Accessibility Tools

Skip to main content

Τι είναι το Platts που εκτοξεύει την τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα 2,5 ευρώ το λίτρο

διαβάσαμε στο thetoc.gr

Την επόμενη εβδομάδα θα έχουμε νέες αυξήσεις στην τιμή της αμόλυβδης. Δηλαδή, η εξωφρενική τιμή των 2,312 ευρώ θα είναι φθηνότερη σε σχέση με αυτή που θα καταγραφεί στα πρατήρια της χώρας.

Τα σημάδια, έχουν ήδη φανεί: η χρηματιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την περιοχή της Μεσογείου, βρέθηκε την Παρασκευή στα 1.427,25 δολάρια δηλαδή στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών. Από τις αρχές Μαίου, η άνοδος ξεπερνά το 40% καθιστώντας την βενζίνη της Μεσογείου –δηλαδή το χρηματιστηριακό προϊόν από το οποίο εξαρτάται πόσο θα κοστίζει σε μας το γέμισμα το ρεζερβουάρ- ένα από τα πιο αποδοτικά για τους κερδοσκόπους επενδυτικά προϊόντα της περιόδου.

Όπως οι καταναλωτές υποχρεώθηκαν να ενημερωθούν αρχικά για τη λειτουργία του χρηματιστηρίου φυσικού αερίου στο Αμστερνταμ για να κατανοήσουν γιατί εκτοξεύτηκε ο λογαριασμός του φυσικού αερίου τον χειμώνα, όπως τους ζητήθηκε να ενημερωθούν για το γεγονός ότι η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζεται επίσης χρηματιστηριακά στο χρηματιστήριο ενέργειας, τώρα έρχεται η ώρα εξοικείωσης και με το διάγραμμα του PLATTS (Premium Unleaded gasoline). Είναι παράγωγο χρηματιστηριακό προϊόν και η τιμή του έχει βρεθεί στα υψηλότερα επίπεδα όλων των εποχών. Το ίδιο βέβαια ισχύει και για αντίστοιχα παράγωγα που αφορούν σε άλλες περιοχές (π.χ. ΗΠΑ) ωστόσο εμάς αυτό που μας καίει είναι το Platts της Μεσογείου.

Θα ανεβεί κι άλλο η τιμή των καυσίμων

Γιατί λοιπόν είναι εύκολο να “προφητεύσει” κάποιος την συνέχιση της ανόδου; Διότι τα διυλιστήρια ουσιαστικά τιμολογούν με τον κινητό μέσο όρο των τελευταίων τεσσάρων ημερών αναφοράς του Platts αλλά και τον κινητό μέσο όρο της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο. Όταν στις τέσσερις τελευταίες ημέρες η τιμή του Platts έχει ανέβει πάνω από 100 δολάρια ανά τόνο, είναι λογικό και η διυλιστηριακή τιμή να ανέβει ακόμη πιο ψηλά πόσο μάλλον όταν το ευρώ με το δολάριο έχει ισορροπήσει στα πολύ χαμηλά επίπεδα του 1,07.

Η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης βρίσκεται αυτή τη στιγμή στα 1,803 ευρώ ανά λίτρο που σημαίνει ότι μαζί με τον ΦΠΑ φτάνει στα 2,24 ευρώ. Αν προστεθεί και το κέρδος του εμπόρου και του πρατηριούχου, αντιλαμβανόμαστε γιατί την επόμενη εβδομάδα θα δούμε τιμές πολύ πάνω από τα 2,35 ευρώ. Σε αντίθεση με άλλες περιόδου κατακόρυφης ανόδου στην τιμή του πετρελαίου, σε αυτή τη φάση, δεν υπάρχουν “διορθώσεις” στην τιμή τουλάχιστον μέχρι τώρα. Με το πετρέλαιο στα 120 δολάρια το βαρέλι εδώ και πολλές ημέρες, τα διυλιστήρια δεν έχουν βρει χρονικό “παράθυρο” για να διυλίσουν βενζίνη με φθηνή πρώτη ύλη. Και επειδή τίποτα δεν δείχνει ότι επίκειται διόρθωση των τιμών το επόμενο χρονικό διάστημα, ας προετοιμαστούμε για ένα καλοκαίρι με πολύ υψηλές τιμές καυσίμων αν δεν αλλάξει κάτι δραστικά το επόμενο χρονικό διάστημα.

Αντιδράσεις στην πρόθεση κατάργησης των κινητήρων εσωτερικής καύσης από το 2035

Να επιτρέπονται οι πωλήσεις οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, με την προϋπόθεση ότι τα αυτοκίνητα αυτά θα χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος και όχι ορυκτά καύσιμα ζητούν με ανοιχτή επιστολή, περισσότεροι από 100 ευρωπαϊκοί φορείς και εταιρείες από τους κλάδους της ενέργειας και των μεταφορών.

Η επιστολή απευθύνεται στους ευρωπαίους νομοθέτες (Ευρωκοινοβούλιο & Συμβούλιο της ΕΕ), ενόψει της συζήτησης που θα διεξαχθεί στις 7 Ιουνίου στο Ευρωκοινοβούλιο, όπου θα κριθεί το μέλλον των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης και η πιθανή κατάργηση των πωλήσεων τους από το 2035, σύμφωνα με την πρόταση της Επιτροπής.

