Skip to main content

Αίτημα συμπερίληψης του κλάδου πρατηρίων καυσίμων και ενέργειας σε ευρωπαϊκά προγράμματα – Διαβάστε ολόκληρο το υπόμνημα

Ερώτηση με θέμα: «Αίτημα συμπερίληψης του κλάδου πρατηρίων καυσίμων και ενέργειας σε ευρωπαϊκά προγράμματα» κατατέθηκε από την ανεξάρτητη Βουλευτή Α΄ Αθηνών, Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου, στις 22.8.2022 στη Βουλή (αριθμό πρωτοκόλλου 6902/22.08.2022) προς τους υπουργούς Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυρ. Πιερρακάκη.

Βάσει του υπομνήματος, η κα Αδαμοπούλου ρωτά τους δύο υπουργούς:

Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες προτίθεστε να προβείτε ώστε να συμπεριληφθεί ο κλάδος των πρατηρίων καυσίμων σε προγράμματα χρηματοδότησης που αφορούν στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των επιχειρήσεων τους;

Μπορείτε να παρακολουθείτε την πορεία της ερώτησης στο διαδικτυακό σύνδεσμο:
https://www.hellenicparliament.gr/Koinovouleftikos-Elenchos/Mesa-Koinovouleutikou-Elegxou?pcm_id=2eab0e29-8646-47d4-9532-aefa00e9e134

Στιγμιότυπο από βενζινάδικο στο κέντρο της Αθήνας, Παρασκευή 11 Μαρτίου 2022 (ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI)

Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:

Οι επιχειρήσεις του κλάδου πρατηρίων καυσίμων και ενέργειας έχουν ήδη διατυπώσει ευκρινώς την ανάγκη για αξιοποίηση της τεχνολογίας, εκσυγχρονισμό της λειτουργίας τους και απόκτηση νέων γνώσεων, προκειμένου να προβούν σε ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών με χρήση νέων ψηφιακών εργαλείων κατά τον κύκλο εργασιών τους.
Προσφάτως, έλαβα το υπόμνημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων [ΟΠΕΚ] με θέμα την ένταξη του κλάδου σε υφιστάμενα αναπτυξιακά και χρηματοδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ειδικότερα, η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων έχει επιφέρει αδυναμία για νέες επενδύσεις καθώς οι οικογενειάρχες πρατηριούχοι έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν
I. Τη ραγδαία αύξηση της παραβατικότητας.
II. Την τρομερή αύξηση του κεφαλαίου κίνησης που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να λειτουργήσουν με αποτέλεσμα την εξάντληση της ρευστότητας τους.
III. Την ανάγκη εκσυγχρονισμού σε ηλεκτρονικό και ψηφιακό επίπεδο όπως επίσης και σε μηχανολογικό εξοπλισμό.
IV. Τον αθέμιτο ανταγωνισμό “με δικαιολογία τον περιορισμό στο περιθώριο κέρδους” από τα θυγατρικά πρατήρια των διυλιστηρίων που ένα μέρος των ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΩΝ κερδών τους τα διοχετεύουν στις χαμηλές λιανικές τιμές και έχουν φτάσει στο σημείο να πωλούν καύσιμα σε λιανικές τιμές χαμηλότερες από αυτές που πουλάνε στα πρατήρια μας.
V. Τον μοναδιαίο περιορισμό του περιθωρίου κέρδους ο οποίος με τον τρόπο που έγινε τους οδηγεί ουσιαστικά σε εξόντωση και δείχνει ότι ο σκοπός του Υπουργείου ήταν απλά “επικοινωνιακός”.
VI. Τη μείωση των καταναλώσεων και την αλλαγή προσανατολισμού των καταναλωτών στο είδος καυσίμου.

Στην συνέχεια παρατίθεται αναλυτικά το υπόμνημα ώστε να λάβετε γνώση του επείγοντος χαρακτήρα του ζητήματος και να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες.

«Οι πόροι χρηματοδότησης, επιδότησης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μετά την πανδημική και ενεργειακή κρίση συγκροτούν ένα ισχυρό αναπτυξιακό αποτύπωμα και μια ευκαιρία επιχειρηματικής εξέλιξης, ισόρροπα διαχεόμενη σε όλους του τομείς και τους πολίτες.

