζοντας αυτούς που έχουν επιλεγεί επειδή διασπούν τους υδρογονάνθρακες ιδιαίτερα καλά».

διαβάστε εδώ τη σχετική μελέτη του Nature

Σύσκεψη του Υπουργείου Ανάπτυξης με εκπροσώπους της αγοράς υγρών καυσίμων

Την Παρασκευή 13/05/2022 διενεργήθηκε τηλεδιάσκεψη της ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τους εκπροσώπους των παραγόντων της αγοράς υγρών καυσίμων στην Ελλάδα.

Την τηλεδιάσκεψη συντόνισε ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης και σε αυτήν συμμετείχαν ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή κ. Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, ο Διοικητής της ΔΙΜΕΑ Χαράλαμπος Μελισσινός, οι εκπρόσωποι των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) Κωνσταντίνος Πανάς και Γεώργιος Γεωργίου, οι εκπρόσωποι της Motoroil Σπύρος Σβορώνος και Π. Πολυμερόπουλος, ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ) Ιωάννης Αλιγηζάκης, οι Αντιπρόεδροι του ΣΕΕΠΕ Δημήτρης Κονταξής και Χρήστος Τζιόλας, ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) Θέμης Κιουρτζής και ο Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) Μιχάλης Κιούσης.

Κατά τη διάρκεια της τηλεδιάσκεψης συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν, μεταξύ άλλων, στην εξέλιξη των τιμών στην αγορά υγρών καυσίμων, στην επίπτωση που έχει στην αγορά η αύξηση των διεθνών τιμών πετρελαίου με την παράλληλη διολίσθηση της ισοτιμίας ευρώ – δολαρίου αλλά και της κρατικής επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης, στην αντιμετώπιση κρουσμάτων αισχροκέρδειας και στο αυξημένο λειτουργικό κόστος των επιχειρήσεων εμπορίας καυσίμων.

Οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην αγορά καυσίμων διαβεβαίωσαν ότι λαμβάνουν κάθε δυνατό μέτρο για τη συγκράτηση των τιμών των καυσίμων έναντι των ισχυρών πιέσεων που οφείλονται σε εξωγενείς παράγοντες όπως οι διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου και η δυσμενής συγκυρία της πτώσης της αξίας του ευρώ έναντι του δολαρίου.

Από την άλλη πλευρά η ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων διαβεβαίωσε ότι οι έλεγχοι για κρούσματα αισχροκέρδειας στην αγορά είναι και θα παραμείνουν εντατικοί το επόμενο χρονικό διάστημα, καθώς και ότι η Κυβέρνηση θα εξαντλήσει κάθε μέσο που μπορεί να αξιοποιήσει, εντός των ορίων του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου, ώστε να ελαφρύνει την επιβάρυνση που επωμίζεται ο καταναλωτής.

Τι έδειξαν οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ στο πρώτο τρίμηνο 2022 για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων

Εκτελώντας τον στρατηγικό και επιχειρησιακό σχεδιασμό για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων, οι διωκτικές υπηρεσίες της ΑΑΔΕ συνεχίζουν τους εκτεταμένους και στοχευμένους ελέγχους σε ολόκληρη τη χώρα, με σημαντικά αποτελέσματα και για το πρώτο τρίμηνο του 2022.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ, παρατίθενται σημαντικές περιπτώσεις κατασχέσεων-δεσμεύσεων που πραγματοποιήθηκαν κατά το πρώτο τρίμηνο του 2022. Από τους ελέγχους σε δίκτυα με βάση το ΑΦΜ, προέκυψαν 132 εμπλεκόμενα ΑΦΜ, ελέγχθηκαν 49, βρέθηκαν 22 ανύπαρκτα και χωρίς συναλλακτική δραστηριότητα.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ:

• Στην Αιτωλοακαρνανία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 155.642,95 ευρώ.

• Στη Λακωνία, πρατήριο υγραερίου δεν εξέδωσε φορολογικά στοιχεία ύψους 93.047,06 ευρώ.

• Στην Αττική, εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί σε σύνδεση του ΦΗΜ, με αποτέλεσμα να της επιβληθεί πρόστιμο ύψους 146.800 ευρώ.

• Στην Αττική, σε άλλη περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 495.325 λίτρα βενζίνης και 210.373 λίτρα diesel.

• Στην Αττική, σε διαφορετική περίπτωση, διαπιστώθηκε λαθρεμπορία για 91.790 λίτρα βενζίνης και 97.164 λίτρα diesel.

• Ύστερα από έλεγχο σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων που είχαν διαχειριστή το ίδιο πρόσωπο διαπιστώθηκε κατοχή και εμπορία υγρών καυσίμων για τα οποία δεν είχαν καταβληθεί οι αναλογούντες δασμοί και λοιποί φόροι. Η επιχείρηση χρησιμοποίησε 30.000 λίτρα χύμα χημικού προϊόντος με εμπορική ονομασία «SOLVENT» για νοθεία βενζίνης αμόλυβδης στην εγχώρια αγορά και 5.000 λίτρα χύμα ορυκτελαίων για νοθεία του πετρελαίου κίνησης. Συνέπεια αυτών ήταν να διαφύγουν την καταβολή των δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων ύψους 151.303,75 ευρώ.

