Accessibility Tools

Skip to main content

Το άνοιγμα της Κίνας δίνει ανοδική ώθηση στις τιμές πετρελαίου

διαβάσαμε στην «Ημερησία»

Άνοδο σημειώνουν το πρωί της Δευτέρας οι τιμές του πετρελαίου, καθώς η Κίνα, ο μεγαλύτερος εισαγωγέας αργού στο κόσμο, άνοιξε τα σύνορά της, ενισχύοντας τις προοπτικές για αύξηση της ζήτησης καυσίμων και αντισταθμίζοντας τις ανησυχίες για παγκόσμια ύφεση. Την ίδια στιγμή, αισιοδοξία εκφράζεται για μια λιγότερο επιθετική αύξηση των επιτοκίων από τη Fed. Στο εσωτερικό, «φουσκωμένη» είναι η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, μετά τη μείωση της κρατικής επιδότησης και την κατάργηση της έκπτωσης από τα διυλιστήρια.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent το πρωί της Δευτέρας έφθασαν κοντά στα 80 δολάρια το βαρέλι.

Οι ελπίδες για λιγότερο επιθετικές αυξήσεις επιτοκίων στις ΗΠΑ τονώνουν τις χρηματοπιστωτικές αγορές και συμπιέζουν το δολάριο. Ένα ασθενέστερο δολάριο καθιστά τα εμπορεύματα πιο προσιτά για τους επενδυτές που κατέχουν άλλα νομίσματα.

Τόσο το Brent όσο και το WTI υποχώρησαν περισσότερο από 8% την περασμένη εβδομάδα. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη εβδομαδιαία πτώση στην αρχή ενός έτους, από το 2016.

«Οι τιμές του αργού πετρελαίου ανέκαμψαν από τις απώλειες της προηγούμενης εβδομάδας καθώς το οικονομικό άνοιγμα στην Κίνα και οι λιγότερο επιθετικές προοπτικές νομισματικής σύσφιξης από την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ έδωσαν θετικό τόνο για ανάκαμψη της ζήτησης», δήλωσε ο Avtar Sandu, ανώτερος διευθυντής εμπορευμάτων της Phillip Futures, σύμφωνα με το Reuters.

Το άνοιγμα των συνόρων της Κίνας εντείνει τις ανησυχίες

Η Κίνα άνοιξε τα σύνορά της το Σαββατοκύριακο, έπειτα από τρία χρόνια απομόνωσης, με αφορμή τον εορτασμό της Κινέζικης Πρωτοχρονιάς. Αναμένεται διπλασιασμός της ταξιδιωτικής κίνησης σε σχέση με πέρυσι, φθάνοντας στο 70% του 2019, σύμφωνα με το Πεκίνο.

Την περασμένη εβδομάδα, οι αεροπορικές εταιρείες αύξησαν τη χωρητικότητα των διεθνών θέσεών τους τον Ιανουάριο από και προς την Κίνα κατά 9,5%, ενισχύοντας τις πτήσεις μετά το άνοιγμα των συνόρων της, σύμφωνα με τον πάροχο αεροπορικών δεδομένων Cirium.

Παρά τα κέρδη στο πετρέλαιο τη Δευτέρα, εξακολουθούν να υπάρχουν ανησυχίες ότι οι μαζικές μετακινήσεις Κινέζων ταξιδιωτών μπορεί να προκαλέσει νέα αύξηση των μολύνσεων από τον κορονοϊό.

Αυτές οι ανησυχίες αντικατοπτρίζονται στη δομή της αγοράς για τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης πετρελαίου αναφοράς. Και οι δύο προμηνιαίες συμβάσεις Brent και WTI βρίσκονται σε συμφωνία, όταν οι τρέχουσες τιμές είναι χαμηλότερες από τις τιμές για τα μεταγενέστερα συμβόλαια παράδοσης, γεγονός που συνήθως υποδηλώνει πτωτική διάθεση για την αγορά.

«Το κλίμα της αγοράς παρέμεινε αρνητικό, καθώς η μάχη της Κίνας με την COVID-19 επιδεινώνεται. Παρά την άρση των περισσότερων περιορισμών που σχετίζονται με τον κορονοϊό, η αύξηση των κρουσμάτων σε ολόκληρη τη χώρα θα μπορούσε να “καταπνίξει” την οικονομική δραστηριότητα», αναφέρουν αναλυτές της ANZ.

Τα ενεργειακά συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου, διυλισμένων προϊόντων και φυσικού αερίου έχουν πέσει κατακόρυφα το νέο έτος, κυρίως λόγο των καλών καιρικών συνθηκών που έχουν μειώσει τη ζήτηση για θέρμανση.

Fed: Προσδοκίες για αύξηση του επιτοκίου κατά 25 μ.β. τον Φεβρουάριο

Παράλληλα, μία αύξηση των επιτοκίων της Fed κατά 25 μονάδες βάσης (ένα τέταρτο της ποσοστιαίας μονάδας) την 1η Φεβρουαρίου αναμένουν οικονομολόγοι, αν και αξιωματούχοι της αμερικανικής κεντρικής τράπεζας έχουν δηλώσει ότι είναι πιθανή μία αύξηση κατά μισή ποσοστιαία μονάδα.

