Accessibility Tools

Skip to main content

Η ΠΟΠΕΚ δεν έλαβε απάντηση για τις προθέσεις του Υπουργείου Οικονομικών σχετικά με την άμεση λήψη μέτρων επιβίωσης στις παραμεθώριες περιοχές

          

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΠΟΠΕΚ

ΘEMA «ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ  ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΜΕΘΩΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ»

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (Π.Ο.Π.Ε.Κ.) δημοσιοποιεί την ακόλουθη σημαντική  επιστολή, που αφορά την επιτακτική ανάγκη  λήψης  άμεσων μέτρων επιβίωσης στις παραμεθόριες περιοχές, για την οποία εν τούτοις  δεν λάβαμε απάντηση όσον αφορά τις  σχετικές προθέσεις του Υπουργείου.

……………………………………………………………………………………………………….

27/01/2025/ ΑΠ 2703

ΕΞ. ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ

ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ

-ΥΠΟΥΡΓΟ ΚΥΡΙΟ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΧΑΤΖΗΔΑΚΗ 

-ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΚΥΡΙΟ ΧΡΙΣΤΟ ΔΗΜΑ

ΘEMA «ΑΜΕΣΑ ΜΕΤΡΑ  ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ ΣΤΙΣ ΠΑΡΑΜΕΘΩΡΙΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ»

Αξιότιμε κ. Υπουργέ,      
Αξιότιμε κ. Υφυπουργέ,

Όπως γνωρίζετε, από την πρώτη Ιανουαρίου 2025 έγινε ταχύτερο το ταξίδι από την Ελλάδα στη Βουλγαρία και το αντίστροφο, καθώς η Βουλγαρία εντάχθηκε στη ζώνη ελεύθερης κυκλοφορίας Σένγκεν και καταργήθηκαν οι χερσαίοι έλεγχοι   στα σύνορα.   

Η  διέλευση πλέον γίνεται ανεμπόδιστα, χωρίς  κανένα έλεγχο αλλά με ιδιαίτερα αυξημένη επισκεψιμότητα κυρίως στα πρατήρια καυσίμων της Βουλγαρίας, λόγω του χάσματος των τιμών μεταξύ της Ελλάδας, που δεν φρόντισε η Πολιτεία μας μας να εξομαλύνει.

Είναι εύλογο,  σε συνθήκες οικονομικής στενότητας οι  πολίτες  να αψηφούν την στήριξη της τοπικής ελληνικής επιχειρηματικότητας, καθώς το ίδιο το κράτος όχι μόνο δεν έχει προνοήσει, άλλα έχει αδιαφορήσει στην φωνή και τις προτάσεις της Ομοσπονδία μας, έστω δοκιμαστικά που θα συνδράμουν στην επιβίωση των τοπικών επιχειρήσεών. 

Οι πρατηριούχοι στις παραμεθόριες περιοχές δέχονται άλλο ένα  χτύπημα, καθώς η διέλευση πλέον στην Βουλγαρία είναι ανεμπόδιστη, μετρώντας  σωρεία πολιτών να συρρέουν καθημερινά με  αντίκτυπο την σημαντική συρρίκνωση των τζίρων όλων των επιχειρήσεων στις  παραμεθόριες  περιοχές.

Η κατάσταση είναι κρίσιμη, βουλιάζει η τοπική επιχειρηματικότητα, συνάδελφοι βάζουν λουκέτο στις επιχειρήσεις τους!

Απαιτούνται γενναίες,  καθοριστικές παρεμβάσεις στήριξης των εναπομεινάντων  πρατηρίων και επιχειρήσεων της περιοχής,  που αιμορραγούν εξαιτίας της  αθρόας “εξόρμησης” των καταναλωτών για εφοδιασμό καυσίμων και λοιπών αγαθών από την γειτονική Βουλγαρία, λόγω της τεράστιας απόκλισης τιμών καυσίμων κίνησης  οφείλεται στους υψηλούς ΕΦΚ και ΦΠΑ που ισχύουν στην Ελλάδα. 

  Οι αριθμοί είναι χαρακτηριστικοί. Το υγραέριο κίνησης στη γείτονα χώρα πωλείται 350 ευρώ ο τόνος φτηνότερα από ότι πουλάνε εδώ τα δικά μας διυλιστήρια!!!.

Η αμόλυβδη βενζίνη έχει μέση τιμή στη Βουλγαρία 500 ευρώ το κυβικό (0,50 ευρώ το λίτρο) φθηνότερα από τη χώρα μας.

