Accessibility Tools

Skip to main content

Ανεβαίνει το θερμόμετρο των τιμών στα καύσιμα – πώς κινείται η Επ. Ανταγωνισμού

Ανατιμήσεις μετά τη διεθνή άνοδο, ενώ αναμένεται το πόρισμα της Επιτροπής που ολοκληρώνει κανονιστική παρέμβαση στην αγορά

διαβάσαμε στο sofokleousin.gr

Σημαντικές ανατιμήσεις, χωρίς να αποκλείονται και κερδοσκοπικές ακρότητες όσο πλησιάζουμε προς τη μεγάλη έξοδο εκδρομέων για τις ημέρες του Πάσχα, αναμένονται το επόμενο διάστημα στην αγορά καυσίμων, μετά το σοκ από την απρόσμενη μείωση παραγωγής του ΟΠΕΚ+ που ανακοινώθηκε χθες. Πάντως, η είσοδος στην προεκλογική περίοδο, όπου το θέμα των τιμών στην αγορά είναι μεταξύ των κυρίαρχων, αλλά και το γεγονός ότι βαίνει προς την ολοκλήρωσή της η νέα έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων, αναμένεται να περιορίσουν την… επιθετικότητα των συντελεστών της αγοράς.

Σε μια αιφνιδιαστική κίνηση, οι περισσότερες χώρες του ΟΠΕΚ+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, ανακοίνωσαν μια μεγάλη μείωση παραγωγής από τον Μάιο, κατά 1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που προστίθεται στην ήδη αποφασισμένη μείωση κατά 2 εκατ. βαρέλια και ήδη προκαλεί εκτόξευση των τιμών του αργού, αμερικανικού και μπρεντ, κατά 5,5% σήμερα, ενώ νωρίς το πρωί είχε κερδίσει ακόμη και 8%. Αναλυτές εκτιμούν ότι η μείωση της παραγωγής αλλάζει την κατεύθυνση των διεθνών τιμών, που είχαν υποχωρήσει ως τα 70 δολ. το βαρέλι τον περασμένο μήνα, αλλά πλέον προβλέπεται να κινηθούν προς τα 90 δολ.

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα φαινόταν να «ηρεμούν» το τελευταίο διάστημα, αλλά εξακολουθούν να είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη. Την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, η Ελλάδα, με τιμή 1,9 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη, ήταν η τρίτη ακριβότερη στην Ευρώπη, μετά τη Φινλανδία και τη Γαλλία. Η μέση τιμή στην Ελλάδα ήταν 7,5% ακριβότερη από τον μέσο όρο στις χώρες της ευρωζώνης, ενώ στα τέλη του προηγούμενου έτους η διαφορά είχε φθάσει και το 12% από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και 15% από τον μέσο όρο στην ΕΕ των 27.

Τις επόμενες ημέρες, τα διυλιστήρια αναμένεται να αρχίσουν να περνούν στην αγορά τις αυξήσεις των διεθνών τιμών του αργού, ενώ η κορύφωση των ανατιμήσεων αναμένεται να συμπέσει, όπως συνήθως συμβαίνει, με την κλιμάκωση της ζήτησης καυσίμων για την πασχαλινή έξοδο. Όμως, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι, αυτή τη φορά, σε αντίθεση με άλλες περιόδους αύξησης των διεθνών τιμών, εκτιμάται ότι οι ανατιμήσεις που θα γίνουν δεν θα ξεφεύγουν από τη γενική τάση στις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς η χώρα έχει εισέλθει σε προεκλογική περίοδο και οι ισχυροί όμιλοι της αγοράς θέλουν να αποφύγουν να βρεθούν στο στόχαστρο επικρίσεων, με όρους προεκλογικής οξύτητας.

Σημαντικότερος, όμως, παράγοντας που πιθανόν να αναστείλει τη διάθεση για μεγάλες αυξήσεις είναι η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα καύσιμα, με μορφή κανονιστικής παρέμβασης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο, ή το αργότερο μέσα στο καλοκαίρι. Η συμπεριφορά των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά -και ιδιαίτερα των δύο μεγάλων ομίλων που ελέγχουν τη διύλιση και την εμπορία σε μεγάλα ποσοστά- παρακολουθείται από την Επιτροπή στενά και, ιδιαίτερα, σε ό,τι αφορά τον τρόπο που μεταφέρονται στην εγχώρια αγορά οι διεθνείς αυξήσεις τιμών.

Η έρευνα της Επιτροπής γίνεται ιδιαίτερα επίκαιρη, αφού το σημείο εκκίνησης της ήταν το φαινόμενο που στην ορολογία των οικονομικών του ανταγωνισμού ονομάζεται «πύραυλοι και φτερά»: όταν οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, οι εγχώριες εκτοξεύονται και όταν οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι εγχώριες μειώνονται με πολύ αργό ρυθμό -αυτό αποτελεί μια κατ’ εξοχήν ένδειξη στρεβλής λειτουργίας του ανταγωνισμού σε μια αγορά.

