Accessibility Tools

Skip to main content

Οι «μαύρες τρύπες» στην τιμολόγηση της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα

Από την «Εφημερίδα των Συντακτών», έρευνα του Γιάννη Μπαζαίου για την τιμολόγηση της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα.

Τα μυστικά της τιμολόγησης καυσίμων στην Ελλάδα και πώς μπορεί να πιεστεί η γραμμή εισαγωγής, παραγωγής, μεταφοράς και εμπορίας για να έχουμε ανεκτές τιμές ακόμη και σε περιπτώσεις μεγάλων αυξήσεων του αργού πετρελαίου.

Στα όρια κρατικού μυστικού παραμένει ο τρόπος τιμολόγησης των καυσίμων στην Ελλάδα, σε κάθε στάδιο εισαγωγής, διύλισης, χονδρικής εμπορίας και λιανικής, με εκατέρωθεν υπονοούμενα για υπερκέρδη και τον… προϋπολογισμό να κάνει πάρτι εσόδων.

Είναι προφανές ότι ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι και μέχρι η Επιτροπή Ανταγωνισμού να βγάλει δημόσια το πόρισμά της και να κάνει συστάσεις, όπως έχει προαναγγείλει, «φωτίζουμε» όλες τις πλευρές, ξεκινώντας από το δημοφιλέστερο καύσιμο, τη βενζίνη. Χωρίς να ξεχάσουμε, προσεχώς, το πετρέλαιο κίνησης και τα στρατιωτικά καύσιμα. Για διευκόλυνση της περιήγησης στον περίπλοκο κόσμο της τιμολόγησης των καυσίμων ξεκινήστε από το αναγκαίο λεξιλόγιο όρων.

Οπως έχει καταγράψει σε αναλυτικά πορίσματά της η Επιτροπή Ανταγωνισμού τα τελευταία 20 χρόνια, τα δύο διυλιστήρια επιλέγουν να χρησιμοποιούν τις υψηλότερες διαθέσιμες τιμές των διεθνών αγορών διυλισμένων προϊόντων(!), υπολογίζοντας τον μέσο όρο High-CIF PLATTS των τελευταίων 4 εργάσιμων ημερών και τον αντίστοιχο μέσο όρο της ισοτιμίας δολαρίου/ευρώ, στοχεύοντας να διατηρούνται όσο πιο κοντά αντέχει η αγορά στη λεγόμενη «Τιμή Αντικατάστασης» (και όχι μόνο) με καθημερινά stress tests.

Πρακτικά η επιλογή αυτή υποκρύπτει PREMIUM (βλ. σχετικό λήμμα) από τη μέση τιμή PLATΤS, καθώς σπρώχνει την τιμολόγηση κοντά σε τιμές SPOT ή και ακόμη παραπάνω, αντί των προθεσμιακών συμβολαίων.

Για παράδειγμα, η χονδρική τιμή διυλισμένης βενζίνης 10 ppm CIF MED του περασμένου Σαββάτου 11 Ιουνίου προέκυψε χρησιμοποιώντας μ.ό. 4 ημερών (από Τρίτη έως Παρασκευή) 1.439,06 USD/mt.

Επισημαίνουμε όμως ότι βάσει στοιχείων από συνδρομητική υπηρεσία (Quantum Intelligence) για την ίδια χρονική περίοδο, προκύπτει μ.ό. 4 ημερών στα 1.431,56 USD/mt, δηλαδή μια διαφορά 7,5 δολαρίων –άλλες ημέρες η διαφορά αυτή μπορεί να είναι ακόμη και διπλάσια και μιλάμε για τη λεγόμενη τιμή βάσης επί της οποίας προστίθενται τα λεγόμενα «PREMIUM» και οι φόροι.

Παραπλήσια μεγέθη ισχύουν και για τα δύο εγχώρια διυλιστήρια.

Τη συγκεκριμένη ημέρα (το προηγούμενο Σάββατο 11 Ιουνίου 2022) η βασική χονδρική τιμή προέκυψε προσθέτοντας στο βασικό θεωρητικό κόστος ένα επίσημο PREMIUM (42,50 USD/mt) και στη συνέχεια μια χρέωση PREMIUM BIO (75,00 USD/mt).

Σημειώστε εδώ ότι το βασικό PREMIUM ανά μετρικό τόνο (mt) για την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων είναι 42,50 δολάρια και ανεβαίνει στα 72,50 ευρώ για την αμόλυβδη 98 οκτανίων ή στα 131,50 ευρώ για την αμόλυβδη 100 οκτανίων, στους ημερήσιους τιμοκαταλόγους που έχουμε στη διάθεσή μας.

Σημειώστε ακόμη ότι η τρέχουσα χρέωση για βιοκαύσιμα (βιοαιθανόλη ή βιοαιθέρες) είναι πρακτικά άλλη μια «μαύρη τρύπα»: για 3,3% περιεκτικότητα στη βενζίνη το PREMIUM BIO είναι 75 δολάρια/mt αναμεμειγμένου τελικού προϊόντος και για 7% περιεκτικότητα στο πετρέλαιο κίνησης είναι 72 δολάρια.

Μεταφράζοντας το συνολικό ποσό σε ευρώ φτάνουμε σε 1.457 ευρώ/mt ή σε 1.116,40 ευρώ/m3 (πολλαπλασιάζοντας με το ειδικό βάρος της βενζίνης 0,766) και με ένα μικρό PREMIUM ακόμη (φορτωτικά κ.λπ.) η χονδρική διαμορφώθηκε σε 1.121,89 ευρώ/κυβικό, προ φόρων.

Από εκεί και πέρα, προστίθενται το Ανταποδοτικό Τέλος της… Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (0,20392 ευρώ/m3), θεωρητικά για να υπάρχει εποπτεία σε όλο το εύρος της αγοράς καυσίμων (δεν την έχουμε αντιληφθεί δημοσίως τα τελευταία χρόνια), ο ειδικός φόρος κατανάλωσης (700 ευρώ/m3 για τη βενζίνη ή 400 ευρώ/m3 για το πετρέλαιο κίνησης), η Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών (1,2% επί της τιμής διυλιστηρίου, βλ. ΦΕΚ 95 Α/2005) και το Ειδικό Τέλος ΔΕΤΕ (Δικαιώματα Εκτέλεσης Τελωνειακών Εργασιών 0,5% επί της χονδρικής τιμής προ φόρων και 0,5% επί του… Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης) για να φτάσουμε στον καθορισμό της χονδρικής τιμής πώλησης στις μεγάλες εταιρείες πετρελαιοειδών με εμπορικό σήμα, η οποία το Σάββατο 11 Ιουνίου ήταν 1.844,662 ευρώ/κυβικό μέτρο (m3, ή 1.000 λίτρα).

Η χονδρική τιμή προς τις εταιρείες παραμένει ενδεικτική, καθώς η Επιτροπή Ανταγωνισμού έχει καταγράψει στο πρόσφατο παρελθόν και εκπτωτικά πακέτα ή επιστροφές – αν και σήμερα ακούμε ότι είναι μειωμένα.

Μέχρι να φτάσει στην αντλία του πρατηρίου όμως υπάρχουν και άλλα σκαλοπάτια, όπως το κόστος μεταφοράς (περίπου 10 ευρώ/m3 εντός Αττικής), το μεικτό περιθώριο του εμπορικού σήματος και το μεικτό περιθώριο του πρατηρίου το οποίο κατά μ.ό. διαμορφώθηκε το Σάββατο 11 Ιουνίου κάτω από 60 ευρώ/m3, δηλαδή περίπου 3,0% επί της χονδρικής τιμής.

