Accessibility Tools

Skip to main content

Ζώνες διοδίων σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη και νησιά, με «απαγορευτικό» στα συμβατικά οχήματα

Τι προτείνει το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης για τα μεγάλα αστικά κέντρα – 400 εκατ. ευρώ για να επιδοτηθεί η απόσυρση παλιών οχημάτων έως 800 εκατ. για ηλεκτρικά λεωφορεία

Διαβάσαμε στο «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ» / NEWMONEY / της ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΤΖΑΝΝΕ

Ζώνες χαμηλών ρύπων στα μεγάλα αστικά κέντρα με επιβολή διοδίων που θα αυξήσουν το κόστος διατήρησης των συμβατικών οχημάτων και θα ενθαρρύνουν την αγορά ηλεκτρικών προτείνει μεταξύ άλλων, το εθνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που έδωσε προ ημερών σε δημόσια διαβούλευση το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας στη λήξη της κυβερνητικής θητείας.

Οι ζώνες αυτές θα λειτουργήσουν ως κίνητρα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης και θα εφαρμοστούν αρχικά στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και σε νησιά και σταδιακά θα μπορούν να επεκταθούν και σε μικρότερους δήμους.

Σημείο αναφοράς στην Αθήνα, θα ήταν ο Πράσινος Δακτύλιος που θα μπορούσε να αναβαθμιστεί σε Low Emission Zones -LEZ (χωρίς πινακίδες που εξαρτώνται από την απαγόρευση των οχημάτων εσωτερικής καύσης, με τέλη που επιβάλλονται στα οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης που εισέρχονται στη LEZ). Αυτή η ζώνη θα μπορούσε να αποτελέσει παράδειγμα και για το κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Πρόκειται για ένα μέτρο που το ΥΠΕΝ διαβαθμίζει σε υψηλής προτεραιότητας για αύξηση της διείσδυσης της ηλεκτροκίνησης. Τα άλλα δύο είναι η παροχή ισχυρότερων κινήτρων για την απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων με εκτιμώμενο κόστος επιδοτήσεων στα 400 εκατ. ευρώ (40 εκατ. ανά έτος), καθώς η επιδότηση έχει σημαντικό αντίκτυπο στην αγορά ηλεκτρικών IX, αλλά και ο εξηλεκτρισμός των λεωφορείων.

Για τον τομέα αυτό, προβλέπονται κονδύλια ύψους 700 έως 800 εκατ. ευρώ για την ανανέωση όλου του στόλου μέσα στην επόμενη δεκαετία, ήτοι 20.000 ηλεκτρικά λεωφορεία.

Οι φορείς εκμετάλλευσης υπεραστικών λεωφορείων αλλά και οι ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων που είναι ιδιώτες, θα μπορούσαν να υποστηριχθούν μέσω του συστήματος επιδοτήσεων «Κινούμαι Ηλεκτρικά».

Ποια είναι τα 3 σενάρια εξηλεκτρισμού

Το σχέδιο για τον εξηλεκτρισμό του στόλου οχημάτων (επιβατικών, επαγγελματικών οδικών μεταφορών, λεωφορείων) έχει καταρτίσει τρία υποθετικά σενάρια που θα καθορίσουν την πορεία της διείσδυσης της νέας τεχνολογίας στην αγορά.

Το πρώτο σενάριο, είναι το «Σενάριο Αναφοράς», το οποίο προβλέπει ότι δεν θα τεθούν σε εφαρμογή περαιτέρω πολιτικές ή κίνητρα μετά το 2023 για να υποστηρίξουν την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Γι’ αυτό, στο σενάριο που χαρακτηρίζεται «Ελάχιστης Δράσης (Do Nothing More)», έχει ληφθεί υπόψη μόνο το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας, ως κύριος παράγοντας αγοράς.

Σε αυτή την περίπτωση δεν θα επιτευχθούν οι βασικοί στόχοι του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για το 2030 και η ανάπτυξη της αγοράς της ηλεκτροκίνησης θα καθυστερήσει κατά 7 έως 10 έτη.

Το δεύτερο σενάριο είναι με βάση το ΕΣΕΚ και βασίζεται στην επίτευξη των υφιστάμενων στόχων του σχεδίου για μερίδιο 30% των ηλεκτροκίνητων οχημάτων επί των νέων ταξινομήσεων το 2030. Από το 2030 και μετά θεωρείται ότι θα υπάρξει μέτρια περαιτέρω ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.

Το τρίτο σενάριο, είναι το δραστικό και το πιο φιλόδοξο σύμφωνα με το οποίο προβλέπεται επίτευξη του στόχου για μερίδιο 100% στις πωλήσεις νέων οχημάτων μηδενικών εκπομπών έως το 2035 για όλες τις κατηγορίες (επιβατικά αυτοκίνητα, ελαφρά επαγγελματικά κ.α), όπως προτείνεται από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, το οποίο θα μεταθέσει τις τιμές-στόχους του εθνικού κλιματικού νόμου κατά πέντε χρόνια (από το 2030 στο 2035).

Η πορεία της ηλεκτροκίνησης

Στην Ελλάδα ο αριθμός των επιβατικών αυτοκινήτων αναμένεται να ανέλθει σε 5,8 εκατ. 2050 και των μοτοσικλετών σε περίπου 2 εκατ. Στο ίδιο χρονικό σημείο, τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα αναμένεται να ανέλθουν σε 1,4 εκατ., τα μεσαία και βαρέα σε 225.000 και τα λεωφορεία σε περίπου 46.000.

Με βάση το συνολικό στόλο οχημάτων και υπολογίζοντας τα σενάρια εξηλεκτρισμού, εκτιμάται ότι το 2035 ο ελληνικός στόλος θα αποτελείται από σχεδόν 2,9 εκατ. ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κυρίως επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά. Το χάσμα ανάμεσα στο σενάριο αναφοράς χωρίς κίνητρα και στο δραστικό σενάριο 2035, οδηγεί σε έλλειμμα περί το 1 εκατ. ηλεκτροκίνητων οχημάτων για το 2030 και 2,5 εκατ. για το 2050.

Με βάση το δραστικό σενάριο ανάπτυξης πάνω από 8,8 εκατ. οχήματα θα είναι μηδενικών εκπομπών ως το 2050 που αντιστοιχούν στο 93% του συνολικού στόλου και στο 74% με βάση το σενάριο κατά ΕΣΕΚ.

Υποδομές φόρτισης

Το εθνικό σχέδιο υπογραμμίζει ότι η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων και η ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης είναι σε μεγάλο βαθμό αλληλοεξαρτώμενες.

Έτσι, οι οδηγοί που δεν διαθέτουν πρόσβαση σε ιδιωτική θέση στάθμευσης δεν θα πάρουν την απόφαση να αντικαταστήσουν το συμβατικό τους όχημα με ηλεκτρικό, εάν οι δυνατότητες φόρτισης σε δημοσίως προσβάσιμες υποδομές δεν είναι επαρκείς. Αντίστοιχα, οι ιδιώτες επενδυτές δεν θα αναπτύξουν ούτε θα λειτουργήσουν δημόσια προσβάσιμες υποδομές φόρτισης, εάν δεν αναμένεται επαρκής αριθμός χρηστών.

