Accessibility Tools

Skip to main content

Υψηλότερο το κόστος επισκευής ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σχέση με ένα συμβατικό, μετά από μετωπική σύγκρουση

διαβάσαμε στο newsbomb.gr

Tο μέσο κόστος επισκευής για ένα μικρό, μη πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο (EV) που έχει εμπλακεί σε μετωπική σύγκρουση είναι 26,6% υψηλότερο από ότι για ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης της ίδιας κατηγορίας. Αυτή η διαφορά αυξήθηκε στο 53,3% όταν συγκρίθηκε το κόστος επισκευής μεταξύ ηλεκτρικού και μικρού πολυτελούς SUV εσωτερικής καύσης.

Αυτό οφείλεται στο υψηλότερο κόστος των εξειδικευμένων ανταλλακτικών, στα υψηλότερα ποσοστά εργασίας των μηχανικών που έχουν ειδική γνώση για να επισκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα, στις καθυστερήσεις στη διαθεσιμότητα εξαρτημάτων και στον μεγαλύτερο κίνδυνο διαγραφής των ηλεκτρικών οχημάτων από τους ασφαλιστές, εάν οι μπαταρίες αποδειχθούν ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την συμβουλευτική εταιρεία τεχνολογίας CCC Intelligent Solutions που έχει έδρα το Σικάγο των ΗΠΑ, έδειξαν ότι το 50% των αξιώσεων για αντικατάσταση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λόγω του υψηλού κόστους της μπαταρίας, θεωρήθηκαν ως συνολική απώλεια του αυτοκινήτου. Η ασφάλιση για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι συνήθως υψηλότερη, με την ασφαλιστική LeasePlan να προτείνει 12% υψηλότερη τιμή ασφάλισης σε σχέση με τα οχήματα που φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Επίσης, ένα μεγάλο μέρος του κόστους της ασφάλειας οφείλεται στην κατασκευή των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν ακριβότερα και ελαφρύτερα υλικά, όπως αλουμίνιο και ανθρακονήματα, καθώς και στον σχεδιασμό τους, ο οποίος έχει στόχο να διαχέει την ενέργεια που προέρχεται από σύγκρουση με διαφορετικό τρόπο, αφού δεν υπάρχει κινητήρας στο μπροστινό μέρος για να απορροφήσει την κρούση.

Η φόρτιση εγκυμονεί πρόσθετους κινδύνους στα θέματα ασφάλισης των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως ευθύνη έναντι τρίτων εάν κάποιος σκοντάψει σε καλώδιο την στιγμή που φορτίζεται το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και υποστεί τραυματισμό. Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει ασφαλιστική κάλυψη για τη φόρτιση των καλωδίων, των συνδέσμων και των φορτιστών.

Δοκιμές που διεξήχθησαν από το ερευνητικό ινστιτούτο Allianz Center for Technology Automotive διαπίστωσαν ότι τα σχέδια των κατασκευαστών προστατεύουν σε μεγάλο βαθμό τα εξαρτήματα υψηλής τάσης των EV σε περίπτωση σύγκρουσης και προειδοποιούν εάν η μπαταρία πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί.

Χαμηλότερο κόστος σέρβις και συντήρησης

Ενώ τα EV αποδεικνύεται ότι έχουν χαμηλότερο κόστος σέρβις και συντήρησης, λόγω λιγότερων κινούμενων εξαρτημάτων, η ασφαλιστική Allianz προτείνει αύξηση ασφαλίστρων, καθώς όλο και περισσότερα εξαρτήματα είναι συνδεδεμένα με αισθητήρες, γεγονός που καθιστά την αντικατάσταση πιο δαπανηρή και πιο χρονοβόρα.
newsbomb.gr

15 βυτία με 500.000 λίτρα παράνομους διαλύτες για νόθευση βενζίνης δέσμευσε στην Πάτρα η ΑΑΔΕ (video) – Εντοπίστηκαν παράνομες δεξαμενές και στο Σχηματάρι

Σε εντοπισμό και δέσμευση 500.000 λίτρων διαλυτών νόθευσης βενζίνης προχώρησαν τελωνειακοί ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Συγκεκριμένα, οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου Πάτρας και Ηγουμενίτσας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων Αττικής και η Οικονομική Αστυνομία με τις οδηγίες του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου (ΣΕΚ) αξιοποίησαν πληροφορίες της EUROPOL για ύποπτο βυτιοφόρο όχημα που μετέφερε διαλύτες νόθευσης βενζίνης.

Το κύκλωμα επεδίωξε παράνομη εισαγωγή στη χώρα μας 15 τέτοιων βυτίων, μέσω της θαλάσσιας οδού (Τεργέστης – Πάτρας) και αποθήκευση των διαλυτών σε δεξαμενές της Πάτρας και του Σχηματαρίου Αττικής, προκειμένου να διανεμηθούν, κατόπιν, σε παράνομες εγκαταστάσεις και πρατήρια καυσίμων σε όλη την επικράτεια.

Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, ανέμεναν το παράνομο φορτίο στα κατάλληλα σημεία εισόδου και προορισμού και τελικά προέβησαν σε έλεγχο και δέσμευση των βυτιοφόρων, στο λιμάνι της Πάτρας. Δείγματα διαλυτών εστάλησαν στο Γενικό Χημείο για ανάλυση. Παράλληλα, υπό τις οδηγίες του ΣΕΚ, η Οικονομική Αστυνομία μετέβη στους παραπάνω αποθηκευτικούς χώρους, όπου διαπίστωσε την ύπαρξη των παράνομων δεξαμενών.

Το ποσό των διαφυγόντων φόρων που αναλογεί και αντιπροσωπεύει την απώλεια εσόδων για το δημόσιο, προσδιορίζεται άνω των 550.000 ευρώ.

Έλεγχοι για λαθρεμπορία σε «σκιώδη» καύσιμα

Ευάλωτη και χωρίς ελέγχους η αλυσίδα εμπορίας καυσίμων προς τις επιχειρήσεις της Αχαΐας.

διαβάσαμε στην «Πελοπόννησο» (του Σωτήρη Παπανδρέου)

Πέρα από το κυνήγι της μεγάλης φοροδιαφυγής, η ΑΑΔΕ ετοιμάζεται να ριχτεί φέτος και στο σαφάρι της λαθρεμπορίας καυσίμων. Με αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών – Ανάπτυξης – Μεταφορων – Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ξεκινούν έλεγχοι, που σχετίζονται με την υποχρέωση απογραφής των δεξαμενών καυσίμων, αποκλειστικά για τον εφοδιασμό ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων ή μηχανημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που έχουν τα τελευταία χρόνια βιομηχανικές και τεχνικές εταιρείες.

