| Notaka

«ΔΝΤ προς Βενιζέλο για PSI: Πολύ αργά, πολύ λίγο»!

«Η αναδιάρθρωση του χρέους, όταν ήρθε, έγινε συχνά πάρα πολύ αργά και ήταν πάρα πολύ λίγη». Αυτό έγραφε, εκτός των άλλων, σχετική έκθεση του ΔΝΤ τον Δεκέμβριο του 2015, (too late, too little σύμφωνα με τις λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στο κείμενο). Του Δημήτρη Μάρδα, υφυπουργού Εξωτερικών.

 

«Η αναδιάρθρωση του χρέους, όταν ήρθε, έγινε συχνά πάρα πολύ αργά και ήταν πάρα πολύ λίγη». Αυτό έγραφε, εκτός των άλλων, σχετική έκθεση του ΔΝΤ τον Δεκέμβριο του 2015, (too late, too little σύμφωνα με τις λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στο κείμενο). Του Δημήτρη Μάρδα, υφυπουργού Εξωτερικών.

 

Αναλυτικότερα, η έκθεση σημειώνει ως προς την Ελλάδα ότι: «Όταν τελικά αποφασίσθηκε η εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα στοPSI, στην Ελλάδα το 2012,το κούρεμα αν και ήταν μεγάλο για τους πιστωτές σε σύγκριση με άλλες περιπτώσεις, την ίδια στιγμή είχαν αυξηθεί οι πιθανότητες για να αποδειχθεί ανεπαρκές σ’ ό,τι αφορά στην αποκατάσταση της βιωσιμότητας του χρέους».
Αυτά προσπαθούσα να εξηγήσω στον κο Βενιζέλο στη Βουλή, όταν υποστήριζα ότι η καθαρή μείωση του χρέους, λόγω PSI και επαναγοράς των ομολόγων, ήταν της τάξης των 51,2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδας, και όχι των 138 δισ. ευρώ, αλλά μάταια!

Κάποιοι φίλοι, ανώνυμοι(!!!) του κ. Βενιζέλου, απάντησαν στις προαναφερθείσες θέσεις προτάσσοντας μια μεθοδολογία εν πολλοίς όμως εκτός θέματος. Οι «ανώνυμοι» λοιπόν του κου Βενιζέλου –παραβιάζοντας μέσω της ανωνυμίας τους, κάθε αρχή δεοντολογίας – επαναλαμβάνοντας τα όσα ό ίδιος προτάσσει στη Βουλή εδώ και καιρό, υποστηρίζουν σε γενικές γραμμές το success story του κουρέματος. Υιοθετώντας το απαξιωτικό ύφος του πολιτικού τους μέντορα σημειώνουν ότι διαβάζουμε με λάθος τρόπο αν και καθηγητής οικονομικών (!!!) τα όσα έχουν γραφεί.

Βέβαια σε μια παράγραφο του κειμένου τους επιβεβαιώνουν, άθελα μάλλον, τις θέσεις μας, σημειώνοντας ότι:«κατά την περίοδο 2009-2015 το δημόσιο επιχορήγησε τα ασφαλιστικά ταμεία με 104,5 δισ. ευρώ, ποσό που υπερβαίνει κατά πολύ τη νομοθετημένη συμμετοχή του στη τριμερή του χρηματοδότηση». Αυτό παιδευόμαστε να κάνουμε σαφές εδώ και καιρό στον κο Βενιζέλο. Κούρεψαν ΠΑΣΟΚ-ΝΔ, μέσω του PSI, τα αποθεματικά των Ταμείων για να επιστρέψουν μέσω νέου δανεισμού του Δημοσίου, μέρος των χρημάτων που ψαλίδισαν (αυτό δείχνει με σαφήνεια η λέξη «υπερβαίνει»). Έτσι, οδηγηθήκαμε σε μια πραγματική μείωση του χρέους πολύ λιγότερη από την ονομαστική που επιδίωκαν. Τα προαναφερθέντα, επιβεβαιώνει με απόλυτη σαφήνεια και η πρόσφατη έκθεση του ΔΝΤ.

Κλείνοντας το ρέκβιεμ του μύθου του «επιτυχημένου» PSI, συμπερασματικά επισημαίνεται ότι πεισματικά οι «ανώνυμοι» του κου Βενιζέλου , όπως και ό ίδιος, με τον τρόπο της σκέψης τους, προσπαθούν να βρουν το δένδρο χάνοντας πλήρως το δάσος.

