Skip to main content

Συνέντευξη Τύπου ΠΟΠΕΚ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

14 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2010

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

Π.Ο.Π.Ε.Κ.

Σας καλωσορίζουμε στην πρώτη συνέντευξη Τύπου της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων – Εμπόρων Καυσίμων, της νέας δευτεροβάθμιας οργάνωσης στο χώρο της λιανικής πώλησης καυσίμων. Με πολλούς από εσάς γνωριζόμαστε από το παρελθόν και ελπίζουμε να έχουμε την ίδια καλή συνεργασία στο μέλλον.

Η ίδρυση της ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ) προέκυψε από την ανάγκη της σωστής και υπεύθυνης εκπροσώπησης των πρατηριούχων προς κάθε κατεύθυνση, για την προώθηση και διεκδίκηση των επιχειρηματικών μας συμφερόντων .

Στην Ομοσπονδία μας μετέχουν έξη Ενώσεις Βενζινοπωλών από τους τέσσερις νομούς της Κρήτης, της  Θεσσαλονίκης και των Γρεβενών, αλλά σύντομα θα αποκτήσουμε μέλη και από άλλες περιοχές, μεταξύ αυτών και από την Αθήνα. Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΟΠΕΚ που προέκυψε από τις αρχαιρεσίες που έγιναν τον Ιούνιο, έχει ως εξής.

Χαράλαμπος  Μαυράκης  ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Εμμανουήλ  Κατρίνης  ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ

Σπυρίδων  Μελίδης  Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Ευάγγελος  Κώτσος  Αν. Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

Ηρακλής  Ξυδάκης  ΤΑΜΙΑΣ

Ιωάννης  Παπαζήσης  ΜΕΛΟΣ

Γεώργιος  Μαυρομμάτης  ΜΕΛΟΣ

Σκοπός της σημερινής μας συνάντησης είναι να σας παρουσιάσουμε τις απόψεις μας για τα βασικά προβλήματα της αγοράς καυσίμων, σε μια περίοδο ιδιαίτερα κρίσιμη όχι μόνο για τον κλάδο αλλά και συνολικά για την εθνική οικονομία, και να απαντήσουμε στις ερωτήσεις σας.

1.Φόροι-πτώση κατανάλωσης

Όπως γνωρίζετε, για πρώτη ίσως φορά στα χρονικά καταγράφεται θεαματική μείωση της κατανάλωσης καυσίμων. Σύμφωνα με τη Στατιστική, τον Ιούνιο του 2010 οι πωλήσεις καυσίμων σε όγκο μειώθηκαν κατά 8,8 % σε σχέση με πέρυσι. Σύμφωνα με τις σημερινές μας εκτιμήσεις , τώρα η πτώση της κατανάλωσης σε όγκο κατά μέσο όρο κυμαίνεται, στα «ακριβά» πρατήρια στο 30 – 35 %, στα φθηνά πρατήρια στο 25-30%. Το έχετε διαπιστώσει όλοι σας, ότι η κίνηση στους δρόμους είναι αισθητά μειωμένη καθώς οι καταναλωτές αδυνατούν πλέον να ανταπεξέλθουν στα έξοδα κίνησης του ΙΧ. Η κατάσταση αυτή έχει άμεσες επιπτώσεις στον κλάδο. Ήδη εκατοντάδες συνάδελφοι βρίσκονται εκτός αγοράς, τα πρατήριά τους δεν λειτουργούν λόγω οικονομικής αδυναμίας. Η τάση αυτή ενισχύεται και σε αρκετά πρατήρια φοβούμαστε ότι θα μπει, δυστυχώς, οριστικό λουκέτο. Ο κλάδος μας αριθμούσε πέρυσι 8.500 πρατήρια, αλλά αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση την επόμενη χρονιά μπορεί να είμαστε λιγότεροι από 7.000.