Οπως τονίζουν στην «Πελοπόννησο», πρατηριούχοι καυσίμων και στην Αχαΐα, είναι ευάλωτο έως διάτρητο σε απόπειρες λαθρεμπορίας, για τον λόγο αυτό καλούν τον ΣΔΟΕ και τους αρμόδιους Μηχανισμούς Ελέγχου, να στραφούν προς αυτή τη σκιώδη αγορά καυσίμων, που παραμένει μέχρι σήμερα στο απυρόβλητο. Οπως καταγγέλλουν, η συγκεκριμένη αγορά λειτουργεί πρακτικά χωρίς κανέναν έλεγχο, με αποτέλεσμα το Κράτος να μην έχει εικόνα για το πού καταλήγουν αυτά τα καύσιμα.

Την ίδια στιγμή, τα στεγασμένα πρατήρια καυσίμων αναγκάζονται να λειτουργούν κάτω από ασφυκτικό πλαίσιο, που απαιτεί πιστοποιημένες δεξαμενές και αντλίες καυσίμων, καθώς και ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης εισροών – εκροών, που φτάνει μέχρι το σημείο να ανιχνεύει την ύπαρξη νερού και να τιμολογεί αυτόματα, με βάση τις ποσότητες που βγαίνουν, ημερησίως.

Οι πρατηριούχοι λένε ότι «οι δεξαμενές καυσίμων επιχειρήσεων, λειτουργούν εντελώς ανεξέλεγκτα, στις οποίες κανείς δεν γνωρίζει πιστοποιημένα τι ποσότητες παραδίδονται, πόσα καύσιμα διατίθενται για τις ανάγκες των οχημάτων αυτών των επιχειρήσεων και αν κάποιες ποσότητες καταλήγουν στη «μαύρη αγορά». Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι ολιγάριθμοί σε προσωπικό, χωρίς καν σύγχρονα συστήματα μέτρησης, ενώ όποτε βγαίνουν έξω, το κάνουν μόνο κάποιες υποτυπώδεις δειγματοληψίες».

ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΟΙ 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, έχει ζητήσει την εφαρμογή εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης. Φορολογικές και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, διυλιστηρίων και εταιριών εμπορίας, δημόσια και παντός είδους ιδιωτικά πρατήρια, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις Ενόπλων Δυνάμεων, ιχνηθέτηση καυσίμων, κ.ά.

pelop.gr

Ειδική αργία διατραπεζικών συναλλαγών την Παρασκευή 7 και τη Δευτέρα 10 Απριλίου

Ημέρες ειδικής αργίας διατραπεζικών συναλλαγών αποτελούν η 7η και η 10η Απριλίου, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, καθώς το Διευρωπαϊκό Αυτοματοποιημένο σύστημα ταχείας μεταφοράς κεφαλαίων σε συνεχή χρόνο (σύστημα ΤARGET2) θα παραμείνει κλειστό κατά τη Μεγάλη Παρασκευή και τη δεύτερη ημέρα του Πάσχα των Καθολικών.

Τις παραπάνω ημερομηνίες τα καταστήματα των τραπεζών στην Ελλάδα θα παραμείνουν ανοιχτά (επειδή θεωρούνται εργάσιμες ημέρες για τους εργαζόμενους σε αυτά). Ωστόσο, θα παρέχουν περιορισμένη εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό κοινό, δεδομένου ότι η μη λειτουργία του Συστήματος TARGET2 δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση ορισμένων διατραπεζικών συναλλαγών.

Η διατραπεζική αργία συναλλαγών ισχύει για την Τράπεζα της Ελλάδος, τις εταιρείες του ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών, την εταιρεία Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε., καθώς και τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

  • Πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες) που λειτουργούν στην Ελλάδα, στα οποία περιλαμβάνονται τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και τα υποκαταστήματα των αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων.
  • Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών.
  • Εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και εταιρείες πρακτορείας απαιτήσεων.
  • Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων και ανώνυμες εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου.

Τις ημέρες ειδικής αργίας, το σύνολο των οφειλών, από υφιστάμενες συμβάσεις μεταξύ των ανωτέρω αναφερομένων φορέων και των συναλλασσόμενων, όπως επίσης, οι οφειλές των συναλλασσόμενων προς οιονδήποτε τρίτο, εκπληρώνονται την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Τρίτη, 11 Απριλίου 2023.

Οι συναλλαγές που θα πραγματοποιηθούν στα πιστωτικά ιδρύματα τις ημέρες της ειδικής αργίας θα καταχωρηθούν στα συστήματα τους με ημερομηνία εκτελέσεως την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Τρίτη, 11 Απριλίου 2023.

Περαιτέρω, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους, και των δανείων και τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου θα εκπληρώνονται σύμφωνα με τους ειδικούς όρους αυτών την προηγούμενη ή την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Πέμπτη, 6 Απριλίου ή την Τρίτη, 11 Απριλίου.

Κατόπιν σχετικής οδηγίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατά την 7η και την 10η Απριλίου 2023, θα γίνονται αποδεκτές από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τις Τελωνειακές Αρχές στην Ελλάδα και τραπεζικές επιταγές, με ημερομηνία έκδοσης την 11η Απριλίου 2023.

Τέλος, συνιστάται στους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται απευθείας με τράπεζες για την αποστολή αρχείων χρεώσεων μέσω πάγιων εντολών και αρχείων πιστώσεων μισθοδοσίας, να επικοινωνήσουν με την τράπεζα συνεργασίας τους για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.

Έγδαρες την μπαταρία του ηλεκτρικού σου αυτοκινήτου; Μάλλον θα πρέπει να το πετάξεις!

Για πολλά ηλεκτρικά οχήματα δεν υπάρχει τρόπος να επισκευαστούν ή να αξιολογηθεί η ζημιά έστω και μερικώς κατεστραμμένων μπαταριών μετά από ατυχήματα, αναγκάζοντας τις ασφαλιστικές εταιρείες να διαγράφουν αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα –γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερα ασφάλιστρα και υψηλότερο κόστος χρήσης για τον κάτοχο ενός αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Και τώρα αυτά τα πακέτα μπαταριών συσσωρεύονται σε διαλυτήρια χωρίς προς το παρόν να υπάρχει η δυνατότητα ανακύκλωσής τους, δημιουργώντας ένα πρόβλημα που δεν είχε αξιολογηθεί σωστά σε μια διαδικασία που υποτίθεται ότι είναι η αποθέωση της «κυκλικής οικονομίας».

«Αγοράζουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα για λόγους βιωσιμότητας», δήλωσε ο Μάθιου Έιβερι, διευθυντής έρευνας στην εταιρεία πληροφοριών κινδύνου αυτοκινήτων Thatcham Research. «Αλλά ένα EV δεν είναι και ιδιαίτερα βιώσιμο εάν πρέπει να πετάξεις την μπαταρία μετά από μια μικρή σύγκρουση».

Οι μπαταρίες αντιπροσωπεύουν έως και το 50% της τιμής ενός EV, γεγονός που συχνά καθιστά μη συμφέρουσα την αντικατάστασή τους. Ενώ ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford Motor και η GM, δήλωσαν ότι έχουν διευκολύνει την επισκευή των μπαταριών, η Tesla ακολούθησε την αντίθετη πορεία με το Model Y, του οποίου το νέο δομικό πακέτο μπαταριών έχει περιγραφεί από ειδικούς ότι έχει «μηδενική δυνατότητα επισκευής».

Μια έρευνα του Reuters για πωλήσεις EV που δεν μπορούν να «διασωθούν» στις ΗΠΑ και την Ευρώπη δείχνει μια μεγάλη μερίδα Tesla χαμηλών χιλιομέτρων, αλλά και μοντέλα από τις NissanHyundai MotorStellantisBMWRenault και άλλες.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μόνο ένα κλάσμα των οχημάτων που κυκλοφορούν στο δρόμο, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη συγκέντρωση δεδομένων σε ολόκληρη τη βιομηχανία, αλλά η τάση των αυτοκινήτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων χαμηλών χιλιομέτρων να διαγράφονται με μικρές ζημιές αυξάνεται.

Η απόφαση της Tesla να κάνει τα πακέτα μπαταριών δομικά -μέρος του πλαισίου του αυτοκινήτου- της επέτρεψε να μειώσει το κόστος παραγωγής αλλά κινδυνεύει να επιστρέψει αυτό το κόστος στους καταναλωτές και τους ασφαλιστές. Τον Ιανουάριο ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ είπε ότι τα ασφάλιστρα από τρίτες ασφαλιστικές εταιρείες «σε ορισμένες περιπτώσεις ήταν αδικαιολόγητα υψηλά».

Ασφαλιστές και ειδικοί του κλάδου προειδοποιούν ότι αν η Tesla και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν παράγουν πιο εύκολα επισκευάσιμα πακέτα μπαταριών τα ήδη υψηλά ασφάλιστρα θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς αυξάνονται οι πωλήσεις EV και περισσότερα αυτοκίνητα με λίγα χιλιόμετρα θα αποσύρονται μετά από συγκρούσεις.

«Ο αριθμός των περιπτώσεων πρόκειται να αυξηθεί, επομένως το τι θα γίνεται με τις μπαταρίες είναι ένα κρίσιμο σημείο», δήλωσε ο Christoph Lauterwasser, διευθύνων σύμβουλος του Allianz Center for Technology, ενός ερευνητικού ινστιτούτου που ανήκει στην ασφαλιστική εταιρεία Allianz.

Ο Lauterwasser σημείωσε ότι ακόμα η παραγωγή μπαταριών EV εκπέμπει πολύ περισσότερο CO2 από τα μοντέλα με ορυκτά καύσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι τα EV πρέπει να οδηγούνται για πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα μέχρι να αντισταθμίσουν αυτές τις επιπλέον εκπομπές.

«Αν πετάξεις ένα EV σε πρώιμο στάδιo έχεις χάσει σχεδόν όλα τα πλεονεκτήματα όσον αφορά τις εκπομπές CO2». Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι οι μπαταρίες τους είναι επισκευάσιμες, ωστόσο είναι λίγες αυτές που φαίνεται ότι είναι πρόθυμες να μοιραστούν την πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας.

Οι ασφαλιστές, οι εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και τα συνεργεία επισκευής αυτοκινήτων μάχονται ήδη με τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην ΕΕ για την πρόσβαση σε επικερδή δεδομένα αυτοκινήτων που είναι συνδεδεμένα στο Διαδίκτυο.

Ο Lauterwasser είπε ότι η πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας EV είναι μέρος αυτού του αγώνα. Η Allianz είδε απλώς γδαρμένες μπαταρίες των οποίων οι κυψέλες είναι πιθανότατα άθικτες, αλλά χωρίς διαγνωστικά δεδομένα το μόνο που μπορεί να κάνει είναι να διαγράψει αυτά τα οχήματα.

Η Ford και η GM διαφημίζουν τα νεότερα, πιο εύκολα επισκευάσιμα πακέτα τους. Ωστόσο, οι νέες μεγάλες κυψέλες 4680 στο Model Y είναι κολλημένες σε ένα πακέτο που αποτελεί μέρος της δομής του αυτοκινήτου και δεν μπορεί εύκολα να αφαιρεθεί ή να αντικατασταθεί.

Τον Ιανουάριο, ο Ελον Μασκ είπε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία έκανε αλλαγές σχεδιασμού και λογισμικού στα οχήματά της για να μειώσει το κόστος επισκευής και τα ασφάλιστρα. Η εταιρεία προσφέρει επίσης το δικό της ασφαλιστικό προϊόν σε δώδεκα πολιτείες των ΗΠΑ σε χαμηλότερες τιμές.

Πάντως οι ασφαλιστές και οι ειδικοί του κλάδου σημειώνουν επίσης ότι τα ηλεκτρικά οχήματα, επειδή είναι φορτωμένα με όλα τα τελευταία χαρακτηριστικά ασφαλείας, έχουν μέχρι στιγμής λιγότερα ατυχήματα από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα. 

Η Sandy Munro, επικεφαλής της Munro & Associates με έδρα το Μίσιγκαν, η οποία καταστρέφει οχήματα και συμβουλεύει τις αυτοκινητοβιομηχανίες για το πώς να τα βελτιώσουν, είπε ότι το πακέτο μπαταριών στο Model Y έχει «μηδενική δυνατότητα επισκευής». «Μια δομική μπαταρία Tesla πηγαίνει κατευθείαν στα σκραπ», είπε ο Munro. Τα προβλήματα των μπαταριών των EV αναδεικνύουν επίσης μια τρύπα στην πράσινη «κυκλική οικονομία» που διαφημίζουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στη Synetiq, τη μεγαλύτερη εταιρεία ανακύκλωσης του Ηνωμένου Βασιλείου, ο επικεφαλής των επιχειρήσεων Michael Hill είπε ότι τους τελευταίους 12 μήνες ο αριθμός των ηλεκτρικών οχημάτων που πρέπει να ελεγχθούν για να αποφευχθεί ο κίνδυνος πυρκαγιάς στο διαλυτήριο Doncaster της εταιρείας έχει αυξηθεί από μια ντουζίνα κάθε τρεις ημέρες σε έως και 20 την ημέρα. «Εχουμε δει μια πραγματικά μεγάλη αλλαγή και αφορά όλους τους κατασκευαστές», είπε ο Hill.

