Skip to main content
| Notaka

“Η ΕΕ δεν πήρε το μάθημά της από το Dieselgate”.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη δεν έμαθαν τίποτα από το σκάνδαλο με το παράνομο λογισμικό που είχε εγκαταστήσει η Volkswagen στα ντιζελοκίνητα οχήματά της και οδήγησε σε επιβολή μεγάλων προστίμων στις ΗΠΑ την ίδια ώρα που η Ευρώπη δεν έχει καταφέρει κάτι αντίστοιχο.

 

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα κράτη μέλη δεν έμαθαν τίποτα από το σκάνδαλο με το παράνομο λογισμικό που είχε εγκαταστήσει η Volkswagen στα ντιζελοκίνητα οχήματά της και οδήγησε σε επιβολή μεγάλων προστίμων στις ΗΠΑ την ίδια ώρα που η Ευρώπη δεν έχει καταφέρει κάτι αντίστοιχο. Η κυριαρχία του ντίζελ όμως φαίνεται να τελειώνει οριστικά αρκετά σύντομα οπότε οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να μη χάσουν την ευκαιρία αλλά να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες επενδύοντας στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων και υβριδικών οχημάτων διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο χιλιάδες θέσεις εργασίας. Τα παραπάνω τόνισε μεταξύ άλλων η ευρωβουλευτής των Πρασίνων κα. Καρίμα Ντέλι σε αποκλειστική συνέντευξή της στη Euractiv.gr. 

Η Καρίμα Ντέλι είναι ευρωβουλευτής στην Ομάδα τωv Πρασίvωv / Ευρωπαϊκή Ελεύθερη Συμμαχία και Πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών και Τουρισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Παραχώρησε συνέντευξη στον επιστημονικό σύμβουλο της euractiv.gr κ. Σταύρο Μαυρογένη

Πρόσφατα, η Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο βρίσκονταν σε σύγκρουση σχετικά με την τροποποίηση της Οδηγίας για την Ενεργειακή Απόδοση,  που αφορά στην υποχρεωτική εγκατάσταση σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα νεόδμητα κτίρια. Εναπόκειται, πλέον, στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο να συζητήσει το θέμα τον προσεχή Νοέμβριο. Ποια είναι η δική σας θέση;

Το ζήτημα είναι, εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση επιθυμεί να επιτύχει τους στόχους της όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και με ποιους τρόπους πρόκειται να το υλοποιήσει αυτό. Από την άποψη αυτή, η πρόταση της Επιτροπής για την εν λόγω Οδηγία θα πρέπει να υποστηριχθεί στο συγκεκριμένο θέμα των σταθμών φόρτισης στα νεόδμητα κτίρια. Γιατί? Απλώς, επειδή ο χρόνος τρέχει!

Ως εκ τούτου, πρέπει να κάνουμε ό,τι μπορούμε, για να απαλλαγούμε από τον άνθρακα στον τομέα των μεταφορών, συμπεριλαμβανομένων των ελαφρών οχημάτων. Πώς θα επιτύχουμε κάτι τέτοιο? Προφανώς με την πιο οικονομικά αποδοτική τεχνολογία που έχουμε στη διάθεσή μας. Παρόλο που η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να θεωρηθεί ως η πλέον κατάλληλη και αποδοτική –από πλευράς κόστους- τεχνολογία, για να χρησιμοποιηθεί στις αεροπορικές, σιδηροδρομικές ή ναυτιλιακές μεταφορές, δεν ισχύει το ίδιο και για τα αυτοκίνητα.

Επομένως, η θέση μου είναι πολύ σαφής. Εμείς ως Πράσινοι υποστηρίζουμε την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης και γνωρίζουμε πλήρως ότι είναι απαραίτητη η ύπαρξη της κατάλληλης υποδομής. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν θα πρέπει να προωθούνται σε βάρος εναλλακτικών βιώσιμων τρόπων μεταφοράς, όπως το ποδήλατο ή οι δημόσιες συγκοινωνίες. Ομοίως, οι σταθμοί φόρτισης δεν θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι μόνο για τα αυτοκίνητα, αλλά και για τα ηλεκτρικά ποδήλατα ή τις μηχανές.

Η Κίνα, που κατηγορήθηκε έντονα ότι αποτελεί τον μεγαλύτερο πομπό διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο, προσπαθεί να βρει τους κατάλληλους τρόπους, ώστε να καταστεί πιο πράσινη τουλάχιστον στον τομέα των μεταφορών. Από την άλλη πλευρά, η Ευρώπη, πρωτοπόρος στην εφαρμογή της συμφωνίας του Παρισιού, εξακολουθεί να προσπαθεί να εντοπίσει και να αποσύρει από τους δρόμους τα οχήματα που συμβάλλουν στην ατμοσφαιρική ρύπανση, τα οποία κατασκευάστηκαν από τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Έχει λάβει η ΕΕ το μάθημά της από το σκάνδαλο Dieselgate; Ποιος είναι ο δρόμος για την επιτυχία;

Ακόμα κι αν η κατάσταση είναι πολύ καλύτερη από ότι πριν το ξέσπασμα του σκανδάλου, είναι σαφές ότι η ΕΕ δεν έχει λάβει το μάθημά της από το Dieselgate. Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΚ ανέλαβε την πρωτοβουλία να συγκροτήσει μια εξεταστική επιτροπή για τις μετρήσεις εκπομπών στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας (EMIS), η οποία εξέδωσε την τελική της έκθεση τον περασμένο Απρίλιο, συμπεριλαμβανομένων των συμπερασμάτων της και αρκετών προτάσεων για τη βελτίωση της κατάστασης.

