Skip to main content
| Notaka

14:27 “Ο αντίκτυπος των διακυμάνσεων των τιμών του αργού πετρελαίου στις οικονομίες των διυλιστηρίων”.

 

TEHRAN (Shana) – Οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν ραγδαία το καλοκαίρι του 2014 και πρόσφατα τον Οκτώβριο του 2018. Αυτό είναι καλά νέα για τους εισαγωγείς πετρελαίου. Ωστόσο, είναι άσχημα νέα για τις χώρες του εξαγωγέα πετρελαίου. Πώς είναι αυτό για τα διυλιστήρια;

 

Η πτώση των τιμών αργού πετρελαίου ή συμπυκνωμένου αερίου που συνέβη πρόσφατα, έχει διαφορετική κερδοφορία ταυτόχρονα στις εταιρείες διύλισης. Τα refinery που δεν εκφράζουν μείωση στα έσοδα και ορισμένα περιθώρια διύλισης έχουν βελτιωθεί σημαντικά. Ο αντίκτυπος των μεταβολών των τιμών του αργού πετρελαίου στις οικονομίες των διυλιστηρίων εξετάζεται σε ολόκληρη την έκθεση.

Προκειμένου να υπάρχουν ακριβέστερα δεδομένα, αναπτύχθηκε ένα δυναμικό οικονομικό και οικονομικό μοντέλο για ένα διυλιστήριο συμπυκνωμάτων αερίου. Η παραγωγή ενός διυλιστηρίου συμπυκνωμάτων περιλαμβάνει το LPG, τη νάφθα και την κηροζίνη και το πετρέλαιο εσωτερικής καύσης.

Προκειμένου να εξαλειφθούν οι διακυμάνσεις των τιμών των ζωοτροφών και των προϊόντων που παρατηρήθηκαν τα τελευταία χρόνια, αποφασίστηκε η χρήση των μέσων τιμών των ζωοτροφών και των προϊόντων για τα επτά έτη από το 2010 έως το 2016. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι ο εσωτερικός ρυθμός απόδοσης IRR) του διυλιστηρίου ισούται με 19,7% και το περιθώριο διύλισης ισούται με 7,5 $ ανά βαρέλι (Σημειώστε ότι για τις τιμές των ζωοτροφών συμπυκνωμάτων λαμβάνεται υπόψη μια έκπτωση πέντε τοις εκατό με βάση την κρατική στήριξη των διυλιστηρίων).

Ο αντίκτυπος των ακαθάριστων τιμών στην οικονομία των διυλιστηρίων

Το περιθώριο διύλισης  είναι η διαφορά μεταξύ των τιμών χονδρικής πώλησης ενός διυλιστηρίου που παράγει και της αξίας του  ακατέργαστου προϊόντος  από το οποίο εξευγενίσθηκε. 

Η οικονομία των διυλιστηρίων πετρελαίου και φυσικού αερίου είναι πιο ευαίσθητη στο περιθώριο. Ως εκ τούτου, οι τιμές των ζωοτροφών και των προϊόντων είναι οι σημαντικές παράμετροι που μπορούν να επηρεάσουν την οικονομία των διυλιστηρίων. Με άλλα λόγια, σε σύγκριση με το περιθώριο διύλισης, το πάγιο κόστος επένδυσης έχει μικρότερο αντίκτυπο στην οικονομία των βιομηχανιών πετρελαίου και φυσικού αερίου. Παραδείγματος χάριν, κατά 20% η αύξηση του επενδυτικού κόστους του συγκεκριμένου διυλιστηρίου από 300 σε 360 δισεκατομμύρια δολάρια, το IRR μειώνεται κατά 12% (από 19,7% σε 17,5%).

Τα περιθώρια περιφερειακής διύλισης εμφανίζονται ως εξής. Στα μέσα του 2014, σημειώσαμε δραματική μείωση κατά 50% στις τιμές του αργού πετρελαίου από 112 USD / bbl τον Ιούνιο του 2014 σε 48 USD / bbl τον Ιανουάριο του 2015. Ωστόσο, σε ορισμένες περιφέρειες, ειδικά το περιθώριο του διυλιστηρίου της Ευρώπης και της Ασίας βελτιώθηκε σαφώς. Αλλά τα περιθώρια της Βόρειας Αμερικής έχουν πέσει απότομα. (Για περισσότερες πληροφορίες, ανατρέξτε στο: Επιπτώσεις των χαμηλών τιμών αργού στη διύλιση, McKinsey Company, Φεβρουάριος 2015)

περιφερειακές αγορές

Γενικά, όταν οι τιμές των αργού αυξήθηκαν, οι τιμές των προϊόντων όπως η βενζίνη αυξάνονται ταυτόχρονα. Ωστόσο, υπάρχει μια διαφορετική προσέγγιση στη μείωση των τιμών του αργού πετρελαίου. Για παράδειγμα, αν και στα μέσα του 2014 παρατηρήσαμε δραματική πτώση στις τιμές του αργού πετρελαίου, οι ραφιναρίστες δεν έχουν γενικά καταγράψει σημαντική μείωση των κερδών.

