Τριάντα προτάσεις για το φορολογικό που συντείνουν στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας, συμβάλλουν στη βιωσιμότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αλλά και στην αύξηση των πραγματικών φορολογικών εσόδων κατέθεσε το Προεδρείο της ΓΣΕΒΕΕ
..στη συνάντηση που είχε σήμερα 23 Απριλίου 2014 με τον Υπουργό Οικονομικών, κ. Γ. Στουρνάρα.
Μετά το πέρας της συνάντησης ο Πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ, κ. Γ. Καββαθάς δήλωσε ότι το Προεδρείο της ΓΣΕΒΕΕ κατέθεσε συγκεκριμένες προτάσεις για να σταματήσει η υπερφορολόγηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων έτσι ώστε να μην οδηγηθούν η μεγάλη τους πλειοψηφία στο κλείσιμο. Ο κ. Καββαθάς πρόσθεσε ότι η συνάντηση διεξήχθη σε θετικό κλίμα και αναμένει την αποτύπωση αυτού του κλίματος και στο νομοσχέδιο.
Ολόκληρο το υπόμνημα που κατέθεσε η ΓΣΕΒΕΕ με τις προτάσεις της στον Υπουργό Οικονομικών έχει ως εξής:
Με αφορμή τις πρόσφατες εξαγγελίες του Πρωθυπουργού και του οικονομικού επιτελείου σχετικά με την εφαρμογή ενός απλούστερου φορολογικού συστήματος για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, η ΓΣΕΒΕΕ επιθυμώντας να συμβάλλει εποικοδομητικά στο δημόσιο διάλογο και να αποτρέψει την επανάληψη μερικών και αποσπασματικών λύσεων καταθέτει σήμερα ενώπιον του Υπ. Οικονομικών ένα επικαιροποιημένο σύνολο ενδεικτικών προτάσεων, πολλές από τις οποίες είχαν κατατεθεί κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ψήφισης των πιο πρόσφατων νομοσχεδίων.
Κοινή και δημόσια εκπεφρασμένη θέση όλων των κοινωνικών εταίρων, της κυβέρνησης αλλά και της τριμερούς είναι ότι η σταθερότητα του φορολογικού συστήματος με χαμηλούς συντελεστές φορολόγησης εισοδήματος και ΦΠΑ, αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ανάκαμψη της οικονομίας και την προσέλκυση επενδυτών. Δυστυχώς, τα τελευταία νομοσχέδια που κατατέθηκαν προς ψήφιση καταρτίστηκαν αποσπασματικά και πρόχειρα, και ήρθαν στο ελληνικό Κοινοβούλιο με τη μορφή του κατ’ επείγοντος χωρίς καμιά ουσιαστική διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς. Το αποτέλεσμα αυτής της πρακτικής ήταν η διαρκής μεταβολή διατάξεων και άρθρων με εγκυκλίους, αποφάσεις και τροπολογίες, ενώ για την πλήρη αποκατάσταση της ομαλής οικονομικής ζωής των επιχειρήσεων σε όρους φορολογικής συμμόρφωσης απαιτούνται ακόμη δεκάδες διευκρινίσεις και μεταβολές.
Οι βασικές παρατηρήσεις της ΓΣΕΒΕΕ σχετικά με τους νόμους για τις φορολογικές διαδικασίες και τη φορολογία εισοδήματος είναι οι εξής:
ΤΑ ΠΑΡΑΔΟΞΑ ΤΩΝ ΡΥΘΜΙΣΕΩΝ
Θα επιθυμούσαμε να ενημερώσουμε την ηγεσία του ΥΠΟΙΚ, ότι εκτός των παραπάνω διατάξεων που χρήζουν νομοθετικής θεραπείας, υφίστανται ακόμη και σήμερα παράδοξες πτυχές διατάξεων που δεν έχουν λάβει δημοσιότητα και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στις εφορίες και τους πολίτες. Συγκεκριμένα:
– Τα πρόστιμα των 100€ για εκπρόθεσμη μεταβολή των φορολογικών στοιχείων ισχύουν ακόμη και για τις περιπτώσεις μεταβολής ταυτότητας αλλά και ληξιαρχικής πράξης θανάτου
– Άνεργοι οι οποίοι συμμετέχουν σε προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης καλούνται να λάβουν τις εισοδηματικές ενισχύσεις με ΑΠΥ ή ΑΕΔ και φορολογούνται στην κλίμακα των ελευθέρων επαγγελματιών
