Accessibility Tools

Skip to main content

Πετρέλαιο: Ποιος (δεν) φοβάται τον ΟΠΕΚ

διαβάσαμε στη «Ναυτεμπορική»

Θα έχουμε ένα νέο παγκόσμιο πετρελαϊκό σοκ; Ή δεν χρειάζεται να φοβόμαστε και τόσο το καρτέλ;

Νατάσα Στασινού • nstasinou@naftemporiki.gr

Πριν από περίπου μισό αιώνα, τον Οκτώβριο του 1973, ανήμερα του Γιομ Κιπούρ, της μεγαλύτερης εβραϊκής γιορτής, ένας συνασπισμός αραβικών κρατών υπό την ηγεσία της Αιγύπτου και της Συρίας, εξαπέλυσε επίθεση εναντίον του Ισραήλ. Ο Οργανισμός Αραβικών Χωρών Εξαγωγής Πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, συμμετείχε στον πόλεμο με ένα ιδιαίτερο όπλο: διέκοψε τις προμήθειες πετρελαίου στις δυτικές χώρες που είχαν υποστηρίξει το Ισραήλ. Ήταν το πρώτο παγκόσμιο πετρελαϊκό σοκ.

Σήμερα έχουμε σε εξέλιξη έναν άλλο πόλεμο αυτόν στην Ουκρανία, με μία πανίσχυρη παραγωγό ενέργειας, τη Ρωσία, στον ρόλο του εισβολέα και τον ΟΠΕΚ να  «συμμετέχει» στο γεωπολιτικό παιχνίδι και πάλι με το δικό του όπλο: την προσφορά πετρελαίου. Είναι τόσο τρομακτική η – έστω και αιφνίδια- απόφαση να μειώσει την παραγωγή του κατά επιπλέον 1,16 εκατ. βαρέλια ημερησίως; Όταν έχει ήδη αποφασίσει μείωση 2 εκατ. βαρελιών τον περασμένο Οκτώβριο, όταν και η Ρωσία έχει μειώσει τη δική της κατά περισσότερα από 500.000 βαρέλια, τότε τα 3,66 εκατ. βαρέλια που λείπουν από την αγορά, σίγουρα «πονάνε».

Κυρίως γιατί η απουσία τους έρχεται σε μία παγκόσμια οικονομία που καταδιώκεται από τον υψηλό πληθωρισμό και την εντεινόμενη κοινωνική δυσφορία για την ακρίβεια. Αλλά και γιατί σηματοδοτεί μια νέα και ίσως επικίνδυνη ρήξη μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών και ειδικά μετά της Σαουδικής Αραβίας και της Δύσης, με την πρώτη να δίνει λόγους στον Πούτιν να χαμογελά.

Η συμμαχία ΟΠΕΚ+ (πετρελαιοπαραγωγοί χώρες Μέσης Ανατολής, Λατινικής Αμερικής, Αφρικής και Ρωσία) ελέγχει περισσότερο από το 40% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Για χρόνια συντόνιζε την πολιτική παραγωγής με στόχο να διασφαλίσει ότι οι αγορές έχουν επαρκή προσφορά σε τιμή που μπορούν να ζήσουν τα μέλη της. Κάποια στιγμή όμως μία σειρά παραγόντων από τα lockdown για την αντιμετώπιση της πανδημίας έως τη ραγδαία άνοδο των παραγωγών σχιστολιθικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ  αλλά και τις κυρώσεις της Δύσης κατά των ΗΠΑ, η δύναμή της περιορίστηκε. Τώρα – εν μέσω της πιο σοβαρής κρίσης κόστους ζωής εδώ και δεκαετίες – δηλώνει ότι είναι και πάλι εδώ σε ρόλο ρυθμιστή.

20230404_opec+_open

Τι ακριβώς είναι ο ΟΠΕΚ+

Πρόκειται για μια ομάδα συνολικά 23 χωρών εξαγωγής πετρελαίου που συνεδριάζει τακτικά για να αποφασίσει πόσο αργό πετρέλαιο θα πουλήσει στην παγκόσμια αγορά.

Στον πυρήνα αυτής της ομάδας βρίσκονται τα 13 μέλη του ΟΠΕΚ που είναι κυρίως χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής με de facto ηγέτη τη Σαουδική Αραβία. Ο ΟΠΕΚ ιδρύθηκε το 1960 ως καρτέλ και παράγει το 30% της παγκόσμιας προσφοράς.

Το 2016, όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν ιδιαίτερα χαμηλές, ο ΟΠΕΚ ένωσε τις δυνάμεις του με 10 άλλους παραγωγούς πετρελαίου για να δημιουργήσει τον ΟΠΕΚ+.Αυτά τα νέα μέλη περιελάμβαναν τη Ρωσία και παράγουν ένα επιπλέον 10% της παγκόσμιας προσφοράς αργού.

Το καρτέλ μπορεί όχι μόνο να στείλει στα ύψη τις τιμές, όπως έκανε τώρα, αλλά και να τις μειώσει, ρίχνοντας περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά.

Γιατί ο ΟΠΕΚ+ μειώνει την παραγωγή πετρελαίου;

Η πιο πρόσφατη περικοπή, 1,16 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, ακολουθεί την περικοπή κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Οκτώβριο του 2022. Tο 2020, ο όμιλος μείωσε την παραγωγή κατά περισσότερα από εννέα εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ως απάντηση στην πανδημία. Καθώς οι χώρες μπήκαν σε lockdown, η τιμή του αργού πετρελαίου κατέρρευσε λόγω έλλειψης αγοραστών.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι τιμές εκτινάχθηκαν σε πάνω από 130 δολάρια το βαρέλι, αλλά μέχρι τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, είχαν πέσει στα χαμηλά 15 μηνών, λίγο πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες χαρακτήρισαν την τελευταία κίνηση του ΟΠΕΚ+ «μη ενδεδειγμένη».

