| Notaka

«Αποφεύγοντας την επόμενη τραπεζική κρίση της Ευρώπης».

Η αργά εξελισσόμενη τραπεζική κρίση της Ιταλίας χειροτερεύει και αν δεν σταματήσει, θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά σε όλο το σύστημα της Ευρωζώνης και αλλού. Για να καμφθεί ο κίνδυνος, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να είναι διατεθειμένη να χαλαρώσει κάποιους κανόνες.

 

Από τη συντακτική ομάδα του Bloomberg View

Η αργά εξελισσόμενη τραπεζική κρίση της Ιταλίας χειροτερεύει και αν δεν σταματήσει, θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά σε όλο το σύστημα της Ευρωζώνης και αλλού. Για να καμφθεί ο κίνδυνος, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρέπει να είναι διατεθειμένη να χαλαρώσει κάποιους κανόνες.

Η μετοχή της τρίτης μεγαλύτερης ιταλικής τράπεζας, Banca Monte dei Paschi di Siena, έχει χάσει περίπου το 75% της αξίας της από τις αρχές του έτους και διαπραγματεύεται στο 1/10 της λογιστικής αξίας. Την Τετάρτη απαγορεύτηκε το short selling επί των μετοχών της τράπεζας. Η Monte dei Paschi είναι η μία από μια ομάδα ιταλικών τραπεζών που βαρύνονται από μη εξυπηρετούμενα δάνεια 360 δισ. ευρώ –ποσό που αντιστοιχεί περίπου στο 20% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος.

Οι τραπεζικές κρίσεις στην Ισπανία και την Ιρλανδία είχαν τις ρίζες τους στις φούσκες της αγοράς ακινήτων, ωστόσο η ιταλική κρίση πηγάζει από μία κουλτούρα νεποτισμού, φτωχής διακυβέρνησης και κακής ποιότητας δανεισμού. Η “ασθένεια” των τραπεζών πρόσβαλε και την ευρύτερη οικονομία. Καθώς οι δανειολήπτες χρεοκοπούσαν, οι τράπεζες συγκρατούσαν την πιστωτική επέκταση, παρασύροντας προς τα κάτω την ανάπτυξη.

Η αναμόρφωση της ιταλικής τραπεζικής κουλτούρας θα χρειαστεί πολλά χρόνια, ωστόσο απαιτούνται άμεσα βραχυπρόθεσμες δράσεις για να αναχαιτιστεί ο πανικός. Η πιο απλή προσέγγιση θα ήταν να απομονωθούν τα επισφαλή δάνεια σε μία κρατικά υποστηριζόμενη “bad bank” -κατ αντιστοιχία με αυτές που σύστησαν η Ισπανία και η Ιρλανδία. Μια σταθεροποιημένη τραπεζική βιομηχανία θα μπορούσε τότε να επαναφέρει τη ζωτικής σημασίας οικονομικής λειτουργία της στήριξης των επενδύσεων.

Μετά την κατάρρευση του χρηματοπιστωτικού συστήματος στην Ελλάδα, όμως, η Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθέτησε κανόνες που υποχρεώνουν τους μετόχους και πιστωτές μιας προβληματικής τράπεζας να επωμιστούν ένα μεγάλο μέρος του κόστους κάθε διάσωσης –το λεγόμενο bail-in. Αυτό ήταν καλή ιδέα κατ αρχήν. Στην Ιταλία, είναι σχεδόν πολιτικά αδύνατη επειδή το 1/3 των τραπεζικών ομολόγων βρίσκονται στα χέρια των νοικοκυριών.

Το αποτέλεσμα ήταν ένα χαρακτηριστικό χάος κακοσχεδιασμένων απαντήσεων της ΕΕ και ελπίδα για το καλύτερο. Παράλληλα δοκιμάστηκε ένα σύστημα για την προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων και την τιτλοποίηση των επισφαλών δανείων, αλλά δεν έφερε αποτελέσματα. Η εμπιστοσύνη συνέχισε να επιδεινώνεται.

Ο Ιταλός πρωθυπουργός Matteo Renzi αναμφίβολα επιδιώκει να σώσει την πολιτική του καριέρα, αλλά έχει δίκιο στο ότι η Ιταλία χρειάζεται μεγαλύτερη ελευθερία δράσης από αυτή που επιτρέπουν οι κανόνες της ΕΕ. Ο Renzi έχει ποντάρει τη δουλειά του σε ένα δημοψήφισμα τον Οκτώβριο σχετικά με τη συνταγματική μεταρρύθμιση, με τις δημοσκοπήσεις να δείχνουν πιθανή ήττα. Εάν συμβεί αυτό, το ευρωσκεπτικιστικό, λαϊκιστικό Κίνημα Πέντε Αστέρων θα μπορούσε να οδηγήσει τη χώρα σε μια νέα κατεύθυνση όχι της αρεσκείας της Ευρώπης –και ειδικά τώρα, που προηγήθηκε η ψηφοφορία υπέρ του Brexit.

Ένα καθαρισμός των τραπεζών που θα διαμοιράζει το κόστος ευρύτερα Αυτό θα μειώσει τον κίνδυνο. Η Ευρώπη πρέπει να αφήσουμε αυτό να πάει προς τα εμπρός, θεωρώντας ότι είναι μια σοφή επένδυση. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να επιμένουν ότι διάσωσης και ανακεφαλαιοποίησης είναι μόνο ένα πρώτο βήμα. Μόλις το σύστημα έχει σταθεροποιηθεί, η Ιταλία πρέπει να αναλάβει μια συνολική αναδιάρθρωση των τραπεζών, την ενοποίηση των απαίτηση δίκτυα καταστημάτων και απώλειες θέσεων εργασίας.

Ένα καθαρισμός των τραπεζών που θα διαμοιράζει το κόστος ευρύτερα θα μείωνε τον κίνδυνο. Η Ευρώπη θα πρέπει να το αφήσει να προχωρήσει, βλέποντάς το ως μια σοφή επένδυση. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να επιμείνει ότι η διάσωση και ανακεφαλαιοποίηση είναι μόνο ένα πρώτο βήμα. Μόλις το σύστημα σταθεροποιηθεί, η Ιταλία πρέπει να αναλάβει μια συνολική αναδιάρθρωση των τραπεζών, που απαιτεί ενοποίηση των δικτύων καταστημάτων και απώλειες θέσεων εργασίας.

Η οικονομία της Ιταλίας είναι αρκετά ισχυρή για να αντέξει την τραπεζική της κρίση εάν διαχειριστεί το ζήτημα καταλλήλως. Αυτό είναι ένα μεγάλο αν. Ο Renzi δημιουργεί περισσότερες ελπίδες από ό,τι πολλοί προκάτοχοί του ότι η χώρα μπορεί να αντεπεξέλθει της δοκιμασίας, αλλά θα χρειαστεί τη βοήθεια της Ευρώπης για να το αποδείξει.

πηγή : capital.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!