Σημαντική μερίδα του Ευρωκοινοβουλίου έχει στηρίξει την άποψη ότι πρέπει να αναγνωρισθεί η συμβολή των ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλού άνθρακα στη μείωση των εκπομπών CO2 από τα οχήματα.

Η πρόταση επιτρέπει στα ανανεώσιμα καύσιμα να διαδραματίσoυν σημαντικό ρόλο στην πορεία για μείωση των εκπομπών, στο σύνολο των 240 εκατ. οχημάτων που βρίσκονται σε κυκλοφορία στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Από την πλευρά των επιχειρήσεων επισημαίνεται ακόμη ο κίνδυνος, αν καταργηθούν τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, στην πράξη να κυκλοφορούν με ηλεκτρικά οχήματα οι οικονομικά ισχυρότεροι ενώ η μεσαία και χαμηλή τάξη να παραμείνει λόγω κόστους στα παλιά και ρυπογόνα οχήματα.

Την επιστολή υπογράφουν, μεταξύ άλλων, σημαντικοί ευρωπαϊκοί Σύνδεσμοι (CLEPA, FuelsEurope, eFuel Alliance, EBB, ECFD, UPEI, αλλά και ο ελληνικός Σύνδεσμος Εταιρειών Πετρελαιοειδών Ελλάδας-ΣΕΕΠΕ), εταιρείες διύλισης (ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ, Repsol, ENI, Neste, MOL), μαζί με αρκετές εταιρείες αερίου, βιοκαυσίμων, αλλά και εταιρείες από τον κλάδο κατασκευής οχημάτων όπως η SiemensEnergy, MAZDA κλπ.

Πρόστιμο 130.000 ευρώ σε εταιρεία πετρελαιοειδών και χημικών προϊόντων στο Μαρούσι, για πρατήριο στο Βόλο

Με υψηλό πρόστιμο τιμωρήθηκε εταιρεία πετρελαιοειδών και χημικών προϊόντων που εδρεύει στο Μαρούσι, όταν σε πρατήριο υγρών καυσίμων της στον Βόλο, έπειτα από έλεγχο υπαλλήλων του Τμήματος Εμπορίου της Διεύθυνσης Ανάπτυξης των Περιφερειακών Ενοτήτων Μαγνησίας και Βορείων Σποράδων, βρέθηκε νοθευμένο δείγμα αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων σε ποσοστό 20%.

Το πρόστιμο, που επιβλήθηκε στην εταιρεία από τη Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης της Περιφέρειας Θεσσαλίας, ανέρχεται σε 130.000 ευρώ. Η σοβαρή παράβαση με το νοθευμένο δείγμα αμόλυβδης βενζίνης διαπιστώθηκε κατά την διάρκεια ελέγχου στο πρατήριο υγρών καυσίμων στις 28 Ιουνίου 2021, αλλά η πράξη επιβολής του διοικητικού προστίμου υπογράφηκε σχεδόν ένα χρόνο αργότερα στις 31 Μαΐου 2022.

Το πρόστιμο επιβλήθηκε στην ανώνυμη εταιρεία πετρελαιοειδών και χημικών προϊόντων με έδρα το Μαρούσι Αττικής, για παράβαση της παραγράφου 5 του άρθρου 20 του Ν. 4177/2013, διότι «σε έλεγχο που διενεργήθηκε στις 28-6-2021 σε πρατήριο υγρών καυσίμων στον Βόλο, διαπιστώθηκε στο δείγμα ότι πρόκειται για δείγμα βενζίνης αμόλυβδης 95 οκτανίων μη κανονικό και νοθευμένο με ελαφρά έλαια ή/και διαλύτες σε ποσοστό 20%, σύμφωνα με την Έκθεση Εξέτασης Δείγματος και σε ποσοστό 23,7%, σύμφωνα με την Έκθεση κατ΄ Έφεση Εξέτασης Δείγματος της Χημικής Υπηρεσίας Κεντρικής Μακεδονίας της Γενικής Διεύθυνσης του Γ.Χ.Κ. της Α.Α.Δ.Ε.».

Επίσης κατά τον ίδιο έλεγχο βρέθηκαν ως μη κανονικά και νοθευμένα με ελαφρά έλαια ή/και διαλύτες σε ποσοστό 23,3% και 23,7% αντίστοιχα και τα δύο δείγματα βυτιοφόρου αυτοκινήτου της ίδιας εταιρείας.

Η περίληψη της διοικητικής πράξης επιβολής του προστίμου, έχει αναρτηθεί στον διαδικτυακό τόπο της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

Ολοκληρώνεται στις 10 Ιουνίου η λειτουργία της πλατφόρμας «Fuel Pass» για την έκδοση νέας ψηφιακής κάρτας επιδότησης καυσίμων

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης τροποποιείται και συμπληρώνεται ο χρόνος της παραγωγικής λειτουργίας της ειδικής εφαρμογής (Fuel Pass) της παρ. 4 του άρθρου 81 του ν. 4916/2022, ο οποίος εκκινεί την 26.4.2022 και λήγει νωρίτερα, την 10.6.2022

Παρατείνεται μέχρι 30 Ιουνίου 2022 η επιδότηση στο πετρέλαιο κίνησης

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ 2674/β/2022 η απόφαση για την παράταση ισχύος της υπ’ αρ. 44010/1.4.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Χορήγηση επιδότησης πετρελαίου κίνησης» (Β’ 1540).

