Skip to main content
| Notaka

«Ηλεκτρικά Αυτοκίνητα και Μπαταρίες θα Καθορίσουν την Μετάβαση στην Μετα-Πετρελαϊκή Εποχή».

Με δεδομένο ότι ο κλάδος των μεταφορών, και ιδιαίτερα του αυτοκινήτου, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της παραγωγής, η επιδιωκόμενη σήμερα διείσδυση των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων αναμένεται ότι θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στην διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος του πλανήτη κατά τα επόμενα χρόνια.

 

Με δεδομένο ότι ο κλάδος των μεταφορών, και ιδιαίτερα του αυτοκινήτου, αποτελεί το μεγαλύτερο ποσοστό κατανάλωσης πετρελαίου σε παγκόσμιο επίπεδο, που αντιστοιχεί περίπου στο 50% της παραγωγής, η επιδιωκόμενη σήμερα διείσδυση των ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων αναμένεται ότι θα έχει τεράστιες επιπτώσεις στην διαμόρφωση του ενεργειακού μίγματος του πλανήτη κατά τα επόμενα χρόνια. Οι εξελίξεις γύρω από τις αναπτυσσόμενες αγορές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων EV’ s (ή και PEV απόPlug in Electric Vehicles) αλλά και των υβριδικών, γνωστών ως HEV, τρέχουν πλέον με εκπληκτική ταχύτητα εάν κρίνουμε από τα πλέον πρόσφατα στοιχεία για τις πωλήσεις το 2015.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία του διεθνούς οίκου ερευνών αγοράς, τη γνωστήFrost and Sullivan, το 2015 οι συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων EV’s σε παγκόσμιο επίπεδο θα διαμορφωθούν στα 500,000 οχήματα ενώ μια άλλη γνωστή εταιρεία αναλύσεων η Euromonitor International εκτιμά ότι μέχρι το 2014 είχαν πωληθεί συνολικά 708,461 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλες τις χώρες. Έτσι η συνολική εικόνα είναι λίαν αποκαλυπτική γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στον πλανήτη φθάνουν τώρα τα 1,2 εκατομμύρια ενώ ο αριθμός των υβριδικών ( HEV), μέχρι τον Ιούλιο του 2015 υπολογιζόταν συνολικά στα 10,0 εκατομμύρια. Μπορεί το σύνολο ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων που κυκλοφορούν σήμερα να αποτελεί ένα πολύ μικρό ποσοστό, σχεδόν το 0,1%, του παγκόσμιου στόλου αυτοκινήτων που ανέρχεται στα 1,2 δις. εκατ. οχήματα, όμως αυτό που έχει σημασία είναι ο ρυθμός αύξησης του. Έχει δε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον η διαπίστωση ότι ενώ έπρεπε να περάσουν 9 ολόκληρα χρόνια για να φθάσουν οι πωλήσεις των υβριδικών (Η EV) στο 1,0 εκατομμύριο οχήματα, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ( EV’ s ) χρειάσθηκαν 4 μόνο χρόνια, δηλ. μέχρι τα μέσα του 2015. 

Παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτων εκτιμούν ότι εάν διατηρηθούν οι σημερινοί ρυθμοί μέχρι το 2020 τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ( EV’ s) θα ξεπεράσουν σε απόλυτα νούμερα τις πωλήσεις των υβριδικών προάγοντας έτσι ένα νέο καταναλωτικό μοντέλο. Εκτιμήσεις στελεχών διεθνών ερευνητικών οίκων κάνουν λόγω για 20,0 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν ανά τον κόσμο μέχρι τα τέλη της τρέχουσας δεκαετίας. Τα ίδια στελέχη εκτιμούν ότι η δεκαετία 2020-2030 θα είναι η εποχή του ηλεκτρικού αυτοκινήτου με επίκεντρο τις αστικές περιοχές, όπου σύμφωνα με τις δεσμεύσεις του COP21, θα πρέπει η κυκλοφορία εντός των πόλεων να γίνεται αποκλειστικά με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. 

Σήμερα κατασκευάζεται μία αξιόλογη ποικιλία ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων με πρωταγωνιστές τις Ιαπωνικές εταιρίες Toyota, Nissan καιMitsubishi, τις Αμερικάνικές Chevrolet, Ford και Tesla, τις Γαλλικές Renault καιCitroen ενώ και η Volkswagen παράγει μια σειρά υβριδικών κυρίως μοντέλων. Οι μεγαλύτερες πωλήσεις παρατηρούνται σε ΗΠΑ-Καναδά, Ιαπωνία και Κίνα με ισχυρό ενδιαφέρον και στην Ευρωπαϊκή αγορά με πρωταγωνιστές την Γαλλία, την Ολλανδία και την Νορβηγία. Τραγικά απούσα η χώρα μας όπου ενώ κυκλοφορούν μερικές χιλιάδες υβριδικά διαθέτει μόνο 100 περίπου ηλεκτρικά οχήματα ( EV’ s ) με τις κρατικές υπηρεσίες να έχουν κατατάξει αυτού του είδους αυτοκίνητα ως προϊόντα πολυτελείας, φορολογώντας τα αναλόγως! 

