«Οχι. Δεν υπάρχουν υπερκέρδη να δείτε εδώ. Γυρίστε στις δουλειές σας», σχολιάζει σαρκαστικά χρήστης του Twitter, ονόματι Hal Singer, το γράφημα του Economist στο οποίο καταγράφεται η… πυραυλική απογείωση του περιθωρίου κέρδους διυλιστηρίων τον τελευταίο χρόνο στην Ευρώπη («Πυραυλικά καύσιμα: περιθώρια διύλισης, σε δολάρια ανά βαρέλι»).
Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτό το δηκτικό τιτίβισμα το «ριτουιτάρει» ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός, που σε διαδοχικές αναρτήσεις του στο Twitter προαναγγέλλει επίσης ότι «η Επ.Αντ. ολοκληρώνει τις επόμενες εβδομάδες μία μελέτη χαρτογράφησης για την κατάσταση ανταγωνισμού σε όλη την αλυσίδα πετρελαιοειδών (πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης) από τα διυλιστήρια στη λιανική…».
Ο κ. Λιανός υπενθυμίζει ότι η Επιτροπή έχει ξεκινήσει αυτεπάγγελτη έρευνα στην αγορά των πετρελαιοειδών από τον Σεπτέμβριο του 2021, ότι «στα αποτελέσματα της έρευνας θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις προς την Πολιτεία» και υπογραμμίζει ότι «παρά τη συνεχιζόμενη υποστελέχωση της Αρχής γίνεται προσπάθεια να δημοσιεύσουμε ενδιάμεσα αποτελέσματα μέχρι τέλος του μήνα και τα τελικά τον Ιούλιο».
Στα συμφραζόμενα των αναρτήσεων διακρίνουμε έναν σαφέστατο υπαινιγμό ότι η έρευνα της Επιτροπής μάλλον επιβεβαιώνει για την Ελλάδα αυτό που διαπιστώνει ο Economist για όλη την Ευρώπη: ότι στα πετρελαιοειδή -δηλαδή στα καύσιμα- γίνεται τρελό κερδοσκοπικό πάρτι.
«Περιμένουμε με αγωνία τα ευρήματα της έρευνας της Επιτροπής» γράφει η Εφημερίδα των Συντακτών (Γ.Κ.).
*
Στα tweet του, ο κ. Ι. Λιανός σημειώνει ακόμη ότι «στα αποτελέσματα της έρευνας θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις προς την Πολιτεία για άμεσα μέτρα στον συγκεκριμένο κλάδο και γενικότερα θα δώσουν (για πρώτη φορά μετά από έτη) τη δυνατότητα εμπεριστατωμένης δημόσιας συζήτησης για την κατάσταση ανταγωνισμού στον κλάδο.»
Άγνωστος τηλεφώνησε στο θύμα, προσποιούμενος τον πελάτη, και του ζήτησε το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού
Στις καταγγελίες που φτάνουν καθημερινά στα αστυνομικά τμήματα της Κρήτης προστέθηκε στις αρχές Ιουνίου μία ακόμη από επιχειρηματία, ο οποίος, από τη μια στιγμή στην άλλη, είδε να εξαφανίζονται από τον τραπεζικό του λογαριασμό 85.000 ευρώ.
Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, πρόκειται για 65χρονο ιδιοκτήτη πρατηρίου υγρών καυσίμων στην περιοχή της Χερσονήσου που, όπως κατήγγειλε στην Αστυνομία, έπεσε θύμα απάτης.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στους αστυνομικούς, άγνωστος του τηλεφώνησε, προσποιούμενος τον πελάτη. Τον ενημέρωσε ότι ήθελε να αγοράσει καύσιμα και του ζήτησε το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού, προκειμένου, όπως ισχυρίστηκε, να του καταθέσει τα χρήματα. Στη συνέχεια του έστειλε ένα link, ώστε ο πρατηριούχος να ελέγξει, όπως του είπε, αν έχουν κατατεθεί τα χρήματα στον λογαριασμό του. Ακολούθησε το μοιραίο κλικ, το οποίο «εξαφάνισε» 85.000 ευρώ από τον λογαριασμό του θύματος.