Μόλις αυτό το καλοκαίρι, τα δυτικά κράτη εκλιπαρούσαν τους Άραβες παραγωγούς πετρελαίου να αυξήσουν την παραγωγή λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου, εκκλήσεις που απορρίφθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Από τότε, οι τιμές έχουν μειωθεί σημαντικά λόγω των φόβων για παγκόσμια ύφεση και των περιορισμών στην Κίνα.

Μόνο πέρυσι, οι τιμές του πετρελαίου κυμάνθηκαν από 139 δολάρια το βαρέλι τον Μάρτιο στα 85 δολάρια στα τέλη του έτους. Πριν από λίγες μόλις εβδομάδες, στις 15 Μαρτίου, είχαν βυθιστεί στα 71 δολάρια το βαρέλι. Η χθεσινή αύξηση, που επανέφερε το μπρεντ  ήταν η μεγαλύτερη ημερήσια από τον Απρίλιο του 2022.

Πόσο δικαιολογημένος είναι ο φόβος;

Οι συνεχείς διακυμάνσεις προσθέτουν μια επιπλοκή για τους κεντρικούς τραπεζίτες που εξισορροπούν την ανάγκη αντιμετώπισης του πληθωρισμού με τις ανησυχίες για την υγεία του τραπεζικού συστήματος. Κεντρικοί τραπεζίτες και κυβερνήσεις φοβούνται για αυτόν τον λόγο τον ΟΠΕΚ. Goldman Sachs, Citi και άλλες επενδυτικές τράπεζες αναβάθμισαν προς τα επάνω τις εκτιμήσεις τους για την πορεία του πετρελαίου, βλέποντας και πάλι στον ορίζοντα τα 100 δολάρια.

Ωστόσο δεν συμφωνούν όλοι με την πρόβλεψη αυτή. Η Νατάσα Κάνεβα, επικεφαλής έρευνας εμπορευμάτων στη JPMorgan Chase, μιλώντας στη Wall Street Journal, εξέφρασε την εκτίμηση ότι στην πραγμαγικότητα οι μειώσεις στην προσφορά θα είναι μικρότερες  από αυτές που ανακοινώθηκαν.

Ορισμένοι συμμετέχοντες στον τελευταίο γύρο περικοπών αντλούν λιγότερο πετρέλαιο από ό,τι τους επιτρέπουν οι ποσοστώσεις του ΟΠΕΚ, πράγμα που σημαίνει ότι οι χαμηλότερες ποσοστώσεις δεν θα περνούν απαραίτητα σε χαμηλότερη παραγωγή. Τα μέλη του καρτέλ δεν τηρούσαν πάντα πλήρως τους συμφωνημένους περιορισμούς παραγωγής στο παρελθόν.

Εκτός από τις περικοπές του ΟΠΕΚ, Ρώσοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η Μόσχα θα επεκτείνει τους υφιστάμενους ημερήσιους περιορισμούς μισού εκατομμυρίου βαρελιών μέχρι το τέλος του έτους. Καθώς όμως ισχύουν ούτως ή άλλως κυρώσεις, στην πράξη, η απόφαση αυτή θα αφαιρέσει μόλις 70.000 επιπλέον ρωσικά βαρέλια από την αγορά ημερησίως φέτος, σε σύγκριση με αυτό που αναμενόταν, εξήγησε η κ. Κάνεβα.

Πολλά εξαρτώνται από την τροχιά της ζήτησης στην Κίνα, τη μία σημαντική οικονομία όπου η κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά φέτος. Υπολογίζεται ότι η ημερήσια κινεζική ζήτηση θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια το 2023. Αυτό, εκτιμά η Standard Chartered, θα ωθήσει την παγκόσμια κατανάλωση στα 100,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και θα ενισχύσει το Brent στα περίπου 90 δολάρια το βαρέλι, αλλά όχι πολύ υψηλότερα.

Να σημειωθεί πάντως ότι οι ΗΠΑ παραμένουν μακράν ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο στον κόσμο. Εάν οι τράπεζες περικόψουν σημαντικά τον δανεισμό ως απάντηση στην κατάρρευση της Silicon Valley Bank και άλλων περιφερειακών τραπεζών, τότε θα μπορούσαμε να δούμε τη ζήτηση από τη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη να μειώνεται.

Τα συνθετικά καύσιμα θα αλλάξουν το χάρτη της αυτοκίνησης

διαβάσαμε στο newsbomb.gr

Μετά την οριστική απόφαση να μπορούν να πωλούνται στην Ευρώπη, μετά το 2035, αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αρκεί να χρησιμοποιούν αποκλειστικά συνθετικά καύσιμα, ανοίγει ο δρόμος για αυτού του είδους τα καύσιμα το επόμενο διάστημα.

Μεγάλη μερίδα των επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών θεωρούν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι η πιο αποτελεσματική λύση για την μείωση των εκπομπών ρύπων, όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά που αναφέρει ότι με τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν τα νέα οχήματα να γίνουν κλιματικά ουδέτερα.

Ερευνητές αναφέρουν ότι αν τα καύσιμα (βενζίνη- πετρέλαιο) θα μπορούσαν να παραχθούν από ανανεώσιμες πρώτες ύλες όπως το καλαμπόκι, η ελαιοκράμβη, το σιτάρι και το φοινικέλαιο, σε συνδυασμό με εμπλουτισμό υδρογόνου, θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων.

Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να μεταφερθούν χωρίς απώλεια και να διανεμηθούν μέσω του δικτύου πρατηρίων καυσίμων που υπάρχει σήμερα χωρίς επιπλέον κόστος.

Συμφωνήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία οχημάτων που θα μπορεί να λειτουργήσει μόνο με συνθετικά καύσιμα έως το φθινόπωρο του 2024. Μένει τώρα να δούμε αν θα υπάρχει επάρκεια αυτού του νέου είδους καυσίμου, αλλά και την τιμή που θα έχει, καθώς σήμερα είναι ακριβότερο από την τιμή της βενζίνης.

