| Notaka

«Πώς το φθηνό πετρέλαιο εκτινάσσει τα κέρδη των ΕΛΠΕ».

H συγκυρία για τα Ελληνικά Πετρέλαια, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας, είναι κάτι παραπάνω από ευνοϊκή: προμηθεύεται πρώτη ύλη, δηλαδή αργό πετρέλαιο, φθηνά και παράλληλα η ζήτηση για τα τελικά προϊόντα όπως βενζίνη, diesel, αεροπορικά καύσιμα κ.τ.λ. παραμένει ικανοποιητική, με αποτέλεσμα τα περιθώρια διύλισης να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα.

 

H συγκυρία για τα Ελληνικά Πετρέλαια, το μεγαλύτερο διυλιστήριο της χώρας, είναι κάτι παραπάνω από ευνοϊκή: προμηθεύεται πρώτη ύλη, δηλαδή αργό πετρέλαιο, φθηνά και παράλληλα η ζήτηση για τα τελικά προϊόντα όπως βενζίνη, diesel, αεροπορικά καύσιμα κ.τ.λ. παραμένει ικανοποιητική, με αποτέλεσμα τα περιθώρια διύλισης να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2015 τα τρία διυλιστήρια του ομίλου με 770 εκατ. ευρώ λιγότερες πωλήσεις έβγαλαν τετραπλάσια μεικτά κέρδη σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2014. Ο τζίρος μειώθηκε, γιατί όπως είναι φυσικό οι τιμές των τελικών προϊόντων υποχωρούν επηρεαζόμενες από την πτώση της πρώτης ύλης, αλλά η απώλεια αυτή αντισταθμίζεται και με το παραπάνω από τη φθηνή προμήθεια αργού, η οποία κατά το εξεταζόμενο διάστημα κόστισε 1 δισ. ευρώ λιγότερο.

Εξ ου και η άνοδος της μετοχής, η οποία από τον περασμένο Μάιο ως σήμερα έχει ενισχυθεί κατά 18% έναντι σχεδόν ισόποσης πτώσης για τον Γενικό Δείκτη του Χρηματιστηρίου Αθηνών.

Το θετικό για την ελληνική εταιρεία που ελέγχεται από τον όμιλο Λάτση σε ποσοστό 41% και το Δημόσιο σε ποσοστό 35% είναι ότι η συγκυρία αυτή θα συνεχιστεί, αφού στην προσπάθειά τους να κερδίσουν ακόμη μεγαλύτερα μερίδια αγοράς οι πετρελαιοπαραγωγοί χώρες όχι μόνο δεν μειώνουν την παραγωγή τους αλλά έχουν επιδοθεί σε έναν ανελέητο πόλεμο τιμών.

Σε αυτό το περιβάλλον, η πρόσφατη πρόβλεψη της διοίκησης για κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) το 2016 άνω των 650 εκατ. ευρώ συμβαδίζει με τις εκτιμήσεις της αγοράς αλλά η πρόβλεψη για EBITDA άνω των 800 εκατ. ευρώ ετησίως την τριετία 2017-2020 αιφνιδίασε τους αναλυτές, οι οποίοι τη θεωρούν «πολύ επιθετική».

«Δεν στηριχθήκαμε μόνο στα καλά περιθώρια διύλισης για να προβούμε σε αυτή την πρόβλεψη» επισημαίνει μιλώντας στο «Βήμα της Κυριακής» ο κ. Γρηγόρης Στεργιούλης, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, και εξηγεί: «Ο όμιλος έχει κρυφή δυναμική και στόχος μας είναι να την αναδείξουμε. Υπάρχει μεγάλο περιθώριο βελτιωτικών κινήσεων στον τομέα του κόστους λειτουργίας αλλά και στην αποδοτικότερη διαχείριση των αποθεμάτων. Ηδη έχουμε ρίξει τα κόστη κατά 28% στον τομέα της εμπορίας, γι’ αυτό και στο τρίτο τρίμηνο θα εμφανίσουμε υψηλότερα EBITDA σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο, όταν τα περιθώρια κέρδους ήταν υψηλότερα. Η ώθηση στα κέρδη θα έρθει από τις πρωτοβουλίες που θα αναπτύξουμε εμείς και όχι από τους αστάθμητους παράγοντες της αγοράς, όπως τα περιθώρια διύλισης και οι συναλλαγματικές ισοτιμίες».

