Accessibility Tools

Skip to main content

Κύπρος – Καταγγελίες για υπερχρεώσεις εκατομμυρίων από εταιρείες πετρελαιοειδών

Στα 20 εκατ. ευρώ καθ’ έτος ανέρχονται οι υπερχρεώσεις των εταιρειών πετρελαιοειδών προς τους πρατηριούχους, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Αγησιλάου οικονομικό εμπειρογνώμονα και ειδικό για θέματα ανταγωνισμού. Μιλώντας στο Σίγμα και στην εκπομπή Μεσημέρι και Κάτι με αφορμή την καταγγελία πρατηριούχων κατά εταιρειών πετρελαιοειδών στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, ο κ. Αγησιλάου ανέφερε πως το όλο ζήτημα εστιάζεται σε περιορισμούς στις συμφωνίες εταιρειών πετρελαιοειδών με πρατηριούχους, οι οποίες περιορίζουν τη δυνατότητα ανταγωνισμού. 

Αν λειτουργούσε σωστά ο ανταγωνισμός στην περίπτωση της χονδρικής αγοράς, θα υπήρχαν πολύ πιο υγιείς συνθήκες και ενδεχομένως χαμηλότερες τιμές, ανέφερε ο κ. Αγησιλάου. Όσον αφορά το θέμα της καταγγελίας στην ΕΠΑ, ο κ. Αγησιλάου ανέφερε ότι θα υπάρξει μια προκαταρκτική εκτίμηση και στη συνέχεια θα δοθούν οδηγίες για διερεύνηση. Συνήθως, ανέφερε τέτοιου είδους έρευνες μπορεί να διαρκέσουν και 2-3 χρόνια, ωστόσο, σύμφωνα με τους πρατηριούχους υπάρχουν πολύ δυνατά στοιχεία στη συγκεκριμένη περίπτωση και ενδεχομένως η έρευνα να ολοκληρωθεί νωρίτερα.

Υπενθυμίζεται ότι η Επαρχιακή Επιτροπή Λευκωσίας και Κερύνειας του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων Υγρών Καύσιμων κατέθεσε ενώπιον της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού καταγγελία εναντίον των εταιρειών Petrolina (Holdings) Public Ltd, EKO Cyprus Ltd, Coral Energy Products Cyprus Ltd και ExxonMobil Κύπρου Ltd. για πιθανολογούμενες παραβάσεις του περί της Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου του 2022.
https://economytoday.sigmalive.com

Υπερκέρδη 1,7 δισ. ευρώ για τη Motor Oil το 2022

Τριπλασιάστηκαν σε σύγκριση με το 2021 με κύριες αιτίες την αύξηση του περιθωρίου διύλισης και την άνοδο του δολαρίου

διαβάσαμε στην «Εφημερίδα των Συντακτών»

Εκρηκτική αύξηση της κερδοφορίας και του κύκλου εργασιών ανακοίνωσε ο Ομιλος Motor Oil για το 2022, ξεπερνώντας ακόμη και τα θηριώδη οικονομικά αποτελέσματα της Helleniq Energy (πρώην ΕΛΠΕ) τα οποία είχαν ανακοινωθεί μερικές εβδομάδες νωρίτερα.

Ο κύκλος εργασιών του ομίλου έφτασε στα 16,63 δισ. ευρώ (+61,99%), παρά τον μειωμένο (-2,32%) όγκο πωλήσεων πετρελαιοειδών, αποτέλεσμα που αποδίδεται κυρίως στο αυξημένο περιθώριο διύλισης και στην ενδυνάμωση του δολαρίου έναντι του ευρώ. Αντίστοιχα μεγέθη καταγράφει και η εταιρεία διύλισης, με κύκλο εργασιών στα 12,24 δισ. ευρώ (+71,12%) και καθαρά κέρδη 735 εκατ. ευρώ (+301,28%), παρουσιάζοντας τριπλάσια έξοδα διοίκησης για το 2022 (122,37 εκατ. ευρώ έναντι 46,93 εκατ. ευρώ το 2021) στο οποίο πρέπει να προσθέσουμε και το υπό έγκριση μέρισμα 177,25 εκατ. ευρώ (ή 1,60 ευρώ ανά μετοχή) μέρος του οποίου θα καταγραφεί στη χρήση 2003 για την οποία προβλέπεται εξίσου εντυπωσιακή κερδοφορία.

Τα κέρδη προ Τόκων, Αποσβέσεων και Φόρων (EBITDA) ξεπέρασαν τα 1,69 δισ. ευρώ για τον όμιλο και τα 1,395 δισ. ευρώ για την εταιρεία, σχεδόν τριπλάσια σε σύγκριση με το 2021, αφού περίπου τριπλάσια σε σχέση με το 2021 διαμορφώθηκαν και τα περιθώρια διύλισης (141,86 δολάρια/μετρικό τόνο, έναντι 52,18 το 2021, κατά μέσον όρο) γεγονός που καταγράφεται και ως βασική επιδίωξη του ομίλου στην ετήσια οικονομική έκθεση (σελ. 15).