Βρήκε… πυραύλους και φτερά

Στις 28 Νοεμβρίου, η Επιτροπή αποφάσισε να αξιοποιήσει το πιο ισχυρό, ίσως, θεσμικό «όπλο» της για την αγορά καυσίμων, δηλαδή την κανονιστική παρέμβαση σε ένα κλάδο της οικονομίας, που προβλέπεται από τον νόμο για τον ανταγωνισμό (ν. 3959/2011, άρθρο 11). Σε αυτή την απόφαση οδηγήθηκε η Επιτροπή επειδή, χαρτογραφώντας την αγορά από τα τέλη Μαρτίου, βρήκε… πυραύλους και φτερά.

Όπως σημειώνει η Ε.Α.: Η χαρτογράφηση κάλυψε επιλεκτικά την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων, το πετρέλαιο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης και εξέτασε τη μετακύλιση τιμών (pass through) στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής πετρελαιοειδών προϊόντων στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, εξετάστηκε κυρίως το φαινόμενο της ασυμμετρικής προσαρμογής των τιμών των καυσίμων σε μεταβολές του κόστους κτήσης προϊόντος μεταξύ των τριών σταδίων παραγωγής και διανομής (αναφερόμενο και ως φαινόμενο της «ρουκέτας και του φτερού» ή Rockets & Feathers).

Η οικονομετρική ανάλυση εστίασε στο άμεσο αποτέλεσμα της μεταβολής του κόστους κτήσης προϊόντος στις τιμές. Το τελικό πόρισμα της ανάλυσης, η οποία περιορίστηκε στο νομό Αττικής, αγορά όπου υπάρχει περισσότερη ανταγωνιστική ένταση, δείχνει την ύπαρξη ασυμμετρίας και για τα τρία προϊόντα και στα τρία στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης (διύλιση, εμπορία, λιανική διάθεση).

Από περαιτέρω οικονομετρική ανάλυση, φαίνεται πως για τα προϊόντα βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης υπάρχει ασύμμετρη μετακύλιση στις τιμές λιανικής (πρατηρίου) ύστερα από μια αλλαγή της τιμής των εταιρειών χονδρικής. Για τα εν λόγω προϊόντα, η ασυμμετρία εμφανίζεται ταυτόχρονα με την αλλαγή της τιμής χονδρικής (άμεσο αποτέλεσμα) και εξακολουθεί να υφίσταται σωρευτικά ύστερα από πέντε ημέρες (aggregate pass-through), παρόλο που βαίνει μειούμενη. Περαιτέρω, η ΓΔΑ εξέτασε τον τρόπο τιμολόγησης των τριών προϊόντων και άλλα στοιχεία που ενδέχεται να συνδέονται με την παρατηρούμενη ασυμμετρία.

Eκτός από τις κινήσεις τιμών, η Ε.Α. καταγράφει τη σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών και δεικτών κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας, το, εκ πρώτης όψεως, ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021) και την αύξηση του περιθωρίου διύλισης.

Στο πλαίσιο της κανονιστικής παρέμβασης, όπως τόνιζε η Επιτροπή, «θα εξεταστούν εις βάθος οι συνθήκες ανταγωνισμού στις οικείες αγορές, προκειμένου να διευκρινιστούν τόσο αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και ζητήματα αναφορικά με το μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου».

Όπως ανέφερε η Επιτροπή, «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (απλή αμόλυβδη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας».

Με αυτά τα δεδομένα, η παρέμβαση της Επιτροπής ολοκληρώνεται σύντομα και ενδεχομένως να επιβληθούν πρόσθετα κανονιστικά μέτρα, ενώ ήδη έδειξε αρκετά αυστηρή στάση, κινώντας τη διαδικασία για να εξετασθεί η επιβολή προστίμου στη Motor Oil για παρακώλυση έρευνας. Στο παρελθόν, η Επιτροπή έχει ασχοληθεί κατ’ επανάληψη με την αγορά καυσίμων, προχωρώντας σε κανονιστική παρέμβαση το 2008 και εκδίδοντας δύο γνωμοδοτήσεις το 2012. Αυτά τα μέτρα έφεραν αρκετές αλλαγές στην αγορά, φαίνεται όμως ο ανταγωνισμός εξακολουθεί να μη λειτουργεί σωστά και τον λογαριασμό πληρώνουν οι καταναλωτές.

Εταιρική αναδιάρθρωση μεταξύ θυγατρικών της Motor Oil η πώληση της «Coral Innovations ΑΕ»

Την ολοκλήρωση της πώλησης της «Coral Innovations ΑΕ εμπορίας, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης λογισμικού και παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας και διαδικτύου» στην Ireon Investments,  ανακοίνωσε σήμερα η Coral AE, θυγατρική της Motor Oil.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Η CORAL Α.Ε. ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ (CORAL A.E.) ανακοινώνει στο επενδυτικό κοινό, σε συνέχεια της από 16 Μαρτίου 2023 απόφασης του Δ.Σ. της και σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3556/2007 και του Κανονισμού (ΕΕ) 596/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την πώληση του συνόλου (100%) των ονομαστικών μετοχών κυριότητάς της, εκδόσεως της εταιρείας με την επωνυμία «CORAL INNOVATIONS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ», στην εταιρεία με την επωνυμία «IREON INVESTMENTS LTD» (Αγοράστρια).

Η «IREON INVESTMENTS LTD», που εδρεύει στην Κύπρo, αποτελεί 100% θυγατρική  της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε., της οποίας ομοίως αποτελεί 100% θυγατρική και η CORAL Α.Ε.

