| Notaka

«Οι Μειωμένες Διεθνείς Τιμές Αργού Στηρίζουν την Ελληνική Οικονομία».

Για τέταρτο συνεχές τρίμηνο οι διεθνείς τιμές αργού κινούνται πτωτικά και μάλιστα κάτω από τα $ 50 το βαρέλι για την ποικιλία Brent, το διεθνές benchmark

 

Για τέταρτο συνεχές τρίμηνο οι διεθνείς τιμές αργού κινούνται πτωτικά και μάλιστα κάτω από τα $ 50 το βαρέλι για την ποικιλία Brent, το διεθνές benchmark. Ως γνωστό μεγάλη υποχώρηση των τιμών από τα υψηλά των $115 το βαρέλι τον Ιούνιο 2015, στα σημερινά χαμηλά επισφραγίστηκε στην ιστορική συνάντηση του OPEC στην Βιέννη στις 27 Νοεμβρίου πέρυσι, όπου η Σαουδική Αραβία επέμεινε στην απόφαση της περί μη μείωσης της παραγωγής, συμπαρασύροντας και τα άλλα μέλη του καρτέλ, κάτω από το πλαφόν των 30 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Σήμερα, ένα χρόνο μετά, οOPEC αντλεί συνολικά 30.6 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Και παρά το γεγονός ότι η παραγωγή του καρτέλ αντιστοιχεί μόνο στο 36% της παγκόσμιας, εν τούτοις μέσω της εκάστοτε πολιτικής που ακολουθεί είναι σε θέση να επηρεάζει άμεσα τις διεθνείς τιμές.

Παρά το γεγονός ότι η περίοδος χαμηλών διεθνών τιμών αργού που διανύουμε έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα κυρίως στους παραγωγούς εκτόςOPEC, με τις μεγάλες διεθνείς εταιρίες τις IOC να ανακοινώνουν μείωση της κερδοφορίας τους ή και ζημίες, προχωρώντας ταυτόχρονα σε απολύσεις προσωπικού και ακύρωση ερευνητικών έργων (με project αξίας πάνω από $200 δις. να μετατίθενται για αργότερα ή και να ματαιώνονται), για τις πετρελαιοεισαγωγικές χώρες, οι μειωμένες τιμές προσφέρουν μια ανάσα για την οικονομία τους. Για πετρελαιοεισαγωγικές χώρες, όπως η Ελλάδα, η οποία καλύπτει το 95,5% των αναγκών της από εισαγωγές αργού, οι τιμές στα σημερινά επίπεδα σημαίνουν σημαντική βελτίωση του ισοζυγίου εξωτερικών συναλλαγών βοηθώντας έτσι άμεσα τον περιορισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων κάτι που αναμένεται να συμβάλει εν μέρη στην αναχαίτιση της τρέχουσας υφεσιακής ροπής της οικονομίας.

Μέχρι σήμερα η μείωση του λογαριασμού πετρελαιοειδών, δηλαδή του καθαρού κόστους εισαγωγών αργού για κάλυψη της εγχώριας ζήτησης, οφείλεται αποκλειστικά στην μείωση της κατανάλωσης κατά την περίοδο της τρέχουσας ύφεσης. Από 435,000 βαρέλια κατανάλωση την ημέρα που είχε σημειωθεί το 2007, σήμερα η χώρα δια της βίας καταναλώνει 280,000 βαρέλια, δηλαδή μια μείωση της τάξεως του 36%. Και ενώ για το 2015 δεν αναμένεται αισθητή μείωση στην κατανάλωση, εν τούτοις το κόστος εισαγωγής αργού για τοπική κατανάλωση αναμένεται να είναι μειωμένο σχεδόν κατά 45% σε σύγκριση με το 2014, λόγω της εντυπωσιακής υποχώρησης των διεθνών τιμών. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς ο πετρελαϊκός λογαριασμός για το 2015 πρόκειται να διαμορφωθεί κάτω από τα € 5 δις. με την κατανάλωση να παραμένει στα ίδια με πέρυσι επίπεδα.