Είναι αξιοσημείωτο πως το 66% και το 67% των νοικοκυριών στις μητροπολιτικές περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, αντίστοιχα, δεν έχουν πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης, γεγονός που καθιστά απολύτως αναγκαία την ανάπτυξη επαρκούς αριθμού δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης στη χώρα μας.

Οι υποδομές φόρτισης θα πρέπει να πληρούν τις ακόλουθες απαιτήσεις, σύμφωνα με το προσχέδιο του Κανονισμού για τις Υποδομές Εναλλακτικών Καυσίμων:

– Στο Κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ) για κάθε 60 χλμ (διπλής κατεύθυνσης) θα πρέπει να υπάρχει πάρκο συνδυασμένης φόρτισης φορτηγών-ελαφρών οχημάτων.

– Στο Εκτεταμένο ΔΕΔ-Μ: Κάθε 60 χιλιόμετρα (διπλής κατεύθυνσης) θα πρέπει να υπάρχει πάρκο φόρτισης ελαφρών οχημάτων και κάθε 100 χιλιόμετρα (διπλής κατεύθυνσης) πάρκο φόρτισης βαρέων οχημάτων.

– Δύο πάρκα (charging hubs) σε κάθε σημείο, ένα ανά κατεύθυνση. Οι συνολικές απαιτήσεις προβλέπουν 266 πάρκα φόρτισης. Ο σχεδιασμός των θέσεων φόρτισης εξαρτάται από τους διαθέσιμους χώρους, την προθυμία τω ενδιαφερόμενων, την βέλτιστη σύνδεση με το δίκτυο και τα εγκατεστημένα σημεία φόρτισης.

Αυξημένα κατά 1,56 δισ. τα φορολογικά έσοδα το πρώτο τετράμηνο του 2023

Του Τάσου Δασόπουλου 

Αυξημένα κατά 1,56 δισ. ευρώ καταγράφονται τα φορολογικά έσοδα για το τετράμηνο Ιανουαρίου – Απριλίου με σχεδόν ίσο μερίδιο στην αύξηση από άμεσους και έμμεσους φόρους. 

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία για την εκτέλεση του προϋπολογισμού που δημοσίευσε το ΓΛΚ, τα φορολογικά έσοδα για το πρώτο τετράμηνο του χρόνου έφτασαν τα 17.,803 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 1,567 δισ. ευρώ ή 9,7% έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023. 

Μέρος της αύξησης αυτής, ποσού 470 εκατ. ευρώ προήλθε από την παράταση της προθεσμίας πληρωμής των τελών κυκλοφορίας μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου 2023, ενώ είχε εκτιμηθεί ότι το ποσό αυτό θα εισπραττόταν κατά τον μήνα Δεκέμβριο 2022. Το υπόλοιπο ποσό της υπερεκτέλεσης προέρχεται από την καλύτερη απόδοση των φόρων εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων, του προηγούμενου έτους που εισπράχθηκαν σε δόσεις μέχρι και το τέλος Φεβρουαρίου 2023, όσο και από την καλύτερη απόδοση του ΦΠΑ τρέχοντος έτους. 

Ειδικότερα στις κύριες κατηγορίες φόρων η εξέλιξη των εσόδων έχει ως εξής:

-Τα έσοδα από ΦΠΑ ανήλθαν σε 7,574 δισ. ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 481 εκατ. ευρώ.
-Τα έσοδα των ΕΦΚ ανήλθαν σε 2.,032 δισ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 80 εκατ. ευρώ.
-Τα έσοδα των φόρων ακίνητης περιουσίας ανήλθαν σε 353 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένα έναντι του στόχου κατά 42 εκατ. ευρώ.
– Τα έσοδα των φόρων εισοδήματος ανήλθαν σε 4,991 δισ.  ευρώ και είναι αυξημένα έναντι του στόχου κατά 473 εκατ. ευρώ.

Τα έσοδα της κατηγορίας “Μεταβιβάσεις” ανήλθαν σε 3.,959 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 811 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου που έχει περιληφθεί στην εισηγητική έκθεση του Προϋπολογισμού 2023, κυρίως λόγω της είσπραξης ποσού 603 εκατ. ευρώ από ANFAs, όπως προαναφέρθηκε. Από το ως άνω εισπραττόμενο ποσό των 3,959 δισ. ευρώ, ποσό 1,504 δισ. ευρώ αφορά έσοδα ΠΔΕ, τα οποία είναι αυξημένα κατά 159 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.

Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 2,128 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 389 εκατ. ευρώ από τον στόχο (1,739 δισ. ευρώ), κυρίως λόγω της επιστροφής ΦΠΑ, τον μήνα Μάρτιο στον Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων (ΔΑΠΕΕΠ Α.Ε.) ποσού 220 εκατ. ευρώ περίπου, που προκύπτει από έσοδα που έχουν εισπραχθεί από τον ΔΑΠΕΕΠ και αποδοθεί στο Κράτος από τον Προσωρινό Μηχανισμό Επιστροφής Μέρους Εσόδων Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

Με βάση την πορεία των φορολογικών εσόδων αλλά και την υστέρηση κατά 529 εκατ. ευρώ στις δαπάνες, το πρωτογενές αποτέλεσμα διαμορφώθηκε σε πλεόνασμα ύψους 2,443 δισ. ευρώ, έναντι στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 869 εκατ. ευρώ και πρωτογενούς ελλείμματος 799 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2022.
capital.gr

“Σφραγίστηκε” πρατήριο στα Χανιά για μη προσαρμογή στο σύστημα εισροών-εκροών

Γιώργος Κώνστας

Στο σφράγισμα των αντλιών πρατηρίου καυσίμων στα Χανιά προχώρησε το πρωί της Δευτέρας υπηρεσία της ΑΑΔΕ. Το σφράγισμα έγινε για 15 ημέρες καθώς στο πρατήριο δεν είχε εφαρμοστεί πλήρωςστο σύστημα εισροών- εκροών.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το 2013 όταν ξεκίνησε το σύστημα εισροών- εκροών, το πρατήριο είχε ενημερώσει ότι διαθέτει σύστημα διαχωριστήρων για το καύσιμο στις υφιστάμενες νόμιμες εγκαταστάσεις ζητώντας από το Υπουργείο να το λάβει υπόψη. Και αυτό γιατί στη νομοθεσία δεν υπήρχε πρόβλεψη για τους διαχωριστήρες. Η ιδιοκτησία του πρατηρίου ανέμενε την έκδοση κοινής υπουργικής απόφαση με την οποία θα εντάσσονταν οι διαχωριστήρες στο σύστημα εισροών- εκροών κάτι που δεν έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια. Σημειώνεται πως το σύστημα εισροών- εκροών είναι εγκατεστημένο στο συγκεκριμένο πρατήριο και στέλνει αποτελέσματα στις αρμόδιες υπηρεσίες σε ότι αφορά τα φορολογικά όχι όμως το ισοζύγιο καυσίμων, αφού δεν μπορεί να λειτουργήσει παράλληλα με τους διαχωριστήρες.
Το ζήτημα θεωρείται γραφειοκρατικό και θα αντιμετωπιστεί ώστε το πρατήριο να επαναλειτουργήσει κανονικά.

haniotika-nea.gr

Υπό έλεγχο από την ΔΙΜΕΑ τα πρατήρια με υψηλές αυξήσεις στις τιμές

 Εύη Παπαδοσηφάκη – ienergia.gr

Έχουν σταλεί σχετικές επιστολές και καλούνται τα πρατήρια να παρουσιάσουν τα απαραίτητα τιμολόγια αλλιώς θα επιβληθεί πρόστιμο.