Η κίνηση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ομιλικής αναδιάρθρωσης  για την αρτιότερη επίτευξη των σκοπών των  εταιρειών CORAL A.E και IREON INVESTMENTS LTD.

Η αξία της ως άνω συναλλαγής, που έλαβε χώρα στις 01.04.2023,  ανέρχεται σε 8.030.000 Ευρώ.

Λόγω νοθείας σφραγίστηκε στην Κατερίνη πρατήριο από την ΑΑΔΕ

Από το kapa-news.gr

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έπειτα από έλεγχο σφράγισε βενζινάδικο στην πόλη της Κατερίνης λόγω νοθείας καυσίμων. Συγκεκριμένα το εν λόγω βενζινάδικο βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο προς Παραλία Κατερίνης στο ύψος της Περίστασης, και η πινακίδα της ΑΑΔΕ είναι εμφανέστατη.

35 τρισ. δολάρια το κόστος της ενεργειακής μετάβασης, για να επιτευχθούν έως το 2030 οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού

Τα επίπεδα ανάπτυξης των ΑΠΕ πρέπει να αυξηθούν από τα σημερινά περίπου 3.000 γιγαβάτ σε τουλάχιστον 10.000 γιγαβάτ μέχρι το 2030

διαβάσαμε στην «Καθημερινή»

Επιπλέον επενδύσεις ύψους 35 τρισ. δολαρίων στις τεχνολογίες για τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία θα χρειαστούν μέχρι το 2030 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η Συμφωνία του Παρισιού, δηλαδή να περιορισθεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προ βιομηχανικής εποχής επίπεδα. Η εκτίμηση ανήκει στη Διεθνή Υπηρεσία Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA) που επισημαίνει πως σημειώνεται μεν πρόοδος στη μετάβαση προς την πράσινη ενέργεια, αλλά γενικότερα ο κόσμος έχει μείνει πίσω σε σχέση με την πορεία που πρέπει να καταγράψει για να αποφύγει τη χείριστη δυνατή έκβαση της κλιματικής αλλαγής.

«Εχουμε μείνει πίσω», τονίζει ο Φρανσέσκο Λα Κάμερα, γενικός διευθυντής της IRENA, ο οποίος ωστόσο διαπιστώνει ότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε ό,τι αφορά τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια. Οπως τονίζει, ειδικότερα στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον το 40% των εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ανά τον κόσμο. Η κλίμακα της μεταβολής όμως παραμένει περιορισμένη και δεν ανταποκρίνεται στα επίπεδα που απαιτούνται για να περιορισθεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προ βιομηχανικής εποχής επίπεδα.

Σύμφωνα με την IRENA, τα επίπεδα ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας πρέπει να αυξηθούν από τα σημερινά περίπου 3.000 γιγαβάτ σε τουλάχιστον 10.000 γιγαβάτ μέχρι το 2030. Παράλληλα, η IRENA τονίζει πως η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών είναι περιορισμένη σε ορισμένα τμήματα του πλανήτη, καθώς η Κίνα, η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν τα 2/3 της αύξησης που έχει σημειωθεί στον κλάδο στη διάρκεια του περασμένου έτους, ενώ οι χώρες χαμηλού εισοδήματος έχουν μείνει πίσω.

Στη σχετική έκθεσή της τονίζει ότι χρειάζονται επενδύσεις και αποφασιστικές πολιτικές σε όλο τον κόσμο και σε όλους τους τομείς της οικονομίας που πρέπει να προχωρήσουν στα αναγκαία βήματα για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τονίζει, επίσης, πως απαιτούνται διαρθρωτικές αλλαγές ώστε να καταστεί δυνατή η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια που θα παράγεται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές. «Η διαδικασία είναι συνεχής και αδιάκοπη», τόνισε ο Φρανσέσκο Λα Κάμερα και προσέθεσε πως κατευθυνόμαστε και πρέπει να κατευθυνόμαστε σε ένα ενεργειακό σύστημα στο οποίο θα κυριαρχούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα συμπληρώνεται από το υδρογόνο, κατά κύριο λόγο το πράσινο υδρογόνο, όπως και τη βιώσιμη χρήση της βιομάζας.

Εχει προηγηθεί προσφάτως η έκθεση «Οδηγός επιβίωσης για την ανθρωπότητα», που εξέδωσαν οι κορυφαίοι επιστήμονες του κλίματος σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξάλλου, η Διακυβερνητική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή προειδοποίησε προ ημερών ότι οι στόχος της Συμφωνίας των Παρισιού έχει καταστεί δυσχερέστερος τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της συνεχούς αύξησης των εκπομπών καυσαερίων. Τόνισε, μάλιστα, πως είναι αναγκαία η μείωση των εκπομπών καυσαερίων απ’ όλους και σε όλους τους τομείς, προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου. Η καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, είναι οι κύριες αιτίες της κλιματικής κρίσης.