Η απόφαση ορίζει αναλυτικά ότι «η ισχύς της υπό στοιχεία 44010 ΕΞ 2022/1.4.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Χορήγηση επιδόματος πετρελαίου κίνησης» (Β’ 1540), όπως παρατάθηκε με την υπό στοιχεία 56754 ΕΞ 2022/29.4.2022 κοινή υπουργική απόφαση «Παράταση ισχύος της υπ’ αρ. 44010/1.4.2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Περιβάλλοντος και Ενέργειας «Χορήγηση επιδότησης πετρελαίου κίνησης» (Β’ 1540)» (Β’ 2128) έως την 31 Μαΐου 2022, παρατείνεται εκ νέου από τη λήξη της για χρονικό διάστημα ενός μηνός, έως και την 30η Ιουνίου 2022. Το ύψος της επιδότησης παραμένει στο ποσό των 0,12 € προ ΦΠΑ ανά λίτρο πετρελαίου κίνησης».

Τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου θα ανακοινωθούν οι προδιαγραφές για σημεία ανεφοδιασμού οχημάτων LNG σε «Πρατήρια Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας» στην Ελλάδα

Θεσπίζονται και στην Ελλάδα οι προϋποθέσεις, οι τεχνικές προδιαγραφές και η διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας για την εγκατάσταση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως για την τροφοδοσία οχημάτων, με Κοινή Υπουργική Απόφαση του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές κ. Μιχάλη Παπαδόπουλου και του Υφυπουργού Χωροταξίας και Αστικού Περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκου Ταγαρά, η υπογραφή της οποίας αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές Ιουνίου, καθώς εκκρεμούν νομοτεχνικές βελτιώσεις.

Στην απόφαση θα προβλέπονται οι όροι για την ίδρυση και λειτουργία εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, χωρητικότητας μέχρι 50 τόνων, με σκοπό τον ανεφοδιασμό των οχημάτων.

Συνοπτικά, και σύμφωνα με ενημέρωση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, καθορίζονται, μεταξύ άλλων:
* Oι όροι και οι προϋποθέσεις για την ασφαλή κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως,
* Oι τεχνικές προδιαγραφές των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως,
* Tο σύνολο των εγκαταστάσεων ενός αμιγούς ή μικτού πρατηρίου LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως,

Το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ δεν βρίσκεται υπό κράτηση, λένε οι αρχές του Ιράν

διαβάστε περισσότερα στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Το πλήρωμα των δύο ελληνικών τάνκερ που έχουν κατασχεθεί στο Ιράν δεν βρίσκεται υπό κράτηση, αναφέρουν οι ιρανικές ναυτιλιακές αρχές, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters.

Kατά την ίδια ενημέρωση, το πλήρωμα παραμένει στα δύο πλοία και τα μέλη του είναι καλά στην υγεία τους.

Όπως αναφέρει το Associated Press, Αμερικανός αξιωματούχος Άμυνας που μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, ανέφερε ότι τα δύο πλοία προσέγγισαν τα χωρικά ύδατα του Ιράν χωρίς ωστόσο να εισέλθουν σε αυτά. Στη συνέχεια, όπως σημείωσε, τα πλοία κινήθηκαν προς τη θαλάσσια περιοχή του Ιράν. Οι κινήσεις αυτές θεωρήθηκαν ύποπτες, αλλά κανένα από τα δύο πλοία δεν είχε προχωρήσει σε έκκληση για βοήθεια.

Σύμφωνα με το ΥΠΕΞ, ελικόπτερο του ιρανικού πολεμικού ναυτικού προσνηώθηκε, το μεσημέρι της Παρασκευής, στο ελληνικής σημαίας πλοίο Delta Poseidon το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα (22 ναυτικά μίλια από τις ακτές του Ιράν) στον Κόλπο. Στη συνέχεια, ένοπλοι αιχμαλώτισαν το πλήρωμα, μεταξύ των οποίων βρίσκονται δύο Έλληνες.

Η απάντληση του ιρανικού πετρελαίου από την Κάρυστο μετά από αμερικανικό αίτημα – Πώς φτάσαμε στο θρίλερ του περσικού κόλπου

διαβάσαμε στο ΒΗΜΑ

Όξυνση στις διπλωματικές σχέσεις της Ελλάδας με το Ιράν προκαλεί η κατάληψη των ελληνικών συμφερόντων τάνκερς από τους Φρουρούς της Επανάστασης, την οποία το υπουργείο Εξωτερικών χαρακτήρισε πειρατεία στο έντονο διάβημα διαμαρτυρίας που επέδωσε στον Ιρανό πρέσβη στην Αθήνα.

