Accessibility Tools

Skip to main content

Στις αγορές ενέργειας «παίζεται» η μοίρα του ευρώ

Διαβάσαμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» / του Μπάμπη Μιχάλη

Μισό περίπου σεντ χαμηλότερα από την ισοτιμία του με το δολάριο υποχώρησε χθες ενδοσυνεδριακά το ευρώ μπαίνοντας σε τροχιά για μια από τις χειρότερες χρονιές της ιστορίας του. Η υποβάθμιση των προβλέψεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ανάπτυξης της ευρωζώνης μεγέθυνε την τρέχουσα εξασθένηση του ευρώ οδηγώντας το κάποια στιγμή έως τα 0,9953 δολάρια -επίπεδο από το οποίο πάλευε εναγωνίως να ξεφύγει. Η συνολική πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου από την αρχή του έτους αγγίζει το 12%, περίπου ίδια με αυτήν που είχε καταγραφεί το 2018 όταν η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζας εξαπέλυσε πολιτικές ισχυρής τόνωσης.

Ωστόσο τώρα τα πράγματα είναι διαφορετικά – πληθωρισμός της ευρωζώνης είναι τετραπλάσιος, στο 8,6% και η ΕΚΤ αναμένεται να αυξήσει την επόμενη εβδομάδα τα επιτόκια της για πρώτη φορά από το 2011 όμως τα στελέχη της λοξοκοιτούν την ίδια στιγμή προς την οικονομία που επιβραδύνει και κινδυνεύει με ύφεση. Η ΕΚΤ δεν μπορεί να διακινδυνεύσει μια πολύ επιθετική σύσφιξη της πολιτικής της καθώς υπάρχει ο κίνδυνος να βυθίσει την οικονομία σε ύφεση.

Στο περιβάλλον αυτό, η ανάπτυξη της οικονομίας, η ύφεση και η πορεία του πληθωρισμού θα κριθούν από το πως θα εξελιχθούν η ενεργειακή κρίση και οι ροές από τη Ρωσία. «Εάν ο αγωγός Nord Stream που είναι κλειστός για συντήρηση δεν ανοίξει ξανά στις 21 Ιουλίου, τότε ίσως να μην έχουμε δει ακόμη τα πιο χαμηλά επίπεδα του ευρώ», υπογραμμίζει ο Christian Keller, επικεφαλής της οικονομικής έρευνας στην Barclays. Από την πλευρά του επικεφαλής συναλλάγματος της UBP, Olivier Konzeoue, σημειώνει ότι υπάρχουν περιθώρια για υποχώρηση του ευρώ ως τα 0,97 δολάρια και ενδεχομένως ακόμη και τα 0,95 δολάρια.

Βραχυπρόθεσμα πάντως η πορεία του κοινού νομίσματος φαίνεται ότι εξαρτάται από τεχνικούς παράγοντες όπου και τις αγορές δικαιωμάτων προαίρεσης (options) όπου οι χρηματομεσίτες συνήθως τοποθετούνται για αντιστάθμιση ή για αναγνώριση κατεύθυνσης. Αξίζει να σημειωθεί ότι οptions 1-1,5 δισ. δολαρίων λήγουν την επόμενη εβδομάδα και οι traders υπογραμμίζουν ότι μια οριστική -και διαρκής- πτώση του ευρώ κάτω από το ένα δολάριο θα πυροδοτήσει εντολές πώλησης του, στέλνοντας το πιθανότατα στα 0,95 δολάρια.

Εν τω μεταξύ η BNP Paribas σε ανάλυση της υπογραμμίζει ότι ιστορικά όταν οι τιμές της ενέργειας εκτινάσσονται στα ύψη, το ευρώ υποφέρει περισσότερο από τα άλλα ισχυρά νομίσματα υποχωρώντας κατά μέσο όρο 4,5%. Η JPMorgan από την πλευρά της, υποβάθμισε τον στόχο της για την ισοτιμία ευρώ δολαρίου στα 0,95 δολάρια ή και χαμηλότερα, στα 0,90 δολάρια, επικαλούμενη πρόβλεψη της Bundesbank για πλήγμα 6% στο γερμανικό ΑΕΠ τον πρώτο χρόνο εάν η ενεργειακές ροές από τη Ρωσία διακοπούν εντελώς. Τέλος η Nomura εκτιμά ότι το ευρώ μπορεί να πέσει στα 0,95 δολάρια μέχρι τα τέλη Αυγούστου, ενώ αν οι αποθήκες φυσικού αερίου αποτύχουν να γεμίσουν ικανοποιητικά ως το χειμώνα, θα διολισθήσει ακόμη και στα 0,90 δολάρια.

Στα υπόλοιπα “μέτωπα” χθες, τα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια συνέχισαν την πτώση τους υποχωρώντας ακόμη 1,5%, το πετρέλαιο μπρεντ παρέμεινε κάτω από τα 100 δολάρια (98 δολάρια ανά βαρέλι το απόγευμα) ενώ το ολλανδικό φυσικό αέριο έκλεισε στα 175,03 ευρώ, 5,5 δολάρια χαμηλότερα από προχθές.

Μηδενίζει ΦΠΑ σε καύσιμα και ρήτρα ρεύματος η Κύπρος μέχρι το τέλος της χρονιάς

Με 32 ψήφους υπέρ και 15 εναντίον η Ολομέλεια της Βουλής ψήφισε πρόταση νόμου που υπογράφουν το ΔΗΚΟ και η ΔΗΠΑ για κατάργηση της επιβολής 19% ΦΠΑ στη ρήτρα αναπροσαρμογής καυσίμων της ΑΗΚ μέχρι το τέλος του χρόνου. Επίσης η Ολομέλεια του σώματος ψήφισε με 31 ψήφους υπέρ και 15 εναντίον την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ για κατάργηση της επιβολής 19% ΦΠΑ στο φόρο κατανάλωσης στα πετρελαιοειδή μέχρι το τέλος του χρόνου.