Σημειώνεται ότι η Fed έχει αυξήσει το βασικό επιτόκιό της κατά 4 ποσοστιαίες μονάδες από τον Μάρτιο του 2021, ενώ τον Δεκέμβριο επιβράδυνε τον ρυθμό αύξησής του στις 50 μ.β., έπειτα από τέσσερις συνεχόμενες αυξήσεις κατά 75 μ.β.

Η νέα αύξηση των επιτοκίων θα κριθεί εν πολλοίς από τα στοιχεία που θα ανακοινωθούν την ερχόμενη Πέμπτη για τον πληθωρισμό στις ΗΠΑ, τα οποία αναμένεται να επιβεβαιώσουν την πτωτική πορεία που ακολουθεί τους τελευταίους μήνες.

Πετρέλαιο θέρμανσης: «Τσιμπημένες» οι τιμές

Αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές στο πετρέλαιο θέρμανσης έρχονται από τις πρώτες ημέρες του νέου έτους οι καταναλωτές, λόγω της μείωσης της κρατικής επιδότησης κατά 10 λεπτά το λίτρο (15 λεπτά αντί 25 λεπτών που ίσχυε έως την 31η Δεκεμβρίου), αλλά και της κατάργησης της έκπτωσης των 3,75 λεπτών το λίτρο από τα διυλιστήρια.

Η μέση πανελλαδική τιμή την Κυριακή 8 Ιανουαρίου 2023 ήταν 1,243 ευρώ/λίτρο, όταν στις 31 Δεκεμβρίου 2022 η αντίστοιχη τιμή ήταν στα 1,136 ευρώ/λίτρο.

Επίδομα θέρμανσης

Υπενθυμίζεται ότι συνεχίζονται οι αιτήσεις για το επίδομα θέρμανσης, καθώς η κυβέρνηση είχε ανακοινώσει παράταση έως τις 13 Ιανουαρίου.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, οι πληρωμές που αναμένονται είναι: 

  • Έως την 28η Φεβρουαρίου 2023 για το σύνολο των αγορών που θα τιμολογηθούν έως την 31η Ιανουαρίου 2023 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 15η Φεβρουαρίου 2023.
  • Έως την 28η Απριλίου 2023 για το σύνολο των αγορών που θα τιμολογηθούν έως την 31η Μαρτίου 2023 και υπό την προϋπόθεση καταχώρισης των απαιτούμενων στοιχείων έως και την 15η Απριλίου 2023.

Με πληροφορίες από Reuters 

Επεκτείνεται έως το τέλος Φεβρουαρίου 2023 η δήλωση αποθεμάτων στερεών καυσίμων

Δημοσιεύθηκε στο ΦΕΚ Β’ 6790/28-12-2022 η απόφαση 125616/23-12-2022 με την οποία παρατείνεται η ισχύς της 100318/18-10-2022 απόφασης σχετικά με την υποχρέωση «Δήλωση αποθεμάτων στερεών καυσίμων που προορίζονται για τη θέρμανση χώρων» έως 28.2.2023.

Η ισχύς της υπ’ αρ. 100318/18-10-2022  (ΦΕΚ Β’ 5437) απόφασης του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τίτλο «Δήλωση αποθεμάτων στερεών καυσίμων που προορίζονται για τη θέρμανση χώρων» παρατείνεται από τη λήξη της (30.12.2022) έως και τις 28 Φεβρουαρίου 2023.

Υπενθυμίζεται ότι η υποχρέωση δήλωσης αποθεμάτων αφορά αποκλειστικά σε καυσόξυλα παντός είδους, πέλλετ, μπρικέτες και προσάναμμα (δαδί).

Η υποχρέωση αφορά τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, εισαγωγή, εμπορία, χονδρική και λιανική πώληση, μεσιτεία, διακίνηση, διανομή και αποθήκευση στερεών καυσίμων και ξυλείας που προορίζεται για καύση και η δήλωση των αποθεμάτων γίνεται στην πλατφόρμα https://supplies.businessportal.gr με απώτερο σκοπό να αποφευχθούν φαινόμενα αισχροκέρδειας και αθέμιτων εμπορικών πρακτικών.

Εξαγορά της «Γ. ΚΕΣΙΔΗΣ ΟΙΛ» από τη REVOIL

Η REVOIL ΑΕΕΠ προχώρησε στην αγορά του συνόλου (100%) των μετοχών της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία “Γ. ΚΕΣΙΔΗΣ ΟΡΥΚΤΕΛΑΙΑ – ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ” έναντι συνολικού τιμήματος 2,6 εκατομμυρίων ευρώ.

Με την αγορά του συνόλου των μετοχών της εταιρείας, αποκτήθηκε το εν λειτουργία Πρατήριο υγρών καυσίμων που βρίσκεται στο 4ο χλμ Θεσσαλονίκης – Καλοχωρίου μετά οικοπέδου συνολικής έκτασης 11.202 τετραγωνικών μέτρων.

Η REVOIL τονίζει στην ανακοίνωσή της ότι «σεβόμενη τη μακρόχρονη συμβολή του ιδρυτή κ. Κεσίδη και των μελών της οικογένειάς του στην αγορά καυσίμων, αποφάσισε τη διατήρηση της επωνυμίας και του διακριτικού τίτλου “Γ. ΚΕΣΙΔΗΣ ΟΙΛ” της εταιρείας, καθώς και τη 10ετή υπεκμίσθωση του χώρου στον οποίο λειτουργεί η επιχείρηση».