Αρκετά … «ραβασάκια» έχουν φύγει από την ΔΙΜΕΑ προς πρατήρια καυσίμων που έχουν ξεφύγει οι τιμές τους.

Σύμφωνα με πληροφορίες του iEnergeia τα στελέχη της ΔΙΜΕΑ συνεχίζουν τους ελέγχους καθ όλη την προεκλογική περίοδο και έχουν εντοπιστεί πρατήρια υγρών καυσίμων που δεν ακολουθούν την σχετική ρύθμιση για το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους.

Υπενθυμίζεται ότι η σχετική ρύθμιση που ξεκίνησε να εφαρμόζεται για συγκεκριμένα προϊόντα το 2020, εν μέσω του πρώτου λοκντάουν, και επανήλθε με διευρυμένο περιεχόμενο το 2021, για να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο, λόγω πληθωρισμού και κανονικά ίσχυε έως τις 31 Δεκεμβρίου 2022, έχει παραταθεί μέχρι τις 30 Ιουνίου 2023.

Αυτό το διάστημα, έχει αποσταλεί από την ΔΙΜΕΑ επιστολή σε πρατηριούχους που έχει διαπιστωθεί αύξηση και γίνεται διασταύρωση στοιχείων

Γίνεται έλεγχος τιμών διασταύρωση στοιχείων και μετά, εφόσον βεβαιωθεί παράβαση, θα επιβληθούν τα πρόστιμα.

Οι έλεγχοι είναι καθημερινοί και σύμφωνα με τα στοιχεία του E-Καταναλωτής, η μέση τιμή της βενζίνης είναι 1.839 ευρώ το λίτρο (για τις 20 Μαίου 2023) και για το πετρέλαιο η μέση τιμή είναι 1.535 ευρώ το λίτρο. Ωστόσο στην βενζίνη, κάποιοι ξεπέρασαν τα 2 ευρώ το λίτρο και η αρμόδια υπηρεσία εντόπισε τα πρατήρια και ζήτησε να αιτιολογήσουν αυτή την τιμή με βάση τα τιμολόγια αγοράς.

Σε ό,τι αφορά στο πλαφόν στο περιθώριο κέρδους για βασικά είδη διατροφής και για πρώτες ύλες που εκπνέει στις 30 Ιουνίου ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε πρόσφατα: «Έχω δώσει, με το νόμο που έχουμε ψηφίσει, το περιθώριο στον διάδοχό μου υπουργό Ανάπτυξης, όποιος είναι αυτός, … να αποφασίσει με μια υπουργική του απόφαση αν θέλει να παρατείνει αυτά τα μέτρα μέχρι το Σεπτέμβριο ή όχι.

Εγώ δεν έχω δεσμεύσει τον επόμενο υπουργό, γιατί δεν θέλω να φαίνεται ότι δρω τυραννικά. Εγώ θα παραδώσω , όπως και να ’χει στο διάδοχό μου και ο διάδοχός μου θα αποφασίσει τι θέλει να κάνει με αυτά τα μέτρα».

«Λουκέτο» από την ΑΑΔΕ για δύο μήνες σε πρατήριο καυσίμων στο Κερατσίνι

Καταγγελία μέσω της εφαρμογής appodixi έφερε στο φως ένα ακόμα πρατήριο καυσίμων, το οποίο φοροδιέφευγε. Σύμφωνα με πηγές της ΑΑΔΕ, τις οποίες επικαλείται ο ιστότοπος protothema.gr, πρόκειται για βενζινάδικο στο Κερατσίνι, στο οποίο, μετά από έρευνα, οι τελωνειακοί ελεγκτές βρήκαν ότι λειτουργεί πάνω από δύο χρόνια χωρίς να διαθέτει εγκατεστημένο πιστοποιημένο σύστημα εισροών-εκροών και χωρίς να αποστέλλει τα αντίστοιχα δεδομένα στην ΑΑΔΕ.

Το πρατήριο σφραγίστηκε και ανακλήθηκε για δύο μήνες η άδεια λειτουργίας του, μέχρι δηλαδή την υποχρεωτική εγκατάσταση πιστοποιημένου συστήματος εισροών – εκροών, γεγονός, που θα διαπιστωθεί με επανέλεγχο.

Παράλληλα, ενημερώθηκαν οι εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών για την απαγόρευση παράδοσης καυσίμων μέχρι την επαναλειτουργία του.

Στον επιχειρηματία επιβλήθηκε διοικητικό πρόστιμο πενήντα χιλιάδων ευρώ.

διαβάστε περισσότερα στο «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ»

«Φόρος άνθρακα» από το 2028 στα παλαιάς τεχνολογίας (euro 5) αυτοκίνητα

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τις συμφωνίες για δέσμη μέτρων ώστε να μειωθούν κατά 55% οι εκπομπές αέριων του θερμοκηπίου έως το 2030.

Ακριβά φαίνεται ότι θα πληρώνουν την κυκλοφορία των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων οι ιδιοκτήτες τους από το 2027 καθώς το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε τη μεταρρύθμιση του συστήματος εμπορίας εκπομπών (με την ένταξη των οδικών, αεροπορικών και θαλάσσιων μεταφορών) και του μηχανισμού συνοριακής προσαρμογής άνθρακα, και νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα.

Ο γνωστός πλέον «Φόρος Άνθρακα» θα επιβάλλεται και στις μεταφορές και αναμένεται να επηρεάσει εκατοντάδες εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων σε όλη την ΕΕ καθώς θα αφορά στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 ή και παλαιότερες και το ύψος του φόρου θα αυξάνεται ανάλογα με την παλαιότητα, τον κυβισμό αλλά και την κατανάλωση καυσίμου.

Όσο πιο παλαιό είναι, όσο μεγαλύτερος είναι ο κυβισμός του κινητήρα του αλλά και όσο υψηλότερη είναι η κατανάλωση καυσίμου τόσο θα αυξάνεται ανάλογα και ο «Φόρος Άνθρακα»!

Στην Ελλάδα o «Φόρος Άνθρακα» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 4,7 εκατ. αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατ. κυκλοφορούντων ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Euro 5 ή παλαιότερες οδηγίες.

  • διαβάστε περισσότερα στο Car&Motor

Το φάντασμα του λαθρεμπορίου κυκλοφορεί μετά από 23 χρόνια ακόμα ελεύθερο – Τι δείχνουν οι έλεγχοι [πίνακες]

Στα χαρτιά παραμένουν εδώ και 23 χρόνια τα μέτρα για το λαθρεμπόριο

διαβάσαμε στον «ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟ» | Χρήστος Κολώνας

Είκοσι τρία χρόνια μετά τη θέσπιση των πρώτων μέτρων για το λαθρεμπόριο των υγρών καυσίμων και την εγκατάσταση των συστημάτων εισροών και εκροών στα βενζινάδικα και η παράνομη διακίνηση πετρελαιοειδών όπως και η νοθεία και οι πειραγμένες αντλίες οργιάζουν στην αγορά.