Είχε προηγηθεί προσπάθεια των τριών κομμάτων ΑΚΕΛ, ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ, για ενοποίηση των προτάσεων, για προώθηση κοινής πρόταση νόμου για λήψη μέτρων στήριξης των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, τα οποία πλήττονται από το μπαράζ ανατιμήσεων βασικών αγαθών και προϊόντων, κάτι που δεν έγινε κατορθωτό. Επιτεύχθηκε όμως συμφωνία μεταξύ ΔΗΚΟ και ΔΗΠΑ για απόσυρση της πρότασης της ΔΗΠΑ και προώθησης από κοινού της πρότασης του ΔΗΚΟ, ενώ τα κόμματα αποφάσισαν αλληλοστήριξη των προτάσεων τους.

Σημειώνεται ότι ανοιχτό είναι το ενδεχόμενο να αναπέμψει τους νόμους ψήφισε η Βουλή, ο πρόεδρος της Δημοκρατίας, καθώς όπως ενημέρωσε πρόσφατα την Βουλή, ο υπουργός Οικονομικών το κράτος θα έχει συνολική απώλεια εσόδων από την εφαρμογή των τριών προτάσεων Νόμου ύψους €75 εκατ. για διάστημα 6 μηνών, σε μια δύσκολη περίοδο για την οικονομία, ενώ προειδοποίησε και για περαιτέρω αύξηση του πληθωρισμού.

Υπενθυμίζεται ότι, για την πρόταση που κατατέθηκε από το ΔΗΚΟ και προστέθηκε η ΔΗΠΑ, και αφορά τροποποίηση του περί Φόρου Προστιθέμενης Αξίας Νόμου, ώστε η αναπροσαρμογή της τιμής των καυσίμων που είναι ενσωματωμένη στους τελικούς λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος της ΑΗΚ και στην οποία περιλαμβάνονται το ποσοστό του κόστους αγοράς δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, το κόστος αγοράς καυσίμων και το κόστος της διατήρησης στρατηγικών αποθεμάτων, να υπόκειται προσωρινά, μέχρι το τέλος του έτους 2022 σε μηδενικό συντελεστή ΦΠΑ, το υπουργείο Οικονομικών κοστολόγησε πως θα απαιτηθεί κονδύλι ύψους €45 εκατ.

Για την πρόταση που κατατέθηκε από τον γ.γ. του ΑΚΕΛ Στέφανο Στεφάνου, η οποία προβλέπει τη μην επιβολή ΦΠΑ μέχρι το τέλος του 2022 επί του ειδικού φόρου κατανάλωσης με τον οποίο βαρύνονται τα πετρελαιοειδή, η οποία τροποποιεί τον περί φόρου προστιθέμενης αξίας νόμο, το υπουργείο κοστολόγησε ότι η κυβέρνηση θα απωλέσει από τα έσοδα της κονδύλι ύψους €30 εκατ.

Παρεμβάσεις

Μιλώντας κατά τη συνεδρία, ο ΓΓ του ΑΚΕΛ Στέφανος Στεφάνου είπε ότι λόγω των αυξημένων τιμών το κράτος έχει αυξημένα έσοδα, σύμφωνα με την Στατιστική Υπηρεσία και πρόσθεσε πως «η Κυβέρνηση βλέποντας τα αυξημένα έσοδα έχει αναθεωρήσει τις προβλέψεις της προς τα πάνω κατά 1 δισ. ευρώ». «Επομένως υπάρχουν οι δυνατότητες να κάνουμε αυτό το προσωρινό μέτρο», ανέφερε, ενώ πρόσθεσε πως το ΑΚΕΛ προτιμά τα στοχευμένα μέτρα αλλά «είναι τέτοια η κατάσταση στην κοινωνία που δεν μπορούμε να πάμε στα στοχευμένα μέτρα».

Η βουλευτής του ΔΗΣΥ Σάβια Ορφανίδου αναφέρθηκε σε κρίση ακρίβειας και αύξησης του πληθωρισμού που αντιμετωπίζει η κάθε χώρα και πρόσθεσε ότι «δεν υπάρχει το μαγικό ραβδί που θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για να εξαλείψουμε τον πληθωρισμό και την ακρίβεια με μια μονοκονδυλιά». Ανέφερε ότι η κάθε χώρα προσπαθεί να προωθεί ανακουφιστικά μέτρα «για να μειώνει την δυσμενή επίπτωση στους πολίτες και κυρίως σε αυτούς που πραγματικά επηρεάζονται στον μέγιστο βαθμό» και πρόσθεσε πως η Κυβέρνηση προώθησε δύο δέσμες μέτρων με την πρώτη να είναι ύψους 193 εκ. ευρώ σε σχέση με οριζόντια μέτρα (μείωση ΦΠΑ για τους ευάλωτους στο 5% και τη μείωση του φόρου κατανάλωσης σε βενζίνη και πετρέλαιο), ενώ προχώρησε στην στόχευση για να στηρίξει αυτούς που έχουν πραγματικά ανάγκη.

Η βουλευτής του ΔΗΚΟ Χριστίνα Ερωτοκρίτου είπε ότι το ΔΗΚΟ θα ψηφίσει και τις δύο προτάσεις και πρόσθεσε ότι η πρόταση ΔΗΚΟ – ΔΗΠΑ είναι μια πρόταση κοστολογημένη, εφικτή και μέσα στα δημοσιονομικά περιθώρια του κράτους.

* διαβάστε περισσότερα στο stockwatch.com

Νευρικότητα για το ενδεχόμενο o Πούτιν να κλείσει τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου

Αγωνία και νευρικότητα έχει προκαλέσει στο Μέγαρο Μαξίμου το ενδεχόμενο ο Πούτιν να κλείσει οριστικά τη στρόφιγγα του φυσικού αερίου στην Ευρώπη.