Η κατάληψη δύο ελληνικών τάνκερ, Delta Poseidon και Warrior, στον Περσικό Κόλπο, έχει πυροδοτήσει τη συζήτηση περί αντιποίνων του Ιράν για την κατάσχεση ρωσικού πλοίου που μετέφερε πετρέλαιο από το Ιράν, τον περασμένο Απρίλιο, στην Κάρυστο.

Η απάντληση ιρανικού πετρελαίου, έγινε ύστερα από αμερικανικό αίτημα, από το δεξαμενόπλοιο «Pegas» ή «Lana», που κατέπλευσε στον κόλπο της Καρύστου στις 14 Απριλίου από τη Μαρμαρίδα της Τουρκίας, μεταφέροντας στις δεξαμενές του πάνω από 100.000 τόνους πετρελαίου. Ήδη από το περασμένο καλοκαίρι, το πλοίο βρισκόταν στη μαύρη λίστα των ΗΠΑ για μεταφορά ιρανικού πετρελαίου.

Οι ΗΠΑ ζήτησαν τη δέσμευση του φορτίου στις 20 Απριλίου, επικαλούμενες διμερή συμφωνία δικαστικής συνδρομής με την Ελλάδα, υποστηρίζοντας ότι υπήρχε κίνδυνος μεταφοράς των εσόδων από το ιρανικό πετρέλαιο στην τρομοκρατία.

Λίγες εβδομάδες μετά την έγκριση της ελληνικής δικαιοσύνης για μεταφόρτωση του πετρελαίου σε αμερικανικά πλοία, η δικηγορική εταιρεία που ανέλαβε το έργο της ρυμούλκησης του δεξαμενόπλοιου από την Τουρκία στη χώρα μας εξέδωσε ανακοίνωση με την οποία απαντούσε στο γιατί απαγορεύτηκε ο απόπλους του πλοίου.

Η προσωρινή διαταγή
«Εκδόθηκε η από 18.05.2022 προσωρινή διαταγή της κας Προέδρου Πρωτοδικών Χαλκίδας, με την οποία έχει ήδη απαγορευθεί ο απόπλους του πλοίου και η απαγόρευση μεταβολής της νομικής και πραγματικής κατάστασης αυτού, τουλάχιστον μέχρι την 19.10.2022» αναφέρεται, μεταξύ άλλων, στην εκτενή απάντηση, στην οποία γίνεται σαφές ότι απαγορεύεται ο απόπλους του πλοίου, το οποίο θα μείνει αγκυροβολημένο στην Κάρυστο για τους επόμενους μήνες.

«Θεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των εντολέων μας έναντι οποιουδήποτε, στο μέτρο που τυχόν παραβιάζεται ή θα παραβιασθεί η εκδοθείσα προσωρινή διαταγή και βλάπτονται τα έννομα συμφέροντα αυτών» προστίθεται ακόμη στην απάντηση.

Aρχικά, το δεξαμενόπλοιο δεσμεύθηκε με το επιχείρημα ότι ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, μία από τις τράπεζες της Ρωσίας εναντίον της οποίας έχουν επιβληθεί οικονομικές κυρώσεις.

Μάλιστα το «Πρώτο Θέμα» παρουσιάζει και αποκλειστικές φωτογραφίες από το «Pegas» ή «Lana», που κατέπλευσε στον κόλπο της Καρύστου τον Απρίλιο.

Ολόκληρη η ανακοίνωση της δικηγορικής εταιρείας έχει ως εξής:

«Με αφορμή πρόσφατα δημοσιεύματα που έχουν κυκλοφορήσει, στον ελληνικό και διεθνή τύπο, σχετικά με το ευρισκόμενο στον κόλπο της Καρύστου δεξαμενόπλοιο πετρελαίου (OIL TANKER) με την ονομασία LANA (ΛΑΝΑ), πρώην ΠΕΓΚΑΣ (PEGAS), σημαίας νυν ΙΡΑΝ, πρώην Ρωσίας, νηολογίου QESHM (ΚΕΣΜ), πρώην TAGANROG (No 10130821-2020-TAGANROG), με αριθμό νηολογίου 1423/09-05-2022, IMO Νο 9256860, Διακριτικό (Call Sign) EPXR6, ειδικότερα δε σχετικά με επιβληθείσα κατάσχεση του πετρελαίου και μετάγγιση αυτού από
δεξαμενόπλοιο σε δεξαμενόπλοιο εκ μέρους των Αμερικανικών Αρχών, ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΟΥΜΕ ότι κατόπιν αιτήσεως συντηρητικής κατάσχεσης που κατατέθηκε από τη δικηγορική μας εταιρεία για λογαριασμό εντολέων μας (αλλοδαπής εταιρείας) ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Χαλκίδας, εμπεριέχουσα και αίτημα εκδόσεως προσωρινής διαταγής, εκδόθηκε η από 18.05.2022 προσωρινή διαταγή της κας Προέδρου Πρωτοδικών Χαλκίδας, με την οποία έχει ήδη απαγορευθεί ο απόπλους του πλοίου και η απαγόρευση μεταβολής της νομικής και πραγματικής κατάστασης αυτού, τουλάχιστον μέχρι την 19.10.2022, ημερομηνία εκδικάσεως της ως άνω αιτήσεως».