Στη διάρκεια, όμως, του περασμένου έτους οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες συγκέντρωσαν κέρδη-ρεκόρ χάρη στην εκτόξευση που σημείωσαν οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου συνεπεία της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Εν μέσω της επιθετικής κριτικής που υπέστησαν, οι επικεφαλής των μεγάλων πετρελαϊκών έχουν επιχειρήσει να δικαιολογήσουν τα ιλιγγιώδη κέρδη τους επικαλούμενοι κυρίως την ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια κατά την περίοδο μετάβασης στην κυριαρχία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ερωτώμενος για τα σχέδια επέκτασης των πετρελαϊκών κολοσσών και τις νέες επενδύσεις στον κλάδο του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και κατά πόσον αυτά ισοδυναμούν με απώλεια επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές, ο Λα Κάμερα απάντησε πως «είναι σαφές ότι δεν κινούνται στη σωστή κατεύθυνση» και προσέθεσε πως «έτσι δημιουργούνται περιουσιακά στοιχεία που στο μέλλον δεν θα αξιοποιούνται όταν θα έχουν αλλάξει οι καταστάσεις».

Ωστόσο, οι πετρελαϊκοί κολοσσοί ανακοινώνουν αναπτυξιακά σχέδια. Μόλις την Κυριακή η σαουδαραβική Aramco ανακοίνωσε σχέδιο αξίας 10 δισ. δολ. για την κατασκευή διυλιστηρίου και συμπλέγματος πετροχημικών στη βορειοανατολική Κίνα. Το εν λόγω σχέδιο πρόκειται να υλοποιηθεί μέσα στα επόμενα τρία χρόνια και σύμφωνα με την Aramco αποσκοπεί στο να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση του Πεκίνου για καύσιμα και πετροχημικά προϊόντα.

Κλείνοντας ο Λα Κάμερα εξέφρασε την ελπίδα πως η σύνοδος της Διακυβερνητικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, η οποία θα γίνει στο Ντουμπάι, «θα παρουσιάσει ένα νέο αφήγημα που θα κατευθύνει καλύτερα τις επενδύσεις για τα επόμενα χρόνια και θα επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση».

Πρόστιμο 150.000 ευρώ σε πρατήριο καυσίμων στον Κηφισό, για βενζίνη με… 100% τολουόλιο

Με την υπ’ αρ. 369087/27-03-2023 απόφαση του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Ανάπτυξης των Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά & Νήσων επιβλήθηκε πρόστιμο 150.000 ευρώ στην εταιρεία «EZ GAS OIL Ε.Ε.» με έδρα επί της Κηφισού 93 στον Αγ. Ι. Ρέντη.

Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής είναι αποκαλυπτική:

Το δείγμα αμόλυβδης βενζίνης 95 RON που λήφθηκε από ελεγκτές της Υπηρεσίας από το ανωτέρω πρατήριο υγρών καυσίμων βρέθηκε, σύμφωνα με τη γνωμάτευση του Γ.Χ.Κ., ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ – ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ σε ποσοστό 100% με μείγμα ελαφρών λαδιών πετρελαίου που περιέχουν αρωματικές ενώσεις (κυρίως τολουόλιο) διότι:

α) απουσιάζει πλήρως ο ιχνηθέτης κινιζαρίνη αντί του προβλεπόμενου 3,0 mg/l και

β) περιέχει αρωματικές ενώσεις σε ποσοστό περίπου 39,8% v/v αντί του μέγιστου επιτρεπόμενου 35% v/v,

παράβαση για την οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 20 παρ.5 του ν. 4177/13 σε συνδυασμό με το άρθρο 1 παρ. 8.1 πίνακας 8.1β της Υ.Α. Δ19/Φ11/οικ. 13098/1156/2010.

Καταγγελία επιθεωρητή για παρεμπόδιση αιφνιδιαστικού επιτόπιου ελέγχου στη «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) Διυλιστήρια Κορίνθου Α.Ε.» εξετάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Εισήγηση επί της διερεύνησης πιθανής παρεμπόδισης – δυσχέρανσης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει στις 31 Μαΐου 2023 για να εξεταστεί η έκθεση του Εισηγητή Π. Φώτη, η οποία αφορά, κατ’ άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011, τη συμπεριφορά της εταιρίας «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.» και φυσικού προσώπου, κατά τη διεξαγωγή αιφνιδιαστικού επιτόπιου ελέγχου στις εγκαταστάσεις της Εταιρίας, ο οποίος διατάχθηκε στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού σε κάθε ένα από τα στάδια διύλισης, χονδρικής και λιανικής πώλησης στην αγορά της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, για τη διερεύνηση τυχόν παράβασης των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011 ή/και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην Έκθεση του Εισηγητή προτείνεται, κατά το σκεπτικό αυτής, να διαπιστωθεί ότι η ανωτέρω Εταιρία και το φυσικό πρόσωπο παραβίασαν το άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011 και να τους επιβληθεί πρόστιμο.

Η Έκθεση του Εισηγητή δεν αφορά στη διερεύνηση τυχόν παράβασης των διατάξεων των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011 ή/και των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ, αλλά μόνο σε ενδεχόμενη παραβίαση της διάταξης του άρθρου 39  παρ. 5 του Ν. 3959/2011 περί δυσχέρανσης – παρεμπόδισης της έρευνας με βάση τα περιστατικά που έλαβαν χώρα κατά τη διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου στην Εταιρία.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού σημειώνει στην ανακοίνωσή της ότι η Έκθεση του Εισηγητή δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκόμενων μερών.

