“Οι εταιρείες πετρελαιοειδών που ανακαλύπτουν κλέφτες πρατηριούχους, παρανομούν”.
Μετά την ιδιωτική έρευνα του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρείας Εμπορίας Πετρελαιοειδών) στην Θεσσαλονίκη με το όχημα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και το αποτέλεσμα ότι το 10% των Πρατηριούχων παραδίδει λιγότερα καύσιμα στις αντλίες (αν και η είδηση από την έρευνα θα έπρεπε να είναι ότι το 90% δεν κλεβει), υπήρξε μια αναστάτωση στα Πρατήρια της Θεσσαλονίκης αφού ο ΣΕΕΠΕ δεν έδωσε στην δημοσιότητα ποια πρατήρια κλέβουν, αν οι εταιρείες συνεχίζουν να προμηθεύουν καύσιμα τα πρατήρια που παρανομούν και αν έχουν κατεβάσει τα σήματα τους από αυτά τα πρατήρια.
Μετά την ιδιωτική έρευνα του ΣΕΕΠΕ (Σύνδεσμος Εταιρείας Εμπορίας Πετρελαιοειδών) στην Θεσσαλονίκη με το όχημα του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και το αποτέλεσμα ότι το 10% των Πρατηριούχων παραδίδει λιγότερα καύσιμα στις αντλίες (αν και η είδηση από την έρευνα θα έπρεπε να είναι ότι το 90% δεν κλεβει), υπήρξε μια αναστάτωση στα Πρατήρια της Θεσσαλονίκης αφού ο ΣΕΕΠΕ δεν έδωσε στην δημοσιότητα ποια πρατήρια κλέβουν, αν οι εταιρείες συνεχίζουν να προμηθεύουν καύσιμα τα πρατήρια που παρανομούν και αν έχουν κατεβάσει τα σήματα τους από αυτά τα πρατήρια. Επίσης το ερώτημα που θέτουν και μάλιστα με έμφαση οι πρατηριούχοι αν ανάμεσα στα ελεγχόμενα πρατήρια ήταν και αυτά των εταιρειών
Στα πρατήρια που επισκεφτήκαμε οι πρατηριούχοι ήταν πραγματικά εξοργισμένοι και με δυσκολία μας απαντούσαν στις ερωτήσεις μας. Όπως μας ανέφερε πρατηριούχος «ο κόσμος έρχεται στο μαγαζί μας και αντί να τον εξηπηρετήσουμε με τις υπηρεσίες μας απολογούμαστε λες και είμαστε όλοι κλέφτες, με τις έρευνες που βγαίνουν στην δημοσιότητα χωρίς στοιχεία δημιουργείται ένα αρνητικό κλίμα»
Πρόστιμα στις εταιρείες για παράδοση νοθευμένων καυσίμων σε πρατήρια
Από την εξέλιξη του ρεπορτάζ φάνηκε και η αιτία της αγανάκτησης των πρατηριούχων, Βρεθήκαμε σε πρατήριο στα δυτικά έξω από την πόλη της Θεσσαλονίκης ο οποίος μας έδωσε μια άλλη διάσταση στο θέμα.
«Όπως βλέπεται το μαγαζί μου είναι άδειο, δουλειά δεν υπάρχει, ελάτε να σας ανοίξω τα μάτια» και μας έβαλε να κάτσουμε στον υπολογιστή. «Για να δούμε ποιοι πραγματικά και αποδεδειγμένα παρανομούν αλλά δεν το λέει κανείς» μας είπε και μας έβαλε στην σελίδα του ΥΠΕΚΑ και μας οδήγησε στην ενότητα με τα πρόστιμα στις εταιρείες, «το ξέρατε ότι βάζουν πρόστιμα και στις εταιρείες, το έχετε διαβάσει πουθενά, σας έχει ενημερώσει κανείς; δείτε τα πρόστιμα στις εταιρείες εδώ
Εκεί ανακαλύψαμε ότι στις εταιρείες επιβάλλονται πρόστιμα και μάλιστα για νοθευμένα καύσιμα. Μάλιστα τα δύο τελευταία επιβλήθηκαν στην ΕΛΙΝ και αυτό έχει την σημασία του γιατί η εταιρεία αυτή ανήκει στον Πρόεδρο του ΣΕΕΠΕ και υποτίθεται ότι ελέγχονται τα καύσιμα που διατίθενται από τα πρατήρια της από το ΕΜΠ με το οποίο όπως διαφημίζουν συνεργάζονται, και ο οποίος (ΣΕΕΠΕ) έκανε την έρευνα και ανακάλυψε τους πρατηριούχους που κλέβουν αλλά τους κρύβει!!!!