Στη σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε σήμερα με την Επιτροπή Διαχείρισης Ενεργειακών Κρίσεων του ΥΠΕΝ, και τη συμμετοχή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών,  ο Κυριάκος Μητσοτάκης ενημερώθηκε -σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές- για εναλλακτικά σενάρια που έχει επεξεργαστεί η Επιτροπή σε περίπτωση μειωμένης διάθεσης, ή και πλήρους διακοπής ρωσικού φυσικού αερίου το φθινόπωρο και τον χειμώνα προς την Ευρώπη, προκειμένου να διασφαλιστεί η ενεργειακή επάρκεια της χώρας.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στην σύσκεψη παρουσιάστηκαν δεδομένα παραγωγής, εισαγωγών, εξαγωγών και αποθήκευσης, ενώ έγινε εκτίμηση για την πορεία των διεθνών τιμών των καυσίμων και για την επίπτωσή τους στις δημοσιονομικές αντοχές της οικονομίας. Ωστόσο δεν έγινε καμία περαιτέρω διευκρίνηση, παρά μόνο σημειώθηκε ότι η Ελλάδα είναι σε καλύτερη θέση, σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Σύμφωνα με όσα έχουν αναφερθεί μέχρι στιγμής, το πλάνο της κυβέρνησης για την περίπτωση της πλήρους διακοπής της ροής φυσικού αερίου από τη Ρωσία προς την Ευρώπη προβλέπει την λειτουργία πέντε μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με ντίζελ, αντί για φυσικό αέριο, όπως επίσης και τη λειτουργία τον Σεπτέμβριο και νέας λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ (Πτολεμαΐδα 5).

Υπενθυμίζεται ότι χθες, ο ρωσικός κολοσσός φυσικού αερίου Gazprom δήλωσε πως δεν μπορεί να εγγυηθεί την καλή λειτουργία του αγωγού Nord Stream 1, που εξυπηρετεί την Ευρώπη, σημειώνοντας ότι αδυνατεί να επιβεβαιώσει ότι θα ανακτήσει την γερμανική τουρμπίνα που είχε σταλεί για επιδιόρθωση στον Καναδά: «Η Gazprom δεν έχει στην κατοχή της κανένα έγγραφο που επιτρέπει στη Siemens να βγάλει από τον Καναδά τον κινητήρα της τουρμπίνας αερίου» που η Οτάβα λέει ωστόσο πως θέλει να επιστρέψει στο Βερολίνο, ανέφερε η Gazprom σε ανακοίνωσή της. «Υπό αυτές τις συνθήκες, δεν είναι δυνατό να εξαγάγουμε αντικειμενικό συμπέρασμα σε ό,τι αφορά την εξέλιξη της κατάστασης σχετικά με τη λειτουργία με πλήρη ασφάλεια» του αγωγού, προσθέτει ο όμιλος.

Από πλευράς του το γερμανικό υπουργείο Οικονομικών αρνήθηκε να σχολιάσει την ανακοίνωση της Gazprom, ενώ ανέφερε ότι η Siemens ανακοίνωσε ότι βρίσκεται στο στάδιο προγραμματισμού έτσι ώστε η μεταφορά και η ανάπτυξη να μπορέσουν να λάβουν χώρα το ταχύτερο δυνατό.

Μακρόν: Έρχεται «δύσκολο» και «σκληρό» φθινόπωρο

Η δήλωση του προέδρου της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν σήμερα ότι έρχεται δύσκολο» και «σκληρό» φθινόπωρο, προκάλεσε ανησυχία. Αναφερόμενος στη Ρωσία τόνισε ότι χρησιμοποιεί την παροχή του φυσικού αερίου ως πολεμικό όπλο και εκτίμησε ότι κατά πάσα πιθανότητα θα διακόψει πλήρως την παροχή του προς τις ευρωπαϊκές χώρες. Σημείωσε επίσης ότι η Γαλλία είναι λιγότερο εκτεθειμένη από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γερμανία, την οποία όπως ανέφερε η χώρα του θα βοηθήσει.

Σημείωσε επίσης ότι υπάρχουν εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας για την Ευρώπη, όπως η Νορβηγία, το Κατάρ, η Νιγηρία, οι ΗΠΑ και άλλες χώρες. Για το θέμα της ενέργειας ανέφερε ακόμη ότι στρατηγική του είναι η εξοικονόμηση και ότι προς το σκοπό αυτό έχει ήδη δοθεί εντολή στις κρατικές υπηρεσίες να εφαρμόζουν προγράμματα μείωσης της κατανάλωσης. Ανέφερε επίσης ότι η εξοικονόμηση ενέργειας συνιστά συνολική ευθύνη όλων των Γάλλων πολιτών, τονίζοντας ταυτόχρονα ότι είναι συμβατή και προς τους στόχους που έχουν τεθεί για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής. Σύμφωνα με το ΑΠΕ, ο Εμανουέλ Μακρόν τάχθηκε επίσης υπέρ της αναμόρφωσης της ευρωπαϊκής αγοράς ενέργειας, η τιμή της οποίας όπως είπε εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις τιμές του φυσικού αερίου. Σε ό,τι αφορά τη Γαλλία τάχθηκε υπέρ της ενίσχυσης της παραγωγής πυρηνικής ενέργειας λέγοντας πως είναι αναγκαία και απαραίτητη. Σε ό,τι αφορά τα μέτρα που θα υιοθετηθούν στο εσωτερικό της Γαλλίας ο Γάλλος πρόεδρος αναφέρθηκε κατ αρχήν σε μέτρα οικονομικης ενίσχυσης προς τους εργαζόμενους που αναγκάζονται να χρησιμοποιούν τα αυτοκίνητα τους.

«Ψαλίδι» στην κατανάλωση ενέργειας

Την ίδια ώρα η ΕΕ βλέπει μεγάλο κίνδυνο να κλείσει εντελώς τη στρόφιγγα η Μόσχα και ετοιμάζεται να ανακοινώσει έκτακτο πακέτο μέτρων που έχει στην καρδιά του το «ψαλίδι» στην κατανάλωση ενέργειας και φτάνει έως και τη μείωση της θέρμανσης και της ψύξης.

«Όλοι μπορούν να εξοικονομήσουν φυσικό αέριο, ακόμα κι αν βρίσκονται σε τομείς υπό προστασία, όπως τα νοικοκυριά ή τα δημόσια κτίρια, οι βιομηχανίες που έχουν δυνατότητα αλλαγής καυσίμου και οι επιχειρήσεις ηλεκτρισμού, ανάλογα με το εθνικό πλαίσιο», αναφέρει η Κομισιόν.

Μελέτη του γερμανικού Ινστιτούτου Bruegel αναφέρει πως αν κλείσει η στρόφιγγα η ΕΕ θα πρέπει να προχωρήσει σε εξοικονόμηση 15% ενώ η Ελλάδα συγκαταλέγεται μαζί με χώρες όπως η Βουλγαρία και η Ουγγαρία στην ομάδα που θα πρέπει να προχωρήσουν σε δραστική μείωση ζήτησης 49% στο φυσικό αέριο για να βγάλουν το χειμώνα χωρίς τις ροές από τη Ρωσία. Ήδη πάντως ο λιγνίτης επιστρέφει δυναμικά στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα.