Κομβικό ρόλο στην περαιτέρω ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων παίζει η μπαταρία το κόστος της οποίας παραμένει υψηλό και αντιστοιχεί συνήθως στο 30-50% του συνολικού κόστους παραγωγής ενός ηλεκτρικού οχήματος ( EV’ s). Με το κόστος να αντανακλά συνήθως την μέγιστη δυνατή διανυόμενη απόσταση πριν την επαναφόρτιση, τον απαιτούμενο χρόνο επαναφόρτισης και τελικά την διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Σήμερα γίνεται αγώνας δρόμου ανάμεσα στους κατασκευαστές για την επιλογή των πλέον κατάλληλων υλικών μπαταρίας με στόχο την επίτευξη της βέλτιστης σχέσης μεταξύ κόστους και απόδοσης. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, τα συστήματα μπαταριών που χρησιμοποιούνται από τους κύριους κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπως η Tesla και η Nissan, κόστιζαν το 2014 περί τα 300 δολάρια ανά κιλοβατώρα και αφορούσαν κυρίως μπαταρίες λιθίου.

Ενδεικτικό της προόδου που έχει συντελεσθεί αποτελεί το γεγονός ότι η σημερινή τιμή είναι χαμηλότερη και από την πιο αισιόδοξη εκτίμηση για το 2015, αλλά και από τις μέσες επίσημες προβλέψεις για το 2020. Εξάλλου το πραγματικό κόστος των μπαταριών αναμένεται να φτάσει τα 230 δολάρια ανά κιλοβατώρα το 2018, σύμφωνα με την ίδια μελέτη. Εάν αυτή η τελευταία εκτίμηση επαληθευτεί, τότε θα έχει επιτευχθεί ένα βήμα ορόσημο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, καθώς θα τα καταστήσει ελκυστικά για τους καταναλωτές, σε σύγκριση και με τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν μηχανές εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ). 

Καθώς αυξάνεται η παραγωγή των ηλεκτρικών αλλά και των υβριδικών αυτοκινήτων σε ΗΠΑ, Ιαπωνία, Κίνα και Ευρώπη τείνουν να επικρατήσουν οι μπαταρίες λιθίου οι οποίες φαίνεται ότι θα αντικαταστήσουν πλήρως τις μπαταρίες μολύβδου που έως τώρα θεωρούντο ως βασικός εξοπλισμός στην αυτοκινητοβιομηχανία. Τελευταία έχουν αρχίσει να προωθούνται μπαταρίες νατρίου ( Sodium – ion) έχοντας πετύχει σημαντική μείωση στο κόστος περί τα 30%. Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία της βιομηχανίας το κόστος των μπαταριών σημειώνει πτώση 8 τοις εκατό κάθε χρόνο, ενώ η μαζική παραγωγή αυτοκινήτων που έχουν εξαγγείλει η Tesla και η Nissan μπορεί να επιταχύνει και άλλο την μείωση του κόστους. 

Επομένως, όταν οι μπαταρίες φτάσουν να πουλιούνται σετιμές κάτω από 150 δολάρια ανά κιλοβατώρα, θα είναι λογικό να δούμε την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου να περνάει σε πρώτη προτεραιότητα για τους καταναλωτές. Ανασταλτικός παράγοντας στην περαιτέρω μείωση του κόστους, ιδίως για τις μπαταρίες λιθίου, αναδεικνύεται η πρόσβαση σε επαρκή αποθέματα της πρώτης ύλης 70% της οποίας παράγεται από κοιτάσματα σε Χιλή, Βολιβία και Αργεντινή. Ήδη, η εταιρεία Tesla, αντιμετωπίζει πρόβλημα στην εξασφάλιση ικανών ποσοτήτων σε ανταγωνιστικές τιμές για το νέο υπό κατασκευή εργοστάσιο της στην Nevada όπου σχεδιάζει την παραγωγή 500,000 μπαταριών κατ’ έτος μέχρι το 2020!

Η δυναμική στην αγορά ηλεκτρικών και υβριδικών αυτοκινήτων που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και η τεράστια πρόοδος που έχει επιτελεσθεί στην μείωση του κόστους είναι ενδεικτικό στοιχείο των ραγδαίων εξελίξεων που συντελούνται παγκοσμίως στο καταναλωτικό προφίλ και προϊδεάζει για το τι θα ακολουθήσει στην μακρά πορεία της μετάβασης μας στην μεταπετρελαϊκή εποχή.

πηγή : energia.gr

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!