Ο πολυσχιδής τομέας των πρατηρίων καυσίμων και ενέργειας, αδικαιολόγητα εξαιρείται από τα ευρωπαϊκά κονδύλια, πάρα το γεγονός ότι και συνεισφέρει σημαντικά στην οικονομία και χρειάζεται εργαλεία ψηφιακής εξέλιξης, μετάβασης σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας, διεύρυνσης δραστηριοτήτων, προκειμένου να εξελίξει, να βελτιώσει, να εναρμονίσει τις σύγχρονες μεταβαλλόμενες συνθήκες στο επιχειρηματικό περιβάλλον και να ενσωματώσει νέες καινοτόμες δράσεις.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) ζητάει να ενταχθεί ο κλάδος στα ευρωπαϊκά προγράμματα α) ΕΣΠΑ Νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 με τίτλο Ανθρώπινο Δυναμικό & Κοινωνική Συνοχή 2021 – 2027, β) στη δράση Pan-European Guarantee Fund της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, γ) στο Πρόγραμμα Ψηφιακού Μετασχηματισμού Μικρομεσαίων – Επιχειρήσεων ΚτΠ, όπως και σε κάθε άλλη δράση.

I. ΕΣΠΑ – ΝΕΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2021 – 2027

Αναφορικά με την ένταξη του κλάδου σε επιδοτούμενα ευρωπαϊκά προγράμματα και σε συνέχεια της προηγούμενης ένταξης του κλάδου στη Δράση «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας: Εμπόριο, Εστίαση, Εκπαίδευση» του Ε.Π. «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)», ΕΣΠΑ 2014 – 2020 (Α/Α3429, Κωδ. 022ΚΕ), ζητάμε την συνδρομή σας στην αντίστοιχα ένταξη του κλάδου και στην Νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 με τίτλο Ανθρώπινο Δυναμικό & Κοινωνική Συνοχή 2021 – 2027.
Προς την κατεύθυνση αυτή, επισυνάπτουμε σχετικά ως βάση την επιχειρηματολογία και την τροποποίηση – απόφαση ένταξης πρατηρίων στην δράση ΕΣΠΑ 2014- 2020:

  1. Επιστολή επιχειρηματολογίας ένταξης όλων των πρατηρίων στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014-2020 της Ένωσης Βενζινοπωλών Ν. Θεσσαλονίκης – μέλους της ΠΟΠΕΚ προς την κα Τράκη η Σοφία (Ομάδα έργου – ΕΠΑνΕΚ – ΕΣΠΑ 2014-2020).
  2. Υπόμνημα της ΠΟΠΕΚ με Επιχειρηματολογία μη αποκλεισμού ένταξης των πρατήριων προς τον Υφυπουργό Οικονομίας & Ανάπτυξης με κοινοποίηση στον ΓΓ Δημοσίων Επενδύσεων & Εταιρικού Συμφώνου για το Πλαίσιο Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ).
  3. Αναφορά ενώπιον του Υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης Β) της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης Επιχειρησιακού Προγράμματος Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα & Καινοτομία. Αίτημα δικαιώματος υποβολής επενδυτικών σχεδίων στη Δράση από τα πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας 4. Τροποποίηση – απόφαση ένταξης πρατηρίων στην δράση ΕΣΠΑ άρθρο 44 Έγκριση συμπλήρωσης Αρχείου Συχνών Ερωτήσεων – Απαντήσεων για τη Δράση «Εργαλειοθήκη Επιχειρηματικότητας : Εμπόριο, Εστίαση, Εκπαίδευση» του Ε.Π. «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (ΕΠΑνΕΚ)», ΕΣΠΑ 2014 – 2020 (Α/Α3429, Κωδ. 022ΚΕ).

II. ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ PAN-EUROPEAN GUARANTEE FUND της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων

Βασικός λόγος της απόρριψης των αιτήσεων των πρατηριούχων στο πρόγραμμα PanEuropean Guarantee Fund της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων από τις συμμετέχουσες τράπεζες, ήταν η λανθασμένη ένταξη των επιχειρήσεων μας σε έναν από τους Τομείς Αποκλεισμού που ορίζει η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και πιο συγκεκριμένα στον τομέα «Παραγωγής Ενέργειας βάσει ορυκτών καυσίμων και συναφείς δραστηριότητες» και ειδικότερα στο σκέλος (b) «Έρευνας για εντοπισμό και παραγωγή, διύλιση, μεταφορά, διανομή και αποθήκευση πετρελαίου». Από την παραπάνω διατύπωση και πιο συγκεκριμένα από τους όρους «παραγωγής ενέργειας», «διύλισης» και «έρευνας για εντοπισμό», είναι ήδη προφανές ότι τα παραπάνω αφορούν πετρελαϊκές εταιρίες που εξορύσσουν, διυλίζουν και εμπορεύονται ΑΡΓΟ πετρέλαιο.

