| Notaka

ΔΤ για την ακρίβεια στα καύσιμα και τα μέτρα της κυβέρνησης

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ)

Αρχιμήδους 29, 71306 Ηράκλειο – Κρήτη

Τηλ. 2810 220885 Fax 2810 220881

Κιν. Προέδρου 6944555328

E mail: popek@sppi.gr

Αριθμ. Πρωτ. 23

Ηράκλειο Κρήτης 01/06/2010

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Την έντονη αντίδραση τη ΠΟΠΕΚ προκάλεσε η εισήγηση της υπουργού Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Κατσέλη στο Υπουργικό Συμβούλιο της περασμένης Τετάρτης 26/05/2010 που συνεδρίασε με θέμα την ακρίβεια, στην οποία απέστειλε την παρακάτω επιστολή.

Η ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ(ΠΟΠΕΚ) αποκομίζει την  εντύπωση ότι η κυβέρνηση δεν έχει ή δεν θέλει να αντιληφθεί τα προβλήματα της αγοράς καυσίμων που ευθύνονται – εκτός από την αύξηση των φόρων – για τη διατήρηση των τιμών σε υψηλά επίπεδα, ειδικά σε ορισμένες περιοχές της χώρας, ενώ διαπιστώνει με λύπη ότι όλα τα υπομνήματα που έχει κατά καιρούς υποβάλει προς το υπουργείο βρίσκονται στην καλύτερη περίπτωση σε κάποιο συρτάρι, οι συσκέψεις που έγιναν με τα στελέχη του υπουργείου ήταν χάσιμο χρόνου και τα πορίσματα της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την αγορά καυσίμων είναι επίσης γράμμα κενό.

Πιστεύουμε ότι δεν μπορεί κανείς να ισχυριστεί στα σοβαρά ότι οι τιμές των καυσίμων θα πέσουν επειδή θα επιβληθούν αυστηρά πρόστιμα στους βενζινοπώλες για να δηλώνουν τις τιμές της ημέρας στο παρατηρητήριο. Στα όρια του αστείου βρίσκεται επίσης το να παρουσιάζεται ως «μέτρο» για τη συγκράτηση των τιμών η μεταφορά αρμοδιοτήτων Παρατηρητηρίου Καυσίμων από το ΥΠΕΚΑ στο ΥΠΟΙΑΝ. Η μεταφορά αυτή δεν ενδιαφέρει κανέναν άλλο παρά μόνο τα δύο υπουργεία και πάντως μας προκαλεί εντύπωση ότι κουβεντιάζεται εδώ και μήνες χωρίς να έχει ακόμα υλοποιηθεί. Αν χρειάζονται μήνες για να μετακινηθεί ένας φάκελος από το ένα υπουργείο στο άλλο, αντιλαμβάνεται κανείς πόσος χρόνος χρειάζεται για να αντιμετωπισθούν τα σοβαρά προβλήματα. Και τέλος δεν αποτελεί μέτρο για τις τιμές το γεγονός ότι επιβλήθηκε πλαφόν σε ορισμένους νομούς τον Απρίλιο, όχι μόνο γιατί το πλαφόν έχει αρθεί αλλά κυρίως επειδή ο τρόπος με τον οποίο επιβλήθηκε (μόνο στη λιανική και όχι στα προηγούμενα στάδια) επιτείνει τις αδικίες και τις στρεβλώσεις στην αγορά.

Ένα μέτρο που θα μπορούσε πράγματι να βοηθήσει στη συγκράτηση των τιμών είναι η απελευθέρωση των μεταφορών. Όμως η κυβέρνηση έχει ήδη σπεύσει να διευκρινίσει ότι από την όποια απελευθέρωση εξαιρούνται τα βυτιοφόρα μεταφοράς καυσίμων.