πηγή: ΑΠΕ

διαβάστε περισσότερα στο newsbomb.gr

Πρωτοφανής αύξηση έμμεσων φόρων, έφθασαν στο 60% των κρατικών εσόδων

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «Ναυτεμπορική» (του Θάνου Τσίρου)

Ο πληθωρισμός-ρεκόρ, η στροφή στις ηλεκτρονικές πληρωμές και η εφαρμογή εξαιρετικά υψηλών συντελεστών υπολογισμού των φόρων στα αγαθά και στις υπηρεσίες (ΦΠΑ, φόροι κατανάλωσης κ.λπ.) ανέβασαν την αναλογία των έμμεσων φόρων σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα, άνω του 60%.

Αυτό το ποσοστό μπορεί να ανέβει και 65% αν στους έμμεσους φόρους συμπεριληφθούν και οι φόροι περιουσίας, όταν προ 10ετίας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μικρότερο του 54%, ενώ η αύξηση συνεχίζεται και φέτος με αμείωτο ρυθμό.

Ενώ λοιπόν η ακρίβεια αναδεικνύεται σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ο κρατικός προϋπολογισμός καθίσταται ολοένα και πιο «εξαρτημένος» από τους φόρους που δεν επηρεάζονται από τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών και το εισόδημά τους, αλλά μόνο από την τιμή του προϊόντος.

Η συνεχιζόμενη αύξηση των έμμεσων φόρων -μόνο τον Ιανουάριο οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ μέσω ΔΟΥ ανέβηκαν κατά… 70% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνααναμένεται να βρεθεί το αμέσως επόμενο διάστημα στο επίκεντρο της προεκλογικής αντιπαράθεσης, καθώς τα δύο μεγάλα κόμματα θα παρουσιάσουν τα προγράμματά τους για την επόμενη 4ετία, με τις θέσεις τους και επί του συγκεκριμένου εξαιρετικά κρίσιμου θέματος.

Η διάσταση του φαινομένου

Οι εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναδεικνύουν τη διάσταση του φαινομένου «έμμεσοι φόροι».

Ο όρος δεν χρησιμοποιείται πλέον, καθώς όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «δεν υφίσταται πλέον ρητή διάκριση μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων. Οι έμμεσοι φόροι αναλύονται στους τριτοβάθμιους λογαριασμούς 111 έως και 114 και οι άμεσοι φόροι στους 115, 116 και 119».

Κάτι που σημαίνει ότι:

Οι έμμεσοι φόροι για το 2022 ήταν το άθροισμα των φόρων επί των αγαθών και των υπηρεσιών, των φόρων επί των δασμών και των εισαγωγών, των φόρων ακίνητης περιουσίας και των λοιπών φόρων επί της παραγωγής. Το άθροισμα αυτών των τεσσάρων κωδικών έβγαλε για το 2022 είσπραξη 35,88 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 64,94% των συνολικών φορολογικών εσόδων του 2022 ύψους 55,25 δισ. ευρώ. Το αντίστοιχο ποσό του 2021 ήταν 30,78 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να αντιστοιχεί στο 63,95% του συνόλου. Έτσι, η αναλογία είχε αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα μέσα σε μόλις ένα έτος. Αν μάλιστα εξαιρεθεί από το άθροισμα ο φόρος των ακινήτων, τότε προκύπτει είσπραξη 33,19 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 60% των συνολικών φορολογικών εσόδων από 28,127 δισ. ευρώ το 2021 που αντιστοιχούσε τότε στο 58,4% του συνόλου. Όπως λοιπόν και αν γίνουν οι σχετικές μετρήσεις, η αύξηση του μεριδίου των έμμεσων φόρων είναι εμφανής. Από προηγούμενες εκθέσεις της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι το 2016 η αναλογία των έμμεσων φόρων ήταν στο 54,04%, ενώ το 2017 είχε φτάσει στο 56,64%. Όσο για το 2014, η αναλογία ήταν στο 53,75% για τους έμμεσους φόρους και στο 46,25% για τους άμεσους.

Οι άμεσοι φόροι το 2022 -το άθροισμα δηλαδή του φόρου εισοδήματος, του φόρου κεφαλαίου αλλά και των λοιπών φόρωναπέδωσαν 19,365 δισ. ευρώ ή το 35% των συνολικών φορολογικών εσόδων, από 36% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2021.

Δύο παράγοντες

Ο ρυθμός αύξησης των εισπράξεων από τους φόρους κατανάλωσης -και ειδικά τον ΦΠΑεπιταχύνθηκε από τα μέσα του 2021 και μετά εξαιτίας δύο παραγόντων:

Του πολύ μεγάλου πληθωρισμού. Ο ΦΠΑ -ο φόρος που είναι ευθέως συνδεδεμένος με τις τιμές των προϊόντων έφτασε να αποδίδει περισσότερα από 21,5 δισ. ευρώ το 2022 από 17,4 δισ. ευρώ το 2021. Καταγράφηκε αύξηση 4 δισ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών. Ο όγκος της κατανάλωσης δεν ακολούθησε σε τέτοιο βαθμό και αυτό φαίνεται από την απόδοση των ειδικών φόρων κατανάλωσης οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 4,88%.

Της μεγάλης αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Με την υποχρεωτική σύνδεση των ηλεκτρονικών πληρωμών με το αφορολόγητο, την αλλαγή συνηθειών στους καταναλωτές μετά την πανδημία, αλλά και άλλα περιοριστικά μέτρα όπως είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis και τώρα η προοπτική διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, η κουλτούρα ηλεκτρονικών πληρωμών λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, με την αξία τους να φτάνει στα 60 δισ. ευρώ.

