Accessibility Tools

Skip to main content
| Notaka

11:20 “Επενδυτικό ντελίριο στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου”.

 Î•πενδυτικό ντελίριο στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου

της Μαριάννας Τζάννε,

O μετασχηματισμός της εγχώριας αγοράς σε ένα περιβάλλον καθαρότερων μορφών ενέργειας, η υποβάθμιση του λιγνίτη ως κυρίαρχου καυσίμου στην ηλεκτροπαραγωγή και η επιμονή Ελλήνων επιχειρηματιών, όπως οι κύριοι Δημήτρης Κοπελούζος, Βαρδής Βαρδινογιάννης, Ευάγγελος Μυτιληναίος, Γιώργος Περιστέρης, αλλά και πανίσχυρων πλοιοκτητών να πρωταγωνιστήσουν στην επόμενη μέρα στήνουν ένα επενδυτικό ντελίριο στις μπίζνες της ενέργειας με αποτέλεσμα ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα ιδιωτικών επενδύσεων.

Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2027 στην ελληνική αγορά φυσικού αερίου

 

θα επενδυθούν 3 δισ. ευρώ (σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης – ΙΕΝΕ), στα οποία περιλαμβάνονται επενδύσεις των εγχώριων ενεργειακών ομίλων σε πλωτές μονάδες LNG αλλά και σε νέους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από φυσικό αέριο, οι οποίες θα ξεπεράσουν το 1,5 δισ. ευρώ έως το 2023.

Σε αυτά δεν υπολογίζονται τα 530 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη επενδυθεί από τους κορυφαίους ευρωπαϊκούς ομίλους Snam, Fluxys και Enagas για την απόκτηση του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ). Οι ελληνικοί όμιλοι ποντάρουν πολλά στη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ αλλά και στην εκτίναξη του κόστους των ρύπων CO2 την επόμενη δεκαετία. Οι εξελίξεις αυτές εκτιμάται ότι θα δημιουργήσουν έλλειμμα ισχύος, το οποίο θα κληθούν να καλύψουν νέες και φιλικότερες περιβαλλοντικά μονάδες παραγωγής.

Το φυσικό αέριο είναι σήμερα το πλέον περιζήτητο καύσιμο και η καθαρότερη πηγή ενέργειας μετά τις ΑΠΕ εξαιτίας της ποιότητας της καύσης του και της χαμηλής περιεκτικότητας των καυσαερίων του σε ρυπογόνες ουσίες. Οι συνεχείς ανακαλύψεις κοιτασμάτων φυσικού αερίου σε όλο τον κόσμο δείχνουν ότι υπάρχουν διαθέσιμα αποθέματα σε όλο τον πλανήτη -και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Οι επιλογές για τη μεταφορά του φυσικού αερίου είναι είτε με χερσαίους αγωγούς είτε μέσω θαλάσσης με δεξαμενόπλοια LNG.

Σε αυτό το μεγάλο πάρτυ, το οποίο ενέχει όμως και αρκετά ρίσκα, καθώς η επιτυχής διείσδυση του νέου καυσίμου στην παγκόσμια αγορά θα κριθεί στις ταρίφες, οι Ελληνες πλοιοκτήτες κυριαρχούν σε παγκόσμιο επίπεδο.

Μόνο για την προμήθεια των υπερσύγχρονων τάνκερ υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, εφοπλιστές όπως οι κύριοι Γιάννης Αγγελικούσης, Πήτερ Λιβανός και Γιώργος Προκοπίου επενδύουν δισεκατομμύρια.

Ενα από τα πλέον ώριμα έργα υποδομών υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Ελλάδα αποτελεί αναμφίβολα η κατασκευή και εγκατάσταση του πλωτού σταθμού αποθήκευσης και επαν-αεριοποίησης (FSRU) ανοιχτά της Αλεξανδρούπολης.

Το έργο προωθείται από την εταιρεία Gastrade του ομίλου Κοπελούζου και με την ολοκλήρωσή του, το 2020, θα προσθέσει μία ακόμη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στην Ελλάδα, ενισχύοντας σημαντικά τον διαμετακομιστικό ρόλο της στη ΝΑ Ευρώπη.

Δεν είναι λίγοι εκείνοι που το παρομοιάζουν με το διαμάντι του στέμματος, αρκεί, όπως αναφέρουν, να μπορέσει να αξιοποιηθεί ο γεωστρατηγικός του χαρακτήρας (να συνδυαστεί δηλαδή με τους αγωγούς για την εξαγωγή του αερίου στη ΝΑ Ευρώπη), καθώς οι εγχώριες ανάγκες καλύπτονται επαρκώς και από τις εγκαταστάσεις της Ρεβυθούσας, το άλλο hub gas της χώρας που ανήκει στον ΔΕΣΦΑ και στους πανίσχυρους πλέον -μετά την ιδιωτικοποίηση- μετόχους του διακρατικού αγωγού ΤΑP.