Το σύνολο όλων αυτών είναι χονδρικά στα 1.938,662 ευρώ/m3 και επιβαρύνεται με ΦΠΑ 24% (άλλα 465,28 ευρώ) για να δώσει μια μέση λιανική τιμή στην αντλία 2,404 ευρώ ανά λίτρο αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων.

Περιθώρια… μείωσης

Η διαφορά υπέρ των διυλιστηρίων που προκύπτει από την αφαίρεση του λεγόμενου PLATTS από τη χονδρική τιμή που πουλάνε τα διυλιστήρια στις μεγάλες εταιρείες εμπορίας καυσίμων είναι της τάξης των 80 ευρώ ανά κυβικό αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων και δεν είναι αμελητέα εάν συνυπολογίσουμε ότι και η διαμόρφωση της τιμής PLATTS εμπεριέχει σημαντικά αυξημένο περιθώριο διύλισης σε σχέση με το αργό πετρέλαιο (CRACK SPREAD) και ένα μέρος του αποτυπώθηκε ήδη στα οικονομικά αποτελέσματα πρώτου τριμήνου που ανακοίνωσαν πρόσφατα τα δύο ελληνικά διυλιστήρια.

Σημειώνεται ακόμη ότι τα δημόσια έσοδα (ΕΦΚ και ΦΠΑ) καταγράφουν υπερκέρδη τους τελευταίους μήνες σε σχέση με τις προβλέψεις του προϋπολογισμού.

Γνωρίζουμε ότι η λιανική τιμή στην Ελλάδα ενσωματώνει σταθερούς φόρους, όπως τα 70,00 σεντς Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης ανά λίτρο βενζίνης και 35 σεντς μερίδιο ΔΕΤΕ αλλά και μεταβλητούς φόρους, όπως τα ανταποδοτικά τέλη, η εισφορά 1,2%, το 0,5% μερίδιο του ΔΕΤΕ και πάνω από όλα αυτά (φόρος επί… φόρου) ΦΠΑ 24% -όμως σε τέτοια συγκυρία δεν μπορεί να μην είναι προτεραιότητα η συμπίεση κάθε περιθωρίου που μπορεί να μειώσει την επιβάρυνση των καταναλωτών και της οικονομίας.

Ο συνδυασμός προσωρινής μείωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης π.χ. κατά 20 σεντς και η μετάταξη των καυσίμων σε ΦΠΑ 13% θα αποσυμπιέσει άμεσα τις τιμές χωρίς δημοσιονομικές επιπτώσεις. Κι αν ξαναδούμε τα κάθε είδους κοστολόγια από «λευκό χαρτί» εύκολα η τιμή της βενζίνης στην αντλία μπορεί να κατέβει σημαντικά κάτω από τα 2 ευρώ ανά λίτρο.

Για παράδειγμα, να εξετάσουμε εάν το λεγόμενο κόστος διατήρησης αποθεμάτων (90 ημερών) οφείλει να αλλάξει πρόσημο και να γίνει… κέρδος διατήρησης αποθεμάτων.

Πρέπει ακόμη να ξαναδούμε τις τιμές αναφοράς στα αρχικά στάδια, ειδικά στο πεδίο των ενεργειακών προϊόντων, και αντί για High SPOT να οδηγηθεί η αγορά σε μεγάλο μερίδιο μακροχρόνιων συμβολαίων (FUTURES) που εξασφαλίζουν για όλους χαμηλότερες τιμές.

Από χρηματοοικονομική πλευρά είναι προφανές ότι από τη χονδρική στη λιανική τα περιθώρια είναι συμπιεσμένα στην Αττική όπου ο ανταγωνισμός είναι έντονος και τα μεταφορικά έξοδα περιορισμένα. Σε άλλες περιοχές όμως και ιδίως σε νησιά τα κόστη είναι αυξημένα και οι λιανικές τιμές είναι πολύ αυξημένες – είναι απορίας άξιο γιατί δεν αξιοποιείται η Εισφορά Ειδικού Λογαριασμού Πετρελαιοειδών επικεντρωμένα στη μείωση του κόστους μεταφοράς καυσίμων σε δυσπρόσιτες περιοχές ώστε να χτυπηθεί το αυξημένο κόστος στην πηγή του και να μειωθούν σημαντικά οι ακραίες τιμές.

Υπερήφανα κέρδη

Με όλα αυτά που διαβάζετε το περιθώριο διύλισης (ας το ονομάσουμε μεικτό περιθώριο κέρδους) έχει πολλαπλασιαστεί φέτος, από τα 9-10 δολάρια ανά bbl πέρυσι σε παγκόσμιο επίπεδο, σε κάτι παραπάνω από 43 δολάρια στα μέσα Ιουνίου, γεγονός που παραδέχονται και οι μεγάλοι διεθνείς παραγωγοί πετρελαιοειδών στις αναφορές τους προς τους επενδυτές (βλ. https://www.bp.com/en/global/corporate/investors/analyst-information/trading-conditions-update.html) καταγράφοντας αύξηση του περιθωρίου στην περιοχή της Μεσογείου από τα 7,6 δολάρια ανά βαρέλι το δεύτερο τρίμηνο 2021 στα 39,0 δολάρια (RMM) ανά βαρέλι Brent το δεύτερο τρίμηνο 2022.

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ… και όχι μόνο

BRENT: Ημερήσια διακύμανση Μ.Ο. προθεσμιακών συμβολαίων μελλοντικής παράδοσης «ελαφρού» αργού πετρελαίου προέλευσης Βόρειας Ευρώπης. Εκφράζεται σε δολάρια ανά βαρέλι (1 bbl = 159 λίτρα). Είναι… άχρηστη (αλλά βολική για κερδοσκοπία) πληροφορία, καθώς οι τιμές την ίδια ημέρα διαφέρουν σε κάθε παραγωγό ανάλογα με την ποιότητα της πρώτης ύλης, τη χώρα, τα μεταφορικά ή τις γεωπολιτικές εξελίξεις και δεν σχετίζεται με τη διακύμανση των χονδρικών ή λιανικών τιμών διυλισμένων καυσίμων.

ΤΟΝΟΣ: Μετρικός τόνος ή mt, χωράει περίπου 7,33 bbl αργού πετρελαίου, ανάλογα με το ειδικό βάρος. Τα διυλισμένα υγρά καύσιμα φτάνουν στη χονδρική και τη λιανική μεταφρασμένα σε κυβικά μέτρα (m3), π.χ. ένα κυβικό μέτρο βενζίνης ειδικού βάρους 0,755 ή 0,766 τιμολογείται πολλαπλασιάζοντας το κόστος ανά μετρικό τόνο επί 0,766. Το ειδικό βάρος του πετρελαίου κίνησης είναι 0,845 και του πετρελαίου θέρμανσης 0,852.

PLATTS: Διεθνής υπηρεσία αναφοράς τιμών για τις τιμολογήσεις στη βιομηχανία πετρελαίου – μπορεί να εμπεριέχει μεταφορικό κόστος, ασφάλιστρο ή έκπτωση. Η πλήρης αναφορά δείχνει το είδος του εμπορεύματος (π.χ. PREMIUM UNLEADED GASOLINE 95 RON), τη συμφωνία παράδοσης (FOB ή CIF), τον τόπο (π.χ. για την Ελλάδα MED -Mediterranean). Η μέθοδος τιμολόγησης μπορεί να είναι FUTURES ή SPOT.