* διαβάστε περισσότερα στο newsbreak.gr

Η εκτίναξη τιμών καυσίμων αυξάνει τα κέρδη των κυκλωμάτων νόθευσης

Οι διαφορετικοί φόροι που επιβάλλονται στους διάφορους τύπους καυσίμων συντηρούν το λαθρεμπόριο. Η μεταφορά, για παράδειγμα, αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας από τη θάλασσα στη στεριά επιτρέπει στους λαθρεμπόρους να εισπράττουν αυτοί τα έσοδα που αντιστοιχούν στο Δημόσιο

Διαβάσαμε στην «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ» / του Ηλία Μπέλλου

Οι πολλοί διαφορετικοί τύποι καυσίμων και κυρίως πετρελαίου που διατίθενται στην ελληνική αγορά, όπως ναυτιλιακού, κίνησης, αγροτικού, σε συνδυασμό με τα διαφορετικά τέλη, φόρους ή επιστροφές που επιβάλλονται στον καθένα δημιουργούν το υπόβαθρο που εκμεταλλεύονται επιτήδειοι με διάφορους τρόπους για να κερδίσουν εις βάρος του Δημοσίου αλλά και του καταναλωτή.

Η μεταφορά, για παράδειγμα, αφορολόγητου πετρελαίου ναυτιλίας από τη θάλασσα στη στεριά μέσα από δαιδαλώδεις διαδρομές παράνομων φορτίων και δεξαμενών και η διοχέτευσή του στη λιανική αγορά επιτρέπει στους λαθρεμπόρους να εισπράξουν αυτοί τα έσοδα που αντιστοιχούν στο Δημόσιο. Τώρα και καθώς οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτοξευθεί εξαιτίας της ενεργειακής κρίσης και του πολέμου στην Ουκρανία, το κίνητρο για παρανομία είναι ακόμα μεγαλύτερο.

Πειραγμένες αντλίες

Πέραν του βαπτίσματος αφορολογήτου πετρελαίου σε φορολογημένο, η παραβατικότητα στην αγορά καυσίμων οργιάζει και με την κλοπή στην αντλία, ήτοι από την τσέπη του καταναλωτή. Την πώληση δηλαδή νοθευμένου καυσίμου ή και ποσότητας μικρότερης από την αναφερόμενη στην αντλία.

Είναι χαρακτηριστικό πως με βάση στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η κυβέρνηση, από τον Ιανουάριο του 2021 έως τα τέλη Απριλίου φέτος στον τομέα των καυσίμων έγιναν συνολικά από την ΑΑΔΕ, την ΕΛ.ΑΣ. και το ΣΔΟΕ 19.282 έλεγχοι και διαπιστώθηκαν 1.868 παραβάσεις. Οι αριθμοί αυτοί μεταφράζονται σε παραβατικότητα 9,68%. Δηλαδή ο ένας στους δέκα ελέγχους διαπίστωσε παραβάσεις. Αν αναλογιστεί κανείς ότι τα φορολογικά και κάθε άλλου είδους έσοδα (ειδικός φόρος, ΦΠΑ κ.λπ.) από την αγορά ενεργειακών προϊόντων εν γένει –με βάση στοιχεία του 2019– ήταν 6,2 δισ., αντιλαμβάνεται καλύτερα το εύρος της παράνομης δραστηριότητας. Εάν το 10% της αγοράς είναι «μαύρο», όπως δείχνουν οι έλεγχοι που προαναφέρθηκαν, αυτό σημαίνει πως περί τα 620 εκατομμύρια φόρων δεν καταβάλλονται.

Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος, που παρακολουθεί τη δραστηριότητα κυρίως στη λιανική αγορά, υπολογίζει πως το μέγεθος της απώλειας δημοσίων εσόδων και της απώλειας αγοραστικής δύναμης καταναλωτή (από τη νοθεία στην αντλία) είναι της τάξης των 150-240 εκατομμυρίων ετησίως. Ωστόσο, πολλαπλάσιο, κοντά στο 1 δισεκατομμύριο, σύμφωνα με τους προ ετών (2012) υπολογισμούς του ΔΝΤ, είναι το μέγεθος της λαθρεμπορίας. Εκτοτε πολλά μέτρα έχουν ληφθεί και οι έλεγχοι έχουν εντατικοποιηθεί. Ομως ακόμα και σήμερα, όπως δείχνουν τα στοιχεία των τελευταίων ελέγχων, το λαθρεμπόριο συνεχίζεται με αμείωτη ένταση: σταχυολογώντας περιπτώσεις από σχετική ανακοίνωση της ΑΑΔΕ για τα αποτελέσματα ελέγχων του πρώτου τριμήνου 2022, διαπιστώνεται πως σε πλοίο με σημαία Λιβερίας ελέγχθηκαν τα ναυτιλιακά έγγραφα και λοιπά φορολογικά – τελωνειακά παραστατικά σε συνδυασμό με τη διενέργεια ποσοτικής καταμέτρησης καυσίμων με τη μέθοδο της κλειστής αποθήκης και διαπιστώθηκε πλεονάζουσα διαφορά στα καύσιμα ιδιοκατανάλωσης. Το ίδιο και σε φορτηγό πλοίο με ελληνική σημαία. Σε άλλο πλοίο διαπιστώθηκε λαθρεμπορία πετρελαίου εξωτερικής καύσης 22,3 μετρικών τόνων και πετρελαίου ναυτιλίας 48,87 μετρικών τόνων και σε άλλο εντοπίστηκε λαθρεμπορία 8.412 λίτρων καυσίμων.

