Skip to main content
| Notaka

««Μαχαιριά» στην Παραγωγική Οικονομία η Αύξηση του Ντίζελ».

Από τα συνολικά υπολογιζόμενα έσοδα των 300 εκατ. ευρώ που προβλέπει να εισπράξει η κυβέρνηση από την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο αναλογεί σε μια σειρά από παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας οι οποίοι καλούνται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία να επωμιστούν το επιπλέον βάρος στα μεταφορικά τους κόστη.

 

Από τα συνολικά υπολογιζόμενα έσοδα των 300 εκατ. ευρώ που προβλέπει να εισπράξει η κυβέρνηση από την αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, το συντριπτικά μεγαλύτερο μερίδιο αναλογεί σε μια σειρά από παραγωγικούς κλάδους της οικονομίας οι οποίοι καλούνται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία να επωμιστούν το επιπλέον βάρος στα μεταφορικά τους κόστη.

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς που έχουν γίνει με βάση την πρόβλεψη για το ποσό στόχο του οικονομικού επιτελείου, επιχειρήσεις και κάτοχοι ΙΧ αυτοκινήτων diesel θα κληθούν να πληρώσουν μια αύξηση της τάξης των 10 – 12 σεντς το λίτρο, δηλαδή από πανελλαδικό μέσο όρο τιμής στο 1,045 ευρώ το λίτρο, με την εφαρμογή της αύξησης του ΕΦΚ, η τιμή θα ανέβαινε στο 1,12 -1,14 ευρώ το λίτρο. Αύξηση δηλαδή της τάξης του 9 – 11,5%, αν και θα μάλλον θα πρέπει να δούμε τις τελικές ανακοινώσεις και για τον ΦΠΑ για να υπολογιστεί επακριβώς το μέγεθος της επίπτωσης στη λιανική τιμή του πετρελαίου.

Σύμφωνα με πηγές της αγοράς πετρελαιοειδών, η απόφαση για αύξηση του ΕΦΚ αναμένεται να προκαλέσει σοβαρότατα προβλήματα τόσο στο κύκλωμα εμπορίας που βρίσκεται αντιμέτωπο με τις επιπτώσεις της παρατεταμένης κρίσης στον κλάδο, όσο και στην παραγωγική οικονομία.

Μεταξύ άλλων αναμένονται αλυσιδωτές ανατιμήσεις σε προϊόντα που παράγονται, διακινούνται και πωλούνται στη χώρα μας. Ο πλέον εκτεθειμένος κλάδος που θα κληθεί να πληρώσει τα σπασμένα της αύξησης στον ΕΦΚ του ντίζελ είναι ο τομέας των μεταφορών, όπου και αναμένεται σε πρώτη φάση να αυξηθούν κόμιστρα, ναύλα, εισιτήρια και τιμολόγια μεταφορικών επιχειρήσεων. Λειτουργικό στοιχείο του κόστους αποτελεί το ντίζελ για μια σειρά από κλάδους, όπως μεταφορικές εταιρείες, ναυτιλία, αερομεταφορές, βιομηχανία, logistics, αγροτικός τομέας, ταξί, συγκοινωνίες.

Παράλληλα από την αύξηση του ντίζελ επηρεάζονται μια σειρά από προϊόντα ευρείας κατανάλωσης, όπως είδη διατροφής, αγροτικά προϊόντα, κλπ.

Η όποια αύξηση του φόρου θα επιβαρύνει πολύ τις δοκιμαζόμενες από την πτώση της κατανάλωσης και τους περιορισμούς των capitalcontrol, επιχειρήσεις. Είναι αναμενόμενο η όποια αύξηση να περάσει “στο ράφι”, αναφέρουν πηγές της αγοράς.