Είναι προφανές ότι οι επιχειρήσεις μας δεν ΠΑΡΑΓΟΥΝ ενέργεια και επομένως δεν σχετίζονται καθόλου με το τον παραπάνω τομέα αποκλεισμού. Αποτελούμε καθαρά εμπορικές επιχειρήσεις ( ΚΑΔ 4730 «Λιανικό εμπόριο καυσίμων κίνησης σε εξειδικευμένα καταστήματα» ). Ακόμα, αν εξετάσουμε τα παραπάνω κριτήρια επιλεξιμότητας στην Αγγλική γλώσσα (που είναι η πρωτότυπη) σε έγγραφα που αναρτήθηκαν στις ιστοσελίδες μιας από τις συμμετέχουσες τράπεζες όσο και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (https://www.eif.org/what_we_do/egf/egf-annexxiii-paris-alignment.pdf) θα παρατηρήσουμε ότι χρησιμοποιούν τη φράση «Oil exploration & production, refining, transport, distribution and storage» αντίστοιχα. Η λέξη «Oil» μεταφράζεται μεν απλοϊκά ως πετρέλαιο, αλλά νοείται το αργό πετρέλαιο, καθώς η διεθνής ορολογία του διυλισμένου Πετρελαίου Κίνησης που εμπορευόμαστε στα πρατήρια μας είναι το «DIESEL». Απουσιάζει δε οποιαδήποτε αναφορά στα διυλισμένα προϊόντα η παράγωγα (derivatives) του αργού πετρελαίου όπως η Αμόλυβδη Βενζίνη, το Diesel Κίνησης και Θέρμανσης, το Υγραέριο Κίνησης που αποτελούν τα βασικά εμπορικά μας είδη μαζί με το Φυσικό Αέριο Κίνησης, το Φωτιστικό Πετρέλαιο τους σταθμούς φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων και πιστεύουμε ότι αν ο φορέας ήθελε να αποκλείσει τα πρατήρια καυσίμων τότε ευθέως θα έκανε αναφορά σε αυτά και την λιανική εμπορία.

Είναι προφανές λοιπόν, ότι μια εσφαλμένη ερμηνεία-μετάφραση του όρου «oil» καθώς και η βεβιασμένη ταύτιση των επιχειρήσεων μας στην παραγωγή ενέργειας αντί της εμπορίας στερεί από πολλούς συναδέλφους μας, αδίκως, την πρόσβαση σε Ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα την στιγμή που είναι πιο χρήσιμα και αναγκαία από ποτέ.

III. ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΨΗΦΙΑΚΟΥ ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΥ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΚτΠ

Με την απόφαση υπ αριθμ. 3345 / ΦΕΚ B2798.06.06.2022 ορίζονται οι όροι και οι ρυθμίσεις σχετικά με τη Δράση «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων». Με το άρθρο Β.3 Δυνητικοί Δικαιούχοι του Προγράμματος II – Κριτήρια επιλεξιμότητας και το άρθρο Γ.3 Δυνητικοί Δικαιούχοι του Προγράμματος III, ο κλάδος μας εξαιρείται από τα προγράμματα χρηματοδότησης – ενίσχυσης μικρομεσαίων επιχειρήσεων για την αγορά/αξιοποίηση ψηφιακών προϊόντων και υπηρεσιών και τη γενικότερη υποστήριξή τους για τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές,

Το γεγονός ότι ο κύριος Κωδικός Αριθμός Δραστηριότητας (ΚΑΔ) των πρατηρίων είναι τα καύσιμα και ο τζίρος από αυτά είναι αυτονόητα πολύ υψηλός, ανεξαρτήτως αν παράγεται σημαντικό κέρδος, αποτελεί την αιτία αποκλεισμού μας από επιδοτήσεις για όλες τις άλλες δράσεις των επιχειρήσεών μας ακόμη και αυτών των τουριστικών.

Οι επιχειρήσεις μας δεν περιορίζονται στο εμπόριο καυσίμων, έχουν ενσωματώσει και άλλες δραστηριότητες σχετικές η μη με το αυτοκίνητο οι οποίες υπό διαφορετικές συνθήκες θα ήταν καθόλα επιλέξιμες από τα προαναφερθέντα προγράμματα.