FUTURES: Χρηματιστηριακά στοιχήματα διαμόρφωσης τιμής εμπορευμάτων προθεσμιακά, στη λήξη κάθε συμβολαίου. Το τρέχον συμβόλαιο αναφέρεται σε χρονικό διάστημα μετά από δύο μήνες. Για κάθε μήνα λήξης υπάρχει διαφορετικό «στοίχημα». Μεγάλο ποσοστό των ενεργειακών αναγκών οφείλει να καλύπτεται από προθεσμιακά συμβόλαια έναντι των ακριβότερων συμβολαίων τύπου SPOT στη χονδρική, ασχέτως κόστους του παραγωγού ο οποίος… επιτρέπεται να προμηθεύεται με προθεσμιακά συμβόλαια, αντισταθμίσεις ή arbitrage (= εξισορροπητική κερδοσκοπία) αλλά δεν υποχρεούται να κοστολογήσει ανάλογα.

SPOT: Μέσος όρος σταθμισμένων συναλλαγών ημέρας στο Χρηματιστήριο Λονδίνου, όπως διαμορφώνεται στις 16.30 τις εργάσιμες ημέρες (18.30 ώρα Ελλάδας) και εκφράζεται συνήθως σε μέση τιμή και περιθώριο Low – High. Τιμή για εμπορεύματα άμεσης παράδοσης.

Dated BRENT: Χρονολογημένη αγορά Brent, την οποία η υπηρεσία Platts αξιολογεί σε προθεσμιακή βάση 7-15 ημερών -όσο χρειάζεται δηλαδή ένα φορτίο π.χ. από Σικελία (Santa Panagia Bay) μέχρι να ξεφορτώσει στην Αττική. Δημιουργεί τιμές αναφοράς, σε αυτή τη συγκυρία μικρότερες από τις τιμές SPOT, για την τιμολόγηση συμβολαίων αργού πετρελαίου παγκοσμίως.

PREMIUM: Πρόσθετα ποσά (USD/mt) που συμφωνούνται μεταξύ πωλητή και αγοραστή, επιπλέον του κόστους αναφοράς σε κάθε στάδιο. Συχνά προβλέπονται αναλογικές εκπτώσεις ή επιστροφές.

FOB (Free Οn Board): Το συμβόλαιο τιμολογείται με την παράδοση σε πλοίο στο λιμάνι φόρτωσης και ο αγοραστής αναλαμβάνει τα κόστη ασφάλισης και μεταφοράς στο λιμάνι προορισμού (FCA για οδικές μεταφορές).

CIF (Cost, Insurance, Freight): Το συμβόλαιο ολοκληρώνεται με την άφιξη του φορτίου στο λιμάνι προορισμού και εκτός από το κόστος προϊόντος, περιλαμβάνει ασφάλιση και έξοδα μεταφοράς.

CRACK SPREAD: Διαφορά τιμής αργού πετρελαίου και διυλισμένου προϊόντος, αντιπροσωπεύει το περιθώριο διύλισης (USD/bbl).

PRICE CAP: Μέθοδος καθορισμού τιμών μιας εταιρείας διανομής κοινής ωφελείας όπου ορίζεται μέγιστο επιτρεπόμενο επίπεδο τιμής από τις ρυθμιστικές αρχές, με σχετική ευελιξία εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου.

Απαντήσεις από τον υφυπουργό Οικονομικών για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου καυσίμων

Σε απάντηση της (με αριθμ. πρωτ. 2114/13.4.2022) αναφοράς που κατέθεσε ο Βουλευτής κ. Χάρης Μαμουλάκης, ο υφυπουργός Οικονομικών Απόστολος Βεσυρόπουλος επισημαίνει ότι η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ (Γ.Δ. ΣΔΟΕ), σύμφωνα με το άρθρο 58 του Ν. 4410/2016, είναι μεταξύ των αρμοδίων αρχών και φορέων για τον έλεγχο της ορθής εφαρμογής του Ν. 4177/2013 (Κανόνες Ρύθμισης της Αγοράς Προϊόντων και της Παροχής Υπηρεσιών) και της Υπουργικής Απόφασης 91354-ΦΕΚ Β 2983/30-08-2017 (Κωδικοποίηση Κανόνων Διακίνησης και Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών – Κανόνες ΔΙ.Ε.Π.Π.Υ.).

Στην απαντητική επιστολή του ο υφυπουργός επισημαίνει ότι σύμφωνα με το άρθρο 6 του Ν. 4410/2016, η Γ.Δ. ΣΔΟΕ συμμετέχει στο Συντονιστικό Επιχειρησιακό Κέντρο (Σ.Ε.Κ), ο σκοπός του οποίου είναι η αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της λαθρεμπορίας προϊόντων που υπόκεινται σε Ε.Φ.Κ., μέσω του συντονισμού των υπηρεσιών που εμπλέκονται στη δίωξη λαθρεμπορίου. Επίσης, με το άρθρο 25 του Ν. 4758/2020 ενισχύονται οι επιχειρησιακές δυνατότητές της στη διεξαγωγή ελέγχων και στην καταστολή λαθρεμπορικών πράξεων καθώς παρέχεται η δυνατότητα εφαρμογής άρθρων του εθνικού τελωνειακού κώδικα (Ν. 2960/2001).

Στην απάντηση επισημαίνεται ότι οι υπάλληλοι της Γ.Δ. ΣΔΟΕ διαθέτουν την τεχνογνωσία και την ελεγκτική εμπειρία και διενεργούν ελέγχους αναφορικά με την τήρηση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου είτε αυτόνομα είτε συμμετέχοντας σε μικτά κλιμάκια ελέγχου, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της αγοράς και η προστασία του καταναλωτικού κοινού.

Κατά τα τελευταία έτη η Γ.Δ. ΣΔΟΕ έχει σημειώσει σημαντικές επιτυχίες στην προσπάθεια καταπολέμησης του λαθρεμπορίου, νοθείας και παράνομης διακίνησης ενεργειακών προϊόντων. Κατά το έτος 2021 και το πρώτο τετράμηνο του 2022 (έως 18-04-2022) διενεργήθηκαν από την Επιχειρησιακή Δ/νση ΣΔΟΕ Αττικής ογδόντα πέντε (85) σχετικοί έλεγχοι όπου διαπιστώθηκαν είκοσι πέντε (25) παραβάσεις φορολογικές- τελωνειακές και φαινόμενα νοθείας, ενώ τριάντα δύο (32) υποθέσεις βρίσκονται σε εξέλιξη. Η Επιχειρησιακή Δ/νση ΣΔΟΕ Μακεδονίας, κατά τους σχετικούς ελέγχους που διενήργησε τα τελευταία έτη, εντόπισε επτά (7) παραβάτες και διαπιστώθηκαν είκοσι τέσσερις (24) παραβάσεις με προσδοκώμενο έσοδο 163.065,00€

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι υπάλληλοι της Επιχειρησιακής Δ/νσης ΣΔΟΕ Αττικής, τον Απρίλιο του 2021, κατά τη διενέργεια ελέγχων σε αποθήκες και πρατήρια καυσίμων σε όλη την Αττική με στόχο την πάταξη του λαθρεμπορίου που αφορά στο υγραέριο, εξάρθρωσε κύκλωμα λαθρεμπορίου υγραερίου και κατέσχεσε ένα βυτιοφόρο όχημα μεταφοράς υγραερίου. Το κύκλωμα, σε συνεννόηση με εταιρείες εμπορίας υγραερίου, προμήθευε πρατήρια καυσίμων με βιομηχανικό υγραέριο, αντί υγραερίου κίνησης που ορίζει ο νόμος, αποκτώντας τεράστια κέρδη από την διαφορά του ειδικού φόρου κατανάλωσης. Επίσης, κλιμάκιο ελεγκτών της Επιχειρησιακής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ Μακεδονίας κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε το έτος 2020 σε βιοτεχνία στην ΒΙ.ΠΕ. Ωραιοκάστρου κατάσχεσε 1.100 λίτρα λαθραίο πετρέλαιο που εντόπισε αποθηκευμένο μέσα σε πλαστικές δεξαμενές.