• Ύστερα από έλεγχο σε πρατήριο υγρών καυσίμων, που βρέθηκε κλειστό, και με παρουσία εισαγγελικού λειτουργού, παραλήφθηκαν δείγματα καυσίμων, μεταξύ των οποίων και δείγμα ποσότητας 4.774 λίτρων, που βρέθηκαν σε υπόγεια δεξαμενή, μη συνδεδεμένη με το σύστημα εισροών-εκροών. Η εν λόγω ποσότητα, σύμφωνα με τη σχετική χημική ανάλυση, ήταν νοθευμένη και δεν βρέθηκε κανένα φορολογικό στοιχείο που να αποδεικνύει τη νόμιμη κατοχή της. Οι διαφυγούσες της καταβολής δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, με την καταβολή των πολλαπλών τελών, θα ανέλθουν κατ’ ελάχιστον στο ποσό των 20.000 ευρώ. Η έρευνα συνεχίζεται και ως προς τη νομιμότητα κατοχής και διάθεσης καυσίμων μέσω του συστήματος εισροών-εκροών για το χρονικό διάστημα από την έναρξη λειτουργίας του πρατηρίου μέχρι την ημέρα του ελέγχου. Οι εκτιμώμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις ανέρχονται στο ποσό περίπου των 700.000 ευρώ.

ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΕ ΠΛΟΙΑ

• Σε πλοίο εντοπίστηκε λαθρεμπορία 8.412 λίτρων καυσίμων.

• Σε άλλο πλοίο διαπιστώθηκε λαθρεμπορία πετρελαίου εξωτερικής καύσης 22,3 Μ/Τ και πετρελαίου ναυτιλίας 48,87 Μ/Τ.

• Σε φορτηγό πλοίο με ελληνική σημαία ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε πλεονάζουσα διαφορά πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 8.412 λίτρα για τα οποία δεν επιδείχθηκαν τα απαιτούμενα παραστατικά που αποδείκνυαν τη νόμιμη κατοχή καθώς και την καταβολή του αναλογούντος Ε.Φ.Κ. και λοιπών επιβαρύνσεων, αλλά και κατανάλωση επιπλέον ποσότητας πετρελαίου ναυτιλίας (D.O.) 2.300 λίτρων στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης χωρίς να το δικαιούται. Οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε άμεσα το αναλογούν ποσό των 24.012,14 ευρώ.

• Σε πλοίο με σημαία Λιβερίας ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά-τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε πλεονάζουσα διαφορά στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης πετρελαίου εξωτερικής καύσης (Fuel Oil), συνολικής ποσότητας 22,3 Μ/Τ.Β. πετρελαίου ναυτιλίας (MGO), συνολικής ποσότητας 48,46 Μ/Τ. Οι παραπάνω πράξεις συνιστούν τέλεση του αδικήματος της λαθρεμπορίας, κατά παράβαση των διατάξεων «περί Ε.Τ.Κ.». Ο ελεγχόμενος κατέβαλε το ποσό των 145.146,59 ευρώ.

ΥΓΡΑΕΡΙΟ

• Ύστερα από έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου διαπιστώθηκε ότι δεν είχε προβεί στη διασύνδεση των φορολογικών της μηχανισμών ως όφειλε και δεν απέστειλε δεδομένα στη Δ.Α.Τ.Ε. για το χρονικό διάστημα από 01.03.2019 έως 31.12.2021, ήτοι για χίλιες τετρακόσιες εξήντα οκτώ (1.468) ημέρες. Το σχετικό πρόστιμο ανέρχεται σε 146.800 ευρώ.

• Σε έλεγχο σε εταιρεία εμπορίας υγραερίου προς πρατήρια υγρών καυσίμων, σε διαφορετικά σημεία του Νομού Θεσσαλονίκης, προέκυψε ότι η εν λόγω εταιρεία φόρτωσε σε βυτιοφόρο όχημα ιδιοκτησίας της 10.180 κιλά υγραέριο άγνωστης προέλευσης, από το οποίο διέθεσε για χρήση ως υγραέριο κίνησης, σε δύο πρατήρια υγρών καυσίμων, 3.980 και 4.200 κιλά αντίστοιχα. Ποσότητα 2.000 κιλών δεν διατέθηκε αλλά παρέμεινε εντός του βυτιοφόρου.

Λήφθηκε δείγμα από το εν λόγω υγραέριο και στάλθηκε στη Χημική Υπηρεσία Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, η οποία γνωμάτευσε ότι δεν πληρούσε τις προδιαγραφές του υγραερίου κίνησης οχημάτων και ως εκ τούτου διατέθηκε χωρίς να έχουν τηρηθεί οι τελωνειακές διατυπώσεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, πράξη που συνιστά παράβαση-λαθρεμπορία ενεργειακών προϊόντων. Οι φορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις που δεν καταβλήθηκαν στο Ελληνικό Δημόσιο ανέρχονται στο ποσό των 7.638,49 ευρώ.

Κατασχέθηκαν 6.200 κιλά υγραέριο (τα 3.980 κιλά διέφυγαν της κατάσχεσης) καθώς και το ανωτέρω βυτιοφόρο όχημα ως μέσο μεταφοράς λαθρεμπορεύματος, σύμφωνα με τις διατάξεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα.

«Γάζωσαν» με σφαίρες τη νύχτα το πρατήριο καυσίμων του προέδρου της ΠΟΠΕΚ, Θέμη Κιουρτζή, στην Περαία Θεσσαλονίκης

Στο βίντεο του εσωτερικού κυκλώματος, είδε ο ίδιος ένα άτομο που πυροβόλησε αρκετές φορές – άφησαν έξω από το πρατήριο ένα Kalashnikov

Στόχος ένοπλης επίθεσης έγινε στις 3 τα ξημερώματα, το πρατήριο υγρών καυσίμων του προέδρου των Βενζινοπωλών Θεσσαλονίκης και προέδρου της ΠΟΠΕΚ, Θέμη Κιουρτζή, στο 18ο χιλιόμετρο της εθνικής οδού Θεσσαλονίκης – Νέας Μηχανιώνας, στην Περαία.