Μείωση ή όχι

Το ερώτημα αν θα πρέπει να μειωθούν το επόμενο διάστημα οι συντελεστές ΦΠΑ θα αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης. Η άποψη υπέρ της μείωσης των συντελεστών είναι ότι με τέτοια ακρίβεια πρέπει να ληφθούν μέτρα που θα συμβάλουν στο να αποκλιμακωθούν οι τιμές τουλάχιστον σε αγαθά στα οποία η ζήτηση είναι ανελαστική, όπως τα τρόφιμα. Το επιχείρημα, από την άλλη, υπέρ της διατήρησης των σημερινών συντελεστών, συνδέεται με το πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος που θα έχει η όποια κίνηση μείωσης αλλά και το αμφίβολο αποτέλεσμα για τον τελικό καταναλωτή, καθώς δεν είναι διασφαλισμένο ότι το όφελος θα φτάσει στο ράφι και ότι δεν θα… χαθεί μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα – Άλμα 5% στις τιμές του αργού – Σταθερότητα προς το παρόν στις τιμές διυλισμένων προϊόντων

Αιφνίδια μείωση της παραγωγής πετρελαίου που θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, ανακοίνωσε ο ΟΠΕΚ+, περιορίζοντας την προσφορά από τον Μάιο, παρά την ανάκαμψη των τιμών από τα χαμηλά 15 μηνών.

Όπως μετέδωσε το Bloomberg, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, με ισχύ από τον Μάιο έως το τέλος του έτους.

Ακολούθησαν και άλλες χώρες, όπως το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Αλγερία, ενώ η Ρωσία δήλωσε ότι η μείωση της παραγωγής που εφάρμοζε από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2023.

Το υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας ανέφερε ότι η κίνηση αποτελεί «εθελοντική περικοπή», σε δήλωση στο πρακτορείο ειδήσεων της Σαουδικής Αραβίας.

Παράλληλα, η Ρωσία θα παρατείνει τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) μέχρι το τέλος του έτους.

Το Ριάντ, το Αμπού Ντάμπι και το Κουβέιτ θα μειώσουν την παραγωγή τους συνολικά κατά 772.000 βαρέλια την ημέρα από τον Μάιο μέχρι τα τέλη του έτους, ανέφεραν οι τρεις χώρες του Κόλπου σε ανακοινώσεις που δημοσιοποιήθηκαν από τα αντίστοιχα επίσημα μέσα ενημέρωσης, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Πρόκειται για ένα “προληπτικό μέτρο που αποσκοπεί να υποστηρίξει τη σταθερότητα της πετρελαϊκής αγοράς” δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος του σαουδαραβικού υπουργείου Ενέργειας, σύμφωνα με το σαουδαραβικό επίσημο πρακτορείο ειδήσεων SPA.

Το Ιράκ, από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου, ανακοίνωσε επίσης σήμερα μια μείωση κατά 211.000 βαρέλια την ημέρα της παραγωγής του από την 1η Μαΐου.

Η Αλγερία προχωρά από την πλευρά της σε “εθελοντική μείωση 48.000 βαρελιών την ημέρα, από τον Μάιο μέχρι τα τέλη του 2023, σε συντονισμό με ορισμένες χώρες μέλη και μη μέλη του ΟΠΕΚ”, σύμφωνα με ανακοίνωση του αλγερινού υπουργείου Ενέργειας, που μετέδωσε το τοπικό πρακτορείο ειδήσεων APS.

Ο Λευκός Οίκος ανέφερε ότι η απόφαση του ΟΠΕΚ+ είναι λανθασμένη, ενώ πρόσθεσε ότι οι ΗΠΑ θα συνεργαστούν με τους παραγωγούς και τους καταναλωτές με έμφαση στις τιμές της βενζίνης. Πέρυσι, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε δώσει εντολή για μια άνευ προηγουμένου αποδέσμευση από τα στρατηγικά αποθέματα αργού πετρελαίου της χώρας, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Έκρηξη των τιμών

Στον απόηχο της απόφασης του Οργανισμού, οι τιμές του αργού σημειώνουν αλματώδη αύξηση κατά σχεδόν 6% στις συναλλαγές στην Ασία σήμερα μετά την μάλλον απρόσμενη ανακοίνωση για μεγάλες μειώσεις της παραγωγής τον Μάιο από τις αρχές του Ιράκ, της Αλγερίας, της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Κουβέιτ.

Το αμερικανικό WTI, σημειώνει άνοδο 5,3% στα 79,7 δολάρια το βαρέλι, ενώ το brent αυξάνεται κατά 5,2%, φθάνονρας τα 84 δολάρια.

Ανεβαίνει το θερμόμετρο των τιμών στα καύσιμα – πώς κινείται η Επ. Ανταγωνισμού

Ανατιμήσεις μετά τη διεθνή άνοδο, ενώ αναμένεται το πόρισμα της Επιτροπής που ολοκληρώνει κανονιστική παρέμβαση στην αγορά

διαβάσαμε στο sofokleousin.gr

Σημαντικές ανατιμήσεις, χωρίς να αποκλείονται και κερδοσκοπικές ακρότητες όσο πλησιάζουμε προς τη μεγάλη έξοδο εκδρομέων για τις ημέρες του Πάσχα, αναμένονται το επόμενο διάστημα στην αγορά καυσίμων, μετά το σοκ από την απρόσμενη μείωση παραγωγής του ΟΠΕΚ+ που ανακοινώθηκε χθες. Πάντως, η είσοδος στην προεκλογική περίοδο, όπου το θέμα των τιμών στην αγορά είναι μεταξύ των κυρίαρχων, αλλά και το γεγονός ότι βαίνει προς την ολοκλήρωσή της η νέα έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων, αναμένεται να περιορίσουν την… επιθετικότητα των συντελεστών της αγοράς.