Οι υπάλληλοι της Γ.Δ.ΣΔΟΕ, έχοντας πλήρη επίγνωση των ιδιαίτερων συνθηκών που βιώνει η χώρα μας λόγω πανδημίας, θα συνεχίσουν με αμείωτη ένταση και αποφασιστικότητα τη μάχη για την αντιμετώπιση φαινομένων λαθρεμπορίας – νοθείας και παράνομης διακίνησης ενεργειακών προϊόντων. Στον Προγραμματισμό Δράσης της Γ.Δ.ΣΔΟΕ για το έτος 2022 περιλαμβάνεται και η διενέργεια σχετικών ελέγχων (βλ. συνημμένα τα με αριθμ. πρωτ. ΔΙ.Π.Α.Ε.Ε. 134830 ΕΞ 2022 ΕΜΠ/ 18.4.2022 και ΔΣΤΕΠ Γ 1036369 ΕΞ 2022/28.4.2022 έγγραφα της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων).

Όπως σημειώνει στην απάντησή του ο υφυπουργός: «Με τον ν. 4758/2020 για την περιστολή του λαθρεμπορίου ελήφθησαν σοβαρά μέτρα που συμβάλλουν ουσιαστικά στις προσπάθειες για την καταπολέμηση της παραβατικότητας. Τα μέτρα αυτά είναι τα κάτωθι:

Σύσταση Ηλεκτρονικού Μητρώου Δεξαμενών Ενεργειακών Προϊόντων στην ΑΑΔΕ

Δημιουργία μητρώου και υποχρέωση καταχώρισης για τις δεξαμενές αποθήκευσης και διακίνησης ενεργειακών προϊόντων που τελούν υπό καθεστώς αναστολής των δασμολογικών και φορολογικών επιβαρύνσεων, καθώς και ενεργειακών προϊόντων της για τα οποία έχει καταβληθεί το σύνολο των ανωτέρω επιβαρύνσεων.
Προβλέπονται πρόστιμα ανάλογα του είδους των παραβάσεων και της βαρύτητά τους από 500 έως 15.000 ευρώ.
Κατ’ εξουσιοδότηση εκδοθείσες αποφάσεις: η υπ΄ αριθμ. Α.1061 (ΦΕΚ Β 1171/26.3.2021), η υπ΄αρ. αριθμ. Α.1015 (ΦΕΚ B’ 436/07.02.2022) και η υπ΄άρ. Α.1016 (ΦΕΚ Β’ 489/08.02.2022)

Σφράγιση εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών και δημοσιοποίηση παραβάσεων νοθείας καυσίμων – Προσθήκη παρ. 4 στο άρθρο 119Α του ν. 2960/2001

Σε περίπτωση που διαπιστωθεί διακινηση και εμπορία νοθευμένων καυσίμων, σφραγίζεται προσωρινά η εγκατάσταση, όπου διαπιστώνεται η παράβαση, για χρονικό διάστημα από 10 έως 90 ημέρες, ανάλογα με τη σοβαρότητά της.
Στην περίπτωση μη κανονικών δειγμάτων, ενημερώνεται και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας

Επέκταση συστήματος εισροών-εκροών σε αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης υγραερίων – Τροποποίηση του άρθρου 33 του ν. 2960/2001

Με κοινές αποφάσεις του ΥπΟικ, του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, του Υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε., καθορίζονται οι διαδικασίες και οι προδιαγραφές εγκατάστασης και ελέγχου των ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών για τις αποθήκες αποταμίευσης ενεργειακών προϊόντων του παρόντος, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».

Επέκταση συστήματος εισροών-εκροών σε φορολογικές αποθήκες υγραερίων -Τροποποίηση του άρθρου 63 του ν. 2960/2001

Με κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και του Διοικητή της (Α.Α.Δ.Ε.), καθορίζονται οι διαδικασίες και οι προδιαγραφές εγκατάστασης και ελέγχου των ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών για τις φορολογικές αποθήκες ενεργειακών προϊόντων του παρόντος, καθώς και κάθε άλλο σχετικό θέμα.».

Εγκατάσταση ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα – Τροποποίηση της υποπερ. ββ` της παρ. 8α του άρθρου 15 του ν. 3054/2002

Προβλέπεται α)υποχρέωση ύπαρξης σε εμφανές σημείο, του εμπορικού σήματος του κατόχου άδειας εμπορίας, άδειας λιανικής ή άδειας διάθεσης βιοκαυσίμων, ή του εμπορικού σήματος του μεταφορέα με τον οποίο έχουν συνάψει σύμβαση μεταφοράς, β) υποχρέωση τοποθέτησης ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS). Με ΚΥΑ των Υποικ, Ψηφιακής Διακυβέρνησης, του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. και των κατά περίπτωση αρμόδιων Υπουργών Υποδομών και Μεταφορών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καθορίζονται όλες οι σχετικές προδιαγραφές και διαδικασίες.

Φορολογική σήμανση υγρών καυσίμων και υγραερίων – Τροποποίηση της παρ. 12 του άρθρου 15 του ν. 3054/2002

Τα υγρά καύσιμα και τα υγραέρια που διατίθενται στην κατανάλωση ή διακινούνται ή αποθηκεύονται εντός της ελληνικής Επικράτειας, σημαίνονται με κατάλληλα μόρια, τα οποία χρησιμοποιούνται ως δείκτες φορολογικής σήμανσης, εφεξής “ιχνηθέτες”.
Η έλλειψη ή η παραβίαση του ιχνηθέτη, συνιστά παράβαση και συνεπάγεται την απαγόρευση διάθεσής τους στην εσωτερική αγορά .
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.) καθορίζονται τα συγκεκριμένα είδη που διευκρινίζονται τεχνικά ζητήματα και οι διαδικασίες κυρώσεων

Κυρώσεις για παραβάσεις των διατάξεων περί εγκατάστασης ολοκληρωμένων συστημάτων παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες και στις αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης ενεργειακών προϊόντων – Προσθήκη άρθρου 119Γ στον ν. 2960/2001

Επιβάλλονται κυρώσεις ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα της παράβασης καθώς και την υποτροπή από 10.000 ευρώ έως 500.000 ενώ επιβάλλεται κατά περίπτωση ανάκληση της άδειας της φορολογικής αποθήκης ή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης.
Προβλέπονται επίσης ποινές φυλάκισης και κάθειρξης, δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών, των παραβάσεων και των κυρώσεων

Επιβολή προστίμων για την παρεμπόδιση του τελωνειακού ελέγχου – Προσθήκη παρ. 11 στο άρθρο 147 του ν. 2960/2001

Σε περίπτωση μη συνεργασίας στο πλαίσιο διενέργειας ελέγχου επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 2.500 ευρώ.