»Αντίγραφο της προσωρινής διαταγής αυτής, έχει επιδοθεί νομίμως στο αρμόδιο Λιμεναρχείο Καρύστου, ενώ σε συμμόρφωση με την κείμενη ελληνική νομοθεσία, προέβημεν άμεσα για λογαριασμό των εντολέων μας στον ορισμό φύλακα του πλοίου, εκδοθείσης σχετικώς αδείας του ως άνω Λιμεναρχείου».

»Με βάση τα παραπάνω, θεωρούμε αυτονόητη την ανάγκη προάσπισης των δικαιωμάτων των εντολέων μας έναντι οποιουδήποτε, στο μέτρο που τυχόν παραβιάζεται ή θα παραβιασθεί η εκδοθείσα προσωρινή διαταγή και βλάπτονται τα έννομα συμφέροντα αυτών, για την εξυπηρέτηση των οποίων προέβημεν ήδη επιτυχώς στις ανωτέρω δικαστικές μας ενέργειες.

»Για τη Δικηγορική Εταιρεία, Γεώργιος Κοζανίδης – Πηνελόπη Τέκου».

Θρίλερ στη Μεσόγειο και στον Περσικό κόλπο • Διπλωματικό επεισόδιο Ελλάδας-Ιράν μετά από κατάληψη δύο τάνκερ

Με πληροφορίες από Loyd’s List, Καθημερινή (και εδώ), Εφημερίδων των Συντακτών, Huffington Post, Reuters, Αυγή, Info-war, Ημερησία, ieidiseis και marinetraffic delta poseidon & prudent warrior

UPDATE Διαστάσεις μεγάλου διπλωματικού επεισόδιου παίρνει το θέμα της βίαιης κατάληψης δύο ελληνικών πλοίων στον Περσικό Κόλπο, την ευθύνη για την οποία ανέλαβε η παραστρατιωτική οργάνωση «Φρουροί της Επανάστασης του Ιράν».

Η ιρανική οργάνωση εξέδωσε ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της, κατηγορώντας τα δεξαμενόπλοια, που δεν κατονομάζει, για αδιευκρίνιστες παραβιάσεις, όπως μετέδωσε το Associated Press.

Το ένα πλοίο είναι το ελληνικής σημαίας πλοίο Delta Poseidon, το οποίο έπλεε σε διεθνή ύδατα (22 ναυτικά μίλια από τις ακτές του Ιράν) στον Κόλπο, όπως έκανε γνωστό το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών. Σύμφωνα με το ΥΠΕΞ, ελικόπτερο του ιρανικού πολεμικού ναυτικού προσγειώθηκε στο πλοίο και στη συνέχεια ένοπλοι αιχμαλώτισαν το πλήρωμα του πλοίου, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται δύο Έλληνες πολίτες.

Αντίστοιχο συμβάν, ανέφερε το ΥΠΕΞ, συνέβη και σε άλλο πλοίο ελληνικής σημαίας, στο οποίο επέβαιναν επτά Έλληνες πολίτες, πλησίον των ιρανικών ακτών.

Σύμφωνα με τη Lloyd’s List Intelligence, ο προορισμός του τάνκερ Delta Poseidon ήταν οι Άγιοι Θεόδωροι κοντά στην Κόρινθο και το φορτίο προοριζόταν για το διυλιστήριο της Motor Oil. Το Prudent Warrior είχε φορτώσει στη Βασόρα του Ιράκ και μεταφέρει ένα φορτίο πετρελαίου για τις ΗΠΑ.

Τα δεδομένα παρακολούθησης σκαφών από το Lloyd’s List Intelligence δείχνουν τα τελευταία σήματα AIS που καταγράφηκαν από το Delta Poseidon και το Prudent Warrior, τα οποία κατασχέθηκαν από τις ιρανικές δυνάμεις την Παρασκευή (27 Μαΐου). LLOYD’S LIST INTELLIGENCE

*

Έλληνας αξιωματούχος, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας, αναγνώρισε το δεύτερο πλοίο ως το Prudent Warrior. Η ιδιοκτήτρια εταιρεία, η Polembros Shipping με έδρα την Ελλάδα, δήλωσε νωρίτερα ότι η εταιρεία «συνεργάζεται με τις αρχές και καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια για την αποτελεσματική αντιμετώπιση της κατάστασης». Οι Έλληνες αξιωματούχοι δεν προσδιόρισαν τις εθνικότητες του υπόλοιπου πληρώματος στα δύο πλοία.

Αξιωματούχος της άμυνας των ΗΠΑ, μιλώντας επίσης υπό καθεστώς ανωνυμίας, είπε ότι φαίνεται ότι τα δύο πλοία πλησίασαν -αλλά δεν εισήλθαν- στα ιρανικά χωρικά ύδατα την Παρασκευή πριν παρασυρθούν στα ιρανικά ύδατα. Τα πλοία είχαν επίσης απενεργοποιήσει τις συσκευές εντοπισμού, μια άλλη κόκκινη σημαία, είπε ο Αμερικανός αξιωματούχος σύμφωνα με το AP. Ωστόσο, κανένα από τα δύο δεν είχε εκδώσει σήμα κινδύνου ή έκκληση για βοήθεια, πρόσθεσε.

