| Notaka

Τελειώνει η εποχή του φθηνού πετρελαίου”.

Στα υψηλότερα επίπεδα από το 2014 οι τιμές του πετρελαίου στις ασιατικές αγορές

 Η παγκόσμια οικονομία διανύει τη δική της άνοιξη. Βέβαια, οι κακές στιγμές χρειάζονται πολύ χρόνο για να ξεχαστούν. Η δραματική χρηματοπιστωτική κρίση του 2008, η επακόλουθη κρίση χρέους στην Ευρωζώνη και η μεγάλη αύξηση των τιμών πετρελαίου, που σημειώθηκε δύο φορές τα τελευταία δέκα χρόνια, κλόνισε σε μεγάλο βαθμό την εμπιστοσύνη των πολιτών, των επιχειρηματιών και των επενδυτών στις ανεπτυγμένες οικονομίες.

Ωστόσο, η ανησυχία υποχώρησε τα τελευταία επτά χρόνια, χάρη στην απρόσκοπτη ανάπτυξη της διεθνούς οικονομίας. Οι οικονομικές μεταρρυθμίσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες και στην Ευρωπαϊκή Ενωση, όπως εκείνες του Εμανουέλ Μακρόν στη Γαλλία, ενίσχυσαν την εμπιστοσύνη το 2017. Υπ’ αυτό το πρίσμα, η ζήτηση για καύσιμα και ενέργεια εν γένει και άλλες πρώτες ύλες τονώθηκε. Η συνεχιζόμενη ανοδική πορεία των τιμών του πετρελαίου από τις αρχές του 2016 αντιπροσωπεύει τόσο την επιτυχία του ΟΠΕΚ να περιορίσει την παραγωγή των κρατών-μελών του όσο και την εντεινόμενη ζήτηση.

Γιατί, όμως, μετράει τόσο πολύ το πετρέλαιο; Καμία άλλη πρώτη ύλη δεν έχει τη δική του αξία και σημασία. Η επεξεργασία και η διύλιση του πετρελαίου οδηγούν σε παράγωγα που χρησιμοποιούνται σε ευρεία γκάμα εφαρμογών, όπως σε διαφόρων ειδών μηχανές, σε εργοστάσια, σε γραφεία και σε αυτοκίνητα.

Το πετρέλαιο επέχει θέση απαραίτητου συστατικού για τα φάρμακα, τα πλαστικά, την άσφαλτο, αλλά και για πολλά άλλα καταναλωτικά προϊόντα. Η δραστική κάμψη στις τιμές πετρελαίου και η συνεπαγόμενη πτώση του πληθωρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο, εξαιτίας της αύξησης στην παραγωγή σχιστολιθικών υδρογονανθράκων στις ΗΠΑ από το 2013 και μετά, τόνωσε την κατανάλωση σε όλο τον κόσμο. Μπορούμε να φανταστούμε ότι λειτούργησε όπως ακριβώς μια φοροαπαλλαγή, η οποία δεν χρειάζεται να χρηματοδοτηθεί. Δεδομένου ότι η κατανάλωση αντιστοιχεί στο ήμισυ ή στα δύο τρίτα του ΑΕΠ για τις ανεπτυγμένες χώρες, το φθηνό πετρέλαιο βοήθησε στην αναθέρμανση της ζήτησης και στη συγχρονισμένη ανάπτυξη της παγκόσμιας οικονομίας.

Με όλα αυτά κατά νουν, μήπως πρέπει να αρχίσουμε να ανησυχούμε για την πρόσφατη ανοδική πορεία του «μαύρου χρυσού»; Οχι, τουλάχιστον προς το παρόν.

Αν, βέβαια, εκτιναχθεί ξαφνικά στα 100 δολάρια το βαρέλι, για παράδειγμα, θα προβληματιστούμε. Αλλά αν πρόκειται για μία τιμή στα 70 δολάρια το βαρέλι και ενίσχυση του πληθωρισμού 0,2%-0,3% φέτος, τότε δεν θα μας πειράξει ιδιαίτερα.

Οσον αφορά το τι να περιμένουμε, η απάντηση έχει ως εξής: Οσο καιρό οι εντάσεις μεταξύ Σαουδικής Αραβίας και Ιράν δεν κλιμακωθούν, πέραν του σημερινού πολέμου στην Υεμένη και σε ορισμένες περιοχές της Συρίας, και τα Στενά του Ορμούζ μένουν ανοικτά, δεν είναι πολύ πιθανόν να υπάρξει νέα αύξηση, η οποία θα διατηρηθεί επί μακρόν. Εν τω μεταξύ, η συνεχιζόμενη άνοδος τιμών χάρη στην περαιτέρω ενδυνάμωση της παγκόσμιας ζήτησης θα συντελέσει σε σημαντική αύξηση της παραγωγής στις ΗΠΑ και αλλού.

Κι ενώ ο ΟΠΕΚ εξακολουθεί να επηρεάζει την τιμή ενός βαρελιού πετρελαίου, ο έλεγχος που ασκεί γενικά περιστέλλεται λόγω οξύτερου ανταγωνισμού. Ενδεχομένως, οι τιμές να εξασθενήσουν ελαφρώς το 2018 λόγω αυξημένης παραγωγής. Πάντως, αναμένουμε ότι και φέτος θα συνεχιστεί η συγχρονισμένη ανάπτυξη της διεθνούς οικονομίας. Οσο καιρό οι τιμές ανέρχονται, χάρη στην έντονη ζήτηση των καταναλωτών, δεν πρέπει να ανησυχούμε. Αν οι υψηλές τιμές πετρελαίου, πάντως, παρακινήσουν ορισμένους να εφαρμόσουν τις αποφάσεις τους για τη νέα χρονιά, για να οδηγούν λιγότερο και να κάνουν περισσότερες ποδήλατο, τότε θα υπάρξουν και παράπλευρες θετικές συνέπειες.

HOLGER SCHMIEDING*, KALLUM PICKERING** και FLORIAN HENSE***

* Επικεφαλής οικονομολόγος, ** επικεφαλής οικονομολόγος για τη Βρετανία και *** οικονομολόγος για την Ε.Ε. της Berenberg Bank.
Πηγή Tromaktiko

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil FuelMate Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Greek Mafia Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy twitter Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αττική Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΥΠ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κακοκαιρία κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!