Το κύριο συμπέρασμα που μπορεί να συναχθεί από την παρούσα έκθεση είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα κράτη μέλη έχουν επίγνωση τα τελευταία 10 χρόνια, ότι οι κανονισμοί NOX δεν εφαρμόστηκαν σωστά. Ωστόσο, μετά από το σκάνδαλο της Volkswagen, τα κράτη μέλη απέτυχαν να επιβάλλουν κυρώσεις στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, πράγμα που σημαίνει ότι σαφώς δεν πήραν το μάθημά τους από το σκάνδαλο.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η τελική έκθεση της επιτροπής μας περιελάμβανε πολλές συστάσεις, μεταξύ των οποίων η δημιουργία μιας Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας ελέγχου των εθνικών αρχών, η αποζημίωση των δικαιούχων καταναλωτών από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων και η αναθεώρηση της οδηγίας για την έγκριση τύπου. Επί του παρόντος, μόνο το τελευταίο εξ αυτών εξακολουθεί να συζητείται σε επίπεδο τριμερούς διαλόγου.

Λόγω μιας άτυχης ημερολογιακής σύμπτωσης, η έναρξη της αναθεώρησης για την έγκριση τύπου πραγματοποιήθηκε πριν από τη δημοσίευση της τελικής έκθεσης της EMIS. Επιπλέον, υπάρχει κίνδυνος το Συμβούλιο να μεταβάλλει το περιεχόμενο του κειμένου σε μια προσπάθεια των κρατών μελών να προστατεύσουν την αυτοκινητοβιομηχανία τους.

Ωστόσο, απορρίπτοντας την Ευρωπαϊκή εποπτική αρχή της αγοράς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχασε την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα γνήσιο ευρωπαϊκό όργανο που θα μπορούσε να εξασφαλίσει, ότι η εξαπάτηση δεν είναι πλέον δυνατή. Εφαρμόζοντας τις συστάσεις της EMIS, η Ευρώπη αποκομίζει μόνο οφέλη. Αποτελεί πρωτίστως ζήτημα συνέπειας για την προστασία των Ευρωπαίων πολιτών από την ατμοσφαιρική ρύπανση, αλλά και μια ευκαιρία για τη βελτίωση της εικόνας της αυτοκινητοβιομηχανίας μας, που απασχολεί εκατομμύρια εργαζόμενους σε ολόκληρη την ήπειρο.

Υποστηρίζετε την πρόταση της Επιτροπής σχετικά με το πακέτο βιώσιμης κινητικότητας (Europe on the Move), το οποίο υποβλήθηκε στις 31 Μαΐου με στόχο την απαλλαγή των οχημάτων με μηδενικές εκπομπές από την πληρωμή διοδίων κατά 75%; Τι άλλα κίνητρα θα θέλατε να δοθούν;

Ναι, γιατί αποτελεί ένα φιλόδοξο εργαλείο για την εφαρμογή της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει». Εάν ένα όχημα δεν μολύνει, τότε ο κάτοχός του δεν θα πρέπει να πληρώνει για ένα εξωτερικό κόστος, για το οποίο δεν είναι υπεύθυνος, αλλά μόνο για τη χρήση του δρόμου. Εκτός από αυτήν την απαλλαγή, γιατί να μην συμπεριληφθεί και η δυνατότητα διαφοροποίησης της χρέωσης, δηλαδή με βάση τις εκπομπές ρύπων σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης; Κάτι τέτοιο θα αποτελούσε μεγάλο κίνητρο για τους καταναλωτές, προκειμένου να στραφούν σε καθαρότερα οχήματα από τα παλιά βενζινοκίνητα.

Πρόσφατα, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αντέδρασε έντονα στα κινεζικά σχέδια που θέτουν ως στόχο για τα ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα, την κάλυψη τουλάχιστον ενός πέμπτου σε πωλήσεις αυτοκινήτων έως το 2025. Επιπροσθέτως, η Ινδία έχει παρόμοιες φιλοδοξίες. Θα θέλατε στο εγγύς μέλλον να υιοθετήσει και η ΕΕ αντίστοιχες ποσοστώσεις για τα αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές άνθρακα;

Μέσα σε διάστημα δύο μηνών, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία έθεσαν παρόμοιους στόχους: αυτοί οι κύριοι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη δεν θα παράγουν οχήματα με ορυκτά καύσιμα μέχρι το 2040. Ακόμα και η Γερμανία σκέφτεται να πράξει το ίδιο! Πρόκειται για ένα γιγάντιο βήμα που ανοίγει το δρόμο για μια κοινή φιλοδοξία σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Τώρα που η κυριαρχία του ντίζελ τελειώνει, τα ευρωπαϊκά κράτη μέλη δεν έχουν άλλη επιλογή από την πρωτοπορία όσον αφορά την παραγωγή ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων. Σε αντίθετη περίπτωση, ολόκληρη η αυτοκινητοβιομηχανία ενδέχεται να αντιμετωπίσει σοβαρό κίνδυνο: κάτι τέτοιο θα επρόκειτο για ένα τρομερό λάθος, δεδομένου του αριθμού των θέσεων εργασίας που διακυβεύονται…

ΠΗΓΗ: Energy Press

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!