Το Ηνωμένο Βασίλειο δεν διαθέτει επί του παρόντος εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών EV, επομένως η Synetiq πρέπει να αφαιρέσει τις μπαταρίες από τα διαγραμμένα αυτοκίνητα και να τις αποθηκεύσει σε δοχεία. Η Hill εκτίμησε ότι τουλάχιστον το 95% των στοιχείων στις εκατοντάδες μπαταρίες EV -και χιλιάδες υβριδικά πακέτα μπαταριών- που έχει αποθηκεύσει η Synetiq στο Doncaster είναι άθικτα και θα μπορούσαν να επαναχρησιμοποιηθούν.

Η ασφάλιση των περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων κοστίζει ήδη περισσότερο από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα. Σύμφωνα με την διαδικτυακή χρηματιστηριακή εταιρεία Policygenius, η μέση μηνιαία πληρωμή ασφάλισης EV στις ΗΠΑ το 2023 είναι 206 δολάρια, 27% περισσότερο από ό,τι για ένα μοντέλο με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Σύμφωνα με την Bankrate, μια ιστοσελίδα οικονομικού περιεχομένου, οι ασφαλιστικές εταιρείες των ΗΠΑ γνωρίζουν ότι «ακόμη και αν ένα μικρό ατύχημα καταλήξει σε ζημιά στην μπαταρία το κόστος αντικατάστασης αυτού του βασικού εξαρτήματος μπορεί να υπερβεί τα 15.000 δολάρια». Μια μπαταρία αντικατάστασης για ένα Tesla Model 3, το οποίο στην Αμερική έχει μέση τιμή πώλησης ως καινούριο τα 43.000 δολάρια,  μπορεί να κοστίσει έως και 20.000 δολάρια.

Ο Andy Keane, διευθυντής της γαλλικής ασφαλιστικής εταιρείας AXA στο Ηνωμένο Βασίλειο, είπε ότι οι ακριβές μπαταρίες αντικατάστασης «μπορεί μερικές φορές να κάνουν την αντικατάσταση μιας μπαταρίας ασύμφορη». Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός συνεργείων επισκευής που ειδικεύονται στην επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων και στην αντικατάσταση μπαταριών. Στο Phoenix της Αριζόνα, η Gruber Motor έχει επικεντρωθεί κυρίως στην αντικατάσταση μπαταριών σε παλαιότερα μοντέλα Tesla.

Ωστόσο, όπως δήλωσε  ο ιδιοκτήτης της εν λόγω εταιρείας, Peter Gruber, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας της Tesla, επομένως έχουν υιοθετήσει μια προσεκτική προσέγγιση. «Μια ασφαλιστική εταιρεία δεν πρόκειται να αναλάβει αυτό το ρίσκο γιατί σε περίπτωση που το όχημα υποστεί κάποια βλάβη αργότερα μπορεί να υποστεί μήνυση», είπε.

Ηδη η βρετανική κυβέρνηση χρηματοδοτεί έρευνα για τις δυσκολίες της ασφάλισης ηλεκτρικών οχημάτων, με επικεφαλής τη Thatcham, τη Synetiq και την ασφαλιστική εταιρεία LV. Οι πρόσφατα εγκριθέντες κανονισμοί της ΕΕ για τις μπαταρίες δεν αφορούν συγκεκριμένα τις επισκευές μπαταριών, αλλά ζήτησαν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να ενθαρρύνει τα πρότυπα για να «διευκολύνουν τη συντήρηση, την επισκευή και τον επανατοποθέτηση».

Οι ασφαλιστικές εταιρείες λένε ότι το πρόβλημα θα επιλυθεί εφόσον οι αυτοκινητοβιομηχανίες κατασκευάσουν μπαταρίες σε μικρότερα τμήματα ή μονάδες, που είναι να πιο απλές στην επισκευή. Θα πρέπει επίσης να ανοίξουν τα διαγνωστικά δεδομένα σε τρίτους ώστε  να μπορούν να προσδιορίζουν την υγεία των κυψελών της μπαταρίας.

Η έλλειψη πρόσβασης σε κρίσιμα διαγνωστικά δεδομένα αναφέρθηκε στα μέσα Μαρτίου σε μια ομαδική αγωγή που κατατέθηκε κατά της Tesla στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια.

Η ζημιά στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί μόνο ένα μικρό ποσοστό των απαιτήσεων ασφάλισης αυτοκινήτων της Allianz, αλλά αγγίζει το 8% του κόστους αποζημιώσεων στη Γερμανία, είπε ο Lauterwasser. Οι ασφαλιστικές εταιρείες της Γερμανίας συγκεντρώνουν δεδομένα σχετικά με τα στοιχεία αποζημίωσης οχημάτων και προσαρμόζουν τα ποσοστά ασφαλίστρων ετησίως.

newmoney.gr

Τί μπορεί να ζητηθεί από τους Επιθεωρητές Εργασίας κατά τη διάρκεια ενός ελέγχου;

Η εταιρεία «ΕΞΥΠΠ Καρανάσιος – Βαρσάμη & συνεργάτες ΕΠΕ», τεχνικός συνεργάτης της ΠΟΠΕΚ, θεωρεί ότι η καλύτερη θεραπεία είναι η Πρόληψη, ιδίως κατά τη διάρκεια ελέγχων στα πρατήρια καυσίμων. Η εταιρεία διαθέτει και διανέμει στους πελάτες της, ενδεικτική λίστα με όσα ενδέχεται να ζητηθούν κατά τη διάρκεια ενός Ελέγχου από την Επιθεώρηση Εργασίας και συστήνει να μεριμνήσετε εγκαίρως και να συνεργαστείτε με τον Τεχνικό Ασφαλείας για το σκοπό αυτό ώστε να διατηρείτε συγκεντρωμένα όλα τα αρχεία που ενδέχεται να ζητηθούν.