Εξαγωγές και ναυτιλία

Σύμφωνα με τα οικονομικά μεγέθη που ανακοινώθηκαν, ο όμιλος καταγράφει το 2022 αυξημένο όγκο πωλήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα (+82,69%). Αυξημένους όγκους πωλήσεων καταγράφει και στην εσωτερική αγορά (+34,09%) επιτυχία που αντισταθμίζεται όμως από σημαντικές απώλειες στα λιπαντικά (-52,07%) και στην εμπορία (-30,19%) στην εγχώρια αγορά. Μειωμένοι όγκοι καταγράφονται και στις εξαγωγές καυσίμων (-2,04%) με σημαντικές απώλειες και στο κομμάτι της εμπορίας τους (-38,56%), πρακτική που αντισταθμίστηκε από τα πολύ αυξημένα περιθώρια διύλισης που διαμορφώθηκαν στην ελληνική αγορά. Συνολικά ο όμιλος καταγράφει σε εξαγωγές και ναυτιλία το 79,48% του κύκλου εργασιών του.

Στην αύξηση του κύκλου εργασιών του ομίλου συνέβαλαν η αύξηση εσόδων από παροχή υπηρεσιών από τις θυγατρικές RENEWABLE ENERGY MAE, NRG Α.Ε, OFC ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ A.E., αποθηκεύσεις και άλλες υπηρεσίες.

Ψαλιδισμένο κοινωνικό μέρισμα

Εχει ενδιαφέρον ότι και ο Ομιλος Motor Oil (όπως και η HelleniQ Energy – ΕΛΠΕ που προηγήθηκε στις ανακοινώσεις) προϋπολογίζει μειωμένο ποσόν για την «έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης» έτους 2022 -δηλαδή στα 358,225 εκατ. ευρώ, αντί των 436,9 εκατ. ευρώ που προκύπτουν από την μεθοδολογία της Ε.Ε., προφανώς «διαβάζοντας» διαφορετικά τον νόμο που ψήφισε η ελληνική Βουλή. Επιπλέον, ειδικά στις εταιρείες Ενέργειας αυτή η έκτακτη εισφορά αφαιρείται από τα φορολογητέα κέρδη.

Ο Τσέχος δικηγόρος που αγοράζει «ότι καπνίζει» και «σορτάρει» την πράσινη μετάβαση της Ευρώπης κερδίζοντας δισεκατομμύρια

διαβάσαμε στο mononews.gr

Παρά τις προσπάθειες της Κομισιόν να πείσει ότι η Ευρώπη προχωράει με αργά μεν, σταθερά δε βήματα προς την απελευθέρωσή της από τα ορυκτά καύσιμα, ένας Τσέχος πρώην δικηγόρος δεν φαίνεται να έχει πεισθεί, κάνοντας business δισεκατομμυρίων στη λεγόμενη «βρώμικη» ενέργεια, δηλαδή αυτή των ορυκτών καυσίμων.

Διακριτικός, επιλέγοντας πάντα το παρασκήνιο, ο Ντάνιελ Κρετίνσκι φέρεται να βρίσκεται πίσω από δεκάδες εξαγορές στην παραγωγή ενέργειας από άνθρακα, έχοντας φτιάξει μια αυτοκρατορία που «κοροϊδεύει» τους στόχους της Κομισιόν για μια «καθαρή» ενεργειακή μετάβαση.

Πώς έχτισε μια αυτοκρατορία 17 δις δολαρίων

Μέσα σε μία δεκαετία, ο Κρετίνσκι έχει φτιάξει ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ορυκτών καυσίμων στην Ευρώπη. Η εταιρεία EPH, στην οποία είναι πλειοψηφικός μέτοχος συμβάλει σε μεγάλο ποσοστό στη ρύπανση της Ευρώπης.

Ο 47χρονος Τσέχος επενδύει σε μία τολμηρή υπόθεση: Η περίφημη πράσινη μετάβαση της Ευρώπη είναι προσδοκία με «ακατάστατο» στόχο και χρονοβόρα αποτελέσματα και θεωρεί ότι θα χρειαστεί πολύ περισσότερη καύση άνθρακα και φυσικού αερίου από αυτή που υπολογίζουν οι αισιόδοξοι Ευρωπαίοι.

Και πάνω σε αυτό το στοίχημα, πήρε μόλις 10 χρόνια στον πρώην δικηγόρο και νυν έναν από τους μεγαλύτερους εκπροσώπους της «βρώμικης» ενέργειας στην Ευρώπη για να δημιουργήσει μια αυτοκρατορία 17 δις δολαρίων από περιουσιακά στοιχεία που σχετίζονται με ορυκτά καύσιμα και οι πρώην ιδιοκτήτες τους έσπευσαν να τα ξεφορτωθούν στο πλαίσιο της απανθρακοποίησής τους.