Όσο κι αν ακούγεται απίστευτο, τα αποτελέσματα των ελέγχων των αρμόδιων διωκτικών και φορολογικών αρχών το επιβεβαιώνουν:

· Το 3% των ποσοτήτων υγρών καυσίμων που διακινούνται ετησίως στην αγορά είναι παράνομο.

· Στα περίπου 4 από τα 100 γεμίσματα ετησίως του ρεζερβουάρ είναι πιθανόν ο ιδιοκτήτης Ι.Χ. να πέσει σε νοθευμένα καύσιμα. Δηλαδή να επωμιστεί ένα τεράστιο κόστος επισκευής του οχήματος του από τη ζημιά που θα του έχει προκληθεί.

· Σχεδόν 6 στα 10 βενζινάδικα που ελέγχθηκαν είχαν φορολογικές παραβάσεις.

· Η απώλεια φόρων από τη λαθραία διακίνηση, τη νοθεία και άλλες φορολογικές παραβάσεις στην τριετία 2020-2022 έφτασε στα 140 εκατ. ευρώ.

· Περίπου 1 στα 10 σημεία εμπορίας υγρών καυσίμων παρανομεί.

Νοθεία και λαθρεμπόριο

Τα παραπάνω συμπεράσματα προκύπτουν από την επεξεργασία των στοιχείων του τριετούς απολογισμού ελέγχων που ανακοίνωσαν επισήμως πριν από περίπου 10 ημέρες τα υπουργεία Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Προστασίας του Πολίτη, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ΑΑΔΕ και ΣΔΟΕ.

Σύμφωνα με αυτά στην αγορά των υγρών καυσίμων:

· Για το 2022 κατασχέθηκαν 195.802 λίτρα υγρών καυσίμων. Σύμφωνα με υπολογισμούς της αγοράς την περασμένη χρονιά πουλήθηκαν πάνω από 7 εκατομμύρια λίτρων βενζίνης, ντίζελ κίνησης και πετρελαίου θέρμανσης. Άρα κοντά στο 3% διακινήθηκε λαθραία ή με άλλον παράνομο τρόπο.

Οι Χημικές Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ), οι έλαβαν στην τριετία και ανέλυσαν 8.820 δείγματα καυσίμων και διαπιστώθηκαν 276 μη κανονικά – νοθευμένα. Αντιστοιχούν στο 3%. Σε ετήσια βάση και συγκεκριμένα το 2022 ελήφθησαν 3.054 δείγματα καυσίμων και τα 115 εντοπίστηκαν μη κανονικά – νοθευμένα. Αντιστοιχούν σχεδόν στο 4% του συνόλου. Ή με πιο απλά λόγια τα 3 με 4 στα συνολικά 100 φουλαρίσματα ενός ρεζερβουάρ αυτοκινήτου γίνονται με νοθευμένα καύσιμα.

Οι Ειδικές Ερευνητικές Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ την τριετία 2020-2022 προέβησαν σε 345 ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων, διαπίστωσαν παραβάσεις σε 176 από αυτά και καταλογίστηκαν 8.924 παραβάσεις με 18.854.215,29 ευρώ συνολική αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη. Δηλαδή το 51% ή ένα στα δύο πρατήρια που ελέγχθηκαν είχαν φορολογικές παραβάσεις. Για το 2022 ελέγχθηκαν 97 πρατήρια και τα 56, ήτοι το 58% είχαν φορολογικές παραβάσεις. Περίπου 6 στα 10.

· Οι Δ.Ο.Υ. της ΑΑΔΕ με ειδική στόχευση προέβησαν την τριετία 2020-2022 σε ελέγχους 803 υποθέσεων μερικών και πλήρων ελέγχων και βεβαίωσαν αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη συνολικού ύψους 30.342.785 ευρώ. Αν αθροιστούν τα αποτελέσματα των ελέγχων των Ειδικών Ερευνητικών Υπηρεσιών και των ΔΟΥ της ΑΑΔΕ τότε η φοροδιαφυγή φτάνει στα 49 εκατ. ευρώ.

· Διενεργήθηκαν την τριετία 2020-2022 42.852 έλεγχοι από τις διωκτικές αρχές Τελωνείων της ΑΑΔΕ, Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.), Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), ενώ διαπιστώθηκαν 3.723 παραβάσεις. Αυτές αντιστοιχούν περίπου στο 9% ή αν γίνει αναγωγή στο σύνολο της αγοράς υγρών καυσίμων περίπου 1 στα 10 σημεία διακίνησης και εμπορίας παρανομεί.

Περιπτώσεις παραβάσεων
Το μέγεθος της παραβατικότητας διαπιστώνεται και από περιπτώσεις στοχευμένων ελέγχων του ΣΔΟΕ σε πρατήρια υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης.

Όπως προκύπτει από τον απολογισμό της τριετούς δράσης των διωκτικών αρχών

την περίοδο 2020-2022, η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ πραγματοποίησε:

§ Έρευνες και ελέγχους σε μεγάλο κύκλωμα εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων λιανικής πώλησης, κατόπιν επεξεργασίας μεγάλου όγκου παραστατικών που είχαν κατασχεθεί, και καταλογίστηκε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης συνολικού ύψους 22.000.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών ύψους 66.000.000 ευρώ, δηλαδή συνολικά 88.000.000 ευρώ.

§ Ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων, αξιοποιώντας τα δεδομένα και τα στοιχεία που προέκυψαν τόσο στο πλαίσιο των επιτόπιων ελέγχων όσο και των στοιχείων που αντλήθηκαν από τη βάση δεδομένων του συστήματος εισροών-εκροών της ΓΓΠΣ. Οι υπάλληλοι της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ προέβησαν σε δειγματοληψίες και ελέγχους κλειστής αποθήκης στην Αθήνα, αλλά και σε επαρχιακές πόλεις, όπου διαπιστώθηκαν παραβάσεις λαθρεμπορίας καυσίμων συνολικού ύψους 7.000.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών, ύψους 3.500.000 ευρώ.

§ Έλεγχο σε πρατήριο υγρών καυσίμων, όπου κατόπιν επεξεργασίας μεγάλου όγκου παραστατικών για την αγορά υγραερίου διαπιστώθηκε ότι γινόταν εκτελωνισμός ποσοτήτων υγραερίου με μειωμένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, με πρόφαση τον προορισμό του για βιομηχανική χρήση. Οι ποσότητες αυτές, όμως, διετίθεντο στη συνέχεια για χρήση κίνησης οχημάτων, ενώ ακολουθούσε έκδοση εικονικών στοιχείων σε βιομηχανικούς πελάτες, προκειμένου να δοθεί νομιμοφάνεια στην διακίνησή του. Καταλογίστηκε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης συνολικού ύψους 700.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών, ύψους 2.000.000 ευρώ, και υπάρχει σε εξέλιξη επεξεργασία πλήθους παραστατικών σε λήπτες εικονικών στοιχείων. Επιπλέον, η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ έχει προβεί και σε άνοιγμα λογαριασμών, για να διαπιστωθεί η διαδρομή του χρήματος και να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης.