Αυστηροποίηση ποινών λαθρεμπορίας -Τροποποίηση του άρθρου 157 του ν. 2960/2001

Ποινές που κυμαίνονται από φυλάκιση 6 τουλάχιστον μηνών έως κάθειρξη 10 τουλάχιστον ετών ανάλογα με το είδος και τη βαρύτητα της παράβασης.

Μαζική προσωρινή ανάκληση αδειών λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων τον Ιούνιο στην Π.Ε. Λάρισας

Με διαδοχικές αποφάσεις της διευθύντριας Μεταφορών και Επικοινωνιών Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας ανακλήθηκαν προσωρινά τις τελευταίες δύο εβδομάδες τουλάχιστον 13 άδειες λειτουργίας πρατηρίων υγρών καυσίμων στην Π.Ε. Λάρισας.

Οι υποθέσεις τους σχετίζονται με τα πιστοποιητικά πυροπροστασίας, τις Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις ή/και τους ογκομετρικούς πίνακες δεξαμενών -και όπως αναφέρεται στις αποφάσεις, εφόσον τα πρατήρια υποβάλλουν πιστοποιητικά σε ισχύ, δηλαδή συμμορφωθούν με τους όρους νόμιμης λειτουργίας τους, θα γίνει άρση των αποφάσεων.

Παράλληλα, προβλέπονται διαδικασίες ενστάσεων εντός 15 ή 60 ημερών.

Ελέγχους σε πρατήρια καυσίμων που πωλούν «κάτω του κόστους» προαναγγέλλει ο Αδ. Γεωργιάδης

Οριζόντια μείωση στον ειδικό φόρο καυσίμων δεν θα υπάρξει, διευκρινίζει ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων ‘Αδωνις Γεωργιάδης, αναγνωρίζοντας πως ο ειδικός φόρος κατανάλωσης ήταν και παραμένει πολύ υψηλός. 

«Το αίτημα για οριζόντια μείωση του φόρου προσκρούει στην οικονομική μας πραγματικότητα. Η κυβέρνηση είναι ανάμεσα σε αντικρουόμενα συμφέροντα. Από τη μία, τη μεριά των πολιτών που θέλουν λιγότερους φόρους και του κράτους που δεν πρέπει να βρεθεί σε κίνδυνο», ανέφερε μιλώντας στον τηλεοπτικό σταθμό Μega. 

Αναφερόμενος στις ανακοινώσεις για την ακρίβεια που έρχονται την επόμενη εβδομάδα, ο υπουργός Ανάπτυξης είπε ότι στα μέτρα που αντέχει ο προϋπολογισμός θα γίνει παρέμβαση για να ανακουφιστούν οι πολίτες, στο μέτρο του εφικτού «Κοιτάμε πάντα την εφαρμογή των μέτρων που λαμβάνουμε και διορθώνουμε ό,τι δεν πηγαίνει καλά. Σκοπός της κυβέρνησης δεν είναι να αδικήσει κανέναν, σκοπός είναι να είμαστε δίπλα στους συμπολίτες μας όσο περισσότερο μπορούμε, διαχειριζόμενοι μία παγκόσμια αναταραχή. Η Ελλάδα είναι σε μία καλή κατάσταση σε σχέση με άλλες χώρες», δήλωσε.

Σχολιάζοντας τα φαινόμενα πώλησης καυσίμων κάτω της τιμής του διυλιστηρίου, είπε ότι οι πρατηριούχοι έχει αναδείξει το ζήτημα. «Νόμος που να απαγορεύει να πουλάς φθηνότερα δεν υπάρχει. ‘Αρα το υπουργείο Ανάπτυξης και η ΔΙ.Μ.Ε.Α (Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς) κάνουν καθημερινούς ελέγχους, ωστόσο δε μπορούμε να βάλουμε πρόστιμο σε κάποιον που πουλά φθηνότερα. Μπορούμε να βάλουμε πρόστιμο σε κάποιον που πουλά ακριβότερα», σημείωσε.

«Οι πρατηριούχοι θέτουν το εξής ζήτημα: γίνεται κάποιος να πουλά επί μακρού χρονικού διαστήματος κάτω από το κόστος; Προφανώς δεν είναι λογικό. Το αν είναι προϊόν λαθρεμπορίας ή νοθείας, το βρίσκουν οι αρχές του κράτους. Ήδη έχουμε επικοινωνήσει με τις αρμόδιες Αρχές, προκειμένου να διεξάγουμε ελέγχους σε πρατήρια που πωλούν κάτω του κόστους», επεσήμανε.

Σε ό,τι αφορά στα πρόστιμα και στη δημοσιοποίηση των ονομάτων όσων παρανομούν ο κ. Γεωργιάδης είπε πως «ο νόμος για την αισχροκέρδεια, που έχουμε ψηφίσει, αφορά στην δημοσίευση της επιχείρησης που έχει πάρει πρόστιμο για ποσό άνω των 50.000 ευρώ ή που έχει πάρει πρόστιμο για δεύτερη φορά γι’ αυτόν τον λόγο».

Τέλος ο υπουργός, σχετικά με τις προβλέψεις για την αύξηση των τιμών του πετρελαίου. ανέφερε: «Χθες είχαμε συνάντηση με τον ΟΠΕΚ, και φαίνεται πως υπάρχει ανησυχία για την τιμή του πετρελαίου το 2022. Πάρα πολλές χώρες έχουν αυξημένη ζήτηση πετρελαίου για πολλούς λόγους, και η πράσινη ατζέντα έχει δημιουργήσει την «τέλεια καταιγίδα» στην ενέργεια. Εάν σταματήσει ο πόλεμος με συμφωνία Ουκρανίας – Ρωσίας, θα είναι το πιο ευχάριστο σενάριο».

Νέα ψηφιακά εργαλεία για την εκτίμηση του κινδύνου θερμικής καταπόνησης κατά την εργασία σε εξωτερικούς χώρους

Εργαζόμενοι αλλά και εργοδότες έχουν πλέον τη δυνατότητα να ενημερώνονται για το επίπεδο του κινδύνου στην περιοχή που βρίσκονται, μέσω διαδικτύου αλλά και με ειδική δωρεάν εφαρμογή για κινητές συσκευές και να λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα προφύλαξης που προβλέπει κατά περίπτωση η νομοθεσία, σημειώνει σε εγκύκλιό του το Υπουργείο Εργασίας.

Οι νέες δυνατότητες εκτίμησης των κινδύνων από την εργασία σε περιβάλλον υψηλών θερμοκρασιών περιγράφονται στην εγκύκλιο με θέμα: Πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων που εκδόθηκε σήμερα από το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων ενόψει της θερινής περιόδου. Σημειώνεται ότι επί του παρόντος η ανάλυση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων δεν είναι υποχρεωτική, ωστόσο είναι χρήσιμη για το σχεδιασμό των μέτρων προστασίας τους.

Ο ευρύτερα διαδεδομένος δείκτης ανάλυσης της θερμικής καταπόνησης εργαζομένου είναι ο WBGT («Wet-Bulb Globe Temperature»), ή στα ελληνικά ΘΥΒΜΑΣ («Θερμοκρασία Υγρού Βολβού και Μαύρου Σφαιριδίου»). Τα νέα ψηφιακά εργαλεία μέσω των οποίων εργαζόμενοι και εργοδότες μπορούν να ενημερωθούν για το μέγεθος του δείκτη ΘΥΒΜΑΣ στην περιοχή που βρίσκονται και κατά συνέπεια για τον κίνδυνο θερμικής καταπόνησης, είναι τα εξής:

Α. Η ιστοσελίδα της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας (http://www.hnms.gr/emy/el/forecast/deikths_wbgt) που παρέχει πρόβλεψη του δείκτη ΘΥΒΜΑΣ για εξωτερικούς χώρους ανά την Ελλάδα

Β. Η εφαρμογή για έξυπνα κινητά ΘΥΒΜΑΣ – Δείκτης Θερμικής Καταπόνησης» (για συσκευές με λειτουργικό Android) η οποία λαμβάνει μετεωρολογικά δεδομένα από τον πλησιέστερο στο χρήστη μετεωρολογικό σταθμό και παρέχει εκτίμηση του δείκτη ΘΥΒΜΑΣ σε πραγματικό χρόνο καθώς και προβλέψεις για τις επόμενες 48 ώρες.

