| Notaka

«Βενεζουέλα: Πώς μια πλούσια πετρελαιοπαραγωγός χώρα οδηγήθηκε σε κρίση».

Στη Βενεζουέλα, η πρόσδεση της ευημερίας της χώρας αποκλειστικά στην παραγωγή πετρελαίου και οι στενοί οικονομικοί κανονισμοί που έχουν επιβληθεί στο εσωτερικό της, μακροπρόθεσμα έχουν προκαλέσει μία βαθιά οικονομική κρίση, με τον πρόεδρο της χώρας Νικόλας Μαδούρο να εξακολουθεί να προτάσσει τις πολυδάπανες επενδύσεις στα κοινωνικά προγράμματα και να επιμένει πως η δεινή κατάσταση οφείλεται στον εξωτερικό πόλεμο εναντίον του.

 

Στη Βενεζουέλα, η πρόσδεση της ευημερίας της χώρας αποκλειστικά στην παραγωγή πετρελαίου και οι στενοί οικονομικοί κανονισμοί που έχουν επιβληθεί στο εσωτερικό της, μακροπρόθεσμα έχουν προκαλέσει μία βαθιά οικονομική κρίση, με τον πρόεδρο της χώρας Νικόλας Μαδούρο να εξακολουθεί να προτάσσει τις πολυδάπανες επενδύσεις στα κοινωνικά προγράμματα και να επιμένει πως η δεινή κατάσταση οφείλεται στον εξωτερικό πόλεμο εναντίον του.

Στο διάστημα 2004-15, η χώρα με τα μεγαλύτερα αποθέματα αργού πετρελαίου στον κόσμο εισέπραξε από τις πωλήσεις του περίπου 750 δισεκ. δολάρια (674 δισεκ. ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Η τιμή του πετρελαίου Βενεζουέλας, που έφθασε στον κολοφώνα της το 2012, με 103, 42 δολάρια/βαρελι (93 ευρώ), στα τέλη του 2014 είχε πέσει στα 47,05 δολάρια/βαρέλι (42 ευρώ). Το γεγονός τούτο έχει οδηγήσει σε μία καθίζηση, περίπου στο ένα τρίτο, των εισαγωγών εν σχέσει προς το 2012, προκαλώντας σημαντικές ελλείψεις σε τρόφιμα και φάρμακα κατά μήκος και πλάτος της χώρας.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι στο διάστημα της διακυβέρνησης του ‘τσαβικού’ καθεστώτος (1999-2104), το κράτος έχει επενδύσει 718 δισεκ. δολάρια (645 δισεκ. ευρώ) σε κοινωνικά προγράμματα, ποσά που είναι κατά εννέα φορές μεγαλύτερα από όσα είχαν δαπανηθεί στην περίοδο 1983-99.

Γιατί όμως τα ταμεία είναι άδεια;

Παρά την δεκαετία της αφθονίας, τη μεγαλύτερη σ’ έναν αιώνα εξώρυξης πετρελαίου στη χώρα, τα διεθνή αποθεματικά της Βενεζουέλας έχουν μειωθεί κατά το ήμισυ από το 2012. Σήμερα ανέρχονται στα 15 δισεκ. δολάρια (13,4 δισεκ. ευρώ).

Παράλληλα, τα χρέη δεν σταματούν να αυξάνονται: το εξωτερικό χρέος της χώρας τον Απρίλιο του 2015 ανερχόταν στα 250 δισεκ. δολάρια (224 δισεκ. ευρώ), σύμφωνα με την εταιρεία Ecoanalitica. Τον δε περασμένο χρόνο, η κυβέρνηση σύμφωνα με τον Μαδούρο κατέβαλε τοκοχρεωλύσια 27 δισεκ. δολαρίων (24 δισεκ. ευρώ).

Το εμπορικό χρέος που έχει συσσωρεύσει η χώρα αντλεί το 96% των εισόδων της από το πετρέλαιο κι ανέρχεται στα 12,5 δισεκ. δολάρια (11 δισεκ. ευρώ), με αποτέλεσμα πολλοί από τους προμηθευτές της χώρας σε πολλούς τομείς να κλείνουν την πόρτα στη Βενεζουέλα, αυξάνοντας τη σπάνιν σε πολλά προϊόντα κι υπηρεσίες.

Ο Μαδούρο δεν σταματά να υποστηρίζει πως ο πληθωρισμός κι η σιτοδεία αγαθών οφείλεται στον έξωθεν οικονομικό πόλεμο που έχει εξαπολυθεί εναντίον του, προκειμένου να εξαναγκασθεί σε παραίτηση.

Το έλλειμμα του δημοσίου υπολογίζεται στο 18-20% του ΑΕΠ, σύμφωνα με ιδιώτες αναλυτές, και προκειμένου να χρηματοδοτήσει τα κοινωνικά της προγράμματα, η κυβέρνηση έχει επιδοθεί σε νομισματικές αλχημείες, σύμφωνα με τους ίδιους.

Η πολιτική του προκατόχου του Μαδούρο κι εισηγητή της ρυθμιστικής πολιτικής στην οικονομία Ούγο Τσάβες, βασίζεται στον κεντρικό ρόλο του κράτους στην εκπόνηση και τον έλεγχο της οικονομικής πολιτικής, που αφήνει λιγοστό χώρο στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Από το 2003, το κράτος έχει θέσει υπό αυστηρό έλεγχο τις τιμές και τις συναλλαγές, επιβάλλοντας διατίμηση και μονοπώλιο στον καθορισμό της νομισματοπιστωτικής πολιτικής. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τις μαζικές εισαγωγές, αποτέλεσε ένα εμπόδιο στη ανάπτυξη της βιομηχανίας, η οποία δεν είχε ελεύθερη πρόσβαση σε κεφάλαια.

Σύμφωνα με την αντιπολίτευση, η κυβέρνηση κρατικοποίησε 1.200 επιχειρήσεις, 300 εκ των οποίων του αγροτικο-διατροφικού τομέα, οι οποίες κατέστησαν πρακτικώς ανενεργές. Οι δε βιομήχανοι εκφράζουν παράπονα ότι ο έλεγχος στις τιμές δεν τους επιτρέπει να καλύπτουν το κόστος της παραγωγής, γεγονός που ενισχύει την έλλειψη αγαθών.

Κατόπιν αυτών, η οικονομία της χώρας συρρικνώθηκε κατά τα δύο προηγούμενα έτη (-3,9% το 2014 και -5,7% το 2015), ενώ ο πληθωρισμός εκτοξεύθηκε στο 180,9% το 2015.

(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!