| Notaka

“Ατμοσφαιρική Ρύπανση: Η πολυπλοκότητα, οι αριθμοί που δεν λένε πάντα την αλήθεια και οι αναγκαίες πρωτοβουλίες”.

 Î‘τμοσφαιρική ρύπανση στην Αθήνα

Ο καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Σπύρος Ραψομανίκης, εξηγεί στο News 24/7 ,με απλά παραδείγματα, τις παραμέτρους της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και τονίζει την αναγκαιότητα της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές που υιοθετείται σταδιακά από όλα τα προηγμένα κράτη.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν είναι ένα καινούργιο θέμα. Υπήρχε, υπάρχει και θα συνεχίσει να υπάρχει όσο η ανθρωπότητα δραστηριοποιείται σε συνθήκες αστικού περιβάλλοντος. Βέβαια, το γεγονός ότι συνεχώς εδώ και δεκαετίες “ανακαλύπτουμε” ξανά και ξανά αυτό το σοβαρό ζήτημα μόνο θετικό δεν μπορεί να χαρακτηριστεί, αφού αυτό σημαίνει ότι τόσο λιγότερα κάνουμε για το λύσουμε. Πριν λίγες ημέρες, νέα στατιστικά δεδομένα που είδαν το φως της δημοσιότηταςεπανέφεραν το θέμα, με πολλά ΜΜΕ ανά τον κόσμο να “πέφτουν από τα σύννεφα”.

 

Τα δεδομένα αυτά της διεθνούς επιστημονικής έρευνας με τίτλο “Η κατάσταση του Παγκόσμιου Αέρα 2019″ (State of Globar Air-SOGA), ανέφεραν πως η ρύπανση του αέρα, τόσο στο περιβάλλον όσο και σε κλειστούς χώρους, «κόβει» κατά μέσο όρο 20 μήνες ζωής από το προσδόκιμο ζωής ενός παιδιού που γεννιέται σήμερα στη γη. Επιπλέον ανέφεραν ότι περίπου το 92% του παγκόσμιου πληθυσμού συνεχίζει να ζει σε περιοχές όπου η συγκέντρωση μικροσωματιδίων ΡΜ2,5 στον αέρα υπερβαίνει το επίπεδο που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας θεωρεί υγιές.

Η ρύπανση του αέρα, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, συμβάλλει σχεδόν στο 10% των θανάτων διεθνώς και το 2017, προκαλώντας σχεδόν πέντε εκατομμύρια πρόωρους θανάτους, υπήρξε η τέταρτη αιτία πρόωρου θανάτου. Η ρύπανση του αέρα εκτιμάται ότι εμπλέκεται στο 41% των θανάτων διεθνώς από χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, το 20% των περιστατικών διαβήτη τύπου 2, το 19% των περιπτώσεων καρκίνου των πνευμόνων, το 16% των περιπτώσεων ισχαιμικής νόσου και το 11% των θανάτων από εγκεφαλικό, σύμφωνα με τη νέα μελέτη.

Όλα αυτά τα δεδομένα μας έκαναν να απευθυνθούμε στους ανθρώπους της επιστημονικής κοινότητας που μελετούν το ζήτημα εδώ και δεκαετίες, διαπιστώνοντας τελικά πως οι αριθμοί αυτοί στερούνται πλήρους αξιοπιστίας μιας και ο τρόπος που πολλοί επιστήμονες καταλήγουν σε αυτούς επιδέχεται αμφισβήτησης.

Τα στοιχεία είναι στατιστικά και όχι τοξικολογικά

“Υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα με όλα αυτά τα στοιχεία και αυτό είναι ότι είναι στατιστικά και όχι τοξικολογικά. Δεν πιάσαμε δηλαδή 10 εκατομμύρια ανθρώπους να τους κάνουμε νεκροτομή και διαπιστώσαμε εάν ο θάνατος τους προήλθε από ατμοσφαιρική ρύπανση ή όχι. Αυτό που κάνουμε είναι πως υποθέτουμε ότι σε ορισμένα σημεία του κόσμου που υπάρχει μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση, αφαιρούμε αρκετά στατιστικά στοιχεία σχετικά με άλλες παραμέτρους, παραμένει μόνο η ατμοσφαιρική ρύπανση και έτσι καταλήγουμε σε αυτά συμπεράσματα. Υπάρχουν πολλές τέτοιες μελέτες και έρευνες που δημοσιεύονται. Είναι χοντρική προσέγγιση για ένα τόσο μεγάλο ζήτημα” μας λέει ο καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Σπύρος Ραψομανίκης, που έχει γνωστικό αντικείμενο την ατμοσφαιρική ρύπανση και την αντιρρυπαντική τεχνολογία ατμοσφαιρικών ρύπων με δεκάδες έρευνες και δημοσιεύσεις στο ενεργητικό του. 