Το Βουλγάρικο πρατήριο που βρίσκεται κοντά στα σύνορα διαθέτει την βενζίνη περίπου 0,15 ευρώ το λίτρο ακριβότερα από τη μέση τιμή της Βουλγαρίας,  εκμεταλλευόμενο   την διαφορά τιμής με την Ελλάδα κερδίζοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ παραπάνω.

   Πρέπει να διερευνηθεί και να απαντηθεί ο λόγος που η χώρα μας είναι κατά 11 θέσεις ακριβότερη από τη Βουλγαρία και 10 θέσεις από τη Γερμανία στην βενζίνη αμόλυβδη χωρίς τους περιβόητους φόρους.  

http://www.fuelprices.gr/deltia_d.view

https://energy.ec.europa.eu/data-and-analysis/weekly-oil-bulletin_en

Weekly Oil Bulletin

 Ο Ελληνας καταναλωτής επισκέπτομενος τη Βουλγαρία έχοντας όφελος 40 ευρώ σε ένα φουλάρισμα με ευκολία ξενιτεύεται για να αγοράσει και πολλά άλλα προϊόντα γεγονός που μαραζώνει την μικρομεσαία ντόπια επιχείρηση της Ροδόπης.

 Το κράτος μας οφείλει να  προστατεύσει  τόσο τους κατοίκους, όσο  και τους επαγγελματίες των παραμεθόριων περιοχών, να διασφαλίσει  κίνητρα για την παραμονή τους  και για   την πρόοδο των ακριτικών περιοχών, να  λάβει  άμεσα μέτρα στήριξης. 

Είναι αυτονόητο ότι οι τόσο μεγάλες διαφορές τιμών αυξάνουν και τη παραβατικότητα, που δεν είναι της παρούσης.

Εναλλακτικά, μπορεί να θεσπιστεί ειδικό φορολογικό καθεστώτος σε παραμεθόριες περιοχές, όπως η Ροδόπη, λόγω του ότι συνορεύουν με χώρες που εφαρμόζουν χαμηλότερη φορολογία σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 19 της οδηγίας 2003/96/ΕΚ.

Ζητάμε από εσάς, ως ύστατη   έκκληση να ενεργοποιήσετε άμεσα μέτρα για την συγκράτηση της αγοράς

Με την εκτίναξη των τιμών ενέργειας και προϊόντων, η κατάσταση εκτροχιάστηκε. Τα ελάχιστα πρατήρια που υπάρχουν, πλέον  υπολειτουργούν και οδηγούνται σε αφανισμό. Η τοπική οικονομία έχει καταποντιστεί και το κράτος ζημιώνεται ανεπανόρθωτα από την αυξανόμενη  εκροή κεφαλαίου  στο εξωτερικό. 

Μια δοκιμαστική περίοδος εφαρμογής θα αποτυπώσει τα ικανοποιητικά  αποτελέσματα,  ότι δηλαδή  το επιπλέον έσοδο που θα εισρεύσει  από την αύξηση των πωλήσεων, θα είναι αρκετά μεγαλύτερο από το προβλεπόμενο και θα ισοσκελίσει τη μείωση των εσόδων από τον αυξημένο ΕΦΚ. 

  Σας ζητούμε να μας ενημερώσετε άμεσα για τις προθέσεις σας να λάβετε μέτρα δεδομένου ότι οι επαγγελματίες της περιοχής πρέπει να εκτιμήσουν αν θα συνεχίσουν να λειτουργούν τα μαγαζιά τους

Παραμένουμε στην διάθεσή σας για σχετική συνεργασία διάσωσης των εναπομεινάντων πρατηρίων  μας   

Αίτημα της ΠΟΠΕΚ προς τον Διοικητή της ΑΑΔΕ περί παράτασης υποχρεώσεων ΦΗΜΑΣ & POS


Αξιότιμε Κύριε Διοικητή,   

       Σχετικά με την εγκατάσταση των ΦΗΜΑΣ στις αίθουσες των πρατηρίων και στα βυτία  και την διασύνδεση των POS με αυτούς, η κατάσταση στην αγορά  έχει ανυπέρβλητα  προβλήματα.

       Παρότι οι νέοι ΦΗΜΑΣ έχουν παραγγελθεί και προπληρωθεί από τους πρατηριούχους,  λίγες ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία ακόμα δεν έχουν παραδοθεί,  όπως επίσης δεν υπάρχουν διαθέσιμα λειτουργικά POS, ώστε να διασυνδεθούν με τα εμπορικά προγράμματα αλλά και με τις φορητές συσκευές στην τιμολόγηση επί βυτίου.