Εισαγωγές και τιμές αργού πετρελαίου το 2022

Σημαντικές μεταβολές έχουν καταγραφεί από τις αρχές του 2022 στις εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Ε.Ε. Μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου 2022, πριν ξεσπάσει ο πόλεμος, οι εισαγωγές από διάφορες πηγές παρέμεναν σχετικά σταθερές, με τη Ρωσία να αποτελεί την κύρια πηγή εισαγωγών αργού πετρελαίου.

Από το τελευταίο τρίμηνο του 2021 έως τον Ιανουάριο του 2022, οι εισαγωγές από τη Ρωσία κυμάνθηκαν από 39,657 εκατ. βαρέλια έως 49,698 εκατ. βαρέλια, αντιπροσωπεύοντας το 24% έως 31% των συνολικών εισαγωγών.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος προμηθευτής αργού πετρελαίου της ΕΕ, παρέχοντας από 19,115 εκατ. βαρέλια έως 20,51 εκατ. βαρέλια, αντιπροσωπεύοντας το 10% έως 13% των συνολικών εισαγωγών αργού πετρελαίου.

Η Νορβηγία και το Καζακστάν παρείχαν επίσης παρόμοιες ποσότητες αργού πετρελαίου, που κυμαίνονταν από 8% έως 14% των συνολικών εισαγωγών, ενώ οι εισαγωγές από το Ιράκ ήταν ελαφρώς χαμηλότερες, κυμαινόμενες μεταξύ 7% έως 12%. Οι εισαγωγές από τη Λιβύη και το Ηνωμένο Βασίλειο αντιπροσώπευαν περίπου το 5% των συνολικών εισαγωγών.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 είχε σημαντικό αντίκτυπο στις εισαγωγές αργού πετρελαίου στην Ε.Ε.. Η κατάσταση ήταν πολύ ασταθής από τον Φεβρουάριο έως τον Απρίλιο, με μεγάλες εισαγωγές από τη Ρωσία τον Φεβρουάριο και τον Απρίλιο (63,859 εκατ. βαρέλια και 58,976 εκατ. βαρέλια, αντίστοιχα, που αντιστοιχούν στο 33% και 30% των συνολικών εισαγωγών) και χαμηλές εισαγωγές τον Μάρτιο (31,820 εκατ. βαρέλια, που αντιστοιχούν στο 18% των συνολικών εισαγωγών).

Τον Μάιο του 2022, οι εισαγωγές από τη Ρωσία μειώθηκαν σε 24,162 εκατ. βαρέλια (12% των συνολικών εισαγωγών) και παρέμειναν σχετικά σταθερές μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022. Από τον Σεπτέμβριο και μετά, οι εισαγωγές μειώθηκαν σταδιακά, φθάνοντας τα 7,645 εκατ. βαρέλια (4% των συνολικών εισαγωγών) τον Δεκέμβριο του 2022 (η έκτη δέσμη κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, που εγκρίθηκε από το Συμβούλιο τον Ιούνιο, συνίστατο στην απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού θαλάσσιου αργού πετρελαίου από τις 5 Δεκεμβρίου 2022).

Η μείωση των εισαγωγών από τη Ρωσία αντισταθμίστηκε από την αύξηση των εισαγωγών από άλλες πηγές. Τον Δεκέμβριο του 2022, οι μεγαλύτεροι προμηθευτές αργού πετρελαίου ήταν οι Ηνωμένες Πολιτείες, με 34,483 εκατ. βαρέλια (18% των συνολικών εισαγωγών), +6 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο του 2021, και η Νορβηγία, με 32,899 εκατ. βαρέλια (17% των συνολικών εισαγωγών), αύξηση 7 π.μ.

Οι εισαγωγές από τη Λιβύη και το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά μερικές ποσοστιαίες μονάδες (+2 pp και +4 pp, αντίστοιχα). Οι εισαγωγές από το Καζακστάν και το Ιράκ παρέμειναν σε παρόμοια επίπεδα ή αυξήθηκαν οριακά σε σύγκριση με το τελευταίο τρίμηνο πριν από τον πόλεμο.

Μεταβολές τιμών
Υπάρχουν δύο στοιχεία που καθορίζουν τις τιμές του αργού πετρελαίου: η αγορά spot και το είδος του αργού πετρελαίου. Πριν από τη ρωσική επίθεση στην Ουκρανία, η τιμή ήταν σταθερή γύρω στα 80 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι, με μικρή διακύμανση μεταξύ των τύπων αργού πετρελαίου (λιγότερο από 4 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι). Ωστόσο, η ασταθής γεωπολιτική κατάσταση προκάλεσε υψηλή μεταβλητότητα στην αγορά και από τον Φεβρουάριο του 2022 οι τιμές του αργού πετρελαίου άρχισαν να αυξάνονται σημαντικά.

Τον Μάρτιο του 2022, η τιμή του αργού πετρελαίου από τη Ρωσία (Ουράλια) ήταν χαμηλότερη από τους άλλους τύπους, με έκπτωση περίπου 16 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι σε σύγκριση με τη μέση τιμή των άλλων τεσσάρων πιο κοινών τύπων πετρελαίου. Τους επόμενους μήνες, το ρωσικό πετρέλαιο Urals διαπραγματευόταν σε τιμή με μεγάλη έκπτωση (περίπου 30 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι).