Στο πλαίσιο αυτό, η νέα διοίκηση Στάθη Τσοτσορού – Γρηγόρη Στεργιούλη επαναφέρει το παλιό οργανόγραμμα, το οποίο προβλέπει κάθε διυλιστήριο (Ελευσίνα, Ασπρόπυργος, Θεσσαλονίκη) να είναι ξεχωριστό business unit, και αυξάνει τις θέσεις των γενικών διευθυντών.

Στην ένσταση της αγοράς ότι το οργανόγραμμα αυτό επαναφέρει τη φιλοσοφία του Δημοσίου στην εταιρεία, ο κ. Στεργιούλης δεν συμφωνεί: «Ετσι θα ελέγξουμε καλύτερα τα κεντρικά κόστη» υποστηρίζει.

Από τις τελευταίες διοικητικές αλλαγές ξεχωρίζουν η υποβάθμιση του κ. Ανδρέα Σιάμισιη, ο οποίος από αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος περιορίζεται στα καθήκοντα της οικονομικής διεύθυνσης, ενώ χάνει και τις διευθύνσεις Προμηθειών και Μηχανοργάνωσης, αλλά και ο διορισμός ενός ακόμη κομματικού στελέχους στο ΔΣ, του κ. Δημήτρη Κοντοφάκα, στενού συνεργάτη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Ι. Δραγασάκη.

Το επόμενο διάστημα λήγει ομόλογο της εταιρείας ύψους 400 εκατ. δολαρίων. Η διοίκηση εξετάζει την αναχρηματοδότηση του δανείου και όχι την πλήρη αποπληρωμή του παρά το γεγονός ότι τα διαθέσιμα της εταιρείας ξεπερνούν τα 1,8 δισ. ευρώ. Μια τέτοια κίνηση θα αυξήσει το κόστος δανεισμού, αφού το τρέχον επιτόκιο είναι 4,5%, ενώ το νέο κουπόνι, σύμφωνα με την τρέχουσα αποτίμηση του ομολόγου, δεν θα υπολείπεται του 8%.

«Προτιμούμε να αξιοποιήσουμε τα διαθέσιμά μας σε φθηνές αγορές αργού. Η περίοδος των capital controls ήταν πολύ δύσκολη και πολύ διδακτική. Οι ανάγκες των ΕΛΠΕ καλύπτονται με αγορές αργού της τάξεως των 500-600 εκατ. δολαρίων τον μήνα. Η διαχείριση αυτής της διαδικασίας είναι η δική μας δουλειά. Μην ξεχνάτε ότι οι προμηθευτές δεν δέχονται ακόμη εγγυητικές ελληνικών τραπεζών. Είμαστε πεπεισμένοι ότι οι αγορές αργού αυτή την περίοδο θα αντισταθμίσουν και με το παραπάνω την αύξηση στα χρηματοοικονομικά κόστη» αναφέρει ο κ. Στεργιούλης.

Kωδικός «Ιράν»

Στις αρχές του 2016, αν το Ιράν τηρήσει τα συμφωνηθέντα σχετικά με το πυρηνικό του πρόγραμμα, οι διεθνείς κυρώσεις θα αρθούν και η τέταρτη πετρελαιοπαραγωγός χώρα του πλανήτη θα επανέλθει στις διεθνείς αγορές.

Ηδη στελέχη των ΕΛΠΕ έχουν επισκεφθεί το Ιράν επιδιώκοντας συμφωνία προμήθειας αργού πετρελαίου.

