| Notaka

“Γεωπολιτική και Ενέργεια σε Έναν Αβέβαιο Κόσμο”.

 Της Μάχης Τράτσα,

Στο σημερινό ασταθές και πολύπλοκο περιβάλλον η ενέργεια και η γεωπολιτική παραμένουν στενά συνδεδεμένες. Η τύχη της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής (NAFTA) ή του Brexit ενδέχεται να έχει σημαντικές επιπτώσεις και στην αγορά ενέργειας. Ομοίως, η πολιτική κυρώσεων των ΗΠΑ θα μπορούσε να έχει αντίκτυπο στον ενεργειακό εφοδιασμό και στην ενεργειακή ασφάλεια της Ευρώπης. Οι εντάσεις μεταξύ του Κατάρ και των εταίρων του στο Συμβούλιο Συνεργασίας του Κόλπου δημιούργησαν μια αβεβαιότητα στις παγκόσμιες αγορές Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ). Όπως και οι πολιτικές διαταραχές στις σχέσεις μεταξύ «γειτόνων» διαταράσσουν τις ροές του εμπορίου της ενέργειας ανά τον πλανήτη.

Τον περασμένο Οκτώβριο το Κέντρο για την Παγκόσμια Ενεργειακή Πολιτική του Πανεπιστημίου Κολούμπια, σε συνεργασία με τη Statoil, φιλοξένησε ένα «εργαστήριο» στο Παγκόσμιο Κέντρο του Κολούμπια στο Παρίσι, προκειμένου να διερευνηθούν τα σημεία όπου η ενέργεια και η γεωπολιτική διασταυρώνονται στις αγορές πετρελαίου και φυσικού αερίου, στην πολιτική για το κλίμα και σε μια σειρά άλλων θεμάτων, όπως είναι η εθνική ασφάλεια και η ασφάλεια στον κυβερνοχώρο.

Ένα από τα βασικά σημεία που συζητήθηκαν από τους ειδικούς, εκείνο το διήμερο στη γαλλική πρωτεύουσα, ήταν η βαθιά αβεβαιότητα που αντιμετωπίζουν οι αγορές φυσικού αερίου και η ανάπτυξή τους.

Μετά το πρώτο κύμα προμήθειας ΥΦΑ από το Κατάρ κατά την προηγούμενη δεκαετία, ένα δεύτερο κύμα βρίσκεται σε εξέλιξη, καθοδηγούμενο αυτή τη φορά, κυρίως από τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Αυστραλία και τη Ρωσία. Ωστόσο, υπάρχουν μεγάλες αβεβαιότητες όσον αφορά τη ζήτηση, ιδίως στην Κίνα, στην Ινδία, και σε πλήθος αναδυόμενων εισαγωγέων ΥΦΑ, οι οποίοι μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά το χρονοδιάγραμμα της επαν-εξισορρόπησης στην αγορά ΥΦΑ.

Οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο του Κολούμπια επεσήμαναν ότι στις μεγάλες αναπτυσσόμενες χώρες (Κίνα, Ινδία), η χρήση φυσικού αερίου (και η ζήτηση ΥΦΑ) επηρεάζεται από τις ανησυχίες για την ποιότητα του αέρα. Εντούτοις, όπως ανέφεραν ορισμένοι ομιλητές, η ποιότητα του αέρα μπορεί να βελτιωθεί και με άλλους τρόπους όπως είναι η αποθείωση και άλλες τεχνολογίες καθαρού άνθρακα. Ως εκ τούτου, η ποιότητα του αέρα μπορεί να συνεχίσει να αποτελεί έναν «σύμμαχο» του φυσικού αερίου στις συγκεκριμένες χώρες, αλλά δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι θα παραμείνει έτσι σε μακροπρόθεσμη βάση.