Οι πολλές νομοθετικές ρυθμίσεις που έγιναν το 2024, όπου έπρεπε να προσαρμοστούν οι προμηθευτές μας, είτε για τις κονσόλες, είτε για τις επιταγές της  δέουσας  επιμέλειας,  είτε για τα εμπορικά προγράμματα, επέφεραν ένα blackout στην αγορά.  

Πρέπει να σημειώσουμε το σημαντικό γεγονός ότι όχι λίγοι πρατηριούχοι,  ιδιαίτερα στην επαρχία και τα νησιά,  δεν μπορούν να ανταποκριθούν πλέον οικονομικά στη σωρεία νομοθετικών επιταγών του τελευταίου έτους, με ορατό το αποτέλεσμα να αναστείλουν την λειτουργία τους, με  δυσμενή αποτελέσματα για τους κατοίκους, οι οποίοι θα είναι υποχρεωμένοι να διανύσουν αρκετά χιλιόμετρα προκειμένου να προμηθευτούν καύσιμα από κεντρικότερα σημεία.

         Οι προμηθευτές μας,  έχουν δηλώσει τόσο σε εμάς,  όσο  και σε εσάς (από ότι μας πληροφόρησαν κατά την διάρκεια των διαμαρτυριών μας)  ότι αδυνατούν να μας υποστηρίξουν στα συγκεκριμένα χρονικά  περιθώρια με επάρκεια αλλά και με λειτουργική ασφάλεια .

Κύριε Διοικητά ,  γνωρίζετε πολύ καλά ότι η Ομοσπονδία μας έχει δώσει πολλές μάχες για την επιβολή της νομιμότητας στην αγορά καυσίμων, όμως επίσης οι αποφάσεις της Πολιτείας πρέπει να είναι τέτοιες ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με ασφάλεια οι προμηθευτές μας, οι οποίοι είναι λίγοι σε αριθμό, ώστε να μην βρεθούν μπροστά σε πρόστιμα για ενέργειες, που αντικειμενικά δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν.

       Ζητάμε να δοθεί παράταση εύλογου χρόνου στην εγκατάσταση των ΦΗΜΑΣ και  των POS, όπου σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχουμε από τους προμηθευτές μας,  θα μπορούν να ανταποκριθούν στο σύνολο της αγοράς σε  τρείς μήνες.

Επίσης  προτείνουμε ότι η εγκατάσταση των  POS στην φορητή τιμολόγηση των βυτίων πρέπει να γίνει μετά το πέρας της φετινής περιόδου διάθεσης του πετρελαίου θέρμανσης 30/4/2025, διότι όπως είναι γνωστό,  το πετρέλαιο θέρμανσης διακινείται μέσω του συστήματος εισροών εκροών και με  αυτόματη έκδοση παραστατικού της αντλίας, το οποίο σημαίνει ότι όταν  φορτώνεται και τιμολογείται από το πρατήριο είναι συνδεδεμένο με τις αντλίες.

Η διασύνδεση με νέους ΦΗΜΑΣ στα βυτία διανομής πετρελαίου θέρμανσης σε ορισμένες περιπτώσεις προϋποθέτει και αλλαγή υπολογιστών, όπως βέβαια και στην περίπτωση που διαθέτει το πρατήριο σύνδεση μέσω παρόχου δεν υπάρχει η ανάλογη  δυνατότητα σύνδεσης με τις αποδείξεις  που εκδίδονται από τις αντλίες.

Δηλαδή ενώ εξαναγκασθήκαμε να προβούμε σε σύμβαση με πάροχο εξαναγκασθήκαμε επίσης και να ξοδέψουμε επιπλέον χρήματα αγοράζοντας  και ΦΗΜΑΣ.  

Με την ευκαιρία, σας επαναλαμβάνουμε τη διάθεσή μας να συνεισφέρουμε στην ομαλότητα-νομιμότητα  της αγοράς σε όλα τα επίπεδα. Η διασύνδεση POS  με τις αντλίες θα πρέπει να γίνει με μεγάλη προσοχή, ώστε να μην ταλαιπωρεί τους καταναλωτές και τους πρατηριούχους, χωρίς να προσθέτει επί πλέον λειτουργικό κόστος και πολύ καλώς δώσατε παράταση έως ότου βρεθεί εφαρμόσιμη λύση.

Επίσης το μείζον πρόβλημα της παραβατικότητας δεν συνδέεται άμεσα με την διασύνδεση των  POS με τις αντλίες, καθώς  είναι γνωστό ότι οι παραβάτες μετέρχονται άλλων μεθόδων.  