Η αιτία του κακού

Η κεντρική αιτία για το λαθρεμπόριο είναι οι διαφορετικοί δασμοί και φόροι που επιβάλλονται σε κάθε διαφορετική χρήση πετρελαίου, που με τη σειρά τους πηγάζουν από την πολιτική που ασκεί η εκάστοτε κυβέρνηση αναφορικά με επιμέρους δραστηριότητες. Οι διαφορετικές τελικές τιμές, σε ένα περιβάλλον ατελών ελέγχων, θα δίνουν πάντοτε ισχυρό κίνητρο σε κάποιους να προσπαθήσουν να επωφεληθούν από τη διάθεση ενός φθηνού τύπου σε ακριβότερες χρήσεις, εξηγεί στην «Κ» βετεράνος της ελληνικής αγοράς καυσίμων. Και ενώ στο πετρέλαιο κίνησης πλέον τα πράγματα έχουν δυσκολέψει (πολύ χαμηλό θείο και προσθήκη βιοντίζελ σε ποσοστό 7% ελέω ευρωπαϊκών κανονισμών), η διάθεση του πετρελαίου μεταξύ ναυτιλίας, θέρμανσης, αγροτικής χρήσης, αλιείας, βιομηχανικής χρήσης κ.λπ. είναι τεχνικά δυνατή και λαμβάνει πράγματι χώρα. Τι κι αν είναι χρωματισμένο το ίδιο πετρέλαιο διαφορετικά για κάθε χρήση. Το κέρδος του arbitrage μεταξύ των τιμών είναι τέτοιο που έχει οδηγήσει τους επιτηδείους να αποκτήσουν δυνατότητες αποχρωματισμού ή ακόμα και εξουδετέρωσης των απλών ιχνηθετών που μπαίνουν σε κάποιος τύπους. Ιδανικά, η διάθεση ενός τύπου πετρελαίου για όλες τις χρήσεις –κίνησης, θέρμανσης, αγροτικό κ.ά.– θα καθιστούσε πολύ ευκολότερο τον έλεγχο της αγοράς για την εξάλειψη του λαθρεμπορίου, αναφέρουν οι ίδιες πηγές.

Μια ματιά στα στοιχεία που έδωσε χθες στη δημοσιότητα η κυβέρνηση δείχνει ξεκάθαρα την αύξηση των ελέγχων αλλά και των κατασχέσεων υγρών καυσίμων. Ωστόσο, η αύξηση των παράνομων ποσοτήτων που δεσμεύονται είναι τόσο μεγάλη που δεν μπορεί να εξηγηθεί μόνο από την αύξηση των ελέγχων, εκτιμούν κύκλοι της αγοράς. Ειδικότερα οι ποσότητες που κατασχέθηκαν το 2021 είναι τριπλάσιες αυτών που κατασχέθηκαν το 2019, ενώ με βάση όσες κατασχέθηκαν κατά το πρώτο τετράμηνο του 2022, ολόκληρη η χρήση αναμένεται να κλείσει με ποσότητες 20% υψηλότερες από αυτές του 2021. Και φυσικά οι έλεγχοι δεν γίνονται στο σύνολο της αγοράς, παρά δειγματοληπτικά.

Απολογιστική κυβερνητική σύσκεψη για λαθρεμπόριο και περιθώριο κέρδους στα καύσιμα

Σε απολογιστική κυβερνητική σύσκεψη, με τη συμμετοχή υπουργών, υφυπουργών και γεν. γραμματέων από τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη και της ΑΑΔΕ, το πρωί της Πέμπτης 7 Ιουλίου, τονίστηκε ότι ο σχεδιασμός για τον περιορισμό του λαθρεμπορίου και της αθέμιτης κερδοφορίας στην αγορά καυσίμων έχει αποδώσει σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα.

Στη σύσκεψη συμμετείχαν οι Υπουργοί Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρας, Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Άδ. Γεωργιάδης, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Ι. Πλακιωτάκης, ο Υφυπουργός Οικονομικών κ. Απ. Βεσυρόπουλος, ο Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, κ. Ελ. Οικονόμου, ο Γενικός Γραμματέας Φορολογικής Πολιτικής και Δημόσιας Περιουσίας, κ. Εμμ. Μαστρομανώλης, η Γενική Γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κα. Αλ. Σδούκου, ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, κ. Σωτ. Αναγνωστόπουλος, ο Γενικός Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής, κ. Αθ. Πετραλιάς και ο Διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), κ. Γ. Πιτσιλής.

Ο σχεδιασμός συμπεριλαμβάνει ενιαία εποπτεία, παρακολούθηση της υλοποίησης του συστήματος εισροών-εκροών (αν και αντί καθολικής συμμόρφωσης με την καταληκτική ημερομηνία, επελέγη η… εν ευθέτω χρόνω βελτίωση των προδιαγραφών).

Από τις νομοθετικές και κανονιστικές παρεμβάσεις, αναφέρεται ο νόμος 4758/2020, με τον οποίο μεταξύ άλλων παρέχονται κίνητρα για πληροφορίες και ορίζεται απογραφή όλων των δεξαμενών καυσίμων, εγκατάσταση συστήματος εισροών- εκροών και σε φορολογικές αποθήκες, υποχρέωση εγκατάστασης GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια, νέοι ιχνηθέτες κ.ά. ενώ προβλέφθηκε (άργησε η εγκύκλιος) και η προσωρινή σφράγιση για νοθεία.

Αναλυτικά, για τον τομέα των καυσίμων θεσπίστηκαν:
α) Ηλεκτρονικό μητρώο για την απογραφή όλων των δεξαμενών καυσίμων.
β) Υποχρέωση εγκατάστασης συστήματος εισροών-εκροών, πέραν των πρατηρίων υγρών καυσίμων, και σε φορολογικές αποθήκες και αποθήκες τελωνειακής αποταμίευσης υγραερίων.
γ) Υποχρέωση εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος γεωγραφικού εντοπισμού (GPS) σε βυτιοφόρα οχήματα και πλωτά εφοδιαστικά μέσα (σλέπια) και άλλα πλοία μεταφοράς ναυτιλιακού καυσίμου.
δ) Για τον περιορισμό της νοθείας, υποχρέωση φορολογικής σήμανσης (ιχνηθέτηση) των καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων των υγραερίων, με νέους μοριακούς ιχνηθέτες.
ε) Σφράγιση των βυτιοφόρων μεταφοράς καυσίμων για τα οποία έχει δηλωθεί εξαγωγή, ώστε να διασφαλίζεται ότι αυτά δεν θα διοχετευθούν στο εσωτερικό της χώρας.
στ) Αυστηρές κυρώσεις για τις παραβάσεις λαθρεμπορίας και νοθείας καυσίμων, την καταδολίευση του συστήματος εισροών-εκροών και την αποθήκευση καυσίμων σε παράνομες δεξαμενές. Ειδικότερα:
i) αυστηροποιήθηκαν οι ποινές φυλάκισης και κάθειρξης για το αδίκημα της λαθρεμπορίας,
ii) προβλέφθηκε το μέτρο της προσωρινής σφράγισης, έως και 3 μήνες, των πρατηρίων και λοιπών εγκαταστάσεων εμπορίας καυσίμων και η δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών, για παραβάσεις νοθείας καυσίμων,
iii) θεσπίστηκαν αυστηρά πρόστιμα για τη μη εγκατάσταση καθώς και την καταδολίευση του συστήματος εισροών – εκροών, τη μη εγγραφή στο Μητρώο Δεξαμενών και τη μη εγκατάσταση GPS σε βυτιοφόρα και σλέπια,
ζ) ορίστηκε πρόστιμο για την παρεμπόδιση του τελωνειακού ελέγχου,
η) προβλέφθηκαν χρηματικά και άλλα κίνητρα για όσους συμβάλλουν στην αποκάλυψη σημαντικών υποθέσεων λαθρεμπορίας.