Εργοστάσιο και ατμοσφαιρική ρύπανση
Εργοστάσιο και ατμοσφαιρική ρύπανση  123RF

Η σύγκριση Αθήνας-Βρυξελλών και το παράδοξο αποτέλεσμα

Ο κ.Ραψομανίκης μας παραθέτει μάλιστα και ένα παράδειγμα συγκρίνοντας την ατμόσφαιρα της Αθήνας και των Βρυξελλών που έχει μεγάλο ενδιαφέρον και αποδεικνύει την πολυπλοκότητα του προβλήματος.

“Στην Αθήνα αντί τα αιωρούμενα μικροσωματίδια να είναι 15 μικρογραμμάρια/ανά κυβικό μέτρο είναι 30 μικρογραμμάρια/ανά κυβικό μέτρο, ανά πάσα στιγμή παραπάνω μέρες από ότι θα έπρεπε. Ο ίδιος αριθμός είναι και στις Βρυξέλλες. Στις Βρυξέλλες όμως θα πεθάνουν από καρκίνο των πνευμόνων 10.000 άνθρωποι ,ενώ στην Αθήνα μόνο 2.000 άνθρωποι, αν και έχουμε τις ίδιες συγκεντρώσεις. Γιατί συμβαίνει αυτό; Γιατί στις Βρυξέλλες καίνε πετρέλαιο στα αυτοκίνητά τους και είναι οργανικές χημικές ενώσεις πάνω στα αιωρούμενα σωματίδια ,ενώ στην Αθήνα έχουμε αλάτι που έρχεται από το Σαρωνικό και σκόνη από τη Σαχάρα, άρα, δεν είναι τόσο τοξικό. Βλέπουμε ότι τα αποτελέσματα είναι διαφορετικά και αυτό γιατί τα αιωρούμενα σωματίδια δεν είναι μια χημική ένωση”, μας εξηγεί.

Δουλειά μας είναι να βάλουμε τους αριθμούς σε σωστή βάση, και αυτό είναι το δύσκολο

Από το παράδειγμα της σύγκρισης της Αθήνας και των Βρυξελλών αντιλαμβανόμαστε το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στην ακριβή απόδοση των αριθμών που για δεκάδες πανεπιστήμια, εργαστήρια και ερευνητικά κέντρα ανά τον κόσμο αποτελεί ένα στοίχημα με τον εαυτό τους. “Δουλειά μας είναι να βάλουμε τους αριθμούς σε σωστή βάση, και αυτό είναι το δύσκολο” υπογραμμίζει ο κ.Ραψομανίκης, παραθέτοντας μας μια νέα μέθοδο που μπορεί να μας δώσει στο μέλλον υπολογισμούς με μεγαλύτερη ακρίβεια.

“Υπάρχει μια νέα μέθοδος όπου παίρνουμε ένα “δισκάκι” ας το πούμε έτσι απλά , βάζουμε πάνω υγρά που προσομοιάζουν εκείνα των πνευμόνων μας και πάνω ρίχνουμε αιωρούμενα μικροσωματίδια ,με το τρόπο που θα τα συγκεντρώναμε για να τα μετρήσουμε, και μελετούμε τις επιπτώσεις που θα έχουν πάνω σ’ αυτά τα υγρά. Και βλέπουμε ότι άλλη ζημιά κάνουν τα μικροσωματίδια από την ατμόσφαιρα των Βρυξελλών που είναι επιβαρυμένη από τους ντιζελοκινητήρες και άλλη ζημιά κάνουν της Αθήνας. Αυτό που λέμε λοιπόν είναι απλό: Αλλάξτε το τεστ για να έχουμε ασφαλέστερα συμπεράσματα”.

Στροφή στην ηλεκτροκίνηση

Ωστόσο, μπορεί στο πεδίο της αριθμητικής η επιστημονική κοινότητα να έχει τις ενστάσεις, τους ενδοιασμούς της και τις διαφορετικές προσεγγίσεις που εξηγήθηκαν παραπάνω επαρκώς, αυτό δεν σημαίνει όμως ότι το πρόβλημα δεν υπάρχει, ότι δεν είναι σοβαρό και ότι κακώς συνδέεται με ανθρώπινη υγεία. Το αντίθετο μάλιστα.

