| Notaka

Μελέτη του Πολυτεχνείου για την αγορά καυσίμων

emp_polytexneioΑν εξαιρέσει κανείς τη θεαματική αύξηση των τιμών, τα προβλήματα της αγοράς καυσίμων παραμένουν ίδια – και ανεπίλυτα – την τελευταία 7ετία.

Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από μελέτη του Εργαστηρίου Τεχνολογίας Λιπαντικών και Καυσίμων του ΕΜΠ με θέμα την «Επισκόπηση της Αγοράς Πετρελαιοειδών στην Ελλάδα». Μπορεί η μελέτη να ολοκληρώθηκε το 2005, ωστόσο αν εξαιρέσει κανείς τις τιμές και τις επιχειρηματικές εξελίξεις στην αγορά (εξαγορές, συγχωνεύσεις, κλπ.) η δομή της ελληνικής αγοράς καυσίμων και, κυρίως, τα προβλήματα παραμένουν τα ίδια.

Ειδικότερα, στα συμπεράσματα της μελέτης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων τα εξής:

-Η δυσχέρεια εισόδου στην αγορά της διύλισης πετρελαιοειδών μειώνει ή και ακόμα εξουδετερώνει οποιαδήποτε ανταγωνιστική πίεση από δυνητικούς ανταγωνιστές και ευνοεί το συντονισμό της συμπεριφοράς μεταξύ των δύο εταιρειών (ΕΛΠΕ και Μότορ Όιλ).

-Η δραστηριοποίηση δύο μόνο εταιρειών στην αγορά διύλισης ευνοεί τη δυνατότητα της εναρμόνισης της συμπεριφοράς τους και περιορίζει την πιθανότητα ανάπτυξης αυτόνομης και ανταγωνιστικής δραστηριότητας εκ μέρους των εταιρειών.

-Οι περιορισμοί του ανταγωνισμού στην αγορά χονδρικής εμπορίας πηγάζουν κυρίως από το καθεστώς τήρησης των αποθεμάτων ασφαλείας.

-Ο ανταγωνισμός φαίνεται να μην λειτουργεί ομαλά: Οι αρχικές (χονδρικές) τιμές έχουν μικρή διαφοροποίηση ανά νομό, οι εκπτώσεις παρουσιάζουν σημαντικές διακυμάνσεις μεταξύ των νομών. Δηλαδή, ο βασικός παράγοντας που διαμορφώνει τις τελικές τιμές πώλησης στους πρατηριούχους είναι οι εκπτώσεις.

-Οι περισσότερες εταιρίες εμπορίας δίνουν υψηλές εκπτώσεις σε κάποιους νομούς και χαμηλές σε άλλους. Ο τρόπος τιμολόγησης από κάθε εταιρία είναι αυθαίρετος.

-Η ένταση του ανταγωνισμού στην αγορά λιανικής πώλησης διαφοροποιείται σημαντικά ανά περιοχή.

Αναλυτική αναφορά περιλαμβάνει η έκθεση του ΕΜΠ και για τις συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας των εταιριών με τα πρατήρια και τις επιπτώσεις τους στις τιμές και τον ανταγωνισμό. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρεται στη μελέτη:

-Οι συμβάσεις με τις εταιρείες εμπορίας δεσμεύουν υπέρμετρα τους πρατηριούχους, κάτι που οδηγεί σε έλλειψη κινητικότητας από μια εταιρεία σε άλλη και σε υψηλότερες τελικές τιμές καυσίμων (λεόντειες συμβάσεις).

-Ο πρατηριούχος υποχρεώνεται να καταβάλλει στην εταιρεία εμπορίας αποζημίωση ανά κυβικό καυσίμου όταν οι πωλήσεις του πρατηρίου ξεπερνούν τα όρια κατανάλωσης που προβλέπει η σύμβασή τους. Η αποζημίωση αυτή μπορεί να καταβάλλεται επιπλέον μηνιαίας αμοιβής που οφείλει να καταβάλει στην εταιρεία εμπορίας ο πρατηριούχος και επιπλέον του μηνιαίου μισθώματος που ο πρατηριούχος οφείλει στην εταιρεία εμπορίας για τον εξοπλισμό (το κόστος συντήρησης του εξοπλισμού το φέρει επίσης ο πρατηριούχος).

-Οι συμβάσεις περιλαμβάνουν υψηλές ποινικές ρήτρες που ο πρατηριούχος οφείλει να καταβάλει σε περιπτώσεις μη τήρησης κάποιου από τους όρους της σύμβασης, για την τήρηση της πλειοψηφίας των οποίων την ευθύνη φέρει ο πρατηριούχος και ότι η εταιρεία εμπορίας.

-Δεν ορίζεται στη σύμβαση ο τρόπος διαμόρφωσης των τιμών χονδρικής πώλησης, δηλαδή των τιμών στις οποίες η εταιρεία εμπορίας προμηθεύει τον πρατηριούχο με καύσιμα (μονομερής καθορισμός των τιμών χονδρικής από τις εταιρείες εμπορίας). Δεν προσδιορίζονται επίσης οι εκπτώσεις (τιμολογίου ή απολογιστικές) και οποιεσδήποτε άλλες παροχές προς τους πρατηριούχους.

-Οι συμβάσεις συχνά περιλαμβάνουν επαχθείς όρους και υψηλές ποινικές ρήτρες για την περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης από την πλευρά του πρατηριούχου.

Στην έκθεση περιγράφονται επίσης τα δομικά προβλήματα του κλάδου που περιλαμβάνουν λαθρεμπόριο, νοθεία, εικονικές εξαγωγές, λαθρεμπόριο ναυτιλιακών καυσίμων, κ.α.

Δείτε ολόκληρη τη μελέτη  εδώ .

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs gov.gr Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos myΘέρμανση newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD World Bank WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΄1 ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΤΕΚΑ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταγωνισμός ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καυσόξυλα καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μελέτη μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Ανάπτυξης υπουργείο Ενέργειας υπουργείο Οικονομικών υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!