Εκτός από τις ψηφιακές δυνατότητες, απλοποιημένη εκτίμηση του δείκτη θερμικής καταπόνησης περιλαμβάνεται στην εγκύκλιο του υπουργείου σε μορφή πίνακα που λαμβάνει υπόψη τη θερμοκρασία και την υγρασία. Ανάλογα με τη διακύμανση του δείκτη, συνίσταται η λήψη μέτρων όπως η παροχή μέσων προστασίας, η χορήγηση επιπλέον διαλειμμάτων ή η πλήρης διακοπή της εργασίας.

Πέραν αυτών η εγκύκλιος του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων υπενθυμίζει τις υποχρεώσεις των εργοδοτών, τα πρόσθετα μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται για την προστασία όσων ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου καθώς και ενδεικτικά μέτρα για την ελάττωση της θερμικής καταπόνησης και την προστασία της υγείας των εργαζομένων. Στα μέτρα αυτά περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων η μόνωση των κτιρίων και των θερμών επιφανειών, η εξασφάλιση επαρκούς αερισμού, η χορήγηση διαλειμμάτων, η μείωση της απασχόλησης ή παύση εργασιών σε ιδιαίτερα επιβαρυμένους θερμικά χώρους όπως είναι τα μηχανοστάσια, χυτήρια, υαλουργεία, κεραμοποιεία, ναυπηγικές εργασίες καθώς και στην ύπαιθρο μεταξύ των ωρών 12.00-16.00, η χορήγηση μέσων ατομικής προστασίας, κ.α.

Στην εγκύκλιο τονίζεται ακόμη ότι οι έλεγχοι από το ΣΕΠΕ κατά τη θερινή περίοδο σε όλους τους εργασιακούς χώρους όπου αναμένεται μεγαλύτερη θερμική καταπόνηση και κατά τις περιόδους καύσωνα θα είναι εντατικοί και η ανταπόκριση σε περιπτώσεις καταγγελιών άμεση.

Για αναλυτικές οδηγίες προστασίας διαβάστε το συνημμένο παράρτημα

ΟΠΕΚ: Προβλήματα στον εφοδιασμό, εάν δεν προχωρήσουν επενδύσεις σε εξόρυξη και διύλιση

Προειδοποίηση για ακόμη πιο σοβαρές επιπτώσεις στον παγκόσμιο ενεργειακό εφοδιασμό εφόσον δεν προχωρήσουν οι απαιτούμενες επενδύσεις για την κάλυψη της ζήτησης, απηύθυνε ο γενικός γραμματέας του ΟΠΕΚ Mohammad Sanusi Barkindo.

Μιλώντας σε εκδήλωση που διοργάνωσε η Mediterranean Gas, η οποία αναπτύσσει την πλωτή μονάδα Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στον Βόλο, ο κ. Barkindo τόνισε ότι αν δεν υπάρξουν επενδύσεις και η ζήτηση παραμείνει στα επίπεδα που προβλέπεται, τότε η αναταραχή στην αγορά και την ενεργειακή ασφάλεια θα είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτήν που βιώνουμε σήμερα και η έλλειψη αργού θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην παγκόσμια οικονομία.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΠΕΚ, το 2045 η παγκόσμια οικονομία θα είναι διπλάσια σε σχέση με το 2020, ο πληθυσμός θα έχει αυξηθεί κατά 20% και η ζήτηση ενέργειας κατά 28%. «Καμία πηγή ενέργειας δεν μπορεί από μόνη της να καλύψει την αύξηση της ζήτησης. Χρειάζονται όλες οι διαθέσιμες πηγές», τόνισε ενώ εκτίμησε πως το 2045 το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξακολουθούν να καλύπτουν πάνω από το 50% της κατανάλωσης. Ωστόσο, οι επενδύσεις στον τομέα των υδρογονανθράκων αντιμετωπίζονται, όπως είπε ο κ. Barkindo, από αρκετές πλευρές εχθρικά, στο πλαίσιο της ενεργειακής μετάβασης και της αντιμετώπισης της κλιματικής αλλαγής.
Ο γ.γ. του ΟΠΕΚ αναφέρθηκε ακόμη στην σημαντική συνεισφορά της Ελλάδας και του συγκεκριμένου έργου στην ενεργειακή διαφοροποίηση.

Παρόντες στην εκδήλωση ήταν οι υφυπουργοί Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Ταγαράς και Εξωτερικών Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος τόνισε ότι η Ελλάδα επιδιώκει να καταστεί ενεργειακός κόμβος για την ευρύτερη περιοχή με τον αγωγό ΤΑΡ, τους κάθετους άξονες και τις υποδομές υγροποιημένου φυσικού αερίου, όπως το έργο του Βόλου.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Mediterranean Gas, Βασίλης Πετκίδης ανέφερε ότι βρίσκονται σε εξέλιξη οι τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες, προκειμένου να ακολουθήσει η επενδυτική απόφαση και η υλοποίηση του έργου ως τις αρχές του 2024. Σημείωσε ακόμη ότι αξιολογούνται εναλλακτικές γεωγραφικές θέσεις για την εγκατάσταση της μονάδας, η οποία όπως είπε, θα συμβάλει στην αύξηση της ενεργειακής ασφάλειας για την Ελλάδα και την Βαλκανική χερσόνησο, με διαφοροποίηση των πηγών ενέργειας. Η Mediterranean Gas έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την ExxonMobil, ο αντιπρόεδρος της οποίας για θέματα ανάπτυξης υγροποιημένου φυσικού αερίου, Jay Song, εξέφρασε τη βούληση της εταιρείας για δραστηριοποίηση στην ελληνική και την περιφερειακή αγορά.

Υπερκέρδη και στη διύλιση αναζητά η Επιτροπή Ανταγωνισμού

διαβάζουμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

«Οχι. Δεν υπάρχουν υπερκέρδη να δείτε εδώ. Γυρίστε στις δουλειές σας», σχολιάζει σαρκαστικά χρήστης του Twitter, ονόματι Hal Singer, το γράφημα του Economist στο οποίο καταγράφεται η… πυραυλική απογείωση του περιθωρίου κέρδους διυλιστηρίων τον τελευταίο χρόνο στην Ευρώπη («Πυραυλικά καύσιμα: περιθώρια διύλισης, σε δολάρια ανά βαρέλι»).

Το ενδιαφέρον είναι ότι αυτό το δηκτικό τιτίβισμα το «ριτουιτάρει» ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Ιωάννης Λιανός, που σε διαδοχικές αναρτήσεις του στο Twitter προαναγγέλλει επίσης ότι «η Επ.Αντ. ολοκληρώνει τις επόμενες εβδομάδες μία μελέτη χαρτογράφησης για την κατάσταση ανταγωνισμού σε όλη την αλυσίδα πετρελαιοειδών (πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης) από τα διυλιστήρια στη λιανική…».