Μαθαίνουμε ότι η τράπεζα τελικά μετά την καταγγελία μπλόκαρε τη συναλλαγή και επέστρεψε τα χρήματα (αν και συχνά αυτό δεν είναι εφικτό σε μικρότερα ποσά) -είναι όμως προφανές ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση προσωπικών δεδομένων μέσω του διαδικτύου.
Διαβάζουμε στην Καθημερινή, από τον Θανάση Τσίρο, μια προσπάθεια αποτύπωσης των επιπτώσεων από τις διεθνείς αυξήσεις στα καύσιμα και τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου για να ελαφρύνουν τις επιπτώσεις.
«Τι θα γίνει στην αγορά αν το πετρέλαιο αναρριχηθεί στα 140 δολάρια το βαρέλι; Τι θα συμβεί αν ταυτόχρονα η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο υποχωρήσει περαιτέρω στο «1 προς 1»; Η τιμή της αμόλυβδης μπορεί να αναρριχηθεί στα 2,6 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο –που σημαίνει ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα σπάσει και το φράγμα των 3 ευρώ–, ενώ τον Οκτώβριο που θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η μέση πανελλαδική τιμή θα έχει διαμορφωθεί στα 2 ευρώ.
Οσο εφιαλτικό και αν ακούγεται το συγκεκριμένο σενάριο δεν μπορεί να αποκλειστεί, πόσο μάλλον όταν πολλοί οργανισμοί –με πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα την εκτίμηση της Goldman Sachs– προβλέπουν ότι η ανισορροπία στην προσφορά του πετρελαίου που έχει προκληθεί εξαιτίας του πολέμου αλλά και η αύξηση της ζήτησης μετά τον έλεγχο της πανδημίας μπορούν κάλλιστα να στείλουν τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 140 δολάρια το βαρέλι.
Στην «εξίσωση» μπαίνει και ο παράγοντας «ισοτιμία ευρώ-δολαρίου». Διότι αν ένα βαρέλι πετρέλαιο κοστίζει σήμερα περί τα 116 ευρώ (ένα ευρώ «αγοράζει 1,07 δολάρια, άρα τα 123 δολάρια που έχει σήμερα το βαρέλι είναι 116 ευρώ), μια περαιτέρω διολίσθηση του ευρώ σε συνδυασμό με μια άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου μπορεί να στείλει το βαρέλι στα 140 ευρώ, δηλαδή τουλάχιστον 20% υψηλότερα σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.
Ευθεία συσχέτιση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου με τις διυλιστηριακές τιμές των καυσίμων δεν υπάρχει. Προφανώς παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες. Ο ένας προαναφέρθηκε: η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο. Υπάρχει όμως και το μεταφορικό κόστος, οι ρήτρες καθυστερήσεων και φυσικά η ζήτηση. Αν λοιπόν γίνει μια «υπόθεση εργασίας» ότι όλοι αυτοί οι παράγοντες που προαναφέρθηκαν θα οδηγήσουν σε ποσοστιαία αύξηση των διυλιστηριακών τιμών κατά ένα επιπλέον 20%, τότε η κατάσταση στα δύο βασικά καύσιμα που ενδιαφέρουν (στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο θέρμανσης) θα διαμορφωθεί ως εξής:
Αμόλυβδη: Η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου διαμορφώθηκε στο 1,08 ευρώ ανά λίτρο και ήδη σήμερα κυμαίνεται σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα. Με αύξηση της διυλιστηριακής τιμής κατά 20% αυτή προσεγγίζει το 1,3 ευρώ. Πάνω σε αυτό το ποσό πρέπει να προστεθούν τα 50 λεπτά του ΦΠΑ, τα 70 λεπτά του ειδικού φόρου κατανάλωσης, περίπου 8-10 λεπτά που είναι το εμπορικό κέρδος αλλά και 2,5-3 λεπτά από διάφορες άλλες χρεώσεις. Ετσι, η τιμή λιανικής θα ξεπεράσει τα 2,61 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο, κάτι που σημαίνει ότι τα νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα θα χρειαστεί να πληρώνουν πάνω από 3 ευρώ. Πόσο έχει σήμερα ένα λίτρο αμόλυβδης; Κοντά στα 2,4 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και κοντά στα 2,8 ευρώ ανά λίτρο στα ακριβότερα πρατήρια της νησιωτικής Ελλάδας.
