13:24 “Θα έπρεπε να είναι φθηνότερη η τιμή της βενζίνης;”.
Μύθοι και αλήθειες σχετικά με την πτώση στην τιμή του πετρελαίου διεθνώς, τη φορολογία στα καύσιμα και το κέρδος των πρατηριούχων.
Του Κώστα Μπιτσικώκου,
Η εντυπωσιακή πτώση που έχει σημειώσει τους τελευταίους μήνες η τιμή του πετρελαίου διεθνώς, λόγω αφενός της αυξημένης παραγωγής από την κόντρα Ρωσίας – Σαουδικής Αραβίας και αφετέρου της μειωμένης κατανάλωσης από την καραντίνα, επανέφερε στο προσκήνιο το αγαπημένο θέμα συζήτησής μας: γιατί η τιμή της αμόλυβδης παραμένει υψηλή στα ελληνικά πρατήρια;
Θα μπορούσαν οι πρατηριούχοι να πουλάνε πιο φθηνά σε σχέση με την τιμή που αγοράζουν τα καύσιμα;
Καταρχάς, η πτώση στην τιμή των καυσίμων διεθνώς είχε αρχίσει πριν τα μέτρα για τον κορονοϊό, λόγω της αύξησης της παραγωγής πετρελαίου, στην οποία αναφερθήκαμε πιο πάνω. Επίσης, η φορολογία των καυσίμων στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά υψηλή. Απόρροια των μέτρων που είχαν ληφθεί τα μνημονιακά χρόνια.
Άρα μόνο το 35% της τελικής τιμής του λίτρου επηρεάζεται από αυτούς τους παράγοντες. Δηλαδή όταν το λίτρο αμόλυβδης είχε 1,5 ευρώ, τα 97,5 λεπτά αφορούσαν φόρους και δασμούς και τα 52,5 λεπτά αφορούσαν συνδυαστικά την τιμή του διυλιστηρίου, καθώς και το μικτό περιθώριο κέρδους της εταιρείας εμπορίας, του μεταφορέα και του πρατηριούχου.
Με μία απλοϊκή προσέγγιση δηλαδή, η πτώση της τιμής του πετρελαίου από τα 60 στα 23 δολάρια το βαρέλι αντιστοιχεί σε μείωση της τιμής της αμόλυβδης βενζίνης κατά περίπου 20 λεπτά του ευρώ (στο μερίδιο των 52,5 λεπτών ανά λίτρο). Αν αγοράζαμε δηλαδή πριν με 1,5 ευρώ/λίτρο, τώρα πρέπει να το βρίσκουμε στο πρατήριο της γειτονιάς μας στο 1,3 ευρώ/λίτρο. Με βάση τα επίσημα στοιχεία από τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, την Τρίτη 7 Απριλίου 2020 η μέση τιμή της αμόλυβδης 95 οκτανίων στην Ελλάδα ήταν στο 1,37 ευρώ.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), Γιάννης Αληγιζάκης, μας εξηγεί στη συνέντευξη που μας παραχώρησε:
Είναι λοιπόν όλα ρόδινα στη διαδικασία από τη διύλιση των καυσίμων μέχρι τη διάθεσή τους στον πελάτη; Σαφώς και όχι. Έχουμε δει στο παρελθόν περιπτώσεις όπου ορισμένοι πρατηριούχοι διατηρούσαν αδικαιολογήτως υψηλά την τιμή των καυσίμων, ιδίως στα νησιά. Όσο όμως η φορολογία των καυσίμων είναι στα ύψη, δεν πρόκειται να δούμε την πραγματική τιμή τους στην αντλία των πρατηρίων.
ΠΗΓΗ: gocar.gr