Με τον τρόπο αυτό, αφενός θα αποδείξετε άμεσα στους Επιθεωρητές Εργασίας πως τηρείτε τις απαιτήσεις της νομοθεσίας και αφετέρου θα περιορίσετε το χρόνο παραμονής τους στην εγκατάστασή σας.

Εάν δεν έχετε παραλάβει τη συγκεκριμένη λίστα, μπορείτε να επικοινωνήσετε με την εταιρεία, για να σας την αποστείλει. Ενδεικτικά, οι υπηρεσίες που παρέχει η «Καρανάσιος – Βαρσάμη ΕΠΕ» είναι:

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ – ΙΑΤΡΟΥ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ – ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΕΠΙΒΛΕΨΗΣ
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΕΚΤΙΜΗΣΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΚΙΝΔΥΝΟΥ
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ATEX
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΣΑΥ – ΦΑΥ
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΣΧΕΔΙΩΝ ΔΙΑΦΥΓΗΣ & ΔΙΑΣΩΣΗΣ
ΕΚΠΟΝΗΣΗ ΣΧΕΔΙΟΥ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ (ΕΡΓΑΣΙΑΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ & ΥΓΕΙΑ – ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ)
ΕΚΔΟΣΗ ΥΠΕΥΘΥΝΗΣ ΔΗΛΩΣΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΟΥ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΤΗ (ΥΔΕ – ΕΛΟΤ 60364)
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΟΜΕΑ (ΑΝΥΨΩΤΙΚΏΝ – ΑΕΡΟΦΥΛΑΚΙΩΝ – ΑΝΕΛΚΥΣΤΗΡΩΝ ΦΟΡΤΙΟΥ)
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ (ISO – HACCP)
ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ – CE

Η εταιρεία έχει γραφεία στη Θεσσαλονίκη (Γιαννιτσών 90, ΤΚ 54627 τηλ.: 2310 546.106 & 500.650
και στην Αθήνα (Παπανικολή 40, Χαλάνδρι, ΤΚ 15232, τηλ. 210 68.54.024)
email: info@exyppkaranasios.gr * web : www.karanasios.com

Πετρέλαιο: Ποιος (δεν) φοβάται τον ΟΠΕΚ

διαβάσαμε στη «Ναυτεμπορική»

Θα έχουμε ένα νέο παγκόσμιο πετρελαϊκό σοκ; Ή δεν χρειάζεται να φοβόμαστε και τόσο το καρτέλ;

Νατάσα Στασινού • nstasinou@naftemporiki.gr

Πριν από περίπου μισό αιώνα, τον Οκτώβριο του 1973, ανήμερα του Γιομ Κιπούρ, της μεγαλύτερης εβραϊκής γιορτής, ένας συνασπισμός αραβικών κρατών υπό την ηγεσία της Αιγύπτου και της Συρίας, εξαπέλυσε επίθεση εναντίον του Ισραήλ. Ο Οργανισμός Αραβικών Χωρών Εξαγωγής Πετρελαίου, συμπεριλαμβανομένης της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, συμμετείχε στον πόλεμο με ένα ιδιαίτερο όπλο: διέκοψε τις προμήθειες πετρελαίου στις δυτικές χώρες που είχαν υποστηρίξει το Ισραήλ. Ήταν το πρώτο παγκόσμιο πετρελαϊκό σοκ.

Σήμερα έχουμε σε εξέλιξη έναν άλλο πόλεμο αυτόν στην Ουκρανία, με μία πανίσχυρη παραγωγό ενέργειας, τη Ρωσία, στον ρόλο του εισβολέα και τον ΟΠΕΚ να  «συμμετέχει» στο γεωπολιτικό παιχνίδι και πάλι με το δικό του όπλο: την προσφορά πετρελαίου. Είναι τόσο τρομακτική η – έστω και αιφνίδια- απόφαση να μειώσει την παραγωγή του κατά επιπλέον 1,16 εκατ. βαρέλια ημερησίως; Όταν έχει ήδη αποφασίσει μείωση 2 εκατ. βαρελιών τον περασμένο Οκτώβριο, όταν και η Ρωσία έχει μειώσει τη δική της κατά περισσότερα από 500.000 βαρέλια, τότε τα 3,66 εκατ. βαρέλια που λείπουν από την αγορά, σίγουρα «πονάνε».

Κυρίως γιατί η απουσία τους έρχεται σε μία παγκόσμια οικονομία που καταδιώκεται από τον υψηλό πληθωρισμό και την εντεινόμενη κοινωνική δυσφορία για την ακρίβεια. Αλλά και γιατί σηματοδοτεί μια νέα και ίσως επικίνδυνη ρήξη μεταξύ των παραγωγών και των καταναλωτών και ειδικά μετά της Σαουδικής Αραβίας και της Δύσης, με την πρώτη να δίνει λόγους στον Πούτιν να χαμογελά.

Η συμμαχία ΟΠΕΚ+ (πετρελαιοπαραγωγοί χώρες Μέσης Ανατολής, Λατινικής Αμερικής, Αφρικής και Ρωσία) ελέγχει περισσότερο από το 40% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου. Για χρόνια συντόνιζε την πολιτική παραγωγής με στόχο να διασφαλίσει ότι οι αγορές έχουν επαρκή προσφορά σε τιμή που μπορούν να ζήσουν τα μέλη της. Κάποια στιγμή όμως μία σειρά παραγόντων από τα lockdown για την αντιμετώπιση της πανδημίας έως τη ραγδαία άνοδο των παραγωγών σχιστολιθικού πετρελαίου από τις ΗΠΑ  αλλά και τις κυρώσεις της Δύσης κατά των ΗΠΑ, η δύναμή της περιορίστηκε. Τώρα – εν μέσω της πιο σοβαρής κρίσης κόστους ζωής εδώ και δεκαετίες – δηλώνει ότι είναι και πάλι εδώ σε ρόλο ρυθμιστή.

20230404_opec+_open

Τι ακριβώς είναι ο ΟΠΕΚ+

Πρόκειται για μια ομάδα συνολικά 23 χωρών εξαγωγής πετρελαίου που συνεδριάζει τακτικά για να αποφασίσει πόσο αργό πετρέλαιο θα πουλήσει στην παγκόσμια αγορά.

Στον πυρήνα αυτής της ομάδας βρίσκονται τα 13 μέλη του ΟΠΕΚ που είναι κυρίως χώρες της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής με de facto ηγέτη τη Σαουδική Αραβία. Ο ΟΠΕΚ ιδρύθηκε το 1960 ως καρτέλ και παράγει το 30% της παγκόσμιας προσφοράς.