Το σενάριο έχει υπολογιστεί με παραδοχή ότι το περιθώριο των εμπόρων δεν θα μεταβληθεί σε ποσοστιαία βάση αλλά σε απόλυτο ποσό, θα παραμείνει δηλαδή σταθερό στα περίπου 8 λεπτά ανά λίτρο.
Πετρέλαιο θέρμανσης: μπορεί να μην πωλείται, όμως τα διυλιστήρια το τιμολογούν. Σήμερα, ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης κοστίζει περίπου ένα ευρώ χωρίς τους φόρους, ενώ αν προστεθεί σε αυτό το ποσό ο ειδικός φόρος κατανάλωσης των 28 λεπτών ανά λίτρο, ο ΦΠΑ και 10 λεπτά εμπορικού κέρδους, τότε η τιμή διαμορφώνεται στο 1,76 ευρώ ανά λίτρο, σαφώς ακριβότερα δηλαδή σε σχέση με το «κλείσιμο» της προηγούμενης χειμερινής σεζόν.
Αν μάλιστα η τιμή όπως βγαίνει από το διυλιστήριο αυξηθεί κατά 20% επιπλέον, τότε η λιανική θα διαμορφωθεί στα 2 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και φυσικά θα αναρριχηθεί ακόμη υψηλότερα στις περιοχές εκτός των μεγάλων μητροπολιτικών κέντρων όπου και το μεταφορικό κόστος είναι μεγαλύτερο, και ο ανταγωνισμός μικρότερος.
Τα σενάρια -τόσο αυτό της αναρρίχησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 140 δολάρια όσο και άλλα λιγότερο ή περισσότερο αισιόδοξα- έχουν ήδη τύχει της απαιτούμενης επεξεργασίας από το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να χαραχθεί η πολιτική στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων τόσο κατά την περίοδο του φετινού καλοκαιριού όσο και για τον χειμώνα που δεν είναι πλέον μακριά.
Στο μέτωπο της αμόλυβδης όπου εντοπίζεται αυτή τη στιγμή ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, οι κεντρικές αποφάσεις έχουν ληφθεί. Παρά το γεγονός ότι σήμερα το «μείγμα» ΦΠΑ και ειδικού φόρου κατανάλωσης αυξάνουν (μαζί με τα υπόλοιπα τέλη) την τιμή της αμόλυβδης κατά 1,17 ευρώ, η μείωση των φόρων δεν είναι στα σχέδια της κυβέρνησης. Το οικονομικό επιτελείο δεν εισηγείται οριζόντιες παρεμβάσεις λόγω του πολύ υψηλού δημοσιονομικού κόστους.
Η παρέμβαση θα είναι και πάλι «στοχευμένη» και πιθανότατα θα γίνει με την επαναφορά της κάρτας καυσίμων. Ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα διατεθεί θα διαμορφωθούν τόσο τα εισοδηματικά κριτήρια όσο και τα προς διάθεση ποσά.
Στο δε μέτωπο του πανάκριβου πετρελαίου θέρμανσης η λύση που θα εξεταστεί θα είναι η περαιτέρω αύξηση του επιδόματος θέρμανσης. Δηλαδή, η κυβέρνηση σχεδιάζει, πρώτον, να αξιοποιήσει έτοιμες και δοκιμασμένες υποδομές για να στηρίξει τα νοικοκυριά και, δεύτερον, να κρατήσει δημοσιονομικές «εφεδρείες» ακριβώς για να μπορεί να είναι σε θέση να υλοποιήσει και άλλα μέτρα σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν τα δυσμενή σενάρια για την εξέλιξη των τιμών των καυσίμων.»
