| Notaka

«Πετρέλαιο θέρμανσης: Πώς οι χαμηλές τιμές, ευνοούν τα έσοδα του Δημοσίου».

Οι χαμηλές διεθνείς τιμές πετρελαίου, αύξησαν τα έσοδα του Δημοσίου από τον ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης. Τι αναφέρει μελέτη του ΚΕΠΕ για τις επιπώσεις της φορολόγησης. Τα στοιχεία εσόδων-κατανάλωσης ανά χειμερινή περίοδο τα τελευταία χρόνια.

 

Αύξηση είχαν τα έσοδα του Δημοσίου από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης, μετά τη μείωσή του από 330 σε 230 ευρώ τα 1.000 λίτρα.

Ωστόσο η διαμόρφωση των εσόδων από το φόρο αυτό, εξαρτάται αμέσως και από άλλους παράγοντες, όπως οι διεθνείς τιμές πετρελαίου, οι καιρικές συνθήκες στη διάρκεια του χειμώνα, αλλά και αλλαγές στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ως προς τον τρόπο θέρμανσης.

Τις επισημάνσεις αυτές κάνει μελέτη του Κέντρου Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών (ΚΕΠΕ), στην οποία γίνεται εκτίμηση των επιπτώσεων που έχουν στην κατανάλωση και στα έσοδα του δημοσίου οι μεταβολές του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης (Βασ. Λυχναράς, Ελισ. Νίτση, Χρ. Τριαντόπουλος). Στη μελέτη αναλύονται τα στοιχεία φορολόγησης του πετρελαίου θέρμανσης και των εσόδων του Δημοσίου, όχι με βάση το ημερολογιακό έτος, αφού κάποιες χρονιές ίσχυε διαφορετικό καθεστώς φορολόγησης το πρώτο τετράμηνο και διαφορετικό το τελευταίο, αλλά ανά χειμερινή περίοδο.

Από την ανάλυση και τα σενάρια που μελετήθηκαν, προκύπτει ότι τα σημερινά χαμηλά επίπεδα (διεθνών) τιμών, και ο ΕΦΚ στα 230 ευρώ, είναι ιδιαίτερα ευνοϊκά για τα έσοδα του Δημοσίου, κάτι που επιβεβαιώνεται από τις μέχρι τώρα ενδείξεις. Ειδικότερα, τις χειμερινές περιόδους 2012-13 και 2013-14 οπότε και ίσχυε ΕΦΚ 330 ευρώ τα 1.000 λίτρα, τα έσοδα του δημοσίου ανήλθαν σε 295 και 333 εκατομμύρια ευρώ αντιστοίχως.

Την χειμερινή περίοδο 2014-15 με ΕΦΚ στα 230 ευρώ, τα έσοδα ήταν 362 εκατομμύρια.

Τις ίδιες χειμερινές περιόδους, η εγχώρια κατανάλωση ήταν 894.000, 1.010.000 και 1.573.000 χιλιόλιτρα αντιστοίχως. Για σύγκριση να σημειωθεί ότι τον χειμώνα 2011-12 τελευταία περίοδο με χαμηλό φόρο 60 ευρώ τα 1.000 λίτρα, η κατανάλωση ήταν 3.092.000 χιλιόλιτρα, ενώ τις προηγούμενες χρονιές κυμαίνονταν μεταξύ 3,5 και 4 εκατομμυρίων χιλιόλιτρων.

Αναφορικά με την απώλεια μεριδίων αγοράς από το πετρέλαιο θέρμανσης, η μελέτη επισημαίνει ότι η σημαντική μείωση της ζήτησης, εκτός από το μειωμένο εισόδημα των νοικοκυριών και τον περιορισμό του λαθρεμπορίου, μπορεί να αποδοθεί και στην στροφή των καταναλωτών σε ανταγωνιστικές μορφές καυσίμων η οποία σε πολλές περιπτώσεις είναι μόνιμη (φυσικό αέριο, αντλίες θερμότητας κ.λπ.), όπως και στην ορθολογικότερη χρήση της ενέργειας για λόγους οικονομικούς, περιβαλλοντικούς κλπ.

Πάντως με δεδομένη τη διατήρηση των διεθνών τιμών σε χαμηλά επίπεδα, οι ερευνητές εκτιμούν ότι μια σημαντική μείωση του ΕΦΚ δεν φαίνεται να οδηγεί σε σημαντικές απώλειες κρατικών εσόδων, ενώ μια αύξηση του ΕΦΚ, είναι πιθανόν να αυξήσει τα έσοδα, χωρίς όμως έντονες αρνητικές επιπτώσεις στην κατανάλωση.

Εμμέσως η μελέτη τάσσεται υπέρ της διατήρησης του ΕΦΚ στα σημερινά επίπεδα, επισημαίνοντας ότι στην περίπτωση μείωσης του, η μεγάλη διαφορά με τον ΕΦΚ στο κίνησης θα αποτελέσει κίνητρο για λαθρεμπόριο. Σε κάθε περίπτωση πάντως, συνιστά πριν από την οποιαδήποτε πολιτική απόφαση για μεταβολές στον ΕΦΚ, θα πρέπει να προηγηθεί λεπτομερής ανάλυση και αξιολόγηση των συμπερασμάτων της μελέτης, ώστε να αποφευχθούν αρνητικές επιπτώσεις τόσο στα κρατικά έσοδα, όσο και στα νοικοκυριά.

Τέλος, αναφορικά με την στήριξη των καταναλωτών και της αγοράς, αυτή, σύμφωνα με τη μελέτη θα πρέπει να βασίζεται σε στοχευμένες δράσεις, ώστε να υποστηριχθούν οι πλέον ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και οι περιοχές με τις μεγαλύτερες ενεργειακές ανάγκες.

Επίσης δε, να ευνοηθούν οι επιχειρήσεις των κλάδων με την μεγαλύτερη σημασία για την ελληνική οικονομία, οι οποίες θα αποφέρουν τα μέγιστα πολλαπλασιαστικά οφέλη στην εθνική οικονομία.

πηγή : euro2day.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!