Το 2016, όταν οι τιμές του πετρελαίου ήταν ιδιαίτερα χαμηλές, ο ΟΠΕΚ ένωσε τις δυνάμεις του με 10 άλλους παραγωγούς πετρελαίου για να δημιουργήσει τον ΟΠΕΚ+.Αυτά τα νέα μέλη περιελάμβαναν τη Ρωσία και παράγουν ένα επιπλέον 10% της παγκόσμιας προσφοράς αργού.

Το καρτέλ μπορεί όχι μόνο να στείλει στα ύψη τις τιμές, όπως έκανε τώρα, αλλά και να τις μειώσει, ρίχνοντας περισσότερο πετρέλαιο στην αγορά.

Γιατί ο ΟΠΕΚ+ μειώνει την παραγωγή πετρελαίου;

Η πιο πρόσφατη περικοπή, 1,16 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα, ακολουθεί την περικοπή κατά δύο εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Οκτώβριο του 2022. Tο 2020, ο όμιλος μείωσε την παραγωγή κατά περισσότερα από εννέα εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα ως απάντηση στην πανδημία. Καθώς οι χώρες μπήκαν σε lockdown, η τιμή του αργού πετρελαίου κατέρρευσε λόγω έλλειψης αγοραστών.

Μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, οι τιμές εκτινάχθηκαν σε πάνω από 130 δολάρια το βαρέλι, αλλά μέχρι τον Μάρτιο του τρέχοντος έτους, είχαν πέσει στα χαμηλά 15 μηνών, λίγο πάνω από τα 70 δολάρια το βαρέλι.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες χαρακτήρισαν την τελευταία κίνηση του ΟΠΕΚ+ «μη ενδεδειγμένη».

Μόλις αυτό το καλοκαίρι, τα δυτικά κράτη εκλιπαρούσαν τους Άραβες παραγωγούς πετρελαίου να αυξήσουν την παραγωγή λόγω των υψηλών τιμών του πετρελαίου, εκκλήσεις που απορρίφθηκαν σε μεγάλο βαθμό. Από τότε, οι τιμές έχουν μειωθεί σημαντικά λόγω των φόβων για παγκόσμια ύφεση και των περιορισμών στην Κίνα.

Μόνο πέρυσι, οι τιμές του πετρελαίου κυμάνθηκαν από 139 δολάρια το βαρέλι τον Μάρτιο στα 85 δολάρια στα τέλη του έτους. Πριν από λίγες μόλις εβδομάδες, στις 15 Μαρτίου, είχαν βυθιστεί στα 71 δολάρια το βαρέλι. Η χθεσινή αύξηση, που επανέφερε το μπρεντ  ήταν η μεγαλύτερη ημερήσια από τον Απρίλιο του 2022.

Πόσο δικαιολογημένος είναι ο φόβος;

Οι συνεχείς διακυμάνσεις προσθέτουν μια επιπλοκή για τους κεντρικούς τραπεζίτες που εξισορροπούν την ανάγκη αντιμετώπισης του πληθωρισμού με τις ανησυχίες για την υγεία του τραπεζικού συστήματος. Κεντρικοί τραπεζίτες και κυβερνήσεις φοβούνται για αυτόν τον λόγο τον ΟΠΕΚ. Goldman Sachs, Citi και άλλες επενδυτικές τράπεζες αναβάθμισαν προς τα επάνω τις εκτιμήσεις τους για την πορεία του πετρελαίου, βλέποντας και πάλι στον ορίζοντα τα 100 δολάρια.

Ωστόσο δεν συμφωνούν όλοι με την πρόβλεψη αυτή. Η Νατάσα Κάνεβα, επικεφαλής έρευνας εμπορευμάτων στη JPMorgan Chase, μιλώντας στη Wall Street Journal, εξέφρασε την εκτίμηση ότι στην πραγμαγικότητα οι μειώσεις στην προσφορά θα είναι μικρότερες  από αυτές που ανακοινώθηκαν.

Ορισμένοι συμμετέχοντες στον τελευταίο γύρο περικοπών αντλούν λιγότερο πετρέλαιο από ό,τι τους επιτρέπουν οι ποσοστώσεις του ΟΠΕΚ, πράγμα που σημαίνει ότι οι χαμηλότερες ποσοστώσεις δεν θα περνούν απαραίτητα σε χαμηλότερη παραγωγή. Τα μέλη του καρτέλ δεν τηρούσαν πάντα πλήρως τους συμφωνημένους περιορισμούς παραγωγής στο παρελθόν.

Εκτός από τις περικοπές του ΟΠΕΚ, Ρώσοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η Μόσχα θα επεκτείνει τους υφιστάμενους ημερήσιους περιορισμούς μισού εκατομμυρίου βαρελιών μέχρι το τέλος του έτους. Καθώς όμως ισχύουν ούτως ή άλλως κυρώσεις, στην πράξη, η απόφαση αυτή θα αφαιρέσει μόλις 70.000 επιπλέον ρωσικά βαρέλια από την αγορά ημερησίως φέτος, σε σύγκριση με αυτό που αναμενόταν, εξήγησε η κ. Κάνεβα.

Πολλά εξαρτώνται από την τροχιά της ζήτησης στην Κίνα, τη μία σημαντική οικονομία όπου η κατανάλωση πετρελαίου αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά φέτος. Υπολογίζεται ότι η ημερήσια κινεζική ζήτηση θα αυξηθεί κατά 1,3 εκατομμύρια βαρέλια το 2023. Αυτό, εκτιμά η Standard Chartered, θα ωθήσει την παγκόσμια κατανάλωση στα 100,8 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και θα ενισχύσει το Brent στα περίπου 90 δολάρια το βαρέλι, αλλά όχι πολύ υψηλότερα.

Να σημειωθεί πάντως ότι οι ΗΠΑ παραμένουν μακράν ο μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο στον κόσμο. Εάν οι τράπεζες περικόψουν σημαντικά τον δανεισμό ως απάντηση στην κατάρρευση της Silicon Valley Bank και άλλων περιφερειακών τραπεζών, τότε θα μπορούσαμε να δούμε τη ζήτηση από τη μεγαλύτερη οικονομία του πλανήτη να μειώνεται.

Τα συνθετικά καύσιμα θα αλλάξουν το χάρτη της αυτοκίνησης

διαβάσαμε στο newsbomb.gr

Μετά την οριστική απόφαση να μπορούν να πωλούνται στην Ευρώπη, μετά το 2035, αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αρκεί να χρησιμοποιούν αποκλειστικά συνθετικά καύσιμα, ανοίγει ο δρόμος για αυτού του είδους τα καύσιμα το επόμενο διάστημα.