2.Ανταγωνισμός-Συμβάσεις με εταιρίες

Η ΠΟΠΕΚ έχει λίγους μήνες παρουσίας στην αγορά καυσίμων, πετύχαμε όμως ήδη να δρομολογηθεί μια σημαντική εξέλιξη. Καταφέραμε να πείσουμε το υπουργείο Οικονομίας και Ανταγωνιστικότητας να  παρέμβει στο καθεστώς που διέπει τις συμβάσεις μεταξύ των εταιριών και των πρατηριούχων, οι οποίες ευθύνονται για τις στρεβλώσεις της αγοράς και τις μεγάλες αποκλίσεις ώστε να αλλάξει ο τρόπος τιμολόγησης και οι χονδρικές τιμές να έχουν αναφορά στις τιμές των διυλιστηρίων και  να καθορίζονται με αντικειμενικά κριτήρια, γνωστά εκ των προτέρων. Στοχεύοντας στην απόλυτη διαφάνεια της αγοράς προς όφελος των καταναλωτών, πρέπει να υποχρεωθούν όλες οι επιχειρήσεις Διύλισης, ΕΛ.ΠΕ και MOTOR OIL, να ενημερώνουν καθημερινά το διαδίκτυο με τις τιμές τους.

Όλοι γνωρίζουμε ότι αυτή τη στιγμή στην αγορά καυσίμων επικρατεί το δίκιο του ισχυρότερου, αδιαφανείς πρακτικές, με σχέση οικονομικής εξάρτησης των πρατηριούχων από τις Ε.Ε.Π. και εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης. Υπάρχουν πρατήρια στον ίδιο δρόμο, με το ίδιο σήμα με τεράστιες και αδικαιολόγητες διαφορές τιμών. Οι αποκλίσεις αυτές καταλήγουν σε κάποια τσέπη: είτε του πρατηριούχου, αν είναι κερδοσκόπος και δεν τον ενδιαφέρει να κρατήσει τους πελάτες του, είτε της εταιρίας. Ένας τρόπος υπάρχει να λυθεί το «μυστήριο»: να καθιερωθεί παρατηρητήριο τιμών και για τις εταιρίες εμπορίας, και να υποχρεωθούν στην καθημερινή ανάρτηση των τιμών χονδρικής τους στο διαδίκτυο,  όπως ισχύει ήδη για τα πρατήρια, ώστε να γνωρίζουμε σε ποια τιμή αγοράζει το «ακριβό» πρατήριο και αν οι υψηλές τιμές είναι αποτέλεσμα της συμπεριφοράς των εταιριών ή των πρατηριούχων. Αναμένουμε τις τελικές αποφάσεις του υπουργείου Οικονομίας για να τοποθετηθούμε ανάλογα. Σημειώνουμε πάντως ότι τα στοιχεία που αναγράφονται στο Παρατηρητήριο Τιμών του ΥΠΕΚΑ για τις τιμές χονδρικής δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, καθώς όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε όντας πελάτες των εταιριών, οι τιμές που αγοράζουμε είναι υψηλότερες από αυτές που φαίνονται ως ανώτατες στην ιστοσελίδα του υπουργείου.

3.Τιμές

Η λιανική τιμή της αμόλυβδης από τις 15 Ιανουαρίου έως τις 3 Σεπτεμβρίου , σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, αυξήθηκε από1,114 ευρώ σε 1,482 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή συνολικά κατά 36,8 λεπτά. Στο ίδιο διάστημα η τιμή διϋλιστηρίου (λόγω διεθνών τιμών και ισοτιμίας ευρώ / δολαρίου) αυξήθηκε κατά 3,6 λεπτά (από 39,6 σε 43,2 λεπτά το λίτρο) και οι φόροι (ΕΦΚ, ΦΠΑ και λοιπές επιβαρύνσεις) κατά 36,1 λεπτά. Από τα επίσημα στοιχεία προκύπτει συνεπώς το συμπέρασμα ότι η αύξηση στις τιμές αντλίας ήταν μικρότερη από εκείνη που δικαιολογούν η αύξηση των φόρων και των διεθνών τιμών. Παρ’ όλα αυτά η επιβάρυνση για τους καταναλωτές θα μπορούσε να είναι ακόμα μικρότερη,αν είχε δοθεί και πρακτικά η δυνατότητα, σε εφαρμογή των διατάξεων του Ν.3335/05,  στους πρατηριούχους να προμηθεύονται καύσιμα απευθείας από τα διϋλιστήρια, όπως έχει εισηγηθεί κατ’ επανάληψη η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Υπολογίζουμε ότι με την απευθείας πρόσβαση στα διϋλιστήρια ο καταναλωτής θα κέρδιζε 8 – 10 λεπτά ανά λίτρο.