Ο ίδιος κατήγγειλε ότι άγνωστος «γάζωσε» με τουλάχιστον έξι σφαίρες την τζαμαρία της επιχείρησης. Το περιστατικό καταγράφηκε από τις κάμερες ασφαλείας της επιχείρησης, που εκείνη την ώρα ήταν κλειστή.

Αστυνομικές δυνάμεις εντόπισαν στον περιβάλλοντα χώρο του βενζινάδικου ένα όπλο, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες είναι καλάζνικοφ. Την έρευνα έχει αναλάβει η Ασφάλεια Θεσσαλονίκης.

Στα τζάμια είναι ορατά τα σημάδια από τις σφαίρες. «Γάζωσαν το κατάστημα», ήταν τα πρώτα λόγια του κ. Κιουρτζή στο συνεργείο του ΣΚΑΙ στη Θεσσαλονίκη -δεν ήταν η πρώτη φορά που είχε δεχθεί επίθεση στο κατάστημά του. Πριν λίγο καιρό, είχε σημειωθεί και άλλη επίθεση από αγνώστους, με χειροβομβίδες!

Το ράλι στις τιμές πετρελαίου «έκαψε» την επιδότηση

διαβάσαμε στο euro2day.gr (από την Έλενα Λάσκαρη)

Καπνός έγιναν τα 15 λεπτά της επιδότησης στο πετρέλαιο κίνησης από την άνοδο των τιμών. Οι ανησυχίες για ακρίβεια διαρκείας παρά την προσδοκόμενη κάμψη του ρυθμού αύξησης του πληθωρισμού. Tο «στοίχημα» στο ηλεκτρικό ρεύμα

Ο πληθωρισμός είναι πιθανό να έχει αγγίξει ή να βρίσκεται κοντά στο να αγγίξει το υψηλότερο σημείο της εκρηκτικής τροχιάς ανόδου το τελευταίο δωδεκάμηνο καθώς ο Απρίλιος ήταν ο τελευταίος μήνας σύγκρισης, με αρνητική μεταβολή του δείκτη τιμών καταναλωτή σε δωδεκάμηνη βάση (-0,3% τον Απρίλιο του 2021).

Η εκτίμηση αυτή, στον βαθμό που επιβεβαιωθεί στην πράξη, ουδόλως σημαίνει πως θα «ξεφουσκώσει» αντίστοιχα και το επίπεδο ακρίβειας. Ο πληθωρισμός μπορεί να κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα τους προσεχείς μήνες, η ακρίβεια όμως θα μείνει, διατηρώντας το κυβερνητικό στρατόπεδο σε κατάσταση συναγερμού.

Το σκηνικό εντός του οποίου θα πορευθεί (και) η ελληνική οικονομία τους επόμενους μήνες είναι ομιχλώδες και ακραία ευμετάβλητο. Μόλις χθες, η μέρα ξεκίνησε με την προσδοκία εκτόνωσης της απειλής διακοπής της τροφοδοσίας φυσικού αερίου στην Ε.Ε, με πρόσχημα την απαίτηση της Μόσχας για πληρωμές σε ρούβλια μετά από δημοσίευμα του Bloomberg για νέο διάταγμα Πούτιν, το οποίο θα άνοιγε τον δρόμο για πληρωμές από τις λεγόμενες «μη φιλικές χώρες», με τρόπο που δεν θα παραβιάζονται οι κυρώσεις. Η εξέλιξη αυτή συμπίεσε τις τιμές έως τα 89 ευρώ η μεγαβατώρα. Ώρες αργότερα, η επίκληση force majeure από την Ουκρανία σε σημείο εισαγωγής ρωσικού αερίου στον δρόμο προς την Ευρώπη ήταν ικανή συνθήκη να στείλει τις τιμές στη ζώνη των 100 ευρώ, για να υποχωρήσουν οριακά στα 97 ευρώ στο τέλος της διαπραγμάτευσης.

Έντονη μεταβλητότητα άλλωστε σημειώνεται και στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου, όπου η προοπτική ευρωπαϊκού εμπάργκο έστειλε τις τιμές την περασμένη εβδομάδα στα 114 δολάρια το βαρέλι, τα πισωγυρίσματα της Ε.Ε και τα νέα από την Κίνα (ο χαμηλότερος ρυθμός εξαγωγών την τελευταία διετία τον Απρίλιο) «μάζεψαν» τις τιμές, αλλά κανείς δεν μπορεί να ξέρει με ασφάλεια τι ξημερώνει όσο ο πόλεμος συνεχίζεται.

Στην Αθήνα, ήδη η παρέμβαση της κυβέρνησης στο πετρέλαιο κίνησης «χάθηκε» στην αντλία, με τους βενζινοπώλες να παραπέμπουν σε αύξηση των τιμών διυλιστηρίου, η οποία στο μεσοδιάστημα εξουδετέρωσε τη μείωση κατά 15 λεπτά το λίτρο. Πρακτικά, εκεί που η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης είχε υποχωρήσει στο 1,827 ευρώ στις 10 Απριλίου, χθες ήταν στο 1,911 ευρώ, με την κατοστάρα αμόλυβδη στα 2,323 ευρώ και την απλή αμόλυβδη να ξεπερνά ακόμα και 2,6 ευρώ στην Αμοργό.