  Σύμφωνα με  τα παραπάνω ζητάμε την επέκταση του χρόνου εγκατάστασης ΦΗΜΑΣ και διασύνδεσης  των POS με αυτούς τουλάχιστον κατά τρείς μήνες στα πρατήρια και μόνον αν οι εγκαταστάτες μπορέσουν να ανταποκριθούν στο σύνολο της αγοράς επαρκώς, για δε τις φορητές τιμολογήσεις των βυτίων πέραν της 30/4/2025.

Υπενθυμίζουμε ότι οι περιορισμένοι πιεστικοί χρόνοι επέφεραν αυξήσεις στις τιμές προϊόντων και υπηρεσιών σε βάρος των πρατηριούχων αφού έγιναν χωρίς την παραμικρή δυνατότητα διαπραγμάτευσης.

ΑΑΔΕ – Σε Δημόσια Διαβούλευση έως 19/3/2024 οι νέες προδιαγραφές εισροών εκροών

Αναρτήθηκε σε Δημόσια Διαβούλευση το σχέδιο τροποποίησης κοινής απόφασης με θέμα: «Διαδικασίες, τεχνικές προδιαγραφές, όροι και προϋποθέσεις  εγκατάστασης, των  συστημάτων παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών – εκροών α) στις εγκαταστάσεις κατόχων  πρατηρίων παροχής καυσίμων και ενέργειας, β) στις εγκαταστάσεις κατόχων άδειας λιανικής εμπορίας – πωλητή πετρελαίου θέρμανσης και γ) στις εγκαταστάσεις που προβλέπονται στις περιπτώσεις ζζ, ηη, θθ, ιι, ιαια, ιγιγ, της παρ. 7α του αρθ. 31 του ν.3784/2009 (Α΄137). Απαιτήσεις συμμόρφωσης, πρόσβασης των υπηρεσιών στα δεδομένα, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής, μεταβατικές διατάξεις και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια που αφορά τη διασφάλιση των δεδομένων του συστήματος εισροών – εκροών». – ακολουθεί link της διαβούλευσης

https://www.aade.gr/anakoinoseis-teloneion/dimosia-diaboyleysi-kya-eisroon-ekroon-pratirion-kaysimon-apo-432024-eos-1932024

Τα σχόλια, οι παρατηρήσεις ή και οι προτάσεις σας μπορούν να αποστέλλονται στην ηλεκτρονική διεύθυνση: Diavouleusikya@aade.gr, έως και την 19η Μαρτίου 2024. 

Με την υπό διαβούλευση Κ.Υ.Α. ορίζονται οι προδιαγραφές για την αναβάθμιση των υφιστάμενων συστημάτων εισροών εκροών στα δημόσια πρατήρια και στις εγκαταστάσεις λιανικής εμπορίας – πωλητών πετρελαίου θέρμανσης. Επιπλέον προβλέπονται, για πρώτη φορά, οι όροι και προϋποθέσεις για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών εκροών στα ιδιωτικά πρατήρια καθώς και στις ελεύθερες εγκαταστάσεις όπως αναφέρονται στο πεδίο εφαρμογής της απόφασης.

Τέλος, με την υπό διαβούλευση απόφαση προβλέπονται ρυθμίσεις που αφορούν στους: 
α) εγκαταστάτες του συστήματος παρακολούθησης εισροών – εκροών, και
β)  φορείς παροχής υπηρεσιών ογκομέτρησης.

Ακολουθεί το σχετικό σχέδιο διαβούλευσης.

Ικανοποιείται το δίκαιο αίτημα της ΠΟΠΕΚ για λήψη επικουρικής σύνταξης σε πρατηριούχους ασφαλισμένους στον ΟΓΑ

Σε δικαίωση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων  Π.Ο.Π.Ε.Κ. οδεύει, μετά από συνεχείς προσπάθειες δύο ετών, το κλαδικό αίτημά της  περί χορήγησης επικουρικής σύνταξης του πρώην ΤΕΑΠΥΚ  σε πρατηριούχους υγρών καυσίμων, στους οποίους  η σύνταξη είχε ανασταλεί λόγω συνταξιοδοτήσεών  τους από τον ΟΓΑ. Επιτυγχάνεται ο εξορθολογισμός μιας ακόμη αδικίας απέναντι στον κλάδο μας, που επισταμένα διεκδικούσαμε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης . Το υπό ηλεκτρονική δημόσια διαβούλευση ασφαλιστικό  Νομοσχέδιο http://www.opengov.gr/minlab/?p=6131   του Υπουργείου Εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης, δίνει λύση στην αδικία του κλάδου μας, ασφαλισμένων στον ΟΓΑ  να καταβάλουν υποχρεωτικές εισφορές επικουρικής ασφάλισης, χωρίς να είναι ανταποδοτικές.    