Ο κ. Λιανός υπενθυμίζει ότι η Επιτροπή έχει ξεκινήσει αυτεπάγγελτη έρευνα στην αγορά των πετρελαιοειδών από τον Σεπτέμβριο του 2021, ότι «στα αποτελέσματα της έρευνας θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις προς την Πολιτεία» και υπογραμμίζει ότι «παρά τη συνεχιζόμενη υποστελέχωση της Αρχής γίνεται προσπάθεια να δημοσιεύσουμε ενδιάμεσα αποτελέσματα μέχρι τέλος του μήνα και τα τελικά τον Ιούλιο».

Στα συμφραζόμενα των αναρτήσεων διακρίνουμε έναν σαφέστατο υπαινιγμό ότι η έρευνα της Επιτροπής μάλλον επιβεβαιώνει για την Ελλάδα αυτό που διαπιστώνει ο Economist για όλη την Ευρώπη: ότι στα πετρελαιοειδή -δηλαδή στα καύσιμα- γίνεται τρελό κερδοσκοπικό πάρτι.

«Περιμένουμε με αγωνία τα ευρήματα της έρευνας της Επιτροπής» γράφει η Εφημερίδα των Συντακτών (Γ.Κ.).

*

Στα tweet του, ο κ. Ι. Λιανός σημειώνει ακόμη ότι «στα αποτελέσματα της έρευνας θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις προς την Πολιτεία για άμεσα μέτρα στον συγκεκριμένο κλάδο και γενικότερα θα δώσουν (για πρώτη φορά μετά από έτη) τη δυνατότητα εμπεριστατωμένης δημόσιας συζήτησης για την κατάσταση ανταγωνισμού στον κλάδο.»

Βενζινοπώλης από το Ηράκλειο είδε να εξαφανίζονται από τον λογαριασμό του 85.000 ευρώ μετά από τηλεφώνημα

Άγνωστος τηλεφώνησε στο θύμα, προσποιούμενος τον πελάτη, και του ζήτησε το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού

Στις καταγγελίες που φτάνουν καθημερινά στα αστυνομικά τμήματα της Κρήτης προστέθηκε στις αρχές Ιουνίου μία ακόμη από επιχειρηματία, ο οποίος, από τη μια στιγμή στην άλλη, είδε να εξαφανίζονται από τον τραπεζικό του λογαριασμό 85.000 ευρώ.

Όπως μετέδωσε η ΕΡΤ, πρόκειται για 65χρονο ιδιοκτήτη πρατηρίου υγρών καυσίμων στην περιοχή της Χερσονήσου που, όπως κατήγγειλε στην Αστυνομία, έπεσε θύμα απάτης.

Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στους αστυνομικούς, άγνωστος του τηλεφώνησε, προσποιούμενος τον πελάτη. Τον ενημέρωσε ότι ήθελε να αγοράσει καύσιμα και του ζήτησε το IBAN του τραπεζικού του λογαριασμού, προκειμένου, όπως ισχυρίστηκε, να του καταθέσει τα χρήματα. Στη συνέχεια του έστειλε ένα link, ώστε ο πρατηριούχος να ελέγξει, όπως του είπε, αν έχουν κατατεθεί τα χρήματα στον λογαριασμό του. Ακολούθησε το μοιραίο κλικ, το οποίο «εξαφάνισε» 85.000 ευρώ από τον λογαριασμό του θύματος.

Μαθαίνουμε ότι η τράπεζα τελικά μετά την καταγγελία μπλόκαρε τη συναλλαγή και επέστρεψε τα χρήματα (αν και συχνά αυτό δεν είναι εφικτό σε μικρότερα ποσά) -είναι όμως προφανές ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη διαχείριση προσωπικών δεδομένων μέσω του διαδικτύου.

Τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου για να αντιμετωπιστούν νέες αυξήσεις στα καύσιμα

Διαβάζουμε στην Καθημερινή, από τον Θανάση Τσίρο, μια προσπάθεια αποτύπωσης των επιπτώσεων από τις διεθνείς αυξήσεις στα καύσιμα και τα σχέδια του οικονομικού επιτελείου για να ελαφρύνουν τις επιπτώσεις.

«Τι θα γίνει στην αγορά αν το πετρέλαιο αναρριχηθεί στα 140 δολάρια το βαρέλι; Τι θα συμβεί αν ταυτόχρονα η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο υποχωρήσει περαιτέρω στο «1 προς 1»; Η τιμή της αμόλυβδης μπορεί να αναρριχηθεί στα 2,6 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο –που σημαίνει ότι σε πολλές περιοχές της χώρας θα σπάσει και το φράγμα των 3 ευρώ–, ενώ τον Οκτώβριο που θα ξεκινήσει η διάθεση του πετρελαίου θέρμανσης, η μέση πανελλαδική τιμή θα έχει διαμορφωθεί στα 2 ευρώ.

Οσο εφιαλτικό και αν ακούγεται το συγκεκριμένο σενάριο δεν μπορεί να αποκλειστεί, πόσο μάλλον όταν πολλοί οργανισμοί –με πρόσφατο και χαρακτηριστικό παράδειγμα την εκτίμηση της Goldman Sachs– προβλέπουν ότι η ανισορροπία στην προσφορά του πετρελαίου που έχει προκληθεί εξαιτίας του πολέμου αλλά και η αύξηση της ζήτησης μετά τον έλεγχο της πανδημίας μπορούν κάλλιστα να στείλουν τη διεθνή τιμή του πετρελαίου στα 140 δολάρια το βαρέλι.

Στην «εξίσωση» μπαίνει και ο παράγοντας «ισοτιμία ευρώ-δολαρίου». Διότι αν ένα βαρέλι πετρέλαιο κοστίζει σήμερα περί τα 116 ευρώ (ένα ευρώ «αγοράζει 1,07 δολάρια, άρα τα 123 δολάρια που έχει σήμερα το βαρέλι είναι 116 ευρώ), μια περαιτέρω διολίσθηση του ευρώ σε συνδυασμό με μια άνοδο της διεθνούς τιμής του πετρελαίου μπορεί να στείλει το βαρέλι στα 140 ευρώ, δηλαδή τουλάχιστον 20% υψηλότερα σε σχέση με τα σημερινά επίπεδα.

Ευθεία συσχέτιση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου με τις διυλιστηριακές τιμές των καυσίμων δεν υπάρχει. Προφανώς παίζουν ρόλο και άλλοι παράγοντες. Ο ένας προαναφέρθηκε: η ισοτιμία του ευρώ με το δολάριο. Υπάρχει όμως και το μεταφορικό κόστος, οι ρήτρες καθυστερήσεων και φυσικά η ζήτηση. Αν λοιπόν γίνει μια «υπόθεση εργασίας» ότι όλοι αυτοί οι παράγοντες που προαναφέρθηκαν θα οδηγήσουν σε ποσοστιαία αύξηση των διυλιστηριακών τιμών κατά ένα επιπλέον 20%, τότε η κατάσταση στα δύο βασικά καύσιμα που ενδιαφέρουν (στην αμόλυβδη και στο πετρέλαιο θέρμανσης) θα διαμορφωθεί ως εξής:

Αμόλυβδη: Η διυλιστηριακή τιμή της αμόλυβδης για την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου διαμορφώθηκε στο 1,08 ευρώ ανά λίτρο και ήδη σήμερα κυμαίνεται σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα. Με αύξηση της διυλιστηριακής τιμής κατά 20% αυτή προσεγγίζει το 1,3 ευρώ. Πάνω σε αυτό το ποσό πρέπει να προστεθούν τα 50 λεπτά του ΦΠΑ, τα 70 λεπτά του ειδικού φόρου κατανάλωσης, περίπου 8-10 λεπτά που είναι το εμπορικό κέρδος αλλά και 2,5-3 λεπτά από διάφορες άλλες χρεώσεις. Ετσι, η τιμή λιανικής θα ξεπεράσει τα 2,61 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο, κάτι που σημαίνει ότι τα νησιά των Κυκλάδων και τα Δωδεκάνησα θα χρειαστεί να πληρώνουν πάνω από 3 ευρώ. Πόσο έχει σήμερα ένα λίτρο αμόλυβδης; Κοντά στα 2,4 ευρώ σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και κοντά στα 2,8 ευρώ ανά λίτρο στα ακριβότερα πρατήρια της νησιωτικής Ελλάδας.