Πολλά πρατήρια διαθέτουν πλυντήρια οχημάτων, μικρές αγορές-mini market, καταστήματα εστίασης αλλά και τουριστικές δραστηριότητες όπως η ενοικίαση δωμάτιων, αυτοκίνητων η ακόμα και αυτοκινουμένων οχημάτων καθώς και η εξυπηρέτηση των παραπάνω. Μπροστά στον τεράστιο τζίρο των καυσίμων που προκύπτει εξαιτίας της υψηλής φορολογίας όλα τα παραπάνω καθίστανται μη επιλέξιμα παρότι η κερδοφορία τους μπορεί να είναι μεγαλύτερη. Ο εξαναγκασμός να διαχωριστούν οι δράσεις των πρατηρίων, δηλαδή να γίνουν διαφορετικές επιχειρήσεις που να μην έχουν μέσα τα καύσιμα, προφανώς και έρχεται σε αντίθεση με την θέληση της Πολιτείας που πριμοδοτεί την συγχώνευση των επιχειρήσεων. Τονίζουμε επίσης, ότι από τα ευεργετικά προγράμματα δεν αποκλείονται άλλες επιχειρήσεις που εμπορεύονται προϊόντα παραγώγων πετρελαίου.

Η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καυσίμων έχει επιφέρει αδυναμία για νέες επενδύσεις καθώς οι οικογενειάρχες πρατηριούχοι έχουν πλέον να αντιμετωπίσουν:
I. Τη ραγδαία αύξηση της παραβατικότητας.
II. Την τρομερή αύξηση του κεφαλαίου κίνησης που χρειάζονται οι επιχειρήσεις για να λειτουργήσουν με αποτέλεσμα την εξάντληση της ρευστότητας τους.
III. Την ανάγκη εκσυγχρονισμού σε ηλεκτρονικό και ψηφιακό επίπεδο όπως επίσης και σε μηχανολογικό εξοπλισμό.
IV. Τον αθέμιτο ανταγωνισμό “με δικαιολογία τον περιορισμό στο περιθώριο κέρδους” από τα θυγατρικά πρατήρια των διυλιστηρίων που ένα μέρος των ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΩΝ κερδών τους τα διοχετεύουν στις χαμηλές λιανικές τιμές και έχουν φτάσει στο σημείο να πωλούν καύσιμα σε λιανικές τιμές χαμηλότερες από αυτές που πουλάνε στα πρατήρια μας.
V. Τον μοναδιαίο περιορισμό του περιθωρίου κέρδους ο οποίος με τον τρόπο που έγινε τους οδηγεί ουσιαστικά σε εξόντωση και δείχνει ότι ο σκοπός του Υπουργείου ήταν απλά “επικοινωνιακός”. VI. Τη μείωση των καταναλώσεων και την αλλαγή προσανατολισμού των καταναλωτών στο είδος καυσίμου.

Τα επιδοτούμενα προγράμματα αποτελούν για τον κλάδο, όπως και για κάθε επιχείρηση, ένα απαραίτητο εργαλείο και εχέγγυο στην ανάγκη ανάπτυξης, καινοτομίας, εξέλιξης, μετασχηματισμού των επιχειρήσεων μας, πολλώ δε μάλλον σε συνθήκες οικονομικού μαρασμού, λόγω της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης. Ο κλάδος μας απέχει αναίτια και κατ΄ εξακολούθηση από ευρωπαϊκά προγράμματα επιδότησης, όπως εν προκειμένω στα προαναφερόμενα αποτελούν μείζον ζήτημα και προϋπόθεση βιωσιμότητας και εξέλιξης των οικογενειαρχών πρατηριούχων προς τους νέους όρους και συνθήκες της αγοράς.

Ο κλάδος είναι ένας κλάδος πολυσχιδής, εξελίξιμος με δραστηριότητα σε όλες τις μορφές ενέργειας και όχι μόνο στα ορυκτά καύσιμα. Οι επιχειρήσεις μας, όπως και κάθε επιχείρηση, έχουν την ανάγκη αξιοποιήσουν την τεχνολογία, να εκσυγχρονίσουντην λειτουργία τους, να αποκτήσουν νέες γνώσεις, να προβούν σε ανάπτυξη προϊόντων και υπηρεσιών με νέα ψηφιακά εργαλεία και υπηρεσίες στις επιχειρήσεις τους.

Ζητάμε την άμεση, καθοριστική παρέμβασή σας και τις απαιτούμενες ενέργειες σας προς την κατεύθυνση ένταξης και επιλεξιμότητας του κλάδου μας στα τρέχοντα αναπτυξιακά προγράμματα, (ΕΣΠΑ, Pan European Guarantee Fund, «Ψηφιακός Μετασχηματισμός Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων» όπως και σε κάθε άλλη δράση εφεξής.»

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!