Οι εξαγορές έγιναν κυρίως από τον δημόσιο τομέα ή από εισηγμένες εταιρείες, οι οποίες δέχονταν πιέσεις από τις ρυθμιστικές αρχές για τις εκπομπές ρύπων. Αντίθετα η EPH και ο μεγαλοεπενδυτής της, μακριά από τα ασφυκτικά πλαίσια, συνέχισαν τις εξαγορές κερδίζοντας δισεκατομμύρια.

Φυσικά η τύχη ήταν με το μέρος του Τσέχου Κρετίνσκι, καθώς η εισβολή στην Ουκρανία πήγε πίσω πολλά πράσινα σχέδια και ενίσχυσε τις τιμές της ενέργειας.

Ο κερδοσκόπος επενδυτής με προσωπική περιουσία 9 δις δολάρια

Σύμφωνα με το Forbes, ο Κρετίνσκι έχει δημιουργήσει μία περιουσία 9 δις δολαρίων. Και το ανήσυχο επενδυτικό του πνεύμα τον οδήγησε σε νέες επενδύσεις όπως στο real estate γαλλικών κάστρων αλλά και μερίδια σε εταιρείες όπως η FootLocker αλλά και τα Βασιλικά Ταχυδρομία του Ηνωμένου Βασιλείου.

Αποτελεί έναν από τους πιο χαρακτηριστικούς εκπροσώπους της αλλαγής χεριών από εισηγμένες σε μη εισηγμένες της ενέργειας από ορυκτά καύσιμα αλλά και μιας ανησυχητικής τάσης που ενισχύεται από τις μακροοικονομικές συνθήκες της Ευρώπης.

Σύμφωνα με το Bloomberg Green, ιδιωτικές μη εισηγμένες ταιρείες απέκτησαν περιουσιακά στοιχεία παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου αξίας 13,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων από εισηγμένες εταιρείες το 2022, αύξηση 31% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.

Αυτό το μοτίβο παρατείνει τη διάρκεια ζωής ορισμένων από τις πιο ρυπογόνες εγκαταστάσεις στον κόσμο και εμποδίζει τις προσπάθειες της Ευρώπης να πράσινη οικονομία της. Είναι επίσης ένας βασικός λόγος που οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα συχνά αυξάνονται.

Και μεταξύ όσων κερδοσκοπούν, επωφελούμενοι από ρυπογόνα περιουσιακά στοιχεία ο Κρετίνσκι είναι ένας από τους μεγαλύτερους νικητές. «Δεν είναι μόνο ότι είναι σκεπτικιστής για τον ρυθμό της πράσινης μετάβασης της Ευρώπης», λέει Τζαν Οσίκα, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Masaryk, ο οποίος μελέτησε τις εξαγορές του 42χρονου επενδυτή και υπολόγισε το μέγεθος του χαρτοφυλακίου του. Επειδή έχει χρήματα που οι άλλοι δεν έχουν «αγοράζει ό,τι καπνίζει», αναφέρει.

Κύπρος: Καταγγελία Πρατηριούχων Υγρών Καύσιμων για παραβάσεις νόμου περί ανταγωνισμού

Καταγγελία εναντίων των εταιρειών Petrolina (Holdings) Public Ltd, EKO Cyprus Ltd, Coral Energy Products Cyprus Ltd και ExxonMobil Κύπρου Ltd. για πιθανολογούμενες παραβάσεις του περί της Προστασίας του Ανταγωνισμού Νόμου του 2022 κατέθεσε σήμερα ενώπιον της Επιτροπής Προστασίας του Ανταγωνισμού η Επαρχιακή Επιτροπή Λευκωσίας και Κερύνειας του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων Υγρών Καύσιμων.

Σύμφωνα με ανακοίνωση του συνδέσμου, η καταγγελία αφορά σε παράβαση του άρθρου 6(1)(α) του Νόμου λόγω της εφαρμογής αθέμιτων τιμών χονδρικής πώλησης υγρών καυσίμων που εκδηλώθηκε με υπερβολική τιμολόγηση από τις καταγγελλόμενες σε πρατήρια που φέρουν το εμπορικό τους σήμα ή/και σήματα και παράβαση του άρθρου 6(1)(α) του Νόμου λόγω της εφαρμογής αθέμιτων τιμών που εκδηλώθηκε με πρακτική συμπίεσης περιθωρίου κέρδους από τις EKO, Petrolina και Coral.

Αφορά επίσης σε παράβαση του άρθρου 6(1)(γ) του Νόμου λόγω της εφαρμογής άνισων όρων επί ισοδύναμων συναλλαγών από την EKO ή/και του άρθρου 6(1) του Νόμου λόγω προτιμησιακής συμπεριφοράς που επέδειξε η EKO προς όφελος συγκεκριμένης εταιρείας ή εταιρείας ιδίων συμφερόντων με αυτήν ή/και τους μετόχους αυτής, με αποτέλεσμα πρατηριούχοι που διαχειρίζονται γειτονικά πρατήρια με το εμπορικό σήμα «ΕΚΟ» να τίθενται σε μειονεκτική θέση στον ανταγωνισμό.