4.Λαθρεμπόριο-ολοκληρωμενα συστήματα ελέγχου εισροών – εκροών.

Η αύξηση των φόρων αυξάνει και το κέρδος για τα κυκλώματα της νοθείας και του λαθρεμπορίου – άρα ουσιαστικά δίνει κίνητρο στα παράνομα κυκλώματα να εντείνουν τη δράση τους. Ένα από τα πρώτα ζητήματα που θέσαμε στα υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας στις πρώτες επαφές που κάναμε, ήταν η εγκατάσταση ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών – εκροών όγκου καυσίμων στα πρατήρια, που προβλέπεται άλλωστε από τη νομοθεσία και το υποστηρίζουμε ως κλάδος από το 2000.  Το θέμα έχει καθυστερήσει, βρισκόμαστε πάντως τώρα στο στάδιο καθορισμού των τεχνικών προδιαγραφών. Τα συστήματα αυτά, σε συνδυασμό με τη δορυφορική παρακολούθηση των βυτιοφόρων που βγαίνουν από την πόρτα των διϋλιστηρίων ή από τις εγκαταστάσεις των εταιριών, κλείνουν 100 % τη στρόφιγγα της παράνομης διακίνησης στην εσωτερική αγορά. Με τη λειτουργία τους το Δημόσιο θα κερδίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, που χάνει σήμερα από το λαθρεμπόριο των καυσίμων, αντί να επιβαρύνει με φόρους όλη την κοινωνία.

5.Καθυστέρηση επιστροφών-διακίνηση πετρελαίου θέρμανσης.

Αν και βρισκόμαστε ακόμη σε θερμοκρασίες καλοκαιριού, χτυπάμε έγκαιρα το καμπανάκι του κινδύνου για να μη βρεθούμε προ εκπλήξεων το επόμενο φθινόπωρο. Με τη συμπεριφορά που επιδεικνύει το υπουργείο Οικονομικών έναντι του κλάδου πολύ φοβόμαστε ότι το φθινόπωρο θα υπάρχουν ελλείψεις πετρελαίου θέρμανσης καθώς δεν θα βρεθούν πολλοί πρόθυμοι να συνεχίσουν τη διάθεσή του στους καταναλωτές. Γνωρίζετε ότι οι πρατηριούχοι αγοράζουμε το πετρέλαιο θέρμανσης στην υψηλή τιμή, επιβαρυμένο με το ΕΦΚ  του πετρελαίου κίνησης, το πουλάμε σε χαμηλότερη τιμή, με το χαμηλό συντελεστή θέρμανσης και εισπράττουμε τη διαφορά από το σύστημα «Ήφαιστος». Τους τελευταίους μήνες οι καθυστερήσεις στην επιστροφή του φόρου έχουν ξεπεράσει κάθε προηγούμενο. Η περίοδος θέρμανσης έληξε το Μάιο αλλά το υπουργείο χρωστά ακόμη χιλιάδες  ευρώ στους συναδέλφους. Σε ορισμένα πρατήρια η οφειλή ξεπερνά τις 10 – 20.000 ευρώ και οι βενζινοπώλες απειλούνται με λουκέτο λόγω χρεών του Δημοσίου. Σε αυτό πρέπει να συνυπολογίσετε και το γεγονός ότι τα πρατήρια έχουν λαμβάνειν και από πολλούς πελάτες τους την αξία του πετρελαίου του περασμένου χειμώνα καθώς, όπως γνωρίζετε, λόγω οικονομικής αδυναμίας οι πωλήσεις πετρελαίου συχνά γίνονται με δόσεις. Όμως οι πρατηριούχοι δεν αντέχουν να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν και τους πελάτες τους και το Δημόσιο. Ζητάμε την άμεση εξόφληση των οφειλών χωρίς προϋποθέσεις. Το μεγάλο ζήτημα είναι βέβαια αν η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε εξίσωση των Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης στα ντήζελ κίνησης και θέρμανσης. Όλα δείχνουν πως η απόφαση είναι ειλημμένη, και οι δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών από τις Βρυξέλλες την προηγούμενη εβδομάδα αυτό δείχνουν. Η ΠΟΠΕΚ δήλωσε από την πρώτη στιγμή ότι το μέτρο της εξίσωσης των φόρων περιορίζει μεν (χωρίς να επιλύει 100 %) το πρόβλημα του λαθρεμπορίου, αλλά θα οδηγήσει χιλιάδες νοικοκυριά σε αδυναμία κάλυψης των δαπανών για θέρμανση και θα οδηγήσει εκατοντάδες πρατήρια στο λουκέτο. Πολλά πρατήρια όχι μόνο δεν βγάζουν κέρδη, αλλά μπαίνουν μέσα από τις πωλήσεις βενζίνης και ζουν από τη θέρμανση. Αν το πετρέλαιο θέρμανσης φτάσει στο 1,2 ευρώ είναι προφανές ότι η κατανάλωση θα μειωθεί κατακόρυφα με τελικό αποτέλεσμα να μην εισπράξει τελικά ούτε η κυβέρνηση τα έσοδα που υπολογίζει.