Σύμφωνα με τους Ιρανούς τα ελληνικά δεξαμενόπλοια φόρτωσαν πετρέλαιο στην Πάσρα του Ιράκ και προορισμός του φορτίου που μετέφερε το Prudent Warrior ήταν οι ΗΠΑ. Το Delta Poseidon, το οποίο ανήκει στην Delta Tankers, σύμφωνα με τη Lloyd’s List είχε επίσης φορτώσει στην Πάσρα και προορισμό φαίνεται πως είχε το λιμάνι των Αγίων Θεοδώρων (δίπλα στη Motor Oil). Το πλοίο είχε πλήρωμα 25 μέλη. Σύμφωνα με εκπρόσωπο της Polembros Shipping, η εταιρεία έχει χάσει την επικοινωνία με το πλοίο Prudent Warrior, το οποίο έχει 24 μέλη πλήρωμα, Έλληνες και Φιλιππινέζους.

Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, στα δύο τάνκερ υπάρχουν 7 Έλληνες ναυτικοί και ένας Κύπριος υπήκοος.

Έντονο διάβημα και ταξιδιωτική οδηγία 

Με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Θεμιστοκλής Δεμίρης πραγματοποίησε έντονο διάβημα διαμαρτυρίας στον Ιρανό πρέσβη στην Αθήνα. Οι ανωτέρω πράξεις «ισοδυναμούν ουσιαστικά με πράξεις πειρατείας», επισημαίνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου Εξωτερικών.

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Εξωτερικών καταδίκασε έντονα τις πράξεις αυτές, οι οποίες αντιβαίνουν θεμελιώδεις κανόνες του Διεθνούς Δικαίου και της Διεθνούς Ναυσιπλοΐας και κάλεσε για την άμεση απελευθέρωση των πλοίων και των πληρωμάτων τους. Όπως γνωστοποιείται, επίσης τόνισε ότι οι πράξεις αυτές θα έχουν ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις στις διμερείς σχέσεις, καθώς και στις σχέσεις ΕΕ-Ιράν.

Το υπουργείο Εξωτερικών έχει ήδη προβεί σε ενημέρωση της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Εξωτερικής Δράσης, του Διεθνούς Οργανισμού Ναυτιλίας, καθώς και συμμάχων και εταίρων της Ελλάδας.

Υπό το φως των ανωτέρω, το υπουργείο Εξωτερικών συνιστά στους Έλληνες πολίτες να αποφεύγουν ταξίδια στο Ιράν. Τα πλοία ελληνικής σημαίας καλούνται να ακολουθούν τις οδηγίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με το οποίο το υπουργείο Εξωτερικών βρίσκεται σε στενό συντονισμό και συνεχή επικοινωνία.

Η απειλή για αντίποινα

Το περιστατικό σημειώθηκε περίπου ένα μήνα αφότου οι ελληνικές αρχές δέσμευσαν δεξαμενόπλοιο με σημαία Ιράν στην Κάρυστο και μόλις λίγα 24ωρα αφότου βοήθησαν τις ΗΠΑ στην κατάσχεση του πετρελαίου που μετέφερε, στο πλαίσιο των κυρώσεων που έχει επιβάλει η Ουάσιγκτον στην Τεχεράνη.

Αρχικά, το πλοίο είχε δεσμευτεί στα ελληνικά ύδατα με απόφαση της Αρχής για το Ξέπλυμα, με το επιχείρημα ότι ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank και στο όνομα των ευρωπαϊκών κυρώσεων στη Μόσχα για την εισβολή στην Ουκρανία. Έτσι η σημερινή εξέλιξη, που έχει προκαλέσει την οργισμένη αντίδραση της Αθήνας, θεωρείται αντίποινα.

Το Ιράν είχε απειλήσει να λάβει «τιμωρητικά μέτρα» νωρίτερα την Παρασκευή για την εμπλοκή της Αθήνας στην κατάσχεση του ιρανικού πετρελαιοφόρου. Χθες εξάλλου το υπουργείο Εξωτερικών του Ιράν κάλεσε για εξηγήσεις τον Έλληνα πρεσβευτή στην Τεχεράνη και χαρακτήρισε «καθαρή πράξη πειρατείας» και «διεθνή ληστεία» την κατάσχεση του φορτίου.

Το πρακτορείο IRNA επικαλούμενο τον Οργανισμό Λιμένων και Ναυτιλίας του Ιράν ανέφερε ότι το δεξαμενόπλοιο Pegas αναζήτησε καταφύγιο κατά μήκος των ελληνικών ακτών αφού αντιμετώπισε τεχνικά προβλήματα και κακές καιρικές συνθήκες.

Ο ιστότοπος Nour News του Ιράν, κοντά στις υπηρεσίες ασφαλείας της χώρας, διατύπωσε την απειλή τη στιγμή που η ναυτιλιακή ειδησεογραφική ιστοσελίδα Lloyd’s List ανέφερε ότι πιστεύει ότι δύο ελληνικά τάνκερ κατασχέθηκαν στον Περσικό Κόλπο. Επικαλούμενη ανώνυμες πηγές της βιομηχανίας, η Lloyd’s ανέφερε ότι στα δύο πλοία επιβιβάστηκαν (σ.σ. ένοπλοι) αφού ιρανικά στρατιωτικά ελικόπτερα τα πλησίασαν το απόγευμα της Παρασκευής. Ανέφερε ότι και τα δύο δεξαμενόπλοια είχαν μόλις φορτωθεί με ιρακινό αργό πετρέλαιο.