Για την εφαρμογή όλων αυτών, εκδόθηκε ήδη σειρά Υπουργικών Αποφάσεων και παράλληλα υλοποιούνται τα ηλεκτρονικά συστήματα παρακολούθησης και ελέγχου.

Επιπρόσθετα, με το άρθρο 58 του ν. 4818/2021, εισήχθη για πρώτη φορά στην ελληνική νομοθεσία ένα ολοκληρωμένο ρυθμιστικό πλαίσιο για τον περιορισμό της αθέμιτης κερδοφορίας σε περιόδους κρίσης, με τη θέσπιση μέγιστου ποσοστού περιθωρίου μεικτού κέρδους σε όλη την αλυσίδα της εμπορίας καυσίμων. Επίσης, για πρώτη φορά, επιτρέπεται η δημοσιοποίηση της εμπορικής επωνυμίας των επιχειρήσεων που παραβιάζουν τα μέτρα περιορισμού φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας, προκειμένου να προστατεύεται άμεσα το καταναλωτικό κοινό.

Ο απολογισμός της επιχειρησιακής δράσης για το 2021 και το πρώτο τετράμηνο φέτος καταγράφει 22 συλλήψεις, κατάσχεση 276.758 λίτρων υγρών καυσίμων (έναντι 67.795 λίτρων το 2020), 4.200.000 κιλών υγραερίου και 10 βυτιοφόρων φορτηγών, ενώ απενεργοποιήθηκαν 79 ΑΦΜ ανύπαρκτων ή αδρανών επιχειρήσεων εμπορίας χημικών διαλυτών.

Σφράγιση πρατηρίου υγρών καυσίμων, λόγω νοθείας

Αξιοποιώντας την ανάλυση δεδομένων του συστήματος εισροών-εκροών, η ΑΑΔΕ προέβη σε έλεγχο πρατηρίου υγρών καυσίμων στη Νίκαια. Από τον έλεγχο του Γενικού Χημείου του Κράτους προέκυψε ότι το εν λόγω πρατήριο διέθετε νοθευμένα καύσιμα, με αποτέλεσμα, την 1η Ιουλίου 2022, να επιβληθεί η πρώτη σφράγιση πρατηρίου για νοθεία καυσίμων, για διάστημα δέκα ημερών -θα ακολουθήσει η δημοσιοποίηση των στοιχείων του παραβάτη, της παράβασης και των κυρώσεων για ένα έτος, σύμφωνα με το ισχύον κανονιστικό πλαίσιο.

Αποφάσεις

Στη σύσκεψη αποφασίστηκε ακόμη η εξομοίωση των συντελεστών ΕΦΚ του βιομηχανικού υγραερίου με το υγραέριο λοιπών χρήσεων, η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής για όλες τις συναλλαγές αγαθών που υπόκεινται σε ΕΦΚ και η γνωστοποίηση παραλαβής από άλλα κράτη-μέλη ή το εσωτερικό της χώρας διαλυτών και άλλων προϊόντων νέου τύπου που χρησιμοποιούνται στη νοθεία των καυσίμων.

Υπό την πίεση της γαλλικής κυβέρνησης η TotalEnergies ανακοίνωσε έκπτωση 0,12 ευρώ ανά λίτρο στα καύσιμα για το δίμηνο Ιουλίου-Αυγούστου

Η TotalEnergies, υπό την πίεση της γαλλικής κυβέρνησης να κάνει περισσότερα για να βοηθήσει τους καταναλωτές να αντιμετωπίσουν το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, ανακοίνωσε εκπτώσεις στις τιμές των καυσίμων στα γαλλικά πρατήρια αυτοκινητοδρόμων, σύμφωνα με το Reuters.

Ο γαλλικός όμιλος δήλωσε ότι θα προσφέρει έκπτωση 0,12 ευρώ ανά λίτρο στα καύσιμα στα πρατήρια καυσίμων στους αυτοκινητόδρομους της Γαλλίας το δίμηνο Ιουλίου και Αυγούστου. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα συνολική έκπτωση στα πρατήρια TotalEnergies 0,30 ευρώ ανά λίτρο, η οποία έρχεται να προστεθεί στις εκπτώσεις του γαλλικού κράτους ύψους 0,18 ευρώ.

Η κυβέρνηση είχε παροτρύνει την εταιρεία να κάνει περισσότερα για να βοηθήσει τους πολίτες να αντιμετωπίσουν τους αυξανόμενους λογαριασμούς ενέργειας, καθώς οι τιμές έχουν εκτοξευθεί μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ (Inside Story): Όσο αυξάνονται στην αγορά οι διαλύτες που χρησιμοποιούνται για τη νοθεία της βενζίνης, τόσο μειώνονται οι έλεγχοι από τα ΚΕΔΑΚ

Μετά την αποκάλυψη ότι το κράτος κλείνει τα μάτια στη νοθεία καυσίμων, ο Τάσος Τέλλογλου συνεχίζει την έρευνά του στο συνδρομητικό Inside Story διαπιστώνοντας ότι όσο αυξάνονται στην αγορά οι διαλύτες που χρησιμοποιούνται για τη νοθεία της βενζίνης, τόσο μειώνονται οι έλεγχοι.