Σε ρεπορτάζ της Δήμητρας Μανιφάβα στην «Καθημερινή» διαβάζουμε τις προειδοποιήσεις για διατήρηση της ακριβής ενέργειας τουλάχιστον για το επόμενο τρίμηνο ή εξάμηνο.
«Μην περιμένετε η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας να μειωθεί το επόμενο τρίμηνο ή το επόμενο εξάμηνο». Με αυτά τα λόγια ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) Ανδρέας Σιάμισιης από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) προϊδέασε τους επιχειρηματίες του κλάδου και κατ’ επέκταση και τους καταναλωτές για το τι ενδεχομένως θα πρέπει να αναμένουν στο μέτωπο των ανατιμήσεων. Ο ίδιος, μάλιστα, πρόσθεσε ότι το επόμενο διάστημα, λόγω και της έναρξης της τουριστικής περιόδου, θα αυξηθεί σημαντικά η διακίνηση τροφίμων –τόσο οδικώς όσο και με πλοία–, κάτι που επίσης θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κόστος για τις επιχειρήσεις λόγω της μεγάλης χρήσης πετρελαίου.
Λίγο νωρίτερα ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ, Ιωάννης Γιώτης, είχε τονίσει ότι από την ενεργειακή και τη γεωπολιτική κρίση «δεν διακυβεύεται μόνο η ανάπτυξη, αλλά και η βιωσιμότητα του κλάδου τροφίμων». Οι βιομήχανοι τροφίμων ζήτησαν την περασμένη Τετάρτη (8/6) διά στόματος του προέδρου τους κ. Γιώτη, με τον πλέον επίσημο τρόπο, μείωση του ΦΠΑ στα είδη διατροφής και σειρά άλλων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων.
Κάθε άλλο παρά αισιόδοξος για το θέμα των τιμών εμφανίστηκε ο καθηγητής Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ. «Δεν μαζεύονται ποτέ οι τιμές αν δεν νιώσει τον πόνο ο αγοραστής και σταματήσει να αγοράζει», είπε χαρακτηριστικά.
διαβάστε περισσότερα για τη γενική συνέλευση του ΣΕΒΤ στην «Καθημερινή»
Διαβάσαμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών», σε ρεπορτάζ του Κώστα Ζαφειρόπουλου και της Χριστίνας Παπασταθοπούλου ότι δικαστική απόφαση δικαίωσε το Ιράν και ακύρωσε την κατάσχεση των 107.00 τόνων πετρελαίου που θα μεταφερόταν στη Νέα Υόρκη, ανοίγοντας το δρόμο για την επιστροφή των δύο ελληνικών τάνκερ που κρατούνται από το Ιράν.
Όπως σημειώνεται στην εφημερίδα:
Οι τελευταίες εξελίξεις στο θρίλερ της κατάσχεσης του ιρανικού πετρελαίου τον Απρίλιο στο πλοίο «Lana» (ρωσικών συμφερόντων) με εντολή των ΗΠΑ αφήνουν πολλαπλά εκτεθειμένη τη χώρα, καθώς αποδεικνύεται πόσο επικίνδυνα και υψηλού ρίσκου ήταν τα παιχνίδια τής πολύ πρόθυμης ελληνικής κυβέρνησης τόσο σε διπλωματικό επίπεδο όσο και για τις ζωές των Ελλήνων και Ρώσων ναυτεργατών.
Τον γύρο του κόσμου έκανε χθες -μέσω Reuters- η είδηση της δικαστικής απόφασης του Συμβουλίου Εφετών Χαλκίδας, το οποίο δικαίωσε την ιρανική πλευρά, ακύρωσε στην πράξη την πρώτη δικαστική απόφαση για την κατάσχεση των 107.000 τόνων πετρελαίου, μεγάλο μέρος του οποίου έχει ήδη μεταφορτωθεί στο δεξαμενόπλοιο «Ice Energy» (συμφερόντων του εφοπλιστή Προκοπίου) με σκοπό τη μεταφορά του στη Νέα Υόρκη.