Ταυτόχρονα, οι τιμές των άλλων τύπων πετρελαίου άρχισαν να ταλαντεύονται περισσότερο. Η αγορά ήταν λιγότερο σταθερή τον Ιούνιο και τον Ιούλιο του 2022, με τις διαφορές των τιμών μεταξύ των άλλων τεσσάρων πιο κοινών τύπων πετρελαίου να κυμαίνονται από 9 έως 12 δολάρια ΗΠΑ ανά βαρέλι, τρεις έως τέσσερις φορές υψηλότερες από ό,τι πριν από τον πόλεμο.

Μέχρι το τέλος του έτους, τα πράγματα άρχισαν να σταθεροποιούνται, με μείωση των εισαγωγών από τη Ρωσία, χαμηλότερες τιμές αργού πετρελαίου και μικρότερη μεταβλητότητα των τιμών. Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές αργού πετρελαίου της ΕΕ ήταν οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Νορβηγία και το Καζακστάν, γεγονός που δείχνει ότι η Ε.Ε. κατάφερε να προσαρμοστεί στο μεταβαλλόμενο τοπίο της αγοράς πετρελαίου και να εξαλείψει ουσιαστικά την εξάρτησή της από το ρωσικό πετρέλαιο.

«Παράθυρο» για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και μετά το 2035, εάν καίνε συνθετικά καύσιμα

Η Γερμανία και η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξαν σε συμφωνία για τη διαμάχη που υπήρχε σχετικά με το μέλλον των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η συμφωνία επιτρέπει την ταξινόμηση νέων οχημάτων με συμβατικής τεχνολογίας κινητήρες ακόμη και μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι χρησιμοποιούν μόνο κλιματικά ουδέτερα καύσιμα (βιοκαύσιμα και συνθετικά μείγματα).

Με ανάρτησή του στο Twitter, ο αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Φρανς Τίμερμανς ανακοίνωσε ότι υπάρχει «συμφωνία με τη Γερμανία για τη μελλοντική χρήση ηλεκτρονικών καυσίμων στα αυτοκίνητα», ενώ ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας, Βόλκερ Βίσινγκ, έγραψε στο Twitter ότι άνοιξε ο δρόμος για ταξινόμηση οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούν μόνο κλιματικά ουδέτερα καύσιμα και μετά το 2035.

Η λήψη απόφασης για την αρχική πρόταση των χωρών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχετικά με νέα πρότυπα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα είχε αναβληθεί λόγω της αντίθεσης της Γερμανίας. Η Ε.Ε. ήθελε να απαγορεύσει την πώληση όλων των νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035.

Η Γερμανία είχε ζητήσει εξαίρεση για τα αυτοκίνητα που καίνε ηλεκτρονικά καύσιμα, υποστηρίζοντας ότι τέτοια καύσιμα μπορούν να παραχθούν με χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και άνθρακα που απορροφάται από την ατμόσφαιρα, ώστε να μην εκπέμπουν περαιτέρω επικίνδυνα αέρια στην ατμόσφαιρα επηρεάζοντας το κλίμα.

Ο Βόλκερ Βίσινγκ δήλωσε ότι υπάρχει συμφωνία για συγκεκριμένα διαδικαστικά βήματα και ότι ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα έχει γίνει δεσμευτικό. «Θέλουμε να ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι το φθινόπωρο του 2024», σημείωσε.

Ο Φρανς Τίμερμανς επισήμανε ότι «θα εργαστούμε τώρα για να εγκριθεί το συντομότερο δυνατό ο κανονισμός για τα πρότυπα CO2 για αυτοκίνητα».

Το ζήτημα των μηχανών εσωτερικής καύσης έχει δημιουργήσει και εσωτερική σύγκρουση στη γερμανική κυβέρνηση, καθώς οι Πράσινοι ζητούν πλήρη απαγόρευσή τους, ενώ οι Φιλελεύθεροι Δημοκράτες, στους οποίους ανήκει ο Βίσινγκ, επέμενε στην παράταση χρήσης τους.

Ενάντια στην πανευρωπαϊκή απαγόρευση των οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης έχουν ταχθεί και οι Χριστιανοδημοκράτες που είναι στην αντιπολίτευση, προειδοποιώντας ότι θα έβλαπτε την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας. Επίσης, όσοι απορρίπτουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης ως επικίνδυνους για το κλίμα, υποστηρίζουν ότι η τεχνολογία μπαταρίας ταιριάζει καλύτερα στα επιβατικά αυτοκίνητα και τα πολύτιμα συνθετικά καύσιμα θα πρέπει να χρησιμοποιούνται μόνο όπου δεν είναι εφικτή καμία άλλη επιλογή, όπως στην αεροπορία.