Το στοίχημα της κυβέρνησης είναι τώρα να τιθασεύσει τις αυξήσεις στα τιμολόγια του ρεύματος, φέροντας τους λογαριασμούς σε ανεκτά επίπεδα, τέτοια που να μπορούν να πληρωθούν από τους καταναλωτές. Η διεύρυνση των επιδοτήσεων και πάνω από τις 300 κιλοβατώρες τον Μάιο και τον Ιούνιο είναι το πρώτο βήμα, πριν τεθεί σε εφαρμογή το εθνικό σχέδιο διπλής παρέμβασης στη χονδρική και τη λιανική, με στόχο την απορρόφηση του 70%-80% των επιβαρύνσεων.

Για την υλοποίηση του σχεδίου, εντός των προσεχών ημερών αναμένεται νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή για τη φορολόγηση των λεγόμενων «ουρανοκατέβατων κερδών» των εταιρειών ενέργειας, με το υπουργείο Οικονομικών να προσδοκά την είσπραξη εσόδων μεταξύ 500 και 600 εκατ. ευρώ από την επιβολή ειδικού τέλους 90%.

Μετά την ανακοίνωση του πορίσματος της ΡΑΕ, σύμφωνα με την οποία τα υπερέσοδα είναι 541 εκατ. ευρώ, ποσό από το οποίο θα αφαιρεθούν οι «ζημιές» από τα σταθερά τιμολόγια, αρμόδιες πηγές σημειώνουν με νόημα πως αυτά τα μεγέθη αφορούν την περίοδο έως τον Μάρτιο. Η παρέμβαση φορολόγησης των υπερεσόδων θα αφορά έως κα τον Ιούνιο, με αποτέλεσμα στον προϋπολογισμό να υπολογίζεται πως θα εισρεύσουν 500 με 600 εκατ. ευρώ, χρηματοδοτώντας μέρος της συνολικής παρέμβασης των 3,2 δισ. ευρώ (μαζί με τις επιδοτήσεις Μαΐου – Ιουνίου).

Ν. Φίλης: Η «σωστή πλευρά της Ιστορίας» δεν βρίσκεται στα τάνκερ των εφοπλιστών

Σε ανακοίνωση του ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ κ. Νίκος Φίλης δήλωσε:

«Αν αληθεύουν οι πληροφορίες ότι η ελληνική κυβέρνηση ύψωσε ισχυρό ανάχωμα στην Ε.Ε. να μην επιβληθούν κυρώσεις στη θαλάσσια μεταφορά ρωσικού πετρελαίου, εξυπηρετώντας τα συμφέροντα του λόμπι των εφοπλιστών, βρισκόμαστε μπροστά σε μια πρωτοφανή επίδειξη υποκρισίας από τον κ. Μητσοτάκη και την κυβέρνησή του. Αλλά και από τους ίδιους τους εφοπλιστές που μέσω των τηλεοπτικών σταθμών, των εφημερίδων και των ιστοσελίδων που κατέχουν επιτίθενται σε κάθε φωνή που δεν ευθυγραμμίζεται επακριβώς με τις επιδιώξεις του ΝΑΤΟ και των ΗΠΑ στην Ουκρανία. Την ίδια ώρα, θησαυρίζουν μεταφέροντας το πετρέλαιο του Πούτιν, τα κέρδη από το οποίο τροφοδοτούν τον εξοπλισμό του ρωσικού στρατού, εισβολέα της Ουκρανίας.

Ας σταματήσει λοιπόν ο κ. Μητσοτάκης τα φληναφήματα και τα παχιά λόγια περί «σωστής πλευράς της Ιστορίας». Εξάλλου, ότι η ιστορία έχει «σωστή» και «λανθασμένη» πλευρά, αποτελεί ανιστόρητη ανοησία.

Ας διακόψουν οι δημοσιογράφοι, οι μετακλητοί και οι δημοσιολογούντες παρατρεχάμενοι του ακραίου κέντρου τις επιθέσεις τους εναντίον του Κινήματος Ειρήνης και των καλλιτεχνών που ζητούν τον τερματισμό του πολέμου, ως δήθεν… υποστηρικτών του Πούτιν. Ας ασχοληθούν λίγο και με τους εφοπλιστές. Όσοι και όσες πληρώνονται με τα ρούβλια του Πούτιν και την ίδια ώρα ολοφύρονται για τα δεινά του Ουκρανικού λαού, απλώς γελοιοποιούνται όταν επιτίθενται στην Αριστερά και στο αντιπολεμικό κίνημα» καταλήγει η δήλωση.

Σχέδιο έκτακτης ανάγκης της Ε.Ε. για το ενδεχόμενο ενεργειακού μπλακάουτ

διαβάσαμε στο ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

«Φρένο» στη χρήση αυτοκινήτου, τηλεργασία για μείωση των μετακινήσεων και περιορισμοί στα ταξίδια – Στόχος είναι να διασφαλιστεί πρωτίστως η ενεργειακή επάρκεια για νοικοκυριά και ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες – Πώς θα μειωθεί η κατανάλωση πετρελαίου – Οι «27» αναζητούν εναλλακτικές πηγές