Εδώ και μήνες, και ιδίως το τελευταίο χρονικό διάστημα μετά τις τρείς αναπροσαρμογές του Ε.Φ.Κ. και την αύξηση του συντελεστή Φ.Π.Α. από 19% σε 21% οι τιμές των καυσίμων έχουν εκτιναχθεί σε επίπεδα – ρεκόρ Ευρώπης. Παρ’ όλα αυτά οι πρατηριούχοι βρίσκονται καθημερινά στο εδώλιο του κατηγορουμένου για δήθεν αισχροκέρδεια, κερδοσκοπία, κλπ. (λες και εμείς αποφασίσαμε την αύξηση των φόρων που έχει οδηγήσει και σε μείωση της κατανάλωσης) χωρίς κανένας να ασχολείται με τους προηγούμενους κύκλους της αγοράς, δηλαδή τα διυλιστήρια, τις εταιρίες και τους μεταφορείς. Πού είναι τα μέτρα για την τόνωση του ανταγωνισμού στο επίπεδο της διύλισης μέσω εισαγωγών, που είναι η διαφάνεια στις εκπτώσεις που χορηγούν τα διυλιστήρια στις εταιρίες, που είναι η μέριμνα για να υπάρξουν αντικειμενικά κριτήρια στον καθορισμό των εκπτώσεων προς τους βενζινοπώλες και να μη γίνεται εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης;

Επίσης κανείς – ούτε το υπουργείο –δεν προβληματίζεται για τις τεράστιες αποκλίσεις τιμών από πρατήριο σε πρατήριο, που φθάνουν ή και ξεπερνούν τα 30 λεπτά το λίτρο. Κανείς δηλαδή δεν ενδιαφέρεται να μάθει αν το ακριβό πρατήριο αισχροκερδεί προκλητικά και κλέβει τους πελάτες του ή αναγκάζεται να πουλήσει ακριβά επειδή αγοράζει ακριβά από την εταιρία, και με τον τρόπο αυτό μπορεί να τίθεται εκτός αγοράς. Και κανείς δεν εντυπωσιάζεται από το γεγονός ότι στη χώρα μας υπάρχει η παγκόσμια πρωτοτυπία, το περιθώριο κέρδους στη χονδρική σε πολλές περιπτώσεις να είναι μεγαλύτερο από το περιθώριο λιανικής. Και όχι μόνο δεν εντυπωσιάζονται, αλλά φροντίζουν να τα εμφανίζουν ως ενιαίο μέγεθος για να κρύβουν την πραγματικότητα.

Εμείς έχουμε συγκεκριμένα στοιχεία και προκαλούμε τα συναρμόδια υπουργεία να πάρουν θέση:

Συγκεκριμένο πρατήριο στις 18/5/2010 αγόρασε Αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτ. προς 1,34236 € το λίτρο – έκπτωση 0,047=1,29536 + ΦΠΑ 21%=1,56738€ ανά λίτρο. Με βάση την τιμή αγοράς από τις 18/5/2010 μέχρι και το βράδυ της 23/5/2010 πουλούσε την αμόλυβδη στην τιμή των 1,626 € το λίτρο. Δηλαδή το μικτό κέρδος ήταν 5,8 λεπτά, το λίτρο, όσο περίπου και η έκπτωση της εταιρίας. Παρ’ όλα αυτά, με αυτή την τιμή λιανικής το συγκεκριμένο πρατήριο είναι 10 λεπτά ακριβότερο από τη μέση τιμή της αμόλυβδης όπως αυτή διαμορφώνεται από την δειγματοληψία του ΥΠΕΚΑ.

Την ίδια ημέρα, 18/5/2010, με βάση τον πίνακα τιμών των ΕΛ.ΠΕ, η εταιρία αγόρασε την αμόλυβδη προς 1,147584 το λίτρο και την πούλησε, αφαιρουμένης της έκπτωσης, προς 1,29536, δηλαδή με μικτό κέρδος 14,8 λεπτά ανά λίτρο.

Στις 22/5/2010 το πρατήριο αγόρασε ξανά βενζίνη 1,31999 € το λίτρο – έκπτωση 0,047=1,27299. Σήμερα πουλάει προς 1,311 € το λίτρο + ΦΠΑ, και κερδίζει ανά λίτρο 3,8 λεπτά.