Επιπλέον, καταγγέλλεται παράβαση του άρθρου 3 του Νόμου από τις παραπάνω εταιρείες λόγω απαγόρευσης των αμοιβαίων προμηθειών μεταξύ πρατηριούχων που διαχειρίζονται πρατήρια με το ίδιο εμπορικό σήμα ή/και άλλους προμηθευτές ή μεταπωλητές των σχετικών προϊόντων των Καταγγελλομένων, καθώς και παράβαση του άρθρου 3 του Νόμου από την Petrolina λόγω επιβολής μη αναλογικής ρήτρας απαγόρευσης ανταγωνισμού στις συμφωνίες της με διαχειριστές πρατηρίων με τα εμπορικά της σήματα.

Επιδότηση 1,36 δισ. ευρώ σε ενεργοβόρες βιομηχανίες για μειωμένο κόστος ρεύματος, με κάλυψη των έμμεσων εκπομπών ρύπων

Σε εφαρμογή τίθεται η στήριξη των ενεργοβόρων επιχειρήσεων έως το 2030 για το κόστος των έμμεσων εκπομπών ρύπων, καθώς την Πέμπτη, 6 Απριλίου, δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ η Απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, η οποία καθορίζει τη διαδικασία με την οποία θα χορηγούνται οι ενισχύσεις στο προβλεπόμενο χρονικό διάστημα.

Μεταξύ των δικαιούχων συγκαταλέγονται ο όμιλος Viohalco, η Αλουμίνιον της Ελλάδος της Mytilineos, καθώς και οι δύο εγχώριες εταιρείες διύλισης Motor Oil και Helleniq Energy.

Η Απόφαση έρχεται σε συνέχεια της έγκρισης στις αρχές Φεβρουαρίου από την Κομισιόν του ελληνικού σχήματος, το οποίο προβλέπει αποζημιώσεις συνολικού ύψους έως 1,36 δισ. ευρώ έως το τέλος της 10ετίας. Όπως έχει γράψει το Insider.gr, το προηγούμενο ανάλογο καθεστώς έχει λήξει από την 1η Ιανουαρίου 2021, με συνέπεια στο διάστημα που μεσολάβησε να μην καλύπτονται από αποζημίωση («αντιστάθμιση») οι εταιρείες που το δικαιούνται.

Επομένως, η 2ετής και πλέον ολιγωρία στη δρομολόγηση του νέου καθεστώτος (αφού θα έπρεπε να είναι έτοιμο για εφαρμογή στις αρχές του 2021) ισοδυναμεί με καθυστέρηση στο να επιστραφούν στις επιλέξιμες εταιρείες τα σχετικά κόστη που κατέβαλαν το 2021, τα οποία αγγίζουν τα 60 εκατ. ευρώ. Ποσά που, αν το νέο σχήμα είχε θεσπισθεί έγκαιρα, θα είχαν λάβει μέσα στο 2022.

Ωστόσο, η εγκριτική απόφαση της Κομισιόν άφηνε «παράθυρο» για την καταβολή και του ποσού αυτού αναδρομικά στις επιλέξιμες επιχειρήσεις, υπό τον όρο ότι αυτό θα γίνει έως τις 30 Απριλίου 2030. Η έκδοση της Υπουργικής Απόφασης δημιουργεί τις προϋποθέσεις αυτό να συμβεί, αν και θα πρέπει μέχρι το τέλος του μήνα να ανοίξει η σχετική πλατφόρμα από τον ΔΑΠΕΕΠ για να εγγραφούν οι ενεργοβόρες επιχειρήσεις και να καθορισθούν οι δικαιούχοι.

Οι δικαιούχοι

Εφεξής, και μέχρι το 2030, οι επιλέξιμες βιομηχανίες να αρχίσουν να αποζημιώνονται σε τακτική βάση. Ξεκινώντας από την καταβολή ενίσχυσης εντός του 2023, για το κόστος των έμμεσων εκπομπών ρύπων με το οποίο επιβαρύνθηκαν οι δικαιούχοι το 2022 και ανέρχεται σύμφωνα με εκτιμήσεις στα επίπεδα των 110 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι με ενίσχυση (αντιστάθμιση ρύπων) καλύπτονται οι ευρωπαϊκές ενεργοβόρες επιχειρήσεις που εκτίθενται σε σημαντικό κίνδυνο «διαρροής άνθρακα», λόγω του κόστους των δικαιωμάτων ρύπων το οποίο μετακυλίεται στις τιμές ηλεκτρικής ενέργειας (κόστος έμμεσων εκπομπών). Ο κίνδυνος «διαρροής άνθρακα» αφορά τη μειωμένη ανταγωνιστικότητά τους έναντι ανάλογων επιχειρήσεων σε χώρες όπου η ηλεκτροπαραγωγή δεν επιβαρύνεται με κόστος δικαιωμάτων ρύπων. Γεγονός που, θεωρητικά, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για μεταφορά βιομηχανικής παραγωγής εκτός Ε.Ε., στην περίπτωση που δεν υπάρχει το αντίμετρο της αντιστάθμισης.

