| I |

«Χρ. Λιάγγου: Η Jet Oil και τι πραγματικά συμβαίνει στον κλάδο των πετρελαιοειδών».

Τα σοβαρά αδιέξοδα της αγοράς καυσίμων ανέδειξαν οι τραγικές εξελίξεις στη Jetoil, όπως επισφραγίστηκαν με την αυτοκτονία του προέδρου της Κυριάκου Μαμιδάκη.

 

Τα σοβαρά αδιέξοδα της αγοράς καυσίμων ανέδειξαν οι τραγικές εξελίξεις στη Jetoil, όπως επισφραγίστηκαν με την αυτοκτονία του προέδρου της Κυριάκου Μαμιδάκη. Η ιστορική εταιρεία πετρελαιοειδών, που ίδρυσαν το 1960 τα αδέρφια Νίκος, Γιώργος και Κυριάκος Μαμιδάκης από την Ανώσκελη Χανίων, έφτασε στο αποκορύφωμά της να ελέγχει το 10% της αγοράς με ένα δίκτυο 600 πρατηρίων, παρουσία με θυγατρικές σε 5 χώρες των Βαλκανίων, τεράστιες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις και ιδιόκτητο στόλο 7 πλοίων για τη μεταφορά ναυτιλιακών καυσίμων, δεν άντεξε τις πιέσεις από την κρίση που μαστίζει τα τελευταία 7 χρόνια την εγχώρια αγορά καυσίμων.

Τα προβλήματα της Jetoil αλλά και οι προσπάθειες των αδελφών Νίκου και Κυριάκου Μαμιδάκη που βρίσκονταν στο τιμόνι της όλα αυτά τα χρόνια να αναστρέψουν την αρνητική πορεία της ήταν γνωστά στην αγορά πετρελαιοειδών. Χωρίς να παραβλέπονται και μια σειρά από λανθασμένες στρατηγικές επιλογές, το αποτύπωμα των οποίων μέσα στη κρίση αποδείχθηκε πολύ πιο καταστροφικό, όπως για παράδειγμα η προσάρτηση το 2010 στο δίκτυο της 60 πρατηρίων της Dracoil και 10 της El Petrol, εταιρείες με μεγάλα ανοίγματα και επισφάλειες, όλοι αναγνωρίζουν ότι η Jetoil δεν θα είχε την ίδια τύχη, εάν δεν είχε επιβληθεί στην αγορά η πολιτική της υπερφορολόγησης στα καύσιμα καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης.

Ευτυχής συγκυρία για τον κλάδο είναι οι χαμηλές τιμές του πετρελαίου στη διεθνή αγορά που λειτουργούν σε μεγάλο βαθμό ως ανάχωμα στις πιέσεις της ύφεσης και της υπερφορολόγησης στην εσωτερική αγορά. Στη διάρκεια της επταετούς κρίσης, η αγορά καυσίμων έχει χάσει πάνω από το 30% του τζίρου της, ενώ πάνω από 2.500 πρατήρια έβαλαν λουκέτο. Πηγές των βενζινοπωλών θεωρούν ότι με τη νέα φορολόγηση του κλάδου, την αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών και τα προβλήματα της αγοράς μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να υπάρξουν τουλάχιστον 200 με 300 νέα λουκέτα σε πρατήρια. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μία ακόμη εταιρεία μικρού μεγέθους, βρίσκεται στο «κόκκινο» και ίσως να μην αντέξει τον χειμώνα, καθώς στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.

Τα στοιχεία για τη ζήτηση του Ιουνίου καταδεικνύουν τη συνέχιση της ύφεσης, με τη βενζίνη να υποχωρεί στα ιστορικά χαμηλά μηνιαία επίπεδα του -14% και το πετρέλαιο κίνησης στα ιστορικά χαμηλά μηνιαία επίπεδα του -7%, ενώ πρόσθετο ισχυρό πλήγμα για την αγορά και τις υγιείς επιχειρήσεις αναδεικνύονται η παραβατικότητα και το λαθρεμπόριο στα οποία βρίσκουν διέξοδο εν μέσω κρίσης πολλοί επαγγελματίες του κλάδου για να αντισταθμίσουν της απώλειες από τη μείωση της ζήτησης.

Η νέα αύξηση της φορολογίας από τον Οκτώβριο στο πετρέλαιο θέρμανσης και από τις αρχές του 2017 στις βενζίνες και το πετρέλαιο κίνησης, αναμένεται να πυροδοτήσουν περαιτέρω έξαρση της παραβατικότητας, εξέλιξη που σε συνδυασμό με τη μείωση της ζήτησης, αφού τα καύσιμα θα γίνουν ακόμη πιο ακριβά για τους καταναλωτές, θα καταστήσει ασφυκτικές τις πιέσεις για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Ηδη σήμερα, οι παντός είδους φορολογικές επιβαρύνσεις έχουν φτάσει να αντιπροσωπεύουν το 70% της τελικής τιμής, με το κόστος του προϊόντος να είναι μόλις στο 27% και το περιθώριο εμπορίας (εταιρείες, πρατηριούχοι, μεταφορείς) να αντιπροσωπεύει μόλις το 5,09% της τελικής τιμής του καταναλωτή.

Θα πρέπει να σημειωθεί ότι με βάση τα σημερινά επίπεδα φορολογίας στα καύσιμα και σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ε.Ε., η Ελλάδα κατέχει την τέταρτη θέση μεταξύ των κρατών-μελών σε σχέση με το ύψος φορολόγησης της αμόλυβδης (670 ευρώ το χιλιόλιτρο), κάτω από Αγγλία, Ολλανδία και Ιταλία, ενώ έχει πολύ υψηλότερο φόρο από χώρες με πολλαπλάσιο κατά κεφαλήν εισόδημα, όπως η Γερμανία, η Γαλλία και το Βέλγιο και απέχει πολύ από τον μέσο όρο των «28» που κυμαίνεται στα 510 ευρώ το χιλιόλιτρο.

(Καθημερινή, 10/7/2016)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!