Σύμφωνα με τα στοιχεία στο δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2017 η κατανάλωση ανήλθε σε 494.848 μετρικούς τόνους έναντι 401.933 μερικών τόνων το 2016.
Αντίθετα η κατανάλωση της βενζίνης μειώθηκε κατά 6% με αποτέλεσμα να διαμορφωθεί σε 319.206 μετρικούς τόνους το πρώτο δίμηνο του έτους έναντι 340.960 μετρικών τόνων το 2016.
Πτωτικά κατά 4% κινήθηκε και το πετρέλαιο κίνησης.
Η κατανάλωση υποχώρησε σε 319.649 μετρικούς τόνους έναντι 333.765 μετρικών τόνων στο δίμηνο του 2016.
Στο σύνολο των λευκών προϊόντων (βενζίνη, πετρέλαιο κίνησης και θέρμανσης) η κατανάλωση εμφανίζεται αυξημένη κατά 5%.
Συγκεκριμένα η ελληνική αγορά κατανάλωσε 1.133.703 μετρικούς τόνους έναντι 1.076.658 το δίμηνο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2016 και προήλθε από το πετρέλαιο θέρμανσης.
Οι αυξημένοι φόροι περιόρισαν τη ζήτηση
Στελέχη της αγοράς αποδίδουν τη συνεχιζόμενη πτώση στα καύσιμα στη φορολογία, η οποία αυξήθηκε περαιτέρω από την 1 Ιανουαρίου του 2017.
Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης (ΕΦΚ) ενισχύθηκε κατά 3 λεπτά το λίτρο, από τα 0,67 στα 0,7 ευρώ το λίτρο.
Στο πετρέλαιο κίνησης η αύξηση είναι στα 8 λεπτά το λίτρο, από τα 0,33 στα 0,41 ευρώ το λίτρο.
Ο ΕΦΚ στο υγραέριο κίνησης θα αυξηθεί κατά 10 λεπτά το λίτρο, από τα 0,33 στα 0,43 ευρώ το λίτρο.
Η εγχώρια αγορά των καυσίμων στην κυριολεξία έχει υποστεί καθίζηση τα τελευταία δέκα χρόνια καταγράφοντας συνολική πτώση 40%.
Να σημειωθεί ότι η εγχώρια αγορά καυσίμων εμφανίζει σημάδια σταθεροποίησης, αλλά θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι δεν μπορεί να συντηρήσει τα περίπου 5.800 πρατήρια καυσίμων, εκ των οποίων τα 1.000 ανήκουν στις εταιρίες.
Η εγχώρια αγορά των καυσίμων στην προ κρίση περίοδο ανέρχονταν στα 20 εκατομμύρια μετρικούς τόνους και το 2016 έχει πέσει στους 11,83 εκατ. μετρικούς τόνους, σημειώνοντας περαιτέρω πτώση 1,2% σε σχέση με το 2015 που ήταν 11,97 εκατ. μετρικούς τόνους.
Να σημειωθεί ότι οι πωλήσεις καυσίμων έκαναν βουτιά 13,4% το 2012 σε σχέση με το 2013 και η συνολική αγορά διαμορφώθηκε σε 12,94 εκατ. μετρικούς τόνους.
Η μείωση της κατανάλωσης στις βενζίνες ξεκίνησε το 2010 λόγω αύξησης του ΕΦΚ από 410 ευρώ σε 670 ευρώ ο μετρικός τόνος.
Πάντως η παγίδα της πολιτείας στήθηκε όταν μείωσε το ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης από τα 412 σε 330 ευρώ το μετρικό τόνο και εισήλθε στην αγορά η ελεύθερη διακίνηση αυτοκινήτων πετρελαίου κίνησης.
Σήμερα ο ΕΦΚ διαμορφώνεται στα 430 ευρώ το χιλιόλιτρο ή 0,43 ευρώ το λίτρο.
Πάντως τα δύο διυλιστήρια της χώρας ξέφυγαν από την εσωτερική οικονομική κρίση καθώς το 80% της παραγωγής προϊόντων κατευθύνεται στις ξένες αγορές.
www.worldenergynews.gr