Νέες Κατευθυντήριες Γραμμές

Ο μηχανισμός αντιστάθμισης εφαρμόζεται στην Ε.Ε. από το 2013, επιστρέφοντας στους δικαιούχους κάθε έτος σημαντικό μέρος του κόστους έμμεσων εκπομπών με το οποίο επιβαρύνθηκαν την προηγούμενη χρονιά. Στο νέο σχήμα, το μέγιστο ποσό ενίσχυσης ανά δικαιούχο θα ισούται με το 75% του προκύψαντος κόστους έμμεσων εκπομπών.

Από το 2021 και έως το τέλος του 2030, ισχύουν νέες Κατευθυντήριες Γραμμές, στη βάση των οποίων υποβλήθηκε και η ελληνική πρόταση.

Μία βασική αλλαγή στις νέες Κατευθυντήριες είναι η διαφοροποίηση των επιλέξιμων βιομηχανιών.

Έτσι, πλέον η Ε.Ε. έχει εντάξει και τα διυλιστήρια, τη βιομηχανία χαλκού και την παραγωγή υδρογόνου, στους κλάδους με κίνδυνο «διαρροής άνθρακα», ενώ απεντάχθηκαν οι κλωστοϋφαντουργίες και οι βιομηχανίες λιπασμάτων.

(με στοιχεία από το insider.gr)

Συνθετικά καύσιμα από νερό και… διοξείδιο του άνθρακα

Καύσιμα που θα παράγονται με πρώτες ύλες… νερό και διοξείδιο του άνθρακα θα χρησιμοποιούν από το 2035 τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα κυκλοφορήσουν στην ΕΕ, στο πλαίσιο της αντιρρυπαντικής πολιτικής της ΕΕ που συμφωνήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας

Οι νέοι κανόνες θέτουν τους ακόλουθους στόχους:

  • 55% μείωση των εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και 50% για τα νέα φορτηγά από το 2030 έως το 2034 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021
  • 100% μείωση των εκπομπών CO2 τόσο για τα νέα αυτοκίνητα όσο και για τα φορτηγά από το 2035

Η αρχική διατύπωση του σχετικού Κανονισμού οδηγούσε πρακτικά στην πώληση αποκλειστικά ηλεκτρικών νέων οχημάτων στην ΕΕ από το 2035, βάζοντας τέλος τους κινητήρες εσωτερικής καύσης. Όμως, ο συμβιβασμός που επιτεύχθηκε μετά από πίεση της Γερμανίας, της Ιταλίας και άλλων χωρών επιτρέπει τη διατήρηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα καύσιμα. Τα πρακτικά βήματα για την υλοποίηση της συμφωνίας θα αποσαφηνιστούν ως το φθινόπωρο του 2024, πιθανότατα με την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας οχημάτων (εκείνων που θα κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, e-fuels) στον Κανονισμό για τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα (Euro 6).

Σε δηλώσεις προς το ΑΠΕ, η διευθύντρια Ενεργειακής Πολιτικής και Διεθνών Σχέσεων της HELLENiQ ENERGY Λιάνα Γούτα, επεσήμανε:

«Πρόκειται για απόφαση ζωτικής σημασίας για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών άνθρακα στις οδικές μεταφορές. Πλέον, εκτός από την ηλεκτροκίνηση, προστίθεται στο οπλοστάσιο της ΕΕ μια ακόμα νέα τεχνολογία – η χρήση συνθετικών καυσίμων – που θα επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, θα μειώσει τις εκπομπές, όχι μόνο σε νέα οχήματα αλλά και στα περίπου 250 εκατ. συμβατικά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης που θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους το 2030, ενώ θα δώσει εναλλακτικές λύσεις σε όσους πολίτες δεν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ένα ηλεκτρικό όχημα. Η βιομηχανία καυσίμων είναι έτοιμη να ανταποκριθεί σε αυτή τη νέα πρόκληση της μετάβασης από τα ορυκτά στα ανανεώσιμα καύσιμα, τα οποία αποτελούν κομμάτι και της Στρατηγικής “Vision 2025” που έχει ήδη αρχίσει να υλοποιεί ο Όμιλος HELLENiQ ENERGY».

Τα e-fuels παράγονται από υδρογόνο το οποίο εξάγεται από το νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, για την οποία χρησιμοποιείται ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές. Εν συνεχεία το λεγόμενο πράσινο υδρογόνο μετατρέπεται σε υγρό καύσιμο (βενζίνη, πετρέλαιο, κηροζίνη) μέσω CO2 που έχει ληφθεί από την ατμόσφαιρα. Δεδομένου ότι το διοξείδιο του άνθρακα που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα από την χρήση των e-fuels είναι εκείνο που δεσμεύτηκε για την παραγωγή τους, θεωρείται ότι τα καύσιμα αυτά είναι κλιματικά ουδέτερα. Πρόσθετα πλεονεκτήματα είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων χωρίς μετατροπές, αποθηκεύονται και μεταφέρονται εύκολα σε κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης, από το υφιστάμενο δίκτυο εφοδιασμού των καταναλωτών με καύσιμα.