Ατμοσφαιρική Ρύπανση: Η πολυπλοκότητα, οι αριθμοί που δεν λένε πάντα την αλήθεια και οι αναγκαίες πρωτοβουλίες

“Το γενικό πρόβλημα το ξέραμε πάντα, ασφαλώς δεν είναι κάτι καινούργιο. Στην Αθήνα δε το πρόβλημα ήταν πιο έντονο μέχρι τη δεκαετία του ’90 γιατί αυτό που αυτό που καίγαμε στα αυτοκίνητά μας μόνο βενζίνη δεν ήταν. Από τη στιγμή που βελτιώσαμε τα καύσιμα, το πρόβλημα μειώθηκε αισθητά. Αυτό είναι το πρώτο πράγμα που επισημαίνουμε σε πόλεις με μεγάλη ατμοσφαιρική ρύπανση, όπως για παράδειγμα κάναμε πρόσφατα στην Μπανγκόκ. Δηλαδή, τους λέμε απλά “σταματήστε να καίτε μαζούτ”.

Το 50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προέρχεται από τις μεταφορές

Η αναφορά στα καύσιμα οδηγεί τη συζήτηση αναπόφευκτα στις μεταφορές και στον και τον ισχυρισμό των αυτοκινητοβιομηχανιών πως το το αυτοκίνητο δαιμονοποιείται και αποτελεί τον εύκολο στόχο.

“Το 50% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης προέρχεται από τις μεταφορές και αυτό δεν χωρά πλέον αμφισβήτηση. Στην Ελλάδα ας πούμε έχουμε 3 εκατ. αυτοκίνητα. Άρα, δυνητικά 3 εκατομμύρια πηγές ατμοσφαιρικής ρύπανσης που μάλιστα δεν ξέρουμε πως συντηρούνται και δεν υπάρχει τρόπος να το ελέγξουμε. Στην Ολλανδία για παράδειγμα στόχος είναι από το 2025 να μην κυκλοφορούν νέες μηχανές εσωτερικής καύσης. Γιατί υπάρχει αυτή η τάση; Γιατί πολύ απλά με την ηλεκτρική ενέργεια η Πολιτεία έχει να ελέγξει μια πηγή ρύπανσης, δηλαδή το εργοστάσιο ηλεκτρισμού. Άρα, στην Αθήνα σκεφτείτε το κράτος από 3 εκατομμύρια ανεξέλεγκτες πηγές ρύπανσης να έχει να ελέγξει μόνο μία και μάλιστα αυτή η μία στο μέλλον να παράγει ηλεκτρική ενέργεια σε μεγάλο βαθμό από ανανεώσιμες πηγές. Υπάρχει τεράστια διαφορά”, επισημαίνει ο κ.Ραψομανίκης.

“Θα έπρεπε να είχαμε υιοθετήσει αυτή την τεχνολογία εδώ και έναν αιώνα. Η επιστημονική γνώση υπάρχει και οι βιομηχανίες θα πρέπει να μην σκέφτονται το κόστος και να προχωρήσουν επιτέλους σε μεγάλες τομές. Ήδη, σιγά – σιγά το κάνουν και οι Πολιτεία πρέπει να θεσπίσει αυστηρότερο πλαίσιο” μας λέει.

Εν κατακλέιδι από την συζήτηση μας με τον κ.Ραψομανίκη καταλαβαίνουμε πως απέναντι στα στοιχεία που δημοσιεύονται πρέπει πάντα δίπλα να βάζουμε ένα μεγάλο ερωτηματικό, πως η επιστήμη και η τεχνολογία έχει πια προοδέυσει και ήρθε η ώρα για μεγάλες αλλαγές στη βιομηχανία και τις μεταφορές γιατί το πρόβλημα είναι μεγάλο και όσο ο καιρός περάνει τόσο πιο δύσκολη θα γίνεται για τον άνθρωπο και το περιβάλλον η επιστροφή στην κανονικότητα.

news247.gr

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews REPSOL Revoil RMM Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies Urals WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ ΡΕΒΟΙΛ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ
ΕΔΡΑ:
Διεύθυνση: Αρχιμήδους 29
Ηράκλειο Κρήτης, 71306
ΤΗΛ: 2810 220885
FAX: 2810 220881
EMAIL: popek@popek.gr
Χάρτης πρατηρίων καυσίμων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!