«Σημάδια κάμψης στην κατανάλωση καυσίμων».
Ανησυχητικά σημάδια εκπέμπουν τα στοιχεία για τις καταναλώσεις καυσίμων στο πρώτο τρίμηνο του έτους, καθώς καταγράφονται ενδείξεις ανακοπής της ανοδικής τροχιάς που κατέγραψε ο κλάδος τους τελευταίους μήνες.
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ανησυχητικά σημάδια εκπέμπουν τα στοιχεία για τις καταναλώσεις καυσίμων στο πρώτο τρίμηνο του έτους, καθώς καταγράφονται ενδείξεις ανακοπής της ανοδικής τροχιάς που κατέγραψε ο κλάδος τους τελευταίους μήνες. Το πρόβλημα αφορά κυρίως τα καύσιμα κίνησης όπου η έστω και μικρή αύξηση στις συνολικές πωλήσεις βενζίνης και ντίζελ που είχε διαπιστωθεί με βάση τα στοιχεία των τελευταίων μηνών, περιορίζεται δραστικά. Παρά τη σημαντική επιβράδυνση στα καύσιμα κίνησης, πάντως, ο κλάδος πήρε μια σημαντική ανάσα τον περασμένο χειμώνα από τις αυξημένες πωλήσεις πετρελαίου θέρμανσης. Η εντυπωσιακή ανάκαμψη στο θέρμανσης αποδίδεται τόσο στις τιμές, όσο και στις καιρικές συνθήκες. Δε λείπουν πάντως και εκείνοι που εκτιμούν ότι ένα μέρος της αύξησης μπορεί να αποδοθεί και στο παράθυρο που άνοιξε με την κατάργηση της εξίσωσης του ΕΦΚ στο θέρμανσης και το κίνησης, που δημιούργησε κίνητρο για λαθραία διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης ως κίνησης.
Πιο αναλυτικά σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για το πρώτο τρίμηνο του έτους, οι βενζίνες συνεχίζουν την πτωτική τους πορεία, καθώς στο τρίμηνο η μέση πτώση ήταν της τάξης του 3% ενώ το Μάρτιο το ποσοστό ήταν ακόμη μεγαλύτερο στο -4%. Συγκεκριμένα στο πρώτο τρίμηνο πουλήθηκαν 17,708 χιλιάδες κυβικά λιγότερα.
Στον αντίποδα το ντίζελ κίνησης κατέγραψε αύξηση της τάξης του 5% στο τρίμηνο, η οποία σημαίνει ότι πουλήθηκαν στο τρίμηνο 23,262 χιλιάδες κυβικά περισσότερα συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2014.
Όσο για το πετρέλαιο θέρμανσης, το τρίμηνο χαρακτηρίζεται από πηγές της αγοράς ως εξαιρετικό με το καύσιμο να ανακτά, λόγω τιμών αλλά και καιρικών συνθηκών μέρος των περυσινών απωλειών. Η συνολική αύξηση στο τρίμηνο συγκριτικά με πέρυσι είναι 91%, καθώς από τα 360,866 χιλιάδες κυβικά το 2014, φέτος η αγορά έφτασε στα 690,176 χιλιάδες κυβικά.
Στα στοιχεία για τις καταναλώσεις θα πρέπει να συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι φέτος υπάρχει σημαντική μείωση των τιμών, έστω και εάν από τα χαμηλά του Ιανουαρίου, υπάρχει ήδη ορατή αύξηση στις τιμές που σήμερα υπάρχουν στα πρατήρια. Έτσι ενώ την περασμένη εβδομάδα η μέση τιμή για την αμόλυβδη σε όλη την Ελλάδα ήταν στο 1,56 ευρώ, στις αρχές Ιανουαρίου – λόγω βεβαίως των διεθνών τιμών – η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης βρισκόταν στο 1,37 ευρώ το λίτρο. Υπενθυμίζεται ότι πριν την πτώση των διεθνών τιμών του πετρελαίου, η τιμή της αμόλυβδης είχε ξεπεράσει ακόμη και το 1,7 ευρώ το λίτρο.
Τέλος ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για τον Απρίλιο αυξήθηκαν σε ποσοστό 43,3% οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων, κυρίως εξαιτίας της ζήτησης που υπάρχει από εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων αλλά και από εταιρείες που ανανέωσαν τους εταιρικούς στόλους των αυτοκινήτων τους.
Πηγή; Capital.gr