Η απόφαση του δικαστηρίου, που έκανε δεκτές τις αντιρρήσεις τις οποίες είχε καταθέσει ο νομικός εκπρόσωπος της ιδιοκτήτριας εταιρείας του φορτίου, κρίνει παράνομη τη μετάγγιση του πετρελαίου. Το Ιράν, που είχε προβεί σε αντίποινα με το ρεσάλτο των Ιρανών Φρουρών της Επανάστασης στις 27 Μαΐου στα δύο ελληνικά τάνκερ («Prudent Warrior» και «Delta Poseidon») στον Περσικό κόλπο, αναμένει πλέον ότι το πετρέλαιο που κατασχέθηκε από την Ελλάδα θα επιστραφεί, όπως προκύπτει από χθεσινό tweet του πρέσβη της Τεχεράνης στην Αθήνα. Πηγή που μίλησε στο Reuters ανέφερε χαρακτηριστικά ότι «η δικαστική απόφαση είναι δύσκολο πλέον να ανατραπεί».
Από τις 3 Ιουνίου, αξιωματούχοι στο λιμάνι του Πειραιά έχουν μπλοκάρει τα δεξαμενόπλοια «Ice Energy» και «Ice Victory» (και τα δύο της εταιρείας Dynacom) που θα μετέφερε το φορτίο στις ΗΠΑ προφανώς εν αναμονή της δικαστικής απόφασης, που εκδόθηκε την Τετάρτη. Ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, δήλωσε στη Lloyd’s List «αναστατωμένος» από τις εξελίξεις, υποστηρίζοντας ότι η κράτηση του πλοίου είναι «100% πολιτική». Η κυβέρνηση είχε «αλλάξει γνώμη», τόνισε ο Γ. Προκοπίου, προσθέτοντας πως «έχουμε βρεθεί στη μέση» και πως «δεν είναι αυτός ο τρόπος» για να γίνονται τα πράγματα.
Ενδεικτικό για το πώς λειτούργησε η ελληνική πλευρά είναι παλαιότερο δημοσίευμα του Reuters, στις 26 Μαΐου, μία μέρα πριν από τα ιρανικά αντίποινα, που ανέφερε: «Οι ΗΠΑ κατάσχεσαν ιρανικό πετρέλαιο από πλοίο υπό ρωσική εκμετάλλευση κοντά στην Ελλάδα και θα στείλουν το φορτίο στις ΗΠΑ σε άλλο πλοίο» (U.S. seizes Iranian oil cargo near Greek island). Υπενθυμίζεται πως στις 20 Απριλίου, οι ΗΠΑ ζήτησαν τη δέσμευση του φορτίου βάσει διμερούς συμφωνίας δικαστικής συνδρομής με την Ελλάδα, με το επιχείρημα ότι το πλοίο ανήκε στη ρωσική Promsvyazbank, μία από τις τράπεζες εναντίον των οποίων οι Αμερικανοί έχουν επιβάλει κυρώσεις. Οι ΗΠΑ επικαλέστηκαν «τον κίνδυνο τα έσοδα από τη διάθεση του συγκεκριμένου φορτίου ιρανικού πετρελαίου να χρηματοδοτήσουν τρομοκρατικές ενέργειες».
«Οι παλινωδίες της κυβέρνησης και η ανατροπή της απόφασης για την κατάσχεση του ιρανικού πετρελαίου εκθέτουν ανεπανόρθωτα την κυβέρνηση για τους χειρισμούς της σε μια υπόθεση μείζονος σημασίας, που επιβάρυνε τη διεθνή εικόνα τόσο της χώρας όσο και της ελληνικής ναυτιλίας, ειδικά στη Μέση Ανατολή, ενώ οδήγησε στο να τεθούν σε κίνδυνο ζωές σε ελληνόκτητα πλοία, σε συνέχεια των απαράδεκτων ιρανικών αντιποίνων», αναφέρει ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ που αναρωτιέται: «Τι θα πει σήμερα ο κ. Οικονόμου, ο οποίος δήλωνε ότι “οι ενέργειες που έγιναν έγιναν με βάση τις διεθνείς συμβάσεις και υποχρεώσεις της χώρας”;».