Η REVOIL αξιοποιώντας τους χώρους του πρατηρίου σχεδιάζει την επέκταση της εμπορικής δραστηριότητας στο Φυσικό Αέριο και στην Ηλεκτροκίνηση, παράλληλα με αυτή των Υγρών Καυσίμων.

Παρατείνεται για ένα εξάμηνο το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους (άρθρο 9)

Το περιθώριο μεικτού κέρδους δεν μπορεί να υπερβαίνει αυτό που ίσχυε πριν από την 1η Σεπτεμβρίου 2021.

Δήμητρα Μανιφάβα

Για ακόμη ένα εξάμηνο παρατείνεται η ρύθμιση για πλαφόν στο περιθώριο κέρδους σε βασικά τρόφιμα, πρώτες ύλες, καύσιμα, υγρά και στερεά, καθώς η κυβέρνηση επιχειρεί να μετριάσει τις επιπτώσεις από τον πληθωρισμό. Ετσι, η σχετική ρύθμιση που ξεκίνησε να εφαρμόζεται για συγκεκριμένα προϊόντα το 2020, εν μέσω του πρώτου lockdown, και επανήλθε με διευρυμένο περιεχόμενο το 2021, για να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο φέτος λόγω πληθωρισμού και κανονικά ίσχυε έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2023. Τούτο προβλέπεται σε τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης η οποία κατατέθηκε στη Βουλή αργά το βράδυ της Τρίτης, σε νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας. Αν μη τι άλλο με την εν λόγω ρύθμιση, για την οποία οι επιχειρήσεις του κλάδου σούπερ μάρκετ δεν κρύβουν τη δυσαρέσκειά τους, αποδεικνύεται το περίφημο «ουδέν μονιμότερον του προσωρινού». Κανείς άλλωστε δεν μπορεί να αποκλείσει και νέα παράταση του μέτρου, εάν συνεχισθούν επί μακρόν οι πληθωριστικές πιέσεις.

Σύμφωνα, λοιπόν, με την τροπολογία, έως την 30ή Ιουνίου 2023 απαγορεύεται η αποκόμιση μεικτού κέρδους από πώληση οποιουδήποτε προϊόντος ή την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας που είναι απαραίτητη για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη μετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή, καθώς και από την πώληση γεωργικών προϊόντων και τροφίμων, ιδίως πρώτων υλών για παραγωγή λιπασμάτων, ζωοτροφών, ωμών δημητριακών, παντός είδους, αλεύρων, ηλιάνθου και φυτικών ελαίων, όταν το περιθώριο μεικτού κέρδους ανά μονάδα υπερβαίνει το αντίστοιχο περιθώριο μεικτού κέρδους ανά μονάδα προ της 1ης Σεπτεμβρίου 2021. Εν προκειμένω νοούνται τα τρόφιμα, τα υγρά καύσιμα και τα γεωργικά προϊόντα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην τροπολογία προβλέπεται ότι ο υπουργός Ανάπτυξης μπορεί να εξειδικεύει τις κατηγορίες των προϊόντων που αφορά η εν λόγω απαγόρευση, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί να εξαιρεθούν από την εν λόγω απαγόρευση το επόμενο διάστημα προϊόντα που δεν θεωρούνται πρώτης ανάγκης. Σε κάθε περίπτωση θα απαιτηθεί υπουργική απόφαση.

Επίσης παρατείνεται μέχρι τις 30 Ιουνίου 2023 η διάταξη για πλαφόν στο περιθώριο μεικτού κέρδους για τα στερεά καύσιμα (καυσόξυλα, πέλετ κ.λπ.) που χρησιμοποιούνται για τη θέρμανση χώρων. Εν προκειμένω το περιθώριο μεικτού κέρδους δεν μπορεί να υπερβαίνει αυτό που ίσχυε πριν από την 1η Νοεμβρίου 2021.

Σε βασικά τρόφιμα, πρώτες ύλες, καύσιμα, υγρά και στερεά λόγω υψηλού πληθωρισμού.

«Αλλάζω Συσκευή»

Στην ίδια τροπολογία προβλέπεται, επίσης, η απαγόρευση πώλησης με περιθώριο μεικτού κέρδους πάνω από αυτό που ίσχυε πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2021 από προμηθευτή που έχει συμπεριληφθεί στο Μητρώο Εγκεκριμένων Προμηθευτών ή από έμπορο λιανικής που συμμετέχει στο πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή» ή έχει ενταχθεί στο Ενιαίο Μητρώο Εγκεκριμένου Εξοπλισμού. Η ρύθμιση αυτή αφορά την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος. Διευκρινίζεται, ωστόσο, ότι η απαγόρευση θα εξακολουθήσει να ισχύει για όσο διάστημα ισχύει το πρόγραμμα «Αλλάζω Συσκευή» και όχι αναγκαστικά μέχρι τις 30 Ιουνίου 2023.

