| Notaka
«Αναστάτωση στην Αγορά από τα Σενάρια για Αύξηση της Φορολογίας στα Καύσιμα».
Αναστάτωση έχουν προκαλέσει στην αγορά τα σενάρια για αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη και το ντίζελ, καθώς η επιβολή αυτών των μέτρων θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του κόστους στις μεταφορές και την παραγωγή, σε μία περίοδο μάλιστα που οι διεθνείς τιμές του αργού είναι σε χαμηλά επίπεδα.
Αναστάτωση έχουν προκαλέσει στην αγορά τα σενάρια για αύξηση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) στη βενζίνη και το ντίζελ, καθώς η επιβολή αυτών των μέτρων θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση του κόστους στις μεταφορές και την παραγωγή, σε μία περίοδο μάλιστα που οι διεθνείς τιμές του αργού είναι σε χαμηλά επίπεδα.
Ο ΕΦΚ ανέρχεται σήμερα σε 330 ευρώ/1.000 λίτρα στο πετρέλαιο κίνησης και σε 670 ευρώ/1.000 λίτρα στη βενζίνη.
Εάν μάλιστα επιβεβαιωθούν τα σενάρια για εξομοίωση των δύο συντελεστών, τότε αυτό θα οδηγήσει σε μεγάλη αύξηση της λιανικής τιμής του ντίζελ, κλείνοντας το παράθυρο της χαμηλής τιμής που απολαμβάνουν σήμερα οι καταναλωτές.
Σημειώνεται ότι οι συνολικές φορολογικές επιβαρύνσεις στην αμόλυβδη 95, με μέση τιμή ανά λίτρο στο 1,329 ευρώ, ανέρχονται στα 0,9275 ευρώ ή το 69,79% της τελικής, λιανικής τιμής και στο πετρέλαιο κίνησης σε 52,35%, με μέση τιμή στο 1 ευρώ/λίτρο περίπου.
Με την αύξηση του ΕΦΚ (κατά 10 σεντς, σύμφωνα με το «καλό« σενάριο), η κυβέρνηση θέλει να συγκεντρώσει έσοδα ύψους 400 εκατ. ευρώ περίπου. Ωστόσο, αυτό είναι αμφίβολο, καθώς η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση θα οδηγήσει σε μειωμένη κατανάλωση και συνεπώς λιγότερα έσοδα για το κράτος.
Τα τελευταία χρόνια, λόγω της μεγάλης διαφοράς στις τιμές του ντίζελ και της βενζίνης, έχει παρατηρηθεί μία μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης ντίζελ, καθώς και η στροφή των οδηγών στην αγορά ντιζελοκίνητων οχημάτων.
Αν εξισωθούν οι δύο ΕΦΚ, τότε η λιανική τιμή του πετρελαίου κίνησης θα ανέλθει στο επίπεδο της βενζίνης.
Σε αυτή την περίπτωση θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη και η αύξηση του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Όπως επισημαίνει, μιλώντας στο energia.gr, ο σύμβουλος της ΠΟΠΕΚ, Δημήτρης Μακρυβέλιος, με τον ενιαίο ΕΦΚ δεν θα υπάρχει ουσιώδες κίνητρο για τη λαθρεμπορία, ωστόσο η κίνηση αυτή στερείται λογικής, λόγω της μεγάλης αύξησης του κόστους για τους καταναλωτές.
Για να αντιμετωπιστεί το λαθρεμπόριο καυσίμων, σημειώνει, τότε θα πρέπει να γίνουν δύο πράγματα:
– Να υπάρξει ουσιαστική πολιτική βούληση και
– να συσταθεί ένα ολιγομελές συντονιστικό όργανο με ευρείες αρμοδιότητες, που θα αναφέρεται απευθείας σε ένα υψηλόβαθμο στέλεχος της κυβέρνησης, ή ακόμα και τον ίδιο τον πρωθυπουργό.
Πάντως, ενδεικτικό της κατάστασης που επικρατεί σήμερα στην εγχώρια αγορά καυσίμων είναι το γεγονός ότι δεν υπάρχει συγκεντρωτική βάση δεδομένων για τις δεξαμενές στη χώρα, ενώ δεν είναι καν γνωστός ο ακριβής αριθμός των πρατηρίων.
Επιπλέον, ακόμα και το πολυδιαφημισμένο σύστημα εισροών – εκροών στα πρατήρια έχει αρκετά κενά, καθώς για παράδειγμα τα στοιχεία για τις δεξαμενές που δηλώνουν οι πρατηριούχοι δεν ελέγχονται.
Απαιτείται, τονίζει, η επέκταση των ελέγχων σε όλο το φάσμα της αγοράς καυσίμων (όπως στα διυλιστήρια, τις εισαγωγές/εξαγωγές και τα ναυτιλιακά καύσιμα), προκειμένου το κράτος να μπορεί να αντιμετωπίσει το φαινόμενο του λαθρεμπορίου και την «αιμορραγία» που προκαλεί στα δημόσια έσοδα.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις, το ύψος του τζίρου στην παράνομη διακίνηση καυσίμων ίσως και να υπερβαίνει το 1 δισ. ευρώ ετησίως.
πηγή : energia.gr