Για να δούμε όμως το δάσος, δηλαδή να καταλάβουμε το πραγματικό ρόλο του PSI, αρκεί ένα μόνο στοιχείο: το 2011 το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ ανήλθε στο 171,3%, κατόπιν έπεσε στο 156,9% στο τέλος του 2012 (λόγω PSI), για να εκτιναχθεί αμέσως πίσω στο 175% και 177,1% στο τέλος του 2013 και 2014 αντίστοιχα. Όταν συνυπολογιστεί πως σε όλη την εξεταζόμενη περίοδο η χώρα βρίσκεται ήδη (ή κοντά) σε πρωτογενές πλεόνασμα, είναι άμεσα προφανές πως το λεγόμενο PSI υπήρξε απλά μια πρόσκαιρη αλλαγή της λογιστικής “απεικόνισης” του χρέους και όχι της ουσίας του μεγέθους του. Με άλλα λόγια, η λειτουργία του PSI για την Ελληνική οικονομία είναι αντίστοιχη με αυτήν ενός ταχυδακτυλουργού που βγάζει κουνέλια από το καπέλο.
Στο βάθος του όμως, το PSI υπήρξε κάτι πολύ περισσότερο. Ήταν μια επωφελής για κάποιους ξένους πιστωτές (αλλά όχι και για τη χώρα) πράξη, εφόσον οδήγησε στην ανταλλαγή πλήρως απαξιωμένων ομολόγων Ελληνικού δικαίου με ισχυρά νέα ομόλογα θωρακισμένα πίσω από το αγγλικό δίκαιο. Σημειώνεται βέβαια, ότι η αστοχία της αποπληρωμής τους, έστω και ενός κουπονιού, θα ενεργοποιήσει βαρύτατες ρήτρες χρεοκοπίας εναντίον της χώρας. Δεν διασφάλισε δηλαδή η όλη διαδικασία την αρχή της Εθνικής Κυριαρχίας, η οποία έχει υιοθετηθεί από τον ΟΗΕ ως απαραίτητη αρχή σε οποιαδήποτε αναδιάρθρωση κρατικού χρέους.

Από την άλλη, δεν διασφάλισε ούτε την αρχή της βιωσιμότητας,  που απαγορεύει αναδιαρθρώσεις, όταν οι τελευταίες δεν παράγουν βιώσιμο χρέος. Η εν λόγω συζήτηση γίνεται ακόμα πιο ενδιαφέρουσα, ακόμη και σε δικαστικό επίπεδο, με την προσπάθεια ανεύρεσης ικανοποιητικών απαντήσεων στα κάτωθι ερωτήματα, που θα πρέπει να έχουμε κάποια ώρα από τους πρωταγωνιστές του PSI του 2012:

  1. Ποια μέτρα ελήφθησαν για να αποτραπούν ή να αντιμετωπιστούν τυχοδιωκτικοί επενδυτές που απέφυγαν τη συμμετοχή στο PSI;
  2. Πώς αντιμετωπίστηκε η περίπτωση τυχοδιωκτικών funds,που αγόρασαν τίτλους λίγο πριν το PSI σε τιμές πολύ χαμηλότερες της αξίας των τίτλων με τους οποίους αντηλλάγησαν ή που (ακόμα χειρότερα) αποφάσισαν να διακρατήσουν τους τίτλους μέχρι την βέβαια αποπληρωμή τους στο 100% στη λήξη;

Τέλος, εκείνο που θα ήταν πιο σημαντικό ίσως να εξηγήσουν οι «ανώνυμοι» του κου Βενιζέλου –όχι σε εμάς αλλά στον ελληνικό λαό– είναι το ακόλουθο: Πώς είναι δυνατόν ένα κούρεμα ίσο κατ’ αυτούς «με περίπου 50% του ΑΕΠ του 2012» να μη μειώσει το χρέος στον ανάλογο βαθμό (δημόσιο χρέος: 2011, 356,0 δισ. ευρώ, 2012, 304,8 δισ. ευρώ(!), 2013,319,2 δισ. ευρώ και 2014, 317,1 δισ. ευρώ) σε μια περίοδο που η οικονομία δε δημιουργεί σημαντικά ή καθόλου πρωτογενή ελλείμματα; Ποιοι τελικά κέρδισαν από το επίμαχο PSI;

*Δημοσιεύθηκε στην Realnews 10/1/2016

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!