Στον σχεδιασμό, αλλά χωρίς ακόμη να έχει εξασφαλίσει τις απαιτούμενες άδειες από τις ελληνικές αρχές (ΡΑΕ), βρίσκεται ένα αντίστοιχο πρότζεκτ FSRU από τον όμιλο της Μotor Oil στους Αγίους Θεοδώρους.

Αποτέλεσμα εικόνας για ΜΟΤΟΡ ΟΙΛ

Motor Oil
ΕΝ ΑΝΑΜΟΝΗ μεγαλησ ΕΠΕΝΔΥΣΗΣ LNG
Ο σχεδιασμός προβλέπει την κατασκευή Ανεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Αερίου και υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού στους Αγίους Θεοδώρους

Στο στάδιο της αδειοδότησης και του προγραμματισμού ενός ακόμη σημαντικού επενδυτικού σχεδίου στην αγορά του φυσικού αερίου βρίσκεται ο όμιλος της Motor Oil. Η αίτηση, την οποία έχει υποβάλει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας από διετίας η Διώρυγα Gasθυγατρική της ΜΟΗ, προβλέπει την κατασκευή Aνεξάρτητου Σταθμού Φυσικού Aερίου (AΣΦA) στα πρότυπα του μεγάλου πρότζεκτ του FSRU στην Αλεξανδρούπολη.

Ο σχεδιασμός της ΜΟΗ περιλαμβάνει την κατασκευή ενός πλωτού σταθμού στη θαλάσσια περιοχή του Σαρωνικού Kόλπου στους Αγίους Θεοδώρους και υποθαλάσσιου και χερσαίου αγωγού για τη διασύνδεση του φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.

Το θέμα της επένδυσης της Μotor Oil στην περιοχή της Κορίνθου επανέφερε πρόσφατα με επιστολή προς της ΡΑΕ η διοίκηση της εταιρείας, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου έκτακτης ανάγκης που διενήργησε η Αρχή για την ασφάλεια του ενεργειακού σχεδιασμού σε περίπτωση κρίσης στο εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.

Η εταιρεία δεν έχει κρύψει την έκπληξή της για τη μη έγκριση του σχεδίου της, ειδικά σε μια περίοδο όπου ο τομέας των σταθμών LNGβρίσκεται στην κορύφωσή του διεθνώς, απορροφώντας επενδύσεις δισεκατομμυρίων σε όλο τον πλανήτη.

«Θα θέλαμε να σας τονίσουμε ότι η πραγματική προστασία και αποτροπή διαταραχών τροφοδοσίας της χώρας με φυσικό αέριο γίνεται μέσω επενδύσεων σε νέες υποδομές – και ιδιαίτερα σε νέα σημεία εισόδου με δυνατότητα εισαγωγών φυσικού αερίου στο Εθνικό Σύστημα (ΕΣΦΑ) από διαφορετικές πηγές εσόδων», επισημαίνεται στην επιστολή.
Οπως αναφέρεται, «η Motor Oil έχει καταθέσει ένα συγκεκριμένοσχέδιο για μια πολύ σημαντική υποδομή FSRU στην περιοχή των Αγίων Θεοδώρων που δίνει λύσεις στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Η αίτηση αυτή ακόμη εκκρεμεί».

Motor Oil, ως ένας από τους ισχυρότερους ομίλους στον τομέα της διύλισης και της εμπορίας καυσίμων, δεν έχει κρύψει τη σημασία που αποδίδει στον τομέα του φυσικού αερίου. Από καιρό έχει πάρει θέση στην αγορά ως προμηθευτής φυσικού αερίου σε μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς καταναλωτές, έχοντας εξασφαλίσει ένα μερίδιο που υπολογίζεται στο 10% της ελληνικής αγοράς.

Aπό τον περασμένο Σεπτέμβριο έχει διεισδύσει και στην αγορά των λιανικών πωλήσεων με την εξαγορά της NRG, παρέχοντας φυσικό αέριο και σε νοικοκυριά μέσα από συνδυαστικά πακέτα με ηλεκτρική ενέργεια.

Είναι αξιοσημείωτο ότι ο όμιλος διαθέτει τουλάχιστον τρεις άδειες φυσικού αερίου μέσω των θυγατρικών του. Προ διετίας αδειοδοτήθηκε η Coral A.E., η οποία δραστηριοποιείται στον τομέα των πρατηρίων και των καυσίμων με ένα δίκτυο 740 σημείων πώλησης. Αδειες προμήθειας φυσικού αερίου διαθέτουν επίσης η μητρική εταιρεία και η Coral AEBEY (πρώην Shell Gas), θυγατρική της Motor Oil στην εμφιάλωση και εμπορία υγραερίου.

 

newmoney.gr  /  popek.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