Σε μια αιφνιδιαστική κίνηση, οι περισσότερες χώρες του ΟΠΕΚ+, με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία, ανακοίνωσαν μια μεγάλη μείωση παραγωγής από τον Μάιο, κατά 1,1 εκατ. βαρέλια ημερησίως, που προστίθεται στην ήδη αποφασισμένη μείωση κατά 2 εκατ. βαρέλια και ήδη προκαλεί εκτόξευση των τιμών του αργού, αμερικανικού και μπρεντ, κατά 5,5% σήμερα, ενώ νωρίς το πρωί είχε κερδίσει ακόμη και 8%. Αναλυτές εκτιμούν ότι η μείωση της παραγωγής αλλάζει την κατεύθυνση των διεθνών τιμών, που είχαν υποχωρήσει ως τα 70 δολ. το βαρέλι τον περασμένο μήνα, αλλά πλέον προβλέπεται να κινηθούν προς τα 90 δολ.

Οι τιμές των καυσίμων στην Ελλάδα φαινόταν να «ηρεμούν» το τελευταίο διάστημα, αλλά εξακολουθούν να είναι από τις ακριβότερες στην Ευρώπη. Την περασμένη εβδομάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κομισιόν, η Ελλάδα, με τιμή 1,9 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη, ήταν η τρίτη ακριβότερη στην Ευρώπη, μετά τη Φινλανδία και τη Γαλλία. Η μέση τιμή στην Ελλάδα ήταν 7,5% ακριβότερη από τον μέσο όρο στις χώρες της ευρωζώνης, ενώ στα τέλη του προηγούμενου έτους η διαφορά είχε φθάσει και το 12% από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και 15% από τον μέσο όρο στην ΕΕ των 27.

Τις επόμενες ημέρες, τα διυλιστήρια αναμένεται να αρχίσουν να περνούν στην αγορά τις αυξήσεις των διεθνών τιμών του αργού, ενώ η κορύφωση των ανατιμήσεων αναμένεται να συμπέσει, όπως συνήθως συμβαίνει, με την κλιμάκωση της ζήτησης καυσίμων για την πασχαλινή έξοδο. Όμως, πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι, αυτή τη φορά, σε αντίθεση με άλλες περιόδους αύξησης των διεθνών τιμών, εκτιμάται ότι οι ανατιμήσεις που θα γίνουν δεν θα ξεφεύγουν από τη γενική τάση στις ευρωπαϊκές αγορές, καθώς η χώρα έχει εισέλθει σε προεκλογική περίοδο και οι ισχυροί όμιλοι της αγοράς θέλουν να αποφύγουν να βρεθούν στο στόχαστρο επικρίσεων, με όρους προεκλογικής οξύτητας.

Σημαντικότερος, όμως, παράγοντας που πιθανόν να αναστείλει τη διάθεση για μεγάλες αυξήσεις είναι η έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα καύσιμα, με μορφή κανονιστικής παρέμβασης, που αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Μάιο, ή το αργότερο μέσα στο καλοκαίρι. Η συμπεριφορά των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην αγορά -και ιδιαίτερα των δύο μεγάλων ομίλων που ελέγχουν τη διύλιση και την εμπορία σε μεγάλα ποσοστά- παρακολουθείται από την Επιτροπή στενά και, ιδιαίτερα, σε ό,τι αφορά τον τρόπο που μεταφέρονται στην εγχώρια αγορά οι διεθνείς αυξήσεις τιμών.

Η έρευνα της Επιτροπής γίνεται ιδιαίτερα επίκαιρη, αφού το σημείο εκκίνησης της ήταν το φαινόμενο που στην ορολογία των οικονομικών του ανταγωνισμού ονομάζεται «πύραυλοι και φτερά»: όταν οι διεθνείς τιμές ανεβαίνουν, οι εγχώριες εκτοξεύονται και όταν οι διεθνείς τιμές υποχωρούν, οι εγχώριες μειώνονται με πολύ αργό ρυθμό -αυτό αποτελεί μια κατ’ εξοχήν ένδειξη στρεβλής λειτουργίας του ανταγωνισμού σε μια αγορά.

Βρήκε… πυραύλους και φτερά

Στις 28 Νοεμβρίου, η Επιτροπή αποφάσισε να αξιοποιήσει το πιο ισχυρό, ίσως, θεσμικό «όπλο» της για την αγορά καυσίμων, δηλαδή την κανονιστική παρέμβαση σε ένα κλάδο της οικονομίας, που προβλέπεται από τον νόμο για τον ανταγωνισμό (ν. 3959/2011, άρθρο 11). Σε αυτή την απόφαση οδηγήθηκε η Επιτροπή επειδή, χαρτογραφώντας την αγορά από τα τέλη Μαρτίου, βρήκε… πυραύλους και φτερά.

Όπως σημειώνει η Ε.Α.: Η χαρτογράφηση κάλυψε επιλεκτικά την αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων, το πετρέλαιο κίνησης και το πετρέλαιο θέρμανσης και εξέτασε τη μετακύλιση τιμών (pass through) στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής πετρελαιοειδών προϊόντων στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, εξετάστηκε κυρίως το φαινόμενο της ασυμμετρικής προσαρμογής των τιμών των καυσίμων σε μεταβολές του κόστους κτήσης προϊόντος μεταξύ των τριών σταδίων παραγωγής και διανομής (αναφερόμενο και ως φαινόμενο της «ρουκέτας και του φτερού» ή Rockets & Feathers).

Η οικονομετρική ανάλυση εστίασε στο άμεσο αποτέλεσμα της μεταβολής του κόστους κτήσης προϊόντος στις τιμές. Το τελικό πόρισμα της ανάλυσης, η οποία περιορίστηκε στο νομό Αττικής, αγορά όπου υπάρχει περισσότερη ανταγωνιστική ένταση, δείχνει την ύπαρξη ασυμμετρίας και για τα τρία προϊόντα και στα τρία στάδια της αλυσίδας παραγωγής και διάθεσης (διύλιση, εμπορία, λιανική διάθεση).

Από περαιτέρω οικονομετρική ανάλυση, φαίνεται πως για τα προϊόντα βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης υπάρχει ασύμμετρη μετακύλιση στις τιμές λιανικής (πρατηρίου) ύστερα από μια αλλαγή της τιμής των εταιρειών χονδρικής. Για τα εν λόγω προϊόντα, η ασυμμετρία εμφανίζεται ταυτόχρονα με την αλλαγή της τιμής χονδρικής (άμεσο αποτέλεσμα) και εξακολουθεί να υφίσταται σωρευτικά ύστερα από πέντε ημέρες (aggregate pass-through), παρόλο που βαίνει μειούμενη. Περαιτέρω, η ΓΔΑ εξέτασε τον τρόπο τιμολόγησης των τριών προϊόντων και άλλα στοιχεία που ενδέχεται να συνδέονται με την παρατηρούμενη ασυμμετρία.

Eκτός από τις κινήσεις τιμών, η Ε.Α. καταγράφει τη σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών και δεικτών κερδοφορίας των επιχειρήσεων διύλισης και χονδρικής εμπορίας, το, εκ πρώτης όψεως, ιδιαίτερα αυξημένο περιθώριο κέρδους των εταιρειών διύλισης το 2022 (σχεδόν διπλασιάζεται σε σχέση με το 2021) και την αύξηση του περιθωρίου διύλισης.

Στο πλαίσιο της κανονιστικής παρέμβασης, όπως τόνιζε η Επιτροπή, «θα εξεταστούν εις βάθος οι συνθήκες ανταγωνισμού στις οικείες αγορές, προκειμένου να διευκρινιστούν τόσο αν η παρατηρούμενη ασυμμετρία, και γενικότερα η αύξηση της τιμής αυτών των προϊόντων την τελευταία διετία, οφείλονται στην απουσία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού, όσο και ζητήματα αναφορικά με το μηχανισμό τιμολογιακής πολιτικής, την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας και άλλων πιθανών φραγμών εισόδου και ανάπτυξης της αγοράς και τη διατήρηση υψηλού περιθωρίου κέρδους από τις επιχειρήσεις του κλάδου».

Όπως ανέφερε η Επιτροπή, «η Ελλάδα συγκαταλέγεται στις ακριβότερες ευρωπαϊκές χώρες στις τιμές των υγρών καυσίμων προ φόρων (απλή αμόλυβδη βενζίνη και πετρέλαιο κίνησης), σε συνδυασμό με την ύπαρξη ασυμμετρικής προσαρμογής στη διαμόρφωση των τελικών τιμών των καυσίμων (τιμές αντλίας), ιδιαίτερα για βενζίνη 95 και πετρέλαιο θέρμανσης, και αύξησης του περιθωρίου κέρδους στα διάφορα στάδια της αξιακής αλυσίδας».

Με αυτά τα δεδομένα, η παρέμβαση της Επιτροπής ολοκληρώνεται σύντομα και ενδεχομένως να επιβληθούν πρόσθετα κανονιστικά μέτρα, ενώ ήδη έδειξε αρκετά αυστηρή στάση, κινώντας τη διαδικασία για να εξετασθεί η επιβολή προστίμου στη Motor Oil για παρακώλυση έρευνας. Στο παρελθόν, η Επιτροπή έχει ασχοληθεί κατ’ επανάληψη με την αγορά καυσίμων, προχωρώντας σε κανονιστική παρέμβαση το 2008 και εκδίδοντας δύο γνωμοδοτήσεις το 2012. Αυτά τα μέτρα έφεραν αρκετές αλλαγές στην αγορά, φαίνεται όμως ο ανταγωνισμός εξακολουθεί να μη λειτουργεί σωστά και τον λογαριασμό πληρώνουν οι καταναλωτές.

Εταιρική αναδιάρθρωση μεταξύ θυγατρικών της Motor Oil η πώληση της «Coral Innovations ΑΕ»

Την ολοκλήρωση της πώλησης της «Coral Innovations ΑΕ εμπορίας, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης λογισμικού και παροχής υπηρεσιών επικοινωνίας και διαδικτύου» στην Ireon Investments,  ανακοίνωσε σήμερα η Coral AE, θυγατρική της Motor Oil.

Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ: Η CORAL Α.Ε. ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΕΙΔΩΝ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ (CORAL A.E.) ανακοινώνει στο επενδυτικό κοινό, σε συνέχεια της από 16 Μαρτίου 2023 απόφασης του Δ.Σ. της και σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3556/2007 και του Κανονισμού (ΕΕ) 596/2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, την πώληση του συνόλου (100%) των ονομαστικών μετοχών κυριότητάς της, εκδόσεως της εταιρείας με την επωνυμία «CORAL INNOVATIONS ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΜΠΟΡΙΑΣ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΛΟΓΙΣΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ», στην εταιρεία με την επωνυμία «IREON INVESTMENTS LTD» (Αγοράστρια).

Η «IREON INVESTMENTS LTD», που εδρεύει στην Κύπρo, αποτελεί 100% θυγατρική  της ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε., της οποίας ομοίως αποτελεί 100% θυγατρική και η CORAL Α.Ε.

Η κίνηση αυτή εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ομιλικής αναδιάρθρωσης  για την αρτιότερη επίτευξη των σκοπών των  εταιρειών CORAL A.E και IREON INVESTMENTS LTD.

Η αξία της ως άνω συναλλαγής, που έλαβε χώρα στις 01.04.2023,  ανέρχεται σε 8.030.000 Ευρώ.