Προκειμένου να διερευνηθεί ο αντίκτυπος των τιμών των ζωοτροφών και των προϊόντων στην οικονομία του διυλιστηρίου, ο μέσος όρος των τιμών FOB Persian Gulf για διαφορετικά έτη χρησιμοποιήθηκε για την επίτευξη πιο πραγματικών αποτελεσμάτων.

Ο μέσος όρος των τιμών των ζωοτροφών και των προϊόντων (FOB Persian Gulf)

 

Συμπυκνωμένο

($ / bbl)

Νέφτι

($ / mt)

Λάδι φυσικού αερίου

($ / bbl)

Πετρέλαιο

($ / bbl)

Περιθώριο εξευγενισμού IRR
Ave. 2010 – 2016 84.7 731.8 100.2 99.2 7.5 19,7%
Ave. 2015 50.7 452.0 63.1 62.5 6.3 18,1%
Ave. 2016 (πρώτο μισό) 33.7 352.8 46.0 46.4 5.7 16,4%

Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι με την πτώση των τιμών των αργού πετρελαίου κατά 60% (από 84,7 σε 33,7 $ / bbl), ο εσωτερικός ρυθμός απόδοσης (IRR) του διυλιστηρίου δεν θα μειωθεί στο ίδιο ποσοστό (μειωμένο κατά 17%), δηλαδή η οικονομία των διυλιστηρίων δεν σχετίζεται με τις τιμές του πετρελαίου. Επίσης, σχετίζεται περισσότερο με το περιθώριο διύλισης.

Από την άλλη πλευρά, οι μεταβολές των ημερήσιων τιμών δείχνουν ότι οι τιμές των προϊόντων τείνουν να είναι επικερδείς λόγω της διακύμανσης των τιμών του αργού πετρελαίου, π.χ. όταν οι τιμές του αργού πετρελαίου μειώνονται κατά 1,9% από τις 6 έως τις 7 Δεκεμβρίου 2017, οι τιμές του νατρίου μειώνονται μόνο κατά 1,0%. κερδίζοντας ένα μεγάλο περιθώριο και κέρδος για τους ιδιοκτήτες διυλιστηρίων αυτή την ημέρα.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι για τις 2 – 3 Νοεμβρίου 2017, όταν οι τιμές του πετρελαίου αυξάνονται κατά 0,7%, ενώ οι τιμές νάφθα αυξάνονται κατά 1,7% (1% περισσότερο). δηλαδή κερδίζοντας υψηλά κέρδη για τους κατόχους διυλιστηρίων αυτήν την ημέρα.

Ως εκ τούτου, οι βιομηχανίες ραφιναρίσματος επωφελήθηκαν συχνά από τις ξαφνικές διακυμάνσεις των τιμών των αργού πετρελαίου. Επωφελούνται κυρίως τόσο από την απότομη άνοδο όσο και από τη μείωση των τιμών των ζωοτροφών.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι αν και οι περισσότεροι πιστεύουν ότι η πτώση των τιμών του αργού πετρελαίου οδηγεί σε οικονομικές απώλειες των διυλιστηρίων, γενικά, αυτό δεν ισχύει. Στις περισσότερες φορές, με τη μείωση των τιμών του αργού πετρελαίου, οι τιμές των προϊόντων μειώνονται, αλλά όχι στην ίδια αναλογία. Η προσέγγιση αυτή ισχύει για την αύξηση των τιμών του αργού πετρελαίου. Ως εκ τούτου, το περιθώριο διύλισης μπορεί επίσης να βελτιωθεί και οι ιδιοκτήτες των διυλιστηρίων θα αποκτήσουν υψηλό κέρδος κατά το χρόνο των αρχικών διακυμάνσεων των τιμών του πετρελαίου. 

Reza Hosseini

ΠΟΠΕΚ  /  POPEK.GR

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