Μεγάλη μερίδα των επικεφαλής των αυτοκινητοβιομηχανιών θεωρούν ότι η ηλεκτροκίνηση είναι η πιο αποτελεσματική λύση για την μείωση των εκπομπών ρύπων, όμως υπάρχει και η άλλη πλευρά που αναφέρει ότι με τα συνθετικά καύσιμα θα μπορούν τα νέα οχήματα να γίνουν κλιματικά ουδέτερα.

Ερευνητές αναφέρουν ότι αν τα καύσιμα (βενζίνη- πετρέλαιο) θα μπορούσαν να παραχθούν από ανανεώσιμες πρώτες ύλες όπως το καλαμπόκι, η ελαιοκράμβη, το σιτάρι και το φοινικέλαιο, σε συνδυασμό με εμπλουτισμό υδρογόνου, θα μπορούσαν να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων.

Τα συνθετικά καύσιμα μπορούν να μεταφερθούν χωρίς απώλεια και να διανεμηθούν μέσω του δικτύου πρατηρίων καυσίμων που υπάρχει σήμερα χωρίς επιπλέον κόστος.

Συμφωνήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δημιουργηθεί μια νέα κατηγορία οχημάτων που θα μπορεί να λειτουργήσει μόνο με συνθετικά καύσιμα έως το φθινόπωρο του 2024. Μένει τώρα να δούμε αν θα υπάρχει επάρκεια αυτού του νέου είδους καυσίμου, αλλά και την τιμή που θα έχει, καθώς σήμερα είναι ακριβότερο από την τιμή της βενζίνης.

πηγή: ΑΠΕ

διαβάστε περισσότερα στο newsbomb.gr

Πρωτοφανής αύξηση έμμεσων φόρων, έφθασαν στο 60% των κρατικών εσόδων

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «Ναυτεμπορική» (του Θάνου Τσίρου)

Ο πληθωρισμός-ρεκόρ, η στροφή στις ηλεκτρονικές πληρωμές και η εφαρμογή εξαιρετικά υψηλών συντελεστών υπολογισμού των φόρων στα αγαθά και στις υπηρεσίες (ΦΠΑ, φόροι κατανάλωσης κ.λπ.) ανέβασαν την αναλογία των έμμεσων φόρων σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα, άνω του 60%.

Αυτό το ποσοστό μπορεί να ανέβει και 65% αν στους έμμεσους φόρους συμπεριληφθούν και οι φόροι περιουσίας, όταν προ 10ετίας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν μικρότερο του 54%, ενώ η αύξηση συνεχίζεται και φέτος με αμείωτο ρυθμό.

Ενώ λοιπόν η ακρίβεια αναδεικνύεται σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των νοικοκυριών και επιχειρήσεων, ο κρατικός προϋπολογισμός καθίσταται ολοένα και πιο «εξαρτημένος» από τους φόρους που δεν επηρεάζονται από τη φοροδοτική ικανότητα των πολιτών και το εισόδημά τους, αλλά μόνο από την τιμή του προϊόντος.

Η συνεχιζόμενη αύξηση των έμμεσων φόρων -μόνο τον Ιανουάριο οι εισπράξεις από τον ΦΠΑ μέσω ΔΟΥ ανέβηκαν κατά… 70% σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνααναμένεται να βρεθεί το αμέσως επόμενο διάστημα στο επίκεντρο της προεκλογικής αντιπαράθεσης, καθώς τα δύο μεγάλα κόμματα θα παρουσιάσουν τα προγράμματά τους για την επόμενη 4ετία, με τις θέσεις τους και επί του συγκεκριμένου εξαιρετικά κρίσιμου θέματος.

Η διάσταση του φαινομένου

Οι εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) αναδεικνύουν τη διάσταση του φαινομένου «έμμεσοι φόροι».

Ο όρος δεν χρησιμοποιείται πλέον, καθώς όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «δεν υφίσταται πλέον ρητή διάκριση μεταξύ άμεσων και έμμεσων φόρων. Οι έμμεσοι φόροι αναλύονται στους τριτοβάθμιους λογαριασμούς 111 έως και 114 και οι άμεσοι φόροι στους 115, 116 και 119».

Κάτι που σημαίνει ότι:

Οι έμμεσοι φόροι για το 2022 ήταν το άθροισμα των φόρων επί των αγαθών και των υπηρεσιών, των φόρων επί των δασμών και των εισαγωγών, των φόρων ακίνητης περιουσίας και των λοιπών φόρων επί της παραγωγής. Το άθροισμα αυτών των τεσσάρων κωδικών έβγαλε για το 2022 είσπραξη 35,88 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί στο 64,94% των συνολικών φορολογικών εσόδων του 2022 ύψους 55,25 δισ. ευρώ. Το αντίστοιχο ποσό του 2021 ήταν 30,78 δισ. ευρώ με αποτέλεσμα να αντιστοιχεί στο 63,95% του συνόλου. Έτσι, η αναλογία είχε αύξηση κατά μία ποσοστιαία μονάδα μέσα σε μόλις ένα έτος. Αν μάλιστα εξαιρεθεί από το άθροισμα ο φόρος των ακινήτων, τότε προκύπτει είσπραξη 33,19 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο 60% των συνολικών φορολογικών εσόδων από 28,127 δισ. ευρώ το 2021 που αντιστοιχούσε τότε στο 58,4% του συνόλου. Όπως λοιπόν και αν γίνουν οι σχετικές μετρήσεις, η αύξηση του μεριδίου των έμμεσων φόρων είναι εμφανής. Από προηγούμενες εκθέσεις της ΑΑΔΕ προκύπτει ότι το 2016 η αναλογία των έμμεσων φόρων ήταν στο 54,04%, ενώ το 2017 είχε φτάσει στο 56,64%. Όσο για το 2014, η αναλογία ήταν στο 53,75% για τους έμμεσους φόρους και στο 46,25% για τους άμεσους.

Οι άμεσοι φόροι το 2022 -το άθροισμα δηλαδή του φόρου εισοδήματος, του φόρου κεφαλαίου αλλά και των λοιπών φόρωναπέδωσαν 19,365 δισ. ευρώ ή το 35% των συνολικών φορολογικών εσόδων, από 36% που ήταν το αντίστοιχο ποσοστό το 2021.