Σε περίπτωση παράβασης προβλέπονται πρόστιμα από 5.000 έως 1 εκατ. ευρώ, ενώ σε περίπτωση απόκρυψης, παραποίησης ή μη προσκόμισης στοιχείων επιβάλλεται πρόστιμο έως 50.000 ευρώ.
kathimerini.gr

ΑΡΘΡΟ 9 τροποποίηση του άρθρου 58 του Ν. 4818 /2021

Φάμελλος: Χρειάζεται μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα και έλεγχος στο κέρδος των διυλιστηρίων

«Η κυβέρνηση Μητσοτάκη άφησε την αισχροκέρδεια να καλπάζει ενάμιση χρόνο τώρα, και προσπαθεί στο παραπέντε να «σώσει το παιχνίδι» με την εξαγγελία του Market Pass, μια περιορισμένης έκτασης και ανορθολογική παρέμβαση που και πάλι επιδοτεί την ακρίβεια και συντηρεί τις υψηλές τιμές», επεσήμανε ο Τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, Σωκράτης Φάμελλος, σε σημερινή του συνέντευξη στον ραδιοφωνικό σταθμό Alpha Radio 98,9FM και το δημοσιογράφο Κ. Αλατζά.

Ο Σ. Φάμελλος σχολίασε αρχικά ότι η παρέμβαση της κυβέρνησης είναι παρόμοια με αυτή που έγινε και στο ρεύμα: «Επιδοτείται και πάλι η ακρίβεια, όπως και στο ρεύμα, όπου αντί η κυβέρνηση να παρέμβει και να μειώσει τις τιμές, έδωσε λεφτά των πολιτών που έχει ήδη εισπράξει από τους λογαριασμούς ή από τον προϋπολογισμό, για να επιδοτήσει τους ακριβούς λογαριασμούς, δηλαδή τις εταιρείες ενέργειας που ανακοινώνουν τις επιδοτούμενες τιμές. Το ίδιο γίνεται τώρα και με τα καταναλωτικά αγαθά, όπου από την υπο-φορολόγηση των διυλιστηρίων θα στηριχθεί το ράλι ακρίβειας που σαρώνει όλη την αγορά», εξήγησε.

Ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι καταρχάς η κυβέρνηση Μητσοτάκη, παρά τις δεσμεύσεις της, δεν θα φορολογήσει δίκαια όλα τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων αλλά μόνο ένα μέρος αυτών. «Το Μάρτιο στη Βουλή, ο κ. Μητσοτάκης είχε δεσμευθεί για φορολόγηση των υπερκερδών στο ρεύμα κατά 90%. Τώρα που τα δύο διυλιστήρια της χώρας αναμένεται να σωρεύσουν κέρδη 3 δισ. ευρώ το χρόνο, και έχουν ήδη ανακοινώσει 2,4 δισ. ευρώ κέρδη το πρώτο 9-μηνο, ακούμε ότι θα εισπραχθούν μόλις 600-650 εκατ. ευρώ. Άρα εδώ η κυβέρνηση κάνει μία μεγάλη «χάρη» στα διυλιστήρια, υποφορολογώντας τα υπερκέρδη», υπογράμμισε.

Τόνισε επίσης ότι πλέον μπορούμε να μιλάμε για καθαρή αισχροκέρδεια, που επέτρεψε για μία ακόμη φορά η κυβέρνηση Μητσοτάκη. «Δεν βρισκόμαστε σε «κανονική» περίοδο και για αυτό μιλάμε για αισχροκέρδεια. Τα διυλιστήρια σημειώνουν τέτοια αδικα κέρδη με ρεκόρ κερδοφορίας, όταν ταυτόχρονα οι πολίτες δεν μπορούν να γεμίσουν τα ρεζερβουάρ, και η χώρα είναι πρώτη στην τιμή βενζίνης και δεύτερη/τρίτη στο πετρέλαιο κίνησης τις τελευταίες εβδομάδες στην Ευρώπη», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι για αυτόν ακριβώς το λόγο πρόκειται για άδικα κέρδη τα οποία και πρέπει να φορολογηθούν σε πολύ μεγάλο ποσοστό.

Ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι η φορολόγηση των διυλιστηρίων θα μπορούσε να αποδώσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Με το ποσό αυτό η κυβέρνηση θα είχε το περιθώριο να μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης οριζόντια, σε όλα τα καύσιμα, στον κατώτατο συντελεστή που ορίζει η Ευρ. Επιτροπή. «Όμως η κυβέρνηση δεν επιλέγει την μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στα καύσιμα, όπως δεν επιλέγει και τη μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Προτιμά να αφήνει τους πολίτες να πληρώνουν τις υψηλές τιμές, να έχει υπερέσοδα από το ΦΠΑ και να τα αναδιανέμει. Σε δεύτερο επίπεδο, η κυβέρνηση προτιμά να χαρίζει υπερκέρδη. Θα φορολογήσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων με τον κατώτατο συντελεστή που προτείνει η Ευρ. Ένωση, και θα τους χαρίσει 1,8 δισ. ευρώ. Το ίδιο ποσό χάρισε στους ηλεκτροπαραγωγούς. Από τα υπερκέρδη στο ρεύμα των 2,2 δισ. ευρώ φορολόγησε τελικά μόλις 415 εκατ. ευρώ», υπογράμμισε.