«Αλλο το ιρανικό πετρέλαιο, άλλο τα ελληνικά τάνκερ», απάντησε χθες το Μαξίμου, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να ισχυρίζεται πως «εμείς δεν συνδέσαμε τα δύο περιστατικά. Από την πρώτη στιγμή ήταν τελείως αδικαιολόγητη και απρόκλητη αυτή η συμπεριφορά που επιφύλαξαν οι ιρανικές αρχές στα ελληνικά πλοία. Η ελληνική Δικαιοσύνη στη χώρα μας έχει αποδείξει ότι λειτουργεί ανεξάρτητα με βάση το πλαίσιο, τα στοιχεία και τις υποθέσεις πάνω στις οποίες καλείται να αποφασίσει».
Ο εφοπλιστής Προκοπίου διαφωνεί, πάντως, με τους παραπάνω ισχυρισμούς.
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν δήλωσε την Παρασκευή (10/6) ότι πετρελαϊκές εταιρείες -όπως η Exxon Mobil- σκόπιμα δεν αυξάνουν σκόπιμα την παραγωγή τους προκειμένου να διατηρήσουν τις τιμές και τα κέρδη τους σε υψηλά επίπεδα. Υποστήριξε ότι αγοράζουν μετοχές τους για να λαμβάνουν φοροαπαλλαγές, αντί να επενδύουν σε νέες γεωτρήσεις.
Σχολιαστές στις ΗΠΑ σημειώνουν ότι η Exxon Mobil ανακοίνωσε καθαρά έσοδα 23 δισ. δολάρια για το 2021, την ώρα που η τιμή της βενζίνης (10/6) στην Αμερική σκαρφάλωσε κατά μέσο όρο στα 4,99 δολάρια το γαλόνι.
Διαβάστε περισσότερα στο σχετικό ρεπορτάζ του bloomberg
Ο υπουργός Ανάπτυξης ζήτησε από τους καταναλωτές να αναζητούν τιμές καυσίμων (της προηγούμενης ημέρας) από την εφαρμογή «e-katanalotis» (ενημερώνεται αυτόματα κάθε 24 ώρες) και όχι από το «Παρατηρητήριο Τιμών καυσίμων» το οποίο θεωρεί «παλαιά εφαρμογή» και μη ενημερωμένη.
Για την αξιοπιστία του «e-katanalotis» όμως, το thetoc.gr καταγράφει προβλήματα, σημειώνοντας:
Αλαλούμ επικρατεί σχετικά με τις τιμές των καυσίμων στα βενζινάδικα της χώρας, αφού άλλες τιμές αναγράφονται στην πλατφόρμα e-Καταναλωτής και άλλες ισχύουν στην πραγματικότητα.
Σύμφωνα με την εκπομπή “Live News” του Mega, στα χαρτιά η απλή αμόλυβδη πωλείται προς 2,206 ευρώ το λίτρο και από κοντά 2,259, όπως διαπιστώθηκε το μεσημέρι. Σε άλλο πρατήριο στο Περιστέρι η τιμή για την απλή αμόλυβδη είναι στα 2,298 ευρώ, αλλά μέσα στο e-katanalotis μειωμένη στα 2,241 ευρώ το λίτρο, αφού όπως φαίνεται οι υπεύθυνοι δεν την άλλαξαν τις τελευταίες μέρες, μετά τη νέα παραλαβή.
Η μεγαλύτερη διαφοροποίηση τιμής στην Αττική διαπιστώθηκε σε το βενζινάδικο στο Περιστέρι, που πουλάει την απλή αμόλυβδη στα 2,387 ευρώ το λίτρο. Στο e-katanalotis η τιμή που δηλώνεται παραμένει στο 1,979 ευρώ το λίτρο, που τώρα δεν υπάρχει πουθενά σε ολόκληρη τη χώρα.