Η συμφωνία

Η τεχνολογία αυτή, η οποία βρίσκεται ακόμη στο στάδιο της ανάπτυξης, συνίσταται στην παραγωγή καυσίμου από CO2 που εκπέμπεται από τις βιομηχανικές δραστηριότητες. Η τεχνολογία υποστηρίζεται από γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την παράταση της χρήσης θερμικών κινητήρων μετά το 2035.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπραγματευόταν τις τελευταίες εβδομάδες τρόπους για την έξοδο από την κρίση με την Γερμανία, η οποία ζητούσε την ανάληψη αυστηρότερης δέσμευσης σχετικά με τα συνθετικά καύσιμα, στα οποία γινόταν αναφορά στο αρχικό κείμενο, αλλά κατά τρόπο που δεν εθεωρείτο δεσμευτικού χαρακτήρα.

«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα καύσης θα μπορούν να τεθούν σε κυκλοφορία μετά το 2035 αν χρησιμοποιούν ουδέτερα καύσιμα σε ό,τι αφορά τις εκπομπές CO2», δήλωσε στο Twitter ο υπουργός Μεταφορών της Γερμανίας Φόλκερ Βίσινγκ.

Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων αμφισβητείται από τις περιβαλλοντικές μη κυβερνητικές οργανώσεις που την θεωρούν δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπαντική. Πολλοί ειδικοί του αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι θα έχει την δυνατότητα να επιβληθεί στην αγορά απέναντι στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, οι τιμές των οποίων θα μειωθούν τα επόμενα χρόνια.

Η κίνηση του βέτο στο κείμενο της Κομισιόν από το Βερολίνο ήταν πρωτοβουλία των φιλελευθέρων του FDP.

Το μικρό αυτό κόμμα, που σύμφωνα με τις δημοσκοπήσεις συγκεντρώνει περί το 5% της πρόθεσης ψήφου, έχει χάσει πέντε διαδοχικές τοπικές εκλογικές αναμετρήσεις. Ελπίζει να αντιμετωπίσει ως πολιτική δύναμη τους Οικολόγους αναλαμβάνοντας τον ρόλο του υπερασπιστή του αυτοκινήτου ποντάροντας στην αρνητική στάση μεγάλου μέρους του γερμανικού πληθυσμού απέναντι στην απαγόρευση των θερμικών κινητήρων.

Για να διασφαλίσει την ενότητα του κυβερνητικού του συνασπισμού, ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς προτίμησε να υποστηρίξει τη θέση του FDP. Η βιομηχανία από την πλευρά της, πάντως, θεωρώντας δεδομένο το ευρωπαϊκό ρυθμιστικό πλαίσιο για το αυτοκίνητο, έχει επενδύσει μαζικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Ακόμη και αν καθιερωθούν, τα συνθετικά καύσιμα, τα οποία σήμερα δεν υπάρχουν, «δεν θα παίξουν σημαντικό ρόλο μεσοπρόθεσμα στο μερίδιο που καταλαμβάνουν τα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσεως», δήλωσε ο Μαρκους Νούσμαν, ο επικεφαλής της Audi (όμιλος Volkswagen), στο περιοδικό Spiegel.

Το Τσαντ εθνικοποιεί τα περιουσιακά στοιχεία της Exxon Mobil στο έδαφός της

Η κυβέρνηση του Τσαντ ανακοίνωσε ότι εθνικοποιεί όλα τα περιουσιακά στοιχεία του πολυεθνικού κολοσσού πετρελαίου Exxon Mobil, συμπεριλαμβανομένων των αδειών υδρογονανθράκων και εξερεύνησης, έρχεται έπειτα από μακρά διαμάχη μεταξύ της κυβέρνησης και της Exxon.

Ο πετρελαϊκός γίγαντας δήλωνε τον περασμένο Δεκέμβριο πως ολοκλήρωσε την πώληση των δραστηριοτήτων της σε Τσαντ και Καμερούν, στην εισηγμένη στο Λονδίνο Savannah Energy (SAVES.L) σε μια συμφωνία 407 εκατομμυρίων δολαρίων. Ωστόσο, η κυβέρνηση του Τσαντ αμφισβήτησε τη συμφωνία, λέγοντας ότι οι τελικοί όροι ήταν διαφορετικοί από αυτούς που είχε παρουσιάσει η Exxon Mobil. Προειδοποίησε ότι μπορεί να ζητήσει από τα δικαστήρια να εμποδίσουν την αγορά των περιουσιακών στοιχείων της Exxon στη χώρα από τη Savannah και να λάβει περαιτέρω μέτρα για την προστασία των συμφερόντων της.

Τα περιουσιακά στοιχεία της Exxon περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, μερίδιο 40% στο πετρελαϊκό έργο Doba του Τσαντ, το οποίο εμπεριέχει επτά κοιτάσματα πετρελαίου, με συνδυασμένη παραγωγή 28.000 βαρελιών την ημέρα.

Το Τσαντ άρχισε να παράγει πετρέλαιο το 2003 και η Exxon δραστηριοποιείται στη χώρα εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η κρατικοποίηση μιας ιδιωτικής εταιρείας σημαίνει ότι όλα τα περιουσιακά στοιχεία ανήκουν πλέον στην κυβέρνηση: μια πρακτική που συνέβαινε στις δεκαετίες του 1960 και του 1970.