Σχολιάζοντας τα ειδικότερα χαρακτηριστικά της νέας επιδότησης της ακρίβειας που ανακοίνωσε ο κ. Μητσοτάκης, ο Σ. Φάμελλος επεσήμανε ότι το ποσό της επιδότησης είναι πολύ μικρό, και δεν θα «πιάσει τόπο»., αφού για ένα μονοπρόσωπο νοικοκυριό είναι 0,7 ευρώ/ημέρα και για ένα ζευγάρι μόλις 1 ευρώ/ημέρα. Για ένα ζευγάρι με δύο παιδιά, η επιδότηση ανέρχεται σε περίπου 300 ευρώ το εξάμηνο, αλλά πρέπει σε όλα αυτά να συνυπολογιστεί ότι οι αυξήσεις τιμών σε ορισμένα βασικά είδη διατροφής είναι πολλαπλάσιες: 16,7% στο κρέας, 25,3% στα γαλακτοκομικά, 18,7% στο ψωμί και στα δημητριακά. «Η κυβέρνηση θα μπορούσε να μειώσει το ΦΠΑ, αλλά αρνείται πεισματικά, επειδή έχει αυξημένα έσοδα από το ΦΠΑ λόγω της ανόδου των τιμών, τα οποία και διαφημίζει. Και ταυτόχρονα δεν κάνει έλεγχο της ακρίβειας», τόνισε.

Κλείνοντας, ο Σ. Φάμελλος τόνισε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ως κυβέρνηση θα είχε καταρχάς μειώσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης στα καύσιμα, και θα έκανε έλεγχο στο συντελεστή κέρδους των διυλιστηρίων και θα προχωρούσε, εν μέσω κρίσης, σε καθορισμό εύλογου περιθώριου κέρδους για τις ενεργειακές εταιρείες. «Το μήνυμα με τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ στην διακυβέρνηση της χώρας είναι ότι το πάρτι θα τελειώσει. Ήδη από τις δημοσκοπήσεις φαίνεται ότι οι πολίτες έχουν καταλάβει ότι η κυβέρνηση και ο κ. Μητσοτάκης προσωπικά έχουν ευθύνη για την ακρίβεια.

Η ρήτρα Μητσοτάκη εφαρμόστηκε τον Αύγουστο του 2021 και τα υπερκέρδη των ηλεκτροπαραγωγών ξεκίνησαν τον Ιούλιο του 2021, 6 μήνες πριν από την ουκρανική κρίση. Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεκαπλασίασε τα κέρδη της το 2021, δηλαδή πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία. Πρόκειται για αισχροκέρδεια Μητσοτάκη, όχι γιατί τους «ξέφυγε» αλλά γιατί έτσι ήθελαν και έτσι το σχεδίασαν. Γι’ αυτό και η κυβέρνηση φροντίζει η όποια εκ των υστέρων φορολόγηση να είναι η ηπιότερη δυνατή», υπογράμμισε.

Αυξήσεις 45% διαμορφώνονται στην χονδρεμπορική τιμή ηλεκτρικού ρεύματος – Σήμερα ανακοινώνουν τις χρεώσεις για τον Ιανουάριο οι παραγωγοί

Αυξημένες αναμένεται να είναι οι ανταγωνιστικές χρεώσεις ρεύματος για τον μήνα Ιανουάριο που θα ανακοινώσουν σήμερα 20 Δεκεμβρίου οι προμηθευτές, σύμφωνα με πληροφορίες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας για το διάστημα των 19 ημερών του Δεκεμβρίου η μέση τιμή στην αγορά επόμενης ημέρας διαμορφώνεται στα επίπεδα των 300 ευρώ ανά Μεγαβατώρα. Για την ίδια περίοδο του Ιουνίου ήταν στα 205,86 ευρώ. Η μέση τιμή είναι σε ένα μήνα υψηλότερη κατά περίπου 45%.

Αν και βέβαια τις τελευταίες έξι μέρες η μέση χρηματιστηριακή τιμή ρεύματος έχει βουτήξει κατά 50%, στα 200 ευρώ σήμερα από σχεδόν 400 ευρώ στις 14 του μηνός, εντούτοις, οι πάροχοι δεν μπορούν να πάρουν ρίσκο και να συγκρατήσουν τουλάχιστον τα τιμολόγια στα επίπεδα του Δεκεμβρίου. Η νευρικότητα στην αγορά του TTF μεταφέρθηκε και στην ελληνική χρηματιστηριακή αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.

Πηγές θέλουν οι υψηλότερες τιμές που θα ανακοινώσουν οι πάροχοι να ξεπερνούν τα 0,41 ευρώ ανά κιλοβατώρα και οι χαμηλότερες να είναι τουλάχιστον στα 0,35 ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι για τον Δεκέμβριο οι ανταγωνιστικές χρεώσεις των παρόχων κινήθηκαν από τα 0,27 έως και τα 0,38 ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Βέβαια, πρέπει να σημειωθεί ότι οι τελικές τιμές καταναλωτή διαμορφώνονται πάντα από τις επιδοτήσεις των λογαριασμών ρεύματος. Η κυβέρνηση κατά πάσα πιθανότητα θα επιχορηγήσει νοικοκυριά κι επιχειρήσεις με τέτοιον τρόπο ώστε η μέση τιμή λιανικής να διαμορφωθεί στα 0,15 με 0,17 ευρώ ανά κιλοβατώρα.