Η μαύρη τρύπα των μέτρων…
Έχουν περάσει σχεδόν 23 χρόνια από τότε που θεσπίστηκε και εγκαταστάθηκε το σύστημα εισροών – εκροών καυσίμων στα πρατήρια και 21 χρόνια που εκδόθηκε η περιβόητη κοινή υπουργική απόφαση για τα μέτρα καταπολέμησης της λαθρεμπορίας υγρών καυσίμων.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν φορείς εκπροσώπησης των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηρίων υγρών καυσίμων μέχρι και σήμερα το σύστημα εισροών – εκροών που συνδέεται με τις κεντρικές φορολογικές ελεγκτικές αρχές παραμένει τυφλό… και λειψό… Τα δεδομένα που στέλνουν οι πρατηριούχοι δεν μπορούν να αξιοποιηθούν απευθείας από τις αρχές, ενώ το σύστημα εισροών – εκροών δεν έχει επεκταθεί στις φορολογικές αποθήκες.

Επίσης δύο δεκαετίες μετά και το σύστημα παρακολούθησης GPS για την παρακολούθηση των βυτιοφόρων οχημάτων και δεξαμενόπλοιων δεν έχει ακόμα εγκατασταθεί.

Αλλά και οι εθνικοί ιχνηθέτες στο πετρέλαιο θέρμανσης και ναυτιλίας θα τεθούν σε ισχύ τον Οκτώβριο του 2023.

Πάνω από 18 υπουργικές αποφάσεις εκκρεμούν ακόμη και σήμερα, δηλαδή δεν έχουν εκδοθεί και ούτε υπάρχει χρονοδιάγραμμα. Πρόκειται για αποφάσεις που ολοκληρώνουν το πακέτο μέτρων αντιμετώπισης της παράνομης διακίνησης καυσίμων.

Η ογκομέτρηση
Τραγελαφικό είναι και το γεγονός πως ως πιστοποιημένη ογκομέτρηση των δεξαμενών εν έτη 2023 αναγνωρίζεται μόνο εκείνη με τη ράβδο…

Νομοθεσία που εκδόθηκε πριν από τέσσερα χρόνια παραπέμπει στο μέλλον την πιστοποίηση της ογκομέτρησης με σύγχρονα μέσα.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση τις ισχύουσες διατάξεις (κανόνες ΔΙΕΠΠΥ), κατά τις παραδόσεις καυσίμων στο πρατήριο αναγνωρίζεται μόνο η μέτρηση με τη βέργα επί βυτίο και όχι η μέτρηση του συστήματος εισροών – εκροών. Ουσιαστικά, δηλαδή δεν αναγνωρίζονται οι ενδείξεις του συστήματος εισροών – εκροών.

Σήμερα τα μόνα πιστοποιημένα συστήματα, από διαπιστευμένους φορείς, είναι:

  1. Οι ογκομετρητές των φορολογικών αποθηκών.
  2. Οι ογκομετρικοί πίνακες των πρατηρίων (δεξαμενές, ηλεκτρονικές βέργες, κλπ).

Όπως τονίζουν οι ίδιοι οι φορείς εκπροσώπησης της αγοράς «είναι επιτακτική ανάγκη να ογκομετρηθούν και να επαναπιστοποιηθούν όλα τα διαμερίσματα των βυτιοφόρων από διαπιστευμένους φορείς και σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ, προκειμένου να μην υπάρχει αμφισβήτηση της ποσότητας που παραδίδεται και να τροποποιηθεί ανάλογα η σχετική νομοθεσία (Κανόνες ΔΙΕΠΠΥ), που πρέπει να λαμβάνει υπόψη και ισοδύναμα, την μέτρηση του συστήματος εισροών-εκροών».

Η ΑΑΔΕ
Η εκκρεμότητα των παραπάνω επιβεβαιώνεται και από το περιεχόμενο της επίσημης ανακοίνωσης των διωκτικών αρχών που εξέδωσαν πριν από 10 ημέρες για τον απολογισμό της τριετούς δράσης τους.

Πιο συγκεκριμένα αναφέρονται ως δρομολογούμενα μέτρα:

§ Ολοκλήρωση της δευτερογενούς νομοθεσίας στον τομέα των καυσίμων, με κεντρικό προσανατολισμό τη βελτίωση των τεχνικών χαρακτηριστικών και των προδιαγραφών των συστημάτων εισροών-εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων.

§ Επαναξιολόγηση του νομοθετικού πλαισίου και λήψη νέων μέτρων, όπου χρειάζονται, για τη βέλτιστη αντιμετώπιση φαινομένων λαθρεμπορίου και τη θωράκιση του υγιούς εμπορίου.

§ Ολοκλήρωση πληροφοριακού συστήματος αξιοποίησης δεδομένων (MIS), για την αξιοποίηση των δεδομένων μέσω τεχνητής νοημοσύνης για τη διενέργεια στοχευμένων ελέγχων, με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, της φοροδιαφυγής και της νοθείας στα καύσιμα.

§ Ολοκλήρωση ψηφιακών εφαρμογών λήψης στιγμάτων γεωγραφικού εντοπισμού πλωτών εφοδιαστικών μέσων και βυτιοφόρων οχημάτων (GPS), για τον έλεγχο της διακίνησης καυσίμων.

§ Πρόσβαση των ελεγκτών στα συστήματα της ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο, κατά τη στιγμή του ελέγχου.

§ Δημιουργία θαλάμου επιχειρήσεων με εξειδικευμένες εφαρμογές επικοινωνίας και αξιοποίησης πληροφοριών για την επίτευξη δικτυοκεντρικής διοίκησης στο «πεδίο» των ελέγχων.

Υεμένη: Τρεις νεκροί από έκρηξη σε πρατήριο καυσίμων

Ισχυρή έκρηξη σημειώθηκε σε πρατήριο καυσίμων στην επαρχία Αμπιάν της νότιας Υεμένης, με αποτέλεσμα να χάσουν την ζωή τους τρεις άνθρωποι και να τραυματιστούν άλλοι έξι.

Αξιωματούχος των υπηρεσιών ασφαλείας δήλωσε στο πρακτορείο Xinhua ότι από την έκρηξη καταστράφηκε ολοσχερώς το πρατήριο καυσίμων και προκλήθηκαν σημαντικές καταστροφές σε παρακείμενα κτήρια και σταθμευμένα οχήματα.

Οι αρχές θεωρούν πως πρόκειται για βομβιστική επίθεση, μια από τις πολλές που έχουν σημειωθεί τις τελευταίες εβδομάδες στην επαρχία Αμπιάν και αποδίδονται στην τζιχαντιστική οργάνωση Αλ Κάιντα στην Αραβική Χερσόνησο (ΑΚΑΧ).

Η συγκεκριμένη οργάνωση θεωρείται ένα από τα πιο επικίνδυνα παρακλάδια της Αλ Κάιντα και δραστηριοποιείται στην Υεμένη εδώ και χρόνια, εκμεταλλευόμενη τον εμφύλιο πόλεμο στη φτωχότερη χώρα της αραβικής χερσονήσου. (naftemporiki.)

Πηγές: ΑΜΠΕ, Xinhua

Λαθρεμπόριο: Σωρεία παραβάσεων σε καύσιμα, τσιγάρα και ποτά εντόπισαν την 3ετία οι διωκτικές αρχές. Προγραμματισμός δράσεων για επόμενα έτη.