Οι ειδικοί που πήραν μέρος στις συζητήσεις, αναφέρθηκαν επίσης στις προοπτικές για νέα έργα υγροποίησης αερίου, τα οποία αντιμετωπίζουν ουσιαστικές αντιξοότητες. Η σημειακή ζήτηση ΥΦΑ είναι υψηλή, αλλά οι αγοραστές παραμένουν απρόθυμοι να υπογράψουν νέες μακροπρόθεσμες συμβάσεις στο σημερινό περιβάλλον της αγοράς. Η επιτυχία στην αποδέσμευση νέων προμηθειών ΥΦΑ θα εξαρτηθεί από τη βιωσιμότητα των νέων επιχειρηματικών μοντέλων που εξετάζονται επί του παρόντος, όπως η προσφορά σταθερών τιμών κλπ.

Οι συμμετέχοντες συζήτησαν επίσης κατά πόσο η υποστήριξη της διοίκησης Ντόναλντ Τραμπ στον άνθρακα και στην πυρηνική ενέργεια θα μπορούσε να επηρεάσει δυσμενώς τη ζήτηση αερίου στις Ηνωμένες Πολιτείες. Επίσης, εστίασαν στην αμερικανική ρητορική για προστασία του εμπορίου, η οποία προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με τις μελλοντικές εξαγωγές αμερικανικού αερίου. Ορισμένοι ομιλητές επεσήμαναν ότι η εξάρτηση της Ευρώπης από το αμερικανικό αέριο θα μπορούσε να αποτελέσει πηγή αβεβαιότητας για τη Γηραιά Ήπειρο, όπως και η εξάρτησή της, τα τελευταία χρόνια, από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Παρά τη σταθερή συνολική ζήτηση φυσικού αερίου στην Ευρώπη, οι συμμετέχοντες συμφώνησαν ότι οι ευρωπαϊκές ανάγκες εισαγωγής φυσικού αερίου πρόκειται να αυξηθούν γρήγορα στο προσεχές μέλλον, λόγω της συνεχιζόμενης μείωσης της ευρωπαϊκής παραγωγής αερίου.

Φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια

Πάντως, όπως επισημάνθηκε από τους ομιλητές, χωρίς μια τεράστια αύξηση στις τιμές δικαιωμάτων εκπομπών CO2, υπάρχουν ελάχιστα περιθώρια για αύξηση της ζήτησης φυσικού αερίου στον τομέα της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην ηπειρωτική Ευρώπη.

Η ταχεία απόσυρση του «στόλου» παραγωγής άνθρακα στη Γερμανία θα μπορούσε να δημιουργήσει χώρο για το φυσικό αέριο στην ηλεκτρική ενέργεια. Ο συγκεκριμένος στόχος όμως παραμένει δύσκολος καθώς αναμένεται ότι η σταδιακή κατάργηση του άνθρακα θα προχωρήσει πολύ πιο αργά από ό,τι η σταδιακή απόσυρση των πυρηνικών. Σε κάθε περίπτωση, όπως υπογράμμισαν οι συμμετέχοντες στο εργαστήριο, η Ουκρανία παραμένει (με εξαιρετικά αβέβαιο μέλλον) βασικός παίκτης του ευρωπαϊκού τοπίου ενεργειακής ασφάλειας, ενώ δεν διέκριναν σημαντικές επιπτώσεις στην αγορά φυσικού αερίου από το Brexit.