Δύο παράγοντες

Ο ρυθμός αύξησης των εισπράξεων από τους φόρους κατανάλωσης -και ειδικά τον ΦΠΑεπιταχύνθηκε από τα μέσα του 2021 και μετά εξαιτίας δύο παραγόντων:

Του πολύ μεγάλου πληθωρισμού. Ο ΦΠΑ -ο φόρος που είναι ευθέως συνδεδεμένος με τις τιμές των προϊόντων έφτασε να αποδίδει περισσότερα από 21,5 δισ. ευρώ το 2022 από 17,4 δισ. ευρώ το 2021. Καταγράφηκε αύξηση 4 δισ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο κυρίως λόγω της αύξησης των τιμών. Ο όγκος της κατανάλωσης δεν ακολούθησε σε τέτοιο βαθμό και αυτό φαίνεται από την απόδοση των ειδικών φόρων κατανάλωσης οι οποίοι αυξήθηκαν κατά 4,88%.

Της μεγάλης αύξησης των ηλεκτρονικών συναλλαγών. Με την υποχρεωτική σύνδεση των ηλεκτρονικών πληρωμών με το αφορολόγητο, την αλλαγή συνηθειών στους καταναλωτές μετά την πανδημία, αλλά και άλλα περιοριστικά μέτρα όπως είναι η σύνδεση των ταμειακών μηχανών με το Taxis και τώρα η προοπτική διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS, η κουλτούρα ηλεκτρονικών πληρωμών λαμβάνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις, με την αξία τους να φτάνει στα 60 δισ. ευρώ.

Μείωση ή όχι

Το ερώτημα αν θα πρέπει να μειωθούν το επόμενο διάστημα οι συντελεστές ΦΠΑ θα αποτελέσει αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης. Η άποψη υπέρ της μείωσης των συντελεστών είναι ότι με τέτοια ακρίβεια πρέπει να ληφθούν μέτρα που θα συμβάλουν στο να αποκλιμακωθούν οι τιμές τουλάχιστον σε αγαθά στα οποία η ζήτηση είναι ανελαστική, όπως τα τρόφιμα. Το επιχείρημα, από την άλλη, υπέρ της διατήρησης των σημερινών συντελεστών, συνδέεται με το πολύ μεγάλο δημοσιονομικό κόστος που θα έχει η όποια κίνηση μείωσης αλλά και το αμφίβολο αποτέλεσμα για τον τελικό καταναλωτή, καθώς δεν είναι διασφαλισμένο ότι το όφελος θα φτάσει στο ράφι και ότι δεν θα… χαθεί μέσα στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα – Άλμα 5% στις τιμές του αργού – Σταθερότητα προς το παρόν στις τιμές διυλισμένων προϊόντων

Αιφνίδια μείωση της παραγωγής πετρελαίου που θα ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα, ανακοίνωσε ο ΟΠΕΚ+, περιορίζοντας την προσφορά από τον Μάιο, παρά την ανάκαμψη των τιμών από τα χαμηλά 15 μηνών.

Όπως μετέδωσε το Bloomberg, η Σαουδική Αραβία ανακοίνωσε αιφνιδιαστική μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια την ημέρα, με ισχύ από τον Μάιο έως το τέλος του έτους.

Ακολούθησαν και άλλες χώρες, όπως το Κουβέιτ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και η Αλγερία, ενώ η Ρωσία δήλωσε ότι η μείωση της παραγωγής που εφάρμοζε από τον Μάρτιο έως τον Ιούνιο θα συνεχιστεί μέχρι το τέλος του 2023.

Το υπουργείο Ενέργειας της Σαουδικής Αραβίας ανέφερε ότι η κίνηση αποτελεί «εθελοντική περικοπή», σε δήλωση στο πρακτορείο ειδήσεων της Σαουδικής Αραβίας.

Παράλληλα, η Ρωσία θα παρατείνει τη μείωση της παραγωγής πετρελαίου κατά 500.000 βαρέλια ημερησίως (bpd) μέχρι το τέλος του έτους.

Το Ριάντ, το Αμπού Ντάμπι και το Κουβέιτ θα μειώσουν την παραγωγή τους συνολικά κατά 772.000 βαρέλια την ημέρα από τον Μάιο μέχρι τα τέλη του έτους, ανέφεραν οι τρεις χώρες του Κόλπου σε ανακοινώσεις που δημοσιοποιήθηκαν από τα αντίστοιχα επίσημα μέσα ενημέρωσης, μεταδίδει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.

Πρόκειται για ένα “προληπτικό μέτρο που αποσκοπεί να υποστηρίξει τη σταθερότητα της πετρελαϊκής αγοράς” δήλωσε υψηλόβαθμος αξιωματούχος του σαουδαραβικού υπουργείου Ενέργειας, σύμφωνα με το σαουδαραβικό επίσημο πρακτορείο ειδήσεων SPA.

Το Ιράκ, από τους μεγαλύτερους παραγωγούς πετρελαίου, ανακοίνωσε επίσης σήμερα μια μείωση κατά 211.000 βαρέλια την ημέρα της παραγωγής του από την 1η Μαΐου.

Η Αλγερία προχωρά από την πλευρά της σε “εθελοντική μείωση 48.000 βαρελιών την ημέρα, από τον Μάιο μέχρι τα τέλη του 2023, σε συντονισμό με ορισμένες χώρες μέλη και μη μέλη του ΟΠΕΚ”, σύμφωνα με ανακοίνωση του αλγερινού υπουργείου Ενέργειας, που μετέδωσε το τοπικό πρακτορείο ειδήσεων APS.

Ο Λευκός Οίκος ανέφερε ότι η απόφαση του ΟΠΕΚ+ είναι λανθασμένη, ενώ πρόσθεσε ότι οι ΗΠΑ θα συνεργαστούν με τους παραγωγούς και τους καταναλωτές με έμφαση στις τιμές της βενζίνης. Πέρυσι, ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν είχε δώσει εντολή για μια άνευ προηγουμένου αποδέσμευση από τα στρατηγικά αποθέματα αργού πετρελαίου της χώρας, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.

Έκρηξη των τιμών

Στον απόηχο της απόφασης του Οργανισμού, οι τιμές του αργού σημειώνουν αλματώδη αύξηση κατά σχεδόν 6% στις συναλλαγές στην Ασία σήμερα μετά την μάλλον απρόσμενη ανακοίνωση για μεγάλες μειώσεις της παραγωγής τον Μάιο από τις αρχές του Ιράκ, της Αλγερίας, της Σαουδικής Αραβίας, των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και του Κουβέιτ.

Το αμερικανικό WTI, σημειώνει άνοδο 5,3% στα 79,7 δολάρια το βαρέλι, ενώ το brent αυξάνεται κατά 5,2%, φθάνονρας τα 84 δολάρια.