– Οι τόκοι καταθέσεων δεν κατανέμονται ισόποσα σε λογαριασμούς συνδικαιούχων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται προβλήματα συνεννόησης και τεκμήρια αποκλειστικού δικαιώματος (ο φορολογούμενος να τα θεωρεί όλα δικά του). Προτείνεται η κατανομή βάσει συναίνεσης των δικαιούχων. Επίσης, ειδικά για τα πολύ μικρά ποσά (έως 250€), προτείνουμε να απαλλαχθούν τα νοικοκυριά από τη δήλωση τους.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Οι θέσεις της ΓΣΕΒΕΕ για γενικότερα θέματα που άπτονται των φορολογικών θεμάτων και δεν αφορούν αποκλειστικά τους προσφάτως ψηφισθέντες νόμους είναι οι εξής:
ü Η προωθούμενη διάταξη για το συμψηφισμό οφειλών και ΦΠΑ μεταξύ ιδιωτών, επιχειρήσεων, πολιτείας και ΝΠΙΔ θα πρέπει να προχωρήσει και να εφαρμοστεί άμεσα. Η αφαίρεση της συγκεκριμένης ρύθμισης από το πρόσφατα ψηφισθέν πολυνομοσχέδιο απογοήτευσε την αγορά, τους επαγγελματίες και τους εμπόρους. Ωστόσο, το σύστημα που εξαγγέλθηκε έχει προβληματικές περιοχές ως προς την πρακτική εφαρμογή της για τις συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών. Απαιτείται προσεκτική διαβούλευση για να προχωρήσει η διευθέτηση του συγκεκριμένου προβλήματος. Επαναφέρουμε την παλιά πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ για εξόφληση του ΦΠΑ των τιμολογίων ιδιωτών και δημοσίου εντός μηνός από την έκδοση του παραστατικού. Πρακτικά, είναι πιο βιώσιμη και αποτελεσματική λύση.
ü Εναλλακτικά με την παραπάνω πρόταση σχετικά με τις οφειλές του Δημοσίου προς τις επιχειρήσεις, προτείνουμε ένα σύστημα συμψηφισμού των οφειλών αυτών. Συγκεκριμένα, για κάθε οφειλή του Δημοσίου, αυτό θα μπορεί να εκδίδει ηλεκτρονική πληρωμή, η οποία θα μπορεί να λειτουργεί ως μέσο πληρωμής (οιονεί χρήμα) για τις οφειλές των επιχειρήσεων στις φορολογικές και ασφαλιστικές αρχές.
ü Η πάγια ρύθμιση για την αποπληρωμή των φορολογικών θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί σε περισσότερες δόσεις (από 12 σε 100) ώστε να καλύπτει τις δυνατότητες των νοικοκυριών και επαγγελματιών και να ενισχύσει σταδιακά τα φορολογικά έσοδα. Άλλωστε, η ρύθμιση των 48 δόσεων που αφορούσε προηγούμενες οφειλές δε λειτούργησε αποτελεσματικά.
ü Η εισαγωγή εναλλακτικού προαιρετικού συστήματος φορολόγησης μικρών επιχειρήσεων με βάση το ύψος τζίρου θα πρέπει να νομοθετηθεί και να εφαρμοστεί από το 2015. Το διοικητικό κόστος ελέγχου για τις φορολογικές αρχές αλλά και το υψηλό κόστος συμμόρφωσης για μικρή επιχείρηση δεν αντισταθμίζεται από τα χαμηλά προσδοκώμενα φορολογικά οφέλη. Παραμένει ασαφές στις εξαγγελίες της κυβέρνησης το όριο του τζίρου και ο συντελεστής φορολόγησης. Σε κάθε περίπτωση πρέπει να υπάρξει διαβούλευση για την διάταξη αυτή.
ü Επαναφορά του αφορολόγητου ορίου και μείωση του φορολογικού συντελεστή του 26% . Είναι άδικο να επιβάλλεται φόρος σε πολύ χαμηλά εισοδήματα ή ακόμα και μηδενικά μέσω φορολόγησης με 26 % των ποσών των τεκμηρίων. Επιπλέον ο φορολογικός συντελεστής 26% από το πρώτο ευρώ δεν αφήνει κανένα περιθώριο ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και επομένως τόνωσης της απασχόλησης. Σημειώνεται ότι για τις επιχειρήσεις που τηρούν Γ΄ κατηγορίας βιβλία ο συνολικός φόρος ανέρχεται στο 33% μεσοσταθμικά (26% & 10% στη διανομή).
ü Επαναφορά του αφορολόγητου αποθεματικού για τις παραγωγικές ΜΜΕ, με την προϋπόθεση επανεπένδυσης μέρους των κερδών και αύξησης θέσεων απασχόλησης. Αποτελεί μια πολύ σημαντική εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Στην πρόσφατη συνάντηση με Task Force και ΕΕΤ αναδείχτηκε η σημασία της χρήσης ιδίων κεφαλαίων για την τόνωση των ιδιωτικών επενδύσεων. Στο πλαίσιο αυτής της διάστασης έτυχε γενικής αποδοχής η παραπάνω πρόταση της ΓΣΕΒΕΕ από όλους τους συνομιλητές.
