07:36 “Τρίμηνο «ράλι» για την αμόλυβδη βενζίνη”.

«Φωτιά» έχουν πάρει τους τελευταίους τρεις μήνες οι τιμές της βενζίνης και στην Ελλάδα. Στην Αττική η αμόλυβδη είναι «καρφωμένη» πάνω από τα 1,62 ευρώ, ενώ σε νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου αλλά και σε ηπειρωτικές περιοχές της χώρας το 1 λίτρο των 100 οκτανίων τιμολογείται στα 2 ευρώ.
της Δήμητρας Τριανταφύλλου,
Η άνοδος της τιμής των υγρών καυσίμων αποτυπώνεται και στα δελτία επισκόπησης του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Στις 11 Ιουλίου η μέση τιμή λιανικής της βενζίνης στην Αττική κυμαινόταν για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων στα 1,616 ευρώ, ενώ αυτή των 100 οκτανίων ξεπερνούσε τα 1,83 ευρώ. Την ίδια ώρα, στη Θεσσαλονίκη οι τιμές για τις δύο κατηγορίες βενζίνης ήταν αντιστοίχως 1,613 ευρώ και 1,82 ευρώ.
Στους νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης παρατηρούνται μέχρι αυτή τη στιγμή οι χαμηλότερες τιμολογήσεις. Αντιθέτως, οι Κυκλάδες είναι η ακριβότερη περιοχή για να γεμίσει κάποιος οδηγός το ρεζερβουάρ του αυτοκινήτου του. Οι μέσες τιμές λιανικής στη Μύκονο, τη Σαντορίνη και τα υπόλοιπα νησιά του συμπλέγματος είναι 1,877 ευρώ για την αμόλυβδη των 95 οκτανίων και εκτοξεύεται στα 2,015 ευρώ το λίτρο για τα καύσιμα των 100 οκτανίων. Αμέσως μετά ακολουθεί η Ευρυτανία, με τις τιμές της βενζίνης να κυμαίνονται από 1,728 ευρώ έως 1,990 ευρώ το λίτρο, ενώ στην τρίτη θέση βρίσκονται τα Δωδεκάνησα με κόστος λίτρου από 1,791 ευρώ έως 1,951 ευρώ. Την τετράδα συμπληρώνει η Σάμος, καθώς στο νησί του Βόρειου Αιγαίου η μέση τιμή της αμόλυβδης των 95 οκτανίων φτάνει τα 1,815 ευρώ και των 100 οκτανίων τα 1,933 ευρώ.
Αν και η πρώτη σκέψη που έρχεται στο μυαλό των περισσότερων είναι οι αυξημένες κοστολογήσεις λόγω της τουριστικής περιόδου που διανύουμε, η κατάσταση είναι πιο σύνθετη. Σύμφωνα με τον Δημήτρη Μακρυβέλιο, πρώην πρόεδρο της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος (ΟΒΕ) και νυν σύμβουλο για τα καύσιμα, στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) η τιμή του πετρελαίου μπρεντ, που έχει φτάσει τα 80 δολάρια το βαρέλι, έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου εδώ και ένα τρίμηνο, η οποία αναπόφευκτα συμπαρασύρει την ελληνική αγορά. «Την ίδια στιγμή, στην Ελλάδα έχουμε 6.500 πρατήρια, με αποτέλεσμα εταιρείες και πρατηριούχοι να πασχίζουν να “επιβιώσουν” μέσα σε έναν πολύ σκληρό ανταγωνισμό και με τα λειτουργικά κόστη να παραμένουν υψηλά. Σκεφτείτε μόνο ότι αυτή τη στιγμή τα πρώτα 0,95 ευρώ σε 1 λίτρο βενζίνης πηγαίνουν κατευθείαν σε φόρους».
Όσον αφορά στην αρκετά υψηλότερη τιμή της αμόλυβδης στα νησιά, έχει να κάνει με το επιπρόσθετο κόστος της μεταφοράς της. Από την άλλη, στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη τα πρατήρια δουλεύουν αδιάκοπα δώδεκα μήνες τον χρόνο, ενώ και ανταγωνισμός είναι πολύ μεγάλος, εξ ου και οι τιμές παραμένουν πιο χαμηλές.
«Στην Ανάφη, για παράδειγμα, υπάρχει μόνο ένα πρατήριο, το οποίο λειτουργεί για δύο με τρεις μήνες τον χρόνο. Πόσο θα έπρεπε να τιμολογεί αυτός ο πρατηριούχος τη βενζίνη;» αναρωτιέται ο κ. Μακρυβέλιος και προσθέτει: «Να σας υπενθυμίσω ότι την τελευταία φορά που είχαν ανέβει ξανά σε τόσο μεγάλα ύψη οι τιμές ήταν το 2014, που και τότε η τιμή της βενζίνης άγγιζε συχνά τα 2 ευρώ το λίτρο. Οπως και τότε, έτσι και σήμερα υπάρχουν γεωστρατηγικοί λόγοι πίσω από το φαινόμενο».
Ο κυρίαρχος λόγος αυτή τη στιγμή ακούει στο όνομα Ντόναλντ Τραμπ και στην απόφασή του την 9η Μαΐου 2018 να αποχωρήσει από το ιρανικό πυρηνικό πρόγραμμα, επαναφέροντας τις κυρώσεις κατά της Τεχεράνης.
Το Ιράν είναι ο τρίτος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών (ΟΠΕΚ) και βασικός προμηθευτής, ιδιαίτερα για εταιρείες διύλισης στην Ασία. Αυτή η απόφαση οδήγησε την ίδια μέρα τις τιμές του πετρελαίου σε άνοδο μεγαλύτερη του 3%, δηλαδή στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 3,5 ετών.
Αν η κατάσταση συνεχιστεί στο ίδιο μοτίβο και το επόμενο χρονικό διάστημα, όχι μόνο η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα δεν θα πέσει, αλλά κάτω από ορισμένες συνθήκες, όπως αναφέρει και ο κ. Μακρυβέλιος στη «Νέα Σελίδα», το λίτρο μπορεί να αγγίξει ακόμα και τα 2,5 ευρώ.
Popek / neaselida