Και εδώ είναι το ερώτημα, πως είναι δυνατόν αυτός που παρανομεί να βγαίνει και να κάνει έρευνα για άλλους που παρανομούν; Μπορεί να ισχύει και εδώ ότι και στην καμήλα που δεν βλέπει τη καμπούρα της αλλά μπορεί να θέλει να ρίξει στάχτη στα μάτια του κόσμου αποπροσανατολίζοντας τον;
Τι συμβαίνει με τις ιδιωτικές εγκαταστάσεις
Η κουβέντα με τον Πρατηριούχο είχε και άλλες εκπλήξεις, μάθαμε επίσης ότι ενώ υπήρχαν δύο ειδών Πρατήρια, τα Δημοσίας χρήσης και τα Ιδιωτικής χρήσης τώρα εμφανίστηκαν και οι απλές εγκαταστάσεις οι οποίες δεν ελέγχονται από κανέναν. Ρωτώντας τι είναι αυτές και ποιοι τις τροφοδοτούν, μάθαμε ότι όποια επιχείρηση έχει μια μεγάλη αυλή μπορεί να βάλει δεξαμενές για όλα τα είδη των καυσίμων ακόμη και υγραέριο κίνησης και να τροφοδοτεί τα ι.χ. οχήματα του αλλά και τα συνεργαζόμενα με την επιχείρηση και βέβαια κατά βάση τα τροφοδοτούνε οι εταιρίες οι οποίες μάλλον «βάλανε και το χεράκι τους για να γίνει αυτό το έκτρωμα νόμος » όπως χαρακτηριστικά μας ανέφεραν.
Μάλιστα από ότι μαθαίνουμε τα ι.χ πρατήρια πλέον κατέθεσαν την άδεια της ι.χ λειτουργίας πρατηρίου που είχαν και πλέον λειτουργούν έτσι απλά χωρίς έλεγχο, από την μία μεριά έχουμε το σύστημα εισροών και εκροών και από την άλλη δημιουργεί το κράτος πηγές παραβατικότητας αφού εκεί δεν γίνετε κανένας έλεγχος. Οι εταιρίες εμπορίας διαλέγουν ποιες επιχειρήσεις έχουν ρευστότητα τις τροφοδοτούν σε ανταγωνιστικές τιμές απευθείας και αρπάζουν το έργο των πρατηριούχων χωρίς βεβαίως να ελέγχονται ως προς την ποιότητα διότι κανείς εκεί δεν κάνει έλεγχο.
Άμεσα η ερώτηση που προκύπτει είναι «μήπως πηγαίνει εκεί το ΕΜΠ και δεν το ξέρουμε;» Αναρωτήθηκε ο πρατηριούχος, και συνεχίζοντας μας είπε «σκεφτείτε ένα περιφραγμένο χώρο με ψηλή περίφραξη που μπορεί να μπαινοβγαίνουν βυτιοφόρα χωρίς να ελέγχονται.»