Το σενάριο έχει υπολογιστεί με παραδοχή ότι το περιθώριο των εμπόρων δεν θα μεταβληθεί σε ποσοστιαία βάση αλλά σε απόλυτο ποσό, θα παραμείνει δηλαδή σταθερό στα περίπου 8 λεπτά ανά λίτρο.

Πετρέλαιο θέρμανσης: μπορεί να μην πωλείται, όμως τα διυλιστήρια το τιμολογούν. Σήμερα, ένα λίτρο πετρελαίου θέρμανσης κοστίζει περίπου ένα ευρώ χωρίς τους φόρους, ενώ αν προστεθεί σε αυτό το ποσό ο ειδικός φόρος κατανάλωσης των 28 λεπτών ανά λίτρο, ο ΦΠΑ και 10 λεπτά εμπορικού κέρδους, τότε η τιμή διαμορφώνεται στο 1,76 ευρώ ανά λίτρο, σαφώς ακριβότερα δηλαδή σε σχέση με το «κλείσιμο» της προηγούμενης χειμερινής σεζόν.

Αν μάλιστα η τιμή όπως βγαίνει από το διυλιστήριο αυξηθεί κατά 20% επιπλέον, τότε η λιανική θα διαμορφωθεί στα 2 ευρώ το λίτρο σε μέσο πανελλαδικό επίπεδο και φυσικά θα αναρριχηθεί ακόμη υψηλότερα στις περιοχές εκτός των μεγάλων μητροπολιτικών κέντρων όπου και το μεταφορικό κόστος είναι μεγαλύτερο, και ο ανταγωνισμός μικρότερος.

Τα σενάρια -τόσο αυτό της αναρρίχησης της διεθνούς τιμής του πετρελαίου στα 140 δολάρια όσο και άλλα λιγότερο ή περισσότερο αισιόδοξα- έχουν ήδη τύχει της απαιτούμενης επεξεργασίας από το οικονομικό επιτελείο προκειμένου να χαραχθεί η πολιτική στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων τόσο κατά την περίοδο του φετινού καλοκαιριού όσο και για τον χειμώνα που δεν είναι πλέον μακριά.

Στο μέτωπο της αμόλυβδης όπου εντοπίζεται αυτή τη στιγμή ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, οι κεντρικές αποφάσεις έχουν ληφθεί. Παρά το γεγονός ότι σήμερα το «μείγμα» ΦΠΑ και ειδικού φόρου κατανάλωσης αυξάνουν (μαζί με τα υπόλοιπα τέλη) την τιμή της αμόλυβδης κατά 1,17 ευρώ, η μείωση των φόρων δεν είναι στα σχέδια της κυβέρνησης. Το οικονομικό επιτελείο δεν εισηγείται οριζόντιες παρεμβάσεις λόγω του πολύ υψηλού δημοσιονομικού κόστους.

Η παρέμβαση θα είναι και πάλι «στοχευμένη» και πιθανότατα θα γίνει με την επαναφορά της κάρτας καυσίμων. Ανάλογα με τον δημοσιονομικό χώρο που θα διατεθεί θα διαμορφωθούν τόσο τα εισοδηματικά κριτήρια όσο και τα προς διάθεση ποσά.

Στο δε μέτωπο του πανάκριβου πετρελαίου θέρμανσης η λύση που θα εξεταστεί θα είναι η περαιτέρω αύξηση του επιδόματος θέρμανσης. Δηλαδή, η κυβέρνηση σχεδιάζει, πρώτον, να αξιοποιήσει έτοιμες και δοκιμασμένες υποδομές για να στηρίξει τα νοικοκυριά και, δεύτερον, να κρατήσει δημοσιονομικές «εφεδρείες» ακριβώς για να μπορεί να είναι σε θέση να υλοποιήσει και άλλα μέτρα σε περίπτωση που επιβεβαιωθούν τα δυσμενή σενάρια για την εξέλιξη των τιμών των καυσίμων.»

Ο επικεφαλής των ΕΛΠΕ αποκλείει μειώσεις στην ηλεκτρική ενέργεια για το επόμενο τρίμηνο – εξάμηνο

Σε ρεπορτάζ της Δήμητρας Μανιφάβα στην «Καθημερινή» διαβάζουμε τις προειδοποιήσεις για διατήρηση της ακριβής ενέργειας τουλάχιστον για το επόμενο τρίμηνο ή εξάμηνο.

«Μην περιμένετε η τιμή της ηλεκτρικής ενέργειας να μειωθεί το επόμενο τρίμηνο ή το επόμενο εξάμηνο». Με αυτά τα λόγια ο διευθύνων σύμβουλος των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛΠΕ) Ανδρέας Σιάμισιης από το βήμα της ετήσιας γενικής συνέλευσης του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ) προϊδέασε τους επιχειρηματίες του κλάδου και κατ’ επέκταση και τους καταναλωτές για το τι ενδεχομένως θα πρέπει να αναμένουν στο μέτωπο των ανατιμήσεων. Ο ίδιος, μάλιστα, πρόσθεσε ότι το επόμενο διάστημα, λόγω και της έναρξης της τουριστικής περιόδου, θα αυξηθεί σημαντικά η διακίνηση τροφίμων –τόσο οδικώς όσο και με πλοία–, κάτι που επίσης θα επιβαρύνει ακόμη περισσότερο το κόστος για τις επιχειρήσεις λόγω της μεγάλης χρήσης πετρελαίου.

Λίγο νωρίτερα ο πρόεδρος του ΣΕΒΤ, Ιωάννης Γιώτης, είχε τονίσει ότι από την ενεργειακή και τη γεωπολιτική κρίση «δεν διακυβεύεται μόνο η ανάπτυξη, αλλά και η βιωσιμότητα του κλάδου τροφίμων». Οι βιομήχανοι τροφίμων ζήτησαν την περασμένη Τετάρτη (8/6) διά στόματος του προέδρου τους κ. Γιώτη, με τον πλέον επίσημο τρόπο, μείωση του ΦΠΑ στα είδη διατροφής και σειρά άλλων μέτρων για τη στήριξη των επιχειρήσεων.

Κάθε άλλο παρά αισιόδοξος για το θέμα των τιμών εμφανίστηκε ο καθηγητής Νίκος Βέττας, γενικός διευθυντής του ΙΟΒΕ. «Δεν μαζεύονται ποτέ οι τιμές αν δεν νιώσει τον πόνο ο αγοραστής και σταματήσει να αγοράζει», είπε χαρακτηριστικά.

διαβάστε περισσότερα για τη γενική συνέλευση του ΣΕΒΤ στην «Καθημερινή»