| Notaka

“Πόλεμος τιμών για το πετρέλαιο”.

Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις πετρελαιοπαραγωγές χώρες μειώνει την τιμή του “μαύρου χρυσού”. Ωστόσο η ζήτηση παραμένει χαμηλή. Θα αλλάξει τις ισορροπίες η επιστροφή του Ιράν στην αγορά πετρελαίου;

 Ο ανταγωνισμός ανάμεσα στις πετρελαιοπαραγωγές χώρες μειώνει την τιμή του “μαύρου χρυσού”. Ωστόσο η ζήτηση παραμένει χαμηλή. Θα αλλάξει τις ισορροπίες η επιστροφή του Ιράν στην αγορά πετρελαίου; Οι Ευρωπαίοι πηγαίνουν διακοπές και τρίβουν τα μάτια τους: ακόμα και στο αποκορύφωμα της σεζόν, η τιμή της βενζίνης παραμένει εξαιρετικά χαμηλή. Πώς εξηγείται άραγε αυτή η ευχάριστη εικόνα; Ο λόγος είναι απλός: βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη ένας “πόλεμος τιμών” στο αργό πετρέλαιο, την πιο σημαντική πρώτη ύλη της βιομηχανικής εποχής. Η διαρκής υποχώρηση της τιμής του πετρελαίου προκαλεί υπερπροσφορά. 350.000 βαρέλια μπαίνουν στην αγορά κάθε μέρα, εκτιμούν οι αναλυτές της OPIS (Oil Price Information Service). Κι όμως, πολλές χώρες, και ιδιαίτερα η Σαουδική Αραβία συνεχίζουν να αυξάνουν την παραγωγή τους. Από τον Ιούνιο, μόνον οι Σαουδάραβες ρίχνουν κάθε μέρα στην αγορά 50.000 βαρέλια.

Για τον γερμανό οικονομολόγο Τόμας Μάιερ, οι λόγοι είναι προφανείς. “Οι Σαουδάραβες χρησιμοποιούν το πετρέλαιο ως όπλο, αυτή τη φορά όχι εναντίον των καταναλωτών, αλλά εναντίον των ανταγωνιστών τους. Θέλουν να κρατήσουν χαμηλές τις τιμές του πετρελαίου για να αντιμετωπίσουν τον φθηνό ανταγωνισμό του φράκινγκ, ιδιαίτερα από τις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο ένας στόχος λοιπόν είναι να υποχωρήσει η συνεχώς αυξανόμενη αμερικανική παραγωγή. Και ο άλλος στόχος είναι να μην επιστρέψει το Ιράν ως ένας ακόμη ισχυρός παίκτης στην αγορά πετρελαίου” επισημαίνει ο γερμανός αναλυτής.

Η επιστροφή του Ιράν

Για τέσσερα ολόκληρα χρόνια η Τεχεράνη είχε περιθωριοποιηθεί λόγω των διεθνών κυρώσεων. Οι εξαγωγές της μειώθηκαν κατά το ήμισυ. Ωστόσο, μετά τη συμφωνία για το πυρηνικό πρόγραμμα του Ιράν, τα δεδομένα αλλάζουν και οι Ιρανοί επιστρέφουν δυναμικά, εκτιμά η Αζαντέχ Ζαμιριντάντ από το Ίδρυμα Επιστήμης και Πολιτικής (SWP) του Βερολίνου. “Στόχος τους είναι, πρώτον, να αυξηθεί η παραγωγή πετρελαίου στα προ κυρώσεων επίπεδα, δηλαδή στα δεδομένα του 2011. Και δεύτερον, να ανακτήσουν όσο γίνεται πιο γρήγορα κάποιο μερίδιο αγοράς, έστω και αν τα αρχικά τους έσοδα θα είναι αμελητέα”, επισημαίνει. Η χαμηλή τιμή του πετρελαίου αποτελεί εμπόδιο στα σχέδια της Τεχεράνης, όταν μάλιστα το κόστος εξόρυξης του Ιράν είναι υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο της Σαουδικής Αραβίας.

Αλλά στην πραγματικότητα, η χαμηλή τιμή του αργού πετρελαίου θα έπρεπε να προβληματίζει και τους ίδιους τους Σαουδάραβες, οι οποίοι άλλωστε, σε σχέση με το Ιράν, εξαρτώνται πολύ περισσότερο από τις εξαγωγές πετρελαίου, υπενθυμίζει ο Σεμπάστιαν Σονς, αναλυτής της Γερμανικής Εταιρίας Εξωτερικής Πολιτικής (DGAP). “Η Σαουδική Αραβία αντιμετωπίζει μεγάλα οικονομικά προβλήματα” λέει ο Σονς. “Αν αναλογιστούμε και τα δομικά κοινωνικοοικονομικά προβλήματα της χώρας τις τελευταίες δεκαετίες, δηλαδή τη νεανική ανεργία, τον υπερτροφικό κρατικό τομέα, την έλλειψη ιδιωτικοποιήσεων και την ουσιαστική εξάρτηση της τοπικής οικονομίας από το εργατικό δυναμικό άλλων χωρών, διαπιστώνουμε ότι η τακτική που ακολουθούν οι Σαουδάραβες είναι μάλλον επικίνδυνη”.

Ο ρόλος του ΟΠΕΚ

Η τελευταία προσπάθεια για να σταθεροποιηθούν οι τιμές έγινε στη σύνοδο των υπουργών του ΟΠΕΚ τον Απρίλιο, στη Ντόχα του Κατάρ, με τη συμμετοχή και της Ρωσίας. Πολλά κράτη-μέλη του ΟΠΕΚ ήθελαν απλώς να επικυρώσουν το προσύμφωνο του Φεβρουαρίου, το οποίο προέβλεπε πάγωμα τιμών στα επίπεδα του Ιανουαρίου. Ωστόσο οι Σαουδάραβες, που ασκούν ιδιαίτερη επιρροή στον οργανισμό των πετρελαιοπαραγωγών χωρών, ανέτρεψαν τελικά τη συμφωνία. “Τι σημαίνουν όλα αυτά για τον καταναλωτή;” είναι το ερώτημα προς τον γερμανό οικονομολόγο Τόμας Μάιερ. “Η προσφορά δεν μειώνεται. Την ίδια στιγμή όμως η ζήτηση είναι χαμηλή, καθώς η διεθνής οικονομία παραμένει στάσιμη. Όσο διατηρούνται όλα αυτά τα δεδομένα, και δεν βλέπω γιατί να μην διατηρηθούν και στο άμεσο μέλλον, η τιμή του πετρελαίου θα παραμείνει σχετικά χαμηλή” λέει ο γερμανός αναλυτής.

Ματίας φον Χάιν, Γιάννης Παπαδημητρίου Πόλεμος τιμών για το πετρέλαιο

Πηγή: Deutsche Welle

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!