«Ολες οι μεγάλες εταιρείες παρελαύνουν από την Τεχεράνη διεκδικώντας κομμάτι από την πίτα του περσικού πετρελαίου. Εμείς, αν και λοιδορηθήκαμε για αυτή μας την πρωτοβουλία, έχουμε αποκτήσει σοβαρό προβάδισμα σε σχέση με κολοσσούς του κλάδου – αυτό προκύπτει από το ειδικό βάρος των αξιωματούχων του Ιράν που επιλέγουν να συναντηθούν μαζί μας – και ευελπιστούμε να εξασφαλίσουμε μια καλή συμφωνία προμήθειας» τονίζει ο κ. Στεργιούλης.

Σύμφωνα με τον CEO του ομίλου, μια καλή συμφωνία θα είναι «η προμήθεια μέχρι και 4.000.000 βαρελιών περσικού αργού τον μήνα. Τα διυλιστήριά μας είναι σχεδιασμένα να λειτουργούν και να υπεραποδίδουν με ιρανικό πετρέλαιο. Εκεί έγκειται και η προσπάθεια της διοίκησης για διαφοροποίηση από τη μέχρι σήμερα προμήθεια αργού: στη μέγιστη απόδοση των μονάδων μας».

Σχετικά με την οφειλή των ΕΛΠΕ απέναντι στην κρατική εταιρεία National Iranian Oil Company (NIOC) που ανέρχεται σε μερικές εκατοντάδες εκατoμμύρια δολάρια και χρονολογείται από το 2012, όταν λόγω των κυρώσεων το διεθνές τραπεζικό σύστημα αρνήθηκε να διεκπεραιώσει την πληρωμή των φορτίων αργού που είχε παραλάβει η ελληνική εταιρεία, γίνονται διαβουλεύσεις ώστε να καταβληθεί τμηματικά, εφόσον βεβαίως οι επιθεωρητές του ΟΗΕ δώσουν το ΟΚ. στο τέλος Δεκεμβρίου του 2015 για την άρση των κυρώσεων.

Αναβάθμιση
Ενσωμάτωση εργολαβικού προσωπικού
Η νέα διοίκηση Τσοτσορού – Στεργιούλη προχώρησε το τελευταίο διάστημα σε προσλήψεις προσωπικού – περίπου 50 – , οι οποίες, όπως ομολογούν στελέχη της εταιρείας, ήταν απαραίτητες και κάλυψαν σημαντικά κενά. Παράλληλα μείωσαν τις αποδοχές – μαζί και τις δικές τους – σε περίπου 150 ανώτερα στελέχη της εταιρείας κοντά στο 15%. 
«Πρέπει να δώσουμε ένα μήνυμα σύνδεσης με την κοινωνία που περνά δύσκολα» είναι η άποψη της διοίκησης.

Η πρωτοβουλία αυτή όμως δεν έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από την αγορά αλλά και από την πλειοψηφία των διευθυντών, καθώς ο ανταγωνισμός έχει πολύ υψηλότερες αποδοχές. Μια νέα τομή είναι η σταδιακή μεταβολή της σύνθεσης μεταξύ μόνιμου και εργολαβικού προσωπικού (οι τελευταίοι ξεπερνούν τα 300 άτομα). «Θέλουμε να ενσωματώσουμε εργολαβικό προσωπικό που δουλεύει χρόνια στον όμιλο» αναφέρει ο κ. Στεργιούλης και διευκρινίζει:«Το όραμά μας είναι η μετεξέλιξη των ΕΛΠΕ από μια εταιρεία διύλισης σε έναν ενεργειακό όμιλο. Εχουμε σχεδόν 50 θυγατρικές. Τοποθετήσαμε σε αυτές νέους ανθρώπους που δουλεύουν χρόνια στην εταιρεία με πολύ καλά βιογραφικά, κυρίως μηχανικούς, για να πάρουν μια γεύση διοίκησης και μάνατζμεντ. Από εκεί θα ξεπηδήσουν τα νέα στελέχη του ομίλου».

Εμφαση θα δοθεί στον τομέα της ασφάλειας, καθώς το τραγικό δυστύχημα του περασμένου Μαΐου στον Ασπρόπυργο επιβεβαίωσε για μία ακόμη φορά τον μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας των διυλιστηρίων.

(Β. Κώτσης, ΤΟ ΒΗΜΑ, 25/10/2015)

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!