Τι έδειξαν οι έλεγχοι της τριετίας από ΕΛΑΣ, ΑΑΔΕ, ΣΔΟΕ και Λιμενικό

OT.gr Newsroom

Στην εντατικοποίηση των ελέγχων και στην έκδοση πλήθους κανονιστικών πράξεων, εγκυκλίων και εγχειριδίων, για την περιστολή του λαθρεμπορίου προέβη η ΑΑΔΕ. Οι έλεγχοι αυτοί είχαν ως αποτέλεσμα μεταξύ άλλων, τη δραστική αύξηση των τελωνειακών εσόδων την τελευταία τριετία κατά 34,6%, από 11,64 δισ. ευρώ το 2020 σε 15,67 δισ. ευρώ το 2022.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, η Κυβέρνηση «επενδύει συνεχώς στο τρίπτυχο πολιτική εποπτεία και στρατηγική, νομοθετικές και κανονιστικές παρεμβάσεις και επιχειρησιακή ενδυνάμωση, με απτά και μετρήσιμα αποτελέσματα στην περιστολή του λαθρεμπορίου».

Απάτες ύψους 150 εκατ. ευρώ με λαθρεμπόριο καυσίμων, e-shop και εικονικά τιμολόγια

«Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια του Υπουργείου Οικονομικών, η αναβάθμιση του Συντονιστικού Επιχειρησιακού Κέντρου για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου (ΣΕΚ) και η επιχειρησιακή δράση της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για την περιστολή του λαθρεμπορίου στα προϊόντα Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (καύσιμα, καπνικά, αλκοολούχα) λειτουργούν πάντα συμπληρωματικά και αποδεικνύεται ότι, χάρη στην αγαστή συνεργασία μεταξύ τους, έχουν επέλθει σημαντικά αποτελέσματα», προστίθεται.

Οι βασικές δράσεις

Πιο αναλυτικά, το Υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ εξέδωσαν κατ’ εξουσιοδότηση των νομοθετικών ρυθμίσεων που προωθήθηκαν την εν λόγω περίοδο πλήθος αποφάσεων και υλοποιούν σχετικές δράσεις, με σημαντικότερες τις εξής:

  • Σφράγιση και δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών σε περιπτώσεις νοθείας καυσίμων.
  • Σφράγιση για παρεμβάσεις σε μηχανισμούς ή για μη διαβίβαση στοιχείων από τους μηχανισμούς στις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ.
  • Ηλεκτρονική διαβίβαση παραστατικών πωλήσεων.
  • Εξειδίκευση παραβάσεων αναφορικά με τις προδιαγραφές των συστημάτων εισροών-εκροών καυσίμων και των μητρώων φορολογικών αποθηκών, πρατηρίων και πλωτών μέσων μεταφοράς καυσίμων.
  • Φορολογική σήμανση του πετρελαίου θέρμανσης και του πετρελαίου ναυτιλίας με εθνικούς ιχνηθέτες, οι οποίοι θα τεθούν σε εφαρμογή από τις 2 Οκτωβρίου 2023.

Ψηφιακές εφαρμογές

Παράλληλα, προωθήθηκε η υλοποίηση σημαντικών, καινοτόμων ψηφιακών εφαρμογών:

  • Δημιουργία ηλεκτρονικών μητρώων για την καταγραφή στοιχείων των υπόχρεων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη διάθεση καυσίμων, καπνικών και αλκοολούχων ποτών.
  • Σύστημα ανάκτησης δεδομένων εισροών από τις ελεγκτικές Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ.
  • Εφαρμογή μητρώου δεξαμενών υγραερίου στα δημόσια πρατήρια και πιλοτική εφαρμογή του νέου μητρώου δεξαμενών των φορολογικών αποθηκών της ΑΑΔΕ.
  • Δημιουργία ιστοσελίδας στον ιστότοπο της ΑΑΔΕ για δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών που σχετίζονται με τη νοθεία των υγρών καυσίμων.
  • Εφαρμογή ηλεκτρονικής υποβολής δηλώσεων των κατασκευαστών και εγκαταστατών λογισμικού της ΑΑΔΕ περί καλής λειτουργίας των συστημάτων εισροών-εκροών που εγκαθιστούν.
  • Πλατφόρμα “myDATA” ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική διαβίβαση δεδομένων είδους, ποσότητας και αξίας.
  • Εφαρμογή “appodixi” ΑΑΔΕ, για επιβεβαίωση συναλλαγής σε πραγματικό χρόνο από τους πολίτες.

Οι προαναφερθείσες αποφάσεις και τα ψηφιακά εργαλεία που αναπτύχθηκαν, σε συνδυασμό με την πολιτική εποπτεία της επιχειρησιακής δράσης και τη χάραξη στρατηγικής μέσω της συσταθείσας διυπουργικής Κυβερνητικής Επιτροπής για την περιστολή του λαθρεμπορίου με επικεφαλής τον Υπουργό Οικονομικών, οδήγησαν στην εντατικοποίηση των ελέγχων και απέδωσαν καρπούς σε όλους τους τομείς των προϊόντων Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Ειδικότερα, την περίοδο 2020-2022:

1ον. Στον τομέα των καυσίμων, κατεγράφη σημαντική αύξηση των ελέγχων και των παραβάσεων που εντοπίστηκαν.
Συνολικά, διενεργήθηκαν 42.852 έλεγχοι από τις διωκτικές αρχές Τελωνείων της ΑΑΔΕ, Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.), Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής (Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.), Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), ενώ διαπιστώθηκαν 3.723 παραβάσεις και κατασχέθηκαν 488.298 λίτρα υγρών καυσίμων και 14.602 κιλά υγραερίου.

Ανάλογης έντασης και έκτασης έργο παρατηρείται στις Χημικές Υπηρεσίες του Γενικού Χημείου του Κράτους (ΓΧΚ), οι οποίες έλαβαν και ανέλυσαν 8.820 δείγματα καυσίμων και διαπιστώθηκαν 276 μη κανονικά – νοθευμένα την περίοδο 2020-2022.

Την τριετία αυτή, οι Ειδικές Ερευνητικές Υπηρεσίες της ΑΑΔΕ (ΥΕΔΔΕ) προέβησαν σε 345 ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων, διαπίστωσαν παραβάσεις σε 176 από αυτά και καταλόγισαν 8.924 παραβάσεις, με 18.854.215,29 ευρώ συνολική αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη.

Ομοίως, οι Δ.Ο.Υ. της ΑΑΔΕ με ειδική στόχευση προέβησαν σε ελέγχους 803 υποθέσεων και βεβαίωσαν συνολικά 30.342.785 ευρώ αποκρυβείσα φορολογητέα ύλη.

Μεταξύ των κυριότερων πρόσφατων επιτυχιών της ΑΑΔΕ στον τομέα των καυσίμων συγκαταλέγονται:

  • Ο εντοπισμός 79 ανύπαρκτων ή αδρανών επιχειρήσεων και η αποτροπή λειτουργίας κυκλώματος νοθείας καυσίμων στο Α΄ εξάμηνο του 2022.
  • Η σφράγιση και δημοσιοποίηση των στοιχείων των παραβατών και των παραβάσεων σε 4 πρατήρια λόγω νοθείας καυσίμων εντός του 2022.
  • Η διαπίστωση μη έκδοσης φορολογικών στοιχείων αξίας 778.900 ευρώ και προμήθειας άνευ παραστατικών 575.200 λίτρων υγραερίου κίνησης σε πρατήριο υγρών καυσίμων εντός του 2022.
  • Ο εντοπισμός πρατηρίου που λειτουργούσε παράνομα από το 2010 και διέθεσε στην εγχώρια αγορά καύσιμα συνολικής αξίας 18.000.000 ευρώ στο Α΄ τρίμηνο του 2023.
  • Ο εντοπισμός και η δέσμευση ποσότητας 500.000 λίτρων διαλυτών με ποσό διαφυγόντων φόρων που υπολογίζεται σε άνω των 550.000 ευρώ και η εξάρθρωση διεθνούς κυκλώματος τον Απρίλιο του 2023.