Για το σενάριο η Μόσχα να κλείσει τη στρόφιγγα του αερίου προετοιμάζονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση.  Σύμφωνα με τις πληροφορίες, στην Κομισιόν προσπαθούν εναγωνίως να λύσουν το ενεργειακό σταυρόλεξο το οποίο έχουν μπροστά τους, καθώς το σενάριο ενός μπλακάουτ -και μάλιστα πιο σύντομα από ό,τι θα μπορούσε κανείς να φανταστεί- είναι αναμφίβολα υπαρκτό. Σε μια τέτοια περίπτωση δε, ο κίνδυνος να προκληθεί ένα πρωτόγνωρο και με απρόβλεπτες συνέπειες σοκ στις ευρωπαϊκές οικονομίες και κοινωνίες είναι εξαιρετικά μεγάλος.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της ισπανικής «El Pais», που παρουσιάζουν «ΤΑ ΝΕΑ», η Κομισιόν ετοιμάζει και προτίθεται να παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ της ισπανικής εφημερίδας «el Pais», η Κομισιόν ετοιμάζει και προτίθεται να παρουσιάσει στις 18 Μαΐου ένα σχέδιο έκτακτης ανάγκης για τις δράσεις που πρέπει να αναληφθούν στο επόμενο διάστημα. Ενα σχέδιο το οποίο καλύπτει, τουλάχιστον θεωρητικά, και την περίπτωση ενός μπλακάουτ στην εισροή ρωσικών υδρογονανθράκων στην ευρωπαϊκή αγορά και βασίζεται στον κανονισμό για την εφοδιαστική ασφάλεια, που έχει τεθεί σε ισχύ από το 2017 – μπορεί δε, υπό προϋποθέσεις, να επεκταθεί και στο πετρέλαιο, παρ’ ότι αφορά ονομαστικά το φυσικό αέριο.

Οι δράσεις που εξετάζονται:

  • Τηλεργασία έως τρεις φορές την εβδομάδα μπορεί να οδηγήσει σε εξοικονόμηση 500.000 βαρελιών πετρελαίου. Μια ημέρα τηλεργασίας ισοδυναμεί με 170.000 λιγότερα βαρέλια πετρελαίου ημερησίως.
  • Κοινή χρήση αυτοκινήτου με άλλους ανθρώπους και ήπια οικονομική ενίσχυση σημαίνει 470.000 λιγότερα βαρέλια.
  • Μείωση ορίων ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους τουλάχιστον κατά 10 χιλιόμετρα ανά ώρα ισούται με 430.000 βαρέλια λιγότερα.
  • Κυριακές χωρίς αυτοκίνητα στις πόλεις σημαίνει 380.000 βαρέλια λιγότερα, ενώ η χρήση μονών – ζυγών στις πόλεις εξοικονομεί 210.000 βαρέλια πετρέλαιο. Για εξοικονόμηση ενέργειας προτείνονται επίσης: περιορισμός του αριθμού των αεροπορικών ταξιδιών για επαγγελματικούς λόγους, χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τρένων αντί για αεροπλάνα.

Στόχος, όπως τονίζεται, είναι να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια πρωτίστως για τα νοικοκυριά και τις ζωτικές δημόσιες υπηρεσίες, όπως επίσης και για εκείνους τους κλάδους της παραγωγής που έχουν ζωτική σημασία (όπως συνέβη και με τα πρώτα lockdown του 2020, αφότου ξέσπασε η πανδημία της Covid-19).

Ενδεικτικό του πόσο η υπόθεση κάθε άλλο παρά απλή είναι, αποτελεί το γεγονός πως από τα περίπου 155 δισ. κυβικά μέτρα που αγόρασαν πέρυσι τα κράτη μέλη της ΕΕ από τη Ρωσία, εκτιμάται ότι μόνο τα δύο τρίτα μπορούν να καλυφθούν εντός του έτους από άλλες πηγές. Κάτι που σημαίνει, πρακτικά, ότι μένει ένα κενό της τάξης των 50 και πλέον δισ. κυβικών, ποσότητα η οποία ισοδυναμεί με το σύνολο της κατανάλωσης Ρουμανίας, Ουγγαρίας, Αυστρίας, Τσεχίας, Σλοβακίας, Εσθονίας, Λετονίας και Λιθουανίας – ή με πάνω από το μισό του αερίου που έχει ανάγκη η Γερμανία.

Ταυτόχρονα, οι Βρυξέλλες θα επιχειρήσουν να διασφαλίσουν ότι καμία χώρα της ΕΕ δεν θα αποκτήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι κάποιας άλλης, επειδή θα έχει πρόσβαση σε μεγαλύτερες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Κάτι που σημαίνει, με τη σειρά του, ότι θα υπάρξει ένας μηχανισμός αναδιανομής ανάμεσα στα κράτη – μέλη, με ευθύνη της Κομισιόν, ο οποίος αρχικά προβλέπεται να λειτουργεί σε εθελοντική βάση και, εφόσον κριθεί αναγκαίο, να είναι υποχρεωτικός και να συνοδεύεται από τις ανάλογες ρήτρες.

«Οι εταίροι μας ζητούν να υπάρξει ένα συντονισμένο σχέδιο, με σκοπό να αποφασίζεται από κοινού ποιες βιομηχανίες θα επηρεαστούν σε μια τέτοια περίπτωση, ώστε να αποφευχθεί η πρόκληση προβλημάτων ανταγωνισμού μεταξύ τους» αναφέρει πηγή της Κομισιόν στην «el Pais». Μόνο που, όπως δείχνει η μέχρι σήμερα εμπειρία, στις μεγάλες κρίσεις συχνά υπερτερεί ανάμεσα στους εταίρους το «εθνικό» έναντι του «ευρωπαϊκού», με αποτέλεσμα πολύ συχνά να προκαλούνται αδιέξοδα.