Στις 22/5/2010 με βάση τον πίνακα τιμών των ΕΛ.ΠΕ, η εταιρία αγόρασε την αμόλυβδη 1,127855 € ανά λίτρο και την πούλησε, αφαιρουμένης της έκπτωσης, προς 1,27299 € ανά λίτρο, δηλαδή με κέρδος 14,5 λεπτά.

Από την παραπάνω ανάλυση εξάγεται το συμπέρασμα, ότι το κέρδος χονδρικής της εταιρίας στην πρώτη περίπτωση είναι 14,8 λεπτά ανά λίτρο και στην δεύτερη περίπτωση 14,5 λεπτά ανά λίτρο. Δηλαδή σε κάθε περίπτωση είναι τριπλάσιο από το κέρδος λιανικής του πρατηριούχου. Παρ’ όλα αυτά το συγκεκριμένο  πρατήριο, το οποίο είναι προφανές ότι δεν βγάζει ούτε τα έξοδά του από τις πωλήσεις βενζίνης, με βάση το παρατηρητήριο τιμών είναι το ακριβότερο της περιοχής.

Επειδή ο κόμπος έχει φτάσει στο χτένι και με τη μείωση της κατανάλωσης λόγω κρίσης και ακρίβειας απειλείται πλέον η ύπαρξη των επιχειρήσεών μας η ΠΟΠΕΚ καλεί  τους αρμόδιους να σταματήσουν τα επικοινωνιακά παιχνίδια και να ασχοληθούν σοβαρά με τα προβλήματα της αγοράς. Δεν ενδιαφέρει την κοινωνία και τους βενζινοπώλες αν φταίει για την ακρίβεια το υπουργείο Οικονομικών που αύξησε τους φόρους ή το υπουργείο Οικονομίας που δεν κάνει καλά τη δουλειά του. Αν για εκείνους «παίζεται» μια υπουργική καρέκλα, για εμάς το στοίχημα είναι η επαγγελματική μας επιβίωση και το μέλλον των οικογενειών μας.

Ερωτήματα τα οποία έθεσε η ΠΟΠΕΚ στην υπουργό κ. Κατσέλη

Πως σκέπτεται να αντιμετωπίσει το γεγονός των μεγάλων αποκλίσεων, που συνιστούν την κακή λειτουργία του ανταγωνισμού.

Πως θα αντιμετωπίσει το γεγονός ότι το μικτό κέρδος της χονδρικής είναι σε πολλές περιπτώσεις πολλαπλάσιο του μικτού κέρδους της λιανικής κι αν αυτό συνιστά αισχροκέρδεια, ασυδοσία η εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης.

Πως σκέπτεται να αντιμετωπίσει τα υπαρκτά φαινόμενα της εναρμονισμένης πρακτικής, της οικονομικής εξάρτησης, του αθέμιτου ανταγωνισμού και της αδιαφάνειας.

Σε τι βοηθάει τους καταναλωτές το Παρατηρητήριο Τιμών όταν δεν γνωρίζουν τους υπεύθυνους των υψηλών τιμών;

Η ΠΟΠΕΚ ζήτησε σχετική συνάντηση με την υπουργό κ. Λούκα Κατσέλη, ενώ προτείνει άμεσα προς τα αρμόδια υπουργεία (α) Οικονομίας,  Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, β) Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής)

Α) Να εφαρμόσουν τον Ν.3335/05 και να απλοποιήσουν τις διαδικασίες για απ’ ευθείας πρόσβαση των ανεξάρτητων πρατηριούχων στα Διϋλιστήρια για προμήθεια καυσίμων.

Β) Να ερευνήσουν και να δώσουν στην δημοσιότητα τις Εταιρείες Εμπορίας, των οποίων το χονδρεμπορικό κέρδος είναι μεγαλύτερο του κέρδους της λιανικής.

Γ) Να ενεργοποιήσουν άμεσα την Επιτροπή Ανταγωνισμού, αφού δεν το κάνει μόνη της, για ουσιαστική έρευνα της Αγοράς Πετρελαιοειδών, σε όλα τα στάδια παραγωγής, διάθεσης και διακίνησης και θα διαπιστώσουν εύκολα και δεσπόζουσα θέση και οικονομική εξάρτηση και εναρμονισμένες πρακτικές και αθέμιτο ανταγωνισμό.