Υψηλότερο το κόστος επισκευής ηλεκτρικού αυτοκινήτου σε σχέση με ένα συμβατικό, μετά από μετωπική σύγκρουση

διαβάσαμε στο newsbomb.gr

Tο μέσο κόστος επισκευής για ένα μικρό, μη πολυτελές ηλεκτρικό αυτοκίνητο (EV) που έχει εμπλακεί σε μετωπική σύγκρουση είναι 26,6% υψηλότερο από ότι για ένα αυτοκίνητο εσωτερικής καύσης της ίδιας κατηγορίας. Αυτή η διαφορά αυξήθηκε στο 53,3% όταν συγκρίθηκε το κόστος επισκευής μεταξύ ηλεκτρικού και μικρού πολυτελούς SUV εσωτερικής καύσης.

Αυτό οφείλεται στο υψηλότερο κόστος των εξειδικευμένων ανταλλακτικών, στα υψηλότερα ποσοστά εργασίας των μηχανικών που έχουν ειδική γνώση για να επισκευάζουν ηλεκτρικά οχήματα, στις καθυστερήσεις στη διαθεσιμότητα εξαρτημάτων και στον μεγαλύτερο κίνδυνο διαγραφής των ηλεκτρικών οχημάτων από τους ασφαλιστές, εάν οι μπαταρίες αποδειχθούν ότι δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν.

Τα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν από την συμβουλευτική εταιρεία τεχνολογίας CCC Intelligent Solutions που έχει έδρα το Σικάγο των ΗΠΑ, έδειξαν ότι το 50% των αξιώσεων για αντικατάσταση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λόγω του υψηλού κόστους της μπαταρίας, θεωρήθηκαν ως συνολική απώλεια του αυτοκινήτου. Η ασφάλιση για τα ηλεκτρικά οχήματα είναι συνήθως υψηλότερη, με την ασφαλιστική LeasePlan να προτείνει 12% υψηλότερη τιμή ασφάλισης σε σχέση με τα οχήματα που φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Επίσης, ένα μεγάλο μέρος του κόστους της ασφάλειας οφείλεται στην κατασκευή των ηλεκτρικών οχημάτων, τα οποία έχουν ακριβότερα και ελαφρύτερα υλικά, όπως αλουμίνιο και ανθρακονήματα, καθώς και στον σχεδιασμό τους, ο οποίος έχει στόχο να διαχέει την ενέργεια που προέρχεται από σύγκρουση με διαφορετικό τρόπο, αφού δεν υπάρχει κινητήρας στο μπροστινό μέρος για να απορροφήσει την κρούση.

Η φόρτιση εγκυμονεί πρόσθετους κινδύνους στα θέματα ασφάλισης των ηλεκτρικών οχημάτων, όπως ευθύνη έναντι τρίτων εάν κάποιος σκοντάψει σε καλώδιο την στιγμή που φορτίζεται το ηλεκτρικό αυτοκίνητο και υποστεί τραυματισμό. Παράλληλα θα πρέπει να υπάρξει ασφαλιστική κάλυψη για τη φόρτιση των καλωδίων, των συνδέσμων και των φορτιστών.

Δοκιμές που διεξήχθησαν από το ερευνητικό ινστιτούτο Allianz Center for Technology Automotive διαπίστωσαν ότι τα σχέδια των κατασκευαστών προστατεύουν σε μεγάλο βαθμό τα εξαρτήματα υψηλής τάσης των EV σε περίπτωση σύγκρουσης και προειδοποιούν εάν η μπαταρία πρέπει άμεσα να αντικατασταθεί.

Χαμηλότερο κόστος σέρβις και συντήρησης

Ενώ τα EV αποδεικνύεται ότι έχουν χαμηλότερο κόστος σέρβις και συντήρησης, λόγω λιγότερων κινούμενων εξαρτημάτων, η ασφαλιστική Allianz προτείνει αύξηση ασφαλίστρων, καθώς όλο και περισσότερα εξαρτήματα είναι συνδεδεμένα με αισθητήρες, γεγονός που καθιστά την αντικατάσταση πιο δαπανηρή και πιο χρονοβόρα.
newsbomb.gr

15 βυτία με 500.000 λίτρα παράνομους διαλύτες για νόθευση βενζίνης δέσμευσε στην Πάτρα η ΑΑΔΕ (video) – Εντοπίστηκαν παράνομες δεξαμενές και στο Σχηματάρι

Σε εντοπισμό και δέσμευση 500.000 λίτρων διαλυτών νόθευσης βενζίνης προχώρησαν τελωνειακοί ελεγκτές της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων. Συγκεκριμένα, οι Κινητές Ομάδες Ελέγχου Πάτρας και Ηγουμενίτσας της Ελεγκτικής Υπηρεσίας Τελωνείων Αττικής και η Οικονομική Αστυνομία με τις οδηγίες του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου (ΣΕΚ) αξιοποίησαν πληροφορίες της EUROPOL για ύποπτο βυτιοφόρο όχημα που μετέφερε διαλύτες νόθευσης βενζίνης.