Προβλέπουν μυθικά κέρδη 5,3 δισ. για τα ελληνικά διυλιστήρια στη διετία 2022-2023!

Πάνω από 12% η διαφορά τιμής της βενζίνης στην Ελλάδα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο – Διετία «τρελών» κερδών για τους δύο ομίλους καυσίμων

διαβάσαμε στο sofokleousin.gr

Mε τεράστιο «καπέλο» έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου, που πλησίασε και το 20% μέσα στο 2022, πωλείται στην Ελλάδα η αμόλυβδη βενζίνη και είναι σταθερά, εδώ και πολλούς μήνες, η ακριβότερη της Ευρώπης. Την ίδια ώρα, οι προβλέψεις για τα κέρδη των δύο μεγάλων, καθετοποιημένων συγκροτημάτων καυσίμων της ελληνικής αγοράς, HelleniQ Energy (ΕΛΠΕ) και Motor Oil, αναβαθμίζονται από τους αναλυτές των χρηματιστηριακών εταιρειών, οι οποίοι προβλέπουν μια «χρυσή» διετία (2022 – 2023), με συνολικά κέρδη προ φόρων για τους δύο ομίλους που θα πλησιάσουν το μυθικό ποσό των 5,3 δισ. ευρώ.

Τα τελευταία στοιχεία της Κομισιόν για τις τιμές της αμόλυβδης δείχνουν ότι στην Ελλάδα η τιμή παρέμεινε η υψηλότερη της Ευρώπης, στα 1,858 ευρώ το λίτρο. Οι Έλληνες καταναλωτές πλήρωσαν τη βενζίνη με «καπέλο» 12,4% έναντι της μέσης ευρωπαϊκής τιμής (στα 27 κράτη μέλη), που ήταν 1,653 ευρώ, αλλά μάλλον θα πρέπει να είναι… ευχαριστημένοι, αφού υπήρξαν και χειρότερες περίοδοι μέσα στο 2022. Τον Ιούνιο, όταν κορυφώθηκε η διεθνής τιμή του μπρεντ πάνω από τα 120 δολ. το βαρέλι, η τιμή της αμόλυβδης στην Ελλάδα είχε εκτιναχθεί στα 2,424 ευρώ το λίτρο, με το «καπέλο» έναντι της μέσης ευρωπαϊκής τιμής να φθάνει το 19%.

Η κατάσταση στην αγορά καυσίμων προκαλεί έντονη ανησυχία στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, που έχει εντοπίσει ενδείξεις ότι στην Ελλάδα παρατηρείται το «φαινόμενο του πυραύλου και του φτερού», όπως το έχουν ονομάσει οι οικονομολόγοι: Όταν οι διεθνείς τιμές αυξάνονται, οι τιμές της εσωτερικής αγοράς εκτοξεύονται σαν… πύραυλοι, αλλά όταν οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι τοπικές τιμές μειώνονται με πολύ πιο αργούς ρυθμούς, που θυμίζουν την πτώση ενός φτερού. Πρόκειται για ένα τυπικό σύμπτωμα αδύναμης λειτουργίας του ανταγωνισμού στην αγορά, που μπορεί να οφείλεται και σε συμπαιγνίες των συντελεστών της αγοράς για τη διαμόρφωση των τιμών, δηλαδή σε σχηματισμό καρτέλ.

Η Επιτροπή θα προχωρήσει σε κανονιστική παρέμβαση στην αγορά καυσίμων, τη δεύτερη τα τελευταία χρόνια, που θα χρειασθεί πολλούς μήνες μέχρι να ολοκληρωθεί και να οδηγήσει σε αποτελέσματα. Ήδη διαπιστώνει, πάντως, ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων, σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας.

Διαπιστώνει, επίσης, τη σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών και δεικτών κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας, το ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021) και την αύξηση του περιθωρίου διύλισης.

Κερδοφορία που… ζαλίζει

Πράγματι, τα τελευταία στοιχεία (για γ’ τρίμηνο του έτους και 9μηνο) που δημοσίευσαν οι δύο καθετοποιημένοι όμιλοι καυσίμων και τα οποία ξεπέρασαν ακόμη και τις προβλέψεις των οικονομικών αναλυτών, επιβεβαίωσαν ότι οι δύο όμιλοι καταγράφουν κερδοφορία χωρίς προηγούμενο το 2022 και, μάλιστα, θα διατηρήσουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τα εξαιρετικά υψηλά τους κέρδη το 2023.

Ενδεικτική είναι πρόσφατη ανάλυση της χρηματιστηριακής εταιρείας Pantelakis, που αναπροσαρμόζει τις εκτιμήσεις της ανοδικά και πλέον υπολογίζει ότι συνολικά στη διετία 2022 – 2023 τα προ φόρων κέρδη των δύο ομίλων της αγοράς καυσίμων θα ανέλθουν σε 5,28 δισ. ευρώ. Ειδικότερα, εκτιμάται ότι:

Τα ΕΛΠΕ θα κλείσουν τη φετινή χρήση με προ φόρων κέρδη 1,67 δισ. ευρώ, ενώ το 2021 η κερδοφορία θα παραμείνει πολύ υψηλή, στα 951 εκατ. ευρώ. Έτσι, μέσα σε μόλις δύο χρήσεις τα κέρδη θα φθάσουν συνολικά στα 2,621 δισ. ευρώ.