Σε κάθε περίπτωση, παράλληλα με τις διεργασίες σε επίπεδο θεσμών, έχει ξεκινήσει και μια εκστρατεία προκειμένου να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας – τόσο από τους πολίτες όσο και από τα κράτη. Σε αυτή δε αξιοποιούνται και τα στοιχεία και οι μελέτες που παρέχει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας, όπως φαίνεται και στον χάρτη.

«Κάθε κιλοβατώρα μετράει», είπε ο Γερμανός αντικαγκελάριος και υπουργός Οικονομίας Ρόμπερτ Χάμπεκ, ο οποίος δημοσιοποίησε πρόσφατα μια σειρά κατευθυντήριες γραμμές για τη μείωση της κατανάλωσης. Παράλληλα, η κυβέρνηση του Βερολίνου αποφάσισε να μειώσει στα 9 ευρώ για το επόμενο τρίμηνο την τιμή της μηνιαίας κάρτας για τα δημόσια μέσα μεταφοράς, ώστε οι πολίτες να ενθαρρυνθούν να χρησιμοποιούν αυτά αντί των αυτοκινήτων τους.

Στην Ιταλία, επίσης, έχει τεθεί σε εφαρμογή από την κυβέρνηση του Μάριο Ντράγκι η «Επιχείρηση Θερμοστάτης», με την οποία ελπίζει να εξοικονομήσει 2.000 – 4.000 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου ετησίως. Σύμφωνα με τα μέτρα που έχουν εγκριθεί για τα δημόσια κτίρια, δίνοντας ανάλογες συστάσεις και για τα ιδιωτικά, τον χειμώνα η θερμοκρασία δεν μπορεί να ρυθμίζεται πάνω από τους 19 βαθμούς Κελσίου, με μέγιστη απόκλιση δύο βαθμών. Οσο για το καλοκαίρι, δεν θα μπορεί οι θερμοστάτες να πέφτουν κάτω από τους 27 βαθμούς, με ανάλογη απόκλιση.

Ανάλογα μέτρα παίρνουν αυτή την περίοδο και άλλες χώρες της ΕΕ, όπως Γαλλία, Ολλανδία, Αυστρία και Πορτογαλία. Στην πρώτη, μάλιστα, τον Μάρτιο η κυβέρνηση είχε ζητήσει από τους πολίτες να συμμετέχουν στην προσπάθεια κατεβάζοντας τους θερμοστάτες στα σπίτια κατά έναν βαθμό – «αυτό ισοδυναμεί με 12-15 λιγότερα τάνκερ μεθανίου στα γαλλικά λιμάνια» είχε δηλώσει τότε η CEO του ενεργειακού ομίλου της Engie.

Εναλλακτική λύση για μηδενικές εκπομπές στις μεταφορές τα συνθετικά καύσιμα

διαβάσαμε στο Capital.gr / γράφει ο Χάρης Φλουδόπουλος – Αποστολή στο Pau

To Pau είναι μια πόλη στη νοτιοδυτική Γαλλία, στους πρόποδες των Πυρηναίων, γνωστή στο ευρύ αθλητικό κοινό για δύο λόγους: την ομάδα μπάσκετ Ορτέζ που μεσουράνησε τις δεκαετίες του 80 και του 90 αλλά και το περίφημο Grand Prix, που διεξάγεται από το 1933  και περιλαμβάνεται στο καλεντάρι της FIA για τα αυτοκίνητα τουρισμού, δηλαδή τα αυτοκίνητα παραγωγής.

Φέτος, εκτός από το κυρίως Grand Prix, στη γαλλική πόλη φέτος διοργανώθηκε το 3ήμερο “πράσινο Grand Prix” κατά τη διάρκεια του οποίου πραγματοποιήθηκαν 6 διαφορετικοί αγώνες οχημάτων που τροφοδοτούνται από καύσιμα χαμηλού ή μηδενικού άνθρακα, υδρογόνο και ηλεκτρική ενέργεια.

Γιατί στο Pau; Εκεί ο δήμαρχος της πόλης, πολιτικός που προέρχεται από την κεντρική πολιτική σκηνή καθώς έχει διατελέσει ευρωβουλευτής και υπήρξε στο παρελθόν ακόμη και υποψήφιος πρόεδρος, ο Francois Bayrou, έχει οδηγήσει την πόλη του στην πρωτοπορία της ενεργειακής μετάβασης: εκτός από τις άλλες πράσινες καινοτομίες της πόλης, όπως το δίκτυο των 8 λεωφορείων με καύσιμο υδρογόνο, το Pau ηγείται της πρωτοβουλίας της περιφέρειας της περιοχής για τη δημιουργία ενός ισχυρού βιομηχανικού οικοσυστήματος στην περιοχή με στόχο την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών (πχ. υδρογόνο, CCU) και την μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2040.

Το πράσινο Grand Prix του Pau, που πραγματοποιήθηκε από τις 6 έως τις 8 Μαΐου είχε ως κεντρικό μήνυμα ότι “η απανθρακοποίηση των μεταφορών χρειάζεται συνδυασμένα, τη συμβολή όλων των τεχνολογιών χαμηλού άνθρακα, όπως η ηλεκτροκίνηση, το υδρογόνο και τα ανανεώσιμα και χαμηλού άνθρακα καύσιμα”.

High Level Forum on the transitions of Mobility

Παράλληλα με το Grand Prix στο Pau διοργανώθηκε forum που είχε ως θέμα τη μετάβαση στον τομέα της κινητικότητας, με τη συμμετοχή της βιομηχανίας των καυσίμων, εκπροσώπων της Κομισιόν, της γαλλικής κυβέρνησης και της επιστημονικής κοινότητας.