Έλληνας αξιωματούχος αποκάλυψε την Πέμπτη ότι το φορτίο αργού πετρελαίου του Pegas, που σταμάτησε στην Κάρυστο τον περασμένο μήνα, κατασχέθηκε και μεταφέρθηκε σε άλλο πλοίο μετά από αίτημα των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο αξιωματούχος είπε ότι μετά από «δικαστική παρέμβαση των αμερικανικών αρχών σχετικά με το φορτίο του πλοίου» η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη, με δαπάνες της κυβέρνησης των ΗΠΑ, για την «παράδοση» του πετρελαίου στα ανοιχτά του λιμανιού της Καρύστου.

Ο αξιωματούχος, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, δεν έδωσε περισσότερες λεπτομέρειες. Εκπρόσωπος του υπουργείου Δικαιοσύνης στην Ουάσιγκτον και την Πρεσβεία των ΗΠΑ στην Αθήνα αρνήθηκαν να σχολιάσουν την Πέμπτη, αναφέρει το Associated Press.

Νέα απειλή προς Ελλάδα

Στο μεταξύ, το “ιδιωτικό” ιρανικό πρακτορείο Tasnim μετέδωσε αργά το βράδυ της Παρασκευής ότι τουλάχιστον 17 ελληνικά πλοία βρίσκονται αυτή τη στιγμή στον Περσικό Κόλπο και προειδοποίησε ότι και άλλα πλοία, πέρα απ’τα δύο που ήδη τελούν υπό κατάληψη, ενδέχεται να δεσμευτούν από τις ιρανικές αρχές σε περίπτωση συνεχιζόμενων καταστροφικών ενεργειών από την Ελλάδα. 

Σύμφωνα με την πηγή που επικαλείται το πρακτορείο, η Ελλάδα θα πρέπει επίσης να λάβει μέτρα το συντομότερο δυνατό για να αποζημιώσει τη ζημιά σε σχέση με το δεξαμενόπλοιο με ιρανικό πετρέλαιο που δέσμευσε σε ελληνικά ύδατα.

Ένταση σε μια κρίσιμη καμπή για τα πυρηνικά του Ιράν

Το ιρανικό Pegas αφέθηκε ελεύθερο, αλλά η κατάσχεση φούντωσε την ένταση σε μια ευαίσθητη στιγμή, με το Ιράν και τις παγκόσμιες δυνάμεις να επιδιώκουν να αναβιώσουν μια πυρηνική συμφωνία που η Ουάσιγκτον εγκατέλειψε επί προεδρίαςΤραμπ υπέρ της επιστροφής των κυρώσεων στο Ιράν.

Το Pegas ήταν μεταξύ των πέντε πλοίων που ορίστηκαν από την Ουάσιγκτον στις 22 Φεβρουαρίου – δύο ημέρες πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία – για κυρώσεις κατά της Promsvyazbank, μιας τράπεζας που θεωρείται κρίσιμη για τον αμυντικό τομέα της Ρωσίας.

Δεν είναι ακόμα σαφές εάν το φορτίο κατασχέθηκε επειδή ήταν ιρανικό πετρέλαιο ή λόγω των κυρώσεων στο δεξαμενόπλοιο για τις συνδέσεις του με τη Ρωσία, σχολιάζει το Reuters. Το Ιράν και η Ρωσία αντιμετωπίζουν ξεχωριστές κυρώσεις από τις ΗΠΑ.

Η μη κερδοσκοπική διακομματική οργάνωση United Against Nuclear Iran (UANI), η οποία παρακολουθεί την κίνηση δεξαμενόπλοιων που σχετίζονται με το Ιράν μέσω πλοίων και δορυφορικής παρακολούθησης, είπε ότι κάθε πλοίο μετέφερε περίπου ένα εκατομμύριο βαρέλια πετρελαίου.

«Αυτό θα πρέπει να έχει άμεσες επιπτώσεις στις διαπραγματεύσεις για το JCPOA (τα πυρηνικά του Ιράν) και να καθυστερήσει περαιτέρω τις πιθανότητες αναβίωσης μιας συμφωνίας», δήλωσε στο Reuters η Claire Jungman, επικεφαλής της UANI.

«Υπερέσοδα» και στα καύσιμα ψάχνει το ΥΠ.ΟΙΚ. για να βρει «επίδομα αντλίας»

διαβάσαμε στο NewMoney.gr, από τον Κωστή Πλάντζο

Νέα δημοσιονομικά περιθώρια για να δοθούν μεγαλύτερες επιδοτήσεις στα καύσιμα αναζητά η κυβέρνηση, εστιασμένες κυρίως στα νησιά ή σε νέο fuel pass το καλοκαίρι.