Το κύκλωμα επεδίωξε παράνομη εισαγωγή στη χώρα μας 15 τέτοιων βυτίων, μέσω της θαλάσσιας οδού (Τεργέστης – Πάτρας) και αποθήκευση των διαλυτών σε δεξαμενές της Πάτρας και του Σχηματαρίου Αττικής, προκειμένου να διανεμηθούν, κατόπιν, σε παράνομες εγκαταστάσεις και πρατήρια καυσίμων σε όλη την επικράτεια.

Οι ελεγκτές της ΑΑΔΕ, σε συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία, ανέμεναν το παράνομο φορτίο στα κατάλληλα σημεία εισόδου και προορισμού και τελικά προέβησαν σε έλεγχο και δέσμευση των βυτιοφόρων, στο λιμάνι της Πάτρας. Δείγματα διαλυτών εστάλησαν στο Γενικό Χημείο για ανάλυση. Παράλληλα, υπό τις οδηγίες του ΣΕΚ, η Οικονομική Αστυνομία μετέβη στους παραπάνω αποθηκευτικούς χώρους, όπου διαπίστωσε την ύπαρξη των παράνομων δεξαμενών.

Το ποσό των διαφυγόντων φόρων που αναλογεί και αντιπροσωπεύει την απώλεια εσόδων για το δημόσιο, προσδιορίζεται άνω των 550.000 ευρώ.

Έλεγχοι για λαθρεμπορία σε «σκιώδη» καύσιμα

Ευάλωτη και χωρίς ελέγχους η αλυσίδα εμπορίας καυσίμων προς τις επιχειρήσεις της Αχαΐας.

διαβάσαμε στην «Πελοπόννησο» (του Σωτήρη Παπανδρέου)

Πέρα από το κυνήγι της μεγάλης φοροδιαφυγής, η ΑΑΔΕ ετοιμάζεται να ριχτεί φέτος και στο σαφάρι της λαθρεμπορίας καυσίμων. Με αποφάσεις των συναρμόδιων υπουργείων Οικονομικών – Ανάπτυξης – Μεταφορων – Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ξεκινούν έλεγχοι, που σχετίζονται με την υποχρέωση απογραφής των δεξαμενών καυσίμων, αποκλειστικά για τον εφοδιασμό ιδιόκτητων ή μισθωμένων φορτηγών αυτοκινήτων ή μηχανημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, που έχουν τα τελευταία χρόνια βιομηχανικές και τεχνικές εταιρείες.

Οπως τονίζουν στην «Πελοπόννησο», πρατηριούχοι καυσίμων και στην Αχαΐα, είναι ευάλωτο έως διάτρητο σε απόπειρες λαθρεμπορίας, για τον λόγο αυτό καλούν τον ΣΔΟΕ και τους αρμόδιους Μηχανισμούς Ελέγχου, να στραφούν προς αυτή τη σκιώδη αγορά καυσίμων, που παραμένει μέχρι σήμερα στο απυρόβλητο. Οπως καταγγέλλουν, η συγκεκριμένη αγορά λειτουργεί πρακτικά χωρίς κανέναν έλεγχο, με αποτέλεσμα το Κράτος να μην έχει εικόνα για το πού καταλήγουν αυτά τα καύσιμα.

Την ίδια στιγμή, τα στεγασμένα πρατήρια καυσίμων αναγκάζονται να λειτουργούν κάτω από ασφυκτικό πλαίσιο, που απαιτεί πιστοποιημένες δεξαμενές και αντλίες καυσίμων, καθώς και ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης εισροών – εκροών, που φτάνει μέχρι το σημείο να ανιχνεύει την ύπαρξη νερού και να τιμολογεί αυτόματα, με βάση τις ποσότητες που βγαίνουν, ημερησίως.

Οι πρατηριούχοι λένε ότι «οι δεξαμενές καυσίμων επιχειρήσεων, λειτουργούν εντελώς ανεξέλεγκτα, στις οποίες κανείς δεν γνωρίζει πιστοποιημένα τι ποσότητες παραδίδονται, πόσα καύσιμα διατίθενται για τις ανάγκες των οχημάτων αυτών των επιχειρήσεων και αν κάποιες ποσότητες καταλήγουν στη «μαύρη αγορά». Οι ελεγκτικοί μηχανισμοί είναι ολιγάριθμοί σε προσωπικό, χωρίς καν σύγχρονα συστήματα μέτρησης, ενώ όποτε βγαίνουν έξω, το κάνουν μόνο κάποιες υποτυπώδεις δειγματοληψίες».