Στοχευμένους ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης διενεργεί, επίσης, η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ, στην προσπάθεια αντιμετώπισης του οργανωμένου οικονομικού εγκλήματος και της απάτης σε βάρος των συμφερόντων του Ελληνικού Δημοσίου και της Ε.Ε., αλλά και της προστασίας του υγιούς ανταγωνισμού και των καταναλωτών από αθέμιτες πρακτικές.

Την περίοδο 2020-2022, η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ σημείωσε, μεταξύ άλλων, τις ακόλουθες επιτυχίες:

  • Έρευνες και ελέγχους σε μεγάλο κύκλωμα εταιρειών εμπορίας και πρατηρίων λιανικής πώλησης, κατόπιν επεξεργασίας μεγάλου όγκου παραστατικών που είχαν κατασχεθεί, και καταλογίστηκε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης συνολικού ύψους 22.000.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών ύψους 66.000.000 ευρώ, δηλαδή συνολικά 88.000.000 ευρώ.
  • Ελέγχους σε πρατήρια υγρών καυσίμων, αξιοποιώντας τα δεδομένα και τα στοιχεία που προέκυψαν τόσο στο πλαίσιο των επιτόπιων ελέγχων όσο και των στοιχείων που αντλήθηκαν από τη βάση δεδομένων του συστήματος εισροών-εκροών της ΓΓΠΣ. Οι υπάλληλοι της Γενικής Διεύθυνσης ΣΔΟΕ προέβησαν σε δειγματοληψίες και ελέγχους κλειστής αποθήκης στην Αθήνα, αλλά και σε επαρχιακές πόλεις, όπου διαπιστώθηκαν παραβάσεις λαθρεμπορίας καυσίμων συνολικού ύψους 7.000.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών, ύψους 3.500.000 ευρώ.
  • Έλεγχο σε πρατήριο υγρών καυσίμων, όπου κατόπιν επεξεργασίας μεγάλου όγκου παραστατικών για την αγορά υγραερίου διαπιστώθηκε ότι γινόταν εκτελωνισμός ποσοτήτων υγραερίου με μειωμένο Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης, με πρόφαση τον προορισμό του για βιομηχανική χρήση. Οι ποσότητες αυτές, όμως, διετίθεντο στη συνέχεια για χρήση κίνησης οχημάτων, ενώ ακολουθούσε έκδοση εικονικών στοιχείων σε βιομηχανικούς πελάτες, προκειμένου να δοθεί νομιμοφάνεια στην διακίνησή του. Καταλογίστηκε Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης συνολικού ύψους 700.000 ευρώ, πλέον πολλαπλών τελών, ύψους 2.000.000 ευρώ, και υπάρχει σε εξέλιξη επεξεργασία πλήθους παραστατικών σε λήπτες εικονικών στοιχείων. Επιπλέον, η Γενική Διεύθυνση ΣΔΟΕ έχει προβεί και σε άνοιγμα λογαριασμών, για να διαπιστωθεί η διαδρομή του χρήματος και να στοιχειοθετηθεί το αδίκημα της σύστασης εγκληματικής οργάνωσης.

2ον. Ανάλογη εικόνα αύξησης των ελέγχων και των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν παρατηρείται στον τομέα των καπνικών.
Συνολικά, διενεργήθηκαν 39.476 έλεγχοι από τις διωκτικές αρχές Tελωνείων της ΑΑΔΕ, ΕΛ.ΑΣ., Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ΣΔΟΕ, ενώ διαπιστώθηκαν 3.236 παραβάσεις και κατασχέθηκαν 844 εκατ. τεμάχια τσιγάρα και 321 τόνοι καπνού.

Μερικές από τις πρόσφατες επιτυχίες των ελέγχων στον τομέα των καπνικών είναι οι εξής:

  • Η κατάσχεση, το 2021, από τους ελεγκτές της ΑΑΔΕ 348,5 εκατ. τεμαχίων τσιγάρων με αναλογούντες φόρους και δασμούς 73.963.505 ευρώ, η οποία αποτελεί και τη μεγαλύτερη ποσότητα κατάσχεσης καπνικών στην Ευρώπη.
  • Η κατάσχεση από την ΑΑΔΕ άλλων 47 εκατ. τεμαχίων τσιγάρων, το ίδιο έτος, με αναλογούντες φόρους και δασμούς 9.974.992 ευρώ.
  • Ο εντοπισμός και η κατάσχεση από την ΑΑΔΕ συνολικά 60,1 εκατ. τεμαχίων τσιγάρων, με αναλογούντες φόρους και δασμούς 12.513.401 ευρώ, το 2022.
  • Η εξάρθρωση από την ΕΛ.ΑΣ., το Α΄ τρίμηνο του 2023, εγκληματικής οργάνωσης παρασκευής και διακίνησης λαθραίων καπνικών προϊόντων και η κατάσχεση 11,5 εκατ. τεμαχίων τσιγάρων και 20 τόνων επεξεργασμένου καπνού. Οι αναλογούντες φόροι και δασμοί ανήλθαν στο ποσό των 2,5 εκατ. ευρώ.

3ον. Στον τομέα των αλκοολούχων, η διαχρονική εξέλιξη των ελέγχων και παραβάσεων κρίνεται ενθαρρυντική.

Συνολικά, διενεργήθηκαν 36.874 έλεγχοι από τις διωκτικές αρχές Τελωνείων της ΑΑΔΕ, ΕΛ.ΑΣ., Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ΣΔΟΕ, ενώ διαπιστώθηκαν 1.945 παραβάσεις και κατασχέθηκαν 554.362 λίτρα αλκοολούχων προϊόντων.

Επιπρόσθετα, οι Χημικές Υπηρεσίες του ΓΧΚ έλαβαν και ανέλυσαν 8.212 δείγματα αλκοολούχων προϊόντων και διαπιστώθηκαν 65 μη κανονικά – μη ασφαλή, ενώ στο πλαίσιο ελέγχων, ενδεικτικά:

  • Εντοπίστηκαν και κατασχέθηκαν από την ΕΛ.ΑΣ., με τη συνδρομή της ΑΑΔΕ, το τελευταίο τρίμηνο του 2022, 19.200 λίτρα αιθυλικής αλκοόλης, με αναλογούντες φόρους και δασμούς 589.000 ευρώ.
  • Εντοπίστηκε και εξαρθρώθηκε, το ίδιο τρίμηνο, κύκλωμα από την ΑΑΔΕ, με τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ., το οποίο εισήγαγε από τη Βουλγαρία αιθυλική αλκοόλη και κατασχέθηκαν 7.000 λίτρα αιθυλικής αλκοόλης με αναλογούντες φόρους και δασμούς 223.715 ευρώ και διαφυγόντες φόρους 186.429 ευρώ.
  • Η ΕΛ.ΑΣ. εξάρθρωσε εγκληματική ομάδα η οποία εισήγαγε λαθραία αλκοολούχα ποτά από τη Βουλγαρία και κατέσχεσε 20.000 φιάλες αλκοολούχων ποτών με αναλογούντες φόρους και δασμούς 200.000 ευρώ.