Στο πλαίσιο του συνεδρίου, ο θεσμικός φορέας των εταιρειών καυσίμων η οργάνωση Fuels Europe έθεσε μια σειρά από θεσμικά ζητήματα που αφορούν στην ενεργειακή μετάβαση του κλάδου των μεταφορών, παρουσιάζοντας την πρόταση της βιομηχανίας για μια παράλληλη συμπληρωματική εναλλακτική της ηλεκτροκίνησης, τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα (efuels) τα οποία μπορούν να αποτελέσουν ένα ακόμη όχημα επίτευξης του στόχου για μηδενισμό των εκπομπών του κλάδου των μεταφορών. 

Τι είναι τα efuels

Τα πράσινα καύσιμα είναι υγρά καύσιμα χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα, που δεν προέρχονται από το πετρέλαιο. Έχουν μηδενικές ή περιορισμένες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2)κατά την παραγωγή και τη χρήση τους σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα.

Η παραγωγή τους γίνεται ως εξής: για να δημιουργηθεί υδρογονάνθρακας παράγεται υδρογόνο από 100% μονάδες ΑΠΕ. Παράλληλα μονάδες Carbon Capture συλλέγουν το διοξείδιο του άνθρακα, το οποίο στη συνέχεια χρησιμοποιείται μαζί με το υδρογόνο για την παραγωγή συνθετικών υδρογονανθράκων.

Σήμερα τα συνθετικά καύσιμα αναμειγνύονται όλο και περισσότερο με ορυκτά καύσιμα. Η ένταση άνθρακα των καυσίμων εξαρτάται από το μερίδιο πράσινων καυσίμων που αναμιγνύεται στο τελικό προϊόν.

Όταν τα πράσινα καύσιμα αντικαταστήσουν πλήρως τα ορυκτά συστατικά στα καύσιμα που πωλούνται στην αντλία, τα υγρά καύσιμα θα είναι κλιματικά ουδέτερα.

Υπογραμμίζεται ότι για την παραγωγή των συνθετικών υδρογονανθράκων απαιτούνται από τη βιομηχανία διύλισης πρόσθετες επενδύσεις για τη δημιουργία ουσιαστικά νέων ειδικών διυλιστηρίων, τα οποία στη λειτουργία τους θα χρησιμοποιούν ενέργεια από ΑΠΕ προκειμένου το αποτύπωμα των καυσίμων που θα παράγονται να είναι μηδενικό.

Τα συνθετικά αυτά καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον υφιστάμενο συμβατικό στόλο οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Η καύση των συνθετικών καυσίμων εκλύει στην ατμόσφαιρα ποσότητα CO2 ίση με το διοξείδιο του άνθρακα που αφαιρέθηκε από την ατμόσφαιρα κατά τη διαδικασία παραγωγής των συνθετικών καυσίμων.

Πρακτικά δηλαδή στον κύκλο τους τα συνθετικά καύσιμα εμφανίζουν μηδενικές εκπομπές άνθρακα, ενώ έχουν ως πλεονέκτημα ότι δεν προϋποθέτουν την σημαντική επένδυση που απαιτείται για την αγορά ενός ακριβού ηλεκτρικού αυτοκινήτου μαζί με τον εξοπλισμό φόρτισης.

Σήμερα χρησιμοποιούνται στην Ε.Ε. για μεταφορές 350 εκατ. τόνοι καυσίμων. Μέχρι το 2050 μπορούν να παράγονται 160 εκατ. τόνοι efuels τα οποία θα καλύπτουν ολόκληρη τη ζήτηση για υγρά καύσιμα με δεδομένο ότι η επέκταση της ηλεκτροκίνησης θα μειώσει το στόλο των αυτοκινήτων εσωτερικής καύσης.

Από την πλευρά της βιομηχανίας απαιτούνται για να φτάσουμε εκεί επενδύσεις ύψους 650 δισ. ευρώ. “Δεν επιχειρηματολογούμε εναντίον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, απλά λέμε ότι αποτελούν μέρος της λύσης όχι τη μοναδική και αποκλειστική λύση” τονίζει σε δηλώσεις του ο γενικός διευθυντής της Fuels Europe John Cooper που συνομίλησε με Έλληνες δημοσιογράφους στο περιθώριο του Grand Prix του Pau.

Εκείνο που ζητεί η βιομηχανία των καυσίμων είναι να υπάρξει από την πλευρά της Ε.Ε. το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο που εάν δε θα δίνει κίνητρα, τουλάχιστον δε θα απαγορεύει τη χρήση υγρών καυσίμων.

“Ζητάμε τη υποστήριξη της χρήσης των υγρών ανανεώσιμων καυσίμων και μετά το 2035 (το χρονικό όριο που έχει τεθεί από την Ε.Ε. για την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης) καθώς υπάρχει κίνδυνος να δημιουργηθεί ένα χάσμα, μια ανάπτυξη δύο ταχυτήτων μεταξύ των πλούσιων δυτικών κρατών και των φτωχών κρατών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης.

Υπάρχει κίνδυνος αποκλεισμού ενός μέρους του πληθυσμού από την κινητικότητα με την απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης” τονίζει ο κ. Cooper.