Συγκεκριμένα με προσθήκη στο νομοσχέδιο προωθείται η δίκαιη λύση   της  χορήγησης επικουρικής σύνταξης από το πρώην ΤΕΑΠΥΚ σε ετεροεπαγγελματίες πρατηριούχους υγρών καυσίμων, οι οποίοι λόγω πληθυσμιακών κριτηρίων (χωριά ως 3.000 κατοίκους) συνταξιοδοτούνται από τον ΟΓΑ. Η διάταξη εφαρμόζεται και για τους συνταξιούχους των οποίων η σύνταξη ΤΕΑΥΕΚ ανεστάλη λόγω συνταξιοδοτήσεώς τους από τον ΟΓΑ. Ανάλογη διάταξη ισχύει και για το επικουρικό των αρτοποιών που επίσης συνταξιοδοτούνται από τον ΟΓΑ.

Νομοσχέδιο με τίτλο: «Αναμόρφωση επαγγελματικής ασφάλισης, εξορθολογισμός ασφαλιστικής νομοθεσίας, συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, σύστημα διορισμού και προσλήψεων των εκπαιδευτικών της δημόσιας υπηρεσίας απασχόλησης και λοιπές διατάξεις».

Ανακοίνωση ΠΟΠΕΚ για χρονοκαθυστέρηση αυξήσεων στη λιανική – Αποπροσανατολιστικό το πλαφόν – Μέλημα η νόμιμη διακίνηση

Επειδή κυκλοφορούν  σχόλια, ιδίως όταν σημειώνεται αύξηση τιμών όπως το τελευταίο διάστημα, ότι δήθεν ο κλάδος μας ευθύνεται  για την γρήγορη άνοδο στην αύξηση των καυσίμων, προς ορθή ενημέρωση των πολιτών, παραθέτουμε τον ακόλουθο πίνακα με επίσημα πρόσφατα στοιχεία που αντλήθηκαν από το υπουργείο Ανάπτυξης  (Παρατηρητήριο τιμών υγρών καυσίμων http://www.fuelprices.gr/) και την Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή (http://oil.gge.gov.gr) για να αποτυπώσουμε δείγμα των ρυθμών προσαρμογής.            

Αμόλυβδη Τιμές ΔιυλιστηρίουΠετρέλαιο κίνησης  Τιμές Διυλιστηρίου
1/8/2023         1,8161/8/2023      1,516
30/6/2023       1,69930/6/2023    1,378
Αύξηση 11,7  λεπτά / λίτροΑύξηση 13,8 λεπτά / λίτρο
Αμόλυβδη Μέσες Πανελλαδικές Τιμές ΛιανικήςΠετρέλαιο Μέσες Πανελλαδικές Τιμές Λιανικής
1/8/2023           1,9541,668
30/6/2023        1,8641,580
Αύξηση 9.0  λεπτά / λίτροΑύξηση 8,8  λεπτά / λίτρο

Με την παραπάνω συσχέτιση της μηνιαία ανόδου τιμών αμόλυβδης και πετρελαίου κίνησης σε περίοδο αυξήσεων αποδεικνύεται σαφώς για άλλη μια φορά ότι, η αγορά στα πρατήρια καυσίμων λειτουργεί με χρονοκαθυστέρηση και όχι συντονισμένα με τις διυλιστηριακές τιμές.

Τα πρατήρια διαμορφώνουν διαχρονικά τις λιανικές τιμές τους με χρονοκαθυστέρηση στην άνοδο και στην πτώση διότι έτσι επιτάσσουν οι κανόνες της ανταγωνιστικής αγοράς και όποιος αμερόληπτος παρακολουθεί την αγορά θα αντιληφθεί ότι στο σύνολο η καθυστέρηση της ανόδου των τιμών είναι μεγαλύτερη από την πτώση και μάλιστα ορισμένες φορές απορροφάται η άνοδος όταν οι τιμές γυρίσουν χαμηλά σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Ο κλάδος μας άδικα κατηγορείται ενώ εξακολουθεί να υπερμάχεται  για την νόμιμη λειτουργία της  αγοράς. 

Ασφαλώς το μείζον μέλημα του κράτους  πρέπει να είναι η νόμιμη διακίνηση των καυσίμων και η εξάλειψη της παραβατικότητας, που επιβαρύνει πολλαπλώς τον καταναλωτή, το κράτος και τους οικογενειάρχες πρατηριούχους. 

Π Ο Π Ε Κ

Σημεία ενδιαφέροντος της υπ’ αριθμ. 13256/02-05-2023(Β’2887) υπουργικής απόφασης, σχετικά με τα οχήματα ADR.

