Skip to main content
| Notaka

«Καταιγίδα αλλά και… τρικυμία με την αύξηση του ΕΦΚ στα καύσιμα».

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν την ίδια στιγμή που οι δηλώσεις των συναρμόδιων υπουργών επιτείνουν τη σύγχυση σχετικά με την επικείμενη αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα που προωθεί η κυβέρνηση προκειμένου να καλυφθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και να κλείσει η αξιολόγηση.

 

Τα σενάρια δίνουν και παίρνουν την ίδια στιγμή που οι δηλώσεις των συναρμόδιων υπουργών επιτείνουν τη σύγχυση σχετικά με την επικείμενη αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα που προωθεί η κυβέρνηση προκειμένου να καλυφθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι και να κλείσει η αξιολόγηση.

Με βάση τις χθεσινές πληροφορίες φαίνεται ότι ξεκαθαρίζει η πρόθεση της κυβέρνησης να μην προχωρήσει σε εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης μεταξύ του πετρελαίου κίνησης και της βενζίνης. Αντίθετα όλα δείχνουν ότι επιλέγεται η λύση της αύξησης κατά περίπου 10 σεντς του ΕΦΚ σε όλα τακαύσιμα κίνησης, καθώς και στο φυσικό αέριο για βιομηχανική χρήση. Αυτό σημαίνει πρακτικά ότι εκτός της αύξησης μένουν το πετρέλαιο θέρμανσης και το φυσικό αέριο για οικιακή χρήση, αν και απομένει να φανεί πως θα εφαρμοστεί στην πράξη ένας τέτοιος διαχωρισμός.

Οι επιπτώσεις από τις αυξήσεις αυτές είναι προφανείς και επισημάνθηκαν χθες από εκπροσώπους της αγοράς φυσικού αερίου, όταν σε παρουσίαση της ΕΠΑ Αττικής, η απάντηση που δόθηκε ήταν ότι πιθανή αύξηση θα επηρεάσει κυρίως την ανταγωνιστικότητα της βιομηχανίας και θα προκαλέσει σημαντική αύξηση στο ενεργειακό κόστος του κλάδου. 

Την ίδια στιγμή, παρότι η κυβέρνηση επιχειρεί να αφήσει – τουλάχιστον προσώρας – εκτός κάδρου των αυξήσεων το κομμάτι της θέρμανσης (πετρέλαιο θέρμανσης και φυσικό αέριο) ένα κομμάτι νοικοκυριών που χρησιμοποιεί ηλεκτρικό ρεύμα πιθανόν να επηρεαστεί. Και αυτό διότι η αύξηση του ΕΦΚ στο βιομηχανικό αέριο θα επηρεάσει σημαντικά τα κόστη ηλεκτροπαραγωγής και θα δώσει ένα σοβαρό επιχείρημα στη ΔΕΗ όχι απλά να αρνηθεί το αίτημα του υπουργού ενέργειας για μείωση των τιμολογίων αλλά και για να εισηγηθεί αυξήσεις.

Την ίδια στιγμή πάντως, παράγοντες της αγοράς καυσίμων επισημαίνουν ότι η χωριστή αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης, χωρίς – όπως όλα δείχνουν – να αναπροσαρμοστεί και ο ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης ανοίγει εκ νέου θέματα λαθρεμπορίου. Και αυτό διότι η διαφορά της φορολογίας που θα προκύψει θα δώσει εκ νέου κίνητρο στους λαθρεμπόρους να διαθέσουν το φθηνότερο πετρέλαιο θέρμανσης ως κίνησης, προκειμένου να καρπωθούν το φόρο. 

Μια τέτοια απόφαση θα ακύρωνε και τις θυσίες που έγιναν εδώ και πέντε χρόνια που εφαρμόζεται η εξίσωση και πέτυχαν τη σημαντική μείωση του λαθρεμπορίου στο πετρέλαιο. Θυμίζουμε ότι με την εφαρμογή της εξίσωσης εκτινάχθηκαν προς τα πάνω οι καταναλώσεις πετρελαίου κίνησης, καθώς η εξίσωση του φόρου εξάλειψε το κίνητρο να χρησιμοποιείται για ανάγκες κίνησης, φθηνότερο πετρέλαιο θέρμανσης. Η επιτυχία του μέτρο στο κομμάτι της καταπολέμησης του λαθρεμπορίου έχει πιστοποιηθεί και από μελέτες όπως αυτή του ΙΟΒΕ, το οποίο επίσης έχει διαπιστώσει ότι πιθανή αύξηση της τιμής των καυσίμων κατά 10%, οδηγεί σε πτώση της ζήτησης κατά 2,6%, περιορίζοντας σημαντικά τις όποιες ωφέλειες από την αύξηση της φορολογίας.

πηγή : capital.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!