Τελικά κάνει κάποιος έλεγχο στη ποιότητα και τη ποσότητα που παραδίδουν οι εταιρίες στα πρατήρια; Από τα παραπάνω προκύπτει πως όχι και από ότι φαίνετε έχει ξεσπάσει πόλεμος μεταξύ των εταιριών και πρατηριούχων με τους τελευταίους προκειμένου να επιβεβαιώσουμε τα ‘οσα αναφέραμε επικοινωνήσαμε με πολλούς από αυτούς στην Θεσσαλονίκη και το κλίμα που εισπράξαμε; Είναι έξαλλοι με τον τρόπο που επικοινωνικοποιήθηκε η έρευνα του ΣΕΕΠΕ και ακούσαμε διάφορα όπως «μάχαιραν έδωκες μάχαιραν θα λάβεις» , «κανένας δεν είναι μόνος του στην αγορά» «έχουμε ράμματα για τη γούνα τους» «για δες ποιοι μιλάνε» και από ότι καταλάβαμε έχουν «αρματωθεί» για πόλεμο όπως χαρακτηριστικά μας είπε ο τελευταίος.
ΠΗΓΗ: http://www.thessalonikipress.gr
Η απάντηση από την ELIN
Στο άρθρο μας με τίτλο «Οι εταιρείες πετρελαιοειδών που ανακαλύπτουν κλέφτες πρατηριούχους, παρανομούν» και λόγω της αναφοράς στην εταιρεία εμπορίας πετρελαιοειδών ΕΛΙΝ, ζητήσαμε το σχόλιο της εταιρείας και η οποία απέστειλλε την απάντηση της.
«Αγαπητοί κύριοι
Σε συνέχεια του άρθρου σας θα θέλαμε να επισημάνουμε τα εξής.
Η δημοσιοποίηση πρόσφατης έρευνας του ΕΜΠ με μυστικό όχημα για τον έλεγχο ποσοτικής ακρίβειας στην αντλία, είναι λογικό να έχει προκαλέσει μεγάλη συζήτηση στον κλάδο των καυσίμων. Τα ευρήματα της έρευνας που διεξήγαγε το Ε.Μ.Π. σε Θεσσαλονίκη, Βόλο και Πάτρα, σε μια περίοδο που το θέμα της καταδολίευσης των αντλιών είχε ήδη αναδειχθεί από την αντίστοιχη έρευνα που έγινε στην Αττική τον Σεπτέμβριο του 2016, όχι απλά επιβεβαιώνουν την παραβατικότητα αλλά δείχνουν και έλλειψη φόβου εκ μέρους των παραβατών. Δεν πρέπει όμως να αγνοούμε ότι η έρευνα εκτός από το 10% των πρατηρίων που παρέδιδαν ελλειμματικές ποσότητες σε ποσοστό τόσο υψηλό που δεν μπορεί να οφείλεται σε σφάλμα, ανέδειξε και ένα 90% τίμιων πρατηριούχων που καλείται να επιβιώσει απέναντι στον αθέμιτο ανταγωνισμό. Ο σκοπός της έρευνας είναι να προστατέψει αυτό το 90%. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται η Πολιτεία να εντατικοποιήσει τους ελέγχους αλλά και τα ΜΜΕ να αναδείξουν το πρόβλημα στη σωστή του διάσταση.