1. Πλέον, τα εισαγωγής μεταχειρισμένα οχήματα που διαθέτουν ισχύον πιστοποιητικό έγκρισης οχήματος ADR από το εξωτερικό, θα προσκομίζονται πρώτα στο ΚΤΕΟ για την έκδοση του ελληνικού πιστοποιητικού και στη συνέχεια θα πηγαίνουν στη Διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών. (άρθρο 2)

2. Σχετικά με την ταξινόμηση οχημάτων βάσει πρακτικού δοκιμής δεξαμενής που έχει εκδοθεί με την προϊσχύουσα απόφαση, ισχύει ότι:

Η έκδοση άδειας κυκλοφορίας βυτιοφόρου οχήματος με την υποβολή, αντί του πιστοποιητικού έγκρισης τύπου δεξαμενής της υπ’ αριθμ. 132756/2023 (Β’ 2887) υπουργικής απόφασης, των εγγράφων της περ. β της παρ. 1 του κεφ. ΙΔ της υπό στοιχεία ΣΤ/29900/1977 (Β’ 1318) υπουργικής απόφασης, για το αρχείο δεξαμενής της παρ. 3 του άρθρου 2 της παρούσας, επιτρέπεται εφόσον αυτά έχουν εκδοθεί έως 31.12.2023. (παρ. 3, άρθρο 9)

3. Βυτιοφόρα φορτηγά αυτοκίνητα μεταφοράς υγρών καυσίμων με χωρητικότητα δεξαμενής μικρότερη ή ίση των χιλίων (1000) λίτρων στα οποία έχει χορηγηθεί άδεια κυκλοφορίας έως 30.9.2019, συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται έως 31.12.2029 για τη διενέργεια αποκλειστικά εθνικών μεταφορών πετρελαίου κίνησης, πετρελαίου θέρμανσης και φωτιστικού πετρελαίου, και με την προϋπόθεση ότι παραμένουν ασφαλή και κατάλληλα για την μεταφορά αυτή. Επί των αδειών κυκλοφορίας των βυτιοφόρων φορτηγών αυτοκινήτων του προηγούμενου εδαφίου σημειώνεται παρατήρηση «ΔΕΞΑΜΕΝΗ≤1000 ΛΙΤΡΩΝ» κατόπιν προσκόμισης πιστοποιητικού ογκομέτρησης από φορείς διαπιστευμένους σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ EN ISO/IEC 17025, σε κατάλληλο πεδίο διαπίστευσης, ή από αμοιβαία αναγνωρισμένο εργαστήριο. Οι δεξαμενές των οχημάτων αυτών υπόκεινται ανά τρία (3) έτη σε επιθεώρηση από φορείς επιθεώρησης του άρθρου 4 που πραγματοποιούν περιοδική επιθεώρηση δεξαμενής. Η επιθεώρηση περιλαμβάνει έλεγχο εσωτερικής και εξωτερικής κατάστασης δεξαμενής και το πρακτικό επιθεώρησης δεξαμενής που εκδίδεται μετά το πέρας αυτής έχει ισχύ (3) τριών ετών. H ύπαρξη της παρατήρησης στην άδεια κυκλοφορίας του οχήματος καθώς και η ισχύς του πρακτικού επιθεώρησης της δεξαμενής, το οποίο και προσκομίζεται από τον ενδιαφερόμενο σε κάθε Περιοδικό Τεχνικό Έλεγχο, ελέγχεται από το διενεργούν τον έλεγχο ΚΤΕΟ. Σε περίπτωση έλλειψης της παρατήρησης ή έλλειψης του πρακτικού επιθεώρησης της δεξαμενής ή λήξης της ισχύος αυτού, σημειώνεται σοβαρή έλλειψη στον κωδικό 1404 «Ελλείψεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας» επί του Δελτίου Τεχνικού Ελέγχου του οχήματος. (παρ. 4, άρθρο 9)

4. Η έκδοση άδειας κυκλοφορίας σε φορτηγά οχήματα κατηγορίας ΕΧ/ΙΙ ή ΑΤ, με μέγιστη αποδεκτή μάζα φορτωμένου οχήματος ≤7500 Kg, των οποίων η ηλεκτρική καλωδίωση δεν πληροί τις απαιτήσεις των προτύπων που αναφέρονται στο 9.2.2.2.1. του παραρτήματος Ι.1.B της Συμφωνίας ADR, επιτρέπεται για δύο (2) έτη από 2 Μαΐου 2023, για τη διενέργεια αποκλειστικά εθνικών μεταφορών. Για τη θέση σε κυκλοφορία των οχημάτων αυτών πρέπει να πληρούνται οι λοιπές απαιτήσεις της Συμφωνίας ADR και οι διατάξεις της υπ’ αριθμ. 132756/2023 (Β’ 2887) υπουργικής απόφασης. Επί των αδειών κυκλοφορίας των οχημάτων αυτών τίθεται η παρατήρηση «ΕΘΝΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ». (παρ. 5, άρθρο 9)