Ίδια εικόνα και στη Θεσσαλονίκη. Σε άλλο βενζινάδικο στη Νέα Ευκαρπία της Θεσσαλονίκης η τιμή είναι στα 2,279 ευρώ το λίτρο, ενώ στο e-katanalotis, η τιμή που δηλώνεται είναι μικρότερη στα 2,219 ευρώ το λίτρο.
Τις τελευταίες ώρες πολλά βενζινάδικα έσπευσαν να διορθώσουν τις τιμές. Έτσι ενώ χθες το βράδυ η τιμή της απλής αμόλυβδης ήταν στα 2,074 ευρώ το λίτρο στο e – katanalotis, λίγες ώρες μετά, η νέα τιμή ήταν στα 2,395 ευρώ το λίτρο.
Χθες μάλιστα το ίδιο βενζινάδικο στην Καρδίτσα δήλωνε άλλη τιμή στο Παρατηρητήριο και άλλη στο e-katanalotis, με την πραγματική, αυτή που βλέπουν οι οδηγοί στο βενζινάδικο να είναι αρκετά υψηλότερη. Όπως συμβαίνει και σε πρατήριο στο Καματερό…
Υπενθυμίζεται πως τα λάθη στις τιμές που δηλώνονται επηρεάζουν εκτός των άλλων και τον συνολικό μέσο όρο που βγαίνει καθημερινά και όπως φαίνεται είναι υψηλότερος από αυτόν που ανακοινώνεται.
Όσοι έχουν αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν ως το 2050
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο επικύρωσε σήμερα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δέσμης μέτρων για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής «Fit for 55», ότι όσοι έχουν αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, θα μπορούν να τα χρησιμοποιούν ως το 2050, ενώ από το 2035 δεν θα πωλούνται πλέον στην Ευρώπη καινούργια αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.
Ωστόσο, άλλα σημαντικά μέρη της πρότασης έχουν κολλήσει στο Κοινοβούλιο. Οι ευρωβουλευτές καταψήφισαν πρώτα τη μεταρρύθμιση του συστήματος εμπορίας εκπομπών CO2, εν μέσω διασταυρούμενων πυρών για δημιουργία συμμαχιών με την ακροδεξιά. Τι προηγήθηκε; Αιφνιδιαστικά οι Σοσιαλιστές, η Αριστερά και οι Πράσινοι απέρριψαν το κείμενο με το επιχείρημα ότι λόγω της ένταξης μιας σειράς τροπολογιών, δεν ήταν αρκετά φιλόδοξο.
Τελικά, το κείμενο αυτό μαζί με δύο άλλες βασικές προτάσεις, επιστράφησαν για περαιτέρω συζητήσεις, γεγονός που εξόργισε την ομάδα του ΕΛΚ.
Η διαπραγμάτευση θα συνεχιστεί στην ειδική ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου για να προσπαθήσει να επιτύχει συμβιβασμό για το πακέτο «Fit for 55», το οποίο στοχεύει στην προσαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας ώστε να επιτευχθεί μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στην Ε.Ε. κατά 55% έως το 2030 (συγκριτικά με το 1990).
Τέλος του έτους θα ολοκληρωθεί η εξαγορά της Άνεμος από τη Motor Oil με αποτέλεσμα από το 2023 τα κέρδη του τομέα να ενισχύουν τον ενοποιημένο ισολογισμό με κέρδη EBITDA 130 εκατ. σε ετήσια βάση.
Τα περιθώρια διύλισης παραμένουν σε επίπεδα ρεκόρ και το β’ τρίμηνο΄, ανέφερε ο αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της Motor Oil, Πέτρος Τζανετάκης, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των αναλυτών με αφορμή τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου δίνοντας την πιο πρόσφατη εικόνα για τις προοπτικές του ενεργειακού ομίλου. Επισήμανε όμως ότι και το ενεργειακό κόστος διατηρείται σε υψηλά επίπεδα, αν και η χρήση νάφθας στο διυλιστήριο έχει αντικαταστήσει προς το παρόν το φυσικό αέριο.