ü Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος. Σήμερα κερδοφόρες και μη επιχειρήσεις, επαγγελματίες με ελάχιστους τζίρους ή με υψηλά εισοδήματα επιβαρύνονται με ισόποσο αντίστροφα προοδευτικό τέλος επιτηδεύματος.
ü Αναπροσαρμογή υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην αγορά των ακινήτων (νέες χαμηλότερες αξίες) αλλά και την ύπαρξη δανειακής επιβάρυνσης. Στην τελευταία περίπτωση θα πρέπει να εκπίπτει ένα ποσό του φόρου από το φόρο ακινήτων (ισοδύναμο μέτρο: τέλος επί του επιτοκίου για πρώτη κατοικία και επαγγελματική στέγη). Θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν οι αντικειμενικές ή να υπάρξει νέο σύστημα υπολογισμού.
ü Αναπροσαρμογή του φόρου για τη μεταβίβαση επιχειρήσεων μεταξύ συγγενών α’ βαθμού για λόγους συνταξιοδότησης. Να τεθεί αφορολόγητο ποσό ύψους έως 200,000€. Σήμερα πολλοί επιχειρηματίες είναι εγκλωβισμένοι, δεν πληρώνουν εισφορές, δεν μπορούν να συνταξιοδοτηθούν εξ αιτίας αυτού του στρεβλού καθεστώτος. Παράλληλα, νέοι επιχειρηματίες αποτρέπονται από την ανάληψη της οικογενειακής επιχείρησης.
ü Μεσοπρόθεσμα, θα πρέπει να υπάρξει καθολική σταδιακή μείωση των συντελεστών ΦΠΑ (έστω και 1%). Το παράδειγμα της μείωσης στο ΦΠΑ εστίασης απέδειξε ότι χαμηλότεροι συντελεστές μπορούν να προκαλέσουν καλύτερα οικονομικά αποτελέσματα (σε αντίθεση με την εξίσωση στο φόρο πετρελαίου).
ü Παράλληλα, προτείνεται η άμεση καθιέρωση της ηλεκτρονικής υπογραφής, η οποία θα συμβάλλει σημαντικά στην ασφάλεια των ηλεκτρονικών συναλλαγών και στην εμπέδωση της θεσμικής εμπιστοσύνης μεταξύ επιχειρήσεων, λογιστικών γραφείων και φορολογικών αρχών. Σημαντικό επίσης θέμα είναι και η ολοκλήρωση της πιστοποίησης των Λογιστών Φοροτεχνικών μέσα από απλές διαδικασίες ουσίας.
ü Ειδικότερα, αναφορικά με τις σεισμόπληκτες περιοχές της Κεφαλονιάς, προτείνουμε τη διαγραφή τρεχουσών οφειλών (1ο εξάμηνο) και την άμεση αποζημίωση των επιχειρήσεων της Παλικής λόγω των σημαντικών καταστροφών που έχουν υποστεί σε πάγια και εμπορεύματα.
Σε θεσμικό επίπεδο, η ΓΣΕΒΕΕ τονίζει ότι θα πρέπει να επανεκκινήσει άμεσα η διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για κάθε φορολογικό και άλλο νομοσχέδιο το οποίο κατατίθεται προς ψήφιση. Η αποκατάσταση των θεσμών πηγαίνει παράλληλα με την αποκατάσταση της εμπιστοσύνης των αγορών και την απαλλαγή από τα μνημονιακά προαπαιτούμενα. Θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα μελέτες επιπτώσεων για τη συνολική οικονομία και τις μικρές επιχειρήσεις από την εφαρμογή συγκεκριμένων νόμων. Προς αυτήν την κατεύθυνση, η ΕΛΣΤΑΤ θα πρέπει να αναβαθμίσει το ρόλο της ως προς την στατιστική καταγραφή του αριθμού και άλλων μεγεθών των επιχειρήσεων ανά κατηγορία (μέγεθος, ηλικία, νομική μορφή) και ανά κλάδο δραστηριότητας.
Τονίζουμε επίσης ότι για την αποτελεσματικότερη παραγωγή μέτρων πολιτικής είναι απαραίτητη η διαρκής διαβούλευση μεταξύ του Υπουργείου, των κοινωνικών εταίρων και παραγωγικών φορέων ώστε να προλαμβάνονται αστοχίες και να προωθούνται δικαιότερες και αποτελεσματικότερες λύσεις.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ © All rights reserved - Powered by Avatar