“Ετικέτες για τα ελαστικά: συμβιβασμός για πιο πράσινες και ασφαλέστερες οδικές μεταφορές”.

- Οι ευρωβουλευτές και οι κυβερνήσεις της ΕΕ κατέληξαν σε προσωρινή συμφωνία σχετικά με νέους κανόνες επισήμανσης για τα ελαστικά
- Οι ετικέτες θα δείχνουν την αποδοτικότητα καυσίμου, πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα, εξωτερικό θόρυβο κύλισης, πιάσιμο χιονιού και πάγου
- Εκτιμάται ότι θα εξοικονομηθούν 10 εκατομμύρια τόνοι εκπομπών CO2 και θα προκύψει κύκλος εργασιών ύψους 9 δισ. Ευρώ
Το νέο σύστημα επισήμανσης για ελαστικά αυτοκινήτων και φορτηγών έχει ως στόχο την αύξηση της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών και την εξοικονόμηση καυσίμων, τη βελτίωση της ασφάλειας και τη μείωση της ηχορύπανσης
Η νομοθεσία συμφωνήθηκε άτυπα από τους βουλευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου από την Επιτροπή Βιομηχανίας και Έρευνας και τη φινλανδική Προεδρία του Συμβουλίου την Τετάρτη το απόγευμα.
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, η επισήμανση θα πρέπει να αναφέρει την απόδοση καυσίμου, την πρόσφυση σε υγρό οδόστρωμα και τον εξωτερικό θόρυβο κύλισης. Πληροφορίες σχετικά με την απόδοση του χιονιού και του πάγου μπορούν επίσης να συμπεριληφθούν στην ετικέτα με εικονογράμματα.
Η ετικέτα μπορεί να προστεθεί στο μέλλον, μέσω των λεγόμενων εξουσιοδοτημένων πράξεων, για να συμπεριλάβει πληροφορίες σχετικά με τις διανυθέντες χιλιομετρικές αποστάσεις, την τριβή, τα επισκευασμένα ελαστικά και την πρόσφυση στο χιόνι και το πάγο. Τα δεδομένα επιδόσεων σε διανυθέντα χιλιόμετρα και εκτριβή θα προστίθενται όταν διατίθεται μια μέθοδος δοκιμής.
Οι ετικέτες πρέπει να είναι σαφώς ορατές στους καταναλωτές, να εμφανίζονται σε όλες τις περιπτώσεις πώλησης ελαστικών, συμπεριλαμβανομένου του διαδικτύου, και να παρέχουν έναν κώδικα QR για εύκολη σάρωση.
Ο στόχος του νέου νομοσχεδίου, που πρόκειται να εγκριθεί τυπικά, είναι να αυξηθεί η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών και να βελτιωθεί η εποπτεία της αγοράς σε ολόκληρη την ΕΕ, προκειμένου να αξιοποιηθούν τα πιθανά οφέλη για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια. Η τριβή των ελαστικών κατά τη χρήση είναι σημαντική πηγή μικροπλαστικών, οι οποίες είναι επιβλαβείς για το περιβάλλον.
Βαρέα οχήματα
Το νέο σύστημα επισήμανσης θα εφαρμόζεται επίσης στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (λεγόμενα ελαστικά C3), τα οποία επί του παρόντος δεν καλύπτονται από τις απαιτήσεις επισήμανσης της ΕΕ. Τα φορτία αντιπροσωπεύουν ένα μεγάλο ποσοστό εκπομπών αερίων θερμοκηπίου που προέρχονται από τις μεταφορές. Δεδομένου ότι τα ελαστικά C3 καταναλώνουν περισσότερα καύσιμα και καλύπτουν περισσότερα χιλιόμετρα ετησίως από τα C1 (επιβατικά αυτοκίνητα) και το C2 (ελαφρά επαγγελματικά οχήματα), έχουν μεγαλύτερες δυνατότητες όσον αφορά τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών.
Παραθέτω, αναφορά
Η εισηγήτρια Henna Virkkunen (EPP, FI) δήλωσε: “Όλοι γνωρίζουν την ενεργειακή ετικέτα, είναι ένα εμπορικό σήμα. Με τον ίδιο τρόπο, η νέα ετικέτα ελαστικών επιτρέπει στους καταναλωτές να κάνουν ενημερωμένες επιλογές. Για παράδειγμα, οι πληροφορίες σχετικά με την απόδοση καυσίμου ενός ελαστικού βοηθούν τους καταναλωτές να μειώσουν τις εκπομπές και να εξοικονομήσουν χρήματα, καθώς τα ελαστικά συμβάλλουν στο 20-30% της κατανάλωσης καυσίμου του οχήματος. Το πρόβλημα των μικροπλαστικών που απελευθερώνονται από τα ελαστικά είναι μια άλλη σημαντική ανησυχία. Είμαι χαρούμενος που όλα τα θεσμικά όργανα συμφώνησαν να συμπεριλάβουν τα μικροπλαστίδια στην ετικέτα το συντομότερο δυνατόν, μόλις καταστούν διαθέσιμες αξιόπιστες μέθοδοι και πρότυπα δοκιμών ».
Επόμενα βήματα
Η άτυπη συμφωνία θα πρέπει τώρα να εγκριθεί από την επιτροπή βιομηχανίας του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και την Επιτροπή Μονίμων Αντιπροσώπων του Συμβουλίου (COREPER). Εάν εγκριθεί τότε από το Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, θα ισχύει από την 1η Μαΐου 2021.
Ιστορικό
Το νέο σύστημα επισήμανσης θα μπορούσε να οδηγήσει σε μείωση κατά 10 εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 και αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 9 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο νέος κανονισμός για την επισήμανση των ελαστικών θα καταργήσει και θα αντικαταστήσει τον κανονισμό για την επισήμανση των ελαστικών του 2009, μόλις αρχίσει να ισχύει.
europarl.europa.eu