Λόγω νοθείας σφραγίστηκε στην Κατερίνη πρατήριο από την ΑΑΔΕ

Από το kapa-news.gr

Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων έπειτα από έλεγχο σφράγισε βενζινάδικο στην πόλη της Κατερίνης λόγω νοθείας καυσίμων. Συγκεκριμένα το εν λόγω βενζινάδικο βρίσκεται πάνω στον κεντρικό δρόμο προς Παραλία Κατερίνης στο ύψος της Περίστασης, και η πινακίδα της ΑΑΔΕ είναι εμφανέστατη.

35 τρισ. δολάρια το κόστος της ενεργειακής μετάβασης, για να επιτευχθούν έως το 2030 οι στόχοι της Συμφωνίας του Παρισιού

Τα επίπεδα ανάπτυξης των ΑΠΕ πρέπει να αυξηθούν από τα σημερινά περίπου 3.000 γιγαβάτ σε τουλάχιστον 10.000 γιγαβάτ μέχρι το 2030

διαβάσαμε στην «Καθημερινή»

Επιπλέον επενδύσεις ύψους 35 τρισ. δολαρίων στις τεχνολογίες για τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία θα χρειαστούν μέχρι το 2030 προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι που έχει θέσει η Συμφωνία του Παρισιού, δηλαδή να περιορισθεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προ βιομηχανικής εποχής επίπεδα. Η εκτίμηση ανήκει στη Διεθνή Υπηρεσία Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (IRENA) που επισημαίνει πως σημειώνεται μεν πρόοδος στη μετάβαση προς την πράσινη ενέργεια, αλλά γενικότερα ο κόσμος έχει μείνει πίσω σε σχέση με την πορεία που πρέπει να καταγράψει για να αποφύγει τη χείριστη δυνατή έκβαση της κλιματικής αλλαγής.

«Εχουμε μείνει πίσω», τονίζει ο Φρανσέσκο Λα Κάμερα, γενικός διευθυντής της IRENA, ο οποίος ωστόσο διαπιστώνει ότι έχει σημειωθεί σημαντική πρόοδος σε ό,τι αφορά τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια. Οπως τονίζει, ειδικότερα στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας αντιπροσωπεύουν πλέον το 40% των εγκαταστάσεων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ανά τον κόσμο. Η κλίμακα της μεταβολής όμως παραμένει περιορισμένη και δεν ανταποκρίνεται στα επίπεδα που απαιτούνται για να περιορισθεί η αύξηση της θερμοκρασίας του πλανήτη στον 1,5 βαθμό Κελσίου πάνω από τα προ βιομηχανικής εποχής επίπεδα.

Σύμφωνα με την IRENA, τα επίπεδα ανάπτυξης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας πρέπει να αυξηθούν από τα σημερινά περίπου 3.000 γιγαβάτ σε τουλάχιστον 10.000 γιγαβάτ μέχρι το 2030. Παράλληλα, η IRENA τονίζει πως η ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών είναι περιορισμένη σε ορισμένα τμήματα του πλανήτη, καθώς η Κίνα, η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ αντιπροσωπεύουν τα 2/3 της αύξησης που έχει σημειωθεί στον κλάδο στη διάρκεια του περασμένου έτους, ενώ οι χώρες χαμηλού εισοδήματος έχουν μείνει πίσω.

Στη σχετική έκθεσή της τονίζει ότι χρειάζονται επενδύσεις και αποφασιστικές πολιτικές σε όλο τον κόσμο και σε όλους τους τομείς της οικονομίας που πρέπει να προχωρήσουν στα αναγκαία βήματα για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Τονίζει, επίσης, πως απαιτούνται διαρθρωτικές αλλαγές ώστε να καταστεί δυνατή η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια που θα παράγεται κυρίως από ανανεώσιμες πηγές. «Η διαδικασία είναι συνεχής και αδιάκοπη», τόνισε ο Φρανσέσκο Λα Κάμερα και προσέθεσε πως κατευθυνόμαστε και πρέπει να κατευθυνόμαστε σε ένα ενεργειακό σύστημα στο οποίο θα κυριαρχούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και θα συμπληρώνεται από το υδρογόνο, κατά κύριο λόγο το πράσινο υδρογόνο, όπως και τη βιώσιμη χρήση της βιομάζας.

Εχει προηγηθεί προσφάτως η έκθεση «Οδηγός επιβίωσης για την ανθρωπότητα», που εξέδωσαν οι κορυφαίοι επιστήμονες του κλίματος σε παγκόσμιο επίπεδο. Εξάλλου, η Διακυβερνητική Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή προειδοποίησε προ ημερών ότι οι στόχος της Συμφωνίας των Παρισιού έχει καταστεί δυσχερέστερος τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της συνεχούς αύξησης των εκπομπών καυσαερίων. Τόνισε, μάλιστα, πως είναι αναγκαία η μείωση των εκπομπών καυσαερίων απ’ όλους και σε όλους τους τομείς, προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση της θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου. Η καύση ορυκτών καυσίμων, όπως ο άνθρακας, το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο, είναι οι κύριες αιτίες της κλιματικής κρίσης.

Στη διάρκεια, όμως, του περασμένου έτους οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες συγκέντρωσαν κέρδη-ρεκόρ χάρη στην εκτόξευση που σημείωσαν οι τιμές του πετρελαίου και του φυσικού αερίου συνεπεία της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Εν μέσω της επιθετικής κριτικής που υπέστησαν, οι επικεφαλής των μεγάλων πετρελαϊκών έχουν επιχειρήσει να δικαιολογήσουν τα ιλιγγιώδη κέρδη τους επικαλούμενοι κυρίως την ανάγκη για ενεργειακή ασφάλεια κατά την περίοδο μετάβασης στην κυριαρχία των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.

Ερωτώμενος για τα σχέδια επέκτασης των πετρελαϊκών κολοσσών και τις νέες επενδύσεις στον κλάδο του πετρελαίου και του φυσικού αερίου και κατά πόσον αυτά ισοδυναμούν με απώλεια επενδύσεων στις ανανεώσιμες πηγές, ο Λα Κάμερα απάντησε πως «είναι σαφές ότι δεν κινούνται στη σωστή κατεύθυνση» και προσέθεσε πως «έτσι δημιουργούνται περιουσιακά στοιχεία που στο μέλλον δεν θα αξιοποιούνται όταν θα έχουν αλλάξει οι καταστάσεις».