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

1202 2030 adblue ADR Alpha TV Andre Bledjian ANT1 app ARAMCO Autogas Baker Hughes Biden Joe BlueFuel Bosch BP Brent Cedefop Chevron CNG covid-19 crack spread Cyclon DAF Dailymail Delta Poseidon e-katanalotis e-shop e-ΕΦΚΑ EBITDA Economist eFuel Energean Oil Exxon-Mobil Fuel Pass fund Goldman Sachs Guardian Handelsblatt Inside Story interlock kWh LANA LG LNG Mediterranean Gas Mohammad Sanusi Barkindo MOTOR OIL MWh myData Mytilineos newsauto.gr OIL ONE OPEC OPEC+ Open TV Optima Bank PLATTS POS Prudent Warrior RealNews refinery margin REPSOL Revoil RMM Royal Dutch Shell Saudi Arabian Oil Company SECU-TECH self-test SHELL SKG Sokol Sri Lanka TEXACO TotalEnergies TotalEnergy Urals windfall tax WOOD WTI «Άγιος Χριστόφορος» ΑΑΔΕ ΑΟΖ ΑΦΜ Αγγελική Ναταλία Αδαμοπούλου Αλβανία Αλεξιάδης Τρ. Αληγιζάκης Γιάννης Αναγνωστόπουλος Θ. Αναφορά Αρβανιτίδης Γιώργος Ασία Ασμάτογλου Γιώργος Αχτσιόγλου Έφη ΒΕΘ Βέττας Ι. Βελετάκης Ν. Βενεζουέλα Βεσυρόπουλος Απ. Βουλή Βουλγαρία Βουλγαρίδης Γιώργος Βρετανία Βόρεια Μακεδονία ΓΕΜΗ ΓΣΕΒΕΕ Γαλλία Γενική Συνέλευση Γερμανία Γεωργιάδης Άδωνις ΔΕΗ ΔΕΣΦΑ ΔΙ.Μ.Ε.Α. ΔΙΕΠΠΥ ΔΙΜΕΑ Δαγούμας Θ. Διοικητικό Συμβούλιο Δούκας Χάρης Δρακακάκης Γιάννης Ε.Ε. ΕΕΑ ΕΚΟ ΕΛΙΝΟΙΛ ΕΛΛΑΚΤΩΡ ΕΛΠΕ ΕΝΒΕΘ ΕΡΓΑΝΗ ΕΡΤ ΕΣΠΑ ΕΣΥΔ ΕΦΚ Ενέργεια Επιστρεπτέα Προκαταβολή Επιτροπάκης Π. Επιτροπή Επιτροπή Ανταγωνισμού Ευρωπαϊκή Ένωση ΗELLENiQ ENERGY ΗΠΑ ΗΦΑΙΣΤΟΣ Ηνωμένο Βασίλειο Ηράκλειο ΘΕΡΜΟΙΛ Θράκη Θωμαδάκης Μ. ΙΟΒΕ Ινδία Ιράν Ιταλία ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΚΕΔΑΚ ΚΕΠ Κίνα Καλογήρου Ι. Καρανάσιος Π. Κατρίνης Μανώλης Κεγκέρογλου Βασίλης Κιουρτζής Θέμης Κιούσης Μιχάλης Κλίμα Κρήτη Κρίντας Θ. Κύπρος Κώτσος Ευάγγελος Λάτσης Σπ. Λιανός Ι. ΜΑΜΙΔΑΚΗΣ ΜΕΛΚΟ Μάρδας Δ. Μακρυβέλιος Δημήτρης Μαμουλάκης Χ. Μασαλής Γιώργος Μαυράκης Γιάννης Μαυράκης Μανώλης Μαυράκης Χάρης Μαυρομμάτης Γιώργος Μελίδης Αλέξανδρος Μελίδης Σπύρος Μελισσανίδης Δημήτρης Μεταφορικό Ισοδύναμο Μπόμπορης Παναγιώτης Ξυδάκης Ηρακλής ΟΒΕ ΟΟΣΑ ΟΦΑΕ Οικονομικός Ταχυδρόμος Οικονόμου Γ. ΠΑΣΟΚ ΠΕΤΡΟΛΙΝΑ ΠΟΠΕΚ Πάνας Απόστολος Παπαγεωργίου Νίκος Παπαδημητρίου Μπ. Παπαδοπούλου Έλλη Παπαδοπούλου Ελισάβετ Παπαζήσης Γιάννης Παπαμιχαήλ Σωτήρης Παραπολιτικά Πετκίδης Βασίλης Πιστωτικές κάρτες Πλακιωτάκης Γιάννης Πρέβεζα Προκοπίου Γ. ΡΑΕ Ροδόπη Ρωσία ΣΑΜΕΕ ΣΑΠΕΚ ΣΕΒ ΣΕΒΤ ΣΕΕΠΕ ΣΚΑΙ ΣΜΕΑ ΣΠΥΡΙΔΗΣ ΣΥΡΙΖΑ Σάκκος Αντώνης Σαμόλης Λ. Σαουδική Αραβία Σβίγκου Ρ. Σιάμισιης Ανδρέας Σκρέκας Κώστας Σκυλακάκης Θ. Σταυράκης Χρήστος Σταϊκούρας Χρήστος Σωκράτης Φάμελλος Σύστημα Εισροών - Εκροών ΤΕΑΠΥΚ Ταγαράς Νίκος Ταπρατζή Πολυξένη Τζαμπαζλής Γιώργος Τουρκία Τσίπρας Αλέξης Τσαμπαζλής Γιώργος ΥΜΕ ΦΕΚ ΦΠΑ Φίλης Ν. Φραγκογιάννης Κώστας Χανιά Χαρίτσης Αλ. Χατζηθεοδοσίου Γ. Χατζηνικολάου Ν. έλεγχοι αγγελίες αγρότες αδειοδότηση αεροπορικά καύσιμα ανάκτηση ατμών αναβάθμιση ανακαλύψεις ανασφάλιστα ανταποδοτικά αντλίες απάτη απαιτήσεις απεργία αποτελέσματα απόβλητα αργό πετρέλαιο βαρέλι βενζίνη βιοντίζελ βυτίο βυτιοφόρα γεωτρήσεις δειγματοληψίες δεξαμενή δηλώσεις εγκύκλιος εισφορά αλληλεγγύης εισφορές εμπάργκο επιδοτήσεις επιδότηση επικουρικό επιμέτρηση ευρώ ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλεκτροκίνηση θερμική καταπόνηση ισολογισμοί ιστορία κίνητρα κατάρτιση καταγγελίες καύσιμα κλιματική αλλαγή κυρώσεις λαθρεμπόριο λιπαντήρια λογισμικό μέτρα προστασίας μελέτες μεταφορικές μητρώα μικρόβια ναυτιλιακό νοθεία νομοσχέδιο ογκομέτρηση οδηγοί ορυκτά καύσιμα παραμεθόριος παραπομπή παρατηρητήριο τιμών περιθώριο κέρδους πετρέλαιο θέρμανσης πετρέλαιο κίνησης πετρελαιοειδή πιστοποιητικά πλαφόν πληθωρισμός πλυντήρια πρατήρια πρατήριο καυσίμων προδιαγραφές προμέτρηση πρόστιμα πρόσωπα πτωχευτικός ρεύμα ρούβλια στάθμη συνέδριο συναντήσεις συνεργεία συνταξιοδότηση σφράγιση τάνκερ τέλη ταξινομήσεις τελωνείο τιμοκατάλογοι χονδρικής τολουόλη υγραέριο υδρογόνο υπ. Ανάπτυξης υπ. Οικονομικών υποτροφίες υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών φορτηγά φορτιστές φυσικό αέριο φόροι ωράριο

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ  ©  All rights reserved - Powered by Avatar

error: Content is protected !!