«ΚΥΠΡΟΣ – Ακριβότερα από την τιμή αγοράς τα καύσιμα».
Λευκωσία: Μικρότερες μειώσεις παρατηρούνται στις τιμές των καυσίμων από ότι θα έπρεπε να είχαν μειωθεί με βάση τις τιμές αγοράς των έτοιμων διυλισμένων προϊόντων που εισάγονται στην Κύπρο.
Λευκωσία: Μικρότερες μειώσεις παρατηρούνται στις τιμές των καυσίμων από ότι θα έπρεπε να είχαν μειωθεί με βάση τις τιμές αγοράς των έτοιμων διυλισμένων προϊόντων που εισάγονται στην Κύπρο. Στατιστικά στοιχεία που επεξεργάστηκε το υπουργείο Ενέργειας στη βάση του ημερήσιου δείκτη Platt’s Basis Italy για τα καύσιμα κίνησης φαίνεται ότι οι μέσες λιανικές τιμές θα μπορούσαν να είναι καλύτερες από ό,τι πωλούνται τα καύσιμα σήμερα. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Φ», την περίοδο 8/12/2015 – 15/1/2016 η τιμή platt’s της βενζίνης 95 οκτανίων μειώθηκε κατά 12%.
Έχοντας υπόψη ότι περίπου τα 2/3 στην τιμή των καυσίμων είναι φόροι που επιβάλλονται από το κράτος, αναμενόταν ότι την περίοδο αυτή η τιμή θα μειωνόταν 3,9%. Ωστόσο, η μέση τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων μειώθηκε 2,12%.
Την ίδια περίοδο η τιμή platt’s του πετρελαίου κίνησης μειώθηκε 24% και επομένως με βάση τη φορολογία που επιβάλλεται θα έπρεπε να μειωθεί η λιανική τιμή κατά 8%. Αντίθετα, οι καταναλωτές αγοράζουν φθηνότερα το πετρέλαιο κίνησης την περίοδο αυτή κατά 7,07%.
Όσον αφορά το πετρέλαιο θέρμανσης η μείωση στην τιμή platt’s είναι 24% και αναμενόταν μείωση 12% λόγο της χαμηλότερης φορολογίας από τα άλλα δύο είδη. Η μέση τιμή μειώθηκε 13,73% την περίοδο 8/12/2015 – 15/1/2016.
Τις τελευταίες ημέρες με την υποχώρηση του αργού πετρελαίου ακόμα και κάτω από 30 δολάρια το βαρέλι, οι τιμές των καυσίμων υποχώρησαν περαιτέρω, με την τιμή της βενζίνης 95 οκτανίων να σπάζει το φράγμα των €1,10 το λίτρο. Συγκεκριμένα, 19 πρατήρια πωλούν από €1,093 – €1,099 το λίτρο με τη μέση τιμή να φθάνει στα €1,127, ενώ η ακριβότερη είναι €1,176.
Η μέση τιμή του πετρελαίου κίνησης είναι €1,079 το λίτρο με τις τιμές να κυμαίνονται από €1,055- €1,145. Το πετρέλαιο θέρμανσης πωλείται κατά μέσο όρο στα €0,654 με τη φθηνότερη τιμή να είναι στα €0,627 το λίτρο και την ακριβότερη στα €0,876.
Η τιμή της κηροζίνης πωλείται από €0,715 – €0,883 με τη μέση τιμή να είναι €0,756 το λίτρο και της αμόλυβδης 98 οκτανίων η μέση τιμή είναι €1,198 με τις τιμές να κυμαίνονται από €1,168 μέχρι €1,298 το λίτρο.
Τονίζεται ότι την τελευταία 6ετία αυξήθηκε ο φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη 20 σεντ το λίτρο. Συγκεκριμένα, το 2010 ο φόρος κατανάλωσης αυξήθηκε για πρώτη φορά μετά την ένταξη της Κύπρου στην ΕΕ από €0,2988 στα €0,359.
Ελέω του μνημονίου, ακολούθησαν άλλες δύο αυξήσεις το 2013 και το 2014, 7 σεντ το λίτρο και 5 σεντ αντίστοιχα στα καύσιμα, με αποτέλεσμα σήμερα ο φόρος κατανάλωσης στη βενζίνη να φθάνει τα €0,479. Το θέμα της αύξησης της φορολογίας ανά 12 σεντ το λίτρο για μνημονιακούς λόγους αναμένεται να τεθεί προς συζήτηση από τον υπουργό Ενέργειας με τον υπουργό Οικονομικών μετά την έξοδο της Κύπρου από το μνημόνιο για να διαφανεί κατά πόσο μπορεί να μειωθούν περαιτέρω οι τιμές των καυσίμων.
Επιπρόσθετα, τα τελευταία χρόνια είχαμε και αύξηση στην τιμή του ΦΠΑ που επηρεάζει επίσης τις λιανικές τιμές των καυσίμων.
Μέχρι το 2012 ο ΦΠΑ ήταν 15% και ακολούθως σε δύο χρόνια εκτοξεύτηκε κατά 4% για να φτάσει σήμερα τα 19%.
Λακκοτρύπης: Τα 2/3 της τιμής είναι φόροι Έκκληση στους καταναλωτές να παρακολουθούν τις λιανικές τιμές καυσίμων και να επιβραβεύουν τους φθηνότερους έκανε ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Λακκοτρύπης. Αναφερόμενος στο θέμα των καυσίμων είπε ότι «όπως είναι αποτυπωμένες οι λιανικές τιμές σήμερα, περίπου τα 2/3 της τιμής είναι φόροι, οπότε οποιαδήποτε μείωση υπάρξει στις διεθνείς τιμές, θα επηρεάσει τη λιανική τιμή κατά περίπου το 1/3. Έχουμε τους μηχανισμούς, όπως με τη μελέτη που διεξήχθη πριν από μερικές βδομάδες, υπάρχει παράλληλα παρακολούθηση, θα ενημερώσουμε τα κοινοβουλευτικά κόμματα, τους συνδέσμους καταναλωτών, τον Γενικό Ελεγκτή –όπως είχαμε κάνει και στο παρελθόν– ώστε να υιοθετήσουμε τελεσίδικα όλοι ένα καινούριο μοντέλο με το οποίο θα παρακολουθούμε τις τιμές».
Πρόσθεσε ότι «αν δείτε συγκριτικά με άλλες ευρωπαϊκές χώρες, τις λιανικές τιμές καυσίμων στην Κύπρο θα δείτε ότι συγκρινόμαστε ευνοϊκά μετά τους φόρους, συγκρινόμαστε αρνητικά πριν τους φόρους. Αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι η φορολογική πολιτική του κράτους πάντοτε σε σύγκριση με τα άλλα κράτη μέλη είναι καλύτερη. Το τι θα πρέπει να πράξουμε σίγουρα είναι η ενδυνάμωση του εποπτικού πλαισίου, αυτό που κάνουμε τώρα δηλαδή για το πώς παρακολουθούμε τις τιμές, και να είμαστε βέβαιοι ότι αυτό που μας παραδίδουν με τιμολόγια είτε με καινούρια φορτία είναι ορθό.