Tο νέο «πράσινο χαράτσι» που θα εκτοξεύσει την τιμή της αμόλυβδης και του πετρελαίου κίνησης
Ορατό το ενδεχόμενο ο φορολογικός συντελεστής που θα επιβληθεί σε αμόλυβδη και πετρέλαιο κίνησης να φτάσει ακόμη και στο… 70% καθώς έρχεται νέο “πράσινο χαράτσι” στα καύσιμα. Η νέα αύξηση της τιμής στα καύσιμα κίνησης τα επόμενα χρόνια είναι ήδη αποφασισμένη και προδιαγεγραμμένη.
Ο νέος κανονισμός πέρασε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και προβλέπει ότι στις μεταφορές αλλά και στην θέρμανση θα επιβληθεί ένα νέο πράσινο τέλος, ένας «φόρος άνθρακα». Με βάση τον προγραμματισμό, το φόρο αυτό θα κληθούν να πληρώσουν τα διυλιστήρια όλης της Ευρώπης -και τα ελληνικά- κάτι που σημαίνει ότι η όποια επιβάρυνση θα μεταφερθεί αυτομάτως και στην τιμή λιανικής του πετρελαίου θέρμανσης, του πετρελαίου κίνησης και της αμόλυβδης. Αυτό θα γίνει από το 2027 εκτός και αν οι συνθήκες με βάση τις διεθνείς τιμές του πετρελαίου είναι τέτοιες ώστε να απαιτείται αναβολή του φόρου για έναν χρόνο. Η επιβολή του νέου φόρου στα καύσιμα, βρίσκει τους Έλληνες οδηγούς σε θέση αδυναμίας. Πρώτον διότι οι φόροι που επιβάλλονται στα καύσιμα κίνησης είναι ήδη πολύ υψηλοί και δεύτερον διότι η Ελλάδα διαθέτει επισήμως τον πιο «παλαιό» στόλο αυτοκινήτων που σημαίνει αυτομάτως και μεγαλύτερες καταναλώσεις ορυκτών καυσίμων άρα και περισσότερες εκπομπές άνθρακα.
Από τώρα είναι νωρίς να εκτιμήσει κανείς πόσο θα ακριβύνει η τιμή της αμόλυβδης ή του πετρελαίου κίνησης εξαιτίας της επιβολής του νέου τέλους στα διυλιστήρια. Δεδομένου όμως ότι η Ευρώπη θέλει να συγκεντρώσει σε ειδικό ταμείο ποσό άνω των 65 δις. ευρώ (από όλες τις χώρες της ΕΕ) προκειμένου να χρηματοδοτήσει την «πράσινη μετάβαση», η επιβάρυνση δεν θα είναι καθόλου μικρή. Άλλωστε, ο στόχος είναι να αποτραπεί η χρήση των ορυκτών καυσίμων και να περιοριστούν οι εκπομπές αερίων ρύπων. Ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να περιμένει κανείς ότι η επιβάρυνση θα είναι… χάδι.
Το πετρέλαιο κίνησης και η αμόλυβδη στην Ελλάδα βαρύνονται με τον 3ο υψηλότερο συντελεστή ΦΠΑ στην Ευρώπη και με έναν από τους μεγαλύτερους ειδικούς φόρους κατανάλωσης. Από τα 1,93 ευρώ που είναι σήμερα η μέση τιμή λιανικής της αμόλυνβδης, τα 1,09 ευρώ είναι φόροι και τέλη και αντιστοιχούν στο 56,4% της τελικής τιμής. Γι’ αυτό και η Ελλάδα εξακολουθεί να έχει την 4η υψηλότερη τιμή λιανικής στην Ευρώπη. Από την άλλη, στο πετρέλαιο κίνησης, οι φόροι φτάνουν στα 72,8 λεπτά και αντιστοιχούν στο 47% της τελικής τιμής λιανικής η οποία ανέρχεται αυτή τη στιγμή στα 1,64 ευρώ. Η Ελλάδα διαθέτει την 6η υψηλότερη τιμή πετρελαίου κίνησης στην Ευρώπη. Μπροστά από αυτήν είναι η Σουηδία, η Φινλανδία, η Εσθονία, η Ρουμανία και η Ουγγαρία.
Ο πίνακας που ακολουθεί δείχνει ότι στη χώρα με τα πολύ ακριβά καύσιμα υπάρχουν και τα πιο γερασμένα αυτοκίνητα. Με μέσο όρο 17 ετών η Ελλάδα είναι στην κορυφή της σχετικής λίστας.
Χώρα | Ηλικία οχήματος (σε έτη) |
Ελλάδα | 17 |
Εσθονία | 16,8 |
Τσεχία | 15,6 |
Ρουμανία | 15,1 |
Λετονία | 15 |
Λιθουανία | 14,6 |
Ουγγαρία | 14,5 |
Πολωνία | 14,5 |
Σλοβακία | 14,3 |
Πορτογαλία | 13,5 |
Ισπανία | 13,5 |
Κροατία | 13 |
Φινλανδία | 12,6 |
Ιταλία | 12,2 |
ΕΕ | 12 |
Ολλανδία | 11,4 |
Σλοβενία | 11 |
Γαλλία | 10,5 |
Σουηδία | 10,4 |
Γερμανία | 10,1 |
Βέλγιο | 9,5 |
Αυστρία | 8,7 |
Ιρλανδία | 8,8 |
Δανία | 8,5 |
Λουξεμβούργο | 7,6 |
Πηγή: ACEA _Report Vehicles in use 2023 |