Το «κλειδί» των αποφάσεων κρύβεται στις ανακοινώσεις που θα κάνει σήμερα το υπουργείο Οικονομικών: όχι τόσο για την υπερείσπραξη φόρων για τον μήνα Απρίλιο και συνολικά στο α΄4μηνο της χρονιάς, αλλά στο πώς κινείται ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης σε καύσιμα, φυσικό αέριο και ενεργειακά προϊόντα συνολικά.

Προκαταρκτικά στοιχεία έδειχναν υπέρβαση εισπράξεων από φόρους τον Απρίλιο 8,6%, δηλαδή 320 εκατομμύρια πάνω από τον προϋπολογισμό. Και συνολική υπέρβαση 12,5% ή σχεδόν 1,8 δισ. στους 4 πρώτους μήνες του 2022. Ωστόσο αυτή η αύξηση έχει προεξοφληθεί και θα εξανεμιστεί τάχιστα όταν «τρέξουν» οι έκτακτες επιδοτήσεις για το ρεύμα που μόλις εξαγγέλθηκαν.

Από τώρα και στο εξής πλέον, οι κρατικές εισπράξεις κάθε μήνα θα είναι καθοριστικές για την λήψη νέων μέτρων στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Αν και η ανάγκη για μεγαλύτερη επιδότηση «στην αντλία» είναι έντονη για την κυβέρνηση και την κοινωνία, η χώρα είναι υπερχρεωμένη και υπερδανεισμένη. Φθηνά δανεικά πλέον δεν υπάρχουν, τα επιτόκια στα κρατικά ομόλογα είναι πλέον πάνω από 3% και η 14η Αξιολόγηση μιλά για συνεχή πρωτογενή πλεονάσματα μέχρι το 2060!

Πριν κάθε μέτρο που λαμβάνει, πρώτιστο κριτήριο για την κυβέρνηση είναι να μην απειληθεί η «εμπιστοσύνη» των αγορών που δανείζουν τη χώρα με το αναλογικά μεγαλύτερο δημόσιο χρέος στην Ευρώπη. Επ’ ουδενί δεν θέλουν να αφήσουν να ξεφύγουν οι κρατικές δαπάνες αφού, ακόμα και υπό το καθεστώς «ρήτρας ελευθερίας» για εφέτος τουλάχιστον- το υπουργείο Οικονομικών προειδοποιεί πως με τις επιδοτήσεις ρεύματος, εξάντλησε όλα τα (έως τώρα) δημοσιονομικά περιθώρια.

Στόχος τους όμως παραμένει να εξασφαλισθούν και νέα. Σε αυτό συντείνει όχι μόνον η υπερείσπραξη φόρων τον Απρίλιο αλλά και μια σχετική υποχώρηση της τιμής του φυσικού αερίου.

Στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους όμως βάζουν «στο ζύγι» τα έσοδα από τους φόρους στα καύσιμα, για να διαπιστώσουν πόσα χάνει το κράτος από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης.

Τι δείχνει αυτός ο φόρος και γιατί είναι κρίσιμος για τη λήψη αποφάσεων;

Σε αντίθεση με τον ΦΠΑ καυσίμων που αυξάνεται αναλογικά όσο αυξάνεται η τιμή τους, ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης-ΕΦΚ είναι σταθερός και επιβάλλεται στον όγκο των πωλήσεων. Αν η τιμή στην αντλία ανεβαίνει, το κράτος κερδίζει περισσότερα ευρώ από ΦΠΑ που δεν ανέμενε. Ο κίνδυνος είναι όμως, αν με τα ίδια ή και περισσότερα χρήματα οι καταναλωτές βάζουν λιγότερα λίτρα στο ρεζερβουάρ τους, να χάνει έσοδα από τον Ειδικό Φόρο.

Για παράδειγμα στο τρίμηνο Ιανουαρίου-Μαρτίου, τα επίσημα στοιχεία έδειξαν ότι το Κράτος ωφελήθηκε 97 εκατ. ευρώ παραπάνω έσοδα από ΦΠΑ στα πετρελαιοειδή. Και θα μπορούσε να τα επιστρέψει ίσως ως επιδότηση ξανά στους καταναλωτές, αν την ίδια στιγμή δεν έχανε 82 εκατ. ευρώ τα οποία ανέμενε ως τον Μάρτιο από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, λόγω μικρότερων ποσοτήτων που πουλήθηκαν.

Τα 97-82=15 εκατ. επιπλέον έσοδα καυσίμων του Μαρτίου πάντως, μόνο «υπερέσοδα» δεν μπορούν να θεωρηθούν, ενώ μπορεί και να εκδημενίστηκαν πλήρως πλέον, ειδικά αν μπουν «στο ζύγι» τα φορολογικά έσοδα τους μαζί και με τους επόμενους μήνες. Και θα φανεί έτσι αν περισσεύουν χρήματα στο δημόσιο, ή αν «μπαίνει μέσα» και το κράτος, από τις ανατιμήσεις.

Επιδότηση τιμής ανά λίτρο και στη βενζίνη, όπως με το πετρέλαιο κίνησης, διασώζει εν μέρει τα έσοδα από ΕΦΚ και εξετάζεται και επέκταση, αν διαφανεί τελικά ότι ανοίγεται «μαύρη τρύπα» στα κρατικά έσοδα από καύσιμα.