Αύξηση στα τελωνειακά έσοδα

Αποτέλεσμα των παραπάνω δράσεων και της εξέλιξης των ελέγχων και των παραβάσεων που διαπιστώθηκαν ήταν, όπως προαναφέρθηκε, η σημαντική αύξηση των τελωνειακών εσόδων την τελευταία τριετία, κατά 34,6%.

Το Υπουργείο Οικονομικών, η ΑΑΔΕ, τα συναρμόδια Υπουργεία και ελεγκτικοί μηχανισμοί συνεχίζουν την εντατική και συστηματική προσπάθεια για την περιστολή του λαθρεμπορίου των προϊόντων Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης.

Στο πλαίσιο αυτό, προγραμματίζονται για τα επόμενα έτη οι ακόλουθες δράσεις:

  • Ολοκλήρωση της δευτερογενούς νομοθεσίας στον τομέα των καυσίμων, με κεντρικό προσανατολισμό τη βελτίωση των τεχνικών χαρακτηριστικών και των προδιαγραφών των συστημάτων εισροών-εκροών σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα υγρών καυσίμων.
  • Επαναξιολόγηση του νομοθετικού πλαισίου και λήψη νέων μέτρων, όπου χρειάζονται, για τη βέλτιστη αντιμετώπιση φαινομένων λαθρεμπορίου και τη θωράκιση του υγιούς εμπορίου.
  • Ολοκλήρωση πληροφοριακού συστήματος αξιοποίησης δεδομένων (MIS), για την αξιοποίηση των δεδομένων μέσω τεχνητής νοημοσύνης για τη διενέργεια στοχευμένων ελέγχων, με στόχο την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου, της φοροδιαφυγής και της νοθείας στα καύσιμα.
  • Ολοκλήρωση ψηφιακών εφαρμογών λήψης στιγμάτων γεωγραφικού εντοπισμού πλωτών εφοδιαστικών μέσων και βυτιοφόρων οχημάτων (GPS), για τον έλεγχο της διακίνησης καυσίμων.
  • Πρόσβαση των ελεγκτών στα συστήματα της ΑΑΔΕ σε πραγματικό χρόνο, κατά τη στιγμή του ελέγχου.
  • Δημιουργία θαλάμου επιχειρήσεων με εξειδικευμένες εφαρμογές επικοινωνίας και αξιοποίησης πληροφοριών για την επίτευξη δικτυοκεντρικής διοίκησης στο «πεδίο» των ελέγχων.
  • Δημιουργία υποδομών, εξοπλισμού και ψηφιακών εφαρμογών παρακολούθησης της διέλευσης από τα σύνορα των φορτηγών και των εμπορευματοκιβωτίων, προϋπολογισμού 80,8 εκατ. ευρώ.
  • Κεντρική ψηφιακή εφαρμογή εγκατεστημένη στο ΣΕΚ για την καταγραφή από όλες τις διωκτικές υπηρεσίες των κατασχεμένων καπνικών ειδών.

Βίντεο ντοκουμέντο από τη δράση συμμορίας που λήστευε πρατήρια καυσίμων στα Νότια Προάστια της Αθήνας

Η συμμορία εμπλέκεται σε τουλάχιστον τέσσερις ληστείες σε Άλιμο, Ηλιούπολη, Ελληνικό και Αργυρούπολη

διαβάσαμε στην «Καθημερινή», από τον Παναγιώτη Βλαχουτσάκο

«Αδυναμία» στα πρατήρια καυσίμων που βρίσκονται στις περιοχές των Νοτίων Προαστίων είχαν τα μέλη συμμορίας που εξαρθρώθηκε πριν από μερικές ημέρες από την Υποδιεύθυνση Ασφάλειας Νοτιοανατολικής Αττικής της Διεύθυνσης Ασφάλειας Αττικής.

Όπως προέκυψε από την αστυνομική έρευνα, η εγκληματική ομάδα εμπλέκεται σε τουλάχιστον τέσσερις ληστείες σε Άλιμο, Ηλιούπολη, Ελληνικό και Αργυρούπολη, ενώ για την υπόθεση συνελήφθησαν ένας 20χρονος στην Αργυρούπολη και ένας 17χρονος στην Αθήνα. Επιπλέον αναζητείται ακόμη ένας νεαρός 19 ετών. 

Σύμφωνα με την ΕΛ.ΑΣ., οι εμπλεκόμενοι, τουλάχιστον από τα μέσα Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, είχαν συστήσει και ενωθεί σε εγκληματική ομάδα, έχοντας διακριτούς ρόλους, με σκοπό τη συστηματική διάπραξη ληστειών σε βάρος υπαλλήλων πρατηρίων υγρών καυσίμων. 

Ως προς τη μεθοδολογία δράσης τους, βραδινές και πρώτες πρωινές ώρες, όπου παρατηρείται μειωμένη κυκλοφορία πολιτών, τα μέλη της συμμορίας με εναλλασσόμενη σύνθεση, μετέβαιναν με δίκυκλα οχήματα μικρού κυβισμού που είχαν στην κατοχή τους σε περιοχές των Νοτίων Προαστίων, αναζητώντας πρατήρια υγρών καυσίμων όπου εργάζονταν ένας υπάλληλος.

Μόλις εντόπιζαν το πρατήριο-στόχο, κατόπτευαν το χώρο, είτε πραγματοποιώντας επιτόπιες διελεύσεις, είτε παρουσιαζόμενοι σε αυτό ως πελάτες και σε κατάλληλη χρονική στιγμή, έχοντας καλυμμένα τα χαρακτηριστικά των προσώπων τους με κουκούλες και φορώντας γάντια, προσέγγιζαν τον εκάστοτε υπάλληλο. Με την απειλή μαχαιριού ή πιστολιού, τον ακινητοποιούσαν, εξαναγκάζοντας τον να τους παραδώσει τις εισπράξεις του καταστήματος και διέφευγαν.

Το kathimerini.gr εξασφάλισε και παρουσιάζει βίντεο ντοκουμέντο από ληστεία πρατηρίου στο Ελληνικό στις αρχές Φεβρουαρίου. Οι δράστες απείλησαν τον υπάλληλο με μαχαίρι, ενώ, όπως φαίνεται, έκρυψαν με μία πετσέτα την πινακίδα και την φθαρμένη σέλα του δικύκλου που χρησιμοποιούν για αποφυγή ταυτοποίησής του. 

Από τις έρευνες που πραγματοποιήθηκαν στις οικίες των συλληφθέντων μελών, βρέθηκε και κατασχέθηκε ρουχισμός που φορούσαν τα μέλη της συμμορίας κατά τη διάπραξη των ληστειών.

Βίντεο ντοκουμέντο από τη δράση συμμορίας που λήστευε πρατήρια καυσίμων στα Νότια Προάστια-1

Να σημειωθεί ότι δύο από τα μέλη της συμμορίας έχουν συλληφθεί κατά περίπτωση στο παρελθόν για κλοπή και παράβαση της νομοθεσίας περί ναρκωτικών και εκρηκτικών υλών