Skip to main content
| I | , ,

Σούπερ μάρκετ και πρατήρια καυσίμων αύξησαν τον τζίρο του λιανεμπορίου το 2022

διαβάσαμε στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Τα 62 δισ. ευρώ πλησίασε το 2022 ο τζίρος του λιανεμπορίου, εξέλιξη η οποία οφείλεται, βεβαίως, στην πλήρη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων το 2022, στην απουσία περιορισμών στις μετακινήσεις, στην αυξημένη τουριστική κίνηση, αλλά, βεβαίως, και στον πληθωρισμό. Οι δύο κλάδοι, άλλωστε, που είχαν τη μεγαλύτερη συμμετοχή στον συνολικό τζίρο του λιανεμπορίου το 2022 είναι αυτός των σούπερ μάρκετ (26,9%) και των πρατηρίων καυσίμων (13,9%), κλάδοι οι οποίοι χαρακτηρίστηκαν τη χρονιά που πέρασε από πολύ μεγάλες αυξήσεις τιμών.

Πληθωριστικός τζίρος

Και εάν στην περίπτωση των πρατηρίων καυσίμων η αύξηση του τζίρου σχετίζεται με τις πολύ περισσότερες μετακινήσεις σε σύγκριση με το 2021, καθώς δεν υπήρχε lockdown ούτε απαγόρευση μετακινήσεων από νομό σε νομό, στην περίπτωση των σούπερ μάρκετ η αύξηση του τζίρου είναι σχεδόν αποκλειστικά πληθωριστική, καθώς o όγκος πωλήσεων παρουσίασε οριακά μείωση με τους καταναλωτές να περικόπτουν δαπάνες ακόμη και για την αγορά τροφίμων. Συναφές με αυτό, αλλά και με τη γενικότερη τάση που υπάρχει κυρίως στη νεολαία, είναι το γεγονός άλλωστε ότι ο κλάδος που σημείωσε τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση τζίρου το 2022 σε σύγκριση με το 2021 (41%), παρά τη μικρή συμμετοχή του στον συνολικό κύκλο εργασιών του λιανεμπορίου, ήταν αυτός του λιανικού εμπορίου μεταχειρισμένων ειδών (17,28 εκατ. ευρώ).

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ ο συνολικός κύκλος εργασιών του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε το 2022 σε 61,99 δισ. ευρώ, έναντι 55,23 δισ. ευρώ το 2021, σημειώνοντας αύξηση 12,2%. Εάν, ωστόσο, εξαιρεθούν οι κλάδοι των τροφίμων, των καυσίμων και των οχημάτων, τότε ο τζίρος διαμορφώθηκε σε 22,65 δισ. ευρώ, έναντι 20,58 δισ. ευρώ το 2021, καταγράφοντας αύξηση 10,05%. Ο τζίρος στον κλάδο των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε σε 16,7 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 7% σε σύγκριση με το 2021, ενώ στα πρατήρια καυσίμων σημείωσε αύξηση 28,4% και διαμορφώθηκε σε 8,63 δισ. ευρώ.

Διψήφια ανάπτυξη σημείωσαν οι παραδοσιακοί κλάδοι του λιανεμπορίου, οι οποίοι ευνοήθηκαν από την πλήρη λειτουργία των φυσικών καταστημάτων, όπως είναι ο κλάδος της ένδυσης (αύξηση τζίρου 18,4%) και της υπόδησης (18,7%), ενώ κοντά στα 700 εκατ. ευρώ έφτασε ο τζίρος των καταστημάτων αθλητικού εξοπλισμού (ανάπτυξη 9%), κλάδος που βρίσκεται σε ανοδική πορεία από την εποχή των lockdowns. Η επιστροφή στους φυσικούς χώρους εργασίας και η κανονική λειτουργία των χώρων διασκέδασης είχε ως αποτέλεσμα τη σημαντική αύξηση, κατά 29,7%, του κλάδου καλλυντικών, όπως επίσης και του λιανεμπορίου ρολογιών και κοσμημάτων (26,7%).

Ειδικά το τέταρτο τρίμηνο του 2022, τρίμηνο που παραδοσιακά πραγματοποιείται πάνω από το 25% του συνολικού ετήσιου τζίρου, ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο διαμορφώθηκε σε 17,01 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 10,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021. Εξαιρουμένων των κλάδων τροφίμων, καυσίμων και οχημάτων, ο τζίρος του τελευταίου τετραμήνου του 2022 διαμορφώθηκε σε 6,58 δισ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 8,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2021.

Ανακατατάξεις στην αγορά

Τα νέα δεδομένα, πάντως, που προκάλεσε η πληθωριστική κρίση και οι νέες τάσεις που αναπτύχθηκαν μετά την πανδημία, προκαλούν με τη σειρά τους νέες ανακατατάξεις στον λιανεμπορικό χάρτη της χώρας, με τη σταθερά του τουρισμού, την ίδια ώρα, να παίζει τον δικό της καθοριστικό ρόλο. Ο ερχομός πολυτελών, αλλά και εκπτωτικών αλυσίδων, η έντονη δραστηριότητα στα αθλητικά είδη, καθώς και η περαιτέρω ανάπτυξη των marketplaces είναι μερικές από αυτές τις αλλαγές.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!