5. Ως φορείς επιθεώρησης οχημάτων ADR εγκρίνονται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, Πανεπιστημιακά Εργαστήρια Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) τα οποία υπάγονται σε Σχολές ή Τμήματα ή Τομείς του γνωστικού αντικειμένου των Μηχανολόγων Μηχανικών ή Πανεπιστημιακά Εργαστήρια στην ιδρυτική πράξη των οποίων αναφέρεται επιστημονικό πεδίο οχημάτων ή μηχανών, λειτουργούν σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 46 επ. του ν. 4957/2022 (Α’ 141) και πληρούν τις προϋποθέσεις της υπ’ αριθμ. 13256/02—05-2023(Β’2887) υπουργικής απόφασης.

Φορέας επιθεώρησης δεξαμενών ADR είναι φορέας που δραστηριοποιείται σε ένα ή περισσότερα από τα πεδία της Συμφωνίας ADR: εξέταση τύπου, επίβλεψη κατασκευής, αρχική επιθεώρηση, περιοδική και ενδιάμεση επιθεώρηση, έκτακτη επιθεώρηση, επαλήθευση δεξαμενής. Ως φορείς επιθεώρησης δεξαμενών ADR εγκρίνονται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, εταιρείες της εμπορικής νομοθεσίας νομίμως εγκατεστημένες στην Ελλάδα ή Ν.Π.Δ.Δ .ή Ν.Π.Ι.Δ. του ευρύτερου Δημόσιου τομέα ή Πανεπιστημιακά Εργαστήρια της παραπάνω παραγράφου που πληρούν τις προϋποθέσεις της υπ’ αριθμ. 13256/02—05-2023(Β’2887) υπουργικής απόφασης.

Γενικές προϋποθέσεις φορέα:

α. Είναι διαπιστευμένος σύμφωνα με το πρότυπο ΕΛΟΤ ΕΝ ISO/IEC 17020:2012 (εκτός του 8.1.3) ως φορέας τύπου Α από το Ν.Π.Ι.Δ. «Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης» (ΕΣΥΔ).

β. Διαθέτει ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης που περιλαμβάνει τους κινδύνους σε σχέση με τις δραστηριότητες που διεξάγει.

γ. Απασχολεί κατ’ ελάχιστον το ακόλουθο τεχνικό προσωπικό:

γα. έναν (1) τεχνικό υπεύθυνο, τεχνικά ικανό και έμπειρο στη λειτουργία του φορέα επιθεώρησης ο οποίος έχει τη συνολική ευθύνη για τη συμμόρφωση του φορέα με το πρότυπο 17020 και υπογράφει τα εκδιδόμενα πιστοποιητικά για λογαριασμό του φορέα.

γβ. έναν (1) επιθεωρητή (πρώην πραγματογνώμονα) με κατάλληλα προσόντα, εκπαίδευση, πείρα και γνώση των απαιτήσεων στα πεδία δραστηριοποίησης του φορέα ο οποίος διενεργεί τις επιθεωρήσεις και μετά το πέρας αυτών συντάσσει και υπογράφει τα εκδιδόμενα πιστοποιητικά.

Ως τεχνικοί υπεύθυνοι φορέα και επιθεωρητές ορίζονται πρόσωπα τα οποία κατέχουν:

α. Δίπλωμα Μηχανικού, ειδικότητας: Μηχανολόγου Μηχανικού, Χημικού Μηχανικού, Πολιτικού Μηχανικού, Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, Μηχανικού Μεταλλείων και Μεταλλουργού Μηχανικού, Ναυπηγού Μηχανικού, Μηχανικού Περιβάλλοντος, Μηχανικού Ορυκτών Πόρων, Μηχανικού Παραγωγής και Διοίκησης, και είναι μέλη Τ.Ε.Ε.

β. Πτυχίο Μηχανικού τεχνολογικής εκπαίδευσης, ειδικότητας: Μηχανολόγου Μηχανικού, Μηχανολόγου Οχημάτων, Ηλεκτρολόγου Μηχανικού, Ναυπηγού Μηχανικού, Μηχανικού Αυτοματισμού, Μηχανικού Τεχνολογίας Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου, Μηχανικού Ενεργειακής Τεχνολογίας.