Σύμφωνα με τον κ. Τζανετάκη, έως το τέλος του χρόνου θα έχει ολοκληρωθεί το deal για την εξαγορά της Άνεμος από τη Motor Oil. Μετά την εξαγορά, η Motor Oil θα έχει σε λειτουργία 772MW από ΑΠΕ που θα συμβάλουν με 130 εκατ. στα ενοποιημένα EBITDA σε ετήσια βάση. Παράλληλα, τα υπό κατασκευή πάρκα θα δώσουν στον όμιλο μια συνολική ισχύ 2,3GW. Σε ερώτηση αναλυτή για το πότε τα μεγέθη της Ανεμος θα ενοποιούνται στον ισολογισμό της Motor Oil ο κ. Τζανετάκης υποστήριξε πως η ενοποίηση των μεγεθών θα γίνει από το 2023.
Σχετικά με την αύξηση του καθαρού δανεισμού σε 1,75 δισ. ο κ. Τζανετάκης επισήμανε ότι οφείλεται στις αυξημένες ανάγκες για κεφάλαια κίνησης λόγω της αύξησης των αποθεμάτων και τόνισε πως οι ανάγκες για μελλοντικές επενδύσεις του ομίλου θα βαίνουν μειούμενες. Ειδικότερα, για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής ισχύος 877 MW που κατασκευάζεται από κοινού με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στην Κομοτηνή τόνισε ότι οι δύο εταίροι έχουν ήδη βάλει από 50 εκατ ο καθένας, και τα υπόλοιπα 275 εκατ. της επένδυσης θα καλυφθούν με δανεισμό.
Γενικότερα, πάντως, η αύξηση του δανεισμού της εταιρείας προκάλεσε ένα μούδιασμα στην επενδυτική κοινότητα καθώς η εταιρεία είχε πάντα πολύ χαμηλή μόχλευση. Το μέσο κόστος δανεισμού του ομίλου βρίσκεται στο 4,3%
Στο τέλος του έτους η επενδυτική απόφαση για το FSRU
Για το ενδεχόμενο δημιουργίας τερματικού σταθμού υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) στους Αγίους Θεοδώρους από τη Motor Oil, o κ. Τζανετάκης ανέφερε πως η επενδυτική απόφαση θα ληφθεί στο τέλος του έτους. Η χωρητικότητα αποθήκευσης της μονάδας θα είναι έως 210.000 m3, με δυναμικότητα αεριοποίησης 132.000 Mwhs/ημέρα. Όπως τόνισε, εαν κατασκευαστεί το FSRU θα γίνει με ένα τρόπο που δεν θα αυξάνει το χρέος,
Το πρώτο τρίμηνο του 2022 η εταιρεία ευνοήθηκε από τα υψηλά περιθώρια διύλισης και την ισχυρή εγχώρια ζήτηση στα καύσιμα. Πέρυσι τέτοια εποχή τα περιθώρια διύλισης ήταν 6 δολάρια ανά μετρικό τόνο και τώρα έφτασαν τα 56 δολάρια ανά μετρικό τόνο.
Kέρδη πάνω από τις προβλέψεις των αναλυτών
Ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε στα 3,258 δισ ευρώ σημειώνοντας αύξηση 73% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2021. Το 57% του τζίρου προήλθε από το εξωτερικό και το 43% από το εσωτερικό. Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 318 εκατ. από 129 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021 και τα καθαρά κέρδη στα 197 εκατ. από 65 εκατ. το πρώτο τρίμηνο του 2021. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσα καθαρά κέρδη πραγματοποίησε ο όμιλος το πρώτο τρίμηνο του 2022, τόσα είχε πετύχει για το σύνολο του 2021.
Χωρίς τη λογιστική επίδραση της αύξησης της αξίας των αποθεμάτων τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 97 εκατ, έναντι 28 εκατ πέρσυ και υψηλότερα από τις εκτιμήσεις των αναλυτών για επίτευξη καθαρής κερδοφορίας κοντά στα 65 εκατ ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022.
Η εταιρεία θα διανείμει υπόλοιπο μερίσματος 0,70 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2021, ενώ είχε ήδη μοιράσει προμέρισμα 0,20 ευρώ ανά μετοχή.