Πρωταγωνιστής το φυσικό αέριο το 2018 για την Ελλάδα

Πάντως το φυσικό αέριο «πρωταγωνιστεί» στην Ελλάδα του 2018. Καταρχάς δίνεται σε όλους τους καταναλωτές το δικαίωμα της επιλογής προμηθευτή φυσικού αερίου, με πολλούς νέους παίκτες να μπαίνουν ή να ετοιμάζονται να εισέλθουν στην αγορά. Παράλληλα, μεγάλα έργα κατασκευάζονται ή σχεδιάζονται. Η κατασκευή του Διαδριατικού Αγωγού ΤΑP συνεχίζεται με ταχείς ρυθμούς ώστε να είναι έτοιμος να υποδεχθεί το αζέρικο φυσικό αέριο το 2020. Οι διαπραγματεύσεις για τον αγωγό East Med, ο οποίος θα μεταφέρει αέριο από το Ισραήλ στην Ευρώπη, διαμέσου της Ελλάδας, συνεχίζονται και, εντός του έτους, αναμένεται να πέσουν και οι υπογραφές της σχετικής συμφωνίας. Επίσης, εφέτος αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή του αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση για την κατασκευή της νέας πλωτής δεξαμενής υγροποιημένου φυσικού αερίου στην Αλεξανδρούπολη (Floating Storage Regasification Unit – FSRU).

Η Συμφωνία για το κλίμα και η σαουδικο-ρωσική συμμαχία

Η Συμφωνία του Παρισιού θα επιζήσει της αποχώρησης των ΗΠΑ, αλλά μακροχρόνια η απανθρακοποίηση θα αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις.

Οι συμμετέχοντες στο «Εργαστήρι» που διοργάνωσε το Κολούμπια σημείωσαν ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχουν ακόμη αποσυρθεί από τη Συμφωνία για το Κλίμα του Παρισιού, αν και κανείς δεν περίμενε τα σχέδια της αμερικανικής κυβέρνησης να αλλάξουν.

Οι ομιλητές υποστήριξαν ότι η συμφωνία θα επιζήσει της αποχώρησης της Αμερικής. Η δομή της συμφωνίας είναι ανθεκτική, οι δεσμεύσεις μπορούν να αλλάξουν, πάντα στο πλαίσιο της συνθήκης και οι περισσότεροι από τους μεγάλους ρυπαντές συμμετέχουν, εξυπηρετώντας ο καθένας τα δικά του συμφέροντα.

Η Κίνα και η Ινδία πιθανώς θα υπερβούν τους στόχους τους, αντισταθμίζοντας την αποχή των ΗΠΑ. Ωστόσο, θα είναι πολύ πιο δύσκολο να επιτευχθούν οι φιλόδοξες δεσμεύσεις μετά το 2020 χωρίς την Αμερική.

Διάφοροι συμμετέχοντες σημείωσαν ότι η αμερικανική διπλωματική επιρροή και εξουσία ήταν αποφασιστικής σημασίας για τη δημιουργία της συμφωνίας του Παρισιού (επί Μπάρακ Ομπάμα), και ορισμένοι εξέφρασαν την άποψη ότι ούτε η Ευρώπη ούτε η Κίνα είναι σε θέση να διαδραματίσουν παρόμοιο ρόλο αυτή τη στιγμή.

Όσον αφορά στη στρατηγικής σημασίας σαουδικο-ρωσική συμμαχία ορισμένοι συμμετέχοντες σημείωσαν ότι οι έντονες σχέσεις των δύο χωρών, οι οποίες κατά καιρούς χαρακτηρίζονταν από έντονες πολιτικές αποκλίσεις, φαίνεται ότι κατέληξαν σε έναν “γάμο συμφερόντων”, ο οποίος ενδέχεται να φέρει μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ευθυγράμμιση.

Η πολιτική για το πετρέλαιο αποτελεί μόνο ένα μέρος αυτής της γεωπολιτικής σχέσης. Τα ρωσικά συμφέροντα στη Μέση Ανατολή και οι σαουδαραβικές αβεβαιότητες σχετικά με τις αμερικανικές δεσμεύσεις στην περιοχή αποτελούν τον …οδηγό για την επαναπροσέγγιση Σαουδικής Αραβίας-Ρωσίας, αν και οι περισσότεροι ομιλητές εξέφρασαν την άποψη ότι η νέα συμμαχία δεν είναι πιθανό να διαρκέσει μακροπρόθεσμα.

ΠΗΓΗ: Energia.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!