Για τον κλάδο των πετρελαιοειδών, η νέα αύξηση αναμένεται να επηρεάσει τη ζήτηση του προϊόντος, αλλά και τα προσδοκώμενα έσοδα του κράτους. Θυμίζουμε ότι σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του ΙΟΒΕ η αύξηση της μέσης τιμής του πετρελαίου κίνησης κατά 10% οδηγεί σε πτώση της ζητούμενης ποσότητας κατά 2,6%.

Παράλληλα εκτός από τον ΕΦΚ και οι διεθνείς τιμές πετρελαίου ήδη δείχνουν τάσεις ανόδου. Αν δε, συνδυαστικά δούμε να πιέζεται και το ευρώ έναντι του δολαρίου (όπου είναι ο άλλος παράγοντας που διαμορφώνει τις τιμές του καυσίμου), τότε δεν αποκλείεται στο άμεσο μέλλον να δούμε πολύ αυξημένες τιμές στην αντλία.

ΙΧ

Μπορεί το μεγαλύτερο ποσοστό της κατανάλωσης ντίζελ να προέρχεται από επαγγελματικούς κλάδους, επιχειρήσεις, βιομηχανίες και αγρότες, ωστόσο τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα μετά την απελευθέρωση της χρήσης του ντίζελ στα μεγάλα αστικά κέντρα, παρατηρείται σημαντική αύξηση της χρήσης των ΙΧ ντιζελοκίνητων αυτοκινήτων.

Εκτός όμως από ταΙΧ αυτοκίνητα ντίζελ, πλήγμα έρχεται και για τους υπόλοιπους κατόχους ΙΧ αφού προβλέπεται αύξηση και για τα υπόλοιπα καύσιμα κίνησης καθώς και για το πετρέλαιο θέρμανσης: στη βενζίνη 3 έως 5 σεντς, το πετρέλαιο θέρμανσης 8 έως 10 σεντς και το υγραέριο κίνησης 7 έως 8 σεντς.

Οι νέες αυξήσεις έρχονται σε μια στιγμή που οι καταναλώσεις σημειώνουν νέα σημαντική υποχώρηση στο 3μηνο σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία. Συγκεκριμένα οι βενζίνες και το ντίζελ θέρμανσης καταγράφουν σημαντική μείωση που φέρνει τη συνολική κατανάλωση στο -8%, ενώ το πετρέλαιο κίνησης κινήθηκε ανοδικά για τους τρεις πρώτους μήνες του έτους. Συγκεκριμένα οι βενζίνες υποχώρησαν 2%, το πετρέλαιο θέρμανσης22%, την ώρα που οι πωλήσεις πετρελαίου κίνησης αυξήθηκαν 4%.

Η αύξηση αποδίδεται στη σταδιακή αύξηση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων ντίζελ, καθώς η χαμηλότερη τιμή και φορολογία λειτούργησε ως κίνητρο για τους καταναλωτές, οι οποίοι για μια ακόμη φορά μπορούν -δικαιολογημένα- να αισθάνονται εξαπατημένοι από το κράτος.

Όσο αφορά τις συνολικές καταναλώσεις στα προϊόντα που αφορούν σε μεγάλο βαθμό ιδιωτική κατανάλωση (βενζίνες και πετρέλαιο θέρμανσης) είναι φανερό ότι οι δυνατότητες των καταναλωτών έχουν εξαντληθεί, ειδικά αν λάβουμε υπόψη τις χαμηλές τιμές καυσίμων. Ενδεχόμενη αύξηση του ΕΦΚ, ειδικά στις βενζίνες που ο φόρος αντιπροσωπεύει ήδη το 70% της τιμής, θα πλήξουν περαιτέρω τις καταναλώσεις και θα διευρύνουν κι άλλο τη πτώση όχι μόνο της αγοράς καυσίμων αλλά και άλλων συναφών δραστηριοτήτων που συνδέονται με το αυτοκίνητο και τις μετακινήσεις, σημειώνουν πηγές της αγοράς καυσίμων.

 
(Πηγή: capital.gr)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!