Η Motor Oil αναμένεται να εμφανίσει κέρδη 1,558 δισ. ευρώ φέτος, ενώ πολύ ισχυρή θα είναι η κερδοφορία και το 2023, στα 1,101 δισ. ευρώ. Συνολικά, στη διετία τα κέρδη της Motor Oil εκτιμάται ότι θα ανέλθουν σε 2,659 δισ. ευρώ, ποσό οριακά μεγαλύτερο από το αντίστοιχο για τα ΕΛΠΕ.

Όπως εξηγούν οι αναλυτές της χρηματιστηριακής, το μυστικό αυτής της πολύ υψηλής κερδοφορίας βρίσκεται στο περιθώριο διύλισης, δηλαδή στο κέρδος που αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την παραγωγή προϊόντων πετρελαίου και, ειδικότερα, από τη διαφορά τιμής μεταξύ αργού πετρελαίου και προϊόντων (βενζίνη, ντίζελ κ.ο.κ.):

ΕΛΠΕ και Motor Oil, τονίζεται στην ανάλυση, παρουσίασαν ένα ακόμη σύνολο τριμηνιαίων αποτελεσμάτων που ξεπέρασαν τις προβλέψεις για το τρίτο τρίμηνο 2022, καθώς το περιθώριο διύλισης ξεπέρασε κατά πολύ το σημείο αναφοράς στη Μεσόγειο. Τα περιθώρια διύλισης έχουν προσγειωθεί από την αρχή του τριμήνου, αλλά παραμένουν υψηλά, χάρη στα πολύ υψηλά περιθώρια για το ντίζελ κίνηση.

Η σταθερή παγκόσμια ζήτηση, κυρίως για τα μεσαία αποστάγματα (σ.σ.: ντίζελ), η μειωμένη παραγωγική δυναμικότητα στη διύλιση και η προοπτική μείωσης της προσφοράς προϊόντων λόγω των κυρώσεων στη Ρωσία, είναι παράγοντες που φαίνεται ότι θα διατηρήσουν τα περιθώρια διύλισης σε υψηλά επίπεδα και το 2023.

Η χρηματιστηριακή, συνεκτιμώντας αυτές τις παραμέτρους, ανεβάζει κατά 35% τις εκτιμήσεις της για τη λειτουργική κερδοφορία των δύο ομίλων σε ορίζοντα τριετίας. κυρίως λόγω της πολύ υψηλότερης από την αναμενόμενη συνεισφοράς των εμβληματικών τμημάτων διύλισης, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά.

Παράταση της επιδότησης πετρελαίου θέρμανση μέχρι τον Μάρτιο, αλλά μόνο με 15 λεπτά ανά λίτρο

Παρατείνεται κατά ένα τρίμηνο το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης στην αντλία, αλλά με 15 λεπτά το λίτρο. Την παράταση του μέτρου ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας σε δηλώσεις του στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ.

Απαντώντας συγκεκριμένα σε ερώτηση για το αν υπάρχει δημοσιονομικός χώρος για το επίδομα θέρμανσης ο κ. Σταϊκούρας είπε: «Την Τετάρτη θα υπάρξει σημαντική εκταμίευση 500 εκατ. ευρώ προς αδύναμους, αλλά και η εκταμίευση γενναίας δόσης του επιδόματος θέρμανσης, στο ύψος των 190 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για 700 εκατ. ευρώ που θα πιστωθούν την Τετάρτη».

«Η επιδότηση του πετρελαίου θέρμανσης, ύψους 25 λεπτών το λίτρο με ΦΠΑ, αποφασίσαμε να παραταθεί για ένα ακόμη τρίμηνο στα 15 λεπτά με ΦΠΑ» πρόσθεσε ο ΥΠΟΙΚ.

Σε ό,τι αφορά το market pass επανέλαβε ότι μέχρι τα μέσα του Φεβρουαρίου θα είναι έτοιμη η πλατφόρμα για τη χορήγηση της ενίσχυσης προσθέτοντας πως το μέτρο είναι δημοσιονομικά ουδέτερο και προέρχεται από τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων.

Σχετικά με τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας, είπε πως η πορεία της είναι ικανοποιητική, ενώ αναφερθείς στις προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το 2023 εκτίμησε πως είναι απολύτως εφικτός ο στόχος για την κατάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας μέσα στον επόμενο χρόνο. Σημείωσε επιπλέον ότι το 2023 η χώρα επιστρέφει σε πρωτογενή πλεονάσματα, έχοντας καταφέρει λόγω υψηλής ανάπτυξης, την καλύτερη βελτίωση στα δεδομένα.

Αναζητώντας τα «υπερκέρδη» των δύο διυλιστηρίων που θα πάνε στο market-pass για την επιδότηση αγοράς τροφίμων

Ποσό της τάξης των 650 εκατ. ευρώ αναμένει η κυβέρνηση να συγκεντρωθεί από τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστήριων, προκειμένου να χρηματοδοτηθεί το νέο μέτρο της χορήγησης του market-pass (κουπόνια τροφίμων) για την επιδότηση των αγορών σε νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα.