Ως επιθεωρητές (πρώην πραγματογνώμονες) ορίζονται πρόσωπα με το παραπάνω δίπλωμα ή πτυχίο, εφόσον πληρούν τουλάχιστον μία εκ των ακόλουθων προϋποθέσεων:

α. Έχουν διενεργήσει δεκαπέντε (15) επιθεωρήσεις δεξαμενών σε φορέα επιθεώρησης ADR καθοδηγούμενες από έμπειρο επιθεωρητή οι οποίες βεβαιώνονται από τον τεχνικό υπεύθυνο του φορέα στον οποίο διενεργήθηκαν. Στα εκδιδόμενα πιστοποιητικά επιθεωρήσεων καταγράφεται το όνομα και το επώνυμο του μαθητευόμενου. Η βεβαίωση του τεχνικού υπεύθυνου περιέχει τις ημερομηνίες των επιθεωρήσεων, τους αύξοντες αριθμούς των πιστοποιητικών, τον μοναδικό αριθμό του επιθεωρητή που αποδίδεται από το Υπουργείο κατόπιν αίτησης του φορέα και τηρείται στο αρχείο του φορέα.

β. Έχουν παρακολουθήσει εκπαιδευτικό πρόγραμμα διάρκειας τουλάχιστον εκατό (100) ωρών το οποίο θα περιλαμβάνει θεωρητικό και πρακτικό μέρος, στο αντικείμενο της Συμφωνίας ADR, στα εφαρμοζόμενα πρότυπα και τις επιθεωρήσεις των δεξαμενών που μεταφέρουν επικίνδυνα εμπορεύματα, και έχουν επιτύχει σε σχετικές εξετάσεις. Η βεβαίωση της επιτυχούς παρακολούθησης του προγράμματος τηρείται στο αρχείο του φορέα. Στους επιθεωρητές της περίπτωσης αυτής αποδίδεται επίσης μοναδικός αριθμός από το Υπουργείο κατόπιν αίτησης του φορέα.

γ. Έχουν πιστοποιηθεί ως πραγματογνώμονες ADR σύμφωνα με την υπ’ αρ. 32591/3257/2001 (Β’ 703) υπουργική απόφαση. Η απόφαση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με την οποία πιστοποιείται ως πραγματογνώμονας ADR ο επιθεωρητής τηρείται στο αρχείο του φορέα. (άρθρο 4)

6. Οι φορείς έκδοσης πιστοποιητικών εγκρίσεων τύπου δεξαμενών ADR ορίζονται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Ως φορείς έκδοσης έγκρισης τύπου μπορούν να οριστούν Πανεπιστημιακά Εργαστήρια Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (ΑΕΙ) τα οποία στις 02/05/2023 διενεργούν δοκιμές σε νέους τύπους δεξαμενών, κατόπιν αίτησής τους στο Υπουργείο. Από 1.1.2029, ως φορείς έκδοσης εγκρίσεων τύπου δεξαμενών ADR μπορούν να οριστούν και φορείς επιθεώρησης ADR οι οποίοι έχουν εγκριθεί σύμφωνα με το άρθρο 4 της υπ’ αριθμ. 13256/02—05-2023(Β’2887) υπουργικής απόφασης, εφόσον έχουν σε ισχύ πιστοποιητικό διαπίστευσης σε όλα τα πεδία της παρ. 1β του ίδιου άρθρου, κατόπιν αίτησής τους στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. (άρθρο 7)

7. Το πρακτικό εξέτασης τύπου μεταλλικής δεξαμενής εκδίδεται από φορέα επιθεώρησης δεξαμενών μετά από αίτηση του κατασκευαστή της δεξαμενής ο οποίος υποβάλλει στον φορέα τα έγγραφα που προβλέπονται στη Συμφωνία ADR και τα εφαρμοζόμενα πρότυπα καθώς και αποδεικτικό της νόμιμης λειτουργίας του. Εφόσον έχει ορισθεί φορέας έκδοσης έγκρισης τύπου δεξαμενής, το πιστοποιητικό εξέτασης τύπου εκδίδεται από τον φορέα αυτό. (άρθρο 3)

Είμαστε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε πληροφορία

Με εκτίμηση,

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΤΟΥΛΑΣ – NIKOLAOS TOULAS

   Διπλ. Μηχανολόγος Μηχανικός – Dipl. Mechanical Engineer

Για την

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Γιαννιτσών 90, 54627 Θεσσαλονίκη

Τ: 2310 555151, 555707

F: 2310 522682

ΑΘΗΝΑ

Παπανικολή 40, 15232 Χαλάνδρι

Τ: 2106854024

F: 2106854029

www.karanasios.com