Ωστόσο, οι πετρελαϊκοί κολοσσοί ανακοινώνουν αναπτυξιακά σχέδια. Μόλις την Κυριακή η σαουδαραβική Aramco ανακοίνωσε σχέδιο αξίας 10 δισ. δολ. για την κατασκευή διυλιστηρίου και συμπλέγματος πετροχημικών στη βορειοανατολική Κίνα. Το εν λόγω σχέδιο πρόκειται να υλοποιηθεί μέσα στα επόμενα τρία χρόνια και σύμφωνα με την Aramco αποσκοπεί στο να καλύψει την αυξανόμενη ζήτηση του Πεκίνου για καύσιμα και πετροχημικά προϊόντα.

Κλείνοντας ο Λα Κάμερα εξέφρασε την ελπίδα πως η σύνοδος της Διακυβερνητικής Επιτροπής των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, η οποία θα γίνει στο Ντουμπάι, «θα παρουσιάσει ένα νέο αφήγημα που θα κατευθύνει καλύτερα τις επενδύσεις για τα επόμενα χρόνια και θα επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση».

Πρόστιμο 150.000 ευρώ σε πρατήριο καυσίμων στον Κηφισό, για βενζίνη με… 100% τολουόλιο

Με την υπ’ αρ. 369087/27-03-2023 απόφαση του Προϊστάμενου της Διεύθυνσης Ανάπτυξης των Περιφερειακής Ενότητας Πειραιά & Νήσων επιβλήθηκε πρόστιμο 150.000 ευρώ στην εταιρεία «EZ GAS OIL Ε.Ε.» με έδρα επί της Κηφισού 93 στον Αγ. Ι. Ρέντη.

Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Αττικής είναι αποκαλυπτική:

Το δείγμα αμόλυβδης βενζίνης 95 RON που λήφθηκε από ελεγκτές της Υπηρεσίας από το ανωτέρω πρατήριο υγρών καυσίμων βρέθηκε, σύμφωνα με τη γνωμάτευση του Γ.Χ.Κ., ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΟ – ΝΟΘΕΥΜΕΝΟ σε ποσοστό 100% με μείγμα ελαφρών λαδιών πετρελαίου που περιέχουν αρωματικές ενώσεις (κυρίως τολουόλιο) διότι:

α) απουσιάζει πλήρως ο ιχνηθέτης κινιζαρίνη αντί του προβλεπόμενου 3,0 mg/l και

β) περιέχει αρωματικές ενώσεις σε ποσοστό περίπου 39,8% v/v αντί του μέγιστου επιτρεπόμενου 35% v/v,

παράβαση για την οποία έχουν εφαρμογή οι διατάξεις του άρθρου 20 παρ.5 του ν. 4177/13 σε συνδυασμό με το άρθρο 1 παρ. 8.1 πίνακας 8.1β της Υ.Α. Δ19/Φ11/οικ. 13098/1156/2010.

Καταγγελία επιθεωρητή για παρεμπόδιση αιφνιδιαστικού επιτόπιου ελέγχου στη «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) Διυλιστήρια Κορίνθου Α.Ε.» εξετάζει η Επιτροπή Ανταγωνισμού

Εισήγηση επί της διερεύνησης πιθανής παρεμπόδισης – δυσχέρανσης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού κατά τη διεξαγωγή επιτόπιου ελέγχου, σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011

Η Ολομέλεια της Επιτροπής Ανταγωνισμού θα συνεδριάσει στις 31 Μαΐου 2023 για να εξεταστεί η έκθεση του Εισηγητή Π. Φώτη, η οποία αφορά, κατ’ άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011, τη συμπεριφορά της εταιρίας «ΜΟΤΟΡ ΟΪΛ (ΕΛΛΑΣ) ΔΙΥΛΙΣΤΗΡΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ Α.Ε.» και φυσικού προσώπου, κατά τη διεξαγωγή αιφνιδιαστικού επιτόπιου ελέγχου στις εγκαταστάσεις της Εταιρίας, ο οποίος διατάχθηκε στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης έρευνας της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού σε κάθε ένα από τα στάδια διύλισης, χονδρικής και λιανικής πώλησης στην αγορά της βενζίνης και του πετρελαίου κίνησης, για τη διερεύνηση τυχόν παράβασης των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011 ή/και των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην Έκθεση του Εισηγητή προτείνεται, κατά το σκεπτικό αυτής, να διαπιστωθεί ότι η ανωτέρω Εταιρία και το φυσικό πρόσωπο παραβίασαν το άρθρο 39 παρ. 5 του Ν. 3959/2011 και να τους επιβληθεί πρόστιμο.

Η Έκθεση του Εισηγητή δεν αφορά στη διερεύνηση τυχόν παράβασης των διατάξεων των άρθρων 1 και 2 του Ν. 3959/2011 ή/και των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ, αλλά μόνο σε ενδεχόμενη παραβίαση της διάταξης του άρθρου 39  παρ. 5 του Ν. 3959/2011 περί δυσχέρανσης – παρεμπόδισης της έρευνας με βάση τα περιστατικά που έλαβαν χώρα κατά τη διενέργεια του επιτόπιου ελέγχου στην Εταιρία.

Η Επιτροπή Ανταγωνισμού σημειώνει στην ανακοίνωσή της ότι η Έκθεση του Εισηγητή δεν είναι δεσμευτική για την Επιτροπή, η οποία θα αποφασίσει συνεκτιμώντας τα δεδομένα της αποδεικτικής διαδικασίας και τις απόψεις των εμπλεκόμενων μερών.