Σχετικά με την «ανακάλυψη» δύο προστίμων που αφορούν παράδοση πετρελαίου κίνησης εκτός προδιαγραφών από βυτιοφόρο της ελίν να σημειώσουμε ότι η συγκεκριμένη λίστα είναι δημοσιοποιημένη από το ΥΠΕΚΑ και δεν αποτελεί μυστικό. Είναι σημαντικό όμως να γνωρίζει το αναγνωστικό κοινό το λόγο που επιβλήθηκαν τα πρόστιμα αφού η αιτιολογία επιβολής αναφέρει «το βυτιοφόρο παρέδωσε σε πρατήριο πετρελαίου κίνησης μη κανονικό νοθευμένο με πετρέλαιο θέρμανσης σε ποσοστό 1,4% (και 2% για το δεύτερο πρόστιμο)». Αν σε 3.000 λίτρα πετρελαίου κίνησης (μια τυπική ποσότητα παράδοσης σε πρατήριο) προστεθούν 42 λίτρα πετρελαίου θέρμανσης, το μίγμα καυσίμου είναι κατά 1,4% μη κανονικό και το όφελος της εταιρίας 4,2 ευρώ (η διαφορά του ειδικού φόρου πετρελαίου κίνησης και θέρμανσης για 42 λίτρα με τους ΕΦΚ που ίσχυαν το 2016). Είναι προφανές ότι τα δύο περιστατικά ανάμιξης είναι αποτέλεσμα αστοχίας και κακής εκτέλεσης παράδοσης καυσίμου από πλευράς του οδηγού του βυτιοφόρου εκτός αν κάποιος θεωρεί ότι η ελίν, η οποία πρωτοστατεί εδώ και δεκαετίες στην προσπάθεια εξυγίανσης της αγοράς, αποσκοπεί σε 4,2 ευρώ παράνομου κέρδους ρισκάροντας πρόστιμο 20.000 ευρώ.
Το πρόβλημα της καταδολίευσης των αντλιών είναι μεγάλο αλλά πλέον είναι και δημοσιοποιημένο άρα δεν μπορεί κανείς να επικαλεστεί άγνοια. Είναι στο χέρι της Πολιτείας να εντατικοποιήσει τους ελέγχους και έτσι να προστατέψει τους καταναλωτές αλλά και την πλειοψηφία των πρατηριούχων, οι οποίοι λειτουργούν σύννομα και δίνουν αγώνα επιβίωσης. Θα είναι τεράστιο σφάλμα να γίνει συμψηφισμός των συμπερασμάτων της έρευνας του ΕΜΠ με δημοσιοποιημένα πρόστιμα που επιβλήθηκαν για εσφαλμένες παραδόσεις καυσίμων που δεν έχουν κάποιο οικονομικό όφελος.»
Σχόλιο Thessalonikipress.gr
Με την απάντηση σας επιβεβαιώνεται την αναφορά μας στην εταιρεία σας, δηλαδή, ότι η περίπτωση της ΕΛΙΝ έιναι ιδιαίτερη αφού ο Διευθύνων Σύμβουλος (και όχι ιδιοκτήτης όπως λανθασμένα αναφέραμε στο άρθρο μας) της ΕΛΙΝ τυχαίνει να είναι και Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ. Από την απάντηση σας φαίνεται πως η εταιρεία σας είναι ενημερωμένη για τα αποτελέσματα της έρευνας του ΣΕΕΠΕ αφού είστε βέβαιοι ότι το 10% των πρατηριούχων παρανομεί οπότε γνωρίζετε και ποιοί.
Βεβαίως η προσπάθεια σας να ενημερώσετε το αναγνωστικό κοινό περί των ποσοτήτων νοθείας ( τα 4,2 ευρώ) απευθύνετε σε κοινό άλλο από το δικό μας δηλαδή που δεν είναι μυημένο στα καύσιμα, διότι εύκολα θα μπορούσε να σκεφτεί ένας απλός δικός μας αναγνώστης ότι εάν δεν πρόκειται για ένα διαμέρισμα από το βυτίο αλλά ήταν ολόκληρο το βυτιοφόρο με 35000 λίτρα νοθευμένο τότε τα παραπανίσια λίτρα γίνονται περίπου 500 και εάν ήταν νοθευμένη η δεξαμενή από την οποία φόρτωσε το βυτιοφόρο ή τα βυτιοφόρα στα οποία δεν έγινε έλεγχος τότε τα νούμερα γίνονται τεράστια.