Σύμφωνα με στοιχεία του inside story, ενώ το 2019 ελέγχθηκαν 2.836 πρατήρια και εγκαταστάσεις στην Αττική από τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων του υπουργείου Ενέργειας (ΚΕΔΑΚ Έλεγχος | Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας), το 2020 τα πρατήρια και οι εγκαταστάσεις που ελέγχθηκαν ήταν 965, το 2021 ήταν 964 και ως την 1η Μαΐου του 2022 ήταν 480. Αντίστοιχη εικόνα υπάρχει σε ολόκληρη τη χώρα. Διαχρονικά η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη στους ελέγχους που αφορούν «άγνωστο προϊόν, ακατάλληλο ως καύσιμο». Σε αυτήν την κατηγορία είχαν γίνει τρεις έλεγχοι το 2019, ένας το 2020, κανένας το 2021 και ένας το πρώτο τετράμηνο του 2022.

Συνοπτικά, όπως σημειώνεται στην έρευνα το Τάσου Τέλλογλου για το Inside Story, στελέχη των ΚΕΔΑΚ λένε ότι οι έλεγχοι ατόνησαν την τελευταία διετία λόγω του κορονοϊού, αλλά ένα μέλος του υπουργικού συμβουλίου που μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας είπε στο Inside Story ότι «είχανε οδηγίες να κάνουνε λιγότερους ελέγχους διότι είχε πέσει η κατανάλωση καυσίμων». Ακόμα και αν θα μπορούσε να δεχθεί κανείς μια τέτοια δικαιολογία, η κατανάλωση καυσίμων άρχισε να ανακάμπτει μετά την άνοιξη του 2021 – όμως οι έλεγχοι παρέμειναν στάσιμοι, σημειώνει.

Διαβάστε περισσότερα στοιχεία για τη νοθεία των καυσίμων και την ανυπαρξία ελέγχων,
στην έρευνα του Τάσου Τέλλογλου για το Inside Story (το δωρεάν άρθρο της εβδομάδας)

*

Αξίζει να υποστηρίξετε με μια συνδρομή 6 ευρώ μηνιαίως το Inside Story
και να αποκτήσετε αποκλειστική πρόσβαση σε όλο το αρχείο των ρεπορτάζ,
καθημερινό newsletter με τις αποκλειστικές έρευνες κ.ά.

Η απόφαση με τις προϋποθέσεις και τις προδιαγραφές εγκατάστασης σημείων ανεφοδιασμού LNG σε οχήματα

Με καθυστέρηση άνω του ενός μήνα δημοσιεύθηκε την 1η Ιουλίου στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ η απόφαση σχετικά με τον καθορισμό όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών για την εγκατάσταση διατάξεων παροχής (σημεία ανεφοδιασμού) Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) σε τροχοφόρα οχήματα, σε υφιστάμενα ή υπό αδειοδότηση «Πρατήρια Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας», με νομοτεχνικές βελτιώσεις σε σχέση με την πρώτη ανακοίνωση στα τέλη του περασμένου Μαΐου (βλ. ΑΔΑ 6ΥΣΕ465ΧΘΞ-ΖΚ2).

Οι προβλέψεις της απόφασης αφορούν τόσο τα υφιστάμενα πρατήρια όσο και τα υπό αδειοδότηση «Πρατήρια Παροχής Καυσίμων και Ενέργειας» όπως τα αναφέρει η απόφαση.

Η απόφαση καθορίζει τους όρους, τις προϋποθέσεις, τις τεχνικές προδιαγραφές και τη διαδικασία έκδοσης άδειας λειτουργίας, για την εγκατάσταση και λειτουργία αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG ή/και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικές χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα, μέγιστης αποθηκευτικής δυναμικότητας 50 τόνων, ως προς την αποθήκευση υγροποιημένου φυσικού αερίου.

2. Με την απόφαση καθορίζονται:

α) οι ελάχιστες εσωτερικές και εξωτερικές αποστάσεις ασφαλείας των χαρακτηριστικών στοιχείων των εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

β) οι όροι και οι προϋποθέσεις για την ασφαλή κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και επιθεώρηση των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

γ) οι τεχνικές προδιαγραφές των κτιριακών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων των αμιγών ή μικτών πρατηρίων LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

δ) το σύνολο των εγκαταστάσεων ενός αμιγούς ή μικτού πρατηρίου LNG και L-CNG δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσεως, συμπεριλαμβανομένων των πρατηρίων που υλοποιούνται με εξοπλισμό ενιαίου φορέα.

3. Γενικώς τα μικτά πρατήρια LNG ή/και L-CNG, εκτός από την τήρηση των διατάξεων της παρούσας απόφασης πληρούν τους όρους και προϋποθέσεις των κειμένων εκάστοτε διατάξεων των σχετικών με την ίδρυση και λειτουργία πρατηρίων υγρών ή/και εναλλακτικών καύσιμων σε όσα σημεία δεν αντίκεινται στην παρούσα απόφαση.

Δείτε εδώ ολόκληρη την απόφαση (αρχείο PDF 50 σελίδων). 

Έναρξη ψηφιακής υποβολής για την αδειοδότηση δραστηριοτήτων του τομέα Μεταφορών στο NotifyBusiness

Μετά τη θεσμοθέτηση απλοποιημένων διαδικασιών αδειοδότησης, εκκινεί η ψηφιακή υποβολή της γνωστοποίησης για σειρά οικονομικών δραστηριοτήτων  στον τομέα των Μεταφορών μέσω του πληροφοριακού συστήματος NotifyBusiness (https://notifybusiness.gov.gr/).