Σύμφωνα με τη θέση της Fuels Europe θα πρέπει θεσμικά να απαγορευτούν τα ορυκτά καύσιμα και όχι να απαγορευτεί η τεχνολογία των κινητήρων εσωτερικής καύσης με δεδομένο ότι υπάρχει η δυνατότητα για 100% ανανεώσιμα καύσιμα, τα οποία όμως δε θα μπορούν να παραχθούν από τη βιομηχανία εάν δεν υπάρχουν αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης στην Ε.Ε.

Όπως σημειώνει ο κ. Cooper:

Υπάρχει εναλλακτική συμπληρωματική στην ηλεκτροκίνηση, η οποία δεν αποτελεί μονόδρομο για την ενεργειακή μετάβαση. Τα συνθετικά καύσιμα ούτως ή άλλως προβλέπεται να επιτραπούν για την αεροπλοΐα και τη ναυσιπλοΐα άρα μπορούν να επεκταθούν και στις υπόλοιπες μεταφορές

Σε θεσμικό επίπεδο δε πρέπει να απαγορευτούν τα υγρά καύσιμα αλλά αντίθετα να δοθούν κίνητρα για τα συνθετικά ανανεώσιμα καύσιμα.

Σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις είναι σαφές ότι σε ό,τι αφορά το CO2 οι εκπομπές είναι μηδενικές στον κύκλο της ζωής των συνθετικών καυσίμων, ενώ για τις εκπομπές άλλων ρύπων (NOX, σωματίδια κλπ) η πρόοδος της τεχνολογίας είναι τέτοια που έχει οδηγήσει ήδη σε πρακτικό μηδενισμό τους (τεχνολογία Euro 6).

Τα ΕΛΠΕ συμμετέχουν στην πρωτοβουλία

Από ελληνικής πλευράς, στο πράσινο Grand Prix και στις πρωτοβουλίες της Fuels Europe συμμετέχει ενεργά ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων στο πλαίσιο της σταθερής δέσμευσης για το θέμα της ενεργειακής μετάβασης.

Σημειώνεται ότι ο όμιλος ΕΛΠΕ που διαμορφώνει την επενδυτική του στρατηγική και εξετάζει τα έργα που θα υλοποιηθούν με ορίζοντα το 2030, αξιολογεί τις πολλαπλές ευκαιρίες που σχετίζονται με τη μετάβαση στα πράσινα καύσιμα και τη διαφοροποίηση του ενεργειακού χαρτοφυλακίου της εταιρείας.

Στο πλαίσιο μάλιστα του προγράμματος Vision 2025 ο όμιλος εξετάζει, εφόσον τελικά υπάρξει ανταπόκριση της Ε.Ε. στα  αιτήματα της Fuels Europe, να προχωρήσει τις αναγκαίες επενδύσεις ώστε να μπορεί να παράξει πράσινα συνθετικά καύσιμα νέας γενιάς που θα αντικαταστήσουν τα ορυκτά καύσιμα μετά το 2035.

Σκληρό παζάρι στην Ε.Ε. για το ρωσικό πετρέλαιο – Έκτακτα σχέδια από Βερολίνο

διαβάσαμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

Με βέτο απειλεί η Ουγγαρία σε ενδεχόμενο εμπάργκο • Αντιδράσεις κι από άλλες χώρες • Ετοιμασίες Γερμανίας για αιφνίδια διακοπή παροχής ρωσικού αερίου

Άκαρπες αποβαίνουν οι συνεχείς συσκέψεις των εκπροσώπων των κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αναφορικά με το έκτο πακέτο κυρώσεων κατά της Μόσχας, το οποίο θα περιλαμβάνει και εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. 

Με προγραμματισμένη νέα συνάντηση των μόνιμων αντιπροσώπων την Τρίτη και παρά την υποχώρηση της Κομισιόν σε Ουγγαρία και Σλοβακία (δόθηκε παράταση ως το τέλος του 2024 για διακοπή προμήθειας ρωσικού πετρελαίου), η επίτευξη συμφωνίας δεν δείχνει εύκολη υπόθεση. Μάλιστα, η Βουδαπέστη απείλησε ευθέως με βέτο την Ε.Ε., σε περίπτωση που η τελευταία προσπαθήσει να επιβάλλει τις επιθυμίες της.

Εκτός από την Ουγγαρία, υπάρχουν έντονες αντιδράσεις κι από άλλες χώρες, όπως η Τσεχία και η Βουλγαρία. Ο αντιπρόεδρος της βουλγαρικής κυβέρνησης, Ασέν Βασίλεφ, έχει ξεκαθαρίσει από την πλευρά του ότι η Σόφια δεν θα στηρίξει το πακέτο κυρώσεων, εάν η χώρα των Βαλκανίων δεν εξασφαλίσει την εξαίρεσή της από το προτεινόμενο εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο. 

Μπροστά στις αντιδράσεις αυτές, οι Ευρωπαίοι αξιωματούχοι φέρονται να εξετάζουν το ενδεχόμενο να «μαλακώσει» το πακέτο κυρώσεων, όσον αφορά στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου. Ωστόσο, ενδεχομένως θα παραμείνει η πρόταση για απαγόρευση ασφάλισης πλοίων που μετακινούν ρωσικό πετρέλαιο, γεγονός που μπορεί να αποτελέσει αγκάθι για τις εξαγωγές. 

Το γερμανικό σχέδιο κρίσης

Την ίδια ώρα, Γερμανοί αξιωματούχοι φέρονται να προετοιμάζονται –με άκρα μυστικότητα– για το ενδεχόμενο ξαφνικής διακοπής των προμηθειών ρωσικού φυσικού αερίου.

διαβάστε περισσότερα