Επειδή δεν θέλουμε να πιστεύουμε ότι συμμετείχε η ίδια η εταιρία ούτε και το άρθρο μας είχε τη πρόθεση αυτή πρέπει να μας απαντήσετε είτε εσείς είτε ο ΣΕΕΠΕ στα αυτονόητα ερωτηματικά για τις οποιαδήποτε ποσότητες, δηλαδή, που βρέθηκαν τα τουλάχιστον 42 λίτρα που μπορεί εν δυνάμει να ήταν και 500 στο βυτιοφόρο;
Παρακρατήθηκαν από άλλη προηγούμενη παράδοση, αδίκησαν τον προηγούμενο πρατηριούχο, εσείς κάνατε έρευνα για τουλάχιστον αυτό το συμβάν;
Τι ποινές επιβάλλατε στον βυτιοφόρο και γενικώς τι ποινές επιβάλλει η εταιρία σας στους βυτιοφορείς;
Διότι υπάρξε περιστατικό στην Θεσσαλονίκη που συνελήφθησαν βυτιοφορείς οι οποίοι έκλεβαν συστηματικά τα πρατήρια. Αυτοί οι οδηγοί που πιάστηκαν να κλέβουν φεύγουν από την μία εταιρία και πηγαίνουν στην άλλη όπως μας διαβεβαιώνουν οι πρατηριούχοι;
Ανταλλάσουν οι εταιρείες αυτούς τους οδηγούς; Δεν είδαμε καμία ανακοίνωση από καμία εταιρία ούτε και από τον ΣΕΕΠΕ για το τεράστιο αυτό θέμα το οποίο φαίνεται στα μάτια των πρατηριούχων άλλη μία υπόθαλψη εγκλήματος από αυτούς που διατείνονται ότι θέλουν την κάθαρση στην αγορά, μήπως βολεύεστε με τα χαμηλά κόμιστρα όπως λένε οι πρατηριούχοι;
Ένα άλλο ερώτημα που προκύπτει είναι πότε γίνονται έλεγχοι στα βυτιοφόρα; Από την έρευνα μας καταλάβαμε ότι δεν γίνονται ποτέ ως προς την ποιότητα όπως επίσης ότι οι περισσότερες βέργες των βυτιοφόρων δεν έχουν ακριβή μέτρηση, ακόμη δε όταν ο δειγματοληπτικός έλεγχος γίνετε στα πρατήρια τότε και μόνον τότε ελέγχετε το δείγμα της εταιρίας, στη περίπτωση δε που το νοθευμένο καύσιμο ήταν προηγούμενων παραλαβών τότε φαίνετε υπεύθυνος φαίνετε μόνο ο πρατηριούχος. Η ανακοίνωση του ΣΕΕΠΕ η οποία έφερε την μεγάλη αντίδραση των πρατηριούχων μάλλον άρχισε να βγάζει διάφορα θέματα στην επιφάνεια.
Εφόσον γνωρίζετε τα ερωτήματα παραμένουν,
– Ποια πρατήρια και με ποια σήματα
– Τα μέλη του ΣΕΕΠΕ που που έχουν πελάτες που παρανομούν εξακολουθούν να προμηθεύουν τους παρανομούντες (εσείς μπορείτε να απαντήσετε για τυχόν δικούς σας πελάτες και όχι για το σύνολο)
– Τα μέλη του ΣΕΕΠΕ που έχουν πελάτες που παρανομούν κατέβασαν τα σήματα τους (εσείς μπορείτε να απαντήσετε για τυχόν δικούς σας πελάτες και όχι για το σύνολο)
Επίσης, ο ΣΕΕΠΕ εφόσον έχει δώσει τα στοιχεία στα μέλη του, τα έχει δώσει προς ενημέρωση και στις αντίστοιχες ενώσεις βενζινοπωλών;
Κλείνοντας το θέμα της έρευνας, σε επικοινωνία που είχαμε με την Ένωση βενζιοπωλών Θεσσαλονίκης, έχουν σημαντικές ενστάστεις για την έρευνα όχι μόνο πόσο νόμμη είναι αλλά και πόσο έγκυρη, αφού όπως μας αναφέρθηκε μπορούν να αποδείξουν ότι η έρευνα δεν έγινε με τον σωστό τρόπο από μη πιστοποιημένο φορέα.