Έτσι στις 22 Ιουνίου και την 1η Ιουλίου 2022 ξεκινάει η ψηφιακή υποβολή σημαντικών οικονομικών δραστηριοτήτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Μεταφορών.
Συγκεκριμένα στις 22 Ιουνίου 2022, ξεκίνησε η ψηφιακή υποβολή της γνωστοποίησης:
• των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Ε.ΚΑ.Μ.) (ΚΑΔ 85.59) και
• των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης Οδηγών Οχημάτων Μεταφοράς Επικίνδυνων Εμπορευμάτων (Σ.Ε.Κ.Ο.Ο.Μ.Ε.Ε.) (ΚΑΔ 85.32, 85.59),


Από την από την 1 Ιουλίου 2022 θα πραγματοποιείται ψηφιακά η αδειοδότηση:
• των Συνεργείων Οχημάτων (ΚΑΔ 45.20.1, 45.20.2 και 45.40.5),
• των Χώρων Στάθμευσης Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων (ΚΑΔ 52.21.24.02, 52.21.24.03 και 52.21.24.05),
• των Πλυντηρίων-Λιπαντηρίων Οχημάτων (ΚΑΔ 45.20.3),
• των Σταθμών Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΑΔ 52.21.21),
• των Χώρων Στάθμευσης Βαρέων Οχημάτων (ΚΑΔ 52.21.24.04),
• των Σχολών Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσικλετών και των Κέντρων Θεωρητικής Εκπαίδευσης Υποψήφιων Οδηγών (ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.) (ΚΑΔ 85.53.11 και 85.53.11.01).

Με την απλοποίηση και την ψηφιακή υποβολή των γνωστοποιήσεων διευκολύνονται σημαντικά οι επιχειρήσεις για μια σειρά διοικητικών διαδικασιών. Καταρχήν εκκινούν την δραστηριοποίησή τους υποβάλλοντας γνωστοποίηση, χωρίς περιττά γραφειοκρατικά εμπόδια και καθυστερήσεις, ενώ οι αρμόδιες αρχές ενημερώνονται άμεσα και σε πραγματικό χρόνο. Για την περίπτωση μεταβολής και τη μεταβίβαση της γνωστοποίησης, οι εν λόγω διαδικασίες πραγματοποιούνται μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας με απλό και διαφανή τρόπο, με ταυτόχρονη ενημέρωση της διοίκησης.       

Η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης για τις δραστηριότητες αυτές υιοθετήθηκε μέσω πρωτογενούς και δευτερογενούς νομοθεσίας, ως εξής  :

Με τα άρθρα 7, 8, 9, 10, 11, 12 και 13 ν. 4796/2021 (Α’ 63) προστέθηκαν στον ν. 4442/2016 αντίστοιχα τα Κεφάλαια ΚΓ’ (Σ.Ε.ΚΑ.Μ.), ΚΔ’ (Σ.Ε.Κ.Ο.Ο.Μ.Ε.Ε.), ΚΕ’ (Συνεργεία Οχημάτων), ΚΣΤ’ (Χώροι Στάθμευσης Αυτοκινήτων, Μοτοσικλετών και Μοτοποδηλάτων), ΚΖ’ (Πλυντήρια-Λιπαντήρα Οχημάτων), ΚΗ’ (Σταθμοί Υπεραστικών Λεωφορείων) και ΚΘ’ (Χώροι Στάθμευσης Βαρέων Οχημάτων) (άρθρα 147 – 205), ενώ με το άρθρο 4 ν. 4811/2021 (Α’ 108) προστέθηκε στον ν. 4442/2016 το Κεφάλαιο ΛΑ’ (Σχολές Οδηγών και ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.) (άρθρα 215-223).

Οι εν λόγω διατάξεις μαζί με τις κοινές υπουργικές αποφάσεις (ΚΥΑ) που εκδόθηκαν για καθεμιά από τις παραπάνω δραστηριότητες ολοκλήρωσαν το απλοποιημένο αδειοδοτικό  πλαίσιο, δημιουργώντας ταυτόχρονα τις προϋποθέσεις για την ψηφιοποίησή τους.

(αναλυτική παράθεση της νομοθεσίας στον κόμβο ( https://www.ggb.gr/el/node/1921 )

Σημειώνεται ότι από την έναρξη λειτουργίας του συστήματος NotifyBusiness δεν θα είναι πλέον δυνατή η υποβολή γνωστοποιήσεων σε έγχαρτη μορφή.

MOTOR OIL: Στην Primos Media το 50% της Alpha Δορυφορική Τηλεόραση Α.Ε. έναντι 41,5 εκατ. ευρώ

H ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ ανακοίνωσε ότι η κατά 100% θυγατρική της κυπριακή εταιρεία ΜΕDIAMAX HOLDINGS LIMITED, σύναψε με την εταιρεία PRIMOS MEDIA S.a.r.l. (έδρα Λουξεμβούργο – θυγατρική επενδυτικής εταιρείας) ιδιωτικό συμφωνητικό με ημερομηνία 29 Ιουνίου 2022.

Με το εν λόγω ιδιωτικό συμφωνητικό συμφωνήθηκε η πώληση και μεταβίβαση από την ΜΕDIAMAX HOLDINGS LIMITED στην PRIMOS MEDIA S.a.r.l.:

• 3.955.780 μετοχών ή ποσοστού 50% του μετοχικού κεφαλαίου της κυπριακής εταιρείας ΝEVINE HOLDINGS LIMITED, ιδιοκτήτριας ποσοστού 50,00001% της ALPHA ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε.

Μετά την εν λόγω μεταβίβαση η συμμετοχή εκάστης εκ των ΜΕDIAMAX HOLDINGS LIMITED και PRIMOS MEDIA S.a.r.l. στο μετοχικό κεφάλαιο της ΝEVINE HOLDINGS LIMITED διαμορφώνεται σε 50%.

• 8.571.382 μετοχών ή ποσοστού 100% της κυπριακής εταιρείας ΜARTIKORIO LIMITED ιδιοκτήτριας ποσοστού 24,99999% της ALPHA ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε.

Το συνολικό τίμημα των ανωτέρω συναλλαγών συμφωνήθηκε σε 41.497.425 ευρώ.

Το τίμημα των 41.497.425 ευρώ καταβλήθηκε ολοσχερώς στην ΜEDIAMAX HOLDINGS LIMITED και η ως άνω πώληση και μεταβίβαση των μετοχών της ΝEVINE HOLDINGS LIMITED και της ΜΑRTIKORIO LIMITED ολοκληρώθηκε.

Κατόπιν των παραπάνω, η άμεση και έμμεση συμμετοχή εκάστης εκ των MEDIAMAX HOLDINGS LIMITED και PRIMOS MEDIA S.a.r.l. στο μετοχικό κεφάλαιο της ALPHA ΔΟΡΥΦΟΡΙΚΗ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ Α.Ε. διαμορφώνεται σε 50%.