Πόσα όμως είναι τα «υπερκέρδη»; Σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοινώθηκαν από τα διυλιστήρια, το 2021 τα κέρδη των δύο ομίλων διαμορφώθηκαν σε 665,277 εκατ. ευρώ ενώ φέτος στο 9μηνο στα 2,673 δισ. ευρώ και αναμένεται να φθάσουν στα 3,2 δισ. ευρώ στο κλείσιμο της χρονιάς.

Το 2021 ο όμιλος της Motor Oil εμφάνισε κύκλο εργασιών 10.266,591 εκατ. ευρώ αυξημένο κατά 68%% σε σχέση με τα 6.120,439 εκατ. ευρώ της χρήσης του 2020. Οι αυξημένες πωλήσεις οφείλονται αφενός στη αύξηση των τιμών του πετρελαίου και των προϊόντων και αφετέρου στην ενίσχυση της ζήτησης εντός και εκτός Ελλάδος μετά την οικονομική ανάκαμψη που ακολούθησε την άρση των περιορισμών για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Η ΜΟΗ διατήρησε τον έντονα εξαγωγικό χαρακτήρα της, καθώς οι πωλήσεις εξωτερικού ανήλθαν στο 80% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων της χρονιάς, έναντι 76,65% το 2020. Παράλληλα κατά τη διάρκεια της χρήσης του 2021 πραγματοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους 428 εκατ. ευρώ, μεταξύ άλλων για έργα του διυλιστηρίου της Motor Oil αλλά και στον τομέα των ΑΠΕ. Η προ φόρων κερδοφορία της ΜΟΗ διαμορφώθηκε στα 258,204 εκατ. ευρώ.

Ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων κατέγραψε πωλήσεις ύψους 9.222,235 εκατ. ευρώ με αύξηση της τάξης του 60% σε σχέση με τα 5.781,791 εκατ. ευρώ του 2020. Κατά τη διάρκεια της χρήσης, ολοκληρώθηκε η εταιρική αναδιάρθρωση και ο εκσυγχρονισμός του πλαισίου διακυβέρνησης. Η εταιρεία είδε βελτίωση αποτελεσμάτων λόγω αυξημένης παραγωγής και εξαγωγών, με τις συνολικές πωλήσεις πετρελαιοειδών να φθάνουν τους 15,2 εκατ. τόνους και υλοποιήθηκαν επενδύσεις ύψους €400 εκατ., με έμφαση σε νέα ενέργεια, έργα περιβαλλοντικής αναβάθμισης και ασφάλειας, ενώ ολοκληρώθηκε η κατασκευή του Φ/Β πάρκου 204 MW στην Κοζάνη. Τα κέρδη προ φόρων των Ελληνικών Πετρελαίων το 2021 διαμορφώθηκαν στα 407,073 εκατ. ευρώ.

Δηλαδή αθροιστικά η κερδοφορία των Ελληνικών Πετρελαίων και της Motor Oil Hellas το 2021 διαμορφώθηκε σε 665,277 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τα αποτελέσματα του 2022, η Motor Oil Hellas στο 9μηνο του έτους είχε πωλήσεις 12,7 δισ. ευρώ και κερδοφορία προ φόρων στο 1,277 δισ. ευρώ. Αντίστοιχα η Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) είχε κύκλο εργασιών 10,967 δισ. ευρώ και κέρδη προ φόρων 1,396 δισ. ευρώ.

Η συνδυασμένη κερδοφορία προ φόρων για Motor Oil Hellas και Helleniq Energy το 2022 ανήλθε στο 9μηνο του έτους στα 2,673 δισ. ευρώ.

Εξαρθρώθηκε κύκλωμα λαθρεμπορίας πετρελαίου

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας «Η Καθημερινή» (Πρ. Χατζηνικολάου) το ΣΔΟΕ εντόπισε μια εταιρεία «βιτρίνα», που εξέδιδε πλαστά και εικονικά στοιχεία για τη διακίνηση πετρελαίου σε ελεύθερα πρατήρια. Η ποσότητα καυσίμων που διακινήθηκαν υπερβαίνει τα 9,5 εκατ. λίτρα, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιμα 88 εκατ. ευρώ.

Η πολύπλοκη υπόθεση που απασχόλησε επί περίπου τέσσερα χρόνια το ΣΔΟΕ ξεκίνησε κατόπιν εκτέλεσης παραγγελίας του εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Στο διάστημα αυτό εντοπίστηκε το μεγάλο κύκλωμα, στο οποίο συμμετείχαν εταιρείες εμπορίας καυσίμων καθώς και πρατήρια λιανικής πώλησης. Ουσιαστικά, εντοπίστηκε μια εταιρεία «βιτρίνα», που εξέδιδε πλαστά και εικονικά στοιχεία για τη διακίνηση πετρελαίου σε ελεύθερα πρατήρια. Η ποσότητα που διακινήθηκε ξεπερνά τα 9,5 εκατομμύρια λίτρα, τα οποία δεν προέρχονταν από ελληνικά διυλιστήρια αλλά από το εξωτερικό.

Μετά την επεξεργασία των έξι ντουλαπών κατασχεμένων παραστατικών επιβλήθηκαν συνολικά πρόστιμα 88,7 εκατ. ευρώ (22,17 εκατ. από ΕΦΚ και πολλαπλά τέλη 66,5 εκατ. ευρώ).