Όμως λόγω της δομής της πετρελαϊκής βιομηχανίας στην Ελλάδα, όπου λειτουργούν τέσσερις μεγάλες διυλιστηριακές μονάδες που μεταξύ τους υπερκαλύπτουν τις ανάγκες στα προϊόντα για την εγχώρια αγορά(δηλ. βενζίνες, ντίζελ), το όφελος από τις χαμηλές διεθνείς τιμές του αργού είναι διπλό. Αφενός μεν έχουμε το δημοσιονομικό όφελος και τις χαμηλότερες τιμές στην αντλία (που ισχύει κυρίως για το Β’ Εξάμηνο του έτους) για τους καταναλωτές, -ιδιαίτερα ευπρόσδεκτο σε μια περίοδο ισχνών αγελάδων,- και αφετέρου είναι η δυνατότητα που έχουν τα εγχώρια διυλιστήρια να αυξήσουν τις εξαγωγές τους προς τις χώρες της ΝΑ Ευρώπης και ευρύτερα.

oilgreece10 14

Όπως φαίνεται στον πίνακα, οι εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων έχουν αυξηθεί κατά € 2 δις τα τελευταία τέσσερα χρόνια ενώ δεν αποκλείεται να ενισχυθούν περαιτέρω το 2015, και να διαμορφωθούν άνω των € 2,5 δις, λόγω των ικανοποιητικών περιθωρίων διύλισης. Όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν τα ΕΛΠΕ κατά την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τους για το Β΄ Τρίμηνο υπήρξε σαφής βελτίωση των περιθωρίων διύλισης σε σχέση με προηγούμενα τρίμηνα, «με τα ενδεικτικά περιθώρια διύλισης Μεσογείου FCC να έχουν ανέλθει στα $7,3/ bbl, ενώ τα περιθώρια Hydrocracking κυμάνθηκαν στα $5,8/ bbl, λόγω αυξημένης προσφοράς ντίζελ», πράγμα που επιτρέπει στα διυλιστήρια να διαμορφώσουν εισέτι πιο ανταγωνιστικές τιμές και άρα να διευρύνουν το μερίδιο των εξαγωγών τους.

Με δεδομένο ότι βάσει τελευταίων στοιχείων για την παραγωγή αργού και προϊόντων, η πετρελαϊκή αγορά διεθνώς ευρίσκεται σε θέση contango, όπου οι τιμές forward για τους επόμενους 12 μήνες είναι ανώτερες των σημερινών spot, υπάρχει διάχυτη η αίσθηση ότι η σημερινή χρονική περίοδος αποτελεί παράθυρο ευκαιρίας για χαμηλές τιμές. Οι εκτιμήσεις των περισσοτέρων αναλυτών κάνουν λόγο για rebalancing της αγοράς το 2016 με τις τιμές να οδεύουν προς το πλαφόν των $60-$65 το βαρέλι.

πηγή : Energia.gr

Spyrides ad-blue containers

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas AVINOIL Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil FuelMate Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Greek Mafia Guardian Handelsblatt HelleniQ Energy Inside Story interlock kWh LANA LG LNG LPC Lukoil Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka sts TEXACO TotalEnergies TotalEnergy twitter Urals windfall tax WOOD World Bank WTI Yiufi «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξανδρούπολη Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αττική Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις Γιάννης Θεοτοκάς ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΛΣΤΑΤ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΤΕπ ΕΥΠ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΝΕ-ΓΣΕΕ ΙΟΒΕ Ιλχάν Αχμέτ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καββαθάς Γ. Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κονταξής Δημήτρης Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μεθάνιο Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μητσοτάκης Κυριάκος Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Πέτη Πέρκα Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τζιόλας Χρήστος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος Τσεχία ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΗΜ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χάρης Δούκας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. άδεια έλεγχοι αγγελίες αγρότες αγωγός αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο ατύχημα βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επενδύσεις επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτρικό ρεύμα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κακοκαιρία κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο ληστεία λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια ρύποι στάθμη στατιστικά συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνθετικά καύσιμα συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υπερκέρδη υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φωτοβολταϊκά φόροι φόρτιση ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!