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, η κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης ήταν 3,4 δις. λίτρα το 2009. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στο πετρέλαιο θέρμανσης είναι 2,1 λεπτά το λίτρο και στο πετρέλαιο κίνησης 41,2 λεπτά. Αν οι δύο φόροι εξισωθούν το κράτος θα εισπράττει (μαζί με το ΦΠΑ) 50,7 λεπτά επιπλέον ανά λίτρο πετρελάιου θέρμανσης, δηλαδή συνολικά πάνω από 1,7 δις. ευρώ. Με τα χρήματα αυτά το ελάχιστο που πρέπει να γίνει είναι να δοθεί επίδομα θέρμανσης όχι μόνο στα χαμηλά αλλά και στα μεσαία οικονομικά στρώματα.

Σε κάθε περίπτωση, η ΠΟΠΕΚ επισημαίνει ότι η τωρινή περίοδος είναι η πλέον ακατάλληλη για αλλαγές στο σύστημα διανομής του πετρελαίου θέρμανσης. Δεν μπορεί η εκάστοτε  κυβέρνηση να θυμάται τη θέρμανση το φθινόπωρο, δηλαδή στις παραμονές της χειμερινής περιόδου οπότε δεν υπάρχει χρόνος προετοιμασίας της αγοράς.

6.Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων (ΤΕΑΠΥΚ)

Ίσως το υγιέστερο οικονομικά ταμείο επικουρικής ασφάλισης, η περιουσία του οποίου προέρχεται αποκλειστικά και μόνον από τις εισφορές  των πρατηριούχων.

Αυτό το επικουρικό ταμείο το οποίο ιδρύθηκε με τον αναγκαστικό νόμο ……..το 1939 από τους πρατηριούχους της Αθήνας, είχε σκοπό την οικονομική αλληλεγγύη και την πρόνοια  όσων πρατηριούχων είχαν πρατήριο σε απόσταση 20 χλμ. από την Ομόνοια με ίση αναδιανομή του 10% των καταβαλλόμενων εισφορών.

Αυτό το επικουρικό ταμείο, μοντέλο για τα δεδομένα της ασφάλισης στην Ελλάδα, μετά από επίπονες προσπάθειες παλαιότερων συναδέλφων από την 1 Ιανουαρίου 2005 έγινε πανελλαδικό, καλύπτοντας τις ασφαλιστικές ανάγκες όλων των πρατηριούχων για μια αξιοπρεπή διαβίωση μετά το τέλος της επαγγελματικής του  δραστηριότητας.

Η περιουσία του Ταμείου Επικουρικής Ασφάλισης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων  (ΤΕΑΠΥΚ),   ανέρχεται σήμερα στα 280.000.000 εκατομμύρια ευρώ περίπου, η οποία προέρχεται αποκλειστικά και μόνον από τις εισφορές των πρατηριούχων, χωρίς καμιά κρατική επιχορήγηση από την ίδρυση του μέχρι σήμερα.