ΕΛΕΓΧΟΥΣ ΖΗΤΟΥΝ ΟΙ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΟΙ 

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων, έχει ζητήσει την εφαρμογή εγκατάστασης ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών όγκου καυσίμων σε όλα τα στάδια διακίνησης. Φορολογικές και ελεύθερες αποθήκες καυσίμων, διυλιστηρίων και εταιριών εμπορίας, δημόσια και παντός είδους ιδιωτικά πρατήρια, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις μεγάλων καταναλωτών, αποθηκευτικές εγκαταστάσεις Ενόπλων Δυνάμεων, ιχνηθέτηση καυσίμων, κ.ά.

pelop.gr

Ειδική αργία διατραπεζικών συναλλαγών την Παρασκευή 7 και τη Δευτέρα 10 Απριλίου

Ημέρες ειδικής αργίας διατραπεζικών συναλλαγών αποτελούν η 7η και η 10η Απριλίου, όπως ανακοίνωσε η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, καθώς το Διευρωπαϊκό Αυτοματοποιημένο σύστημα ταχείας μεταφοράς κεφαλαίων σε συνεχή χρόνο (σύστημα ΤARGET2) θα παραμείνει κλειστό κατά τη Μεγάλη Παρασκευή και τη δεύτερη ημέρα του Πάσχα των Καθολικών.

Τις παραπάνω ημερομηνίες τα καταστήματα των τραπεζών στην Ελλάδα θα παραμείνουν ανοιχτά (επειδή θεωρούνται εργάσιμες ημέρες για τους εργαζόμενους σε αυτά). Ωστόσο, θα παρέχουν περιορισμένη εξυπηρέτηση στο συναλλακτικό κοινό, δεδομένου ότι η μη λειτουργία του Συστήματος TARGET2 δεν επιτρέπει την πραγματοποίηση ορισμένων διατραπεζικών συναλλαγών.

Η διατραπεζική αργία συναλλαγών ισχύει για την Τράπεζα της Ελλάδος, τις εταιρείες του ομίλου του Χρηματιστηρίου Αθηνών, την εταιρεία Διατραπεζικά Συστήματα Α.Ε., καθώς και τις ακόλουθες κατηγορίες επιχειρήσεων:

  • Πιστωτικά ιδρύματα (τράπεζες) που λειτουργούν στην Ελλάδα, στα οποία περιλαμβάνονται τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα, το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων και τα υποκαταστήματα των αλλοδαπών πιστωτικών ιδρυμάτων.
  • Επιχειρήσεις Παροχής Επενδυτικών Υπηρεσιών.
  • Εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης και εταιρείες πρακτορείας απαιτήσεων.
  • Ανώνυμες Εταιρείες Διαχείρισης Αμοιβαίων Κεφαλαίων και ανώνυμες εταιρείες επενδύσεων χαρτοφυλακίου.

Τις ημέρες ειδικής αργίας, το σύνολο των οφειλών, από υφιστάμενες συμβάσεις μεταξύ των ανωτέρω αναφερομένων φορέων και των συναλλασσόμενων, όπως επίσης, οι οφειλές των συναλλασσόμενων προς οιονδήποτε τρίτο, εκπληρώνονται την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Τρίτη, 11 Απριλίου 2023.

Οι συναλλαγές που θα πραγματοποιηθούν στα πιστωτικά ιδρύματα τις ημέρες της ειδικής αργίας θα καταχωρηθούν στα συστήματα τους με ημερομηνία εκτελέσεως την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Τρίτη, 11 Απριλίου 2023.

Περαιτέρω, οι υποχρεώσεις που απορρέουν από την εξυπηρέτηση του Δημοσίου Χρέους, και των δανείων και τίτλων του Ελληνικού Δημοσίου θα εκπληρώνονται σύμφωνα με τους ειδικούς όρους αυτών την προηγούμενη ή την επόμενη εργάσιμη ημέρα, δηλαδή την Πέμπτη, 6 Απριλίου ή την Τρίτη, 11 Απριλίου.

Κατόπιν σχετικής οδηγίας της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατά την 7η και την 10η Απριλίου 2023, θα γίνονται αποδεκτές από τις Δημόσιες Οικονομικές Υπηρεσίες (Δ.Ο.Υ.) και τις Τελωνειακές Αρχές στην Ελλάδα και τραπεζικές επιταγές, με ημερομηνία έκδοσης την 11η Απριλίου 2023.

Τέλος, συνιστάται στους οργανισμούς και στις επιχειρήσεις που συνεργάζονται απευθείας με τράπεζες για την αποστολή αρχείων χρεώσεων μέσω πάγιων εντολών και αρχείων πιστώσεων μισθοδοσίας, να επικοινωνήσουν με την τράπεζα συνεργασίας τους για κάθε περαιτέρω πληροφορία ή διευκρίνιση.