Τέλος αναφέρεται στην απάντηση σας ότι: «Το πρόβλημα της καταδολίευσης των αντλιών είναι μεγάλο αλλά πλέον είναι και δημοσιοποιημένο άρα δεν μπορεί κανείς να επικαλεστεί άγνοια. Είναι στο χέρι της Πολιτείας να εντατικοποιήσει τους ελέγχους και έτσι να προστατέψει τους καταναλωτές αλλά και την πλειοψηφία των πρατηριούχων»
Μας επιτρέπεται να επισημάναμουμε ότι με την αναφορά σας αυτή εξακολουθείται να επικαλείστε ιδιωτική έρευνα ως δεδομένο καθώς επίσης επιβεβαιώνεται έμμεσα ότι οι πρατηριούχοι μπορούν ΜΟΝΟ να κλέψουν στις αντλίες και όχι να νοθεύσουν.
Θα ήταν ενδιαφέρον (έστω και ιδιωτική) να κάνει μια έρευνα ο ΣΕΕΠΕ για το λαθρεμπόριο όπου είναι και το πρώτο που πρέπει να καταπολεμήσει το κράτος.
Τελικά ποιος κάνει λαθρεμπόριο; Μήπως αυτός που κάνει εξαγωγή; Μήπως αυτός που κάνει εισαγωγή; Εξαγωγές και εισαγωγές σίγουρα δεν κάνουν οι πρατηριούχοι.
Στην προηγούμενη έρευνα του ΣΕΕΠΕ στην Αθήνα το αποτέλεσμα έβγαλε ένα ποσοστό 15% πρατηριουχων που παρανομούν. Στην συνέντευξη τύπου του ΣΕΕΠΕ αναφέρθηκε από τον σύνδεσμο και το θέμα του λαθρεμπορίου και σε ένα ποσό 300εκ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία στην Ελλάδα πωλούνται κάθε χρόνο συνολικά 6.000.000.000 λίτρα βενζίνες και πετρέλαια. Αν τελικά κλέβει το 15% των πρατηριούχων με έναν μέσο όρο 0,05% από την πράξη (6.000.000.000 Χ 15% Χ 0,5%)προκύπτει ότι έχουμε 45.000.000 κλεμμένα λίτρα. Ο ΕΦΚ (Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης) βενζίνης (με τις τιμές της τότς έρευνας) είναι 0,670 Χ 24% = 0,830 ευρώ το λίτρο και του πετρελαίου κίνησης 0,330 Χ 24% = 0,409 ευρώ το λίτρο.
Αν συνεχίσουμε τις πράξεις, ο μέσος όρος είναι 0,830 + 0,409=1239 : 2 = 0,619/λίτρο Χ 45.000.000 = 27,855,000 ευρώ, χαμένοι φόροι από την κλοπή και αν προσθέσουμε σε αυτό και 50% φοροαποφυγή εισοδήματος, μιλάμε για 41,782,000 ευρώ χαμένους φόρους για το κράτος. Συνεχίζοντας την πράξη, μέχρι τα 300,000,000 εκατομμύρια που αναφέρει ο ΣΕΕΠΕ λείπουν 272,145,00 εκ. ευρώ τα οποία κάποιοι άλλοι τα κλέβουν, και αυτοί δεν είναι οι πρατηριούχοι
Τέλος, η κλοπή στις αντλίες έχει να μικρό ποσοστό στις απώλειες εσόδων αφού ο πρατηριούχος κλέβει τον πελάτη και όχι το κράτος. Εφόσον όμως ο έλεγχος προχωρήσει για την κλοπή στις αντλίες να μην μείνει μόνο στους πρατηριούχους αλλά ακόμα και στις εταιρείες που έλεγχουν τα συστήματα εισροών εκροών.