«Καμπάνες» έως 500.000 ευρώ και «λουκέτο» έως 90 ημέρες για λαθρεμπόριο ή νοθεία στα καύσιμα – Τι αλλάζει με τις νέες διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών

Μπλόκο» στο λαθρεμπόριο και τη νοθεία στα υγρά καύσιμα που προκαλεί μεγάλη «αιμορραγία» στα κρατικά ταμεία επιχειρεί να βάλει το υπουργείο Οικονομικών με την αυστηροποίηση του πλαισίου των ποινών και κυρώσεων. Το ποινολόγιο προβλέπει λουκέτο στα βενζινάδικα έως 90 ημέρες, ποινές φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών και τσουχτερά πρόστιμα έως 500.000 ευρώ.

Οι διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που περιλαμβάνονται στο πολυνομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή προβλέπουν τα εξής:

1. Όταν προκύπτει ότι ο ελεγχόμενος κάτοχος της άδειας κατέχει, διακινεί και εμπορεύεται νοθευμένα καύσιμα, σφραγίζεται η εγκατάσταση, όπου διαπιστώνεται η παράβαση, για χρονικό διάστημα από 10 έως ενενήντα 90 ημέρες, ανάλογα με τη σοβαρότητά της. Η σφράγιση πραγματοποιείται, είτε από την τελωνειακή υπηρεσία που έχει διενεργήσει τον έλεγχο, είτε από την τελωνειακή υπηρεσία στη χωρική αρμοδιότητα της οποίας υπάγεται η έδρα της ελεγχόμενης εγκατάστασης, σε περίπτωση που ο έλεγχος έχει διενεργηθεί από οποιαδήποτε άλλη δημόσια ελεγκτική ή διωκτική αρχή. Αν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία, τα παραπάνω μέτρα επιβάλλονται ανεξάρτητα από τις λοιπές ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.

2. Για κάθε παράβαση στα ολοκληρωμένα συστήματα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών των φορολογικών αποθηκών και των αποθηκών τελωνειακής αποταμίευσης ενεργειακών προϊόντων επιβάλλεται στους κατά περίπτωση, υπόχρεους διοικητικό πρόστιμο από 1.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ και επιβάλλεται, κατά περίπτωση, ανάκληση της άδειας της φορολογικής αποθήκης ή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης. Το ποσό του προστίμου προσδιορίζεται λαμβάνοντας υπόψη το είδος και τη βαρύτητα της παράβασης, καθώς και την υποτροπή.
Ειδικότερα:
Σε περίπτωση μη εγκατάστασης ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών, επιβάλλεται στον φορέα της άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης της φορολογικής αποθήκης ή στον διαχειριστή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης πρόστιμο από 50.000 ευρώ έως 500.000 ευρώ και ανακαλείται η άδεια λειτουργίας της φορολογικής αποθήκης ή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης.
Σε περίπτωση μη πλήρωσης των όρων, προϋποθέσεων και προδιαγραφών της εγκατάστασης και λειτουργίας των συστημάτων παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών εκροών, επιβάλλεται στον φορέα της άδειας λειτουργίας της εγκατάστασης της φορολογικής αποθήκης ή στον διαχειριστή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης ή/και στον εγκαταστάτη του συστήματος παρακολούθησης εισροών εκροών πρόστιμο από 1.000 ευρώ έως 300.000 ευρώ και ανακαλείται, κατά περίπτωση, η άδεια λειτουργίας της φορολογικής αποθήκης ή της αποθήκης τελωνειακής αποταμίευσης.
Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο διπλασιάζεται. Ως υποτροπή ορίζεται η εντός 3 ετών από την έκδοση απόφασης επιβολής προστίμου εκ νέου τέλεση της ίδιας παράβασης.
Κατά της απόφασης επιβολής των προστίμων ο έχων έννομο συμφέρον μπορεί να ασκήσει προσφυγή ενώπιον του αρμόδιου διοικητικού δικαστηρίου. Με την άσκηση της προσφυγής αναστέλλεται η καταβολή του 50% του προστίμου υπό την προϋπόθεση ότι έχει καταβληθεί ή έχει ενταχθεί σε ρύθμιση το υπόλοιπο 50%.

3. Ποινή φυλάκισης τουλάχιστον 6 μηνών επιβάλλεται σε όποιον προμηθεύει ή εγκαθιστά μετρητικά συστήματα και τον συνοδευτικό εξοπλισμό τους, τα οποία προορίζονται για εφαρμογές του συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών και συνοδεύονται από πλαστά ή παραποιημένα πιστοποιητικά.

4. Ποινή κάθειρξης επιβάλλεται, σε όποιον επεμβαίνει χωρίς εξουσιοδότηση, τροποποιεί ή αλλοιώνει με οποιονδήποτε τρόπο και μορφή μέρη ή παραγόμενα στοιχεία του συστήματος, τα οποία φυλάσσονται στον χώρο της εγκατάστασης ή αποστέλλονται στην κεντρική βάση δεδομένων της Α.Α.Δ.Ε και παραδίδει, προμηθεύει, εφοδιάζει, πωλεί, αποθηκεύει ή διακινεί ενεργειακά προϊόντα μέσω δεξαμενών, αγωγών, αντλιών ή μετρητών που δεν συνδέονται με το εγκατεστημένο σύστημα παρακολούθησης και ηλεκτρονικής αποστολής δεδομένων εισροών-εκροών.