Αυτό το Επικουρικό Ταμείο μοντέλο, στο οποίο η σχέση συνταξιούχων – ασφαλισμένων είναι 1 προς 17, το «άρπαξαν» με τον νόμο Πετραλιά το 2008 και το ενέταξαν στον προβληματικό ΟΑΕΕ. Η περιουσία των πρατηριούχων έγινε εν μία νυκτί περιουσία του προβληματικού ΟΑΕΕ.

Εμείς προχωρούμε σε διαδικασίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα και τους Νόμους, καταθέτοντας προσφυγές, αγωγές και μηνύσεις  κατά παντός υπευθύνου, προκειμένου να επιστραφεί η περιουσία των μετόχων πρατηριούχων στο Επικουρικό Ταμείο Ασφάλισης Πρατηριούχων Υγρών Καυσίμων (ΤΕΑΠΥΚ).

7.ΣΥΝΟΡΑ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑ:  Προβλήματα Επιβίωσης Πρατηριούχων

Τεράστιο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί, ιδιαίτερα στους πρατηριούχους των Νομών Σερρών, Δράμας, Ξάνθης, Ροδόπης και Έβρου, μετά τις αναπροσαρμογές των συντελεστών του ΕΦΚ και του ΦΠΑ στα καύσιμα, οι οποίες οδήγησαν τα Ελληνικά πρατήρια να πωλούν την Αμόλυβδη κατά 50 λεπτά ακριβότερη από τα Βουλγαρικά πρατήρια.

Αυτό έχει μειώσει δραματικά, 70-90% τις καταναλώσεις των Ελληνικών πρατηρίων το τελευταίο περίπου τετράμηνο, αφού οι Έλληνες καταναλωτές εξ αιτίας της μεγάλης διαφοράς στην τιμή της αμόλυβδης, αγοράζουν καύσιμα ελεύθερα από την Βουλγαρία.

Αυτή η εξέλιξη οδηγεί στο κλείσιμο δεκάδες πρατήρια με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ), διερευνά και εξετάζει νομικά το δικαίωμα των πρατηριούχων (Ν.3054/02 και 3335/05) περί εισαγωγής καυσίμων από τα διυλιστήρια της κοινοτικής Βουλγαρίας, το οποίο προβλέπεται και από το κοινοτικό δίκαιο, άρθα28 και 30 της συνθ.ΕΚ για την “Ελεύθερη Διακίνηση Εμπορευμάτων”.

Μετά την τεκμηρίωση της έρευνας θα ενημερωθείτε σχετικά.

8. Απόφαση για επιβολή Ανώτατης Τιμής Καταναλωτή.

Κάτω από την πίεση  των κινητοποιήσεων που εξήγγειλαν οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων Δ.Χ. ορισμένοι  εμφάνισαν τις υψηλές τιμές των καυσίμων ως προσπάθεια αισχροκέρδειας κάποιων πρατηριούχων. Δυστυχώς το ίδιο σενάριο επαναλαμβάνεται για ακόμη μια φορά. Η απόφαση είναι άδικη και ισοπεδωτική για τους πρατηριούχους. Ασφαλώς η Κυβέρνηση έχει την δυνατότητα από τον νόμο να επιβάλλει ανώτατες τιμές καταναλωτή, εφ’ όσον κρίνει ότι συντρέχουν οι προϋποθέσεις που προβλέπονται στο άρθρο 20 του Ν. 3054/02. Χωρίς αυτές τις προϋποθέσεις δεν έχει το δικαίωμα καμία Κυβέρνηση να υποχρεώνει μια μερίδα επαγγελματιών να λειτουργούν με ζημιά. Σήμερα εκατοντάδες πρατήρια αγοράζουν χονδρικώς τα καύσιμα σε τιμές υψηλότερες από τις ανώτατες λιανικές τιμές πώλησης που επέβαλε η Κυβέρνηση μόνον στους πρατηριούχους. Στο Δ. Συμβούλιο που θα ακολουθήσει θα αποφασίσουμε για τις επόμενες ενέργειες μας.

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Spyrides ad-blue containers

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

error: Content is protected !!